^peciaHe aanbieding
ij
Ipr
RH
Ifl
i
Nu voordelig
een gashaard kopen
akman
riesman
Slagerij Biskanter
llergensdie
Kunsthandel
PEDICURE
„OUDTBURGH"
Burgemeester Ruiter kijkt
in 1970 bij God op tafel
8500 k/cal 442-
8000 k/cal 448,-
6000 k/cal 408,-
met thermostaat en beveiliging
Giveg-keur
PANTY NYLONS 1e keus (klasse merk) 1,98
MINI NYLONS vastgestelde verkoopprijs 1,98
Het 2e paar gratis
DAMESSLIPS witte rib alle maten
met en zonder kant1,20 en 0,98
2 persoons FLANELLEN LAKENS grote maat 7,88
DAMES PYJAMA'S gebloemd keperflanel
alle maten
BADHANDDOEKEN extra goedkoop 2,10 en 1,79
Dames-, heren en kindertruien - pullovers en
pantalons extra voordelig
Wat Bosma u biedt
vindt u elders niet
NU VOORDELIG VLEES
Vrijdag en zaterdag
bij aankoop van vlees
Wij ontvingen weer uit Polen, bont-
kleden van witte schapenvacht.
In de maten: 200x300 cm.
170x200 cm.
140x200 cm.
120x180 cm.
90x150 cm.
70x110 cm.
Sterk en decoratief
Kogendijk 23-25 - Bergen - Telefoon 2521
VRIJWILLIGE VERZEKERING
BEJAARDENVERZEKERING
AANVULLENDE VERZEKERING
Schaatsen
Schaatskleding
Schaatshoezen
Schaatsen slijpen
SPORTFILMS PIET SCHOT
Laat Schoen uw was doen!
WASSERIJ SCHOEN
(Zessenin op
2 jaar verzekerd tegen verlies
en diefstal
Th. Veldman
Bericht van
RENTEBIJSCHRIJVING
■M
w
de
m m w*
bank voor iedereen
Tijdelijke aanbieding bekende fabrikaten, o.a. NOBEL
ALLEEN VERDRONKENOORD 99
ALKMAAR - TELEFOON 12469
Landelijk erkend gasfitter
250 gram LEVERWORST 1,00
250 gram METWORST 1,10
per 500 gram
MAGERE PAARDELAPPEN 2,50
LAPPEN 1,40
BIEFLAPPEN 2,75
ROSBIEF 3,00
250 gram PAARDE BIEFSTUK 1,75
100 gram hamworst 0,29
STATIONSSTRAAT 17 - BERGEN
Fa. P. Hopman, Kerkstraat 3
Graag zouden wij in contact willen komen
met een
die in staat en bereid is op free lance-
basis tweemaal per maand een middag,
de voetverzorging van onze patiënten op
zich te nemen.
Uw brief richten aan de directie.
Telefonische inlichtingen worden u ver
strekt onder nr. (02208) 4041.
Verpleegtehuis en reactiveringsinrichting
Kerkedijk 37 - Bergen (NH)
Het bestuur van het Algemeen Ziekenfonds 'Alkmaar,
Den Helder en Omstreken' maakt het volgende bekend:
De inkomengrens voor het lidmaatschap van de Vrij
willige Verzekering wordt met ingang van 1 januari
1970 verhoogd tot 14.850,
De premie is met ingang van genoemde datum vast
gesteld op 38,per maand per betalende verzekerde,
hierin is begrepen de premie voor de aanvullende ver
zekering.
Omtrent de mogelijkheden van premiereductie volgen
nog nadere publicaties.
De premie is met ingang van 1 januari 1970 vastge
steld op:
Maandpremie voor
echtparen - alleenstaanden
18,82 18,82
37,64 37,64
47,05 47,05
65,87 47,05
bij een jaarinkomen van
meer dan 5.670,
5.670,— t.m. 6.680,—
6.680,01 t.m. 8.538,—
8.538,01 t.m. 10.395
In deze premiebedragen is de premie voor de aanvul
lende verzekering NIET begrepen.
De premie 0,30 per maand) zal met ingang van 1
januari 1970 NIET worden gewijzigd.
N.B. Bij de door VRIJWILLIG- en BEJAARDEN-ver-
zekerden aan het ziekenfonds gemachtigde girale pre
mie-incasso van bank- of girorekening worden de
nieuwe premiebedragen gehanteerd. Deze wijze van
betalen wordt speciaal onder de aandacht van vr(j-
willigen en bejaard-verzekerden gebracht.
Bij elk paar stalen Noren of kunstschaatsen een paar
hoezen cadeau!
STEENENBRUG 31 - MIENT 41
AT,KMA AR. - TELEFOON (02200) 15409
Voortaan komen wij elke woensdag ook in Schoorl,
Groet en Camperduin de was halen en bezorgen.
VISSERSLAAN 17 ALKMAAR - TEL. (02200) 13712
'En kunnen zo bij God op tafel kijken'. Deze dichtregel van Gerrit Achter
berg is de boodschap tan burgemeester L. J. de Ruiter. En omdat het me
dium de boodschap is, blijft het niet bij dit aforisme.
Want zijn boodschap past niet in het medium, de aan normen en regels
gebonden samenleving. De nieuwjaarstoespraak geeft niet aan hoe die
nieuwe ideale samenleving eruit zou moeten zien. Maar wel geeft het goed
doorwrochte stuk aan hoe het pad naar 'de hemel' (de God van Achterberg)
kan worden ontgonnen.
De nieuwjaarstoespraak van Bergens burgemeester is niet alleen een plei
dooi voor het meer betrekken van de ingezetenen bij de openbare zaak. Het
tracht ook een antwoord te geven op samenlevingsproblemen. Problemen
waarmee vooral de overheid wordt geconfronteerd en die tot nog toe zelfs
niet algemeen worden erkend. Geen ander middel kan deze ziekte genezen
dan het erkennen van de onmacht der overheid om zich uit het dwangbuis
van de 'Tweede Industriële Revolutie te bevrijden. Mogelijk is zelfs 't her
kennen al voldoende.
Burgemeester De Ruiter keek even bij God op tafel, maar zijn achtervolgers
trokken hem snel weer naar beneden. Zeer waarschijnlijk na hem eerst
te hebben gewaarschuwd. 'God Lo dat kun je toch niet doen'. We hebben
het hier toch goed genoeg. Maar de 'eigenwijze' Lodewijk deed het toch en
wist waarom hij het deed. Voor hem een logische stap in een proces, dat
ontsluiting van de overheid heet. Gelukkig geeft de burgemeester toe aan
het gekrijt om openheid, openbaarheid en inspraak. Maar hij is er zich
van bewust van dat 'wij ons niet moeten verbeelden dat de praktische
toepassing van deze begrippen de toegang tot de samenleving, de betere
wereld vormen'. Nee, zij geven slechts als merkstenen de stadia aan op
de weg van een ontginning. Het is een proces. Waarheen ons dat zal lei
den kunnen we slechts gissen. Het stelt ons echter wel in staat om b(j de
goden op tafel te kijken. Het uitgangspunt, maar wordt er wel bij God
op tafel gekeken. Bestaat God nog wel. Als er zelfs al mensen zijn die in
hun vaandel deze spreuk keep the rumour that God is alive' (vanwege de
authenticiteit onvertaald), dan is twijfel gerechtvaardigd. Maar Bergens
burgemeester doet dat niet. Er zijn er die zeggen, dat ze Hem rechtop dood
achter de tafel hebben zien zitten. Maar anderen beweren dat zij van Hem
een opdracht ontvingen te werken aan een betere communicatie tussen
mensen. Ziedaar de beweegredenen hebben we ook.
In het begin van zijn speech klapt de
burgemeester uit de Commissie
Overheid-Burger, 'Er werden stellin
gen en inleidingen geschreven en be
sproken. Wij kwamen tot voorzich
tige conclusies op enkele punten,
maar 't grootste deel der vragen kon
niet worden beantwoord zonder 'n
onderzoek door deskundigen geleid.
Waar ik van meet af voor pleitte
werd door allen gedeeldzonder
wetenschappelijke begeleiding kan
er op de samenlevingsvragen geen
verantwoord antwoord worden ge
geven'. Getracht werd toen het Se
minarium voor Massapsychologie
van de Amsterdamse Universiteit in
te schakelen. Die kon wegens onder
bezetting geen hulp verlenen. Dat
werd niet zo betreurd. De Ruiter:
al werkende besefte onze commissie
dat de wetenschappelijke hulp al
leen kon worden verkregen, wanneer
de gegevens van het onderzoekveld
door ons zelf werden verzameld.
Maar tijd en vakantie waren niet
aanwezig. En bovendien is 'Bergen
te klein om voor zulke krachten
permanente bezigheden te hebben'.
Dat wil echter niet zeggen dat een
dergelijk onderzoek achterwege moet
blijven. 'Ik neem aan dat deze be
hoefte aan een sociologisch en so
ciografisch onderzoek in de andere
gemeenten rondom Alkmaar ook
aanwezig is en er bestaat dan ook
alle aanleiding toe om gemeen
schappelijk zulk een dienst in het
leven te roepen.'
Waarom openheid en hoe
Het antwoord op deze vraagstelling,
een hele of halve waarheid, is de
belijdenis van de burgemeester. Het
geeft de kern aan van dit discus
siestuk voor raad en burgerij. Bur
gemeester De Ruiter vindt dat het
aan kritiek onderwerpen van een
persoonlijke visie niet des burge
meesters taak is. 'Ik ben mij ervan
bewust, schrijft hij, dat dit een ac
centverlegging in het burgemeesters
ambt betekent, indien dit algemeen
aanvaard zou worden. In ieder geval
betekent het een herwaardering van
het begrip dat de burgemeester bo
ven de partijen staat'. Burgemeester
De Ruiter kiest die zijweg, of beter
nog zet die stap op de weg van
ontginning. 'Openheid is een menta
liteit. Het is de situatie, waarin de
overheid aan de burger inzicht geeft
in haar handelen'.
Dat is de kern van de zaak, maar
om die kern heen bouwt de overheid
een muur, die provocatie vaak nood
zakelijk maakt. Dat verschijnsel doet
zich heus niet alleen voor bij de
overheid. De Ruiter: 'veel roepen
om openheid en openbaarheid komt
voort uit de teleurstelling over de
onmacht, die in onze samenleving
ten toon wordt gespreid door de tra
ditionele politieke en godsdienstige
organisaties bij hun falen in de ken
nisoverdracht en het verschaffen
van inzicht'. Die constatering, in
feite het steken van de hand in
eigen boezem moet wel leiden naar
zelfverbetering. Daar kan de bur
gemeester niet meer onderuit. Als je
geen duidelijk antwoord geeft op
het waarom hoef jet de gevestigde
belangen niet te beschermen.
De rammeiers zoeken toch wel naar
nieuwe wegen. En wat dat betreft is
de poort van het lokale bestuur het
meest dichtbij. Het is heel leuk nu
al te weten wat burgemeester De
Ruiter later in zijn memoires zal
schrijven. 'De eis om openbaarheid
en openheid wordt dikwijls op hoge
toon in onaangename bewoordingen
gesteld en de antwoorden klinken
vaak nors, met een ondertoon vol
argwaan. Het gebrek aan goede
staatsburgerlijke vorming wreekt
zich hier duidelijk. Er is een ont
stellende hoeveelheid incompetente
inspraak. Bestuurders en bestuurden
houden elkaar en zichzelf voor de
gek. Wij denken dat we democrati
seren, maar we zijn hard op weg
INDUS O
Uw horloger/juwelier
Jan Oldenburglaan 3
Bergen N.H.
om meer democratie te consumeren
dan te produceren.'
Democratie produceren betekent in
dit geval openheid door openbaar
heid van bestuur. In zijn nieuwjaars
toespraak gaat de burgemeester de
mogelijkheden na. Eerst stelt hij ech
ter dat 'we bereid moeten zijn tot
de raden van de gebieden te gaan,
die wij overzien en die gebieden be
treden waarvan we vermoeden dat
ze begaanbaar zijn of begaanbaar ge
maakt kunnen worden'. De ontdek
kingsreis naar de tafel van God zit
vol risico's en vergt moed. En op de
toppen van de bergen is wetenschap
pelijke begeleiding hard nodig.
Gemeenteraad een kwestie van
vertrouwen.
De meeste gemeenteraden komen
vaak niet verder dan het kritisch
begeleiden van de plannen van het
college van B. en W. Onder druk van
de publieke opinie komt zo'n raad
wel eens tot zelfstandig handelen.
Dat geeft het college van B. en W. in
feite een nog grotere verantwoor
delijkheid dan in de Gemeentewet
is vastgelegd. Voor burgemeester
De Ruiter is het een uitdaging om
de openbare zaak meer in de open
baarheid te brengen. Daarom moe
ten volgens hem besloten raadsver
gaderingen zo weinig mogelijk voor
komen.
De publieke belangstelling voor de
raad is onvoldoende. Zou dat komen
door de passieve rol die hem is toe
gestaan? Kunnen ze niet meepraten.
In verschillende gemeenten mogen de
burgers hun wensen kenbaar ma
ken in de gemeenteraad. 'Het is wel
de vraag aldus burgem. De Rui
ter, of dit in Bergen ook zou kun
nen, gelet op de toch gebrekkige
ruimte-accomodatie'. Maar als het
dan toch moet gebeuren dan moet
in het oppositioneel-individualis-
tische Bergen spelregels worden op
gesteld.
Aan de andere kant is het zaak dat
'de leden van de raad zo goed moge
lijk worden geinformeerd en zij die
nen daartoe ook een inzicht te heb
ben in de voorgeschiedenis van de
raadsvoorstellen.' De burgemeester
vindt een actieve belangstelling van
de kant van de raadsleden gewenst.
Bij sommigen mankeert het daar
nog wel eens aan in Bergen, als we
toch eerlijk zijn. Dat geinformeerd
zijn over de voorgeschiedenis brengt
ons bij de raadscommissies. Moeten
de vergaderingen daarvan openbaar
zijn, vraagt De Ruiter zich af. Dat
is een zaak waar hij noch ja noch
nee tegen zegt. Openbaarheid van
commisievergaderingen betekent,
zegt De Ruiter, dat de pers een
verslag maakt van de discussie.
'Op bezoekers hoeft nauwelijks gere
kend te worden, tenzij de t.v. zo
vervelend wordt, dat een deel van
de gezinskijkers het huis ontvlucht'.
De vraag houdt echter een principe
in. De goede besluitvorming hoeft
volgens de burgemeester niet te
De spaarbank- en depositoboekjes kunnen thans dage
lijks ter rentebijschrijving op onze kantoren worden
aangeboden.
SCHOORL
Hereweg 163 (nabij Toe
ristenkerk)
Kasuren
maandag t/m vrijdag
9-12 uur en 13-17 uur
vrijdagavond 6-8 uur
BERGEN N.H.
Dorpsstraat 3
(hoek Kerkstraat)
Kasuren
maandag t/m vrijdag
9-12.30 en 13.30-17 uur
vrijdagavond 7-9 uur
MOBIEL KANTOOR TE:
GROET SCHOORL-OOST
Meeuwenlaan hoek He- Hagedoornplantsoen
reweg
Kasuren
dinsdag t/m vrijdag
9-12.30 uur
vrijdagavond 7-9 uur
Kasuren
dinsdag t/m vrijdag
14-18 uur
donderdagavond 7-9 uur
worden geschaad als de voorberei
ding openbaar is, als het tenminste
over zaken gaat. De burgemeester
denkt dan in het bijzonder aan de
commissies voor openbare werken,
onderwijs, toerisme, financiën, straf
verordeningen etc.
Na het afwegen van de voor- en na
delen komt De Ruiter niet tot een
conclusie. Wel stelt hij het is en
blijft een feit dat de openbare be
handeling van de voorstellen van B.
en W. reeds zo grondig in de com
missie is geschied, dat de raadsle
den-commissieleden en via hen de
gehele raad insiders zijn geworden,
waardoor de behoefte aan een gede
gen discussie is afgenomen.
(Volgende week komen wij op deze
nieuwjaarstoespraak met opmerkin
gen over openheid, openbaarheid,
voorlichting en inspraak terug).
Cees Kuypers
ZONDAG 11 JANUARI
BERGEN
NED. HERV. KERK
10.15 uur: Ds. ter Steege.
15.00 uur: Ds. Visser, afscheid.
GEREFORMEERDE KERK
10.00 uur: Ds. W. van Wijk te Haar
lem.
19.00 uur: Ds. R. der Nederlanden te
Middenmeer.
PAROCHIE PETRUS EN PAULUS
Zaterdag 19 uur Eucharistieviering
als op zondag.
Zondag 8.15 - 9.30 - 11.00 en 12.15
uur.
EUROPESE PAROCHIE VAN
ST. BENEDICTUS
Prins Hendriklaan 31
Zaterdag 19.15 uur: Eucharistie
viering als op zondag.
Zondag: 8.00 uur - 9.00 uur hoogmis
10.15 uur Europese dienst met preek
in het Frans en Duits - 11.30 uur
SCHOORL
NED. HERVORMDE GEMEENTE
VAN SCHOORL, GROET EN CAMP.
Groet, 10.00 uur: Ds. v. Kooten.
R K. PAROCHIE VAN DE
H. JOANNES DE DOOPER
Zaterdag 19 uur Eucharistieviering
als op zondag.
Zondag: 8.00 - 9.30 - 11.00 en 19.00
uur.
ALKMAAR
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
10.00 uur: Ds. A. J. van der Sluis (na
de dienst koffiedrinken)
REMONSTRANTSE GEMEENTE
10.30 uur: Ds. E. P. Meijering.
EVANG. LUTH. GEMEENTE
Oudegracht 187, Alkmaar.
10.15 uur: Ds. Herrmann.