een administratief
medewerkster
Adverteer in 'de Duinstreek'
Avicultura
W. v. d. Broek
administr. medewerkster
-f
Dankzij belastingverhoging
begroting Bergen sluitend
Kim/
Agent voor Groet en omgeving
DE BERGER VERWARMINGS
INDUSTRIE N.V.
Jimmy Joy Ortopi
jeugdschoenen
de grondslag voor een
gezond kinderleven.
EEWALD
choenhandel
portartikelen
choenreparatie
Speciaalzaak in
dierenbenodigd
heden
Voor een goed en
degelijk
St. Nicolaas-cadeau
gaat u naar de winkel
in de Dorpsstraat
WIJ HEBBEN EEN GROTE
SORTERING IN:
J. W. v. d. STEEN
Meisje
BRAND
Bescherm uw huis
en haard
't Verfhuis
N.V. v/h GEBR. MIN
Wij gaan door met
onze goedkope
kippen
Alleen in de
goedkope
groentehal
WEEK
AANBIEDING
Alluminium
keukentrap
't Verfhuis
VAN DRUKKERIJ VOLKERS EN LEEGWATER IS
H. C. BOEKEL - MEEUWENLAAN 11 - GROET
'Contract'
Vele voordelen
Twintig miljoen
Bello wederom mobiel?
Vooruit denken
kl
Bergen san /Zee-.v
(5/fe:7°y
Berden-
innen
ALKMAAR X /x/V
Begrotingsgrepen
v.v. Schoorl
v.v. Duinranders
heeft plaats voor:
Vereist wordt een diploma Mulo (Mavo IV), terwijl
bekendheid met op de loonadministratie voorkomende
werkzaamheden tot aanbeveling strekt.
Salaris van 525,00 tot 650,00 per maand afhankelijk
van leeftijd en ervaring.
De gebruikelijke arbeidsvoorwaarden zijn van toepas
sing. Indiensttreding per 1 december 1970 of zo spoedig
mogelijk daarna.
Sollicitaties binnen tien dagen schriftelijk te richten
aan de Berger Verwarmings Industrie N.V., Berger-
weg 22 te Bergen N.H.
Inlichtingen telefoon (02208) 3646.
KERKSTRAAT 13 - BERGEN
Mevr. Zoutewelle, Wetering 38,
elefoon (02208) 5159 zoekt
HUISHOUDELIJKE HULP
(niet jonger dan 20 jaar) voor
1 ochtend per week.
Te koop
M. PARKIET KOOI
Berini-brommer (zelf schoon
maken). Billijke prijs.
Esdoornplantsoen 81, Schoorl.
SPECIALE
ST. NICOL AAS AANBIEDING
Zingende kanaries van 15,00
nu voor 10,00
RUIME SORTERING
HENGELSPORTARTIKELEN
Vuile pens 0,75 p.p.
Hart 1,25 p. Vïp.
Kop vlees 0,65 p. 1hp.
VOOR UW TUIN HEBBEN
WIJ:
TURFMOLM
COMPOST
KOEMEST
POTGROND
BERGEN - DORPSSTRAAT 27
TELEFOON 2463
Pedicuren, manicuren
ELLEN BAKKER
Weteringen 45, Bergen, tele
foon (02208) 4793.
Gevraagd nette zelfstandige
WERKSTER
voor 1 of 2 dagen of hele och
tenden p. week. Mevr. Van
Gemert, Breelaan 55, Bergen,
telefoon (02208) 4421.
Schorten, onderjurken, nylons
zakdoeken en borduurpakketten
tevens alle soorten Neveda wol
ZOEKT U EEN KLEERMAKER?
Voor nieuw en alle reparatie kunt u ook by ons terecht.
DORPSSTRAAT 54 - TEL. 2353 - BERGEN
Bergen (N.H.) Gem. te huur ri
ante
ZIT- SLAAPKAMER
Met gesepareerde kook- en
douchegelegenheid, waarin
warm en koud water. Centr.
verw., vrij erf, eigen ingang en
zonodig telefoon. Mooi ruim
uitzicht, veel privacy.
Tel. (02208) 2676 tussen 7.30-
8.30 en 18.00-19.30 uur.
Te koop wegens overcompleet
6 zuiver
WOLLEN DEKENS
25,00 p. st.
Telefoon (02208) 2394.
Gezocht voor direct aardige
ZELFST. HULP
voor 3x p. week.
Mevr. Bruël, Kerkedijk 10, tel.
(02208) 3250 na 17.00 uur.
TE KOOP VOOR DE SINT
Sneeuwsleden 4,00; houten
medicijnkastjes 2,00; kinder-
speelbankjes 10,00; houten
bloembakken.
P. Roozing, Grote Sloot 183,
St. Maartensbrug, tel. (02246)
1552.
Gevraagd
dat ons kind naar school kan
brengen, en halen.
En tevens licht huishoudelijk
werk wil doen.
MEVR. LAIR
Telefoon 4692 - Komlaan 21
Bergen.
Koopt een brandblusapparaat.
Diverse soorten in voorraad.
Breelaan 25
GEVRAAGD:
in het bezit van diploma's Mavo (Mulo) en typen.
AANNEMERSBEDRIJF
LINDENLAAN 1 - BERGEN - TEL. (02208) 2692
1300 gram voor 4,00
Puike Zeeuwse aardappels al
les meel 30 cent per kilogram.
Per zak 28 cent per kg.
Mooie mandarijnen zonder pit
6 voor 1,00
Sunkist sinaasappels alles sap
5 voor 1,00.
Dorpsstraat 86 - Telefoon 2069
Bergen
Waar je een zakje heerlijk ge
sneden soepgroente kunt ko
pen voor slechts 25 cent.
Van 29,95 nu 21,95
Breelaan 25
Te koop
ELEKTRISCHE DEKENS
2 1-persoonsdekens en 1 twee
persoonsdeken, een koffiezet
apparaat inhoud 10 liter. Al
les zo goed als nieuw.
F. A. Mink, Kleiweg 5, Cam
perduin, tel. (02209) 1676.
Gevraagd
TIJDELIJKE HULP
in de huishouding voor 2 mid
dagen of één ochtend en één
middag p. week, wegens ziek
te tegenw. hulp.
R.K. Pastorie, Grootland 6,
Bergen, tel. (02208) 4301.
m
Wellicht velen zullen zyn geesteskind met 'een fictie', 'volkomen illusoir" of
'dat lukt hem nooit' commentariëren. Toegegeven: het geloof in de verwe-
zelijking van Luuk Aarts' idee vereist een zekere dosis voorstellingsvermo
gen.
Als het aan deze 26-jarige Haarlemmer lag (maar dat ligt het nou net niet)
zou de illustere Bello die, rokend en fluitend, tientallen jaren lang trouw zorg
droeg voor het personen- en goederenvervoer tussen Alkmaar, Bergen en
Bergen aan Zee en thans als monument en fotomodel op het Plein rustend,
op korte termijn een opvolger krijgen.
Luuk Aarts, spoorweg-hobbyist en grafisch ontwerper van beroep, ontwierp
een zeer ambitieus plan voor het gebruik van een moderner en misschien
wat minder romantische versie van Bello, die hij 'Metrotram' doopte.
Luuk Aarts' ontwerp van het mate
rieel (zie foto) is gebaseerd op de
nieuwste ontwikkelingen in Ameri
ka en op de Zwitserse Inter-City-
trams, die voorsteden onderling en
met de centrum-stad verbinden.
Voor het wat landelijker lijntje Alk-
maar-Bergen-Bergen aan Zee v.v.
berekende Aarts acht twee-wagen
stellen, die desgewenst tijdens het
hoogseizoen gekoppeld kunnen wor
den tot vier-wagenstellen. Eén stel
biedt plaats aan 98 zittende reizi
gers in de 2e klasse en 24 in de le
klasse, zodat een vier-wagenstel niet
minder dan 488 zitplaatsen te bieden
heeft.
De bovengrondse metro-trams kun
nen een snelheid van 90 km per uur
bereiken, zodat zij de afstand van
stad naar strand in 17 minuten en
van Alkmaar naar Bergen in 10 mi
nuten kunnen afleggen.
En hoewel hij zich het hoofd nog
niet heeft gebroken over de preciese
tracering van 'zijn' lijn, situeert
Aarts (in gedachten) het Alkmaarse
metro-tramstation bij haar grotere
NS-broer en het Bergense, hoe kan
het anders, op het Plein. Want en
kele brave burgers ongetwijfeld sla
peloze nachten zal bezorgen is het
feit dat de 'auctor intellectualis' de
lijn Alkmaar-Bergen liniaal-recht
door de polder projecteert
Luuk Aarts' creatie geldt vooral als
alternatief voor het huidige bus- en
autovervoer en de daaraan inherente
stagnatie en luchtverontreiniging. De
geëlektrificeerde metro-tram waar
borgt, dankzij de geheel vrije baan,
onder alle weersomstandigheden een
stipte vervoersafwikkeling terwijl hij
de toets der kritiek van de meest
stringente milieu-hygiënische crite
ria glansrijk kan doorstaan, geluid
loos en reukloos als hij is. Nog een
punt in het voordeel van de metro
tram is het feit, dat de aanleg van
een vierbaans autoweg vijf maal zo
duur is als de aanleg van een dub
belspoor, terwijl de vervoerscapaci
teit van de spoorbaanl3,6x zo groot
is als die van de autoweg. Bovendien
stelt Aarts kernachtig: „Er worden
op het ogenblik veel te veel wegen
aangelegd, het landschap gaat er mee
naar de knoppen."
f'
Een globale becijfering leert dat met
de aanleg van dit biologisch-dyna-
misch vervoermiddel toch altijd nog
een investering van 20 miljoen
gulden gemoeid zou zijn en dat is
zelfs in een tijd, waarin hoog conjec
tuur een zekere nonchalance met
nullen in de hand lijkt te werken,
een niet onaanzienlijk bedrag.
Voor Luuk Aarts echter onaanzien
lijk genoeg om geen beletsel te vor
men. „Het is op het ogenblik zo, dat
bij de realisering van nieuwe rail
verbindingen, zoals die in Amster
dam en de interlocaal-lijnen die
vanuit Rotterdam worden aange
legd, het Rijk de helft van de kosten
voor haar rekening neemt. Provincie
en gemeente zouden de rest moeten
bekostigen. Een dochtermaatschappij
van de NS of de NACO of NHADO
zou de exploitatie ter hand kunnen
nemen. In het toeristisch hoogsei
zoen is het tramvervoer zeker lo
nend, terwijl het dacht ik, ook in de
winter rendabel zou zijn, in ieder
geval tussen Bergen en Alkmaar.
Een eventuele onrendabiliteit in de
winter kan meer dan voldoende
compensatie vinden in de winst van
de zomer. Bovendien zie ik het open
baar vervoer een zaak van de over
heid worden."
Zijn voorbeeld Zwitserland van stal
halend zegt hij: „Er zijn in Zwitser
land bijna geen inter-citylijnen, die
echt onrendabel zijn."
Ook elders zijn de aantrekkelijkhe
den van Aarts' metro-tram niet on-
opgemekt gebleven. Zijn idee voor
een metro-tramlijn Amsterdam-
Haarlem-Zandvoort geniet in die
regio reeds een niet-geringe bekend
heid. Onlangs diende Luuk Aarts een
officieel voorstel bij de Zandvoortse
raad in, terwijl zijn project zich ver
zekerd weet van een regelmatige
plaats op de voorpagina's van de
plaatselijke bladen.
Kabouter-raadslid Roel van Duyn
goot Aarts' idee in de vorm van een
nota aan de Amsterdamse raad, ter
wijl ook Haarlems stedebouwkun-
dige Zuidema belangstelling toont.
Een gelijkgestemde collega werkt
aan de realisering van een metro
tramlijn tussen Hellevoetsluis en
Spijkenisse. 'Forensenvervoer toe-
ristenvervoer railvervoer', luidt
de ijzeren regel waarmee Luuk Aarts
zijn ideeën allerwege introduceert.
„Dat was vroeger ook hier de regel,
ten tijde van Bello," vertelt hij. Met
betrekking tot dit gepensioneerde
ijzeren paard doet hij een interes
sante mededeling: „Er zal binnen
kort een aktie ondernomen worden,
o.m. van de zijde van de Tramweg
stichting, om Bello weer rijklaar te
maken. Dat zal ongeveer ƒ50.000,
gaan kosten, er moet bijvoorbeeld 'n
nieuwe ketel in. Men is van plan
hem dan weer te laten rijden, in
eerste instantie op het lijntje Hoorn-
Medemblik. Overigens zou Bello ook
op de metro-tramrails passen. Ze
hebben dezelfde spoorbreedte."
Een laatste solide lijkend stootblok
op de rails vóór de metro-tram is
het contract tussen de gemeente en
de Nederlandse Spoorwegen, waarin
opgenomen de clausule dat er nim
mer meer een trein- of tramachtig
vehikel door 's Heerlijkheids contrei
en zal daveren.
Aarts daarover: „Een volslagen
waanzinnige bepaling. Die ben ik
nog nooit ergens anders tegengeko
men. Ik geloof wel dat dat overko-
menlijk is. Na de oorlog was men
erg vóór bussen en auto's. Nu wordt
het steeds duidelijker dat die vorm
van vervoer een ramp wordt. Auto's
en bussen nemen veel te veel ruim
te in en ze zijn niet schoon qua ver-
brandingsstoffen. Ik zie die bepaling,
zeker met de huidige NS-directie,
niet als een probleem."
En zo bouwt Luuk Aarts voortdurend
verder aan de realisering van zijn
ideaal, informerend, introducerend,
explicerend en van tijd tot tijd pu
blicerend.
Een weifelend stippellijntje op een
kleine plattegrond ilustreert zijn toe
komstvisie: een kort tunnel traject,
dat het Alkmaars station met het
centrum van de stad verbindt en dat
de eerste aanzet vormt tot een Alk
maarse metro.
Een ander aspect waarmee hij in zijn
zeer gedetailleerde plannen rekening
houdt is de satellietstad die ten noor
den van Alkmaar zal verrijzen en die
met Aarts' metro-tram een adekwaat
openbaar vervoer zou bezitten.
Blijft de vraag, in hoeverre hij zelf
in de verwezelijking van zijn ambi
tieuze ideeën gelooft.
„Ja, waarom niet?" repliceert hij
zeer alert, „waarom een autoweg wel
en dit niet? Dit is vele malen sneller,
goedkoper en schoner. De mensen
moeten vooruit denken
A. J. Kofman.
Wy zyn er niet in geslaagd onder in-acht-neming van de voor 1971 toe
gezegde uitkeringen uit het gemeentefonds en de overige ryksuitkeringen
alsmede van de thans geldende belastingtarieven een sluitende begroting te
ontwerpen. Onze eerste telling resulteerde - uitgaande van een raming voor
onvoorziene uitgaven van 75.000,in een tekort van 130.000,Na af
weging van de verschillende mogelijkheden menen wy dat het gewenst is dit
tekort te dekken uit een tweetal belastingverhogingen, i.e. van de straat
belasting en van de opcenten op de personele belasting. Wij zyn voor
nemens u voor uw vergadering van 24 november a.s. een uitgewerkt voor
stel tot het invoeren van de bedoelde verhogingen te doen toekomen.
Dit schryven burgemeester en wethouders van Bergen in een nota die de
aanbieding van de begroting van inkomsten en uitgaven voor de dienst van
1971 begeleidt.
In een in rood-bruine kaft gestoken
boekwerk van bijna 200 bladzijden
prijkt de gehele financiële gemeen
telijke huishouding, onderverdeeld
in 14 hoofdstukken en bijna 1000
volgnummers. De grootste op de be
groting vermelde slokop is ook dit
jaar 'weer sociale zorg met ƒ868.000,-
d.i. ƒ108.000,- meer dan voor 1970
werd geraamd. Andere grote uitga-
veposten zijn algemeen beheer
779.000,-, gestegen in vergelijking
met 1970 56.000,-), openbare werken
ƒ662.000,- (gestegen ƒ22.000,-), on
derwijs ƒ652.000,- (gest. 175.000,-)
en cultuur en recreatie 441.000,-
(gestegen 98.000,-).
De totale uitgaven worden begroot
op 4.089.000,-, inclusief een post
voor onvoorzien uitgaven van
74.000,-. De middelen tot dekking
van deze uitgaven werden gevonden
in: belastingen 523.000,-, uitkerin
gen uit 't gemeentefonds f 3.359.000,-
en kasvoorzieningen 7.000,-.
In afwijking van voorgaande jaren
zal de begroting niet tijdens een
ééndags vergadering worden behan
deld, maar in drie avondvergaderin
gen van de raad t.w. op maandag 7
woensdag 9 en vrijdag 11 december.
Deze behandelingswijze, een gevolg
van een tijdens de vorige raadsver
gadering aangenomen initiatiefvoor
stel, werd gekozen om méér gemeen
tenaren in de gelegenheid te stellen
de begrotingsbeoordeling bij te wo
nen.
De representatie- en vergader-
kosten worden voor 1971 geraamd op
12.500,- d.i. bijna 4.000,- minder
dan tot nu toe in '70 werd uitgege
ven. Deze kosten van vergaderingen,
officiële ontvangsten, huldeblijken
e.d. zijn veelvuldig onderwerp van
discussie geweest, waarbij speciaal
PSP-er L. Schuil heeft gepleit voor
verlaging door versobering.
Op de begroting prijkt een 'pro
memorie' -post bij het volgnummer
voor de leges van de brandpreventie.
D.w.z. dat op dit moment niet kan
worden voorzien hoe groot de in
komsten door deze leges zullen zijn.
Het college motiveert de pro-memo
rie raming van deze past, door te
genstanders wel aangeduid als een
verkapte logeerbelasting, als volgt:
In verband met een ter zake aan
hangige strafvervolging tegen enke
le overtreders van de Algemene Po
litieverordening bestaat onzekerheid
of de leges blijvend kan worden ge
heven. Omdat bovendien de op
brengst van de leges wordt aange
wend tot dekking van de controle-
kosten, wordt deze post voorhands
pro memorie geraamd'.
De opbrengst van de parkeerme-
ters, waarmee een gedeelte van het
centrum enkele jaren geleden werd
beplant, wordt voor 1971 begroot op
12.000,-. De onderhoudskosten van
deze meters worden geraamd op
6.517,04.
De kosten voor straatverlichting
worden begroot op 54.136,-.
In 1971 zal opnieuw een onder
zoek van de bevolking op tubercu
lose plaats hebben. Op grond van de
in het verleden opgedane ervaringen
wordt een bedrag van 9.000,- ge
raamd. Een gelijk bedrag zal van de
onderzochte bevolking worden terug
ontvangen.
Op het Plein te Bergen zal een
nieuwe klok worden aangebracht
a.d. 1.400,-. Voor onderhoud en
controle van het carillon wordt een
bedrag van 900,- geraamd.
De VVV-Bergen zal het in 1971
met een subsidie van 2.500,- moe
ten doen. Voor de commissie zomer
feesten Bergen aan Zee wordt 750,-
begroot. Voor de overige toeristische
voorzieningen wordt 12.500,- ge
raamd. In overleg met de commissie
voor recreatie en toerisme zal over
dit bedrag worden beschikt.
De Stichting Dorpshuis zal in '71
een subsidie van f 46.000,- ontvan
gen, d.i. bijna 100(/o meer als in 1970.
De subsidie wordt verhoogd i.v.m.
een noodzakelijke uitbreiding van 't
dorpshuiswerk, zowel qua ruimte als
ten aanzien van de deskundige be
geleiding.
Voor het Kunstenaars Centrum
Bergen wordt een subsidie van
6.432,- geraamd.
Voor onderhoud van het Herten
kamp wordt een bedrag van ƒ22.951,-
geraamd, voor het totaal van wan
delplaatsen en plantsoenen ƒ349.642,-
Voor het onderhoud van het Parnas-
siapark te Bergen aan Zee wordt
3866,- begroot.
Programma 14-15 november.
Zondag 15 november:
Assendelft - Schoorl 2.30 u.
Schoorl 2 - Egmondia 6 2.00 u.
Hugo Boys 4 - Schoorl 3 2.30 u.
Jun.: Schoorl-SVW 2 12.00 u.
Asp.: Schoorl a - Apollo '68 a 12 u.
Hugo Boys c - Schoorl b 1.15 u.
Programa voor zaterdag 14 novem
ber aspiranten:
AFC'34 e - Duinranders c 2.45 u.
J. Holland d - Duinranders d 1.30 u.
Zondag 15 november:
Duinranders - S.V.A. 2.00 u.
KW 3 - Duinranders 2 12.00 u.
Duinranders 3 - DTS 4 10.00 u.
Duinranders 4 - KSV 4 12.00 u.
HSV b - Duinranders b 2.30 u.
Duinranders 7 - S.C. Dynamo 2.00 u.
Duinranders 8 - Alk. Boys 10 10.00 u.
Flamingo's 3 Duinranders jun. 12 u.
GSVA - Duinranders A 12.00 u.