^peciaHe aanbieding ij Ipr RH Ifl i Nu voordelig een gashaard kopen akman riesman Slagerij Biskanter llergensdie Kunsthandel PEDICURE „OUDTBURGH" Burgemeester Ruiter kijkt in 1970 bij God op tafel 8500 k/cal 442- 8000 k/cal 448,- 6000 k/cal 408,- met thermostaat en beveiliging Giveg-keur PANTY NYLONS 1e keus (klasse merk) 1,98 MINI NYLONS vastgestelde verkoopprijs 1,98 Het 2e paar gratis DAMESSLIPS witte rib alle maten met en zonder kant1,20 en 0,98 2 persoons FLANELLEN LAKENS grote maat 7,88 DAMES PYJAMA'S gebloemd keperflanel alle maten BADHANDDOEKEN extra goedkoop 2,10 en 1,79 Dames-, heren en kindertruien - pullovers en pantalons extra voordelig Wat Bosma u biedt vindt u elders niet NU VOORDELIG VLEES Vrijdag en zaterdag bij aankoop van vlees Wij ontvingen weer uit Polen, bont- kleden van witte schapenvacht. In de maten: 200x300 cm. 170x200 cm. 140x200 cm. 120x180 cm. 90x150 cm. 70x110 cm. Sterk en decoratief Kogendijk 23-25 - Bergen - Telefoon 2521 VRIJWILLIGE VERZEKERING BEJAARDENVERZEKERING AANVULLENDE VERZEKERING Schaatsen Schaatskleding Schaatshoezen Schaatsen slijpen SPORTFILMS PIET SCHOT Laat Schoen uw was doen! WASSERIJ SCHOEN (Zessenin op 2 jaar verzekerd tegen verlies en diefstal Th. Veldman Bericht van RENTEBIJSCHRIJVING ■M w de m m w* bank voor iedereen Tijdelijke aanbieding bekende fabrikaten, o.a. NOBEL ALLEEN VERDRONKENOORD 99 ALKMAAR - TELEFOON 12469 Landelijk erkend gasfitter 250 gram LEVERWORST 1,00 250 gram METWORST 1,10 per 500 gram MAGERE PAARDELAPPEN 2,50 LAPPEN 1,40 BIEFLAPPEN 2,75 ROSBIEF 3,00 250 gram PAARDE BIEFSTUK 1,75 100 gram hamworst 0,29 STATIONSSTRAAT 17 - BERGEN Fa. P. Hopman, Kerkstraat 3 Graag zouden wij in contact willen komen met een die in staat en bereid is op free lance- basis tweemaal per maand een middag, de voetverzorging van onze patiënten op zich te nemen. Uw brief richten aan de directie. Telefonische inlichtingen worden u ver strekt onder nr. (02208) 4041. Verpleegtehuis en reactiveringsinrichting Kerkedijk 37 - Bergen (NH) Het bestuur van het Algemeen Ziekenfonds 'Alkmaar, Den Helder en Omstreken' maakt het volgende bekend: De inkomengrens voor het lidmaatschap van de Vrij willige Verzekering wordt met ingang van 1 januari 1970 verhoogd tot 14.850, De premie is met ingang van genoemde datum vast gesteld op 38,per maand per betalende verzekerde, hierin is begrepen de premie voor de aanvullende ver zekering. Omtrent de mogelijkheden van premiereductie volgen nog nadere publicaties. De premie is met ingang van 1 januari 1970 vastge steld op: Maandpremie voor echtparen - alleenstaanden 18,82 18,82 37,64 37,64 47,05 47,05 65,87 47,05 bij een jaarinkomen van meer dan 5.670, 5.670,— t.m. 6.680,— 6.680,01 t.m. 8.538,— 8.538,01 t.m. 10.395 In deze premiebedragen is de premie voor de aanvul lende verzekering NIET begrepen. De premie 0,30 per maand) zal met ingang van 1 januari 1970 NIET worden gewijzigd. N.B. Bij de door VRIJWILLIG- en BEJAARDEN-ver- zekerden aan het ziekenfonds gemachtigde girale pre mie-incasso van bank- of girorekening worden de nieuwe premiebedragen gehanteerd. Deze wijze van betalen wordt speciaal onder de aandacht van vr(j- willigen en bejaard-verzekerden gebracht. Bij elk paar stalen Noren of kunstschaatsen een paar hoezen cadeau! STEENENBRUG 31 - MIENT 41 AT,KMA AR. - TELEFOON (02200) 15409 Voortaan komen wij elke woensdag ook in Schoorl, Groet en Camperduin de was halen en bezorgen. VISSERSLAAN 17 ALKMAAR - TEL. (02200) 13712 'En kunnen zo bij God op tafel kijken'. Deze dichtregel van Gerrit Achter berg is de boodschap tan burgemeester L. J. de Ruiter. En omdat het me dium de boodschap is, blijft het niet bij dit aforisme. Want zijn boodschap past niet in het medium, de aan normen en regels gebonden samenleving. De nieuwjaarstoespraak geeft niet aan hoe die nieuwe ideale samenleving eruit zou moeten zien. Maar wel geeft het goed doorwrochte stuk aan hoe het pad naar 'de hemel' (de God van Achterberg) kan worden ontgonnen. De nieuwjaarstoespraak van Bergens burgemeester is niet alleen een plei dooi voor het meer betrekken van de ingezetenen bij de openbare zaak. Het tracht ook een antwoord te geven op samenlevingsproblemen. Problemen waarmee vooral de overheid wordt geconfronteerd en die tot nog toe zelfs niet algemeen worden erkend. Geen ander middel kan deze ziekte genezen dan het erkennen van de onmacht der overheid om zich uit het dwangbuis van de 'Tweede Industriële Revolutie te bevrijden. Mogelijk is zelfs 't her kennen al voldoende. Burgemeester De Ruiter keek even bij God op tafel, maar zijn achtervolgers trokken hem snel weer naar beneden. Zeer waarschijnlijk na hem eerst te hebben gewaarschuwd. 'God Lo dat kun je toch niet doen'. We hebben het hier toch goed genoeg. Maar de 'eigenwijze' Lodewijk deed het toch en wist waarom hij het deed. Voor hem een logische stap in een proces, dat ontsluiting van de overheid heet. Gelukkig geeft de burgemeester toe aan het gekrijt om openheid, openbaarheid en inspraak. Maar hij is er zich van bewust van dat 'wij ons niet moeten verbeelden dat de praktische toepassing van deze begrippen de toegang tot de samenleving, de betere wereld vormen'. Nee, zij geven slechts als merkstenen de stadia aan op de weg van een ontginning. Het is een proces. Waarheen ons dat zal lei den kunnen we slechts gissen. Het stelt ons echter wel in staat om b(j de goden op tafel te kijken. Het uitgangspunt, maar wordt er wel bij God op tafel gekeken. Bestaat God nog wel. Als er zelfs al mensen zijn die in hun vaandel deze spreuk keep the rumour that God is alive' (vanwege de authenticiteit onvertaald), dan is twijfel gerechtvaardigd. Maar Bergens burgemeester doet dat niet. Er zijn er die zeggen, dat ze Hem rechtop dood achter de tafel hebben zien zitten. Maar anderen beweren dat zij van Hem een opdracht ontvingen te werken aan een betere communicatie tussen mensen. Ziedaar de beweegredenen hebben we ook. In het begin van zijn speech klapt de burgemeester uit de Commissie Overheid-Burger, 'Er werden stellin gen en inleidingen geschreven en be sproken. Wij kwamen tot voorzich tige conclusies op enkele punten, maar 't grootste deel der vragen kon niet worden beantwoord zonder 'n onderzoek door deskundigen geleid. Waar ik van meet af voor pleitte werd door allen gedeeldzonder wetenschappelijke begeleiding kan er op de samenlevingsvragen geen verantwoord antwoord worden ge geven'. Getracht werd toen het Se minarium voor Massapsychologie van de Amsterdamse Universiteit in te schakelen. Die kon wegens onder bezetting geen hulp verlenen. Dat werd niet zo betreurd. De Ruiter: al werkende besefte onze commissie dat de wetenschappelijke hulp al leen kon worden verkregen, wanneer de gegevens van het onderzoekveld door ons zelf werden verzameld. Maar tijd en vakantie waren niet aanwezig. En bovendien is 'Bergen te klein om voor zulke krachten permanente bezigheden te hebben'. Dat wil echter niet zeggen dat een dergelijk onderzoek achterwege moet blijven. 'Ik neem aan dat deze be hoefte aan een sociologisch en so ciografisch onderzoek in de andere gemeenten rondom Alkmaar ook aanwezig is en er bestaat dan ook alle aanleiding toe om gemeen schappelijk zulk een dienst in het leven te roepen.' Waarom openheid en hoe Het antwoord op deze vraagstelling, een hele of halve waarheid, is de belijdenis van de burgemeester. Het geeft de kern aan van dit discus siestuk voor raad en burgerij. Bur gemeester De Ruiter vindt dat het aan kritiek onderwerpen van een persoonlijke visie niet des burge meesters taak is. 'Ik ben mij ervan bewust, schrijft hij, dat dit een ac centverlegging in het burgemeesters ambt betekent, indien dit algemeen aanvaard zou worden. In ieder geval betekent het een herwaardering van het begrip dat de burgemeester bo ven de partijen staat'. Burgemeester De Ruiter kiest die zijweg, of beter nog zet die stap op de weg van ontginning. 'Openheid is een menta liteit. Het is de situatie, waarin de overheid aan de burger inzicht geeft in haar handelen'. Dat is de kern van de zaak, maar om die kern heen bouwt de overheid een muur, die provocatie vaak nood zakelijk maakt. Dat verschijnsel doet zich heus niet alleen voor bij de overheid. De Ruiter: 'veel roepen om openheid en openbaarheid komt voort uit de teleurstelling over de onmacht, die in onze samenleving ten toon wordt gespreid door de tra ditionele politieke en godsdienstige organisaties bij hun falen in de ken nisoverdracht en het verschaffen van inzicht'. Die constatering, in feite het steken van de hand in eigen boezem moet wel leiden naar zelfverbetering. Daar kan de bur gemeester niet meer onderuit. Als je geen duidelijk antwoord geeft op het waarom hoef jet de gevestigde belangen niet te beschermen. De rammeiers zoeken toch wel naar nieuwe wegen. En wat dat betreft is de poort van het lokale bestuur het meest dichtbij. Het is heel leuk nu al te weten wat burgemeester De Ruiter later in zijn memoires zal schrijven. 'De eis om openbaarheid en openheid wordt dikwijls op hoge toon in onaangename bewoordingen gesteld en de antwoorden klinken vaak nors, met een ondertoon vol argwaan. Het gebrek aan goede staatsburgerlijke vorming wreekt zich hier duidelijk. Er is een ont stellende hoeveelheid incompetente inspraak. Bestuurders en bestuurden houden elkaar en zichzelf voor de gek. Wij denken dat we democrati seren, maar we zijn hard op weg INDUS O Uw horloger/juwelier Jan Oldenburglaan 3 Bergen N.H. om meer democratie te consumeren dan te produceren.' Democratie produceren betekent in dit geval openheid door openbaar heid van bestuur. In zijn nieuwjaars toespraak gaat de burgemeester de mogelijkheden na. Eerst stelt hij ech ter dat 'we bereid moeten zijn tot de raden van de gebieden te gaan, die wij overzien en die gebieden be treden waarvan we vermoeden dat ze begaanbaar zijn of begaanbaar ge maakt kunnen worden'. De ontdek kingsreis naar de tafel van God zit vol risico's en vergt moed. En op de toppen van de bergen is wetenschap pelijke begeleiding hard nodig. Gemeenteraad een kwestie van vertrouwen. De meeste gemeenteraden komen vaak niet verder dan het kritisch begeleiden van de plannen van het college van B. en W. Onder druk van de publieke opinie komt zo'n raad wel eens tot zelfstandig handelen. Dat geeft het college van B. en W. in feite een nog grotere verantwoor delijkheid dan in de Gemeentewet is vastgelegd. Voor burgemeester De Ruiter is het een uitdaging om de openbare zaak meer in de open baarheid te brengen. Daarom moe ten volgens hem besloten raadsver gaderingen zo weinig mogelijk voor komen. De publieke belangstelling voor de raad is onvoldoende. Zou dat komen door de passieve rol die hem is toe gestaan? Kunnen ze niet meepraten. In verschillende gemeenten mogen de burgers hun wensen kenbaar ma ken in de gemeenteraad. 'Het is wel de vraag aldus burgem. De Rui ter, of dit in Bergen ook zou kun nen, gelet op de toch gebrekkige ruimte-accomodatie'. Maar als het dan toch moet gebeuren dan moet in het oppositioneel-individualis- tische Bergen spelregels worden op gesteld. Aan de andere kant is het zaak dat 'de leden van de raad zo goed moge lijk worden geinformeerd en zij die nen daartoe ook een inzicht te heb ben in de voorgeschiedenis van de raadsvoorstellen.' De burgemeester vindt een actieve belangstelling van de kant van de raadsleden gewenst. Bij sommigen mankeert het daar nog wel eens aan in Bergen, als we toch eerlijk zijn. Dat geinformeerd zijn over de voorgeschiedenis brengt ons bij de raadscommissies. Moeten de vergaderingen daarvan openbaar zijn, vraagt De Ruiter zich af. Dat is een zaak waar hij noch ja noch nee tegen zegt. Openbaarheid van commisievergaderingen betekent, zegt De Ruiter, dat de pers een verslag maakt van de discussie. 'Op bezoekers hoeft nauwelijks gere kend te worden, tenzij de t.v. zo vervelend wordt, dat een deel van de gezinskijkers het huis ontvlucht'. De vraag houdt echter een principe in. De goede besluitvorming hoeft volgens de burgemeester niet te De spaarbank- en depositoboekjes kunnen thans dage lijks ter rentebijschrijving op onze kantoren worden aangeboden. SCHOORL Hereweg 163 (nabij Toe ristenkerk) Kasuren maandag t/m vrijdag 9-12 uur en 13-17 uur vrijdagavond 6-8 uur BERGEN N.H. Dorpsstraat 3 (hoek Kerkstraat) Kasuren maandag t/m vrijdag 9-12.30 en 13.30-17 uur vrijdagavond 7-9 uur MOBIEL KANTOOR TE: GROET SCHOORL-OOST Meeuwenlaan hoek He- Hagedoornplantsoen reweg Kasuren dinsdag t/m vrijdag 9-12.30 uur vrijdagavond 7-9 uur Kasuren dinsdag t/m vrijdag 14-18 uur donderdagavond 7-9 uur worden geschaad als de voorberei ding openbaar is, als het tenminste over zaken gaat. De burgemeester denkt dan in het bijzonder aan de commissies voor openbare werken, onderwijs, toerisme, financiën, straf verordeningen etc. Na het afwegen van de voor- en na delen komt De Ruiter niet tot een conclusie. Wel stelt hij het is en blijft een feit dat de openbare be handeling van de voorstellen van B. en W. reeds zo grondig in de com missie is geschied, dat de raadsle den-commissieleden en via hen de gehele raad insiders zijn geworden, waardoor de behoefte aan een gede gen discussie is afgenomen. (Volgende week komen wij op deze nieuwjaarstoespraak met opmerkin gen over openheid, openbaarheid, voorlichting en inspraak terug). Cees Kuypers ZONDAG 11 JANUARI BERGEN NED. HERV. KERK 10.15 uur: Ds. ter Steege. 15.00 uur: Ds. Visser, afscheid. GEREFORMEERDE KERK 10.00 uur: Ds. W. van Wijk te Haar lem. 19.00 uur: Ds. R. der Nederlanden te Middenmeer. PAROCHIE PETRUS EN PAULUS Zaterdag 19 uur Eucharistieviering als op zondag. Zondag 8.15 - 9.30 - 11.00 en 12.15 uur. EUROPESE PAROCHIE VAN ST. BENEDICTUS Prins Hendriklaan 31 Zaterdag 19.15 uur: Eucharistie viering als op zondag. Zondag: 8.00 uur - 9.00 uur hoogmis 10.15 uur Europese dienst met preek in het Frans en Duits - 11.30 uur SCHOORL NED. HERVORMDE GEMEENTE VAN SCHOORL, GROET EN CAMP. Groet, 10.00 uur: Ds. v. Kooten. R K. PAROCHIE VAN DE H. JOANNES DE DOOPER Zaterdag 19 uur Eucharistieviering als op zondag. Zondag: 8.00 - 9.30 - 11.00 en 19.00 uur. ALKMAAR DOOPSGEZINDE GEMEENTE 10.00 uur: Ds. A. J. van der Sluis (na de dienst koffiedrinken) REMONSTRANTSE GEMEENTE 10.30 uur: Ds. E. P. Meijering. EVANG. LUTH. GEMEENTE Oudegracht 187, Alkmaar. 10.15 uur: Ds. Herrmann.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1970 | | pagina 2