Vouwfietsen
Stencilwerk
198,"
knêtekie
Aanmelding leerlingen
avondulo Alkmaar
Over de streep gesproken
Warm weer en de auto
*zJ(Le t
ƒ139,50
is nog zomei
Onze troefkaart
(J oetgangeisongeoaMen nam onlustbalentoe
DER KINDEREN
BEJAARDEN
maar de eerste voorboden
van het
nieuwe seizoen
zijn al te zien in onze zaak
gestoffeerde bungalow
INSCHRIJVING
Dansschool P. Kempen
Uw fiets of bromfiets
verkopen wij tijdens de verbouwing
op Laanweg 60, telefoon 908
HOOGVORST
Dameskapsalon G. J. BAS
Wij gaan met vakantie van
2 t.m. 16 september
GESTO
'DE RUSTENDE JAGER'
SCHOORL
Zaterdag dansen met het
BENELUX KWINTET
BROADWAY KWARTET
Verkoop bouwterreinen
aan de heer N. Bijl
Drainage sportveld bij
de Brederodeschool
Bergens Harmonie
HERVORMDE GEMEENTE TE
SCHOORL, GROET EN CAMP.
CIRCUS TONI BOLTINI WAS TE EGMOND
Aardbeien in de winter
TE KOOP EEN PONY
1 jaar oud. Zien bij C. Brom
mer, Rijksweg 5, Schoorl.
Te bevragen bijF. Kuijpers,
Schagerbrug 282
met lamp en standaard
rood, blauw en groen
kompleet
ALLEEN BIJ DE VAKMAN
Oosterweg 7, Bergen
TE HUUR gestoffeerde
(gemeubileerde)
BUNGALOW
met of zonder pension
Telefoon 2341
Bergen
FEESTGIDSEN
CIRCULAIRES
CONVOCATIES
enz.
DRUKKERIJ
VOLKERS LEEGWATER
Laanweg 35, tel. (02209) 268
Schoorl
PAKJE VAN GRIJS WOLLEN TWEED
met prachtige monton kraag,
als u het jasje uitdoet hebt u een fijne
japon met kort mouwtje
MODEL HOLTHAUS
Bergen
Breelaan 27
Telefoon 2058
TE HUUR BEGIN OKTOBER
op mooie stand te Bergen.
3 kamers, hal, keuken, badkamer, w.c.,
centr. verw. en tuin.
Prins Hendriklaan 30, telefoon 2727
Weekeinden afwezig
dagelijks van 4-8 uur nam.
op alle werkdagen
BREEDSTRAAT 15 - ALKMAAR - TELEFOON 17308
Prins Hendriklaan 32 - Bergen - Telefoon 3487
Bespreek s.v.p. vroegtijdig
VOLLEDIG BETAALDE VRIJETIJDSBESTEDING
MENSEN ONDERVRAGEN
voor opinie- en marktonderzoek als interviewer van
het Nipo.
Het Nipo zoekt mannelijke en vrouwelijke medewer
kers om regelmatig (vaak op maandagavond) vraag
gesprekken te houden op door het instituut aangewe
zen adressen. Vergoeding op basis van gewerkte uren.
Minimum leeftijd: 20 jaar.
Heeft u er belangstelling voor, schrijf dan aan
Nipo, t.a.v. de heer A. J. M. Baars, Barentsplein 7,
Amsterdam-3. Vermeldt op uw brief nummer 31-0
Aanmelding van leerlingen voor de avondulo GESTO
te Alkmaar kan geschieden dagelijks op adres: Bree
laan 55 te Bergen-Nh. (tel. 02208-4421) en op woensdag
donderdag- en vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur
op het lesgebouw te Alkmaar, Van der Meystraat 2
(tel. 02200-14565 bandopnamen).
De lesssen beginnen op 19 augustus 1968. Plaatsing
in hogere klasse is mogelijk.
Er bestaan opleidingen voor
MULO A
MULO B
MAVO
INLEIDENDE CURSUS (Brugkursus)
De avondulo van Alkmaar is zeer gunstig gelegen voor
alle reisverbindingen.
De ervaring van 20 jaar doceren droeg er toe bij, dat
ook in 1968 weer 13 van de 21 leerlingen slaagden
let wel dat is een zeer gunstig cijfer en bijna een
uniek gemiddelde voor avondulo's.
Vraagt prospectus en inlichtingen bij de administ. van
Breelaan 55 te Bergen-Nh., telefoon (02208) 4421
met zang van Astrid Norma
ZONDAG
AANVANG 8 UUR
Tegen de verkoop van een viertal
terreinen in Plan Noord aan het
Grootland, hoek Duiveland waarvan
de verkoop zal geschieden aan de
heer N. Bijl of zijn nader te noemen
kinderen, zag de heer Wittebrood
een addertje in het gras. Dat deze
huizen bestemd waren voor zijn kin
deren geloofde hij niet zo erg, even
als de heer J. Kroon (VVD).
Burgemeester De Ruiter vond het
verstandiger deze zaak niet teveel
uit te diepen en stelde voor het ge
sprek hierover met gesloten deuren
te behandelen, wat tot gevolg had,
dat tot de verkoop van deze bouw
terreinen aan de heer Bijl werd be
sloten.
De drainage van het sportveld naast
de Van Brederodeschool aan de Ker-
kedijk, dat vijf jaar geleden door de
Nederlandse Heide Maatschappij
werd aangelegd blijkt van een
slechte drainage voorzien te zijn.
Dit was dan ook een reden voor de
heer C. M. Smit (BP) om zijn af
keuring daarover uit te spreken. Hij
was geschrokken van het bedrag van
de Ned. Heide Mij. nu weer bere
kende voor verbetering van de drai
nage van dit sportveld, dus verbe
tering van iets wat vijf jaar geleden
door dezelfde maatschappij niet
goed is uitgevoerd. Ze berekenen
hiervoor 3.890,- en dit vond de
heer Smit nogal een fors bedrag.
Spreker had bij verschillende fir
ma's prijsopgaaf gevraagd en kwam
met de duurste offerte, de schelp-
draineringmethode ter tafel, groot:
2.652,- dat een voordeelverschil van
1.238,- opleverde. De heer Smit
vond dat deze maatschappij met zijn
prijsopgaaf toch wel een beetje bil
lijker voor de dag had kunnen ko
men, vooral als men nagaat, dat vijf
jaar geleden door hen een verkeerde
drainagemethode is toegepast.
In het kader van de door de ge
meente Bergen georganiseerde zo
meravond concerten zal Bergens
Harmonie o.l.v. C. Schrijvershof op
woensdag 28 augustus a.s. concer
teren bij de Ruïnekerk.
Aanvang 20.00 uur.
De verwarrende strepensituatie die
er tot voor kort heerste is er in niet
geringe mate oorzaak van geweest,
dat de weggebruiker zich over die
strepen totaal geen zorgen maakte,
ze zelfs volmaakt veronachtzaamde.
Met name het negeren van de mid-
denstreep leidde veelvuldig tot zeer
ernstige ongevallen. Hoewel sinds 1
juli van het vorig jaar voorlichting
is gegeven over de wettelijke con
sequenties van het overschrijden
van de doorgetrokken streep kan 'n
korte samenvatting van belang zijn
temeer daar thans aangenomen
wordt dat de weggebruiker zich
voldoende vertrouwd heeft kunnen
maken met de strepensituatie en er
vanaf heden door de politie stren
ger dan voorheen zal worden opge
treden tegen overtreders.
Sinds 1 juli 1967 geldt het verbod
om een doorgetrokken streep te
overschrijden. Dit geldt zowel bin
nen- als buiten de bebouwde kom.
De weggebruiker mag een dergelij
ke streep onder geen voorwaarde
overschrijden: zelfs, zo heeft de of
ficier van justitie mr. S. J. van der
Hoeven bepaald, als er in het be
trokken vak een wegopbreking is
dan is de weggebruiker nog straf
baar als hij de streep overschrijdt.
Niet alleen betekent de doorgetrok
ken streep een verbod tot over
schrijden, maar ook indien deze
over een kruising is doorgetrokken
een verbod tot linksafslaan.
Ook is, indien voor een uitrit de
Streep is doorgetrokken, het links-
afslaan voor de uit een uitrit ko
mende bestuurder niet meer moge
lijk. Tenslotte heeft de doorgetrok
ken streep nog consequenties ten
aanzien van het parkeren, dat ter
hoogte van een doorgetrokken
streep verboden is, indien de vrije
ruimte tussen het geparkeerde
voertuig en de streep minder be
draagt dan 3 meter.
Indien de rijstrookverdeling ge
schiedt door twee naast elkaar lig
gende strepen, dan mogen deze
slechts worden overschreden indien
de streep onmiddellijk links van de
bestuurder een onderbroken streep
is.
Waar van politiezijde ook nauwlet
tend op zal worden toegezien is het
juiste gebruik van de opstelvakken
voor een stoplicht of wegkruising.
Indien in deze vakken pijlen zijn
aangebracht mogen bestuurders op
de kruising of splitsing geen ande
re richting volgen dan die welke
door de pijlen is aangeduid, ook
moet je dan toch weer aanstalten
maken om op te breken en naar huis
te gaan. Het afscheid van dat zon
nige strand valt zwaar maar het
Als ook maar even in deze zomer
het Koninklijk Meteorlogisch Insti
tuut te Utrecht vertelt dat het wol
kendek dat tegenwoordig permanent
over ons natuurreservaat hangt,
weer eens plaats maakt voor een
blauwe onbewolkte hemel en de
temperatuur stijgende is, dan wor
den de auto's van stal gehaald en
zoeken dan in grote getale zich een
weg naar de kuststreek, het strand,
de zee, de bossen en duinen.
Lekker gauw even met de auto naar
zee, maar dan moet je wel vroeg
opstaan anders is een ander je voor
en voordat je dan je wagen hebt ge
parkeerd wat meestal een hele
toer is moet je dan nog een paar
kilometer lopen om een plekje aan
het strand te veroveren waar je vol
komen kunt relaxen.
Terwijl dan tijdens dit siësta alle
dagelijkse beslommeringen van je
afvallen en je even jezelf en de hele
wereld vergeet, lopen de parkeer
terreinen vol en veranderen de we
gen van het zeedorp liefst aan
weerskanten dat de wandelaar
nauwelijks op het trottoir kan lopen.
Na een paar uur strandrecreatie
die eigenlijk veel te gauw om zijn
moet. Dan lijkt het alsof iedereen er
zo over heeft gedacht, want voordat
je er erg in hebt zit je tussen een
file auto's, die allen met horten en
stoten in slakkengang zich voortbe
wegen.
Op zo'n mooie zomerdag lopen de
wegen vol en kan men in het cen
trum van Bergen in de namiddag
een langzaam voortschuivende en
dan weer stilstaande file auto's
waarnemen, waar tussen de wande
laar en fietser zich een eigen weg
zoekt. Dan is de Eeuwigelaan met
zijn stervende dennenbomen, van de
Franschman tot de oude Lindeboom
een rij auto's en trekt een file auto's
over de Nieuwe Bergerweg tot voor
bij Pesie naar Alkmaar, ditzelfde
geldt voor de Kanaaldijk, waarover
van de Vlotbrug tot de spoorbrug in
Alkmaar een lang autolint zich
voortbeweegt.
Wanneer ik dan die geduldig wach
tende auto's zie, dan bekruipt mij
altijd een gevoel van medeleven,
voor hen die in hun snelle auto niet
vooruit kunnen komen, dan is auto
rijden ook geen lolletje, maar eigen
lijk hebben die wachtenden als
je nou eens verder denkt het aan
zichzelf te wijten, want ze helpen
immers mee om die auto-invasie op
de wegen nog dichter te maken
JAN TIMMER
al bemerkt men dat verkeerd is
voorgesorteerd.
Verwisselen van opstel vakken is
dus niet toegestaan. In een derge
lijk geval is „een blokje om" de
de afscheiding bestaat uit een door
trokken streep. Is de streep onder
broken dan mag wel van het „fiets
pad" gebruik worden gemaakt, mits
men daar geen fietsers en bromfiet
sers hindert,
enige juiste oplossing.
Is er door middel van strepen op
het wegdek een aparte rijstrook
voor de bus aangebracht, dan mag
die rijstrook alleen door zgn. lijn
dienstbussen (eventueel politie-,
brandweer- en ziekenwagen) wor
den gebruikt.
Tenslotte dient men bedacht te zijn
op de belijning waarmee kunstma
tige fietspaden (herkenbaar aan 'n
wit geschilderd fietsje op het weg
dek) zijn aangegeven. Fietsers en
bromfietsers zijn verplicht dit afge
scheiden gedeelte te volgen.
ZONDAG 25 AUGUSTUS
BERGEN
HERVORMDE GEMEENTE
RUÏNEKERK
10.15 uur: Ds. Visser
GEREFORMEERDE KERK
10 uur: Ds. J. Coumou, Haarlem
19 uur: Ds. G. Brouwer, Zaandam
BERGEN AAN ZEE
M.A.D. STICHTING
Wika J. Th. Pietersen,
Warmenhuizen
LEGER DES HEILS
(Dorpshuis)
10 uur: Samenkomst
EUROPESE PAROCHIE VAN
ST. BENEDICTUS, Pr. Hendriklaan
Zaterdag 19.15 uur Eucharistie
viering als op zondag
7.30 uur - 9.00 uur hoogmis - 10.15
uur Europese dienst met preek in
het Frans en Duits - 11.30 uur.
PAROCHIE PETRUS EN PAULUS
Zaterdag 19.00 uur eucharistie
viering als op zondag.
3.15 uur, 9.30 uur hoogmis, 11.00 uur
en 12.15 uur.
SCHOORL
Te Schoorl geen dienst
Groet, 10 uur:
Ds. A. Meyeringh, St. Pancras
R.K. PAROCHIE VAN DE
H. JOANNES DE DOPER
Zaterdag 19.00 uur eucharistie
viering als op zondag.
7.00 - 8.00 - 9.30 en 11 uur en 19
uur Avondmis
De diensten worden gehouden in de
toeristenkerk
DE CHRISTENGEMEENSCHAP
Bosmansweg 13
10 uur: Mensenwijdingsdienst
ALKMAAR
REMONSTRANTSE GEMEENTE
10.30 uur:
Mevr. M. Nieuwenhuysen-
den Herder
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
10 uur: Candidaat ds. A. J. v. d. Sluis
(nabespreking)
EVANGELISCH - LUTHERSE
GEMEENTE
10.15 uur: Ds. P. Estié, Krommenie
10.15 uur: Eerw. heer K. Dekker,
Ti- '^oort
INDRUKWEKKENDE PRESTATIE
Dinsdagmiddag en -avond j.l. maak
te circus Toni Boltini haar opwach
ting bij het hooggeerde Egmond en
omstrekense publiek.
Bij de aanvang van de voorstelling
was de rood-groene circustent van
dit Hollandse circus voor drie-kwart
bezet.
Tot de hoogtepunten van dit zeer
gevarieerde programma, behoorden
ongetwijfeld de programmapunten
waarbij Toni Boltini zijn zeer fraaie
uitgebreide en goed gedresseerde
paarden en andere dieren in de piste
bracht. Ook de vermakelijke ver
richtingen van de clowns vielen
zeer in de smaak van het publiek en
waren bovendien vaak erg origineel.
Grote indruk bij het publiek maakte
ook het laatste optreden van eeen
zeven-tal indianen die met hun
menselijke pyramiden staaltjes van
uitzonderlij ke lichaamsbeheersing
lieten zien.
Al met al, een twee en een half uur
durend, sfeervol gemoedelijk ver
maak, waarbij dit buitengewone ty
pe mensen de circusmensen
ons van hun beste kant toonden.
Bij het verlaten van de piste, zag
ik de circuslui in enorm snel tempo
de tent afbreken, om de tent weer
ergens anders op te bouwen en een
ander publiek weer een avondlang
van zoiets unieks in onze wereld
van TV's en computers te laten ge
nieten.
Aardbeien kan men tegenwoordig
ook in de winter eten. Ze komen
dan natuurlijk niet van eigen bodem
maar worden ingevoerd uit landen
met een milder klimaat dan het onze
speciaal uit Israël, Mexico en de
Canarische eilanden. De aardbeien
uit Israël worden meestal aange
voerd in doosjes van 250 gram; de
doosjes zijn stootvast en de inhoud
komt dan ook meestal ongeschon
den aan. De Mexikaanse aardbeien
zijn goedkoper, maar ze zijn niet zo
goed verpakt en het feit dat men ze
meestal in kartons van 5 kg ver
zendt draagt ook niet bij tot een
onberispelijke overkomst en leidt
niet zelden tot beschadiging van de
onderste lagen van de vruchten.
De voetgangersongevallen blijken
telken j are opnieuw op onrustba
rende wijze toe te nemen. Van 1964
tot 1966 steeg het aantal in het ver
keer gedode voetgangers van 520
naar 606, of wel met ruim 16,5%,
terwijl in dezelfde periode het to
taal aantal gedode verkeersdeelne
mers steeg van 2375 naar 2620, of
wel met iets meer dan 10%.
Een belangrijke oorzaak van voet
gangersongevallen ligt in het feit,
dat de voetganger vrijwel overal
wordt gedwongen de rijbaan te ge
bruiken om over te steken.
De voetgangersveiligheid is een
zaak, die voor ons allen letterlijk
van levensbelang is, want hoewel
velen van ons zich als regel wel
met een of ander hulpmiddel door
het verkeer verplaatsen, voetgan
gers zijn we dagelijks voor kortere
of langere tijd allemaal, al was het
alleen maar om ons van stalling,
parkeerplaats of halte naar de
plaats van onze bestemming te be
geven.
Het is dus zaak dat allen mede
werken de veiligheid voor de voet
ganger - lees van ons zelf - te ver
beteren.
Men bereikt dit als wij als „andere
verkeersdeelnemer" voortdurend
trachten de voetganger te ontzien.
Het gaat er daarbij in de eerste
plaats niet om wie in zijn recht is
of wie gelijk heeft; hoofdzaak is te
trachten een voetgangersongeval te
voorkomen. Ook al zou de „schuld"
of de oorzaak juridisch voorname
lijk bij de misschien bejaarde of de
zeer jeugdige voetganger blijken te
liggen - ruim 75% van de gedode
voetgangers valt onder deze leef
tijdsgroepen - niemand zal het
waarschijnlijk ooit kunnen verge
ten als hij, overigens zonder aan
wijsbare schuld, een medemens in
het verkeer heeft gedood.
Het aantal voetgangersongevallen
kan drastisch omlaag.
Medewerking daaraan verbetert te
vens de eigen levenskansen en die
van familieleden en vrienden.
VOETGANGERSOVERSTEEK
PLAATSEN.
De relatie voetganger - bestuurder
(van welk voertuig dan ook) is er
helaas nog steeds een met vele ha
ken en ogen. Vroeger - en dan
spreken we nog niet eens van vele
jaren geleden - bestond die relatie
trouwens helemaal niet en was de
voetganger een opgejaagd stuk
wild, volgelvrij, met nauwelijks
enige rechten en vele plichten.
De voetgangersoversteekplaatsen
brachten daar geleidelijk verande
ring in en nu sedert kort de gelijk
stelling van de voetgangers met
„verkeer" is afgekondigd, mogen
de bestuurders van links- en rechts-
afslaande voertuigen de rechtdoor
overstekende voetganger niet meer
hinderen hetgeen alweer een grote
stap op de goede weg is.
Nu is het met die relatie voetgan
ger - bestuurder zo, dat gezien de
grote kwetsbaarheid van eerstge
noemde, het hier nog meer neer
komt op samenwerking en de be
reidheid daartoe, dan bij de ver
houding van de bestuurders onder
ling.
Slaan we er de bepalingen van het
R.V.V. op na dan valt onmiddellijk
artikel 1 op, waarin wordt gespro
ken van de „gelijkberechtiging"
van ieder die op welke manier dan
ook de weg gebruikt.
Het komt er op neer dat ieder in
gelijke mate aanspraak kan doen
op een veilig gebruik van de weg.
Dat klinkt in theorie heel goed
maar de praktijk levert nogal wat
moeilijkheden op. Helaas zijn het
juist die automobilisten, die zich
een al te vlotte, haastige en soms
zelfs scherpe rijstijl hebben aange
meten - volgens de chef van de
Rijproef voor Gevorderden van de
ANWB zijn dat er nogal wat - die
deze zgn. gelijkberechtiging nauwe
lijks of niet kunnen verteren.
Die scherpe rijstijl - gevolg van 'n
algemeen jachtige levensinstelling -
brengt voor de voetganger vooral
grote risico's met zich mee op de
voetgangersoversteekplaatsen. U,
als voetganger kent het zeker, uw
aarzelende stapje op het zebrapad
wanneer heel in de verte een auto
komt aanrijden en uw haastige
stapje terug als de bestuurder van
het voertuig geen duidelijke inten
tie tot afremmen verraadt. Zelfs
als uiteindelijk, nogal bruusk en
met piepende remmen wordt ge
stopt, blijft deze manier van nade
ren nogal hoogst ongewenst, ge
vaarlijk en daarom strafbaar.
Niet voor niets eist het R.V.V. dat
bestuurders een voetgangersover
steekplaats voorzichtig moeten na
deren en de voetgangers die zich
daarop bevinden onbelemmerd
doorgang moeten verlenen. Wel
licht zou men de vraag kunnen
stellen of de Engelse regel, die ook
de voetganger die duidelijk voor
nemens is over te steken, daarop
een zeker recht geeft, niet de voor
keur heeft boven de Nederlandse,
die slechts de voetganger wanneer
hij al bezig is over te steken, een
zekere bescherming biedt. Ook het
uiterst gevaarlijk inhalen van voer
tuigen, die voor een voetgangers-
oversteekplaats stilstaan is nog bij
lange na niet uit de rijstijl van vele
automobilisten verdwenen, maar
daarbij dient te worden opgemerkt
dat vele, zeer vele (brom)fietsers
zich hieraan ook schuldig maken.
Overigens is het gebleken dat weer
andere automobilisten frequent de
gewoonte hebben om ten opzichte
van voetgangers, die bij oversteek
plaatsen op hun beurt wachten, een
ongewenste vorm van beleefdheid
demonstreren.
Men ziet hen dan het bekende uit
nodigende gebaar maken, waarte
gen uiteraard op zich geen enkel
bezwaar is (integendeel zelfs) wan
neer de beleefde automobilist op
dat moment alleen is en zich heeft
overtuigd van de afwezigheid van
achterliggend en tegenliggend ver
keer. Is er wel verkeer dan is die
beleefdheid zowel voor de voetgan
gers als voor anderen een groot ge
vaar.
Het is dus wel duidelijk dat zowel
scherp rijden als overbeleefdheid
de goede relatie rij verkeer-voetgan
ger in gevaar brengen en derhalve
in dit verband uit den boze zijn.
DE BOEING 747 - DE LUCHT-
KOLOS VAN OVERMORGEN
SCHIPHOL GEREED VOOR DE
GIGANTISCHE JUMBO-JETS
Eind 1969 zullen na een jaar van
intensieve proefnemingen de eerste
Boeing 747 vliegtuigen door de gro
te luchtvaartmaatschappijen in
dienst worden genomen. De Boeing
747 zal op dat moment het grootste
en tevens meest luxueuze vliegtuig
zijn, dat ooit voor de burgerlucht
vaart werd ^ontworpen.
Het toestel, dat 75 miljoen gulden
kost, heeft zoveel ruimte dat de ge
broeders Wright hun eerste vlucht
van 36,5 meter gemakkelijk in de
halve lengte van zijn romp hadden
kunnen maken. De spanwijdte van
de vleugels bedraagt bijna 60 me
ter; dat is meer dan de halve leng
te van een voetbalveld. De piloot,
aldus een reportage in Het Beste
van juni, troont twee verdiepingen
hoog, terwijl de staart tot het dak
van een flatgebouw van vier étages
reikt. De meeste uitvoeringen van
deze luchtkolos hebben 375 zit
plaatsen, die elk breder zijn dan
de tot nu toe gebruikte vliegtuig-
stoelen.
Een wenteltrap geeft toegang tot
een lounge waar men met zijn kin
deren kan spelen, een ogenblikje
kan slapen dan wel een direktie-
vergadering kan houden als dat zo
uitkomt. Vier grote straalturbines,
elk met een vermogen van onge
veer 20.000 p.k. jagen dit super-
straalvliegtuig over de startbaan,
terwijl men gemakkelijk achter
over leunt om naar een speelfilm
te kijken, televisieprogramma's te
volgen of naar stereomuziek te
luisteren. Wat is het grote voordeel
van deze luchtreuzen? Zeker niet
het halve uur tijdwinst op het tra-
jekt Amsterdam-New York. Wel
degelijk van belang is het feit, dat
de Boeing 747 en andere vergelijk
bare jumbo-jets van de toekomst -
de Concorde bijvoorbeeld - 't aan
tal vliegtuigstarts tot 15 miljoen
per jaar kan beperken in 1980, het
jaar waarin men verwacht 600 mil
joen mensen door de lucht te moe
ten vervoeren. Met de huidige toe
stellen zou dat 24 miljoen starts
betekenen, een niet te verwezenlij
ken aantal. De KLM heeft 3 Boeings
747 besteld. Zij zullen in het begin
van 1971 worden afgeleverd.