een administratief medewerkster Adverteer in 'de Duinstreek' Avicultura W. v. d. Broek administr. medewerkster -f Dankzij belastingverhoging begroting Bergen sluitend Kim/ Agent voor Groet en omgeving DE BERGER VERWARMINGS INDUSTRIE N.V. Jimmy Joy Ortopi jeugdschoenen de grondslag voor een gezond kinderleven. EEWALD choenhandel portartikelen choenreparatie Speciaalzaak in dierenbenodigd heden Voor een goed en degelijk St. Nicolaas-cadeau gaat u naar de winkel in de Dorpsstraat WIJ HEBBEN EEN GROTE SORTERING IN: J. W. v. d. STEEN Meisje BRAND Bescherm uw huis en haard 't Verfhuis N.V. v/h GEBR. MIN Wij gaan door met onze goedkope kippen Alleen in de goedkope groentehal WEEK AANBIEDING Alluminium keukentrap 't Verfhuis VAN DRUKKERIJ VOLKERS EN LEEGWATER IS H. C. BOEKEL - MEEUWENLAAN 11 - GROET 'Contract' Vele voordelen Twintig miljoen Bello wederom mobiel? Vooruit denken kl Bergen san /Zee-.v (5/fe:7°y Berden- innen ALKMAAR X /x/V Begrotingsgrepen v.v. Schoorl v.v. Duinranders heeft plaats voor: Vereist wordt een diploma Mulo (Mavo IV), terwijl bekendheid met op de loonadministratie voorkomende werkzaamheden tot aanbeveling strekt. Salaris van 525,00 tot 650,00 per maand afhankelijk van leeftijd en ervaring. De gebruikelijke arbeidsvoorwaarden zijn van toepas sing. Indiensttreding per 1 december 1970 of zo spoedig mogelijk daarna. Sollicitaties binnen tien dagen schriftelijk te richten aan de Berger Verwarmings Industrie N.V., Berger- weg 22 te Bergen N.H. Inlichtingen telefoon (02208) 3646. KERKSTRAAT 13 - BERGEN Mevr. Zoutewelle, Wetering 38, elefoon (02208) 5159 zoekt HUISHOUDELIJKE HULP (niet jonger dan 20 jaar) voor 1 ochtend per week. Te koop M. PARKIET KOOI Berini-brommer (zelf schoon maken). Billijke prijs. Esdoornplantsoen 81, Schoorl. SPECIALE ST. NICOL AAS AANBIEDING Zingende kanaries van 15,00 nu voor 10,00 RUIME SORTERING HENGELSPORTARTIKELEN Vuile pens 0,75 p.p. Hart 1,25 p. Vïp. Kop vlees 0,65 p. 1hp. VOOR UW TUIN HEBBEN WIJ: TURFMOLM COMPOST KOEMEST POTGROND BERGEN - DORPSSTRAAT 27 TELEFOON 2463 Pedicuren, manicuren ELLEN BAKKER Weteringen 45, Bergen, tele foon (02208) 4793. Gevraagd nette zelfstandige WERKSTER voor 1 of 2 dagen of hele och tenden p. week. Mevr. Van Gemert, Breelaan 55, Bergen, telefoon (02208) 4421. Schorten, onderjurken, nylons zakdoeken en borduurpakketten tevens alle soorten Neveda wol ZOEKT U EEN KLEERMAKER? Voor nieuw en alle reparatie kunt u ook by ons terecht. DORPSSTRAAT 54 - TEL. 2353 - BERGEN Bergen (N.H.) Gem. te huur ri ante ZIT- SLAAPKAMER Met gesepareerde kook- en douchegelegenheid, waarin warm en koud water. Centr. verw., vrij erf, eigen ingang en zonodig telefoon. Mooi ruim uitzicht, veel privacy. Tel. (02208) 2676 tussen 7.30- 8.30 en 18.00-19.30 uur. Te koop wegens overcompleet 6 zuiver WOLLEN DEKENS 25,00 p. st. Telefoon (02208) 2394. Gezocht voor direct aardige ZELFST. HULP voor 3x p. week. Mevr. Bruël, Kerkedijk 10, tel. (02208) 3250 na 17.00 uur. TE KOOP VOOR DE SINT Sneeuwsleden 4,00; houten medicijnkastjes 2,00; kinder- speelbankjes 10,00; houten bloembakken. P. Roozing, Grote Sloot 183, St. Maartensbrug, tel. (02246) 1552. Gevraagd dat ons kind naar school kan brengen, en halen. En tevens licht huishoudelijk werk wil doen. MEVR. LAIR Telefoon 4692 - Komlaan 21 Bergen. Koopt een brandblusapparaat. Diverse soorten in voorraad. Breelaan 25 GEVRAAGD: in het bezit van diploma's Mavo (Mulo) en typen. AANNEMERSBEDRIJF LINDENLAAN 1 - BERGEN - TEL. (02208) 2692 1300 gram voor 4,00 Puike Zeeuwse aardappels al les meel 30 cent per kilogram. Per zak 28 cent per kg. Mooie mandarijnen zonder pit 6 voor 1,00 Sunkist sinaasappels alles sap 5 voor 1,00. Dorpsstraat 86 - Telefoon 2069 Bergen Waar je een zakje heerlijk ge sneden soepgroente kunt ko pen voor slechts 25 cent. Van 29,95 nu 21,95 Breelaan 25 Te koop ELEKTRISCHE DEKENS 2 1-persoonsdekens en 1 twee persoonsdeken, een koffiezet apparaat inhoud 10 liter. Al les zo goed als nieuw. F. A. Mink, Kleiweg 5, Cam perduin, tel. (02209) 1676. Gevraagd TIJDELIJKE HULP in de huishouding voor 2 mid dagen of één ochtend en één middag p. week, wegens ziek te tegenw. hulp. R.K. Pastorie, Grootland 6, Bergen, tel. (02208) 4301. m Wellicht velen zullen zyn geesteskind met 'een fictie', 'volkomen illusoir" of 'dat lukt hem nooit' commentariëren. Toegegeven: het geloof in de verwe- zelijking van Luuk Aarts' idee vereist een zekere dosis voorstellingsvermo gen. Als het aan deze 26-jarige Haarlemmer lag (maar dat ligt het nou net niet) zou de illustere Bello die, rokend en fluitend, tientallen jaren lang trouw zorg droeg voor het personen- en goederenvervoer tussen Alkmaar, Bergen en Bergen aan Zee en thans als monument en fotomodel op het Plein rustend, op korte termijn een opvolger krijgen. Luuk Aarts, spoorweg-hobbyist en grafisch ontwerper van beroep, ontwierp een zeer ambitieus plan voor het gebruik van een moderner en misschien wat minder romantische versie van Bello, die hij 'Metrotram' doopte. Luuk Aarts' ontwerp van het mate rieel (zie foto) is gebaseerd op de nieuwste ontwikkelingen in Ameri ka en op de Zwitserse Inter-City- trams, die voorsteden onderling en met de centrum-stad verbinden. Voor het wat landelijker lijntje Alk- maar-Bergen-Bergen aan Zee v.v. berekende Aarts acht twee-wagen stellen, die desgewenst tijdens het hoogseizoen gekoppeld kunnen wor den tot vier-wagenstellen. Eén stel biedt plaats aan 98 zittende reizi gers in de 2e klasse en 24 in de le klasse, zodat een vier-wagenstel niet minder dan 488 zitplaatsen te bieden heeft. De bovengrondse metro-trams kun nen een snelheid van 90 km per uur bereiken, zodat zij de afstand van stad naar strand in 17 minuten en van Alkmaar naar Bergen in 10 mi nuten kunnen afleggen. En hoewel hij zich het hoofd nog niet heeft gebroken over de preciese tracering van 'zijn' lijn, situeert Aarts (in gedachten) het Alkmaarse metro-tramstation bij haar grotere NS-broer en het Bergense, hoe kan het anders, op het Plein. Want en kele brave burgers ongetwijfeld sla peloze nachten zal bezorgen is het feit dat de 'auctor intellectualis' de lijn Alkmaar-Bergen liniaal-recht door de polder projecteert Luuk Aarts' creatie geldt vooral als alternatief voor het huidige bus- en autovervoer en de daaraan inherente stagnatie en luchtverontreiniging. De geëlektrificeerde metro-tram waar borgt, dankzij de geheel vrije baan, onder alle weersomstandigheden een stipte vervoersafwikkeling terwijl hij de toets der kritiek van de meest stringente milieu-hygiënische crite ria glansrijk kan doorstaan, geluid loos en reukloos als hij is. Nog een punt in het voordeel van de metro tram is het feit, dat de aanleg van een vierbaans autoweg vijf maal zo duur is als de aanleg van een dub belspoor, terwijl de vervoerscapaci teit van de spoorbaanl3,6x zo groot is als die van de autoweg. Bovendien stelt Aarts kernachtig: „Er worden op het ogenblik veel te veel wegen aangelegd, het landschap gaat er mee naar de knoppen." f' Een globale becijfering leert dat met de aanleg van dit biologisch-dyna- misch vervoermiddel toch altijd nog een investering van 20 miljoen gulden gemoeid zou zijn en dat is zelfs in een tijd, waarin hoog conjec tuur een zekere nonchalance met nullen in de hand lijkt te werken, een niet onaanzienlijk bedrag. Voor Luuk Aarts echter onaanzien lijk genoeg om geen beletsel te vor men. „Het is op het ogenblik zo, dat bij de realisering van nieuwe rail verbindingen, zoals die in Amster dam en de interlocaal-lijnen die vanuit Rotterdam worden aange legd, het Rijk de helft van de kosten voor haar rekening neemt. Provincie en gemeente zouden de rest moeten bekostigen. Een dochtermaatschappij van de NS of de NACO of NHADO zou de exploitatie ter hand kunnen nemen. In het toeristisch hoogsei zoen is het tramvervoer zeker lo nend, terwijl het dacht ik, ook in de winter rendabel zou zijn, in ieder geval tussen Bergen en Alkmaar. Een eventuele onrendabiliteit in de winter kan meer dan voldoende compensatie vinden in de winst van de zomer. Bovendien zie ik het open baar vervoer een zaak van de over heid worden." Zijn voorbeeld Zwitserland van stal halend zegt hij: „Er zijn in Zwitser land bijna geen inter-citylijnen, die echt onrendabel zijn." Ook elders zijn de aantrekkelijkhe den van Aarts' metro-tram niet on- opgemekt gebleven. Zijn idee voor een metro-tramlijn Amsterdam- Haarlem-Zandvoort geniet in die regio reeds een niet-geringe bekend heid. Onlangs diende Luuk Aarts een officieel voorstel bij de Zandvoortse raad in, terwijl zijn project zich ver zekerd weet van een regelmatige plaats op de voorpagina's van de plaatselijke bladen. Kabouter-raadslid Roel van Duyn goot Aarts' idee in de vorm van een nota aan de Amsterdamse raad, ter wijl ook Haarlems stedebouwkun- dige Zuidema belangstelling toont. Een gelijkgestemde collega werkt aan de realisering van een metro tramlijn tussen Hellevoetsluis en Spijkenisse. 'Forensenvervoer toe- ristenvervoer railvervoer', luidt de ijzeren regel waarmee Luuk Aarts zijn ideeën allerwege introduceert. „Dat was vroeger ook hier de regel, ten tijde van Bello," vertelt hij. Met betrekking tot dit gepensioneerde ijzeren paard doet hij een interes sante mededeling: „Er zal binnen kort een aktie ondernomen worden, o.m. van de zijde van de Tramweg stichting, om Bello weer rijklaar te maken. Dat zal ongeveer ƒ50.000, gaan kosten, er moet bijvoorbeeld 'n nieuwe ketel in. Men is van plan hem dan weer te laten rijden, in eerste instantie op het lijntje Hoorn- Medemblik. Overigens zou Bello ook op de metro-tramrails passen. Ze hebben dezelfde spoorbreedte." Een laatste solide lijkend stootblok op de rails vóór de metro-tram is het contract tussen de gemeente en de Nederlandse Spoorwegen, waarin opgenomen de clausule dat er nim mer meer een trein- of tramachtig vehikel door 's Heerlijkheids contrei en zal daveren. Aarts daarover: „Een volslagen waanzinnige bepaling. Die ben ik nog nooit ergens anders tegengeko men. Ik geloof wel dat dat overko- menlijk is. Na de oorlog was men erg vóór bussen en auto's. Nu wordt het steeds duidelijker dat die vorm van vervoer een ramp wordt. Auto's en bussen nemen veel te veel ruim te in en ze zijn niet schoon qua ver- brandingsstoffen. Ik zie die bepaling, zeker met de huidige NS-directie, niet als een probleem." En zo bouwt Luuk Aarts voortdurend verder aan de realisering van zijn ideaal, informerend, introducerend, explicerend en van tijd tot tijd pu blicerend. Een weifelend stippellijntje op een kleine plattegrond ilustreert zijn toe komstvisie: een kort tunnel traject, dat het Alkmaars station met het centrum van de stad verbindt en dat de eerste aanzet vormt tot een Alk maarse metro. Een ander aspect waarmee hij in zijn zeer gedetailleerde plannen rekening houdt is de satellietstad die ten noor den van Alkmaar zal verrijzen en die met Aarts' metro-tram een adekwaat openbaar vervoer zou bezitten. Blijft de vraag, in hoeverre hij zelf in de verwezelijking van zijn ambi tieuze ideeën gelooft. „Ja, waarom niet?" repliceert hij zeer alert, „waarom een autoweg wel en dit niet? Dit is vele malen sneller, goedkoper en schoner. De mensen moeten vooruit denken A. J. Kofman. Wy zyn er niet in geslaagd onder in-acht-neming van de voor 1971 toe gezegde uitkeringen uit het gemeentefonds en de overige ryksuitkeringen alsmede van de thans geldende belastingtarieven een sluitende begroting te ontwerpen. Onze eerste telling resulteerde - uitgaande van een raming voor onvoorziene uitgaven van 75.000,in een tekort van 130.000,Na af weging van de verschillende mogelijkheden menen wy dat het gewenst is dit tekort te dekken uit een tweetal belastingverhogingen, i.e. van de straat belasting en van de opcenten op de personele belasting. Wij zyn voor nemens u voor uw vergadering van 24 november a.s. een uitgewerkt voor stel tot het invoeren van de bedoelde verhogingen te doen toekomen. Dit schryven burgemeester en wethouders van Bergen in een nota die de aanbieding van de begroting van inkomsten en uitgaven voor de dienst van 1971 begeleidt. In een in rood-bruine kaft gestoken boekwerk van bijna 200 bladzijden prijkt de gehele financiële gemeen telijke huishouding, onderverdeeld in 14 hoofdstukken en bijna 1000 volgnummers. De grootste op de be groting vermelde slokop is ook dit jaar 'weer sociale zorg met ƒ868.000,- d.i. ƒ108.000,- meer dan voor 1970 werd geraamd. Andere grote uitga- veposten zijn algemeen beheer 779.000,-, gestegen in vergelijking met 1970 56.000,-), openbare werken ƒ662.000,- (gestegen ƒ22.000,-), on derwijs ƒ652.000,- (gest. 175.000,-) en cultuur en recreatie 441.000,- (gestegen 98.000,-). De totale uitgaven worden begroot op 4.089.000,-, inclusief een post voor onvoorzien uitgaven van 74.000,-. De middelen tot dekking van deze uitgaven werden gevonden in: belastingen 523.000,-, uitkerin gen uit 't gemeentefonds f 3.359.000,- en kasvoorzieningen 7.000,-. In afwijking van voorgaande jaren zal de begroting niet tijdens een ééndags vergadering worden behan deld, maar in drie avondvergaderin gen van de raad t.w. op maandag 7 woensdag 9 en vrijdag 11 december. Deze behandelingswijze, een gevolg van een tijdens de vorige raadsver gadering aangenomen initiatiefvoor stel, werd gekozen om méér gemeen tenaren in de gelegenheid te stellen de begrotingsbeoordeling bij te wo nen. De representatie- en vergader- kosten worden voor 1971 geraamd op 12.500,- d.i. bijna 4.000,- minder dan tot nu toe in '70 werd uitgege ven. Deze kosten van vergaderingen, officiële ontvangsten, huldeblijken e.d. zijn veelvuldig onderwerp van discussie geweest, waarbij speciaal PSP-er L. Schuil heeft gepleit voor verlaging door versobering. Op de begroting prijkt een 'pro memorie' -post bij het volgnummer voor de leges van de brandpreventie. D.w.z. dat op dit moment niet kan worden voorzien hoe groot de in komsten door deze leges zullen zijn. Het college motiveert de pro-memo rie raming van deze past, door te genstanders wel aangeduid als een verkapte logeerbelasting, als volgt: In verband met een ter zake aan hangige strafvervolging tegen enke le overtreders van de Algemene Po litieverordening bestaat onzekerheid of de leges blijvend kan worden ge heven. Omdat bovendien de op brengst van de leges wordt aange wend tot dekking van de controle- kosten, wordt deze post voorhands pro memorie geraamd'. De opbrengst van de parkeerme- ters, waarmee een gedeelte van het centrum enkele jaren geleden werd beplant, wordt voor 1971 begroot op 12.000,-. De onderhoudskosten van deze meters worden geraamd op 6.517,04. De kosten voor straatverlichting worden begroot op 54.136,-. In 1971 zal opnieuw een onder zoek van de bevolking op tubercu lose plaats hebben. Op grond van de in het verleden opgedane ervaringen wordt een bedrag van 9.000,- ge raamd. Een gelijk bedrag zal van de onderzochte bevolking worden terug ontvangen. Op het Plein te Bergen zal een nieuwe klok worden aangebracht a.d. 1.400,-. Voor onderhoud en controle van het carillon wordt een bedrag van 900,- geraamd. De VVV-Bergen zal het in 1971 met een subsidie van 2.500,- moe ten doen. Voor de commissie zomer feesten Bergen aan Zee wordt 750,- begroot. Voor de overige toeristische voorzieningen wordt 12.500,- ge raamd. In overleg met de commissie voor recreatie en toerisme zal over dit bedrag worden beschikt. De Stichting Dorpshuis zal in '71 een subsidie van f 46.000,- ontvan gen, d.i. bijna 100(/o meer als in 1970. De subsidie wordt verhoogd i.v.m. een noodzakelijke uitbreiding van 't dorpshuiswerk, zowel qua ruimte als ten aanzien van de deskundige be geleiding. Voor het Kunstenaars Centrum Bergen wordt een subsidie van 6.432,- geraamd. Voor onderhoud van het Herten kamp wordt een bedrag van ƒ22.951,- geraamd, voor het totaal van wan delplaatsen en plantsoenen ƒ349.642,- Voor het onderhoud van het Parnas- siapark te Bergen aan Zee wordt 3866,- begroot. Programma 14-15 november. Zondag 15 november: Assendelft - Schoorl 2.30 u. Schoorl 2 - Egmondia 6 2.00 u. Hugo Boys 4 - Schoorl 3 2.30 u. Jun.: Schoorl-SVW 2 12.00 u. Asp.: Schoorl a - Apollo '68 a 12 u. Hugo Boys c - Schoorl b 1.15 u. Programa voor zaterdag 14 novem ber aspiranten: AFC'34 e - Duinranders c 2.45 u. J. Holland d - Duinranders d 1.30 u. Zondag 15 november: Duinranders - S.V.A. 2.00 u. KW 3 - Duinranders 2 12.00 u. Duinranders 3 - DTS 4 10.00 u. Duinranders 4 - KSV 4 12.00 u. HSV b - Duinranders b 2.30 u. Duinranders 7 - S.C. Dynamo 2.00 u. Duinranders 8 - Alk. Boys 10 10.00 u. Flamingo's 3 Duinranders jun. 12 u. GSVA - Duinranders A 12.00 u.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1970 | | pagina 2