Kabelbaangesprek met Cees Ingwersen jr.
1"t AA- 67^2-^7
Eerste lustrum
van
Drumband
Schoorl
verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Petten en Egmond
DOKTERSDIENSTEN
BERGEN
F. HOUDé
J. M. P. LUGTEN en
Kabelbaan binnen 2
jaar werkelijkheid?
[o^O
tfe JAARGANG no. 7 DONDERDAG 19 FEBRUARI 6 PAGINA'S
weekblad
DE DU INSTREEK
REDAKTIE EN ADMINISTRATIE
DRY. VOLKERS EN LEEGWATER
(v.h. C. Oldenburg)
Laanweg 35 - Schoorl
Telefoon (02209) 1268 en 1223
Giro 55 28 67
Bankrelatie
Alg Bank Nederland n.v., Bergen
Coöp. Ralffelaenbank, Schoorl
en Bergen
Ned. Mlddenstandsbank, Alkmaar
Contracten 8peclale tarieven
Advertentieprijs 17 ct. p. mm.
Abonnementsprijs:
8,50 per jaar: 2,25 per kwartaal
Post: per jaar 13,50
per kwartaal 3,50
as,-
plan met de oprichting van een
stichting, met allerlei subsidies e.d.
bereikt zal kunnen worden. Maar
dat bleek al heel snel een utopie te
zijn. Dan blijft er niets anders over
in ons land dan het geheel maar
zakelijk te gaan opzetten. Daartoe
zijn de mogelijkheden duidelijk aan
wezig gebleken. Via noeste arbeid
vonden wij een 30-tal particulieren,
meestal uit Noord-Holland, maar
zelfs tot in Zuid-Limburg toe (in de
buurt, vlak over de Duitse en Bel
gische grens, zijn verscheidenen
soortgelijke kabelbaantjes), alsmede
een brouwerij en een frisdrankenin
dustrie bereid een bedrag van ca. 5
ton ter beschikking te stellen. Het
ontbrekende bedrag kon - en kan
zeer waarschijnlijk nog - buiten de
particuliere sfeer verkregen worden.
De 'Hoog Schoorl' N.V. is al een aan
tal jaren in oprichting en in een
kortgeleden gehouden vergadering
werd besloten binnenkort tot defini
tieve oprichting over te gaan.
U begrijpt wel dat we enorm aan het
rekenen zijn geweest en er zijn al
heel wat begrotingen geboren en ze
sloten, met als uitgangspunt dat de
prijzen van kabelbaanritten en con
sumpties in het theehuis zo billijk
mogelijk moeten zijn. We hebben
kabelbaanfabrieken en kabelbanen
bezocht, we kregen cijfermateriaal
ter beschikking van allerlei aard
o.m. betreffende het te verwachten
touristenbezoek aan onze kust, Ho-
reca-deskundigen werden geraad
pleegd en zo langzamerhand bleek
alles te kloppen. Ook het pachtcon-
tract van het terrein waarvan de
voornaamste punten reeds met
Staatsbosbeheer werden overeenge
komen. Wij hebben toen weer eens
ernstig met elkaar gesproken, maar
er was geen weg terug. Héél velen
hadden ons hun medewerking reeds
toegezegd, anderen - w.o. vele ge
meentelijke, provinciale- en rijks
ambtenaren - bijvoorbeeld de Rijks
bouwmeester - hadden reeds héél
veel aandacht en werk aan ons plan
besteed; het zou laf geweest zijn in
dien wij er toen het bijltje bij had
den neergelegd. Als achter zulk een
plan een zeker ideaal schuilt dan
voel je je bovendien veel sterker.
Dan kan je ook veel hebben van de
oppositie die meestal eerlijk, maar
vaak ook minder prettig is gevoerd
en je gaat het wat filosofischer be
kijken.
VRAAG: Vorig jaar juni hebt u de
bouwplannen bij de gem. Schoorl
ingediend op grond van artikel 20
Wederopbouwwet. Er is daarover
nogal wat deining ontstaan en er
zijn zelfs vragen over gesteld in een
vergadering van Provinciale Staten.
Ja, dat heeft men ons kwalijk geno
men, maar dat is dan weer zo'n
misverstand hetwelk gemakkelijk
kan ontstaan indien - voordat men
'deining' gaat veroorzaken - bij ini
tiatiefnemers niet eerst eens pools
hoogte wordt genomen. Het was
namelijk zo dat in een brief d.d. 8
juni 1965 die wij van de gemeente
Schoorl ontvingen stond dat wij de
plannen konden indienen en dat dan
een eventueel te verlenen vergun
ning ingevolge art 20 de goedkeu
ring behoefde van Gedeputeerde
Staten. Toen de bouwplannen dus 't
vorig voorjaar door alle instanties
in principe waren goedgekeurd dien
den wij deze op grond van die be
wuste brief in. Dat werd ook door
de gemeente geaccepteerd, maar wij
kenden toen echt niet precies de
draagwijdte van artikel 20 bij de
toepassing waarvan alleen omwo
nenden tegen een bepaald plan kun
nen opponeren. Inmiddels had Ge
deputeerde Staten bekend gemaakt
bezwaar tegen het bewuste artikel
20 te hebben en toen de plannen dus
opnieuw moesten worden ingediend
omdat het tracé over particulier ter
rein liep kon artikel 20 niet meer
worden toegepast.
VRAAG: Wat houdt dat nu in voor
het project?
Dat houdt in feite in dat er weder
om enige jaren van vertraging kun
nen ontstaan. Straks als de plannen
ter visie liggen kan iedereen pro
testeren tot in Groningen of Maas
tricht toe. En u voelt wel dat zulk
een oppositie weinig of in het geheel
niets weet van het project en de
doelstellingen daarvan. Zelfs geen
van de plaatselijke opposanten is
ooit bij ons geweest om eens te in
formeren wat er nu precies gaat ge
beuren en wat we nu precies willen
bereiken. We hadden dat wel erg op
prijs gesteld want dan kunnen er
veel misverstanden weggenomen
worden.
VRAAG: U bent dus kennelijk van
plan door te gaan met uw plannen.
Dat zijn we zeker, al was het alleen
maar om de tallozen die hun mede
werking of hun adheasie hebben ge
toond niet teleur te stellen. Er heb
ben al te velen aan gewerkt - offi
ciële en niet officiële instanties -
om er mee te stoppen. Het is ge
woonweg een te fijn plan!
Vervolg op pagina 2.
Hoflaan 6, tel. 2700 en 3895
VOOR KOEDIJK. SCHOORL EN
W ARMENHUIZEN
Dr. v. OOSTEN
Kanaaldijk 176, tel. (02201) 202
GROENE KRUIS SCHOORL
Sportlaan 2
Zr. O. LAUXTERMAN
Sportlaan 2, Schoorl, tel. 1738
MAGAZIJN op zaterdag uitsluitend
geopend 10.30-11.00 uur. Ma. t/m
vrijdag 12.30-1.30 uur. Telefoon 1738.
l -
De kabelbaan te Schoorl heeft al
heel wat tongen en pennen in be
weging gebracht, en daarom zijn
wij verheugd dat een der initiatief
nemers, n.l. de heer Ingwersen uit
Bergen tijdens een dezer dagen ge
houden persconferentie bereid was
een en ander uit de doeken te doen.
Zoals u uit het vraaggesprek kunt
opmaken vormt de kabelbaan met
zijn 500 meter de langste in Neder
land naast die in Valkenburg en de
Westerhouwing. Er is aan de N.V.
'Hoog Schoorl' een aanbieding ge
daan door de fa. Pohlig uit Keulen,
een firma die over de hele wereld
al kabelbanen heeft gebouwd en dus
over een internationale ervaring be
schikt.
De kabelbaan is, zoals u heeft kun
nen lezen, opgenomen in het betref
fende bestemmingsplan en voor de
oprichters der N.V. die al jarenlang
met enthousiasme bezig zijn, de
plannen te realiseren is het te ho
pen dat hun initiatieven niet door
wanbegrip of door overdreven liefde
voor de natuur worden getorpe
deerd. Want dat de natuur ter
plaatse niet in de minste zin wordt
aangetast, dat kunt u onder meer
opmaken uit onderstaand vraagge
sprek.
VRAAG: Het project 'Hoog Schoorl'
bestaat uit het bouwen van een
theehuis annex houten uitzichtto
ren op één van de duinen ten noor
den van de Oorsprongweg en bereik
baar door een kabelbaantje, niet
waar? Wat heeft u, als één van de
initiatiefnemers, tot dit plan bewo
gen?
Zoals dat meestal het geval is, is de
vraag korter te stellen dan het ant
woord te geven. Het zal nu juist zo
ongeveer zeven jaar geleden zijn dat
de idee werd geboren. Reeds vanaf
1923 kwamen mijn ouders met va
kantie in Bergen en een uitstapje
naar het Schoorlse 'klein Zwitser
land', zoals een deel van die prach
tige duinen toen heetten, stond altijd
op het programma. Wij gingen dan
naar de zgn. Oriënteertafel, een ste
nen geval op een hoge duintop met
daar gebeiteld de richtingen van de
verschillende plaatsen, dorpen en
stadjes die van daaruit te zien wa
ren. Het uitzicht wat daar te genie
ten viel heeft op mij als Amster
dams jongetje een onvergetelijke in
druk gemaakt en nu ik hier in deze
streek zo ongeveer 10 jaar woon heb
ik al héél wat vrienden, kennissen
en relaties naar boven 'gesleept' om
van dat schitterende uitzicht te ge
nieten. Hun reactie was altijd die
van verbazing dat zoiets hier te
vinden was. De Oriënteertafel van
vóór de oorlog bestaat niet meer,
hoge bomen hebben het ding z'n
functie doen verliezen en toen men
mij destijds vroeg wat ik - als groot
bewonderaar van het Schoorlse land
als stimulerend voor het toeristen
bezoek aan deze omgeving achtte -
heb ik direct aan zoiets als 'Hoog
Schoorl' thans gepland is, gedacht.
Zonder er overigens bij stil te staan
wat je je met zulk idee op de hals
zou halen! Maar je bent er verwon
derd over dat zoveel moois maar
voor zo weinigen is weggelegd en in
je enthousiasme opper je dan zulk
een plan.
VRAAG: Wat hebt u gedaan toen u
bemerkte dat er voor uw initiatief
van verschillende, ook overheidsin
stanties, wel eens belangstelling zou
kunnen bestaan?
Ja, ik heb dat idee toen met de heer
Paarlberg besproken en wat er
sindsdien allemaal is gebeurd, ja,
daar zou ik werkelijk een hele edi
tie van uw blad mee kunnen vullen,
exclusief tekeningen, bouwplannen,
begrotingen, foto's etc., want dan
zou er nog een extra editie moeten
bijkomen. Wij gingen praten met een
Schoorlse VVV-functionaris en die
toonde zich zeker niet afzijdig. Daar
na een gesprek met burgemeester
Bergh die ook belangstelling toonde.
Toen besprekingen met Staatsbos
beheer, de eigenaren van het ge
bied waarin 'Hoog Schoorl' zóu moe
ten komen. Daarna werd de com
missie voor de Recreatieve Facetten
in de gemeente Schoorl er bij be
trokken. Deze commissie bestaat uit
vertegenwoordigers van Staatsbos
beheer, de Pro.v. Planologische
Dienst, economische diensten, Rijks
waterstaat en naar ik meen ook en
kele leden van natuurcommissies.
Ook deze commissie heeft - na ver
scheidene vergaderingen en excur
sies - zich achter het project ge
plaatst. Inmiddels had burgemees
ter Bergh het plan in B en W van
Schoorl gebracht en wij kregen het
advies onze plannen maar eens op
schrift te stellen. Dat hebben we
toen vrij uitgebreid gedaan. Een
hoogtepunt vormde voor ons de brief
van de directie van Staatsbosbe
heer d.d. 31 maart 1965 waarin be
sloten werd met de woorden dat
Staatsbosbeheer het zou verheugen
in dien in 1967 de plannen gereali
seerd zouden kunnen worden. Daar
mee waren wij erg ingenomen en
het stimuleerde ons enorm om door
te gaan.
VRAAG: Toen u voor het eerst een
architect ging inschakelen en u
daarmee de eerste belangrijke kos
ten ging maken, hebt u zich toen
goed gerealiseerd dat het menens
ging worden en wat u nog allemaal
te doen stond?
U begrijpt wel dat wij voordat wij
trouwen om door te gaan, ondanks
alle onvoorziene vertragingen die
blijkbaar moesten optreden.
VRAAG: En hoe dacht u toen over
de financiële consequenties van het
plan?
Daar raakt u natuurlijk een gevoelig
punt aan. Maar als je A hebt ge
zegd moet je ook B zeggen. Het was
van meet af aan duidelijk dat het
een relatief grote investering zou
gaan worden, zo tussen de 8 ton en
1 miljoen in. Tot op dat moment
denk je nog dat de realisatie van het
die belangrijke beslissing gingen ne
men de koppen ernstig bij elkaar
hebben gestoken. Wij hebben toen
heel waj afgepland, bij welke plan
ning ook allerlei terzake deskun
digen moesten worden betrokken.
Ja, wij hebben ons toen héél goed
gerealiseerd wat er nog allemaal
moest gebeuren voordat het plan
werkelijkheid zou gaan worden.
Maar vooral omdat de in dat sta
dium betrokken overheidsinstanties
allemaal positief reageerden op onze
blijkbaar plausibele plannen, had
den - en hebben wij trouwens nog
steeds - de zin en het eerlijke ver-