Autobedrijf MEBO heeft de
7000,
voor nog geen
b SUNBEAM
gulden
xr/hitopeck doot eigen schuil?
J
FAMILIETROEF
VAN
SUNBEAM
AUTOBEDRIJF MEEREBOER - VOORWEG 83, SCHOORL - TELEFOON (02209) 1313
Wat is een bougie
precies
Hoe werkt een bougie?
Hoe kunnen bougies
slijten?
Hoe te voorkomen dat
een bougie geen vonk
meer geeft?
Wat is de normale ge
bruiksduur van een
bougie?
Rijdende computer
Handgeweven
FINS LINNEN
Finse linnen sauna
handdoeken
J. BAKKER
Coöp. Raiffeisenbank
Schoorl
Algemene
ledenvergadering
Adressen voor Ameri
kaanse studenten
gevraagd
Laatste dia-avond over
het oude en het nieuwe
Bergen
Overgenomen uit
'Schakels'
Old-timers in Bergen
Volleybalvereniging
Schoorl
DEKA HOUT
doe het zeiver
2 jaar verzekerd tegen verlies
en diefstal
Th. Veldman
Nieuw Bergen laat
politici spreken
E.H.B.O.-ers deden
examen
Neerlands Hoop
verhuist
Burgerlijke stand
Bergen
Mém
Tijdens ons bezoek aan de autoten
toonstelling van Genève werden wij
in de gelegenheid gesteld de nieuwe
Sunbeam Avanger te rijden. Of lie
ver gezegd de 1250-1500, want de
type-aanduiding Avenger (wreker),
afkomstig van de populaire televi
sieserie met John Steed in de ge
vaarlijke hoofdrol, wordt alleen in
Engeland gebruikt. Wij moeten het
met saaie cijfertjes doen, omdat de
naam Avenger niet in alle Europese
landen kan worden gebruikt. Dat
is erg jammer, want John Steed ge
niet in Nederland een grote popula
riteit en de naam wreker' past goed
bij de nieuwe Sunbeam. Niet omdat
die auto er zo wraakzuchtig uitziet,
maar wel omdat het de eerste Sun
beam is, die een concurrerend prijs
kaartje draagt.
De prijs van de 1250 bedraagt rond
de 7000 gulden, waarmee de wagen
mooi past te midden van zijn con
currenten. De 1500 zal tegen de acht
mille gaan kosten, hetgeen met bui
tensporig veel is voor deze wagen.
Beide auto's hebben een groot aan
tal sterke punten, waarmee zij mini
maal de gelijke en vaak zelfs de
meerdere zijn van concurrenten als
de Opel Olympia, Ford Cortina en
12M, Vauxhall Viva en de VW 1600.
Het zwakke punt is de motor, die
beslist onvoldoende vermogen heeft
Althans in de 1500 Super, die wij
bereden. Het is duidelijk, dat de
1250 wat dit betreft alleen maar de
mindere kan zijn van zijn grote
broer.
Toch kunnen we niet te zwaar tillen
aan dat motorvermogen. De gemid
delde rijder, die een wagen van dit
type koopt, zal het weinig interes
seren of hij er geweldig snel mee
kan accelereren en of de topsnelheid
130 of 140 km per uur is. Door
gaans zullen de kopers van deze
categorie auto's meer interesse aan
de dag leggen voor het uiterlijk, het
interieur, de bagageruimte, het com
fort en meer van dergelijke zaken.
En op deze punten komt de nieuwe
Sunbeam beslist goed uit de bus.
Vooral het comfort staat op een hoog
peil bij de Sunbeam 1500 Super. De
stoelen zijn goed gevormd en heb
ben verstelbare rugleuningen. Het
stuur, hoewel wat groot, ligt goed
rasa
in de hand en het versnellingspookje
is juist geplaatst en schakelt zeer
behoorlijk. Het veercomfort is beter
dan dat van de meeste van de con
currenten van de Sunbeam. De wa
gen verwerkt oneffenheden van het
wegdek uitstekend en de vering is
prettig soepel, zonder de wegligging
al te nadelig te beïnvloeden.
De werking van de remmen viel ons
wat tegen, waarbij we dan wel moe
ten opmerken, dat wij het remsys-
teem niet erg zachtzinnig hebben
behandeld Bovendien kan er als
extra een rembekrachtiger worden
gemonteerd, De wegligging is niet
beter of slechter dan die van de ge
middelde auto. De koersstabiliteit is
goed en bij niet al te snel gereden
bochten gedraagt de wagen zich
voorbeeldig. Pas bij het betere
scheurwerk breekt de achterkant
flink uit, hetgeen echter goed is te
corrigeren.
Het uiterlijk van de nieuwe Sun
beam zal vele mensen aanspreken.
De wagen is compact gebouwd en
versiering ontbreekt. Het koetswerk
is elegant en behoorlijk afgewerkt.
Alleen bij de portiersraampjes zijn
enkele lasnaden te duidelijk te zien.
De grille is van matzwart plastic.
De 1500 heeft vier koplampen, de
1250 doet het met twee, Verder zijn
de carrosserieën gelijk, uiteraard op
wat details na.
De kofferruimte van de nieuwe Sun
beam is onverwacht groot, gezien de
geringe lengte van 4,1 meter. Het re
servewiel heeft een plaats gevonden
in de vloer van de koffer onder de
mat. De koffer is mooi rechthoekig,
wij missen alleen kleine opstaande
zijwanden, die beschadiging van de
spatschermen van binnen uit door
schuivende bagage moeten voorko
men.
Het interieur van de 1500 Super is
zonder meer fraai te noemen. Een
overzichtelijk zwart dashboard met
ronde klokken voorziet de berijder
van alle gewenste informatie. De
voorstoelen en achterbank zijn met
kunstleer bekleed, in de portieren
vinden we opbergvakken en een mat
op de vloer geeft een huiselijk ef
fect. De ruimte voor en achter is
zeer groot voor een auto van deze
afmetingen. Vier portieren zorgen
voor een gemakkelijke instap.
Gezien de ervaringen, die wij met
de nieuwe Sunbeam hebben opge
daan, kunnen we stellen dat de wa
gen als huis-, tuin- en keukenge-
zinswagen zeer goed zal voldoen. De
auto heeft wat meer allure dan zijn
concurrenten, waarbij we dan in de
eerste plaats denken aan de Ford,
General Motors en VW-produkten.
De prijs is gunstig en de vooruit
zichten wat betreft het onderhoud
en de levering van onderdelen zijn
zeer goed. Althans als we de heer
John Row, public relations manager
van Rootes mogen geloven. De Roo-
tes-produkten worden namelijk
sinds een kleine anderhalf jaar door
Simca evenals Rootes behorend
tot het Chrysler-concern verte
genwoordigd. En dat heeft volgens
de heer Row tot gevolg, dat de grote
Simca-organisatie nu ook goed voor
Rootes-produkten gaat zorgen in Ne
derland. Iets wat hard nodig is om
van de nieuwe Sunbeam een succes
nummer te maken, want het aantal
dealers van Sunbeam in Nederland
is nu niet iets om wakker van te
liggen. Of misschien juist wel. In
ieder geval gaat Simca Nederland
in opdracht van de allerhoogste ba
zen van Chrysler nu zijn best doen
voor Rootes. We zijn benieuwd wat
daar van terecht komt.
De automobilist wiens wagen op een
gegeven moment niet wil starten,
voelt zich meestal zeer ontredderd.
Er kunnen tientallen oorzaken zijn
en bovendien is hij vaak weinig op
de hoogte met de beginselen van de
autotechniek. En vandaar dat hij er
maar zelden in slaagt zichzelf uit de
moeilijkheden te helpen.
Zou het bijvoorbeeld wel genoeg be
kend zijn dat in bijna de helft van
de gevallen waaraan de wegenwacht
te pas moet komen, de storing zich
ergens in het onstekingscircuit be
vindt? De meeste gevallen van niet-
starten worden veroorzaakt door
defecten aan de stro omver deler, in
de bobine of in de stroomkabels,
versleten bougies zijn ook heel vaak
de boosdoeners bij startmoeilijkhe
den. In verband hiermee heeft de
bougiefabrikant Champion een on
derzoek laten instellen, waaruit o.a.
bleek dat niet minder dan 70°/o van
de wagens op de weg met bougies
reden die in slechte staat verkeer
den. Ons inziens een cijfer dat al
leszins de veelgehoorde kreet recht
vaardigt: laat toch vooral regelma
tig uw bougies nakijken en schoon
maken.
Wanneer verwaarloosde bougies zo
vaak de oorzaak zijn van slecht of
helemaal niet starten en vooral ook
van een veel te hoog benzinever
bruik, waarom laten dan de meeste
automobilisten hun bougies niet be
ter onderhouden? Waarschijnlijk om
dat zij de eerste symptonen van deze
meest voorkomende storing niet her
kennen.
Laten we het probleem van defecte
bougies en de moeilijkheden die zij
kunnen veroorzaken, eens wat na
der bekijken. Wat zijn die moeilijk
heden, wat is precies de functie van
een bougie, hoe komt het dat hij
verslijt en wat gebeurt er als hij niet
meer functioneert?
Een bougie is een onderdeel van
het ontstekingssysteem, met de
grootst mogelijke nauwkeurigheid
gefabriceerd, met als taak een vonk
te produceren. Deze vonk brengt het
benzine/zuurstofmengsel, dat zich in
de verbrandingskamer van de motor
bevindt, tot ontbranding.
Een elektrische stroom, die soms
een spanning kan hebben van 30.000
volt, circuleert door de bougie, on
geveer op dezelfde manier als de
stroom in de lichtleidingen thuis.
In dit stroomcircuit bevindt zich
evenwel een kleine onderbreking, op
het onderste uiteinde van de bou
gie, met andere woorden: de ruimte
tussen de beide elektroden. Het
stroomcircuit van een bougie be
vindt zich dus doorlopend in de
zelfde situatie als bij u thuis wan
neer de zekering kapot is gegaan: de
stroom is onderbroken en het licht
brandt niet meer. Alleen, de span
ning in een bougie is honderden ma
len groter dan die van het lichtnet
(220 V), waardoor toch een over
springen van de stroom ontstaat,
evenwel in de vorm van een vonk.
Deze vonk veroorzaakt een kleine
explosie in de motor.
De bougie is evenwel dusdanig
nauwkeurig gefabriceerd, dat deze
'explosies' onder controle en precies
getimed plaatsvinden. Hierdoor
worden de zuigerstangen in bewe
ging gebracht. De beweging van de
zuigerstangen wordt overgebracht
op de krukas, en deze brengt haar
werkende machine,
vervolgens over op de aangedreven
wielen van de wagen.
Om een zo groot en zo nauwkeurig
mogelijk effect te krijgen, dient de
onderbreking, de afstand tussen de
twee elektroden, met de grootst mo
gelijke precisie afgesteld te worden.
Als de afstand te groot is, of als er
helemaal geen afstand is, zal er van
zelfsprekend geen vonk ontstaan.
Al die miljoenen en miljoenen
stroomflitsen tussen de beide elek
troden van een boegie, maken lang
zaam maar zeker de afstand groter,
tenslotte wordt de afstand zo groot
dat de stroom niet meer kan over
springen. Het gevolg is: geen vonk
en geen ontbranding van het ben
zine/zuurstofmengsel. In het popu
laire spraakgebruik heet dat dan,
als het een 4-cilinder motor betreft
waarvan 1 bougie niet meer werkt:
'hij loopt op drie poten'. Dit zelfde
verschijnsel treedt ook op wanneer
de afstand tussen de beide elektro
den nihil is geworden, bijvoorbeeld
doordat aanslag en verbrandingsres
ten zich hebben afgezet tussen de
elektroden. De stroom kan nu wel
passeren, doch kan gean vonk meer
veroorzaken.
Heel belangrijk is allereerst een re
gelmatig onderhoud van de bougies.
Het gaat hierbij om het verwijderen
van aanslag en vuilafzetting en om
het nauwkeurig bijstellen van de af
stand tussen de elektroden.
Meestal is na de tweede of derde
keer reinigen en bijstellen van de
bougie, de afstand dusdanig groot
geworden, dat het corrigeren hier
van niet meer mogelijk is. In dat ge
val zijn de bougies versleten en die
nen ze vervangen te worden door
nieuwe.
De meeste deskundigen stellen de
levensduur van een bougie op onge
veer 15.000 km. Reinigen en bijstellen
dient te gebeuren na ongeveer 7.500
km, of eerder indien de wagen veel
in het stadsverkeer wordt gebruikt.
Sommige garages zijn tegenwoordig
uitgerust met elektronische meetin
strumenten voor de controle van
bougies zonder hen los te schroeven
uit de motor.
De waardering voor de arbeidsbe
sparende werkzaamheid van de com
puter grijpt als een lopend vuurtje
om zich heen. Ook tal van kleine be
drijven maken er thans gebruik van.
Het zijn dan meestal een aantal van
deze ondernemingen, die tesamen een
grotere of kleinere installatie ge
bruiken, zodat deze de gehele dag
rendabel kan worden gemaakt, wat
voor elk van die ondernemingen af
zonderlijk niet mogelijk zou zijn. Iets
verder is men in Frankrijk gegaan,
waar in Bretagne een in een woon
wagen gemonteerde computer van
stad tot stad rijdt om telkens een
klant te bedienen. Het zijn er voor
lopig tien, die gebruik maken van
deze gelegenheid, de administratieve
rompslomp van hun bedrijf te laten
opknappen door de gegevens ver-
voor TAFELKLEDEN
en WANDKLEDEN
Stationsstraat 4, Bergen
te houden op donderdag 23 april 1970
's avonds om 8 uur in het café van
de heer Jb. Beeldman 'de Vier
sprong' te Schoorl.
AGENDA:
1. Opening.
2. Notulen.
3. Mededelingen.
4. Jaarverslag over
1969.
5. Vaststelling rekening
en balans 1969.
6. Bestuursverkiezing:
aftredend: J. v. d.
Oort (herkiesbaar).
Raad van Toezicht:
aftredend H. H. Koel
(herkiesbaar).
7. Rondvraag.
8. Sluiting.
Tot 16 april 1970 kunnen minstens
tien leden de voordracht aanvullen
door een schriftelijk en ondertekende
kandidaatstelling.
Uw aanwezigheid zal zeer op prijs
worden gesteld.
De provinciale Groninger V.V.V.
vraagt ons het volgende onder de
aandacht te brengen:
Het vorige jaar heeft Prof. Dr. Louis
J. Mensonides van de universiteit te
Blacksburg, de grootste van de staat
Virginia in dê USA (ruim 15.000
studenten), met een 60-tal studenten
een studiereis gemaakt naar Neder
land en verder Europa. Deze reis is
een groot succes geworden dank zij
vooral ook de medewerking van tal
van VVV-kantoren. Heirdoor kon
den de studenten ondergebracht wor
den in gezinnen over ons hele land
verspreid, van Terschelling tot Wal
cheren, van Assendelft, Zoeterwou-
de, Pijnacker tot Erica, Lochem en
overal daartussen.
Aangemoedigd door dit succes, zal
dit jaar een dergelijke reis her
haald worden.
Onderstaande tekst had bij de foto moeten staan die op pagina 1
staat afgebeeld, en behoort bij het artikel over de dia-avonden
van het oude en nieuwe Bergen.
Strandvermaak te Bergen aan Zee aan het begin van deze eeuw;
de verrekijkers zijn tegenwoordig gelukkig iets eenvoudiger te han
teren. Eén van de afbeeldingen die tijdens de dia-avond worden
getoond.
Ansicht in Rijksarchief in Noord-Holland te Haarlem, reproductie
Fred Jostmeyer.
Eerder dit jaar verzorgden de heren
F. Jostmeyer en H. Jellema enkele
dia-avonden. Deze voorstellingen,
welke tot titel hebben: 'Het oude en
het nieuwe Bergen', mochten zich
in een grote belangstelling verheu
gen. Op veler verzoek hebben beide
Bergenaren besloten op maandag 21
april 's avonds om kwart over acht
in Het Kompas nog eenmaal een
voorstelling te organiseren.
Aan de hand van zeer vele, vaak
unieke kleurendia's, gemaakt door F.
Jostmeyer in verschillende musea en
archieven, maar ook in het dorp en
het vrije veld, voert commentator
H. Jellema de toeschouwers langs
alle aspecten van de Heerlijkheid
Bergen. Niet alleen het polderge
bied, de molens en het dorp krijgen
veel aandacht, maar ook de duinen
en hun vegetatie. Aan de hand van
oude kaarten en luchtfoto's gaat men
op zoek naar het verdwenen Huis
Ramp. Het is telkens de vergelijking
van de oude toestand met de hui
dige situatie, die deze dia-avond bij
zonder boeiend maakt.
Het ligt weliswaar in de bedoeling
om deze zomer, in samenwerking
met de VW-Bergen, voor de toe
risten een aantal dia-avonden te
houden, maar de dan vertoonde serie
kleurendia's en ook het commentaar
zullen sterk ingekort en gewijzigd
worden. De voorstelling op 21 april
zal, zo verzekerde men ons, de laatste
volledige dia-avond zijn. De kaart
verkoop geschiedt vanaf 13 april op
het kantoor van de VW-Bergen (tel.
3100).
Aan de bewoners van Bergen
ouder dan 65 jaar.
BERGEN 5 mei a.s. herdenken
wij het feit dat 25 jaar geleden ons
land werd bevrijd. Aan deze dag
wordt daarom dit jaar over het he
le land en dus ook bij ons in Bergen
extra aandacht besteed. In de kran
ten hebt u al kunnen lezen van de
plannen die er nu al voor de feest
viering bestaan.
Omdat u zeer nauw bij de bevrijding
en bij hetgeen daaraan is vooraf-
len wij u zoveel mogelijk in de gele-
gegaan, betrokken bent geweest, wil-
genheid stellen dat herdenkingsfeest
nu te beleven.
Met bussen zal een ieder van u, die
daar zin in heeft, worden opgehaald
om 's morgens op het Plein vanuit
deze bussen de kinderoptocht te be
wonderen, die vanaf 10 uur door het
dorp zal gaan. Na afloop gaan de
bussen naar Duinvermaak, waar u
iets aangeboden zal worden. Indien
u hieraan wenst deel te nemen kunt
adressen opgeven voor 12 april. De
u zich bij een van de onderstaande
deelnemers krijgen daarna nadere
inlichtingen over deze 5 mei och
tend.
Adressen:
De heer H. Vet, Elkshove 32.
De heer J. M. Thomas, J. Jacoblaan
10.
Mevr. A. B. v. Gelder-Fret, Nach-
tegalenlaantje 12.
Mevr. E W.. Finkensieper-Kerkmeer,
Guurtjeslaan 14.
De heer A. Maasen, Hoflaan 7s.
De heer A. A. Tros, Adelbertuslaan
14.
Op 7 en 8 mei zullen vele Bergena
ren kunnen genieten van een uniek
schouwspel. Ca. 35 oude automobie
len zullen zich op Hemelvaartsdag in
Bergen verzamelen voor de rally
rond het IJsselmeer, georganiseerd
door de Pionier Automobielclub,
welke om half negen op het Plein
de volgende dag van start gaat.
Alle deelnemende auto's zijn ouder
dan 40 jaar, zeven zelfs ouder dan
50, de oudste dateert uit 1906.
Lang vergeten namen zullen aan de
start verschijnen, zoals een Calcott,
2 dedion Boutons, een Stoneleigh,
Barré, Hispano Suiza, Jowett Char-
ron, Matthis, Bugatti en een Martini
uit 1914, waarvan de berijder de
zelfde naam draagt.
Het onderdak brengen van de 70 in
zittenden vormt een kleiner pro
bleem dan dat van de vehikels.
Evenwel hebbe reeds enkele garage
bedrijven spontaan ruimte toegezegd.
Uitslag van de wedstrijd gespeeld
op woensdag 1 april. Afd. heren:
Schoorl 1 - Reactie 2 3-0.
Programma voor woensdag 15 april.
Afd. dames: Schoorl 1 - VLN 2, aan
vang der wedstrijd 20.15 uur.
Schoorl 1 - Velox 4, aanvang der
wedstrijd 21.15 uur. Schoorl 2 - Re
lay 2, aanvang der wedstrijd 20.15
uur.
Afd. heren: Schoorl - WS 1, aan
vang der wedstrijd 20.15 uur.
Hout- en
bouwmaterialen
Verf van Vettewinkel
Kant en klaar cement
en beton vanaf 1,75
Geopend van 13.30 tot 18.00 u.
's Zaterdags van 8.30 tot 18.00
uur (achter garage Bood).
'INDUS*
Jan Oldenburglaan 3
Bergen N.H.
Uw horloger/juwelier
Nieuw Bergen, met bijna 1200 leden
één van de grootste verenigingen
van de Heerlijkheid, is niet alleen
geïnteresseerd in het verleden en in
het heden, maar nog meer in de toe
komst van de gemeente Bergen.
Nauw verweven met de toekomst
van de gemeente is de samenstelling
van de toekomstige raad van die
gemeente en het is ook hiernaar, dat
de interesse van Nieuw Bergen uit
gaat. Om leden en belangstellenden
in de gelegenheid te stellen op neu
traal terrein de opinies van de ver
schillende politieke groeperingen te
beluisteren, heeft de vereniging als
punt 9 van de agenda van de alge
mene jaarvergadering op maandag
27 april genoteerd: inleidingen door
kandidaten voor de Bergense ge
meenteraad. Het bestuur van Nieuw
Bergen heeft alle groeperingen uit
genodigd om op beknopte wijze een
antwoord te geven op de door hen
zelf gestelde vraag: 'Hoe zien wij
de naaste toekomst van de gemeente
Bergen?'. Na de inleidingen zal er
gelegenheid zijn tot het stellen van
vragen. De discussie zal worden ge
leid door de voorzitter van Nieuw
Bergen, Mr. F. Zeiler.
De algemene ledenvergadering van
Nieuw Bergen, waarvan bovenge
noemde inleidingen 'n onderdeel zijn
wordt gehouden op maandag 27 april
's avonds 8 uur in Het Kompas, (hoek
Dr. van Peltlaan - Prins Hendrik
laan).
Het Rode Kruis afdeling Bergen or
ganiseerde ook deze winter weer een
E.H.B.O.-cursus. Deze werd gehou
den in het gebouw van de vereniging
'Tuin - en Oostdorp' aan de Kogen-
dijk. Onderleiding van de colonne
commandant J. J. A. A. Hodde, arts
te Bergen, werd er steeds zeer inten
sief geoefend.
Door de arts W. van Slooten uit Ber
gen, werd het examen afgenomen en
slaagden alle kandidaten, mede door
het voortreffelijk werk van de heren
J. Schotten en Riesmeijer die de lei
ding hadden met het oefenen in de
verbandleer.
De 26 geslaagde kandidaten zijn: de
heren Stoker, Prins, Vedder, Ver
meulen, Blom, Minneboo, Schmitz,
de Boer, Tijm, van Hazelen, van den
Bosch, Wolven, Toost, Moll en Pil-
kes, allen leden van de hulppolitie
uit Alkmaar. Uit Bergen: de heren
Buys, Kuitwaard, de Vries, Schotten,
van Lienen en Hopman (Schoorl),
alsmede de dames Smit-van Pel,
Slot, Janssens-Bos, v. d. Laan en
Schoorstra-Hollenberg.
Ook de cabaretvoorstelling die K 66
voor 14 april a.s. heeft georgani-
seert, wordt getroffen door de ge
beurtenissen rond de Rustende Ja
ger. De voorstelling van 'Neerlands
Hoop in bange dagen' gaat in ieder
geval op 14 april door! De plaats
waarheen men zal uitwijken, wordt
in de pers bekendgemaakt. Voor
eventuele inlichtingen omtrent de
voorstelling kan men het Noordhol
lands Kunstcentrum bellen: telefoon:
(02208) 4195.
GEBOREN:
Stephan Kees, z. v. C. D. Mulder en
A. van Eeik, Zwanenbloemweg 8.
Wilhelmus Gerbrand Gerardus, z. v.
G, W. van der Steen en G. M. Mas-
teling, Kerkedijk 120.
ONDERTROUWD:
Johannes A. Arens, 22 jaar, Amster
dam en Hermina F. Nagel, 20 jaar,
Zwanenbloemweg 32.
Nicolaas Schipper, 40 jaar, Oudkar
spel en Cornelia M. Burgmeijer, 46
jaar, Piet Boendermakerweg 59a.
GEHUWD:
Arij Schoonderwoerd, 37 j., Dorps
straat 81 en Cornelia N. W. Struijs,
25 jaar, Dorpsstraat 81.