Thans heropend OHeereweg 182 Schoorl.Tel.: 1628. TRIMMEN Zaterdagsmorgens om 9 uur bij de Zeeweg Schoorl GERRITSEN ONZE GEHEEL VERBOUWDE EN VERGROTE ZAAK Tevens verkopen wij nu de SKIL-boormachines inclusief accessoires KELTUM PLEET Grote sortering radio en TV-merken Philips, Nordmende, Telefunken, Erres. Grote sortering wasautomaten, koelkasten, afwas machines, huishoudelijke artikelen, scheerapparaten enz. HET HENGELSPORTHUIS BRUIN biedt u: Voor direct gevraagd: Cassiëre en Jongen en/of meisje P. AARSEN, Laanweg 39, tel. 1389 FANCY-FAIR HERV. VROUWEN GROEP J. ROSE HOE SATELLIETEN EN ANDERE HULPMIDDELEN DE NAVIGATIE DOOR DE „NORTH WEST PASSAGE- MOGELIJK MAKEN. Luilak-wedstrijden G.Y.M. Fancy-fair van de Herv. Vrouwengroep Niet een bril, maar de JUISTE bril Mr. Opticien D. W. PASTOOR, Bergen Ingezonden Opbrengst collecte 2 jaar verzekerd tegen verlies en diefstal Th. Veldman ANWB-wandelingen vanuit Bergen HEEREWEG 180 - TELEFOON 1553 - SCHOORL Kinderhengels van af f 2,00 en alle andere soorten hengels Lichtmetalen hengels met glastop 4 meter 20,70 5 meter 28,75 Werphengel en molen f 12,00 Zeehengel 125 gram werpvermogen en molen 55,00 Wormen, maden en zeepieren Tevens pens en gestoomde pens voor de hond OP 2 EN 3 JUNI Opening 'smiddags 14.00 uur door Ds. Van Koo- ten. Geopend beide dagen van 15.00 tot 22.00 uur 's avonds. Trekking loten op 3 juni 's avonds. GOEDKOPE DIEPVRIEZERS vanaf 395,— Martex-Holland Koudenhorn 32, Haarlem. Telefoon (023) 32 18 91. Show room geopend van 9-5 uur. AUTORIJSCHOOL CHR. DE VRIES Schoorldam, Rijksstraatweg 38 telefoon (02200) 17932. Alkmaar. Grote Beerstraat 8, Voor vakkundig slapen en vQlen Oosterweg 26 - Bergerweg 20 ACCU's regelrecht van fabriek Bij inlevering van oude 40°/o korting op nieuwe, U/a jaar garantie. Heiligland 36, Alkmaar, telefoon 15678 Door Captain R. Maybourn, BP Tanker Company Limited De merkwaardig gevormde antenne van het satellietsysteem bevestigd op de top van een van haar masten Cöptain Maybourn was een van de vertegenwoordigers van BP aan boord van de tanker „Manhattan" (115 000 ton dwt) tijdens haar recente reis, welke tot deel had de mogelijkheden te onder zoeken voer een bruikbare tankerroute van het oliewingebied in Noord-Alaska naar de oostkust van de Verenigde Staten. Alvorens er een regelmatige, commerciële tankerdlenst kan worden ingesteld door de „North West Passage die nen een aantal belangrijke problemen, waaronder die met betrekking tot nauwkeurige navigatie op deze bijzonder moeilijke breedte, diepgaand te worden onderzocht In zo'n uitgestrekt, steeds veranderend gebied, gelegen op zulke hoge breedte, zijn de gebruikelijke methodes om de positie te bepalen, gebruik makend van de denk beeldige lijnen in de lucht en op het aardoppervlak, niet toereikend voor de, voor dit soort reizen, essentiele na- vigatiebehoeften. Er bestaat bijvoorbeeld een tekort aan gedetailleerde hydrografische opmetingen en hoge en veranderlijke lichtbreking maken waarneming met behulp van zon en sterren onzuiver De stuurlieden hebben bo vendien te worstelen met een lange poolnacht en, "s zo mers, met mist en een gesloten wolkendek. In tegenstelling tot andere streken waar scheepvaartrou tes zijn ingesteld en waar met minder nauwkeurigheid volstaan kan worden, is de „North West Passage slechts globaal in kaart gebracht, voor een groot gedeelte vanuit de lucht. Men dient altijd rekening te houden met de mo gelijkheid dat men gevaren tegenkomt die met op de kaar ten zijn vermeld; daarom dienen de schepen zich zoveel mogelijk aan de in kaart gebrachte gebieden te houden en, als dat niet mogelijk is, voortdurend de diepgang te controleren door echopeilingen. De aldus verkregen ge gevens zorgvuldig geregistreerd tezamen met nauwkeu rige positiebepalingen, zullen een belangrijke bijdrage vormen tot de kennis van en een veilige route door de „Passage". IJsverkenning zal waarschijnlijk een essentieel onderdeel worden van het voorbereiden van commerciële reizen in het poolgebied. Vooral gedurende de winter zal de sleutel tot snelle en regelmatige reizen het vei krijgen van vol doende gedetailleerde inlichtingen over de ijstoestand zijn om zo de schepen in staat te stellen bestaande eh zware ijsvelden te vermijden en optimaal gebruik te maken van gebieden met zwak ijs of open water. Navigatie die hier te allen tijde een nauwkeurigheid vereist van minder dan een mijl voldoet aan hogere eisen dan gebruikelijk bij de scheepvaart. Een bijkomende moeilijk heid is dat vliegtuigen die verkenningsvluchten maken met tenminste gelijke nauwkeurigheid moeten navigeren. Van de gebruikelijke instrumenten aan boord kunnen zo wel het girokompas als de radar een belangrijke bijdrage levererr Girokompassen zijn onbetrouwbaar op hoge breedten maar, goed aangepast, kunnen ze tot op 75 0 noorderbreedte een koersbepaling geven welke voldoet aan de eisen van schepen die van oost naar west varen De rol van radar als middel om aanvaringen te voorko men is welbekend. Hoewel een aanvaring met een ander schip in het poolgebied onwaarschijnlijk is, zijn er gebie den, in het bijzonder Baffin Bay, waar aanvaringen met ijsbergen een zeer reëel probleem vormen. Hoewel bewezen is dat ijsbergen niet altijd door radar ontdekt worden, lijkt het erop dat de moderne uitrusting het ijs redelijk goed opspoort. Bij dichte ijsvelden echter kan het voorkomen, dat een eventueel gevaarlijke ijsberg niet opgemerkt wordt tussen het pakijs zichtbaar op het radarscherm. Mogelijk toont de radar in pakijs een verward patroon van echo's waar het ongetrainde oog niets uit op kan ma ken, maar waaruit een ervaren ijsnavigator waardevolle inlichtingen kan halen, zoals de begrenzing van grote ijs velden en stukken open water. Om er zeker van te zijn dat de apparatuur 100% van de tijd beschikbaar is, zullen schepen die in het poolgebied varen bijna zeker dubbele, en misschien zelfs drievoudige apparatuur nodig hebben waarvan één set continu in be drijf moét zijn. Girokampas en radar alleen zijn niet voldoende voor de stuurman om de positie met de vereiste nauwkeurigheid te bepalen Hij moet zijn toevlucht nemen tot andere hulp middelen. Er zijn drie mogelijke oplossingen welke alle drie hun nut bewezen hebben, hoewel de meeste koop- vaardijstuurlieden er niet mee bekend zijn. Van deze oplossingen zal het systeem van vaste naviga- tiepunten waarschijnlijk verworpen worden op grond van de kosten al moet men de mogelijkheid van een „goed kope" versie die enkele tienduizenden ponden zal gaan kosten inplaats van honderduizenden in de niet te verre toekomst niet uitsluiten. Op het ogenblik lijkt het erop, dat het zal gaan tussen het radiosysteem en het satellietsysteem, welk laatste systeem kortelings werd vrijgegeven door de regering van de Verenigde Staten en nu voor de koopvaardij be schikbaar is. Momenteel bestaat er geen radiosysteem dat de „North West Passage" bestrijkt en hét instellen hiervan zal duur zijn. De nauwkeurigheid en het gemak, verkregen met systemen zoals Loran of Decca die een betrekkelijk korte reikwijdte hebben, maken het echter erg aantrekkelijk. De ervaringen in Noorwegen met onbemande Decca stations in polaire omstandigheden tonen aan, dat de betrouw baarheid geen probleem hoeft te zijn. Of de problemen van de voortplanting van radiogolven die de draadloze verbindingen in het Canadese poolgebied verstoren ook een bezwaar zullen vormen voor radio navigatie is niet bekend, maar men meent te weten dat dit soort systeem, daar gedurende meerdere jaren op kleine schaal gebruikt voor landmetingsdoeleinden, zeer effectief was. Een andere mogelijke concurrent op dit terrein is Omega, in principe een systeem met grote reikwijdte maar men claimt een nauwkeurigheid van een of twee mijl overal ter wereld De keten van de acht zendstations nodig voor een bereik over-de hele wereld zal waarschijnlijk in de komen de jaren verwezenlijkt worden. Een voordeel van radio systemen is dat zij ook door vliegtuigen kunnen worden gebruikt. Het navigeren door middel van satellieten is voor militaire doeleinden ontwikkeld maar het is nu beschikbaar voor civiele toepassing en werd gekozen als basis voor het navigatiesysteem waarmee de „Manhattan" voor haar re cente reis door de „North West Passage" werd uitgerust Er zijn vier satellieten in een baan over de pool gebracht zo dat ieder om de aarde cirkelt in ongeveer 108 minu ten op een hoogte van tussen de 400 en 700 zeemijlen Iedere baan wordt gevolgd door volgstations die de posi- tiegegevens uitgezonden door iedere satelliet bijwerken door de baan vast te leggen, zodat men een positiebepa ling kan doen met een nauwkeurigheid van ongeveer 100 meter Daar alle vier satellieten bij elke omloop zichtbaar zijn voor een waarnemer binnen de poolcirkel (dit hoeft op lagere breedten niet het geval te zijn) kan men in theo rie gemiddeld elk half uur een positiebepaling doen Zelfs als men rekening houdt met het feit dat er soms satellieten tezamen overkomen zodat men niet iedere keer van elke satelliet een positie kan bepalen, zijn er mis schien 30 of meer zeer nauwkeurige positiebepalingen per dag mogelijk. Het is een Dopplersysteem en drie „counts" van twee minuten van een enkele satelliet, opge vangen door de toestellen aan boord en in de computer van het systeem ingevoerd, samen met de gegevens over de baan, zijn voldoende voor het berekenen van de posi tie van het schip. Het systeem is echter zo verfijnd dat de hoogte van de scheepsantenne en de vaarsnelheid bij de berekening ingecalculeerd moeten worden. Een vergis sing in de scheepssnelheid van één knoop kan de positie bepaling een afwijking geven van een mijl. Een Dopplersysteem vergelijkt de frequentie van een ontvangen signaal met de bekende frequentie waarop het is uitgezonden Als de twee afwijken dan beweegt de zender zich ten opzichte van de ontvanger met een snelheid die men kan berekenen. Het klassieke voorbeeld van het „Doppler-effect" is de schijnbare verandering in de hoogte van de fluittoon van een passerende trein SCHOORL Evenals vorig jaar zijn de bestuursleden en leiders van turn vereniging G.Y.M. op luilak-morgen om 5.00 uur met een kleine honderd jeugdleden de duinen ingetrokken, alwaar op het speelterrein onder Bergen op sportieve wijze de krach ten werden gemeten met hoog- en verspringen, hardlopen en balwer- pen. De jongens en meisjes, per leeftijds groep ingedeeld, deden hun uiterste best om voor een prijs in aanmer king te komen. Er was één prijs per groep, terwijl degene die in zijn groep alle onderdelen won tevens de wisselbeker in ontvangst kon nemen. Rosalie de Wit, die vorig jaar de be ker won en nu moest verdedigen, zag haar grote inzet bijna beloond. Op het onderdeel hardlopen maakte zij echter dezelfde tijd als Marijke Hopman waardoor zij de beker moest afstaan. Bekerwinnaar werd Wilbert Louter, die in ieder geval tot volgend jaar de beker een ereplaats thuis mag geven. De winnaars per leeftijdsgroep wa ren: Kitty Kooiman, Trudy Louter, Marjolijn Hoogeboom, Marian Lou ter, Ria Nanne, Rosalie de Wit, Jos Rozendaal, Gert Louter, Wilbert Louter, Jan Hoogeboom. Na afloop van de wedstrijden werden de, bij luilak horende, warme bollen met stroop uitgedeeld, die zeer snel in de na al de inspanningen hongerige magen verdwenen. Gezamenlijk werd daarna de terugtocht naar Schoorl gemaakt alwaar men om 8.00 uur weer uiteen ging. De vereniging kan terugzien op een bijzonder geslaagd evenement. Wij nodigen u uit op 2 en 3 juni onze fancy-fair te bezoeken in de tuin van de kerk te Schoorl. De opening zal geschieden door ds. Van Kooten des middags om 3 uur. In de afgelopen winter hebben ver schillende dames hun beste beentje voorgezet. Zij breiden vele vesten en truitjes, kinderjurkjes, sokken, mutsen en wanten. Er werden tafelkleden ge borduurd, een tiental kussens ge fabriceerd, heel veel leuke beesten en poppen gemaakt. Prachtige wand kleden, ovenwanten, tassen, kortom teveel om op te noemen. Verder allerlei gebruiksgoederen voor kamer en keuken. Verschillende planten en bloemen, aangemeten door CONTACTLENSSPECIALIST HOFLAAN 2 - TELEFOON 2202 Leverancier van alle ziekenfondsen Uitsluitend specialistische behandeling Brillen op recept van uw oogarts, werden snel geleverd bakjes fruit, dozen bonbons, biskwie en nog veel meer andere lekkernij en. Toilet en make up artikelen, lekkere zeep en eau-de-cologne. Enkele honderden boeken, gramo- foonplaten, albums, enz. enz. Eén tafel wordt ingericht voor wat 2de hands goederen. Misschien is hier ook nog wat voor u bij. Op het gazon gezellige zitjes om koffie, thee of limonade te gebrui ken. Verschillende attracties, zoals sjoelen, grabbelen, popraden, ballen- gooien en pakjes uit de parapluies knippen. 's Avonds kunt u smullen van war me worst. Wij beloven u enige ge zellige uurtjes. Buiten verantwoordelijk van de redactie. Mijne heren, er wordt veel gesproken en gepubli ceerd over milieuverontreiniging. Wij vernietigen de natuur op grote schaal. Maar hoe kunnen wij deze zaak in het groot aanpakken als we ons in het klein niet bewust zijn wat de natuur voor ons betekent? Voorbeeld: vandaag zag ik in een bos verschillende loofbomen waar van de bast rondom met een zakmes weggekerfd was, naar ik aanneem door kinderen. Die bomen gaan dood. Wat jaren kostte om te groeien is teniet gedaan door een zinloze han deling van seconden. Hoe kunnen kinderen zich echter realiseren wat ze doen als ze de ge volgen niet kennen en als de ouders onverschillig zijn, soms zelfs een slecht voorbeeld geven? Iedereen, en niet alleen padvinders en andere natuurvrienden, moet we ten dat levend groen van vitaal be lang is. Ieder kind moet vanaf de leeftijd dat het sterk genoeg is een tak af te breken en oud genoeg een zakmes bij zich te hebben weten wat in de natuur wel en niet kan. Het is de taak van de publiciteits media en het onderwijs (met name l.o.) de aandacht hierop te vestigen, vooral nu de vakantie weer een groot aantal natuurvemielers gelegenheid geeft zich uit te leven. Daarom: speel verstandig in de na tuur! C. Y. Molenaar-Mandersloot Eriksstraat 8 Petten N.H. SCHOORL De opbrengt van onze Ando-collecte bedroeg dit jaar 414,Hartelijk dank aan collec tanten en de milde gevers, die hier toe bijgedragen hebben. INDUS Jan Oldenburglaan 3 Bergen N.H. Uw horloger/ju weiier De ANWB organiseert op zaterdag 30 en zondag 31 mei wandelingen vanuit het Noordhollandse Bergen. Deze wandeling Duin- en Bos wandeling genaamd telt drie routes, die in overleg met het Pro vinciaal Waterleidingsbedrijf van Noordholland uitgezet in het Noor delijk deel van het Noordhollands Duinreservaat. Deze routes zijn resp. 6, 13 en 19 km lang. De kortste hiervan is geschikt om kinderen in wandelwagentjes mee te nemen. Bij een mobiel ANWB-kantoor, dat als vertrekpunt dient, kan men een routebeschrijving voor deze wan delingen ophalen. Dit kantoor staat op 30 en 31 mei op het parkeerterrein van café 'Duinvermaak', Breelaan 132 te Ber gen en is geopend van 9.00 tot 14.00 uur. In verband met de rust van het wild kunnen honden niet worden toege laten op deze wandeling. De kosten van deze ANWB-wande- ling bedragen: ƒ1,50 voor leden van de ANWB2,50 voor niet-leden. Kinderen tot en met 11 jaar betalen 0,50. Bij dit inschrijfgeld is de toegangsprijs voor het Noordhol lands duireservaat inbegrepen. BERGEN HERV. GEMEENTE 10.30 uur: Witte Kerkje, Ds. Ter Steege. GEREFORMEERDE KERK 9.00 en 19.00 uur: Ds. P. van Dijk te Dirkshorn. Viering H. Avondmaal. PAROCHIE PETRUS EN PAULUS Zaterdag 19 uur Eucharistieviering als op zondag. Zondag 8.15 - 9.30 - 11.00 EUROPESE PAROCHIE VAN ST. BENEDICTUS Prins Hendriklaan 31 Zaterdag 19.15 uur: Eucharistie viering als op zondag. Zondag: 8.00 uur - 9.00 uur hoogmis, 10.15 uur Europese dienst met preek in het Frans en Duits - 11.30 uur. SCHOORL NED. HERVORMDE GEMEENTE VAN SCHOORL, GROET EN CAMP. 10.00 uur: Ds. W. Ph. E. van Kooten, dienst in Schoorl. R.K. PAROCHIE VAN DE H. JOANNES DE DOOPER Zaterdag 19 uur Eucharistieviering als op zondag. Zondag: 8.00 - 9.30 - 11.00 en 19.00 uur. CRISTENGEMEENSCHAP 10.00 uur. Mensenwijdingsdienst. ALKMAAR DOOPSGEZINDE GEMEENTE 10.00 uur: Ds. A. J. van der Sluis. REMONSTRANTSE GEMEENTE 10.30 uur: Ds. J. Breukink. EVANG. LUTH. GEMEENTE Oudegracht 187, Alkmaar. 10.15 uur: Ds. P. J. Mackaaij, Oegst- geest.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1970 | | pagina 6