Kabelbaangesprek met Cees Ingwersen jr. 1"t AA- 67^2-^7 Eerste lustrum van Drumband Schoorl verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Petten en Egmond DOKTERSDIENSTEN BERGEN F. HOUDé J. M. P. LUGTEN en Kabelbaan binnen 2 jaar werkelijkheid? [o^O tfe JAARGANG no. 7 DONDERDAG 19 FEBRUARI 6 PAGINA'S weekblad DE DU INSTREEK REDAKTIE EN ADMINISTRATIE DRY. VOLKERS EN LEEGWATER (v.h. C. Oldenburg) Laanweg 35 - Schoorl Telefoon (02209) 1268 en 1223 Giro 55 28 67 Bankrelatie Alg Bank Nederland n.v., Bergen Coöp. Ralffelaenbank, Schoorl en Bergen Ned. Mlddenstandsbank, Alkmaar Contracten 8peclale tarieven Advertentieprijs 17 ct. p. mm. Abonnementsprijs: 8,50 per jaar: 2,25 per kwartaal Post: per jaar 13,50 per kwartaal 3,50 as,- plan met de oprichting van een stichting, met allerlei subsidies e.d. bereikt zal kunnen worden. Maar dat bleek al heel snel een utopie te zijn. Dan blijft er niets anders over in ons land dan het geheel maar zakelijk te gaan opzetten. Daartoe zijn de mogelijkheden duidelijk aan wezig gebleken. Via noeste arbeid vonden wij een 30-tal particulieren, meestal uit Noord-Holland, maar zelfs tot in Zuid-Limburg toe (in de buurt, vlak over de Duitse en Bel gische grens, zijn verscheidenen soortgelijke kabelbaantjes), alsmede een brouwerij en een frisdrankenin dustrie bereid een bedrag van ca. 5 ton ter beschikking te stellen. Het ontbrekende bedrag kon - en kan zeer waarschijnlijk nog - buiten de particuliere sfeer verkregen worden. De 'Hoog Schoorl' N.V. is al een aan tal jaren in oprichting en in een kortgeleden gehouden vergadering werd besloten binnenkort tot defini tieve oprichting over te gaan. U begrijpt wel dat we enorm aan het rekenen zijn geweest en er zijn al heel wat begrotingen geboren en ze sloten, met als uitgangspunt dat de prijzen van kabelbaanritten en con sumpties in het theehuis zo billijk mogelijk moeten zijn. We hebben kabelbaanfabrieken en kabelbanen bezocht, we kregen cijfermateriaal ter beschikking van allerlei aard o.m. betreffende het te verwachten touristenbezoek aan onze kust, Ho- reca-deskundigen werden geraad pleegd en zo langzamerhand bleek alles te kloppen. Ook het pachtcon- tract van het terrein waarvan de voornaamste punten reeds met Staatsbosbeheer werden overeenge komen. Wij hebben toen weer eens ernstig met elkaar gesproken, maar er was geen weg terug. Héél velen hadden ons hun medewerking reeds toegezegd, anderen - w.o. vele ge meentelijke, provinciale- en rijks ambtenaren - bijvoorbeeld de Rijks bouwmeester - hadden reeds héél veel aandacht en werk aan ons plan besteed; het zou laf geweest zijn in dien wij er toen het bijltje bij had den neergelegd. Als achter zulk een plan een zeker ideaal schuilt dan voel je je bovendien veel sterker. Dan kan je ook veel hebben van de oppositie die meestal eerlijk, maar vaak ook minder prettig is gevoerd en je gaat het wat filosofischer be kijken. VRAAG: Vorig jaar juni hebt u de bouwplannen bij de gem. Schoorl ingediend op grond van artikel 20 Wederopbouwwet. Er is daarover nogal wat deining ontstaan en er zijn zelfs vragen over gesteld in een vergadering van Provinciale Staten. Ja, dat heeft men ons kwalijk geno men, maar dat is dan weer zo'n misverstand hetwelk gemakkelijk kan ontstaan indien - voordat men 'deining' gaat veroorzaken - bij ini tiatiefnemers niet eerst eens pools hoogte wordt genomen. Het was namelijk zo dat in een brief d.d. 8 juni 1965 die wij van de gemeente Schoorl ontvingen stond dat wij de plannen konden indienen en dat dan een eventueel te verlenen vergun ning ingevolge art 20 de goedkeu ring behoefde van Gedeputeerde Staten. Toen de bouwplannen dus 't vorig voorjaar door alle instanties in principe waren goedgekeurd dien den wij deze op grond van die be wuste brief in. Dat werd ook door de gemeente geaccepteerd, maar wij kenden toen echt niet precies de draagwijdte van artikel 20 bij de toepassing waarvan alleen omwo nenden tegen een bepaald plan kun nen opponeren. Inmiddels had Ge deputeerde Staten bekend gemaakt bezwaar tegen het bewuste artikel 20 te hebben en toen de plannen dus opnieuw moesten worden ingediend omdat het tracé over particulier ter rein liep kon artikel 20 niet meer worden toegepast. VRAAG: Wat houdt dat nu in voor het project? Dat houdt in feite in dat er weder om enige jaren van vertraging kun nen ontstaan. Straks als de plannen ter visie liggen kan iedereen pro testeren tot in Groningen of Maas tricht toe. En u voelt wel dat zulk een oppositie weinig of in het geheel niets weet van het project en de doelstellingen daarvan. Zelfs geen van de plaatselijke opposanten is ooit bij ons geweest om eens te in formeren wat er nu precies gaat ge beuren en wat we nu precies willen bereiken. We hadden dat wel erg op prijs gesteld want dan kunnen er veel misverstanden weggenomen worden. VRAAG: U bent dus kennelijk van plan door te gaan met uw plannen. Dat zijn we zeker, al was het alleen maar om de tallozen die hun mede werking of hun adheasie hebben ge toond niet teleur te stellen. Er heb ben al te velen aan gewerkt - offi ciële en niet officiële instanties - om er mee te stoppen. Het is ge woonweg een te fijn plan! Vervolg op pagina 2. Hoflaan 6, tel. 2700 en 3895 VOOR KOEDIJK. SCHOORL EN W ARMENHUIZEN Dr. v. OOSTEN Kanaaldijk 176, tel. (02201) 202 GROENE KRUIS SCHOORL Sportlaan 2 Zr. O. LAUXTERMAN Sportlaan 2, Schoorl, tel. 1738 MAGAZIJN op zaterdag uitsluitend geopend 10.30-11.00 uur. Ma. t/m vrijdag 12.30-1.30 uur. Telefoon 1738. l - De kabelbaan te Schoorl heeft al heel wat tongen en pennen in be weging gebracht, en daarom zijn wij verheugd dat een der initiatief nemers, n.l. de heer Ingwersen uit Bergen tijdens een dezer dagen ge houden persconferentie bereid was een en ander uit de doeken te doen. Zoals u uit het vraaggesprek kunt opmaken vormt de kabelbaan met zijn 500 meter de langste in Neder land naast die in Valkenburg en de Westerhouwing. Er is aan de N.V. 'Hoog Schoorl' een aanbieding ge daan door de fa. Pohlig uit Keulen, een firma die over de hele wereld al kabelbanen heeft gebouwd en dus over een internationale ervaring be schikt. De kabelbaan is, zoals u heeft kun nen lezen, opgenomen in het betref fende bestemmingsplan en voor de oprichters der N.V. die al jarenlang met enthousiasme bezig zijn, de plannen te realiseren is het te ho pen dat hun initiatieven niet door wanbegrip of door overdreven liefde voor de natuur worden getorpe deerd. Want dat de natuur ter plaatse niet in de minste zin wordt aangetast, dat kunt u onder meer opmaken uit onderstaand vraagge sprek. VRAAG: Het project 'Hoog Schoorl' bestaat uit het bouwen van een theehuis annex houten uitzichtto ren op één van de duinen ten noor den van de Oorsprongweg en bereik baar door een kabelbaantje, niet waar? Wat heeft u, als één van de initiatiefnemers, tot dit plan bewo gen? Zoals dat meestal het geval is, is de vraag korter te stellen dan het ant woord te geven. Het zal nu juist zo ongeveer zeven jaar geleden zijn dat de idee werd geboren. Reeds vanaf 1923 kwamen mijn ouders met va kantie in Bergen en een uitstapje naar het Schoorlse 'klein Zwitser land', zoals een deel van die prach tige duinen toen heetten, stond altijd op het programma. Wij gingen dan naar de zgn. Oriënteertafel, een ste nen geval op een hoge duintop met daar gebeiteld de richtingen van de verschillende plaatsen, dorpen en stadjes die van daaruit te zien wa ren. Het uitzicht wat daar te genie ten viel heeft op mij als Amster dams jongetje een onvergetelijke in druk gemaakt en nu ik hier in deze streek zo ongeveer 10 jaar woon heb ik al héél wat vrienden, kennissen en relaties naar boven 'gesleept' om van dat schitterende uitzicht te ge nieten. Hun reactie was altijd die van verbazing dat zoiets hier te vinden was. De Oriënteertafel van vóór de oorlog bestaat niet meer, hoge bomen hebben het ding z'n functie doen verliezen en toen men mij destijds vroeg wat ik - als groot bewonderaar van het Schoorlse land als stimulerend voor het toeristen bezoek aan deze omgeving achtte - heb ik direct aan zoiets als 'Hoog Schoorl' thans gepland is, gedacht. Zonder er overigens bij stil te staan wat je je met zulk idee op de hals zou halen! Maar je bent er verwon derd over dat zoveel moois maar voor zo weinigen is weggelegd en in je enthousiasme opper je dan zulk een plan. VRAAG: Wat hebt u gedaan toen u bemerkte dat er voor uw initiatief van verschillende, ook overheidsin stanties, wel eens belangstelling zou kunnen bestaan? Ja, ik heb dat idee toen met de heer Paarlberg besproken en wat er sindsdien allemaal is gebeurd, ja, daar zou ik werkelijk een hele edi tie van uw blad mee kunnen vullen, exclusief tekeningen, bouwplannen, begrotingen, foto's etc., want dan zou er nog een extra editie moeten bijkomen. Wij gingen praten met een Schoorlse VVV-functionaris en die toonde zich zeker niet afzijdig. Daar na een gesprek met burgemeester Bergh die ook belangstelling toonde. Toen besprekingen met Staatsbos beheer, de eigenaren van het ge bied waarin 'Hoog Schoorl' zóu moe ten komen. Daarna werd de com missie voor de Recreatieve Facetten in de gemeente Schoorl er bij be trokken. Deze commissie bestaat uit vertegenwoordigers van Staatsbos beheer, de Pro.v. Planologische Dienst, economische diensten, Rijks waterstaat en naar ik meen ook en kele leden van natuurcommissies. Ook deze commissie heeft - na ver scheidene vergaderingen en excur sies - zich achter het project ge plaatst. Inmiddels had burgemees ter Bergh het plan in B en W van Schoorl gebracht en wij kregen het advies onze plannen maar eens op schrift te stellen. Dat hebben we toen vrij uitgebreid gedaan. Een hoogtepunt vormde voor ons de brief van de directie van Staatsbosbe heer d.d. 31 maart 1965 waarin be sloten werd met de woorden dat Staatsbosbeheer het zou verheugen in dien in 1967 de plannen gereali seerd zouden kunnen worden. Daar mee waren wij erg ingenomen en het stimuleerde ons enorm om door te gaan. VRAAG: Toen u voor het eerst een architect ging inschakelen en u daarmee de eerste belangrijke kos ten ging maken, hebt u zich toen goed gerealiseerd dat het menens ging worden en wat u nog allemaal te doen stond? U begrijpt wel dat wij voordat wij trouwen om door te gaan, ondanks alle onvoorziene vertragingen die blijkbaar moesten optreden. VRAAG: En hoe dacht u toen over de financiële consequenties van het plan? Daar raakt u natuurlijk een gevoelig punt aan. Maar als je A hebt ge zegd moet je ook B zeggen. Het was van meet af aan duidelijk dat het een relatief grote investering zou gaan worden, zo tussen de 8 ton en 1 miljoen in. Tot op dat moment denk je nog dat de realisatie van het die belangrijke beslissing gingen ne men de koppen ernstig bij elkaar hebben gestoken. Wij hebben toen heel waj afgepland, bij welke plan ning ook allerlei terzake deskun digen moesten worden betrokken. Ja, wij hebben ons toen héél goed gerealiseerd wat er nog allemaal moest gebeuren voordat het plan werkelijkheid zou gaan worden. Maar vooral omdat de in dat sta dium betrokken overheidsinstanties allemaal positief reageerden op onze blijkbaar plausibele plannen, had den - en hebben wij trouwens nog steeds - de zin en het eerlijke ver-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1970 | | pagina 1