Wethouder W. Franck: V.V.V.'s zouden zich moeten verenigen Gerritsen Ontwikkelingshulp voor Midden- en Kleinbedrijf KELTUM PLEET I oktober contactavond in De Roode Leeuw Schoorl Dorpshuis 8 uur's avonds verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Petten en Egmond Financiën DOKTERSDIENSTEN Weekenddienst Tandartsen in Bergen Welzijnsbeleid Recreatie en toerisme Recreatieschap 'Buitenparlementaire oppositie' Contact met mensen Fons Jansen terug in Alkmaar Brandmelding Bergen nr. 2626 Schoorl nr. 1381 Oriëntatie vergadering Rectificatie nieuws van de U.V.V. Collecte Nationale Reclassering NOVIB-nieuws Niet een bril, maar de JUISTE bril Mr. Opticiën D. W. PASTOOR, Bergen 13é JAARGANG no. 38 - DONDERDAG 1 OKTOBER 1970 - 6 PAGINA'S weekblad DE DUINSTREEK REDAKTIE EN ADMINISTRATIE DRY. VOLKERS EN LEEGWATER (v.h. C. Oldenburg) Damweg 1e - Schoorl Telefoon (02209) 1268 en 1223 Giro 55 28 67 Bankrelatie Alg. Bank Nederland n.v., Bergen Coöp. Ralffelsenbank, Schoorl en Bergen Ned Mlddenstandsbank, Alkmaar Advertentieprijs 20 ct. p. mm. Contracten speciale tarieven Abonnementsprijs: f 8,50 per jaar; 2,25 per kwartaal Post: per Jaar 13,50 per kwartaal 3,50 Op elk beleid is kritiek uit te oefenen Ik wil zelfs aannemen dat die kri tiek in sommige gevallen gefundeerd was. Er zullen daarnaast ook ongetwij feld gevallen te noemen zijn waarbij men onvoldoende inzicht in de gehele problematiek had om zich daarover een oordeel aan te kunnen matigen. Het belangrijkste vind ik dat er veel gebeurd is en dat er vele goede dingen ge daan zijn, ook in de afgelopen periode. Maar dat impliceert: 'daar waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt', dat er ook wel eens een steek ge vallen kan zijn en dat is alleen maar volkomen menselijk. Ik wil dan ook helemaal niet pretenderen dat ik in de komende tijd eens geen steek zal laten vallen. Als men het door de bank bekijkt dacht ik, dat Bergen beslist niet ontevreden behoeft te zijn over de resultaten van het beleid van de afgelopen periodes." Waarderende woorden voor de vorige colleges van B en W, uitgesproken door de heer W. Franck, sinds 1 september wethouder en loco-burgemeester van Bergen. De heer Franck, die op 27 januari 1970 zijn intrede deed in de Bergense raad als opvolger van het tot burgemeester van Westzaan benoemde WD-raads- lid F. Verstegen, zal in de komende 4 jaar de portefeuilles van gemeente- financiën en van recreatie en toerisme beheren en als voorzitter optreden van de commissie voor georganiseerd overleg, van de commissie voor inter gemeentelijke aangelegenheden, van de industrie-commissie en van de nieuw ingestelde groen-commissie. De heer Franck, geboren in Rijswijk (Z.H en sinds 1946 in Bergen wo nende blijkt een zeer gevarieerde loopbaan achter de rug te hebben. In zijn jonge jaren was hij o.m. werkzaam in de diplomatieke dienst, in de Amerikaanse staalindustrie en bij een cargadoorsbedrijf in Duits land. Uitgezonden door een Neder lands bedrijf vertrok hij vervolgens naar Indië, waar hij korte tijd later in dienst trad van een van de vijf grootste handelsfirma's die het toen malige Ned. Indië rijk was, de Bor neo-Sumatra Handels Mij. Na de 2e wereldoorlog, waarin hij als militair krijgsgevangene 3 jaar lang het misnoegen mocht smaken op kosten van de Japanse keizer on derhouden te worden, repatrieerde de heer Franck en werd in Neder land belast met de tewerkstelling van politieke delinguenten. Na nog enige jaren bij een bekende gloeilampenfabriek in het zuiden des lands werkzaam te zijn geweest, trad de heer Franck in dienst van een graanverwerkende industrie te Wor- merveer, waar hij thans de functie van export-manager bekleedt. Ook in de politiek heeft de heer Franck furore gemaakt, zij het wat minder enerverend. In de partij or ganisatie van de WD was hij ach tereenvolgens voorzitter van de Statencentrale Alkmaar en vice- voorzitter van de Kamercentrale Den Helder en tenslotte aanvaardde hij in 1963 het hoofdbestuurs-lid- maatschap van deze partij Zeer gedistingeerd en opvallend con sciëntieus formulerend geeft de heer Franck zijn visie op de verschillende aspecten van de twee 'belangrijkste' hem toevertrouwde portefeuilles; die van gemeentefinanciën en van re creatie en toerisme. Een visie die, gespeend van revolutionaire ideeën of overmatig ambitieuze plannen, vooral getuigt van een zeer solide, op werkelijkheidszin berustende mo tivering. Reeds tijdens het vooroverleg over de wethouders-verdeling zette de heer Franck uiteen welk beleid hem met betrekking tot deze 'zware', maar qua inhoud vaak 'lichte' porte feuille voor ogen staat. Een portefeuille die hij ambieërde zowel vanuit zijn commerciële ach tergrond als vanuit de traditie, dat deze portefeuille door de WD (de heren Van Rees, Vellinga en Ver stegen) wordt beheerd. Als ingrediënten van zijn toekom stig beleid noemde de heer Franck o.m. een sluitende begroting, een kostenbewustzijn en optimale effi- BERGEN J. J. A. A. HODDE Van Reenenpark 2, tel. 2027 VOOR KOEDIJK, SCHOORL EN W ARMENHUIZEN Dr. BRUST Heereweg 272, tel. 1288 GROENE KRUIS SCHOORL Sportlaan 2 Zr. O. LAUXTERMAN Sportlaan 2, Schoorl, tel. 1738 MAGAZIJN op zaterdag uitsluitend geopend 10.30-11.00 uur. Ma. t/m vrijdag 13.00-13.30 u. Telefoon 1738. Voor spoedbehandeling op zaterdag en zondag om 6 uur na telefonische afspraak met: J. P. v. d. KLEI Russenweg 27, Bergen, tel. 3885. ciëncy bij de diensten en een flexibel prioriteitenschema. Daarnaast ech ter verheelde hij niet de onontkoom baarheid van een zeer onpopulaire maatregel: een verhoging van de ge meentelijke belastingen, zij het met gedifferentieërde tarieven voor ver schillende inkomensgroepen. De heer Franck licht zijn belang rijkste streven, een sluitende begro ting, nader toe: „Ik vind een slui tende begroting met daarop een ade- kwate post 'onvoorziene uitgaven' al leen daarom al belangrijk omdat, wanneer dat niet het geval is, een gemeente het risico loopt onder toe zicht van Gedeputeerde Staten ge plaatst te worden. De raad heeft dan weinig vrijheid meer om die uitgaven te doen die zij noodzakelijk acht. Daarnaast vind ik een sluiten de begroting een prettig teken van gezond financieel beleid." Over de financiële consequenties van een uitgebreid welzijns-, cultureel- en sportbeleid zegt hij: „We hebben nu hier in Bergen een instructie- bad gekregen. Een instructiebad met een eerste exploitatie-tekort van f 70.000,waarvan ik meen, dat dat volkomen verantwoord is omdat hier iets gedaan wordt voor de volks gezondheid dat betrekkelijk onbe taalbaar is. Maar men moet er na tuurlijk wèl naar streven dergelijke voorzieningen, ook een sporthal, zo veel mogelijk 'self supporting' te ma ken. Ik heb me laten vertellen dat er hele dure sporthallen zijn, maar dat je ook met beperkte middelen een aardige accomodatie kunt schep pen. Ik zie niet in dat wij in Bergen een super-de-luxe sporthal zouden moeten hebben. Als een sporthal zo als die in Egmond, hier gerealiseerd zou kunnen worden dan zou ik dat alleen maar toejuichen Ik betreur het wel dat er van de kant van de sportverenigingen zo weinig belang stelling voor blijkt te bestaan. Het zelfde geldt min of meer voor een sociaal-cultureel centrum. Deze ge wenste voorzieningen kunnen een plaats krijgen op een priortieiten- schema, maar alles kan niet tegelijk. Ook in een huishouden kan men niet in één jaar een kleurentelevisie en een wasmachine en een nieuwe koel kast aanschaffen. Deze wensen vra gen overwegen en afwegen." De tweede 'belangrijke' portefeuille met daaraan verbonden de stereo type vraag naar een remedie tegen de tanende belangstelling voor het kustgebied. „Een moeilijke zaak," kwalificeert de heer Franck dit onderwerp. De kentering in de verblijfsrecreatie schrijft ook hij toe aan grotendeels buiten het bereik van een gemeente bestuur liggende factoren: de ver hoogde welvaart, die vakantiegan gers in staat stelt hun vakantie in over het algemeen méér zon bieden de landen door te brengen; de ver andering van het 'goedkoopte eiland' Nederland is een duur Nederland waar hier en daar tot exhorbitante hoogte opgeschroefde prijzen de buteinlandse toerist tot vergelijken aanzet en de concurrentie van zeer goedkope (vlieg)reizen. „Het is, dacht ik, in de eerste plaats de taak van de WV's het toerisme te bevorderen," meent de heer Franck. „Maar ik zie toch ook een taak voor de gemeente in de gemeen tenaren weggelegd waarbij ik denk aan een uitspraak van Wouter Aker boom, die eens verzuchtte: Op deze manier kim je je dorp niet verko pen." Een rake typering voor al die zaken die het aanzicht van het dorp schaden, aanplakbiljetten die ten eeuwige dage blijven hangen, hek ken die kapot zijn of nodig eens een streekje verf moeten hebben, papier langs de wegen, kortom: het dorp zou eens een opknapbeurt moeten hebben. Een betere samenwerking met de Bouw Exploitatie Maatschap pij (de beheerder van het strand) zou ook een schoon strand mogelijk ma ken." „Wat het bevorderen van het toe risme zelf betreft:, ik zou voorstan der kunnen zijn van een samenwer king van kustgemeenten die dan ge zamenlijk die voorzieningen kunnen entameren die nu buiten het bereik van de afzonderlijke WV's blijven. Een dergelijke recreatieschap, mits goed opgezet zou, dacht ik, ook op de steun van de overheid kunnen re kenen. De WV's dienen m.i. ook de gebo den accomodatie in het oog te hou den die hier en daar maar zeer min netjes is vergeleken met het be drag dat men er voor moet betalen. Het moet beslist verschil uitmaken of de omgeving en de accomodatie, waarin men zijn vakantie door brengt, schoon en prettig is of niet „Een fraaie naam, maar als zoda nig onderken ik het natuurlijk he lemaal niet," reageert de heer Franck op de clichéaanduiding van deze vorm van inspraak die met de op richting van 'Nieuw Bergen' en de instelling van 'Gasalarm' ook in de Heerlijkheid gestalte heeft gekregen. „Dit is alleen maar een uiting van belangstelling van de bevolking voor het wel en wee van de gemeente," omschrijft hij. „Ik vind dit alleen maar prettig. De moeite die b.v. Nieuw Bergen zich getroost met betrekking tot de mo numenten in het dorp, kan ik zeer waarderen onder het motto: Twee zien meer dan één. Deze 'inspraak' is misschien ook een uitvloeisel van het feit dat de gemeente tot nu toe nog onvoldoende mogelijkheden voor inspraak van de bevolking heeft ge schapen. Men is daar nu door mid del van hearings mee bezig, ik noem in dit verband de hearings met be- Wethouder W. Franck. (foto F. Jostmeijer) trekking tot de plannen voor Bergen aan Zee en de gaswinning, en ik hoop dat we dat nog meer kunnen uitbreiden, zodat de bevolking be trokken wordt bij zaken die hun eigen belang raken of het belang van Bergen in het algemeen." De laatste stelling van de nieuwe wethouder: „Ik ben voorstander van meer openheid en meer openbaar heid, met dien verstande dat er be paalde zaken zijn die niet in het openbaar kunnen worden behandeld maar ik meen dat dat tot een mi nimum beperkt moet worden." Een paar jaar geleden hebben de rijksoverheid en het bedrijsfleven samen de Stichting Ontwikkeling en Sanering voor het Midden- en Kleinbedrijf opgericht om uitvoering te geven aan een aantal ontwikkelings- en sane ringsmaatregelen. Deze maatregelen beogen de structuur van het midden- en kleinbedrijf te verbeteren door te bevorderen dat minder rendabele ondernemingen tot ontplooiing komen, dan wel worden opgeheven. Dit ge beurt door het verlenen van ontwikkelingshulp, resp. het geven van fi nanciële bijstand bij het beëindigen van het bedrijf. Vooral deze bedrijfs beëindigingshulp heeft een vrij grote bekendheid gekregen. Minder bekend zijn de mogelijkheden voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf om ontwikkelingshulp te verkrijgen. En toch is deze hulp even belangrijk als de bedrij fsbeëindigingshulp. Door het verdwijnen van een aantal ondernemingen als gevolg van de be drijfsbeëindigingshulp verbeteren in het algemeen de omzetmogelijkheden van de andere ondernemingen. Om van deze mogelijkheden gebruik te ma ken, kan ontwikkelingshulp worden aangevraagd voor de groei van de onderneming. Nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden kunnen ook ontstaan, wanneer bv. wegens de vestiging van nieuwe bedrijven de bevolking in een plaats of streek sterk toeneemt. Ook dan kan een beroep op ontwikkelingshulp worden gedaan Het is echter ook mogelijk dat voor een goede ondernemer geen voldoende ontwikkelingskansen bestaan, omdat de bevolking ter plaatse sterk vermin dert of omdat de behoeften van de verbruikers veranderen. In die gevallen kan ontwikkelingshulp worden verkregen voor de verplaatsing van het bedrijf of voor omschakeling naar een andere branche ter plaatse of elders. In al deze gevallen zullen de onder nemers toch wel graag eerst willen weten welke koers zij moeten varen om voor hun bedrijf nieuwe winst mogelijkheden te openen. Daarom bestaat de ontwikkelingshulp van de Stichting Ontwikkeling en Sa nering in de eerste plaats uit een tegemoetkoming in de kosten van bedrijfsvoorlichting, b.v. voor een doorlichting van het gehele bedrijf, waarbij alle facetten van de be drijfsvoering onder de loupe wor den genoemen, of voor een deelad- vies, waarbij een onderdeel van de bedrijfsvoering wordt onderzocht. Met een algehele doorlichting zijn ongeveer vier vijf dagen gemoeid, terwijl het nog gewenst kan zijn na derhand te helpen bij de doorvoering van het advies, waarvoor dan, al naar gelang van de omstandigheden alsnog één of meer dagen nodig zal zijn. Voor een deeladvies zijn minder da gen nodig, maximaal drie. Naast de hierboven genoemde bedrijfsecono mische adviezen bestaat er nog de mogelijkheid tot het verkrijgen van een bedrij fs-technisch advies. Hier van kunnen alleen de detailhandel en het ambacht gebruik maken. Bij deze adviezen gaat het meestal om: de winkelinrichting, de ruimtelijke om standigheden, verbouwingen aan de pui, beoordeling van de offertes, de indeling en de samenstelling van het assortiment etc. etc. Hiermede zijn meestal twee a drie dagen gemoeid. De subsidie die in het kader van de ontwikkelingshulp voor de kosten van de voorlichting (dagtarief ƒ300) wordt verleend bedraagt 90%. De aanvrager betaalt dus slechts ƒ30, per dag In de tweede plaats kan de ontwik kelingshulp bestaan uit een volledige vergoeding van de kosten verbon den aan de behandeling van een aanvraag om een bedrijfsontwikke lingskrediet, waarover zo dadelijk nadere bijzonderheden volgen. Voorts kan de ontwikkelingshulp de vorm hebben van een tegemoetko ming in de kosten die voortvloeien uit de instandhouding en/of de ver plaatsing van het bedrijf naar elders of van de omschakeling naar een andere branche, indien het eigen ka pitaal van de ondernemer door deze verplaatsing of omschakeling zeer klein zou worden. Bovendien kan 90% worden vergoed van de kosten (inclusief eventuele reiskosten) voor het volgen' van een cursus. Laatst genoemde mogelijkheid is pas on langs aan de ontwikkelingshulp toe gevoegd. De gedachte, die aan deze maatregel ten grondslag ligt is dat in de persoon van de ondernemer in het midden- en kleinbedrijf een aan tal uiteenlopende kundigheden ver enigd moeten zijn. De ondernemer moet b.v. zelf kunnen inkopen, pro duceren, verkopen, zelf zijn perso neelsproblemen en financierings vraagstukken oplossen. Het is dui delijk dat hij onmogelijk op al deze gebieden even deskundig kan zijn. De subsidie voor het volgen van Vervolg op pag. 2 Bijeenkomst van het Humanistisch Verbond. BERGEN Onze samenleving is wel eens een uit elkander-leving ge noemd. Er is weinig echte saamho- rgiheid meer. Gemeenschapszin ge boren uit gemeenschappelijke bele ving van levensbeginselen verbrok kelt meer en meer. Levens- en ge loofsgemeenschappen die van ouds her bestonden vallen uiteen. Dor pen verstedelijken, kerken lopen leeg, Burenhulp en vriendendienst lijken meer en meer hun geldigheid te verliezen en vervangen te wor den door de onpersoonlijke dienst verlening die sociale wetten ver schaffen. Maar waar de vroegere kleine ka rakteristieke dorpsgemeenschap ver dwijnt, waar het arbeidsmilieu ver zakelijkt, waar opeenhopingen van mensen ontstaan die maar zeer toe vallige interessen gemeen hebben, waar de mens een nummer wordt en niet meer persoonlijk betrokken is bij de gang van zaken, daar ver schraalt het leven, daar verkommert de mens. Het is de voedingsbodem voor de ziekte van onze tijd en onze maatschappij, de vereenzaming. De mensen hebben elkaar nodig. Ze moeten zich in eikaars bestaan ver bonden voelen, ze moeten vertrou wen in elkaar kunnen hebben, ze moeten zich kunnen uitspreken en elkaar de vrijheid gunnen hun emo ties te tonen, te beleven. Als dat niet kan, als er niemand is op wie men zich verlaten kan, als het vertrouwen verspeeld is, als niemand meer begrijpt wat je in diepste wezen bezielt, als je alleen en 'in je hemd staat', dan kan de een zaamheid zo acuut worden, dat het leven zijn zin verliest. De christen kan dan misschien kracht putten uit het geloof dat God hun niet verlaten zal. Maar welke hulp kan de humanist bieden? De heer P. N. Kruyswijk, geestelijk raadsman in algemene dienst van het Humanistisch Verbond zal op de zondagmorgenbijeenkomst in 'De Oude Prins' te Bergen een gesprek inleiden over het onderwerp: 'Kon- takt met mensen in eenzaamheid en andere grenssituaties'. Wekken Humanisten mogelijkheden om iemand in zulke situaties te hel pen? Laten we daar dan eens samen over praten. Ook uw mening kan van belang zijn. (Zie advertentie in dit blad). Op vrijdag 2 oktober a.s. komt Fons Jansen, gezien de grote belangstel ling, nogmaals een voorstelling van zijn programma 'Driemaal Ander maal' geven in Het Gulden Vlies. De aanvang is 20.00 uur. Oriënterende vergadering over Verzorgingsaccomodatie Ber gen. Dinsdagavond 22 september j.l. kwa men 44 belangstellenden naar de ver gadering in Hotel 'De Brink' in Ber gen. Deze bijeenkomst was belegd om na te gaan of er in Bergen belang stelling zou bestaan voor het bouwen van een complex wooneenheden met verzorgingsaccomodatie. Mevrouw G. Mars-Wijtenkamp heeft het ontstaan van het plan besproken en de heer W. Heerdt heeft het schetsplan toe gelicht Er kon nog niet veel over prijzen worden gezegd. Maar nu er belangstelling voor dit project blijkt te bestaan, wil het comité van voor- beretiding met de gemeente gaan praten. Binnenkort wordt er een 2e vergadering belegd, waarin men in staat hoopt te zijn exacte prijzen in zake de wooneenheden te kunnen geven. Mochten er nog meer gegadigden zijn, willen zij zich dan opgeven bij de voorzitster van het comité van voorbereiding: mevr. G. Mars-Wij tenkamp, v. Reenenpark 25, Bergen, telefoon (02208) 2930. Vorige week plaatsten wij onder staand stukje foutief. Dit moest zijn: Handwerkclubdinsdagmiddag van 2-4 uur, om de 14 dagen, op 29 september, 13 oktober, 27 oktober enz. Handenarbeidclub: dinsdagmiddag van 2-4 uur, om de 14 dagen, aan vang na de vakantie op 6 oktober. SCHOORL Evenals andere jaren vond de jaarlijkse collecte voor de Nationale Reclassering ook in onze gemeente plaats. Onze collectanten, die zo vriendelijk waren hun tijd en energie beschikbaar te stellen, moch ten 582,01 ophalen, een iets hoger bedrag dan vorig jaar. Aan degenen die voor dit zo uiter mate goede en belangrijke doel iets hebben willen geven, hartelijk dank. De nationale Reclasseringscom- missie afd. Schoorl. SCHOORL Sinds 1948 is er elk jaar rondom de 24e oktober in ons dorp iets georganiseerd, een open bare bijeenkomst, een feestavond, een collecte. Waarom juist in de week van 24 oktober? Wel, op die dag werd in 1945 te San Francisco het Verdrag betreffende de stichting van de Ver- engide Naties door het 31e lid on dertekend. Daarmee was het be staan van de V.N. begonnen. Een aantal mensen in ons dorp vond daarin aanleiding om het werk van de V N. bekend te maken en de be langstelling op te wekken. Dat ge beurde door een comité waarin aan vankelijk vier vertegenwoordigers van verschillende verenigingen zaten. Later groeide dit aantal vertegen woordigde afdelingen tot zeventien aan. Het comité 'Dag der Verenigde Naties' werd in 1956 omgezet in 'NO- VIB-comité', omdat via een grote aktie gestimuleerd door de Commis sarissen der koningin - in het hele land - zulke comité's werden opge richt. Het doel en het werk bleef nage noeg hetzelfde, omdat ook ons co mité 'Dag der Verenigde Naties' geld inzamelde om het werk van de Hulp organisaties der V.N. te steunen. Dat is nu ook nog het doel van de NO VIB. Iedereen die aan dit doel wil meewerken kan zich melden bij W. Koeman (tel 1467), C. Mul (tel 2111) en bij de redactie van 'De Duin streek' (tel. 1268). aangemeten door CONTACTLENZENSPECLALIST HOFLAAN 2 - TELEFOON 2202 Leverancier van alle ziekenfondsen Uitsluitend specialistische behandeling Brillen op recept van uw oogarts, worden snel geleverd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1970 | | pagina 1