Vouwfietsen Stencilwerk 198," knêtekie Aanmelding leerlingen avondulo Alkmaar Over de streep gesproken Warm weer en de auto *zJ(Le t ƒ139,50 is nog zomei Onze troefkaart (J oetgangeisongeoaMen nam onlustbalentoe DER KINDEREN BEJAARDEN maar de eerste voorboden van het nieuwe seizoen zijn al te zien in onze zaak gestoffeerde bungalow INSCHRIJVING Dansschool P. Kempen Uw fiets of bromfiets verkopen wij tijdens de verbouwing op Laanweg 60, telefoon 908 HOOGVORST Dameskapsalon G. J. BAS Wij gaan met vakantie van 2 t.m. 16 september GESTO 'DE RUSTENDE JAGER' SCHOORL Zaterdag dansen met het BENELUX KWINTET BROADWAY KWARTET Verkoop bouwterreinen aan de heer N. Bijl Drainage sportveld bij de Brederodeschool Bergens Harmonie HERVORMDE GEMEENTE TE SCHOORL, GROET EN CAMP. CIRCUS TONI BOLTINI WAS TE EGMOND Aardbeien in de winter TE KOOP EEN PONY 1 jaar oud. Zien bij C. Brom mer, Rijksweg 5, Schoorl. Te bevragen bijF. Kuijpers, Schagerbrug 282 met lamp en standaard rood, blauw en groen kompleet ALLEEN BIJ DE VAKMAN Oosterweg 7, Bergen TE HUUR gestoffeerde (gemeubileerde) BUNGALOW met of zonder pension Telefoon 2341 Bergen FEESTGIDSEN CIRCULAIRES CONVOCATIES enz. DRUKKERIJ VOLKERS LEEGWATER Laanweg 35, tel. (02209) 268 Schoorl PAKJE VAN GRIJS WOLLEN TWEED met prachtige monton kraag, als u het jasje uitdoet hebt u een fijne japon met kort mouwtje MODEL HOLTHAUS Bergen Breelaan 27 Telefoon 2058 TE HUUR BEGIN OKTOBER op mooie stand te Bergen. 3 kamers, hal, keuken, badkamer, w.c., centr. verw. en tuin. Prins Hendriklaan 30, telefoon 2727 Weekeinden afwezig dagelijks van 4-8 uur nam. op alle werkdagen BREEDSTRAAT 15 - ALKMAAR - TELEFOON 17308 Prins Hendriklaan 32 - Bergen - Telefoon 3487 Bespreek s.v.p. vroegtijdig VOLLEDIG BETAALDE VRIJETIJDSBESTEDING MENSEN ONDERVRAGEN voor opinie- en marktonderzoek als interviewer van het Nipo. Het Nipo zoekt mannelijke en vrouwelijke medewer kers om regelmatig (vaak op maandagavond) vraag gesprekken te houden op door het instituut aangewe zen adressen. Vergoeding op basis van gewerkte uren. Minimum leeftijd: 20 jaar. Heeft u er belangstelling voor, schrijf dan aan Nipo, t.a.v. de heer A. J. M. Baars, Barentsplein 7, Amsterdam-3. Vermeldt op uw brief nummer 31-0 Aanmelding van leerlingen voor de avondulo GESTO te Alkmaar kan geschieden dagelijks op adres: Bree laan 55 te Bergen-Nh. (tel. 02208-4421) en op woensdag donderdag- en vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur op het lesgebouw te Alkmaar, Van der Meystraat 2 (tel. 02200-14565 bandopnamen). De lesssen beginnen op 19 augustus 1968. Plaatsing in hogere klasse is mogelijk. Er bestaan opleidingen voor MULO A MULO B MAVO INLEIDENDE CURSUS (Brugkursus) De avondulo van Alkmaar is zeer gunstig gelegen voor alle reisverbindingen. De ervaring van 20 jaar doceren droeg er toe bij, dat ook in 1968 weer 13 van de 21 leerlingen slaagden let wel dat is een zeer gunstig cijfer en bijna een uniek gemiddelde voor avondulo's. Vraagt prospectus en inlichtingen bij de administ. van Breelaan 55 te Bergen-Nh., telefoon (02208) 4421 met zang van Astrid Norma ZONDAG AANVANG 8 UUR Tegen de verkoop van een viertal terreinen in Plan Noord aan het Grootland, hoek Duiveland waarvan de verkoop zal geschieden aan de heer N. Bijl of zijn nader te noemen kinderen, zag de heer Wittebrood een addertje in het gras. Dat deze huizen bestemd waren voor zijn kin deren geloofde hij niet zo erg, even als de heer J. Kroon (VVD). Burgemeester De Ruiter vond het verstandiger deze zaak niet teveel uit te diepen en stelde voor het ge sprek hierover met gesloten deuren te behandelen, wat tot gevolg had, dat tot de verkoop van deze bouw terreinen aan de heer Bijl werd be sloten. De drainage van het sportveld naast de Van Brederodeschool aan de Ker- kedijk, dat vijf jaar geleden door de Nederlandse Heide Maatschappij werd aangelegd blijkt van een slechte drainage voorzien te zijn. Dit was dan ook een reden voor de heer C. M. Smit (BP) om zijn af keuring daarover uit te spreken. Hij was geschrokken van het bedrag van de Ned. Heide Mij. nu weer bere kende voor verbetering van de drai nage van dit sportveld, dus verbe tering van iets wat vijf jaar geleden door dezelfde maatschappij niet goed is uitgevoerd. Ze berekenen hiervoor 3.890,- en dit vond de heer Smit nogal een fors bedrag. Spreker had bij verschillende fir ma's prijsopgaaf gevraagd en kwam met de duurste offerte, de schelp- draineringmethode ter tafel, groot: 2.652,- dat een voordeelverschil van 1.238,- opleverde. De heer Smit vond dat deze maatschappij met zijn prijsopgaaf toch wel een beetje bil lijker voor de dag had kunnen ko men, vooral als men nagaat, dat vijf jaar geleden door hen een verkeerde drainagemethode is toegepast. In het kader van de door de ge meente Bergen georganiseerde zo meravond concerten zal Bergens Harmonie o.l.v. C. Schrijvershof op woensdag 28 augustus a.s. concer teren bij de Ruïnekerk. Aanvang 20.00 uur. De verwarrende strepensituatie die er tot voor kort heerste is er in niet geringe mate oorzaak van geweest, dat de weggebruiker zich over die strepen totaal geen zorgen maakte, ze zelfs volmaakt veronachtzaamde. Met name het negeren van de mid- denstreep leidde veelvuldig tot zeer ernstige ongevallen. Hoewel sinds 1 juli van het vorig jaar voorlichting is gegeven over de wettelijke con sequenties van het overschrijden van de doorgetrokken streep kan 'n korte samenvatting van belang zijn temeer daar thans aangenomen wordt dat de weggebruiker zich voldoende vertrouwd heeft kunnen maken met de strepensituatie en er vanaf heden door de politie stren ger dan voorheen zal worden opge treden tegen overtreders. Sinds 1 juli 1967 geldt het verbod om een doorgetrokken streep te overschrijden. Dit geldt zowel bin nen- als buiten de bebouwde kom. De weggebruiker mag een dergelij ke streep onder geen voorwaarde overschrijden: zelfs, zo heeft de of ficier van justitie mr. S. J. van der Hoeven bepaald, als er in het be trokken vak een wegopbreking is dan is de weggebruiker nog straf baar als hij de streep overschrijdt. Niet alleen betekent de doorgetrok ken streep een verbod tot over schrijden, maar ook indien deze over een kruising is doorgetrokken een verbod tot linksafslaan. Ook is, indien voor een uitrit de Streep is doorgetrokken, het links- afslaan voor de uit een uitrit ko mende bestuurder niet meer moge lijk. Tenslotte heeft de doorgetrok ken streep nog consequenties ten aanzien van het parkeren, dat ter hoogte van een doorgetrokken streep verboden is, indien de vrije ruimte tussen het geparkeerde voertuig en de streep minder be draagt dan 3 meter. Indien de rijstrookverdeling ge schiedt door twee naast elkaar lig gende strepen, dan mogen deze slechts worden overschreden indien de streep onmiddellijk links van de bestuurder een onderbroken streep is. Waar van politiezijde ook nauwlet tend op zal worden toegezien is het juiste gebruik van de opstelvakken voor een stoplicht of wegkruising. Indien in deze vakken pijlen zijn aangebracht mogen bestuurders op de kruising of splitsing geen ande re richting volgen dan die welke door de pijlen is aangeduid, ook moet je dan toch weer aanstalten maken om op te breken en naar huis te gaan. Het afscheid van dat zon nige strand valt zwaar maar het Als ook maar even in deze zomer het Koninklijk Meteorlogisch Insti tuut te Utrecht vertelt dat het wol kendek dat tegenwoordig permanent over ons natuurreservaat hangt, weer eens plaats maakt voor een blauwe onbewolkte hemel en de temperatuur stijgende is, dan wor den de auto's van stal gehaald en zoeken dan in grote getale zich een weg naar de kuststreek, het strand, de zee, de bossen en duinen. Lekker gauw even met de auto naar zee, maar dan moet je wel vroeg opstaan anders is een ander je voor en voordat je dan je wagen hebt ge parkeerd wat meestal een hele toer is moet je dan nog een paar kilometer lopen om een plekje aan het strand te veroveren waar je vol komen kunt relaxen. Terwijl dan tijdens dit siësta alle dagelijkse beslommeringen van je afvallen en je even jezelf en de hele wereld vergeet, lopen de parkeer terreinen vol en veranderen de we gen van het zeedorp liefst aan weerskanten dat de wandelaar nauwelijks op het trottoir kan lopen. Na een paar uur strandrecreatie die eigenlijk veel te gauw om zijn moet. Dan lijkt het alsof iedereen er zo over heeft gedacht, want voordat je er erg in hebt zit je tussen een file auto's, die allen met horten en stoten in slakkengang zich voortbe wegen. Op zo'n mooie zomerdag lopen de wegen vol en kan men in het cen trum van Bergen in de namiddag een langzaam voortschuivende en dan weer stilstaande file auto's waarnemen, waar tussen de wande laar en fietser zich een eigen weg zoekt. Dan is de Eeuwigelaan met zijn stervende dennenbomen, van de Franschman tot de oude Lindeboom een rij auto's en trekt een file auto's over de Nieuwe Bergerweg tot voor bij Pesie naar Alkmaar, ditzelfde geldt voor de Kanaaldijk, waarover van de Vlotbrug tot de spoorbrug in Alkmaar een lang autolint zich voortbeweegt. Wanneer ik dan die geduldig wach tende auto's zie, dan bekruipt mij altijd een gevoel van medeleven, voor hen die in hun snelle auto niet vooruit kunnen komen, dan is auto rijden ook geen lolletje, maar eigen lijk hebben die wachtenden als je nou eens verder denkt het aan zichzelf te wijten, want ze helpen immers mee om die auto-invasie op de wegen nog dichter te maken JAN TIMMER al bemerkt men dat verkeerd is voorgesorteerd. Verwisselen van opstel vakken is dus niet toegestaan. In een derge lijk geval is „een blokje om" de de afscheiding bestaat uit een door trokken streep. Is de streep onder broken dan mag wel van het „fiets pad" gebruik worden gemaakt, mits men daar geen fietsers en bromfiet sers hindert, enige juiste oplossing. Is er door middel van strepen op het wegdek een aparte rijstrook voor de bus aangebracht, dan mag die rijstrook alleen door zgn. lijn dienstbussen (eventueel politie-, brandweer- en ziekenwagen) wor den gebruikt. Tenslotte dient men bedacht te zijn op de belijning waarmee kunstma tige fietspaden (herkenbaar aan 'n wit geschilderd fietsje op het weg dek) zijn aangegeven. Fietsers en bromfietsers zijn verplicht dit afge scheiden gedeelte te volgen. ZONDAG 25 AUGUSTUS BERGEN HERVORMDE GEMEENTE RUÏNEKERK 10.15 uur: Ds. Visser GEREFORMEERDE KERK 10 uur: Ds. J. Coumou, Haarlem 19 uur: Ds. G. Brouwer, Zaandam BERGEN AAN ZEE M.A.D. STICHTING Wika J. Th. Pietersen, Warmenhuizen LEGER DES HEILS (Dorpshuis) 10 uur: Samenkomst EUROPESE PAROCHIE VAN ST. BENEDICTUS, Pr. Hendriklaan Zaterdag 19.15 uur Eucharistie viering als op zondag 7.30 uur - 9.00 uur hoogmis - 10.15 uur Europese dienst met preek in het Frans en Duits - 11.30 uur. PAROCHIE PETRUS EN PAULUS Zaterdag 19.00 uur eucharistie viering als op zondag. 3.15 uur, 9.30 uur hoogmis, 11.00 uur en 12.15 uur. SCHOORL Te Schoorl geen dienst Groet, 10 uur: Ds. A. Meyeringh, St. Pancras R.K. PAROCHIE VAN DE H. JOANNES DE DOPER Zaterdag 19.00 uur eucharistie viering als op zondag. 7.00 - 8.00 - 9.30 en 11 uur en 19 uur Avondmis De diensten worden gehouden in de toeristenkerk DE CHRISTENGEMEENSCHAP Bosmansweg 13 10 uur: Mensenwijdingsdienst ALKMAAR REMONSTRANTSE GEMEENTE 10.30 uur: Mevr. M. Nieuwenhuysen- den Herder DOOPSGEZINDE GEMEENTE 10 uur: Candidaat ds. A. J. v. d. Sluis (nabespreking) EVANGELISCH - LUTHERSE GEMEENTE 10.15 uur: Ds. P. Estié, Krommenie 10.15 uur: Eerw. heer K. Dekker, Ti- '^oort INDRUKWEKKENDE PRESTATIE Dinsdagmiddag en -avond j.l. maak te circus Toni Boltini haar opwach ting bij het hooggeerde Egmond en omstrekense publiek. Bij de aanvang van de voorstelling was de rood-groene circustent van dit Hollandse circus voor drie-kwart bezet. Tot de hoogtepunten van dit zeer gevarieerde programma, behoorden ongetwijfeld de programmapunten waarbij Toni Boltini zijn zeer fraaie uitgebreide en goed gedresseerde paarden en andere dieren in de piste bracht. Ook de vermakelijke ver richtingen van de clowns vielen zeer in de smaak van het publiek en waren bovendien vaak erg origineel. Grote indruk bij het publiek maakte ook het laatste optreden van eeen zeven-tal indianen die met hun menselijke pyramiden staaltjes van uitzonderlij ke lichaamsbeheersing lieten zien. Al met al, een twee en een half uur durend, sfeervol gemoedelijk ver maak, waarbij dit buitengewone ty pe mensen de circusmensen ons van hun beste kant toonden. Bij het verlaten van de piste, zag ik de circuslui in enorm snel tempo de tent afbreken, om de tent weer ergens anders op te bouwen en een ander publiek weer een avondlang van zoiets unieks in onze wereld van TV's en computers te laten ge nieten. Aardbeien kan men tegenwoordig ook in de winter eten. Ze komen dan natuurlijk niet van eigen bodem maar worden ingevoerd uit landen met een milder klimaat dan het onze speciaal uit Israël, Mexico en de Canarische eilanden. De aardbeien uit Israël worden meestal aange voerd in doosjes van 250 gram; de doosjes zijn stootvast en de inhoud komt dan ook meestal ongeschon den aan. De Mexikaanse aardbeien zijn goedkoper, maar ze zijn niet zo goed verpakt en het feit dat men ze meestal in kartons van 5 kg ver zendt draagt ook niet bij tot een onberispelijke overkomst en leidt niet zelden tot beschadiging van de onderste lagen van de vruchten. De voetgangersongevallen blijken telken j are opnieuw op onrustba rende wijze toe te nemen. Van 1964 tot 1966 steeg het aantal in het ver keer gedode voetgangers van 520 naar 606, of wel met ruim 16,5%, terwijl in dezelfde periode het to taal aantal gedode verkeersdeelne mers steeg van 2375 naar 2620, of wel met iets meer dan 10%. Een belangrijke oorzaak van voet gangersongevallen ligt in het feit, dat de voetganger vrijwel overal wordt gedwongen de rijbaan te ge bruiken om over te steken. De voetgangersveiligheid is een zaak, die voor ons allen letterlijk van levensbelang is, want hoewel velen van ons zich als regel wel met een of ander hulpmiddel door het verkeer verplaatsen, voetgan gers zijn we dagelijks voor kortere of langere tijd allemaal, al was het alleen maar om ons van stalling, parkeerplaats of halte naar de plaats van onze bestemming te be geven. Het is dus zaak dat allen mede werken de veiligheid voor de voet ganger - lees van ons zelf - te ver beteren. Men bereikt dit als wij als „andere verkeersdeelnemer" voortdurend trachten de voetganger te ontzien. Het gaat er daarbij in de eerste plaats niet om wie in zijn recht is of wie gelijk heeft; hoofdzaak is te trachten een voetgangersongeval te voorkomen. Ook al zou de „schuld" of de oorzaak juridisch voorname lijk bij de misschien bejaarde of de zeer jeugdige voetganger blijken te liggen - ruim 75% van de gedode voetgangers valt onder deze leef tijdsgroepen - niemand zal het waarschijnlijk ooit kunnen verge ten als hij, overigens zonder aan wijsbare schuld, een medemens in het verkeer heeft gedood. Het aantal voetgangersongevallen kan drastisch omlaag. Medewerking daaraan verbetert te vens de eigen levenskansen en die van familieleden en vrienden. VOETGANGERSOVERSTEEK PLAATSEN. De relatie voetganger - bestuurder (van welk voertuig dan ook) is er helaas nog steeds een met vele ha ken en ogen. Vroeger - en dan spreken we nog niet eens van vele jaren geleden - bestond die relatie trouwens helemaal niet en was de voetganger een opgejaagd stuk wild, volgelvrij, met nauwelijks enige rechten en vele plichten. De voetgangersoversteekplaatsen brachten daar geleidelijk verande ring in en nu sedert kort de gelijk stelling van de voetgangers met „verkeer" is afgekondigd, mogen de bestuurders van links- en rechts- afslaande voertuigen de rechtdoor overstekende voetganger niet meer hinderen hetgeen alweer een grote stap op de goede weg is. Nu is het met die relatie voetgan ger - bestuurder zo, dat gezien de grote kwetsbaarheid van eerstge noemde, het hier nog meer neer komt op samenwerking en de be reidheid daartoe, dan bij de ver houding van de bestuurders onder ling. Slaan we er de bepalingen van het R.V.V. op na dan valt onmiddellijk artikel 1 op, waarin wordt gespro ken van de „gelijkberechtiging" van ieder die op welke manier dan ook de weg gebruikt. Het komt er op neer dat ieder in gelijke mate aanspraak kan doen op een veilig gebruik van de weg. Dat klinkt in theorie heel goed maar de praktijk levert nogal wat moeilijkheden op. Helaas zijn het juist die automobilisten, die zich een al te vlotte, haastige en soms zelfs scherpe rijstijl hebben aange meten - volgens de chef van de Rijproef voor Gevorderden van de ANWB zijn dat er nogal wat - die deze zgn. gelijkberechtiging nauwe lijks of niet kunnen verteren. Die scherpe rijstijl - gevolg van 'n algemeen jachtige levensinstelling - brengt voor de voetganger vooral grote risico's met zich mee op de voetgangersoversteekplaatsen. U, als voetganger kent het zeker, uw aarzelende stapje op het zebrapad wanneer heel in de verte een auto komt aanrijden en uw haastige stapje terug als de bestuurder van het voertuig geen duidelijke inten tie tot afremmen verraadt. Zelfs als uiteindelijk, nogal bruusk en met piepende remmen wordt ge stopt, blijft deze manier van nade ren nogal hoogst ongewenst, ge vaarlijk en daarom strafbaar. Niet voor niets eist het R.V.V. dat bestuurders een voetgangersover steekplaats voorzichtig moeten na deren en de voetgangers die zich daarop bevinden onbelemmerd doorgang moeten verlenen. Wel licht zou men de vraag kunnen stellen of de Engelse regel, die ook de voetganger die duidelijk voor nemens is over te steken, daarop een zeker recht geeft, niet de voor keur heeft boven de Nederlandse, die slechts de voetganger wanneer hij al bezig is over te steken, een zekere bescherming biedt. Ook het uiterst gevaarlijk inhalen van voer tuigen, die voor een voetgangers- oversteekplaats stilstaan is nog bij lange na niet uit de rijstijl van vele automobilisten verdwenen, maar daarbij dient te worden opgemerkt dat vele, zeer vele (brom)fietsers zich hieraan ook schuldig maken. Overigens is het gebleken dat weer andere automobilisten frequent de gewoonte hebben om ten opzichte van voetgangers, die bij oversteek plaatsen op hun beurt wachten, een ongewenste vorm van beleefdheid demonstreren. Men ziet hen dan het bekende uit nodigende gebaar maken, waarte gen uiteraard op zich geen enkel bezwaar is (integendeel zelfs) wan neer de beleefde automobilist op dat moment alleen is en zich heeft overtuigd van de afwezigheid van achterliggend en tegenliggend ver keer. Is er wel verkeer dan is die beleefdheid zowel voor de voetgan gers als voor anderen een groot ge vaar. Het is dus wel duidelijk dat zowel scherp rijden als overbeleefdheid de goede relatie rij verkeer-voetgan ger in gevaar brengen en derhalve in dit verband uit den boze zijn. DE BOEING 747 - DE LUCHT- KOLOS VAN OVERMORGEN SCHIPHOL GEREED VOOR DE GIGANTISCHE JUMBO-JETS Eind 1969 zullen na een jaar van intensieve proefnemingen de eerste Boeing 747 vliegtuigen door de gro te luchtvaartmaatschappijen in dienst worden genomen. De Boeing 747 zal op dat moment het grootste en tevens meest luxueuze vliegtuig zijn, dat ooit voor de burgerlucht vaart werd ^ontworpen. Het toestel, dat 75 miljoen gulden kost, heeft zoveel ruimte dat de ge broeders Wright hun eerste vlucht van 36,5 meter gemakkelijk in de halve lengte van zijn romp hadden kunnen maken. De spanwijdte van de vleugels bedraagt bijna 60 me ter; dat is meer dan de halve leng te van een voetbalveld. De piloot, aldus een reportage in Het Beste van juni, troont twee verdiepingen hoog, terwijl de staart tot het dak van een flatgebouw van vier étages reikt. De meeste uitvoeringen van deze luchtkolos hebben 375 zit plaatsen, die elk breder zijn dan de tot nu toe gebruikte vliegtuig- stoelen. Een wenteltrap geeft toegang tot een lounge waar men met zijn kin deren kan spelen, een ogenblikje kan slapen dan wel een direktie- vergadering kan houden als dat zo uitkomt. Vier grote straalturbines, elk met een vermogen van onge veer 20.000 p.k. jagen dit super- straalvliegtuig over de startbaan, terwijl men gemakkelijk achter over leunt om naar een speelfilm te kijken, televisieprogramma's te volgen of naar stereomuziek te luisteren. Wat is het grote voordeel van deze luchtreuzen? Zeker niet het halve uur tijdwinst op het tra- jekt Amsterdam-New York. Wel degelijk van belang is het feit, dat de Boeing 747 en andere vergelijk bare jumbo-jets van de toekomst - de Concorde bijvoorbeeld - 't aan tal vliegtuigstarts tot 15 miljoen per jaar kan beperken in 1980, het jaar waarin men verwacht 600 mil joen mensen door de lucht te moe ten vervoeren. Met de huidige toe stellen zou dat 24 miljoen starts betekenen, een niet te verwezenlij ken aantal. De KLM heeft 3 Boeings 747 besteld. Zij zullen in het begin van 1971 worden afgeleverd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1968 | | pagina 2