Thans heropend
OHeereweg 182
Schoorl.Tel.: 1628.
TRIMMEN Zaterdagsmorgens om 9 uur bij de Zeeweg Schoorl
GERRITSEN
ONZE GEHEEL
VERBOUWDE EN
VERGROTE ZAAK
Tevens verkopen wij nu de SKIL-boormachines
inclusief accessoires
KELTUM PLEET
Grote sortering radio en TV-merken
Philips, Nordmende, Telefunken,
Erres.
Grote sortering
wasautomaten, koelkasten, afwas
machines, huishoudelijke artikelen,
scheerapparaten enz.
HET HENGELSPORTHUIS
BRUIN
biedt u:
Voor direct gevraagd:
Cassiëre
en
Jongen en/of meisje
P. AARSEN, Laanweg 39, tel. 1389
FANCY-FAIR
HERV. VROUWEN
GROEP
J. ROSE
HOE SATELLIETEN EN ANDERE HULPMIDDELEN
DE NAVIGATIE DOOR DE „NORTH WEST PASSAGE-
MOGELIJK MAKEN.
Luilak-wedstrijden
G.Y.M.
Fancy-fair van de Herv.
Vrouwengroep
Niet een bril, maar de JUISTE bril
Mr. Opticien D. W. PASTOOR, Bergen
Ingezonden
Opbrengst collecte
2 jaar verzekerd tegen verlies
en diefstal
Th. Veldman
ANWB-wandelingen
vanuit Bergen
HEEREWEG 180 - TELEFOON 1553 - SCHOORL
Kinderhengels van af f 2,00
en alle andere soorten hengels
Lichtmetalen hengels met glastop
4 meter 20,70
5 meter 28,75
Werphengel en molen f 12,00
Zeehengel 125 gram werpvermogen en
molen 55,00
Wormen, maden en zeepieren
Tevens pens en gestoomde pens voor
de hond
OP 2 EN 3 JUNI
Opening 'smiddags 14.00
uur door Ds. Van Koo-
ten.
Geopend beide dagen
van 15.00 tot 22.00 uur
's avonds.
Trekking loten op 3 juni
's avonds.
GOEDKOPE DIEPVRIEZERS
vanaf 395,— Martex-Holland
Koudenhorn 32, Haarlem.
Telefoon (023) 32 18 91. Show
room geopend van 9-5 uur.
AUTORIJSCHOOL
CHR. DE VRIES
Schoorldam, Rijksstraatweg 38
telefoon (02200) 17932.
Alkmaar. Grote Beerstraat 8,
Voor vakkundig slapen en
vQlen
Oosterweg 26 - Bergerweg 20
ACCU's regelrecht van fabriek
Bij inlevering van oude 40°/o
korting op nieuwe, U/a jaar
garantie. Heiligland 36,
Alkmaar, telefoon 15678
Door Captain R. Maybourn, BP Tanker Company Limited
De merkwaardig gevormde antenne van het satellietsysteem bevestigd op de top van een van haar masten
Cöptain Maybourn was een van de vertegenwoordigers van BP
aan boord van de tanker „Manhattan" (115 000 ton dwt) tijdens
haar recente reis, welke tot deel had de mogelijkheden te onder
zoeken voer een bruikbare tankerroute van het oliewingebied in
Noord-Alaska naar de oostkust van de Verenigde Staten.
Alvorens er een regelmatige, commerciële tankerdlenst
kan worden ingesteld door de „North West Passage die
nen een aantal belangrijke problemen, waaronder die met
betrekking tot nauwkeurige navigatie op deze bijzonder
moeilijke breedte, diepgaand te worden onderzocht
In zo'n uitgestrekt, steeds veranderend gebied, gelegen
op zulke hoge breedte, zijn de gebruikelijke methodes
om de positie te bepalen, gebruik makend van de denk
beeldige lijnen in de lucht en op het aardoppervlak, niet
toereikend voor de, voor dit soort reizen, essentiele na-
vigatiebehoeften. Er bestaat bijvoorbeeld een tekort aan
gedetailleerde hydrografische opmetingen en hoge en
veranderlijke lichtbreking maken waarneming met behulp
van zon en sterren onzuiver De stuurlieden hebben bo
vendien te worstelen met een lange poolnacht en, "s zo
mers, met mist en een gesloten wolkendek.
In tegenstelling tot andere streken waar scheepvaartrou
tes zijn ingesteld en waar met minder nauwkeurigheid
volstaan kan worden, is de „North West Passage slechts
globaal in kaart gebracht, voor een groot gedeelte vanuit
de lucht. Men dient altijd rekening te houden met de mo
gelijkheid dat men gevaren tegenkomt die met op de kaar
ten zijn vermeld; daarom dienen de schepen zich zoveel
mogelijk aan de in kaart gebrachte gebieden te houden
en, als dat niet mogelijk is, voortdurend de diepgang te
controleren door echopeilingen. De aldus verkregen ge
gevens zorgvuldig geregistreerd tezamen met nauwkeu
rige positiebepalingen, zullen een belangrijke bijdrage
vormen tot de kennis van en een veilige route door de
„Passage".
IJsverkenning zal waarschijnlijk een essentieel onderdeel
worden van het voorbereiden van commerciële reizen in
het poolgebied. Vooral gedurende de winter zal de sleutel
tot snelle en regelmatige reizen het vei krijgen van vol
doende gedetailleerde inlichtingen over de ijstoestand zijn
om zo de schepen in staat te stellen bestaande eh zware
ijsvelden te vermijden en optimaal gebruik te maken van
gebieden met zwak ijs of open water.
Navigatie die hier te allen tijde een nauwkeurigheid vereist
van minder dan een mijl voldoet aan hogere eisen dan
gebruikelijk bij de scheepvaart. Een bijkomende moeilijk
heid is dat vliegtuigen die verkenningsvluchten maken met
tenminste gelijke nauwkeurigheid moeten navigeren.
Van de gebruikelijke instrumenten aan boord kunnen zo
wel het girokompas als de radar een belangrijke bijdrage
levererr Girokompassen zijn onbetrouwbaar op hoge
breedten maar, goed aangepast, kunnen ze tot op 75 0
noorderbreedte een koersbepaling geven welke voldoet
aan de eisen van schepen die van oost naar west varen
De rol van radar als middel om aanvaringen te voorko
men is welbekend. Hoewel een aanvaring met een ander
schip in het poolgebied onwaarschijnlijk is, zijn er gebie
den, in het bijzonder Baffin Bay, waar aanvaringen met
ijsbergen een zeer reëel probleem vormen.
Hoewel bewezen is dat ijsbergen niet altijd door radar
ontdekt worden, lijkt het erop dat de moderne uitrusting
het ijs redelijk goed opspoort. Bij dichte ijsvelden echter
kan het voorkomen, dat een eventueel gevaarlijke ijsberg
niet opgemerkt wordt tussen het pakijs zichtbaar op het
radarscherm.
Mogelijk toont de radar in pakijs een verward patroon
van echo's waar het ongetrainde oog niets uit op kan ma
ken, maar waaruit een ervaren ijsnavigator waardevolle
inlichtingen kan halen, zoals de begrenzing van grote ijs
velden en stukken open water.
Om er zeker van te zijn dat de apparatuur 100% van de
tijd beschikbaar is, zullen schepen die in het poolgebied
varen bijna zeker dubbele, en misschien zelfs drievoudige
apparatuur nodig hebben waarvan één set continu in be
drijf moét zijn.
Girokampas en radar alleen zijn niet voldoende voor de
stuurman om de positie met de vereiste nauwkeurigheid
te bepalen Hij moet zijn toevlucht nemen tot andere hulp
middelen. Er zijn drie mogelijke oplossingen welke alle
drie hun nut bewezen hebben, hoewel de meeste koop-
vaardijstuurlieden er niet mee bekend zijn.
Van deze oplossingen zal het systeem van vaste naviga-
tiepunten waarschijnlijk verworpen worden op grond van
de kosten al moet men de mogelijkheid van een „goed
kope" versie die enkele tienduizenden ponden zal gaan
kosten inplaats van honderduizenden in de niet te verre
toekomst niet uitsluiten.
Op het ogenblik lijkt het erop, dat het zal gaan tussen
het radiosysteem en het satellietsysteem, welk laatste
systeem kortelings werd vrijgegeven door de regering
van de Verenigde Staten en nu voor de koopvaardij be
schikbaar is.
Momenteel bestaat er geen radiosysteem dat de „North
West Passage" bestrijkt en hét instellen hiervan zal duur
zijn. De nauwkeurigheid en het gemak, verkregen met
systemen zoals Loran of Decca die een betrekkelijk korte
reikwijdte hebben, maken het echter erg aantrekkelijk. De
ervaringen in Noorwegen met onbemande Decca stations
in polaire omstandigheden tonen aan, dat de betrouw
baarheid geen probleem hoeft te zijn. Of de problemen
van de voortplanting van radiogolven die de draadloze
verbindingen in het Canadese poolgebied verstoren ook
een bezwaar zullen vormen voor radio navigatie is niet
bekend, maar men meent te weten dat dit soort systeem,
daar gedurende meerdere jaren op kleine schaal gebruikt
voor landmetingsdoeleinden, zeer effectief was.
Een andere mogelijke concurrent op dit terrein is Omega,
in principe een systeem met grote reikwijdte maar men
claimt een nauwkeurigheid van een of twee mijl overal ter
wereld De keten van de acht zendstations nodig voor een
bereik over-de hele wereld zal waarschijnlijk in de komen
de jaren verwezenlijkt worden. Een voordeel van radio
systemen is dat zij ook door vliegtuigen kunnen worden
gebruikt.
Het navigeren door middel van satellieten is voor militaire
doeleinden ontwikkeld maar het is nu beschikbaar voor
civiele toepassing en werd gekozen als basis voor het
navigatiesysteem waarmee de „Manhattan" voor haar re
cente reis door de „North West Passage" werd uitgerust
Er zijn vier satellieten in een baan over de pool gebracht
zo dat ieder om de aarde cirkelt in ongeveer 108 minu
ten op een hoogte van tussen de 400 en 700 zeemijlen
Iedere baan wordt gevolgd door volgstations die de posi-
tiegegevens uitgezonden door iedere satelliet bijwerken
door de baan vast te leggen, zodat men een positiebepa
ling kan doen met een nauwkeurigheid van ongeveer 100
meter Daar alle vier satellieten bij elke omloop zichtbaar
zijn voor een waarnemer binnen de poolcirkel (dit hoeft
op lagere breedten niet het geval te zijn) kan men in theo
rie gemiddeld elk half uur een positiebepaling doen
Zelfs als men rekening houdt met het feit dat er soms
satellieten tezamen overkomen zodat men niet iedere keer
van elke satelliet een positie kan bepalen, zijn er mis
schien 30 of meer zeer nauwkeurige positiebepalingen per
dag mogelijk. Het is een Dopplersysteem en drie
„counts" van twee minuten van een enkele satelliet, opge
vangen door de toestellen aan boord en in de computer
van het systeem ingevoerd, samen met de gegevens over
de baan, zijn voldoende voor het berekenen van de posi
tie van het schip. Het systeem is echter zo verfijnd dat
de hoogte van de scheepsantenne en de vaarsnelheid bij
de berekening ingecalculeerd moeten worden. Een vergis
sing in de scheepssnelheid van één knoop kan de positie
bepaling een afwijking geven van een mijl.
Een Dopplersysteem vergelijkt de frequentie van een ontvangen
signaal met de bekende frequentie waarop het is uitgezonden
Als de twee afwijken dan beweegt de zender zich ten opzichte
van de ontvanger met een snelheid die men kan berekenen. Het
klassieke voorbeeld van het „Doppler-effect" is de schijnbare
verandering in de hoogte van de fluittoon van een passerende
trein
SCHOORL Evenals vorig jaar zijn
de bestuursleden en leiders van turn
vereniging G.Y.M. op luilak-morgen
om 5.00 uur met een kleine honderd
jeugdleden de duinen ingetrokken,
alwaar op het speelterrein onder
Bergen op sportieve wijze de krach
ten werden gemeten met hoog- en
verspringen, hardlopen en balwer-
pen.
De jongens en meisjes, per leeftijds
groep ingedeeld, deden hun uiterste
best om voor een prijs in aanmer
king te komen. Er was één prijs
per groep, terwijl degene die in zijn
groep alle onderdelen won tevens de
wisselbeker in ontvangst kon nemen.
Rosalie de Wit, die vorig jaar de be
ker won en nu moest verdedigen,
zag haar grote inzet bijna beloond.
Op het onderdeel hardlopen maakte
zij echter dezelfde tijd als Marijke
Hopman waardoor zij de beker moest
afstaan.
Bekerwinnaar werd Wilbert Louter,
die in ieder geval tot volgend jaar de
beker een ereplaats thuis mag geven.
De winnaars per leeftijdsgroep wa
ren: Kitty Kooiman, Trudy Louter,
Marjolijn Hoogeboom, Marian Lou
ter, Ria Nanne, Rosalie de Wit, Jos
Rozendaal, Gert Louter, Wilbert
Louter, Jan Hoogeboom. Na afloop
van de wedstrijden werden de, bij
luilak horende, warme bollen met
stroop uitgedeeld, die zeer snel in
de na al de inspanningen hongerige
magen verdwenen. Gezamenlijk werd
daarna de terugtocht naar Schoorl
gemaakt alwaar men om 8.00 uur
weer uiteen ging. De vereniging kan
terugzien op een bijzonder geslaagd
evenement.
Wij nodigen u uit op 2 en 3 juni
onze fancy-fair te bezoeken in de
tuin van de kerk te Schoorl.
De opening zal geschieden door ds.
Van Kooten des middags om 3 uur.
In de afgelopen winter hebben ver
schillende dames hun beste beentje
voorgezet.
Zij breiden vele vesten en truitjes,
kinderjurkjes, sokken, mutsen en
wanten. Er werden tafelkleden ge
borduurd, een tiental kussens ge
fabriceerd, heel veel leuke beesten
en poppen gemaakt. Prachtige wand
kleden, ovenwanten, tassen, kortom
teveel om op te noemen.
Verder allerlei gebruiksgoederen
voor kamer en keuken.
Verschillende planten en bloemen,
aangemeten door
CONTACTLENSSPECIALIST
HOFLAAN 2 - TELEFOON 2202
Leverancier van alle ziekenfondsen
Uitsluitend specialistische behandeling
Brillen op recept van uw oogarts, werden snel geleverd
bakjes fruit, dozen bonbons, biskwie
en nog veel meer andere lekkernij
en. Toilet en make up artikelen,
lekkere zeep en eau-de-cologne.
Enkele honderden boeken, gramo-
foonplaten, albums, enz. enz.
Eén tafel wordt ingericht voor wat
2de hands goederen. Misschien is
hier ook nog wat voor u bij.
Op het gazon gezellige zitjes om
koffie, thee of limonade te gebrui
ken. Verschillende attracties, zoals
sjoelen, grabbelen, popraden, ballen-
gooien en pakjes uit de parapluies
knippen.
's Avonds kunt u smullen van war
me worst. Wij beloven u enige ge
zellige uurtjes.
Buiten verantwoordelijk van
de redactie.
Mijne heren,
er wordt veel gesproken en gepubli
ceerd over milieuverontreiniging. Wij
vernietigen de natuur op grote
schaal. Maar hoe kunnen wij deze
zaak in het groot aanpakken als we
ons in het klein niet bewust zijn wat
de natuur voor ons betekent?
Voorbeeld: vandaag zag ik in een
bos verschillende loofbomen waar
van de bast rondom met een zakmes
weggekerfd was, naar ik aanneem
door kinderen. Die bomen gaan dood.
Wat jaren kostte om te groeien is
teniet gedaan door een zinloze han
deling van seconden.
Hoe kunnen kinderen zich echter
realiseren wat ze doen als ze de ge
volgen niet kennen en als de ouders
onverschillig zijn, soms zelfs een
slecht voorbeeld geven?
Iedereen, en niet alleen padvinders
en andere natuurvrienden, moet we
ten dat levend groen van vitaal be
lang is. Ieder kind moet vanaf de
leeftijd dat het sterk genoeg is een
tak af te breken en oud genoeg een
zakmes bij zich te hebben weten
wat in de natuur wel en niet kan.
Het is de taak van de publiciteits
media en het onderwijs (met name
l.o.) de aandacht hierop te vestigen,
vooral nu de vakantie weer een groot
aantal natuurvemielers gelegenheid
geeft zich uit te leven.
Daarom: speel verstandig in de na
tuur!
C. Y. Molenaar-Mandersloot
Eriksstraat 8
Petten N.H.
SCHOORL De opbrengt van onze
Ando-collecte bedroeg dit jaar
414,Hartelijk dank aan collec
tanten en de milde gevers, die hier
toe bijgedragen hebben.
INDUS
Jan Oldenburglaan 3
Bergen N.H.
Uw horloger/ju weiier
De ANWB organiseert op zaterdag
30 en zondag 31 mei wandelingen
vanuit het Noordhollandse Bergen.
Deze wandeling Duin- en Bos
wandeling genaamd telt drie
routes, die in overleg met het Pro
vinciaal Waterleidingsbedrijf van
Noordholland uitgezet in het Noor
delijk deel van het Noordhollands
Duinreservaat.
Deze routes zijn resp. 6, 13 en 19
km lang.
De kortste hiervan is geschikt om
kinderen in wandelwagentjes mee
te nemen.
Bij een mobiel ANWB-kantoor, dat
als vertrekpunt dient, kan men een
routebeschrijving voor deze wan
delingen ophalen.
Dit kantoor staat op 30 en 31 mei
op het parkeerterrein van café
'Duinvermaak', Breelaan 132 te Ber
gen en is geopend van 9.00 tot 14.00
uur.
In verband met de rust van het wild
kunnen honden niet worden toege
laten op deze wandeling.
De kosten van deze ANWB-wande-
ling bedragen: ƒ1,50 voor leden van
de ANWB2,50 voor niet-leden.
Kinderen tot en met 11 jaar betalen
0,50. Bij dit inschrijfgeld is de
toegangsprijs voor het Noordhol
lands duireservaat inbegrepen.
BERGEN
HERV. GEMEENTE
10.30 uur: Witte Kerkje, Ds. Ter
Steege.
GEREFORMEERDE KERK
9.00 en 19.00 uur: Ds. P. van Dijk te
Dirkshorn. Viering H. Avondmaal.
PAROCHIE PETRUS EN PAULUS
Zaterdag 19 uur Eucharistieviering
als op zondag.
Zondag 8.15 - 9.30 - 11.00
EUROPESE PAROCHIE VAN
ST. BENEDICTUS
Prins Hendriklaan 31
Zaterdag 19.15 uur: Eucharistie
viering als op zondag.
Zondag: 8.00 uur - 9.00 uur hoogmis,
10.15 uur Europese dienst met preek
in het Frans en Duits - 11.30 uur.
SCHOORL
NED. HERVORMDE GEMEENTE
VAN SCHOORL, GROET EN CAMP.
10.00 uur: Ds. W. Ph. E. van Kooten,
dienst in Schoorl.
R.K. PAROCHIE VAN DE
H. JOANNES DE DOOPER
Zaterdag 19 uur Eucharistieviering
als op zondag.
Zondag: 8.00 - 9.30 - 11.00 en 19.00
uur.
CRISTENGEMEENSCHAP
10.00 uur. Mensenwijdingsdienst.
ALKMAAR
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
10.00 uur: Ds. A. J. van der Sluis.
REMONSTRANTSE GEMEENTE
10.30 uur: Ds. J. Breukink.
EVANG. LUTH. GEMEENTE
Oudegracht 187, Alkmaar.
10.15 uur: Ds. P. J. Mackaaij, Oegst-
geest.