99 Twintig jaar Kunstenaarscentrum 47.000 PERSONEN DE GEZINSBANK" 1 egmond aan zee GERRITSEN ALKMAAR BERGEN CASTRICUM HEILOO een bondsspaarbank KLOKKEN Doktersdiensten DONDERDAG 18 MEI 1967 41e JAARGANG No. 19 aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Petten en de Egmonden Verschijnt te Bergen, Bergen SPAREN BIJ DE NUTSSPAARBANK UIT ALKMAAR EN OMGEVING 99 VEILIG EN VOLLEDIGE GEHEIMHOUDING Binnenkort ook in Egmond aan Zee: Voorstraat 65 HEROPENING W. SCHOTTEN J. Hopman veertig jaar Staatsbosbeheer A. CAKIRIAN Het speciale huis voor oosterse tapijten Garage Kees Rijke ZUIVERE HUID PUROL en PUROL-poeder Schoorlse Gemeenschap Algemeen Welzijn Kienavond BSV 'Bergen' Kermis naar het Binnenhof Niet een bril, maar de JUISTE bril Mr. Opticien D. W. PASTOOR, Bergen dit nummer bestaat uit 6 pagina's DUINSTREEK" Weekêtad DE Het Kunstenaarscentrum 'Bergen' vierde vrijdag 12 mei j.l. haar 20-jarig bestaan met een tentoonstelling van jonge schilders en beeldhouwkunst, van kunstenaars beneden 36 jaar. Voor deze tentoonstelling waaraan een prysvraag was verbonden hadden 125 kunstenaars werk ingezonden. Zevenenveertig kunstwerken, van evenzoveel kunstenaars, sierden de wanden van dit centrum van kunst op het Plein, dat een van de fraaiste tentoonstellingsruimten van ons land genoemd kan worden. Redaktie en administratie Dry. Volkers en Leegwater (v.h. C. Oldenburg) Laanweg 35 - Schoorl Telefoon (02209) 268 - 223 Giro 55 28 67 Bankrelatie Alg. Bank Nederland n.v., Berge.; Coöp. Raiffeisenbank, Schoorl en Bergen Abonnementsprijs 7,50 per jaar; 2,- p. kwartaal Advertentieprijs 15 cent per mm. Contracten speciale tarieven i j nuts - spaarbank DONDERDAG 25 MEI 's MIDDAGS 2.30 UUR van de geheel vernieuwde zaak in GLAS - PORSELEIN - AARDEWERK HUISHOUDELIJKE ARTIKELEN SOLA - BRABANTIA - TOMADO TIGER PLASTIC EN SPEELGOED Uw bezoek stellen wij zeer op prijs Tel. 2806 - KI. Dorpsstraat 9 - Verkoop begint vrijdagmorgen 8.30 uur Op 29 mei a.s. is het veertig jaar geleden dat de heer J. Hopman (Egmonder van geboorte) in dienst trad by het Staatsbosbeheer. Het was dan ook niet te verwonde ren dat de voorzitter van het KCB, de bekende schrijver Anthony van Kampen, in zijn openingsrede, zijn vreugde uitsprak over dit vierde lus trum, waarvan menig lid van het eerste KCB-uur nooit gedroomd zou hebben. Onder grote belangstelling van de leden en de jonge Noordhol landse kunstenaars in aanwezigheid van burgemeester en wethouders van Bergen,raadsleden Mr. S. D. Sluis, B. Schuil en mr. E. Voute namens de VVV-Bergen gaf Anthony van Kam pen geschiedenis over het ontstaan van de KCB, tot aan nu. Spreker memoreerde Het was Charley Toorop, die kort na de laatste oorlog, in 1947, het initia tief nam om een 15-tal met haar be vriende jonge Bergense beeldende kunstenaars in de gelegenheid te stellen gezamenlijk in het Alkmaar- se Stedelijk Museum te exposeren. Tot hen die aan die historische ex positie deelnamen let wel, van een KCB was toen nog geen sprake behoorde o.m. Jaap Mooy, Con stant Nieuwenhuis, David en Jeanne Kouwenaar, Jaap de Carpentier, Jp. Min, Ahrend Bos Eyssen en Henk van de Idzert. Omtrent de kwaliteit van het tentoongestelde werk is mij niets bekend, maar wel dat kort daarop een selectie van dat werk in de Kunstzaal De Boer in Amster dam geëxposeerd werd. En toen, kort daarop, brak zich de gedachte haan, dat het wellicht zin zou hebben zich te verenigen in een of ander organisatorisch verband. Het was in de lokaliteit van de reeds genoemde Piet van IJs, dat de idee vorm begon te krijgen; waarbij het overigens geenszin ter zake doet in hoeverre dat een gevolg was van lo gisch en construktief denken, of van de dosering der vlot vloeiende alco holica. Hoe dan ook, daar werd het KCB geboren onder, ,ik mag wel zeg gen maximaal bezielende leiding van figuren als onder meer Jon Rogge veen, Jaap de Carpentier, Ahrend Bos Eyssen, Jaap Min, Jaap Mooy, David Kouwenaar en Koos Schekker- man. Een wat vreemde, aparte club, dat wel! Het moest, vond men, een club van en vóór artisten worden, en ieder die kunstenaar was, of meende dat te zijn, mocht er vrijelijk in. Ballotage was er toen nog niet bij, hetgeen overigens geen probleem was, omdat de club zichzelf drastisch pleegde te saneren wat de kunstzin nige potentie harer leden betreft. Het KCB heeft altijd, ook toen al, egn vaste kern bezeten, die wel eens pp zijn basis wankelde, maar die als kern ondanks alles toch bleef bestaan jSnkele namen van de velen uit die periode: Dolf Kamp, Mia Pot, Wil lem van Leeuwen, Koos Schekker- man, Carel Colnot en Jaap de Car pentier, In de toenmalige Pilaren startte de eerste sociëteit, waar Kasper Niehaus eenmaal per week een bepaalde fi guur en diens werk op het gebied der beeldende kunsten besprak. Niet lang daarna kreeg men de beschik king pver de koetsst§l van 'De Rus tende Jager en of een stal pog niet voldoende was, verwierf men niet lang daarna ook nog het flessenhok van de Rus, dat zich hij uitstek voor het exposeren van grafisch werk, gouaches en tekeningen bleek te le nen. Dat alles in eigen beheer werd op- en omgebouwd en pasklaar ge maakt voor exposities, ligt voor de hand. Er was wel een kas, maar die was letterlijk een pot waarin men als het er was geld stopte. Wie Dorpsstraat 3, telefoon 4388 Hedendaags, oud en antiek dacht in die tijd nog aan burgelijke uitwassen als een kas-, bank- en giroboek, of aan iets als een geor dend financieel beleid! Nee, wat men dat jonge KCB ook kan aan wrijven, persé niet dat het zich druk maakte om zijn status. Nog een bewijs van de ver doorge voerde democratisering en de non- conformistische inslag die de prilste KCB-jeugd kenmerkten: Piet van IJs stond voor de samenkomsten gene reus zijn café af, sloot dat zelfs op de KCB-avonden hermitische af voor het gewone volk wat men daar onder dan ook mocht verstaan maar eiste wel als eerstgeboorte recht dat ook hij zijn woordje mee mocht spreken. Hij maakte er in 't geheel geen geheim van, zichzelf als een der mede-stichters te zien, met alle rechten en privileges vandien. Overigens beschouwde hij ieder die bij het KCB betrokken was en zijn zaak betrad als zijn gast in zijn huis of dat nu Charley Toorop was, een Roggeveen, een Ahrend Bos Eyssen, een Kasper Nieuhaus, een Jaap Wey- and, een Jaap Min, een Louki Rede- ker, een Dolf Kamp of een Willem Reyers. Allemaal jonge en ook wel wat hun leeftijd betreft enigszins gevorderde Bergense kunstenaars, die van twee dingen in het bijzonder diep in hun ziel overtuigd waren: hun kunste naarschap, en de snelle, ontijdige dood die het zojuist opgerichte KCB zou sterven. Maar ziet, het onvoorstelbare en on voorspelbare gebeurde! Ondanks al le ongeloof in de toekomst van de club, ondanks het zwartste pessimis me met betrekking tot de levens vatbaarheid ervan, ondanks de veel heid aan controversen waarin het KCB uiteraard ook toen al excelleer de ondanks vele onderlinge te genstellingen, naieveteit en kinder lijke onbevangenheid, gedij dde het KCB en verwierf het wasdom. En zo werd het KCB tot wat het dan vandaag is. 1""- mi HiiTinrt Bestuurslid zijn van het KCB was nooit en is ook nu nog niet, een zaak om voortdurend de bazuinen der vreugde over te steken. Het is veel eerder het volgen van een spoed cursus in het afzweren van teerge voeligheden, lichtgeraaktheid, zelf genoegzaamheid en lange tenen. Men moet er eenvoudig niet aan denken, wat die eerste besturen moeten lij den, om althans enige orde in deze turbulente arena van Bergense ar tisten te scheppen. Een voorbeeld; tijdens een vergadering promoveer de iemand, laten we hem gemaks halve Jan noemen (maar zo heette hij niet) tot secretaris. Gedurende de vergadering werd hem door zijn voorganger het notulenboek over handigd teneinde dat bij te houden. De nieuwe secretaris sloeg het open en het eerste wat hij zag was de laatste notitie over de volle breed te van twee pagina's aangebracht van zijn voorganger, luidende 'Jan is een zak'. Staande de vergadering bedankte Jan ook weer voor het se cretariaatswerk. Voor hem hoefde het al niet meer. De weg van 20 jaren KCB wordt niet alleen gemarkeerd door stallen en flessenhokken, maar ook door enke le grotere en kleinere bedrijven in de horeca-sfeer zoals dat heet, van het café van Piet Oldenburgh tot de Pilaren en vervolgens van de Kunst zaal Boendermaker tot de Rus en van de Rus via Huize Kranenburgh, tot deze kunstzaal. Luidt deze zaal het einde van het KCB in? Een wat vreemde vraag op een vierde lustrum-herdenking zult u zeggen, maar hoor wat ons geacht werkend lid Kasper Niehaus schrijft in zijn bijdrage in het boekje, dat men wijdde aan de herdenking van het eerste lustrum, in '52 dus. Hier zijn grafrede 'Indien een welwillend maecenas op het onzalige idee mocht komen de kans is niet groot, omdat het genus helaas bijna uitgestorven is om het KCB een groot expositiegebouw te schenken of in bruikleen te ge ven, dan zou een wakker bestuur de gift beleefd moeten weigeren, want alleen in een eng bestek kan het KCB volharden in zijn bestaan.' Tot dusver geen profetisch woord, al weet men met kunstenaars na tuurlijk vandaag niet wat er morgen boven het hoofd hangt. In hetzelfde geschrift ventileert Dolf Kamp, toen voorzitter, eveneens en kele merkwaardige kreten, die het verdienen vanavond geciteerd te worden. Maak een proefrit bij Duinweg 24 SCHOORL Tel. (02209) 724 De organisatievorm van het KCB heeft als basis: vertrouwen en dat nog wel tussen twee in wezen tegen gestelde groepen: burgers en kunste naars. Eerstgenoemden toch voldoen met voorbeeldige regelmaat aan hun financiële verplichtingen, in de vol le wetenschap dat alle gelden worden beheerd door een bestuur, dat in meerderheid uit kunstenaars bestaat die zelf niet contribueren. En ware dit nog niet vreemd genoeg: dat college is slechts verantwoording schuldig aan een gezelschap van uit sluitend kunstenaars. In deze mach teloze positie rest de ontevreden bur ger slechts één sanctie: zijn lidmaat schap opzeggen. En nu het bewijs: het aantal con tribuanten blijft gestadig toenemen. Afgezien van en in hoeverre er spra ke van een maecenas is geweest, de door Kasper Niehaus gewraakte en al bij voorbaat verdoemde kunst zaal is er gekomen, dank zij een eerste contact met de hier in Ber gen wonende directeur van Albert Heyn, de heer Legerstee, die als trait d'union tussen ons bestuur en de firma optrad. We bevinden ons thans in het resultaat van die con tacten, in een kunstzaal, die in heel kunstzinnig Nederland gevoelens van bewondering en nauw verholen afgunst opwekt. Zij het dan met uit zondering van Kasper. Het Noordhollandse Kunstcentrum eigenaar van het pand, heeft ons het beheer erover in handen gegeven, en ik meen te mogen vaststellen, dat de verhouding tussen NHKC en KCB een school-voorbeeld is van een ide als symbiose. In ernst: er is sprake van een bijna beangstigende co-ope ratie, een samenwerking die men in het meest controversiële dorp niet alleen in de lage landen aan de zee maar in heel West-Europa, in dit Bergen dus, voor volstrekt onmoge lijk zou houden. Er is vanavond alle reden verheugd te zijn dat we de eindstreep van 20 jaren KCB dan toch maar gehaald hebben, al zullen er morgen dan wel weer nieuwe zorgen zijn, Ten§l@tte uitte de voorzitter zijn te vredenheid over de groei, en de ge stage ontwikkeling van het KCB. Uit de cijfers van de situatie van nu blijkt dat wij redelijk op de goede weg zijn, Van 1 mei 1965 tot 1 mei 1966 zijn er 12 exposities gehouden. Van 1 mei '66 tot 1 mei '67 zeventien. In dezelf de perioden bezochten resp. 4.000 en 12,500 bezoekers de tentoonstel ling. De verkoopcijfers in de eerst genoemde periode waren 16.500, en in de daarop volgende periode: 44.000,Er is wel degelijk een gevoel van dankbaarheid voor dit bereikte resultaat, aldus de heer v. Kampen. Hierna offreerde de voorzitter, de gastvrouw mej. Cecile Kuyten een doos bonbons voor het vele belang rijke werk dat zij tijdens de voorbe reiding van de tentoonstelling heeft verricht, Daarna reikte de heer Van Kampen de prijzen uit aan de prijs winnaars, die ten deel vielen aan afdeling schilderijen; eerste prijs 1000,J. J. Mulder (Haarlemmer- liede) met zijn landschappelijke com positie in teer gevoelige kleur. De tweede prijs 750,- kreeg Celine Leopold (Amsterdam) met haar fel- kleurig, driftig, sensueel abstract 'Striptease'. De drie materiaalprij- zen elk 250,- werden toegekend aan Doris Groeneveld uit Bergen, met 'Engel op fiets'; C. J. A. van Veen, Amsterdam met 'Toenadering' en M. F. van Overbeeke (Haarlem) met zijn schilderij 'Kinderdroom'. De prijzen in de beeldhouwkunst werden uitgereikt aan: Nel van Lith (Amsterdam)1000,- met 'Ding'2de prijs 750,- ontving F. A. M. van Kaimnout (Amsterdam) met een fijn bewogen klassiek beeldje 'Hurkende figuur'. De materiaalprijzen 250,- werden uitgereikt aan: Heieen Hilie Lambers met 'Ruiters'; J. S. Vos (Edam) met een ijzer en bronscon- struktie Pt 5, een fraai gevormd kunstwerkje van een geslacht dier en J. Th. van Rijs (Bussum) met schar nierende kruisvorm in staal. Overi gens is er op deze tentoonstelling die dagelijks geopend is tot. 1 juni van 10.30-12,30, 14-17 en 19.30-21.30 uur .(zondags 14-17 uur), zeer veel moois te zien. Abstract, figuratief en im pressionistisch waarvan een bezoek aan deze tentoonstelling door het kunstminnend publiek zeer is aan te bevelen. Bibliotheek met ingang van 18 april a.s. uitlening van boeken in het oude Raadhuis elke dins dagavond van 19,00 tot 20.00 uur. ZATERDAG 20 MEI Opening van het voetbalterrein en kleedgebouw van de v.v. Duin- randers' aan de Smeerlaan. Aanvang 14.45 uur. MAANDAG 22 MEI Hervormde Vrouwengroep, slotavond. VOOR BERGEN J. J. A. A. HODDE Van Reenenpark 2, telef. 2027 VOOR SCHOORL B. LUIF Nw. Bergerweg 1, telef. 3130 Aanstaande dinsdagavond 23 mei, organiseert de Berger Sport Vereni ging in hotel-restaurant 'De Oude Prins' een kienavond voor leden en supporters van BSV, waarvan de ba ten ten goede komen aan het jeugd werk van de vereniging. Er zijn voor deze avond prachtige prijzen be schikbaar gesteld. Als 17-jarige jongen in 1922 werkte hij reeds bij het Staatsbosbeheer als los-arbeider voor een weekloon van 16,50 maar dan alleen in de win termaanden. Nadat hij zijn vaste aanstelling als voerman bij dit be drijf nad gekregen werd hij na ja ren bosarbeider en promoveerde ten slotte naar het verplegingswerk d.i. merktekens aanbrengen op bomen in het bos, die verwijderd moeten worden. In september 1927 trouwde hij met een meisje uit Rinnegom en vestig den zich in een dienstwoning in de Staatsbossen aan de Lovinkweg, bos sen die nog niet begaanbaar waren voor het toerisme, want verharde wegen waren er toen nog niet. On danks dat, bezorgden de bakker, kruidenier, olieman en melkboer daar hun waren, sleepte de kruide nier met een touw aan zijn mand bij wijze van slee zijn boodschap mand over het zand en bracht Jan van der Berg, de melkboer bijge naamd de Boomkat lopend onder het juk de melk rond. Ten gerieve van de leveranciers, verrichte de hr. Hopman daar pionierswerk, door 'n bospad aan te leggen, vanaf zijn wo ning tot het Waterleidingsbedrijf, waar de harde weg naar het dorp begon zodat ook de kinderen Hop man gemakkelijker het dorp konden bereiken. Zes kinderen zagen het le venslicht in dit prachtige stille, on gerepte natuurgebied, waar vogels en dieren van het bos, vreemd op keken als er een mens voorbijging. In de bezetttingsjaren moest het echtpaar Hopman met hun kinderen (1942) evacueren naar een andere boswachterswoning te Schoorl. Na twee maanden daar gewoond te heb ben keerden zij weer terug naar het oude huis en waren tot aan de be vrijding de enigste bewoners van dit uitgestrekte bos. Pas na de bevrijding werd aan de wegen van de Staatsbossen, de nodi ge aandacht besteed, zodat thans elke wandelaar en toerist prachtige wan delingen kan maken, in dit voor ie dereen, vrij toegankelijk recreatie gebied. Twee jaar geleden is het, dat het echtpaar Hopman, hun paradijsach tige omgeving voorgoed verliet, na 37 jaar in de Staatsbossen te hebben gewoond. Twee, zoons uit het gezin traden in de voetsporen van hun vader en werken eveneens in de Staatsbossen. Ze wonen nu op één van de oudste plekjes van de Heerlijkheid Bergen in één van die karakteristieke huisjes van het dorp aan de Grote Dorps straat 49 een huisje dat de oude vriendelijkheid en intimiteit van vroeger nog niet heeft verloren en waarvoor nog zo'n oude lei-linden- boom breed beschermend voor de koelte in de kamer zorgt. In september a.s. is het echtpaar veertig jaar getrouwd, maar maandag 29 mei a.s. wanneer de heer Hop man zijn veertig jarig jubileum viert zal het hem niet aanbelangstel ling ontbreken. Jan Timmer De kermis die dit jaar niet op het Plein zal .worden gehouden, wordt verplaatst naar het parkeerterrein op het Binnenhof, voorheen de ge meentelijke opslagplaats aan de Jan Oldenburglaan. De automobilisten zullen dus tijdens de kermisdagen naar een ander parkeerterrein moe ten omzien. Veertig kermisexploitanten hebben op het Binnenhof een standplaats verkregen, waarvoor ze gezamenlijk een bedrag van 15.681,87 in de ge meentekas laten vloeien. aangemeten door HOFLAAN 2 - TEL. 2202 - Leverancier van alle ziekenfondsen CONTACTLENS SPECIALIST INRICHTING VOOR CONTACTLENS-AANPASSING Uitsluitend specialistische behandeling Brillen op ziekenfondsrecept van uw oogarts, worden in de snelste tijd geleverd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1967 | | pagina 1