ff Nieuwjaarsrede burgemeester L. J. de Ruiter Bronchi letten balans-opruiming Nu 30°|o 40°|o 50°|o goedkoper Boorsma - textiel GERRITSEN NIET EEN BRIL, MAAR DE JUISTE BRIL De waarde van textiel KELTUM PLEET Doktersdiensten Kwaliteits- artikelen DONDERDAG 12 JANUARI 1967 41c JAARGANG No. 2 Verschijnt tc Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Petten en de Egmonden Bergen aan Zee en onze recreatie-opdracht De mogelijkheden van gezag en vrijheid in onze tijd Mr. Opticiën D. W. PASTOOR, Bergen A. CAKIRIAN Het speciale huis voor oosterse tapijten Booorsma-Textiel heeft dubbele waarde, juist nu tijdens de Kwaliteits Artikelen Merk Artikelen Voor Betere Textiel Handen en Li ppen ruw? Schoorlse Gemeenschap BIBLIOTHEEK ALGEMEEN WELZIJN Zondag a.s. in de Sporthal tafeltenniswedstrijden Programma K66 Koopt nu reeds Uw kostuum! kledingmagazijn ALKMAAR Voor cz Baby 87 Weelrflod dit nummer bestaat uit 8 pagina's DE DUINSTREEK Redaktie en administratie Dry. Volkers en Leegwater (v.h. C. Oldenburg) Laanweg 35 - Schoorl Telefoon (02209) 268 - 223 Giro 55 28 67 Bankrelatie Alg. Bank Nederland n.v., Bergen Coöp. Raiffeisenbank, Schoorl en Bergen Abonnementsprijs 7,50 per jaar; 2,- p. kwartaal Advertentieprijs 15 cent per mm. Contracten speciale tarieven Om u niet met te veel cijfers en feiten te vermoeien wil ik uw aandacht vragen voor twee onderwerpen, die ons in het pas aangevangen jaar zeker bezig zullen houden. Wellicht ten overvloede, merk ik vooraf op, dat het volgende een persoonlijke visie is, die door u niet in alle opzichten gevolgd behoeft te worden. Het is voor een burgemeester prettig, dat hij eenmaal per jaar zijn persoonlijke zienswijze aan de Raad en dus ook aan de ingezetenen kan doorgeven.. Ik ben nu lang genoeg in dit vak om te beseffen, dat het ook een vrucht van gezamenlijk denken en werken is. Wat mijn dagelijkse medewerkers betreft kan ik u verzekeren, dat van een zeer bijzondere en hartelijke samenwerking sprake is. Onder de bdaplaatsen langs de Noordzee is Bergen aan Zee één van de jongsfen, gesticht in het prille begin der vaderlandse recreatie voorzieningen. Het badleven had in Scheveningen, Noordwijk en Zand- voort een eerste aanzet gekregen, maar het waren vooral het impo sante schouwspel van de zee en de zilte, onbedorven lucht, die enkelen naar de kust lokten. Bij de welgestel de burgerij ontstond de behoefte en was de mogelijkheid aanwezig om en familie met vakantie te gaan; de oudste nummers van de Badbode meldden naam en beroep van de happy few. Het was mw. Van Ree- nen-Völter, behorend tot deze be trekkelijk kleine groep en door haar huwelijk in staat om een particulier bezit tot meer algemeen nut aan te wenden, die in 1903 het initiatief nam tot het stichten van Bergen aan Zee. Eén hotel, enkele pensions en wat zomerverblijven vormden de aanzet van de dorpsbebouwing, van meet af aan was het de bedoeling het fa miliale karakter te handhaven. Het wederopbouwplan na 1945 is ook van die gedachte uitgegaan. De gun stige ligging van het dorp Bergen, met zijn fraaie bebossing, die aan sloot op het bosgebied in de gemeen te Schoorl, was een voldoende trek pleister om een redelijk aandeel van de snel groeiende toeristenstroom op te nemen. De maatschappelijke veranderin gen in de laatste decennia heb ben de wijze van vakantiebeste ding sterk beinvloed, zowel bin nen het gezinsleven als ten aan zien van de mobiliteit van de vakantieganger en de eisen, die door hem werden gesteld. Deze dingen zij niet terug te draai en. Een ieder, die in de sectoren van het toerisme en de recreatie verant woordelijkheid draagt door het ne men van bestuurlijke beslissingen, het investeren van belangrijke be dragen of het ontwerpen van ste- debouwkundige plannen en de uit voering daarvan, zal zich op de toe komst moeten richten. Het recente verleden leert ons, dat wij in vele gevallen te laat zjjn met onze beslissingen ten aanzien van de maatschappelijke vormgeving en de kans voorbij laten gaan om van een unieke situatie in de geschiedenis van de mens en dat is de tijd waarin wjj leven, gebruik te maken. In ons geval moeten wjj gebruik maken van de ervaring, die we de laatste 10 a 15 jaren hebben opgedaan omtrent 't gedrag van de toerist en de recreatie-zoeken de. Dat I^jkt in niets meer op dat van zjjn voorvader in 1903 en ook niet op dat van zjjn voor ganger uit de jaren 1930-1950. Er is een radicale wijziging gekomen in de wijze van vrije-tijdsbesteding en de spreiding daarvan. In de 2de plaats is de ruimtelijke ordening niet meer weg te denken uit 't geheel van onze nationale en internationale ont wikkeling. Zelfs het bestuur van de kleinste gemeenten wordt er mee geconfronteerd. Ieder politiek bestel van welke samenstelling dat ook mo ge zijn, neemt maatregelen om ruim te te scheppen voor een snel toe nemende bevolking. De overdruk van de Randstad Holland wordt in Noord-Kennemerland reeds gevoeld en zal binnen een kort tijdsbestek ook in Noord-Holland Noorden merkbaar zijn. Dat Bergen en dus ook Bergen aan Zee daarin een func tie moeten vervullen is duidelijk. In de derde plaats moet men be denken, dat stilstand in de groei van de badplaats en het uitstellen van een koersbepaling, i.e. het doen van een planologische keuze, de economische situatie in onze gemeen te ongunstig zal beïnvloeden. Wij mogen en moeten de gunstige wis selwerking tussen 'binnen' en 'aan zee' uitbuiten. Dat wij dit niet te hooi en te gras kunnen doen en door middel van incidentele oplos singen en goede invallen, maar door een zo goed mogelijk geordend beleid is in de bestuursbeslissingen van de laatste jaren te onderkennen. Bij het zoeken naar de weg, die ook in de toekomst begaanbaar zal blij ken te zijn, moeten wij ons afvra gen welke functie onze gemeente in het totaal der Noordzeekustgemeen ten moet innemen. Reeds jaren heb ben we gepleit voor een grotere en duidelijker diversiteit in de recrea tiemogelijkheden langs de kust. Har vey Cox beschrijft in zijn 'De stad van de mens' de manier van leven van dej mens in de technopolis. In het westen van ons land is zulk een stad aan het ontstaan. Er groei en nieuwe vormen van gemeenschap er is ook het gevaar van grotere vereenzaming, maar zeker is, dat door een grotere individualisering, de mens tot meer persoonlijk ge richte keuzen komt, die ook zijn wijze van vrijetijdsbesteding beïn vloeden. Ik zie als een taak van hen, die be slissingen hebben te nemen om op deze uitdaging een antwoord te ge ven, om tegenover de vraag, die er in verhevigde mate komt, een goed aanbod te stellen. Het aanbod van Bergen moet zijn een moderne badplaats, die aan families en kleine groepen, het genieten van strand en zee mo gelijk maakt, maar daarenboven een aantal voorzieningen biedt, die by minder goed en bij slecht weer, in staat zijn een waarde volle aanvulling op de natuur- recreatie te geven. Voor het massavermaak, dat ook in een zeer grote behoefte voorzien, bie den Zandvoort en Scheveningen vol doende, terwijl ook een heel aantal andere kustplaatsen zich in die richting kunnen ontwikkelen. De noodzaak aan diversiteit in de re- creatie-aanbiedingen noopt ons tot het maken van een keuze. Waar voor teveel vormen binnen één recreatie ruimte wordt geopteerd loopt men het gevaar, dat door een te fragmen tarische opzet de overzichtelijkheid verdwijnt en daarmede de herken ningspunten, waarmede de recreant zich zo graag indentificeert. Ook de massaliteit kan een herkennings punt zijn, doch voor Bergen zou dat het einde van een nog onbedorven natuur-recreatiegebied zijn en waar schijnlijk ook van een stuk kunst manifestatie, dat sinds 1915 de naam en de faam van dit dorp heeft ver breid. Het plan van een toeristisch en recreatief centrum is één van de meest waardevolle bijdragen tot re- construktie van Bergen aan Zee. Het is op de toekomst gericht, die reeds is begonnen, het zal voor velen een genot zijn om daar straks te vertoe ven. Het is een vreugdevolle arbeid aan de voorbereiding mede te kunnen werken. Over de indeling van de gemeente, de streek en het land kan gesproken noch gehandeld worden buiten de regels om, die in de Wet Ruimtelijke Ordening zijn vastgelegd. Van de nieuwe wetten, die na 1945 tot stand zijn gekomen is deze wet wel één van de ingrijpenste in onze nationale sa menleving. Eén van de boeiende as pecten vind ik de korte tijdsduur waarbinnen de geesten gerijpt zijn Hoestdrank in tabletvorm.95ct aangemeten door HOFLAAN 2, TELEF. 2202 Leverancier van alle ziekenfondsen UITSLUITEND SPECIALISTISCHE BEHANDELING Brillen op ziekenfondsreceptvan uw oogarts, worden in de snelste tijd geleverd. om tot aanvaarding te komen. Ik acht dat symptomatisch voor het tijdsgewricht waarin wij leven. Dat de wetgever zich aan de snelle evo lutie kan aapassen is verblijdend en een teken van de mogelijkheid van het creatief zijn onzer democratie, die een vrij zware crisis doormaakt. Anderzijds moeten wij ons afvragen of zulk een snelle rijping bevorde- lijk is voor de goede communicatie tussen bestuur(ders) en bestuurden. Waar het aan communicatie ontbreekt, wordt de crisi manifest, Dorpsstraat 3, telefoon 4388 Hedendaags, oud en antiek de tekenen daarvan doen zich in een steeds snellere opeenvolging aan ons voor. Wij ordenen de ruimte om aan alle mensen in ons overvolle land en voor hen die het in de weekends nog voller zullen maken een plaats te verschaffen waar zij op men selijke wijze kunnen wonen. Is het dan te veel gevraagt om ook plano logie te bedrijven op het gebied van den menselijke verhoudingen? Le ven betekent in onze tijd samenle ven en dat samenleven wordt be paald door de wijze, waarop wij met onze geestelijke goederen omgaan. Het is mogelijk om de zaken, die wij in de vorige eeuw hebben verworven en een wettelijke vorm hebben gege ven te herstructueren, maar wij doen dit gemakkelijker met onze grond en onze economie dan met toepassing van bestuur en gezag. Er is een pro- j ces van onmythlogogisering aan de gang, waarvan wij niet behoeven j te schrikken en waardoor wij niet te koop moeten lopen in georgani- seerde conservatismen. De uitdaging vraag om een ant woord. Dit wordt niet gegeven door modern te doen in ons optreden naar buiten hoe snel vervallen wij dan niet in modernismen maar door de stroom en de onderstroom van onze samenleving te onderzoeken en door na te gaan of de bronnen die ze voeden nog deugdelijk zijn. De 'Proe ve van een nieuwe Grondwet' is daar een, niet in alle opzichten ge slaagd, voorbeeld van. Een nieuw geschreven Gemeentewet zou er ook een voorbeeld van moeten zijn. Ik weet wel, dat dit in de raden der gemeenten niet wordt uitge maakt, maar de drang moet van bin nenuit komen, de raden hebben een uitgesproken infra-bestuurstaak. Er is in onze tijd een grote vraag naar duidelijkheid in de politiek en dat geldt ook op die terreinen, die ten dele de politiek en de politieke keuze beïnvloeden, ten dele tot de aangrenzende gebieden behoren en als zodanig een eigen autonomie hebben. De directe relatie tussen ge loof en politiek is reeds meer dan een eeuw één van de bepalende ele menten in onze politieke besluitvor ming geweest. Wie iets afweet van de stormachtige ontwikkelingen bin nen het theologisch denken en de uitwerking daarvan in geloofsbele- ven en moraal, begrijpt, dat dit zijn weerslag op het politieke denken en zijn vormgeving moet hebben. Het kan niet uitblijven dat dit vaandelvlucht, hergroepering en af scheidingsbewegingen tot gevolg zal hebben en dus ook een verscherping van de tegenstellingen. Op zichzelf behoeft dit ons niet te verontrusten, doch men moet in staat zijn tot enige objectiviteit in zijn beoordeling van de situatie en niet al te snel in zijn veroordeling van andere stand punten. Het staat voor mij vast, dat een te traditionele uitoefening van het gezag en een rechtlijnige exege se van de wettelijke bepalingen tot onduidelijkheid leiden. Een voorbeeld. Artikel 221 van de Gemeentewt zegt: De politie over schouwburgen, her bergen, tapperijen en alle voor het publiek openstaande gebouwen en samenkomsten, benevens over open bare vermakelijkheden, behoort aan de burgemeester. Hij waakt tegen het doen van met de openbare orde en zedelijkheid strijdige vertonigen. Dat betekent, dat hij moet waken over de openbare orde en zedelijk heid, twee begrippen, die in onze tijd Dekens - Lakens - Baddoeken Ski-broeken - Pyama's - Vesten Sporttruien - Lingerie - Kleuterkleding BERGEN - RUÏNELAAN 18 - TELEFOON 2532 als gevolg van de maatschappelijke en geestelijke veranderingen die ik noemde, zó verschillend worden ge ïnterpreteerd, dat ontsporingen en botsingen niet kunnen uitblijven. Dit is geen kwestie van rekkelijken en preciezen, van behoudachtigen en vernieuwers, maar van een nood zakelijke verandering, die wij zelf willen en waarmede wij en onze kinderen moeten leren leven. Het is echter onrechtvaardig, wanneer de wetgever de uitvoerder al te lang met een verouderde wettekst en niet meer adaequate uitleg laat werken. Van de uitvoerder kan worden ge vraagd, dat hij op de hoogte is van de veranderingen, die zich aan het voltrekken zijn. Hij zit er middenin en is er bij betrokken en dat maakt een objectieve beoordeling moeilijk. Zijn subjectief betrokken zijn kan en behoeft hij niet buiten de deur te zetten, doch het is niet de maatstaf van zijn bestuurlijk handelen. Ik word mij steeds bewust, dat in de grotere bestuureenheden en voor al daar waar door de samenstelling van de bevolking een gevoelig be leid wordt gevraagd, de burgemees ter zijn besluitvorming aan de in zichten van andere moet toetsen. Niet op zijn vrijblijvende manier van hier en daar een advies heen, maar bij een gequalificeerde groep van medeverantwoordelij kheid dragende burgers. Zij moeten in de eerste plaats in de kring van het college van B. en W. en in de Raad worden gevonden, maar niet uitsluitend. Het ligt in mijn voornemen, mede n.a.v. de vaststelling der nieuwe Politie Ver ordening, een adviescommissie of is gespreksgroep wellicht een bete re benaming? ter bestudering en bespreking van de vraagstukken op het terrein van de openbare orde bijeen te brengen. Het paternalistische beleid is een aflopende zaak, ook daar waar het door een college van gekozen 'va ders' wordt gevoerd. Gezag voorzien van een bezittelijk voornaamwoord staat meestal op voet van oorlog met de vrijheid van de burger. In 'De Gids' van december schrijft Prof. Hulsman: het is een eis dat het over heidsbeleid in overeenstemmig is met de materiële eisen van een demo cratie. Dit betekent, dat het bestuur dient uit te gaan van de gelijk waardigheid van alle bestuurden, on geacht de vraag of hun zedelijke en maatschappelijke opvattingen over eenstemmen met de opvattingen die bij de bestuurders prevaleren. Een standpunt waarmee ik het van harte eens ben. Ik zou daar aan toe willen voegen, dat dit ook geldt voor ambtenaren, die bij het bestuurlijke apparaat horen; de politie en de rechterlijke macht zou ik niet ach ter in de rij willen zetten. De vrijheid van de burger hangt voor een groot deel af van zijn be trokken zijn bij de openbare zaak. Dit is iets anders dan een volledig begrijpen van ieder detail en het is vergeeflijk, dat ook raadsleden daar moeite mee hebben. Maar raadsleden en burgers moeten in grote lijnen in zicht hebben in datgene wat er met hen gebeurt en zij moeten toegang hebben tot de details. Dat hiermede niet bedoelt wordt een inzage van de persoonlijke omstandigheden van zijn medeburger is in de dorpse sa menleving geen overbodige toevoe ging. Hoe kunnen wjj hiervan iets realiseren Een paar suggesties I. De bestemmingsplannen grijpen bij zonder diep in de eigendomsver houdingen, de gebruiksmogelijkhe den en de woonprivacy van de burger. Het uitbreiden van bestaan de en het stichten van nieuwe kernen kan, b.v. door wegenaanleg, de woon situatie van ingezetenen radicaal veranderen. De praktijk wijst uit, dat menigeen dit alles een bedreiging van zijn persoonlijke belangen voelt. Ik acht het zeer wel uitvoerbaar de bestemmingsplannen der gemeente, zowel in hun totale samenhang als per deelplan in samenkomsten met belangstellende en belanghebbende burgers te bespreken. De directeur van het Bedrijf Gemeentewerken en ik hebben daartoe een plan uitge werkt. Wij zullen in het komende jaar per wijk door middel van per soonlijke uitnodigingen onze ingeze tenen in de gelegenheid stellen van de dan vastgestelde en vast te stel len plannen kennis te maken. II. De uitvoering van het kernplan Ber gen aan Zee, waarover ik reeds sprak brengt een groot aantal veranderin gen teweeg. Het zal u duidelijk zijn, dat ik de realisatie van dit plan als een noodzaak voor de toekomstige ontwikkeling van onze gemeente zie. Laten we eerlijk zijn, die noodzaak bestaat niet voor diegenen, die Ber gen als woongemeente hebben geko zen en hun arbeid elders verrichten en ook niet voor hen die in rust en vrede van hun rust willen genieten; voor velen in deze groepen kan alles blijven zoals het is. Maar anderen hebben onmiddellijk belang bij deze reconstruktie en Uitbouw: zij, die in het vreemdeligenverkeer geheel of gedeeltelijk hun bestaan vinden en zij, die af en toe willen vluchten uit de woon- en werkdelen onzer ge- urbaniseerde samenleving naar de recreatiegebieden. De eerste groep is niet groot, enkele duizenden, de 2de is aan het uitgroeien tot 'een scha re, die niemand precies kan tellen'. In dit bestek kunnen we niet ver der gaan dan aanduidingen, maar die zijn reeds voldoende om het plan in een zo ruim mogelijk discussie kader te stellen. Na de bespreking in de Raad zou ik dit ook in wijder verband willen doen en belangheb benden en belangstellenden de ge- gelegenheid geven er kennis van te nemen en kritiek te uiten. III. Het belangrijkste communcatiemid- del tussen het plaatselijk bestuur en de ingezetenen is de regionale pers. In Noord-Kennemerland kwij ten een tweetal dagbladen zich op voortreffelijke wijze van hun taak en de relatie met de beide redac ties is plezierig en gebaseerd op we derzijds vertrouwen. (De Duinstreek niet?) Ik heb me wel eens afgevraagd of we in het verspreidingsgebied van de twee kranten niet gediend zou den zijn met een concentratie. Ik begrijp wel, dat er financiële, tech nische en principiële bezwaren aan zijn verbonden, maar het is de moei te waard om na te gaan of de voor delen hier niet tegen opwegen. De Noordhollander gaat dikwijls op ra dicale wijze in op een nieuwe situ atie en hij is er van nature niet bang voor. Ik meen, dat het bij de dagbladpers een primeur zou zijn, indien een katholiek en een algemeen dagblad een gemeenschappelijke vorm zou den vinden. Juist omdat wij geloven in de toekomst van de mens blijven wij strijden voor het behoud van wat goed is en het verwerven van nieuwe waarden, ook wanneer er twee wijzen van geloven zijn (Bu~ ber). Dat het voorgaande niet wordt ingegeven door een onbehagen over de bestaande verhouding tussen de pers en de Bergense overheid zal u duidelijk zijn. Ik ben er steeds van uitgegaan, dat wij elk een eigen taak hebben, die wij echter niet zonder elkaar naar behoren kunnen verrichten. Opbou wende kitiek mag door beide wor den geuit, maar de overheid moet daar spaarzamer mee opspringen dan de pers, niet omdat zij in hoogheid is gezeten, maar omdat de pers een deel verricht van wat een overheids taak is geworden, doch die zij slechts ten dele kan uitvoeren en zeker Iedere vrijdagmiddag van half vier tot half vijf uitlening van boeken in het Oude Raadhuis. Zondag a.s. wordt in de Sporthal te Catrijp, aanvang 2 uur, de Tien kamp van de tien sterkste heren van de afdeling N.H.N.K. verspeeld. Zie verdere bijzonderheden het ar tikel in dit nummer. MAANDAG 16 JANUARI Jaarvergadering van de afd. Schoorl-Groet van de Bond van Plattelandsvrouwen in café 'De Bokkesprong', Heereweg 337 te Hargen, aanvang 19.45 uur. Spre ker de heer De Wijs over het on derwerp 'Spel en spelomgeving van het jonge kind'. Donderdag 12 januari 1967 Boudewijn de Groot en Ronnie Potsdammer, in de zaal van 'De Rustende Jager' Bergen, aanvang 20.00 uur. Prijzen der plaatsen 4,- of 3 coupons. VOOR BERGEN B. LUIF Nw. Bergerweg 1, telef. 3130 VOOR SCHOORL F. H. RISSELADE Dr. Heringlaan 18, telefoon 360 EUROPESE KERKDIENST BERGEN AAN ZEE 10.30 uur: Ds. M. van Rhijn hortini op de aangegeven artikelen POEDER - CREME - OLIE - ZEEP niet in een frequentie, die op mo derne tijd vereist: de dagelijkse in formatie van de bestuurderden. Wil dit goed verlopen, dan moet het con tact zich niet tot vriendelijke, vrij blijvende verklaringen beperken, maar in een reëel gesprek worden omgezet. In 1966 hebben wij daarme de een begin gemaakt en ik hoop, dat wij daarvan in dit jaar een voortzetting zullen beleven. Ik stel mij voor, dat wij op vaste data, een maal per kwartaal, naast de gewo- vervolg pag. 2

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1967 | | pagina 1