99
Twintig jaar Kunstenaarscentrum
47.000 PERSONEN
DE GEZINSBANK" 1
egmond aan zee
GERRITSEN
ALKMAAR BERGEN CASTRICUM HEILOO
een bondsspaarbank
KLOKKEN
Doktersdiensten
DONDERDAG 18 MEI 1967 41e JAARGANG No. 19
aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Petten en de Egmonden
Verschijnt te Bergen, Bergen
SPAREN BIJ DE NUTSSPAARBANK
UIT ALKMAAR EN OMGEVING
99
VEILIG EN VOLLEDIGE GEHEIMHOUDING
Binnenkort ook in Egmond aan Zee: Voorstraat 65
HEROPENING
W. SCHOTTEN
J. Hopman veertig jaar Staatsbosbeheer
A. CAKIRIAN
Het speciale huis voor
oosterse tapijten
Garage
Kees Rijke
ZUIVERE HUID
PUROL en PUROL-poeder
Schoorlse Gemeenschap
Algemeen Welzijn
Kienavond
BSV 'Bergen'
Kermis naar
het Binnenhof
Niet een bril, maar de JUISTE bril
Mr. Opticien D. W. PASTOOR, Bergen
dit nummer bestaat uit 6 pagina's
DUINSTREEK"
Weekêtad
DE
Het Kunstenaarscentrum 'Bergen' vierde vrijdag 12 mei j.l.
haar 20-jarig bestaan met een tentoonstelling van jonge
schilders en beeldhouwkunst, van kunstenaars beneden 36
jaar. Voor deze tentoonstelling waaraan een prysvraag was
verbonden hadden 125 kunstenaars werk ingezonden.
Zevenenveertig kunstwerken, van evenzoveel kunstenaars,
sierden de wanden van dit centrum van kunst op het Plein,
dat een van de fraaiste tentoonstellingsruimten van ons land
genoemd kan worden.
Redaktie en administratie
Dry. Volkers en Leegwater
(v.h. C. Oldenburg)
Laanweg 35 - Schoorl
Telefoon (02209) 268 - 223
Giro 55 28 67
Bankrelatie
Alg. Bank Nederland n.v., Berge.;
Coöp. Raiffeisenbank, Schoorl en
Bergen
Abonnementsprijs
7,50 per jaar; 2,- p. kwartaal
Advertentieprijs
15 cent per mm.
Contracten speciale tarieven
i
j
nuts -
spaarbank
DONDERDAG 25 MEI 's MIDDAGS 2.30 UUR
van de geheel vernieuwde zaak in
GLAS - PORSELEIN - AARDEWERK
HUISHOUDELIJKE ARTIKELEN
SOLA - BRABANTIA - TOMADO
TIGER PLASTIC EN SPEELGOED
Uw bezoek stellen wij zeer op prijs
Tel. 2806 - KI. Dorpsstraat 9 - Verkoop begint vrijdagmorgen 8.30 uur
Op 29 mei a.s. is het veertig jaar geleden dat de heer J.
Hopman (Egmonder van geboorte) in dienst trad by het
Staatsbosbeheer.
Het was dan ook niet te verwonde
ren dat de voorzitter van het KCB,
de bekende schrijver Anthony van
Kampen, in zijn openingsrede, zijn
vreugde uitsprak over dit vierde lus
trum, waarvan menig lid van het
eerste KCB-uur nooit gedroomd zou
hebben. Onder grote belangstelling
van de leden en de jonge Noordhol
landse kunstenaars in aanwezigheid
van burgemeester en wethouders van
Bergen,raadsleden Mr. S. D. Sluis,
B. Schuil en mr. E. Voute namens de
VVV-Bergen gaf Anthony van Kam
pen geschiedenis over het ontstaan
van de KCB, tot aan nu.
Spreker memoreerde
Het was Charley Toorop, die kort na
de laatste oorlog, in 1947, het initia
tief nam om een 15-tal met haar be
vriende jonge Bergense beeldende
kunstenaars in de gelegenheid te
stellen gezamenlijk in het Alkmaar-
se Stedelijk Museum te exposeren.
Tot hen die aan die historische ex
positie deelnamen let wel, van
een KCB was toen nog geen sprake
behoorde o.m. Jaap Mooy, Con
stant Nieuwenhuis, David en Jeanne
Kouwenaar, Jaap de Carpentier, Jp.
Min, Ahrend Bos Eyssen en Henk
van de Idzert. Omtrent de kwaliteit
van het tentoongestelde werk is mij
niets bekend, maar wel dat kort
daarop een selectie van dat werk in
de Kunstzaal De Boer in Amster
dam geëxposeerd werd.
En toen, kort daarop, brak zich de
gedachte haan, dat het wellicht zin
zou hebben zich te verenigen in een
of ander organisatorisch verband.
Het was in de lokaliteit van de reeds
genoemde Piet van IJs, dat de idee
vorm begon te krijgen; waarbij het
overigens geenszin ter zake doet in
hoeverre dat een gevolg was van lo
gisch en construktief denken, of van
de dosering der vlot vloeiende alco
holica. Hoe dan ook, daar werd het
KCB geboren onder, ,ik mag wel zeg
gen maximaal bezielende leiding van
figuren als onder meer Jon Rogge
veen, Jaap de Carpentier, Ahrend
Bos Eyssen, Jaap Min, Jaap Mooy,
David Kouwenaar en Koos Schekker-
man.
Een wat vreemde, aparte club, dat
wel! Het moest, vond men, een club
van en vóór artisten worden, en
ieder die kunstenaar was, of meende
dat te zijn, mocht er vrijelijk in.
Ballotage was er toen nog niet bij,
hetgeen overigens geen probleem
was, omdat de club zichzelf drastisch
pleegde te saneren wat de kunstzin
nige potentie harer leden betreft.
Het KCB heeft altijd, ook toen al,
egn vaste kern bezeten, die wel eens
pp zijn basis wankelde, maar die als
kern ondanks alles toch bleef bestaan
jSnkele namen van de velen uit die
periode: Dolf Kamp, Mia Pot, Wil
lem van Leeuwen, Koos Schekker-
man, Carel Colnot en Jaap de Car
pentier,
In de toenmalige Pilaren startte de
eerste sociëteit, waar Kasper Niehaus
eenmaal per week een bepaalde fi
guur en diens werk op het gebied
der beeldende kunsten besprak. Niet
lang daarna kreeg men de beschik
king pver de koetsst§l van 'De Rus
tende Jager en of een stal pog niet
voldoende was, verwierf men niet
lang daarna ook nog het flessenhok
van de Rus, dat zich hij uitstek voor
het exposeren van grafisch werk,
gouaches en tekeningen bleek te le
nen. Dat alles in eigen beheer werd
op- en omgebouwd en pasklaar ge
maakt voor exposities, ligt voor de
hand. Er was wel een kas, maar die
was letterlijk een pot waarin men
als het er was geld stopte. Wie
Dorpsstraat 3, telefoon 4388
Hedendaags, oud en antiek
dacht in die tijd nog aan burgelijke
uitwassen als een kas-, bank- en
giroboek, of aan iets als een geor
dend financieel beleid! Nee, wat
men dat jonge KCB ook kan aan
wrijven, persé niet dat het zich druk
maakte om zijn status.
Nog een bewijs van de ver doorge
voerde democratisering en de non-
conformistische inslag die de prilste
KCB-jeugd kenmerkten: Piet van IJs
stond voor de samenkomsten gene
reus zijn café af, sloot dat zelfs op
de KCB-avonden hermitische af voor
het gewone volk wat men daar
onder dan ook mocht verstaan
maar eiste wel als eerstgeboorte
recht dat ook hij zijn woordje mee
mocht spreken. Hij maakte er in 't
geheel geen geheim van, zichzelf als
een der mede-stichters te zien, met
alle rechten en privileges vandien.
Overigens beschouwde hij ieder die
bij het KCB betrokken was en zijn
zaak betrad als zijn gast in zijn huis
of dat nu Charley Toorop was, een
Roggeveen, een Ahrend Bos Eyssen,
een Kasper Nieuhaus, een Jaap Wey-
and, een Jaap Min, een Louki Rede-
ker, een Dolf Kamp of een Willem
Reyers.
Allemaal jonge en ook wel wat hun
leeftijd betreft enigszins gevorderde
Bergense kunstenaars, die van twee
dingen in het bijzonder diep in hun
ziel overtuigd waren: hun kunste
naarschap, en de snelle, ontijdige
dood die het zojuist opgerichte KCB
zou sterven.
Maar ziet, het onvoorstelbare en on
voorspelbare gebeurde! Ondanks al
le ongeloof in de toekomst van de
club, ondanks het zwartste pessimis
me met betrekking tot de levens
vatbaarheid ervan, ondanks de veel
heid aan controversen waarin het
KCB uiteraard ook toen al excelleer
de ondanks vele onderlinge te
genstellingen, naieveteit en kinder
lijke onbevangenheid, gedij dde het
KCB en verwierf het wasdom.
En zo werd het KCB tot wat het
dan vandaag is.
1""- mi HiiTinrt
Bestuurslid zijn van het KCB was
nooit en is ook nu nog niet, een
zaak om voortdurend de bazuinen der
vreugde over te steken. Het is veel
eerder het volgen van een spoed
cursus in het afzweren van teerge
voeligheden, lichtgeraaktheid, zelf
genoegzaamheid en lange tenen. Men
moet er eenvoudig niet aan denken,
wat die eerste besturen moeten lij
den, om althans enige orde in deze
turbulente arena van Bergense ar
tisten te scheppen. Een voorbeeld;
tijdens een vergadering promoveer
de iemand, laten we hem gemaks
halve Jan noemen (maar zo heette
hij niet) tot secretaris. Gedurende de
vergadering werd hem door zijn
voorganger het notulenboek over
handigd teneinde dat bij te houden.
De nieuwe secretaris sloeg het open
en het eerste wat hij zag was de
laatste notitie over de volle breed
te van twee pagina's aangebracht
van zijn voorganger, luidende 'Jan
is een zak'. Staande de vergadering
bedankte Jan ook weer voor het se
cretariaatswerk. Voor hem hoefde
het al niet meer.
De weg van 20 jaren KCB wordt niet
alleen gemarkeerd door stallen en
flessenhokken, maar ook door enke
le grotere en kleinere bedrijven in
de horeca-sfeer zoals dat heet, van
het café van Piet Oldenburgh tot de
Pilaren en vervolgens van de Kunst
zaal Boendermaker tot de Rus en
van de Rus via Huize Kranenburgh,
tot deze kunstzaal.
Luidt deze zaal het einde van het
KCB in? Een wat vreemde vraag op
een vierde lustrum-herdenking zult
u zeggen, maar hoor wat ons geacht
werkend lid Kasper Niehaus schrijft
in zijn bijdrage in het boekje, dat
men wijdde aan de herdenking van
het eerste lustrum, in '52 dus. Hier
zijn grafrede
'Indien een welwillend maecenas op
het onzalige idee mocht komen de
kans is niet groot, omdat het genus
helaas bijna uitgestorven is om
het KCB een groot expositiegebouw
te schenken of in bruikleen te ge
ven, dan zou een wakker bestuur
de gift beleefd moeten weigeren,
want alleen in een eng bestek kan
het KCB volharden in zijn bestaan.'
Tot dusver geen profetisch woord,
al weet men met kunstenaars na
tuurlijk vandaag niet wat er morgen
boven het hoofd hangt.
In hetzelfde geschrift ventileert Dolf
Kamp, toen voorzitter, eveneens en
kele merkwaardige kreten, die het
verdienen vanavond geciteerd te
worden.
Maak een proefrit bij
Duinweg 24
SCHOORL
Tel. (02209) 724
De organisatievorm van het KCB
heeft als basis: vertrouwen en dat
nog wel tussen twee in wezen tegen
gestelde groepen: burgers en kunste
naars. Eerstgenoemden toch voldoen
met voorbeeldige regelmaat aan hun
financiële verplichtingen, in de vol
le wetenschap dat alle gelden worden
beheerd door een bestuur, dat in
meerderheid uit kunstenaars bestaat
die zelf niet contribueren. En ware
dit nog niet vreemd genoeg: dat
college is slechts verantwoording
schuldig aan een gezelschap van uit
sluitend kunstenaars. In deze mach
teloze positie rest de ontevreden bur
ger slechts één sanctie: zijn lidmaat
schap opzeggen.
En nu het bewijs: het aantal con
tribuanten blijft gestadig toenemen.
Afgezien van en in hoeverre er spra
ke van een maecenas is geweest,
de door Kasper Niehaus gewraakte
en al bij voorbaat verdoemde kunst
zaal is er gekomen, dank zij een
eerste contact met de hier in Ber
gen wonende directeur van Albert
Heyn, de heer Legerstee, die als
trait d'union tussen ons bestuur en
de firma optrad. We bevinden ons
thans in het resultaat van die con
tacten, in een kunstzaal, die in heel
kunstzinnig Nederland gevoelens
van bewondering en nauw verholen
afgunst opwekt. Zij het dan met uit
zondering van Kasper.
Het Noordhollandse Kunstcentrum
eigenaar van het pand, heeft ons het
beheer erover in handen gegeven,
en ik meen te mogen vaststellen, dat
de verhouding tussen NHKC en KCB
een school-voorbeeld is van een ide
als symbiose. In ernst: er is sprake
van een bijna beangstigende co-ope
ratie, een samenwerking die men in
het meest controversiële dorp niet
alleen in de lage landen aan de zee
maar in heel West-Europa, in dit
Bergen dus, voor volstrekt onmoge
lijk zou houden.
Er is vanavond alle reden verheugd
te zijn dat we de eindstreep van 20
jaren KCB dan toch maar gehaald
hebben, al zullen er morgen dan wel
weer nieuwe zorgen zijn,
Ten§l@tte uitte de voorzitter zijn te
vredenheid over de groei, en de ge
stage ontwikkeling van het KCB.
Uit de cijfers van de situatie van nu
blijkt dat wij redelijk op de goede
weg zijn,
Van 1 mei 1965 tot 1 mei 1966 zijn er
12 exposities gehouden. Van 1 mei
'66 tot 1 mei '67 zeventien. In dezelf
de perioden bezochten resp. 4.000
en 12,500 bezoekers de tentoonstel
ling. De verkoopcijfers in de eerst
genoemde periode waren 16.500,
en in de daarop volgende periode:
44.000,Er is wel degelijk een
gevoel van dankbaarheid voor dit
bereikte resultaat, aldus de heer v.
Kampen.
Hierna offreerde de voorzitter, de
gastvrouw mej. Cecile Kuyten een
doos bonbons voor het vele belang
rijke werk dat zij tijdens de voorbe
reiding van de tentoonstelling heeft
verricht, Daarna reikte de heer Van
Kampen de prijzen uit aan de prijs
winnaars, die ten deel vielen aan
afdeling schilderijen; eerste prijs
1000,J. J. Mulder (Haarlemmer-
liede) met zijn landschappelijke com
positie in teer gevoelige kleur. De
tweede prijs 750,- kreeg Celine
Leopold (Amsterdam) met haar fel-
kleurig, driftig, sensueel abstract
'Striptease'. De drie materiaalprij-
zen elk 250,- werden toegekend aan
Doris Groeneveld uit Bergen, met
'Engel op fiets'; C. J. A. van Veen,
Amsterdam met 'Toenadering' en M.
F. van Overbeeke (Haarlem) met zijn
schilderij 'Kinderdroom'.
De prijzen in de beeldhouwkunst
werden uitgereikt aan: Nel van Lith
(Amsterdam)1000,- met 'Ding'2de
prijs 750,- ontving F. A. M. van
Kaimnout (Amsterdam) met een fijn
bewogen klassiek beeldje 'Hurkende
figuur'. De materiaalprijzen 250,-
werden uitgereikt aan: Heieen Hilie
Lambers met 'Ruiters'; J. S. Vos
(Edam) met een ijzer en bronscon-
struktie Pt 5, een fraai gevormd
kunstwerkje van een geslacht dier en
J. Th. van Rijs (Bussum) met schar
nierende kruisvorm in staal. Overi
gens is er op deze tentoonstelling die
dagelijks geopend is tot. 1 juni van
10.30-12,30, 14-17 en 19.30-21.30 uur
.(zondags 14-17 uur), zeer veel moois
te zien. Abstract, figuratief en im
pressionistisch waarvan een bezoek
aan deze tentoonstelling door het
kunstminnend publiek zeer is aan te
bevelen.
Bibliotheek met ingang van 18
april a.s. uitlening van boeken
in het oude Raadhuis elke dins
dagavond van 19,00 tot 20.00 uur.
ZATERDAG 20 MEI
Opening van het voetbalterrein en
kleedgebouw van de v.v. Duin-
randers' aan de Smeerlaan.
Aanvang 14.45 uur.
MAANDAG 22 MEI
Hervormde Vrouwengroep,
slotavond.
VOOR BERGEN
J. J. A. A. HODDE
Van Reenenpark 2, telef. 2027
VOOR SCHOORL
B. LUIF
Nw. Bergerweg 1, telef. 3130
Aanstaande dinsdagavond 23 mei,
organiseert de Berger Sport Vereni
ging in hotel-restaurant 'De Oude
Prins' een kienavond voor leden en
supporters van BSV, waarvan de ba
ten ten goede komen aan het jeugd
werk van de vereniging. Er zijn voor
deze avond prachtige prijzen be
schikbaar gesteld.
Als 17-jarige jongen in 1922 werkte
hij reeds bij het Staatsbosbeheer als
los-arbeider voor een weekloon van
16,50 maar dan alleen in de win
termaanden. Nadat hij zijn vaste
aanstelling als voerman bij dit be
drijf nad gekregen werd hij na ja
ren bosarbeider en promoveerde ten
slotte naar het verplegingswerk d.i.
merktekens aanbrengen op bomen
in het bos, die verwijderd moeten
worden.
In september 1927 trouwde hij met
een meisje uit Rinnegom en vestig
den zich in een dienstwoning in de
Staatsbossen aan de Lovinkweg, bos
sen die nog niet begaanbaar waren
voor het toerisme, want verharde
wegen waren er toen nog niet. On
danks dat, bezorgden de bakker,
kruidenier, olieman en melkboer
daar hun waren, sleepte de kruide
nier met een touw aan zijn mand
bij wijze van slee zijn boodschap
mand over het zand en bracht Jan
van der Berg, de melkboer bijge
naamd de Boomkat lopend onder
het juk de melk rond. Ten gerieve
van de leveranciers, verrichte de hr.
Hopman daar pionierswerk, door 'n
bospad aan te leggen, vanaf zijn wo
ning tot het Waterleidingsbedrijf,
waar de harde weg naar het dorp
begon zodat ook de kinderen Hop
man gemakkelijker het dorp konden
bereiken. Zes kinderen zagen het le
venslicht in dit prachtige stille, on
gerepte natuurgebied, waar vogels
en dieren van het bos, vreemd op
keken als er een mens voorbijging.
In de bezetttingsjaren moest het
echtpaar Hopman met hun kinderen
(1942) evacueren naar een andere
boswachterswoning te Schoorl. Na
twee maanden daar gewoond te heb
ben keerden zij weer terug naar het
oude huis en waren tot aan de be
vrijding de enigste bewoners van
dit uitgestrekte bos.
Pas na de bevrijding werd aan de
wegen van de Staatsbossen, de nodi
ge aandacht besteed, zodat thans elke
wandelaar en toerist prachtige wan
delingen kan maken, in dit voor ie
dereen, vrij toegankelijk recreatie
gebied.
Twee jaar geleden is het, dat het
echtpaar Hopman, hun paradijsach
tige omgeving voorgoed verliet, na
37 jaar in de Staatsbossen te hebben
gewoond. Twee, zoons uit het gezin
traden in de voetsporen van hun
vader en werken eveneens in de
Staatsbossen.
Ze wonen nu op één van de oudste
plekjes van de Heerlijkheid Bergen
in één van die karakteristieke huisjes
van het dorp aan de Grote Dorps
straat 49 een huisje dat de oude
vriendelijkheid en intimiteit van
vroeger nog niet heeft verloren en
waarvoor nog zo'n oude lei-linden-
boom breed beschermend voor de
koelte in de kamer zorgt.
In september a.s. is het echtpaar
veertig jaar getrouwd, maar maandag
29 mei a.s. wanneer de heer Hop
man zijn veertig jarig jubileum
viert zal het hem niet aanbelangstel
ling ontbreken.
Jan Timmer
De kermis die dit jaar niet op het
Plein zal .worden gehouden, wordt
verplaatst naar het parkeerterrein
op het Binnenhof, voorheen de ge
meentelijke opslagplaats aan de Jan
Oldenburglaan. De automobilisten
zullen dus tijdens de kermisdagen
naar een ander parkeerterrein moe
ten omzien.
Veertig kermisexploitanten hebben
op het Binnenhof een standplaats
verkregen, waarvoor ze gezamenlijk
een bedrag van 15.681,87 in de ge
meentekas laten vloeien.
aangemeten door
HOFLAAN 2 - TEL. 2202 - Leverancier van alle ziekenfondsen
CONTACTLENS SPECIALIST
INRICHTING VOOR CONTACTLENS-AANPASSING
Uitsluitend specialistische behandeling
Brillen op ziekenfondsrecept van uw oogarts, worden in de snelste
tijd geleverd.