Autobedrijf MEBO heeft de 7000, voor nog geen b SUNBEAM gulden xr/hitopeck doot eigen schuil? J FAMILIETROEF VAN SUNBEAM AUTOBEDRIJF MEEREBOER - VOORWEG 83, SCHOORL - TELEFOON (02209) 1313 Wat is een bougie precies Hoe werkt een bougie? Hoe kunnen bougies slijten? Hoe te voorkomen dat een bougie geen vonk meer geeft? Wat is de normale ge bruiksduur van een bougie? Rijdende computer Handgeweven FINS LINNEN Finse linnen sauna handdoeken J. BAKKER Coöp. Raiffeisenbank Schoorl Algemene ledenvergadering Adressen voor Ameri kaanse studenten gevraagd Laatste dia-avond over het oude en het nieuwe Bergen Overgenomen uit 'Schakels' Old-timers in Bergen Volleybalvereniging Schoorl DEKA HOUT doe het zeiver 2 jaar verzekerd tegen verlies en diefstal Th. Veldman Nieuw Bergen laat politici spreken E.H.B.O.-ers deden examen Neerlands Hoop verhuist Burgerlijke stand Bergen Mém Tijdens ons bezoek aan de autoten toonstelling van Genève werden wij in de gelegenheid gesteld de nieuwe Sunbeam Avanger te rijden. Of lie ver gezegd de 1250-1500, want de type-aanduiding Avenger (wreker), afkomstig van de populaire televi sieserie met John Steed in de ge vaarlijke hoofdrol, wordt alleen in Engeland gebruikt. Wij moeten het met saaie cijfertjes doen, omdat de naam Avenger niet in alle Europese landen kan worden gebruikt. Dat is erg jammer, want John Steed ge niet in Nederland een grote popula riteit en de naam wreker' past goed bij de nieuwe Sunbeam. Niet omdat die auto er zo wraakzuchtig uitziet, maar wel omdat het de eerste Sun beam is, die een concurrerend prijs kaartje draagt. De prijs van de 1250 bedraagt rond de 7000 gulden, waarmee de wagen mooi past te midden van zijn con currenten. De 1500 zal tegen de acht mille gaan kosten, hetgeen met bui tensporig veel is voor deze wagen. Beide auto's hebben een groot aan tal sterke punten, waarmee zij mini maal de gelijke en vaak zelfs de meerdere zijn van concurrenten als de Opel Olympia, Ford Cortina en 12M, Vauxhall Viva en de VW 1600. Het zwakke punt is de motor, die beslist onvoldoende vermogen heeft Althans in de 1500 Super, die wij bereden. Het is duidelijk, dat de 1250 wat dit betreft alleen maar de mindere kan zijn van zijn grote broer. Toch kunnen we niet te zwaar tillen aan dat motorvermogen. De gemid delde rijder, die een wagen van dit type koopt, zal het weinig interes seren of hij er geweldig snel mee kan accelereren en of de topsnelheid 130 of 140 km per uur is. Door gaans zullen de kopers van deze categorie auto's meer interesse aan de dag leggen voor het uiterlijk, het interieur, de bagageruimte, het com fort en meer van dergelijke zaken. En op deze punten komt de nieuwe Sunbeam beslist goed uit de bus. Vooral het comfort staat op een hoog peil bij de Sunbeam 1500 Super. De stoelen zijn goed gevormd en heb ben verstelbare rugleuningen. Het stuur, hoewel wat groot, ligt goed rasa in de hand en het versnellingspookje is juist geplaatst en schakelt zeer behoorlijk. Het veercomfort is beter dan dat van de meeste van de con currenten van de Sunbeam. De wa gen verwerkt oneffenheden van het wegdek uitstekend en de vering is prettig soepel, zonder de wegligging al te nadelig te beïnvloeden. De werking van de remmen viel ons wat tegen, waarbij we dan wel moe ten opmerken, dat wij het remsys- teem niet erg zachtzinnig hebben behandeld Bovendien kan er als extra een rembekrachtiger worden gemonteerd, De wegligging is niet beter of slechter dan die van de ge middelde auto. De koersstabiliteit is goed en bij niet al te snel gereden bochten gedraagt de wagen zich voorbeeldig. Pas bij het betere scheurwerk breekt de achterkant flink uit, hetgeen echter goed is te corrigeren. Het uiterlijk van de nieuwe Sun beam zal vele mensen aanspreken. De wagen is compact gebouwd en versiering ontbreekt. Het koetswerk is elegant en behoorlijk afgewerkt. Alleen bij de portiersraampjes zijn enkele lasnaden te duidelijk te zien. De grille is van matzwart plastic. De 1500 heeft vier koplampen, de 1250 doet het met twee, Verder zijn de carrosserieën gelijk, uiteraard op wat details na. De kofferruimte van de nieuwe Sun beam is onverwacht groot, gezien de geringe lengte van 4,1 meter. Het re servewiel heeft een plaats gevonden in de vloer van de koffer onder de mat. De koffer is mooi rechthoekig, wij missen alleen kleine opstaande zijwanden, die beschadiging van de spatschermen van binnen uit door schuivende bagage moeten voorko men. Het interieur van de 1500 Super is zonder meer fraai te noemen. Een overzichtelijk zwart dashboard met ronde klokken voorziet de berijder van alle gewenste informatie. De voorstoelen en achterbank zijn met kunstleer bekleed, in de portieren vinden we opbergvakken en een mat op de vloer geeft een huiselijk ef fect. De ruimte voor en achter is zeer groot voor een auto van deze afmetingen. Vier portieren zorgen voor een gemakkelijke instap. Gezien de ervaringen, die wij met de nieuwe Sunbeam hebben opge daan, kunnen we stellen dat de wa gen als huis-, tuin- en keukenge- zinswagen zeer goed zal voldoen. De auto heeft wat meer allure dan zijn concurrenten, waarbij we dan in de eerste plaats denken aan de Ford, General Motors en VW-produkten. De prijs is gunstig en de vooruit zichten wat betreft het onderhoud en de levering van onderdelen zijn zeer goed. Althans als we de heer John Row, public relations manager van Rootes mogen geloven. De Roo- tes-produkten worden namelijk sinds een kleine anderhalf jaar door Simca evenals Rootes behorend tot het Chrysler-concern verte genwoordigd. En dat heeft volgens de heer Row tot gevolg, dat de grote Simca-organisatie nu ook goed voor Rootes-produkten gaat zorgen in Ne derland. Iets wat hard nodig is om van de nieuwe Sunbeam een succes nummer te maken, want het aantal dealers van Sunbeam in Nederland is nu niet iets om wakker van te liggen. Of misschien juist wel. In ieder geval gaat Simca Nederland in opdracht van de allerhoogste ba zen van Chrysler nu zijn best doen voor Rootes. We zijn benieuwd wat daar van terecht komt. De automobilist wiens wagen op een gegeven moment niet wil starten, voelt zich meestal zeer ontredderd. Er kunnen tientallen oorzaken zijn en bovendien is hij vaak weinig op de hoogte met de beginselen van de autotechniek. En vandaar dat hij er maar zelden in slaagt zichzelf uit de moeilijkheden te helpen. Zou het bijvoorbeeld wel genoeg be kend zijn dat in bijna de helft van de gevallen waaraan de wegenwacht te pas moet komen, de storing zich ergens in het onstekingscircuit be vindt? De meeste gevallen van niet- starten worden veroorzaakt door defecten aan de stro omver deler, in de bobine of in de stroomkabels, versleten bougies zijn ook heel vaak de boosdoeners bij startmoeilijkhe den. In verband hiermee heeft de bougiefabrikant Champion een on derzoek laten instellen, waaruit o.a. bleek dat niet minder dan 70°/o van de wagens op de weg met bougies reden die in slechte staat verkeer den. Ons inziens een cijfer dat al leszins de veelgehoorde kreet recht vaardigt: laat toch vooral regelma tig uw bougies nakijken en schoon maken. Wanneer verwaarloosde bougies zo vaak de oorzaak zijn van slecht of helemaal niet starten en vooral ook van een veel te hoog benzinever bruik, waarom laten dan de meeste automobilisten hun bougies niet be ter onderhouden? Waarschijnlijk om dat zij de eerste symptonen van deze meest voorkomende storing niet her kennen. Laten we het probleem van defecte bougies en de moeilijkheden die zij kunnen veroorzaken, eens wat na der bekijken. Wat zijn die moeilijk heden, wat is precies de functie van een bougie, hoe komt het dat hij verslijt en wat gebeurt er als hij niet meer functioneert? Een bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem, met de grootst mogelijke nauwkeurigheid gefabriceerd, met als taak een vonk te produceren. Deze vonk brengt het benzine/zuurstofmengsel, dat zich in de verbrandingskamer van de motor bevindt, tot ontbranding. Een elektrische stroom, die soms een spanning kan hebben van 30.000 volt, circuleert door de bougie, on geveer op dezelfde manier als de stroom in de lichtleidingen thuis. In dit stroomcircuit bevindt zich evenwel een kleine onderbreking, op het onderste uiteinde van de bou gie, met andere woorden: de ruimte tussen de beide elektroden. Het stroomcircuit van een bougie be vindt zich dus doorlopend in de zelfde situatie als bij u thuis wan neer de zekering kapot is gegaan: de stroom is onderbroken en het licht brandt niet meer. Alleen, de span ning in een bougie is honderden ma len groter dan die van het lichtnet (220 V), waardoor toch een over springen van de stroom ontstaat, evenwel in de vorm van een vonk. Deze vonk veroorzaakt een kleine explosie in de motor. De bougie is evenwel dusdanig nauwkeurig gefabriceerd, dat deze 'explosies' onder controle en precies getimed plaatsvinden. Hierdoor worden de zuigerstangen in bewe ging gebracht. De beweging van de zuigerstangen wordt overgebracht op de krukas, en deze brengt haar werkende machine, vervolgens over op de aangedreven wielen van de wagen. Om een zo groot en zo nauwkeurig mogelijk effect te krijgen, dient de onderbreking, de afstand tussen de twee elektroden, met de grootst mo gelijke precisie afgesteld te worden. Als de afstand te groot is, of als er helemaal geen afstand is, zal er van zelfsprekend geen vonk ontstaan. Al die miljoenen en miljoenen stroomflitsen tussen de beide elek troden van een boegie, maken lang zaam maar zeker de afstand groter, tenslotte wordt de afstand zo groot dat de stroom niet meer kan over springen. Het gevolg is: geen vonk en geen ontbranding van het ben zine/zuurstofmengsel. In het popu laire spraakgebruik heet dat dan, als het een 4-cilinder motor betreft waarvan 1 bougie niet meer werkt: 'hij loopt op drie poten'. Dit zelfde verschijnsel treedt ook op wanneer de afstand tussen de beide elektro den nihil is geworden, bijvoorbeeld doordat aanslag en verbrandingsres ten zich hebben afgezet tussen de elektroden. De stroom kan nu wel passeren, doch kan gean vonk meer veroorzaken. Heel belangrijk is allereerst een re gelmatig onderhoud van de bougies. Het gaat hierbij om het verwijderen van aanslag en vuilafzetting en om het nauwkeurig bijstellen van de af stand tussen de elektroden. Meestal is na de tweede of derde keer reinigen en bijstellen van de bougie, de afstand dusdanig groot geworden, dat het corrigeren hier van niet meer mogelijk is. In dat ge val zijn de bougies versleten en die nen ze vervangen te worden door nieuwe. De meeste deskundigen stellen de levensduur van een bougie op onge veer 15.000 km. Reinigen en bijstellen dient te gebeuren na ongeveer 7.500 km, of eerder indien de wagen veel in het stadsverkeer wordt gebruikt. Sommige garages zijn tegenwoordig uitgerust met elektronische meetin strumenten voor de controle van bougies zonder hen los te schroeven uit de motor. De waardering voor de arbeidsbe sparende werkzaamheid van de com puter grijpt als een lopend vuurtje om zich heen. Ook tal van kleine be drijven maken er thans gebruik van. Het zijn dan meestal een aantal van deze ondernemingen, die tesamen een grotere of kleinere installatie ge bruiken, zodat deze de gehele dag rendabel kan worden gemaakt, wat voor elk van die ondernemingen af zonderlijk niet mogelijk zou zijn. Iets verder is men in Frankrijk gegaan, waar in Bretagne een in een woon wagen gemonteerde computer van stad tot stad rijdt om telkens een klant te bedienen. Het zijn er voor lopig tien, die gebruik maken van deze gelegenheid, de administratieve rompslomp van hun bedrijf te laten opknappen door de gegevens ver- voor TAFELKLEDEN en WANDKLEDEN Stationsstraat 4, Bergen te houden op donderdag 23 april 1970 's avonds om 8 uur in het café van de heer Jb. Beeldman 'de Vier sprong' te Schoorl. AGENDA: 1. Opening. 2. Notulen. 3. Mededelingen. 4. Jaarverslag over 1969. 5. Vaststelling rekening en balans 1969. 6. Bestuursverkiezing: aftredend: J. v. d. Oort (herkiesbaar). Raad van Toezicht: aftredend H. H. Koel (herkiesbaar). 7. Rondvraag. 8. Sluiting. Tot 16 april 1970 kunnen minstens tien leden de voordracht aanvullen door een schriftelijk en ondertekende kandidaatstelling. Uw aanwezigheid zal zeer op prijs worden gesteld. De provinciale Groninger V.V.V. vraagt ons het volgende onder de aandacht te brengen: Het vorige jaar heeft Prof. Dr. Louis J. Mensonides van de universiteit te Blacksburg, de grootste van de staat Virginia in dê USA (ruim 15.000 studenten), met een 60-tal studenten een studiereis gemaakt naar Neder land en verder Europa. Deze reis is een groot succes geworden dank zij vooral ook de medewerking van tal van VVV-kantoren. Heirdoor kon den de studenten ondergebracht wor den in gezinnen over ons hele land verspreid, van Terschelling tot Wal cheren, van Assendelft, Zoeterwou- de, Pijnacker tot Erica, Lochem en overal daartussen. Aangemoedigd door dit succes, zal dit jaar een dergelijke reis her haald worden. Onderstaande tekst had bij de foto moeten staan die op pagina 1 staat afgebeeld, en behoort bij het artikel over de dia-avonden van het oude en nieuwe Bergen. Strandvermaak te Bergen aan Zee aan het begin van deze eeuw; de verrekijkers zijn tegenwoordig gelukkig iets eenvoudiger te han teren. Eén van de afbeeldingen die tijdens de dia-avond worden getoond. Ansicht in Rijksarchief in Noord-Holland te Haarlem, reproductie Fred Jostmeyer. Eerder dit jaar verzorgden de heren F. Jostmeyer en H. Jellema enkele dia-avonden. Deze voorstellingen, welke tot titel hebben: 'Het oude en het nieuwe Bergen', mochten zich in een grote belangstelling verheu gen. Op veler verzoek hebben beide Bergenaren besloten op maandag 21 april 's avonds om kwart over acht in Het Kompas nog eenmaal een voorstelling te organiseren. Aan de hand van zeer vele, vaak unieke kleurendia's, gemaakt door F. Jostmeyer in verschillende musea en archieven, maar ook in het dorp en het vrije veld, voert commentator H. Jellema de toeschouwers langs alle aspecten van de Heerlijkheid Bergen. Niet alleen het polderge bied, de molens en het dorp krijgen veel aandacht, maar ook de duinen en hun vegetatie. Aan de hand van oude kaarten en luchtfoto's gaat men op zoek naar het verdwenen Huis Ramp. Het is telkens de vergelijking van de oude toestand met de hui dige situatie, die deze dia-avond bij zonder boeiend maakt. Het ligt weliswaar in de bedoeling om deze zomer, in samenwerking met de VW-Bergen, voor de toe risten een aantal dia-avonden te houden, maar de dan vertoonde serie kleurendia's en ook het commentaar zullen sterk ingekort en gewijzigd worden. De voorstelling op 21 april zal, zo verzekerde men ons, de laatste volledige dia-avond zijn. De kaart verkoop geschiedt vanaf 13 april op het kantoor van de VW-Bergen (tel. 3100). Aan de bewoners van Bergen ouder dan 65 jaar. BERGEN 5 mei a.s. herdenken wij het feit dat 25 jaar geleden ons land werd bevrijd. Aan deze dag wordt daarom dit jaar over het he le land en dus ook bij ons in Bergen extra aandacht besteed. In de kran ten hebt u al kunnen lezen van de plannen die er nu al voor de feest viering bestaan. Omdat u zeer nauw bij de bevrijding en bij hetgeen daaraan is vooraf- len wij u zoveel mogelijk in de gele- gegaan, betrokken bent geweest, wil- genheid stellen dat herdenkingsfeest nu te beleven. Met bussen zal een ieder van u, die daar zin in heeft, worden opgehaald om 's morgens op het Plein vanuit deze bussen de kinderoptocht te be wonderen, die vanaf 10 uur door het dorp zal gaan. Na afloop gaan de bussen naar Duinvermaak, waar u iets aangeboden zal worden. Indien u hieraan wenst deel te nemen kunt adressen opgeven voor 12 april. De u zich bij een van de onderstaande deelnemers krijgen daarna nadere inlichtingen over deze 5 mei och tend. Adressen: De heer H. Vet, Elkshove 32. De heer J. M. Thomas, J. Jacoblaan 10. Mevr. A. B. v. Gelder-Fret, Nach- tegalenlaantje 12. Mevr. E W.. Finkensieper-Kerkmeer, Guurtjeslaan 14. De heer A. Maasen, Hoflaan 7s. De heer A. A. Tros, Adelbertuslaan 14. Op 7 en 8 mei zullen vele Bergena ren kunnen genieten van een uniek schouwspel. Ca. 35 oude automobie len zullen zich op Hemelvaartsdag in Bergen verzamelen voor de rally rond het IJsselmeer, georganiseerd door de Pionier Automobielclub, welke om half negen op het Plein de volgende dag van start gaat. Alle deelnemende auto's zijn ouder dan 40 jaar, zeven zelfs ouder dan 50, de oudste dateert uit 1906. Lang vergeten namen zullen aan de start verschijnen, zoals een Calcott, 2 dedion Boutons, een Stoneleigh, Barré, Hispano Suiza, Jowett Char- ron, Matthis, Bugatti en een Martini uit 1914, waarvan de berijder de zelfde naam draagt. Het onderdak brengen van de 70 in zittenden vormt een kleiner pro bleem dan dat van de vehikels. Evenwel hebbe reeds enkele garage bedrijven spontaan ruimte toegezegd. Uitslag van de wedstrijd gespeeld op woensdag 1 april. Afd. heren: Schoorl 1 - Reactie 2 3-0. Programma voor woensdag 15 april. Afd. dames: Schoorl 1 - VLN 2, aan vang der wedstrijd 20.15 uur. Schoorl 1 - Velox 4, aanvang der wedstrijd 21.15 uur. Schoorl 2 - Re lay 2, aanvang der wedstrijd 20.15 uur. Afd. heren: Schoorl - WS 1, aan vang der wedstrijd 20.15 uur. Hout- en bouwmaterialen Verf van Vettewinkel Kant en klaar cement en beton vanaf 1,75 Geopend van 13.30 tot 18.00 u. 's Zaterdags van 8.30 tot 18.00 uur (achter garage Bood). 'INDUS* Jan Oldenburglaan 3 Bergen N.H. Uw horloger/juwelier Nieuw Bergen, met bijna 1200 leden één van de grootste verenigingen van de Heerlijkheid, is niet alleen geïnteresseerd in het verleden en in het heden, maar nog meer in de toe komst van de gemeente Bergen. Nauw verweven met de toekomst van de gemeente is de samenstelling van de toekomstige raad van die gemeente en het is ook hiernaar, dat de interesse van Nieuw Bergen uit gaat. Om leden en belangstellenden in de gelegenheid te stellen op neu traal terrein de opinies van de ver schillende politieke groeperingen te beluisteren, heeft de vereniging als punt 9 van de agenda van de alge mene jaarvergadering op maandag 27 april genoteerd: inleidingen door kandidaten voor de Bergense ge meenteraad. Het bestuur van Nieuw Bergen heeft alle groeperingen uit genodigd om op beknopte wijze een antwoord te geven op de door hen zelf gestelde vraag: 'Hoe zien wij de naaste toekomst van de gemeente Bergen?'. Na de inleidingen zal er gelegenheid zijn tot het stellen van vragen. De discussie zal worden ge leid door de voorzitter van Nieuw Bergen, Mr. F. Zeiler. De algemene ledenvergadering van Nieuw Bergen, waarvan bovenge noemde inleidingen 'n onderdeel zijn wordt gehouden op maandag 27 april 's avonds 8 uur in Het Kompas, (hoek Dr. van Peltlaan - Prins Hendrik laan). Het Rode Kruis afdeling Bergen or ganiseerde ook deze winter weer een E.H.B.O.-cursus. Deze werd gehou den in het gebouw van de vereniging 'Tuin - en Oostdorp' aan de Kogen- dijk. Onderleiding van de colonne commandant J. J. A. A. Hodde, arts te Bergen, werd er steeds zeer inten sief geoefend. Door de arts W. van Slooten uit Ber gen, werd het examen afgenomen en slaagden alle kandidaten, mede door het voortreffelijk werk van de heren J. Schotten en Riesmeijer die de lei ding hadden met het oefenen in de verbandleer. De 26 geslaagde kandidaten zijn: de heren Stoker, Prins, Vedder, Ver meulen, Blom, Minneboo, Schmitz, de Boer, Tijm, van Hazelen, van den Bosch, Wolven, Toost, Moll en Pil- kes, allen leden van de hulppolitie uit Alkmaar. Uit Bergen: de heren Buys, Kuitwaard, de Vries, Schotten, van Lienen en Hopman (Schoorl), alsmede de dames Smit-van Pel, Slot, Janssens-Bos, v. d. Laan en Schoorstra-Hollenberg. Ook de cabaretvoorstelling die K 66 voor 14 april a.s. heeft georgani- seert, wordt getroffen door de ge beurtenissen rond de Rustende Ja ger. De voorstelling van 'Neerlands Hoop in bange dagen' gaat in ieder geval op 14 april door! De plaats waarheen men zal uitwijken, wordt in de pers bekendgemaakt. Voor eventuele inlichtingen omtrent de voorstelling kan men het Noordhol lands Kunstcentrum bellen: telefoon: (02208) 4195. GEBOREN: Stephan Kees, z. v. C. D. Mulder en A. van Eeik, Zwanenbloemweg 8. Wilhelmus Gerbrand Gerardus, z. v. G, W. van der Steen en G. M. Mas- teling, Kerkedijk 120. ONDERTROUWD: Johannes A. Arens, 22 jaar, Amster dam en Hermina F. Nagel, 20 jaar, Zwanenbloemweg 32. Nicolaas Schipper, 40 jaar, Oudkar spel en Cornelia M. Burgmeijer, 46 jaar, Piet Boendermakerweg 59a. GEHUWD: Arij Schoonderwoerd, 37 j., Dorps straat 81 en Cornelia N. W. Struijs, 25 jaar, Dorpsstraat 81.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1970 | | pagina 6