Sckcozls aazsta busctidcznentlng ^aap de 10 Lange tenen. GERRITSEN Bijeenkomst D66 vati KÏfÏ y schoolkrant... CTfflocle - ow 1969 Kristal met zilver Smid in de smederij aan de Paardemarkt De autobus doet z'n intrede Tj. -fgifcav Groot aantal verschillende bussen Concurrentie Jan de Ridder chauffeur ""■"■■ZzSZ ■r- Nog meer Wel veranderd lente en zomer Burgerlijke Stand Schoorl Niet een bril, maar de JUISTE bril Mr. Opticien D. W. PASTOOR, Bergen De Stewart met in de deur Cor Hopman, familie De Jong heeft gewerkt. welke vanaf 1914 bij en met de Toen Jaap de Jong in 1881 in Enk huizen werd geboren was er in het geheel nog geen sprake van autobus sen. En ook toen hij twaalf jaar werd en hij als oudste van zijn zes zusjes en z'n broer mee moest hel pen de kost te verdienen voor het gezin, was de autobus nog steeds een ongekende luxe. Wel was er al een ander, toentertijd nog zeer modern, vervoermiddel, n.l. de stoomboot. En juist deze stoom boot, leverde hem z'n eerste inkom sten, daar hij gedurende verschillen de jaren als machinist op de boot van Enkhuizen naar Stavoren heeft gevaren. Toch zou het varen hem niet voldoen en zo komt het dat we dezelfde Jaap de Jong enige jaren later als smidsknecht aantreffen en wel in de smederij van Hoebe te Schoorl. Deze smederij gelegen aan de Paar de markt tegenover het café de Rus tende Jager en om precies te zijn op de plaats waar we nu de huishoud- afdeling van de winkel van Frans Leysen kunnen vinden. Deze sme derij moet al zeer oud geweest zijn, al in 1555 waren er in Schoorl vier smederijen en de kans is toch wel zeer groot dat een er van op de hier boven genoemde plaats heeft ge staan. In 1912 echter zou de oude smederij verdwijnen en Jaap de Jong, de welke inmiddels eigenaar was geworden van het pand, liet er een groot nieuw gebouw voor in de plaats verrijzen. Dit huis dat qua uiterlijk niet zo erg veel is veran derd, is sindsdien van binnen zo veel verbouwd dat het toch wel even aardig is om de oorspronkelijke in deling nog eens te beschrijven. Het pand waar het om gaat is, zoals u al wel zult hebben begrepen, de al eerder genoemde winkel van Frans Leysen. Helemaal aan de zijde van de Paardemarkt en dus op de plaats van het oude huis van Hoebe, liet Jaap de Jong de smederij bouwen, terwijl daarnaast een klein winkeltje met wat huishoudelijke artikelen en een paar fietsen werd gecreëerd. Daarnaast, nu de boekenetalage, was de gang naar het woongedeelte, en tenslotte dan nog een woonkamer met een tuintje ervoor. Twee jaar nadat dit voor die tijd toch wel zeer grote huis was ge bouwd en dus in 1914, kwam Cor Hopman als smidsknecht, ook al weer direct vanaf de schoolbanken, bij Jaap de Jong in dienst. Deze Cor Hopman nu, zou vanaf die tijd het bedrijf trouw blijven en toen Jaap de Jong dan ook z'n garage in 1946 over droeg aan zijn zoon Johan werd Cor Hopman beloond in de vorm van medefirmant. Nadat Jaap de Jong zich aanvanke lijk op het smidsvak had toegelegd, waarbij vooral het beslaan van paar den en het smeden van plantenbo- ren, welke laatste in de duinen werden gebruikt voor het planten van plantjes en jonge bomen, hem druk werk bezorgde, zou hij in 1921 op het autobus bedrijf overstappen. Aanvankelijk leverde dit hem niet veel moeilijkheden op, de investering in een enkele bus was zo groot nog niet, terwijl hij met een garage toe kon. Deze garage bouwde hij aan de smederij op de plaats waar nu het kantoortje is van het huidige ga ragebedrijf aan de Paardemarkt. Bij die ene bus bleef het echter VHffl M I, I - J# Het Fordje van Mullum. Jan de Klaas Strooker de andere persoon niet, want al spoedig zouden er ver schillende exemplaren aan toe wor den gevoegd terwijl hij gelijktijdig ook enkele auto's kocht voor de luxe verhuur. (Wij zouden nu van taxi's spreken). De steeds groter wordende investe ringen dwongen hem tenslotte in 1928 te kiezen voor het een of het ander. Smid of bus- en garageonder nemer. Het laatste zou het worden en zo komt het dat hij in hetzelfde jaar de smederij met het erbij be horende huis verkocht aan Fons Leysen, welke er sindsdien het smidsvak heeft uitgeoefend, terwijl diens vrouw de winkel behartigde. Jaap de Jong schakelde dus geheel over op de bussen, waartoe hij in de loop van de tijd z'n garage tot drie maal toe moest vergroten. Toen Jaap de Jong in 1921 samen met Bas Glas de autobus onderne ming Alkmaar-Schoorl-Petten op richtte, was de Fiat nog slechts enige bezit. Al vrij snel echter kwam de Renault erbij, welke bus met als de eerste maximaal slechts twaalf per sonen kon vervoeren. Bij deze twee bussen is het niet gebleven, want in 1925 werd er de Daag aan toege voegd, deze voor die tijd grote bus had een lengte van 7.80 meter en zij had maar liefst 31 zit- en 5 staanplaatsen. In 1928 volgde de Ste wart, een bus met 23 zitplaatsen en drie staanplaatsen. In 1929 kwam de G.M.C., in 1931 de Chevrolet, in 1933 een Chevrolet en een Opel en in 1939 tenslotte de laatste Opel. Alhoewel nummer één, zou Jaap de Jong niét de enige busondernemer blijven en vooral op het traject Ber- gen-Alkmaar werd de concurrentie wel erg groot. De eerste maar tevens ook de minst belangrijkste was de autobusdienst van Cor Nieuwland, die met een klein vierkant busje van Bergen naar Schoorl reed. Een dergelijk traject kon het vanzelf sprekend nooit bolwerken tegen de rechtstreekse verbindingen van Camp naar Alkmaar, en de laatst genoemde autobusdienst heeft het dan ook niet lang uitgehouden. Omstreeks 1924 begon van Mullum een busverbinding van Petten naar Alkmaar. Deze van Mullum had zijn garage bij huize Mariahof aan de Duinweg. De zelfde garage waar voordien Jaap Schuit zn Ford had staan, waarmee deze een transport bedrijf onderhield. Deze Jaap Schuit Ridder zit hier achter het stuur, terwijl op deze foto is. komen we later tegen als de eige naar van de Rustende Jager, terwijl zijn zoon Nic Schuit, voordat hij zijn vader opvolgde, nog als chauffeur bij Jaap de Jong heeft gereden. Nadat Van Mullum dus met één busje (een Ford) was begonnen, zou hij er ondanks zijn zwakke positie toch nog twee bussen aan toevoegen te weten een Berliet en een Daag. Vooral omdat hij in Bergen geen passagiers op mocht pikken, maar ook doordat het materiaal waarmee hij reed, verre van goed was, zou Van Mullum de concurrentie niet weten vol te houden. En toen dan ook z'n Berliet in elkaar was gezakt en z'n andere twee bussen werden afgekeurd betekende dit in 1928 het einde van zijn ondorneming. Dan was er nog de dienst van Alk maar naar Bergen, welke door Par ma werd onderhouden, doch welke net als het lijntje van Cor Nieuw land geen lang bestaan was bescho- salon van Jonker en reed dan via het station en Schoorldam naar Alk maar. De man die dit alles zelf heeft mee gemaakt, de man die bij een groot deel van deze ondernemingen als chauffeur heeft gereden en die u zeker nog veel meer zal weten te vertellen dan wij hier optekenden. Deze man is Jan de Ridder de tegen woordige bewoner van het sigaretten winkeltje te Hargen. Net als vele Schoor laars begon Jan de Ridder z'n carrière in de duinen, lang zou dit echter niet duren. Na bediende bij het pension Scorlewald van Wognum, na slagersknecht respec tievelijk bij Teunis Ott en Jac. Hop man werd hij buschauffeur bij Cor Nieuwland. Dit nadat hij het rijden in een autobus van Nico Schuit had geleerd. Van hier zou hij in 1925 verhuizen naar de busonderneming van Van Mullum, waar hij samen met de al even bekende Klaas Stroo ker het voltallige personeel vormde. Tja, dat waren heel andere tijden, je dienst begon 's morgens om kwart voor zeven en 's avonds elf uur was je pas klaar. Onderweg stond mjjn vrouw met een pannetje eten, want thuis eten tussen de middag was er in 't begin niet bjj. Bushaltes waren er praktisch nog niet, de vaste klan ten gaven d.m.v. het een of andere teken te kennen dat ze van plan waren mee te gaan en daarbjj kon het heel goed gebeuren dat de po tentiële klant nog niet klaar was en je maar even moest wachten. Van Van Mullum ging Jan de Rid der naar Jaap de Jong alwaar hij tot het einde als chauffeur heeft ge diend. En zo verhuisde hij in 1939 met de bussen naar de onderneming van Dolf Schalkwijk. Vooral de eer ste tijd, de oorlog was immers uit gebroken, viel het hier lang niet mee. Toch wist Schalkwijk zijn bus sen tot 1943 op de weg te houden al reden de bussen dan op houtgas. Hiertoe reed er achter de bus een karretje, waar een grote koker op was geplaatst. In deze koker werd ■tv - HEar Eén van de wagens voor de luxe verhuur met Jaap de Jong achter 't stuur. ren. Anders was het met de in 1924 opgerichte dienst Alkmaar-Bergen van Dolf Schalkwijk, immers dit is de busonderneming welke heden ten dage nog altijd onze busverbindin gen tussen Camp, Bergen aan Zee en Alkmaar verzorgt. Dit is de on derneming welke tenslotte als over winnaar uit de zware concurrentie strijd te voorschijn trad. Want ook Jaap de Jong, de welke toch een prachtige lijndienst had weten op te bouwen, ook Jaap de Jong zou tenslotte zijn busdienst in 1939 aan Schalkwijk moeten over doen. ***iilD „ir'iwt'A Hier een van de moeilijke situaties die ontstaan konden doordat de nog zeer smalle wegen geheel niet op het nieuwe autoverkeer berekend waren. Degene die nu denkt dat alle bus diensten nu wel opgesomd zijn heb ben het echter toch wel glad mis. Want ook de firma Bellekom onder hield nog een dienst van Bergen naar Bergen aan Zee, zij het dan alleen in de zomer. Een andere bus dienst in die tijd werd onderhouden door Arie Mooy uit Zuydewind. Hij reed met een bus van Moerbeek naar Schoorl voor het kapitaal van 60 ct. Deze bus, de gastenbus genoemd, had de volgende route: Moerbeek, Zuydewind, 't Veld, Waarland, Oud karspel, Kalverdijk, Warmenhuizen, Schoorldam en Schoorl. Twee maal per dag kon je in deze bus stappen en wel 's morgens om je familie te bezoeken en 's middags om weer naar huis te gaan. Een busdienst welke wel uiterst kort heeft gereden is die van de spoor wegen, ter vervanging van het in 1947 gestopte personenvervoer van de tram. Deze bus startte bij de IJs- DE GESCHILDE BOMEN Laatst zat ik in het gras aan de kant van de weg 't was in de nu eindelijk zo afdoende, met het alom bekende driehoekige bord, beveiligde bocht bij het Witte Huis. En ik zag zomaar wat voor mij uit en ik mijmerde wat. Eten-schillen-schillen eten Bomen groen, wit en zwart Grote bomen- kleine bomen Heel veel bomen- alle bomen. Eten-schillen-schillen eten Hier- daar en overal. Geschilde grote- en kleine bomen Witter nog dan 't witste wit. Eten-schillen-schillen eten Steeds maar meer en steeds maar meer Trieste wit geschilde groene bomen Spoedig zwart als trieste end! een vuur gestookt met dennenhout, het gas wat hierbij ontstond werd via slangen naar de motor van de bus geleid om hier het mechaniek op gang te brengen. Sindsdien is er toch wel heel veel veranderd. De familie Schalkwijk breidde het bedrijf in de vorm van een N.V. uit tot haar huidige om vang. Jaap de Jong schakelde geheel over op het garage- en taxibedrijf. En in 1946 werd hij opgevolgd door z'n zoon Johan en z'n getrouwde medewerker Cor Hopman. Welke laatste tot 1967 in het bedrijf is ge bleven. De kleine busjes zijn verdwenen en hebben plaats geruimd voor het gro tere werk, welk laatste nu alweer moet vechten voor haar bestaan, want ook de bussen van nu zullen de alles verslindende werking van de tijd niet kunnen ontgaan. op woensdag 26 maart a.s.. 's avonds om 8 uur in Het Gulden Vlies te Alkmaar Kaarten: 3, incl. koffie complet MODEHUIS HEILOO Kennemerstraatweg 127 Tel. (02200) 31815 GEBOREN: Geen. GEHUWD: Robert P. van Diepen, Bergen en Hendrika C. Hoogvorst, Schoorl. Ronald Schuurman en Jos- ka van Deursen, beiden te Schoorl. OVERLEDENAdrianus Zwagerman en Cornelis Kager. HET WEGGELOPEN PAARDJE er was eens een kleine paardje op een morgen kwam het jongetje ze paardje eeten geven maar toen was het paardje er niet en het jongetje begon te huilen en toen ze moeder er aan en ze vroeg ze moeder ja mama mijn paardje is weggelopen dat is heel erg zegd moeder ik weet dat ik sal een nieuwe fiets geven is dat niet luk ja dat is zo luk maar hep u dan wel geld ja maar je kreigd het ook voor je sinterklaas o dat wisd ik niet mama gaan we dan ook het paardje soeken nee hoor en dit was het verhaal van het paardje. tweede klas Vorige week donderdag werd door enkele leden van Democraten '66 een informatieve bijeenkomst gehouden in De Roode Leeuw. Aanvankelijk was de belangstelling niet bijster groot maar naar gelang de avond vorderde kwamen er toch nog mensen binnen zodat men de bijeenkomst kon sluiten met een dertigtal belangstellenden. De heer Bakker hield een inleiding waarin hij de doelstellingen van D'66 uit de doeken deed. Deze partij in het najaar van 1966 opgericht omdat men vond dat er in het huidige politieke bestel iets moest veranderen. Er is volgens de heer Bakker geen enkele invloed van de kiezer op de samenstelling van de regering en men moet maar afwach ten wat er met zijn stem gebeurt. D'66 is voorstander van een gekozen minister-president en van het meer voudige districtenstelsel om zo de afstand tussen kiezer en gekozene te verkleinen. De partij wil af van de -ismen, dat wil zeggen het libera lisme, socialisme en confessionalis- me. Deze partijen deden tot dusver met de stem van de Nederlandse kiezer wat zij wilden en de heer Bakker gaf hiervan enkele voorbeel den. Laat de regering kiezen door de burger, zei hij we moeten af van de verouderde verhoudingen. Men had becijferd dat slechts 10% van de Nederlandse bevolking lid is van een politieke partij terwijl 'n procent actief aan de politiek doet. Het gaat om deze 90 procent die moet geïnteresseerd worden gemaakt Uiteraard gaf de heer Bakker com mentaar op het jongste congres van de Partij van de Arbeid en hij vond dat D'66 er juist aan had gedaan neen te zeggen tegen progressieve concentraties op dit moment. Wat de gemeente Schoorl betreft zei de heer Bakker het juist te heb ben gevonden als de burgerij zelf haar nieuwe burgemeester zou heb ben gekozen. Verder acht hij de belangenorganisaties in een gemeen teraad zoals Schoorls en Algemeen Belang uit de tijd en ook niet doel matig omdat deze groeperingen geen 'achterban' hebben, d.w.z. zij kunnen niet aanleunen tegen een landelijke partij die de gemeentelijk fracties desgewenst adviseert. Ook pleitte de heer Bakker voor meer openheid voor wat betreft de gemeentelijke politiek, hij zag graag dat alle agendapunten van een raadsvergadering kosteloos ter be schikking van de belangstellende burger zouden worden gesteld. Hij vroeg verder de commissievergade ringen openbaar te maken, men moet de bevolking meer bij het bestu ren van een gemeente betrekken en verder de gemeentebegroting verta len in niet-ambtelijke taal. Medezeg genschap wil zeggen; mede verant woordelijkheid, openheid, democra tisering van de afstand tussen kiezer en gekozene. Na de pauze volgde een geanimeerde discussie. De heer Bakker zei nog maals dat plaatselijke belangengroe pen uit de tijd zijn en mevrouw de Boer die voor Schoorls Belang in de Raad zat verdedigde weliswaar het bestaansrecht van dit soort groepe ringen maar was het toch ook wel eens met de noodzaak tot aansluiting bij een grote partij. Uit de discussie bleek verder dat van de 150 Tweede Kamerleden er slechts een vijftal uit Noordholland boven het IJ komen. De heer Bakker kreeg talrijke vra gen te beantwoorden waarbij de ide alen van D'66 nogmaals werden be nadrukt bij de beantwoording. Men sprak over de discriminatie die er ook in 1969 nog is ten aanzien van de verstrekking van studiebeurzen. Want weliswaar heeft men tegen woordig minder moeite om van de lagere naar het middelbaar onder wijs over te stappen, de drempel tussen het middelbaar- en het uni- veritair onderwijs is nog hoog. Tegen het eind van de vlot verlopen bijeenkomst werd een werkgroep geformeerd die zal proberen ook in Schoorl een afdeling van D'66 van de grond te krijgen. aangemeten door CONTACTLENSSPECIALIST HOFLAAN 2 - TELEFOON 2202 Leverancier van alle ziekenfondsen Uitsluitend specialistische behandeling Brillen op recept van uw oogarts, worden snel geleverd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1969 | | pagina 5