Wat is dat? 11 J^&istniis 1970 Gerritsen De Duinstreek in december KLOKKEN verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoorl, Schoorldam, Groet, Camperduin, Petten en Egmond X - Enorme belangstelling op afscheidsreceptie. DOKTERSDIENSTEN Weekenddienst Tandartsen in Bergen KERSTMIS EN GROOTMOEDER dinsdag 29 december. Geslaagd voor het doctoraal examen Geslaagd JAARGANG no. 50 - DINSDAG 22 DECEMBER 1970 - 6 PAGINA'S weekblad DE DUINSTREEK REDAKTIE EN ADMINI8TRATIE DRY. VOLKERS EN LEEGWATER (v.h. C. Oldenburg) Damweg 1e - Schoorl Telefoon (02209) 1268 en 1223 Giro 55 28 6T Bankrelatie Alg. Bank Nederland n.v.. Bergen Coöp. Ralftelaenbank, Schoorl en Bergen Ned. Mlddenatandsbank, Alkmaar Advertentieprijs 20 ct. p. mm. Contracten speciale tarieven Abonnementsprijs: 8,50 per jaar; 2,25 per kwartaal Post: per jaar 13,50 per kwartaal 3,50 Het gemiddelde kind uit een arbeidersmilieu heeft op het moment, dat hij of zij op de lagere school komt al een achterstand van een jaar opgelopen in vergelijking met andere kinderen. Het zal die achterstand niet meer inlopen. Integendeel, de kloof wordt steeds groter. Enkele oorzaken: het kind uit een arbeidersgezin beschikt in de regel over minder speelgoed en heeft daardoor minder kansen om al spelend zijn ver mogens te ontwikkelen, vader en moeder hebben een kleinere woorden schat en praten over het algemeen ook niet zo vaak met hun kinderen, us ook verbaal ligt het arbeiderskind al achter op andere kinderen, als het op de lagere school komt, in het arbeidersgezin is er vaak weinig zicht op leren, school en alles wat daarmee samenhangt. Het gevolg is een weinig inspirerend milieu om aan de studie te gaan, dus vaak een tegenzin om e Ieren, niet zo goed mee kunnen komen, minder kansen op een goede positie in de maatschappij en op jonge leeftijd de fabriek in. In 't donkerst van de dagen In 's werelds noodgetij, Klinkt er een blijde mare Voor u en ook voor mij. De Heiland wordt geboren, Hij brengt 't verlossend woord, Het blijde evangelie, 't Wordt overal gehoord. Het Christuskind ligt hulpeloos Nu in een schamele stal, Maar licht omstraalt het Kindeke, Dat eenmaal wezen zal De Koning van het heelal. De wereld echter die verstaat 't Verlossend woord nog niet, Bereidt de Heiland wel een kruis, Ja, wij verstaan het niet. En toch, aan deze wereldnood Kan eens een einde komen, Als Christus' geest ons vaardig wordt, Als we allen tot Hem komen. Daarom, heft blij een juichtoon aan, Het heilswoord is gesproken, Als wij maar luisteren naar dat woord Dan is eenmaal voor allen hier Een betere wereld aangebroken. Laat ons dan voor het nieuwe jaar Spontaan elkander wensen, Dat vrede, rust en harmonie Deel wordt van alle mensen. Dank aan de Vader, die zijn zoon Op aarde heeft gegeven, Opdat wij naar Zijn Woord In vrede mogen leven. Maartje N. Zwaan. Vorige week zaterdag werd tijdens een drukbezochte en uitstekend georga niseerde receptie in paviljoen Minkema te Camperduin afscheid genomen van de heer W. Bant, die per 1 januari a.s. met pensioen gaat en zijn functie als hoofd der school te Groet heeft overgedragen aan de heer J. Wilbers. Nadat de heer J. Koeten als voorzitter van het z.g. 'comité van afscheid' een ieder welkom had geheten werd als eerste van een lange rij van sprekers het woord gegeven aan de burgemeester. De heer Stronkhorst dankte namens het gemeentebestuur de heer Bant voor de bewezen diensten, hij gaf het scheidende schoolhoofd een compliment voor de wijze waarop deze met de kinderen was omgegaan. Als dank hier voor had het gemeentebestuur de heer Bant deze receptie aangeboden. Ook in het maatschappelijk leven heeft u, aldus de burgemeester geopereerd, dit was niet altijd even gemakkelijk. Als herinnering bood de burgemeester een autoradio aan. ytr- mensen van 'het Zeepaard', op dins dag 5 januari a.s. voor u, inwoners van Schoorl, een open avQnd, waar op iedereen, die meer van het werk op het jeugdcentrum zou willen we ten, van harte welkom is. Daarom kunt u één dezer dagen een foldertje in de brievenbus verwachten, waar in nadere informatie over het pro gramma staat aangegeven en waar op u kunt reageren, als u ook zin hebt om te komen. H. Floris, cursusleider. BERGEN B. LUIE Nw. Bergerweg 1, telef. 3130 VOOR KOEDIJK, SCHOORL EN W ARMENHUIZEN F. H. RISSELADA Dr. Heringalaan 18, tel. 1360. GROENE KRUIS SCHOORI Sportlaan 2 MAGAZIJN op zaterdag uitsluitend geopend 10.30-11.00 uur. Ma. t/m vrijdag 12.30-13.30 u. Telefoon 1738. Voor spoedbehandeling op zaterdag en zondag om 6 uur na telefonische afspraak met: J. G. BRANDT v. Reenenpark 11, Bergen, tel. 2059. De kleine jongen had het zo moeilijk. Hij wilde zo graag altijd lief en aardig zijn voor iedereen. Hij had het gevoel, dat hij eigenlijk alleen dan gelukkig zou kunnen zijn. Maar hoe moest je dat dan toch doen als je telkens weer bemerkte, dat anderen dat helemaal niet begrepen? 's Avonds in bed lag hij er over te piekeren en dan kwamen er zo maar van zelf dikke tranen uit zijn oogjes druppelen, die langs zfln wangen op het kussen gleden. Net als regendruppels langs het raam, dacht hij. En dan moest hij toch weer even lachen tussen zijn tranen door. Maar Waarom had hij toch weer zoveel standjes gekregen vandaag. Waarom was moeder nu weer zo boos geworden toen Lexje driftig was gaan huilen. Lexje, zijn kleine broertje, had onhandig zitten spelen met een plastic treintje, dat telkens op dezelfde plek van de rails afviel, alleen maar doordat hij daar de rails niet goed aan elkaar gekoppeld had. Hij, de grote jongen, had Lexje wilde helpen, maar dat joch brulde altijd direct als je t"a-ari eyen een vinger naar zijn speelgoed uitstak. Lexje was altijd bang dat het hem zou worden afgenomen en hij, Lexjes grote broer wilde alleen maar graag helpen. Waarom begreep moeder dat toch nooit? Ja, hij wist heus wel dat moeder het druk had met vijf kinderen en het grote huis, maar toch Het leven was wel een ingewikkelde geschiedenis, vond het jongetje. Je wilt goed en lief zijn, maar de men sen begrijpen het niet. Je wordt dan vanzelf boos, dat kan toch niet an ders? En dan doe je vanzelf dingen die je niet doen wilt en dan krijg je een standje en dan voel je je weer zo bar ongelukkig, vooral omdat je het niet kunt uitleggen. Ze willen niet eens naar je luisteren, de grote men sen, ze zeggen zo gauw: „Hou jij je brutale mond maar en doe wat je gezegd is". Het is toch niet brutaal als je wilt zeggen dat je het helemaal niet zo bedoeld hebt? „En nu moet je niet gaan huilen want daar heb je niet de minste reden voor." De jongen voelde echter dat hij heel veel redenen had om bedroefd te zijn. Het was toch eigenlijk het erg ste wat je kon overkomen, wanneer je het gevoel had, dat je hartje tot barstens toe vol zat met iets dat je zou willen weggeven, maar dat je steeds weer gewoon werd terugge gooid? Het was net alsof je met zorg een mooi cadeautje voor iemand had uitgezocht en dat je weer werd te ruggegeven met de woorden: „Bah, wat lelijk. Houd het zelf maar, ik hoef het niet, ik zou niet weten wat ik er mee moest doen." Met Kerstmis ging hij bij grootmoe der logeren. Eindelijk hadden vader en moeder goed gevonden dat hij dit jaar met het kerstfeest niet thuis zou zijn en dat hij alleen bij grootmoeder mocht logeren. Eigenlijk gek. Ze lo geerden zo vaak met z'n allen bij grootmoeder, voor een weekend of een paar dagen in de vakanties. Maar als je met zo velen bent, kun je nooit echt goed helemaal contact met iemand hebben en de jongen voelde dat grootmoeder degene was die hem waarschijnlijk wel zou begrijpen. Waardoor voel je zoiets eigenlijk? Alles lag toch maar vaag en erg door elkaar in zijn hoofdje. Het is ook zo moeilijk als je zelf wilt weten wat je werkelijk wilt. Nou en daar sta je dan als jonge ar beider temidden van een aantal lot genoten, terwijl je vriendjes, die het qua huiselijke omstandigheden wat beter hadden getroffen, zich klaar maken om naar de middelbare school te gaan en misschien naar de univer siteit om dan in een goed betaalde baan te belanden. Je bent opeens werkende jongere geworden en maakt deel uit van een bedrijf, waar ouderen zeggen, wat je doen moet en er op toe moeten zien, dat je vol doende produceert en goed je best doet tot je 65 jaar bent geworden. Natuurlijk, volgens artikel 12 van de arbeidswet van 1919 heb je als wer kende jongere recht op 1 dag vor ming of onderwijs in de week, maar slechts 'n handjevol bedrijven houdt zich aan deze wettelijke verplichting. De rest doet niets of vrijwel niets voor de scholings- en vormingskan sen van haar jonge werknemers. Dat is dan ook de reden, waarom er op het ogenblik talrijke acties worden gevoerd door de werkende jongeren zelf en allerlei discussies worden ge houden binnen de politieke partijen en in het parlement, want ook als werkende jongere moet je je houding kunnen bepalen in de werkplaats en in de samenleving. Daar komt nog bij, dat er zich momenteel in onze samenleving allerei veranderingen aan het voltrekken zijn. Het jeugdcentrum is één van de vor mingscentra, waar groepen werkende jongeren en leerlingen van huishoud scholen bij elkaar komen om met el kaar te praten en te denken over je eigen plaats als jongere in het be drijf en op school, over de wijze waarop je omgaat met je baas of lerares, die vaak over allerlei dingen heel anders denken dan jij. Het blijft op het jeugdcentrum echter niet bij praten alleen. Het is helaas niet goed mogelijk om u in het bestek van dit korte artikeltje hierover volledig te informeren, Daarom beleggen wij, ;^^<3gcS<§C)gcK8C§cK§<3ScKSciScKioScS-<®<3i<S-c§<3ScS-cgC!icl<toScS-cSc§<S-c§egcS^ In verband met de komende feestdagen zal 'De Duinstreek' in december verschijnen op: Wij vragen hiervoor de medewerking van onze adverteerders. De heer Bronzwaer, inspecteur van het Lager Onderwijs merkte in zijn toespraakje op dat er 35 jaar gele den op onderwijsgebied minder on behagen was dan nu, ondanks het feit dat de uitwendige voorzienin gen nu zoveel beter zijn dan toen. Als ik zie, aldus de inspecteur dat de vakorganisaties zich beijveren voor instelling van een ambulant hoofd der school (die zich dan niet meer met lesgeven, maar uitslui tend met de leiding der school kan bezighouden) dan moet ik zeggen dat u nauwelijks van deze verbete ring heeft geprofiteerd. De heer Bronzwaer had uitgerekend dat de heer Bant ruim 1200 kinderen aan zijn zorgen had zien toevertrouwd. Dr. Sikkema, jarenlang schoolarts die liefst 30 jaar met de heer Bant had samengewerkt had deze leren kennen als iemand die zijn hele per soon in het kind had gelegd, hij heeft het kind niet alleen kennis bijgebracht maar ook diens karak ter gevormd. De schoolarts zei op de school van de heer Bant altijd een sfeer van gemoedelijkheid te hebben aangetroffen en zei te hopen dat de huidige vriendschap zal worden ge continueerd. De heer Stokker sprak namens de Algemene Bond van Onderwijzend personeel. Hij merkte op dat de heer Bant nu als 65-plusser wel bestormd zal worden door de bakkers daar hij ook in dit vak van huis uit de nodige ervaring heeft. De heer Schepers die het woord voerde namens de ver. voor open baar onderwijs (vroeger Volkson derwijs geheten) zei te hopen dat de heer Bant nog lang van zijn vrije tijd zal mogen genieten. De heer Broersma, hoofd der OLS te Schoorl voerde het woord mede namens de heren Wilbers, die de heer Bant gaat opvolgen en ook na mens de heer Voogd, hoofd der school te Catrijp. De heer Broersma zei prettig met de heer Bant te hebben samengewerkt, gemeen schappelijke problemen werden al tijd besproken in de bus waarmee de twee scholen naar het zwem bad gingen. De heer Le Belle zei dat hij nog wel erg veel moeite had om zich wethou der van Onderwijs te voelen. U was zo sprak hij tot de heer Bant, een bedaard man maar niet bejaard. In de schoolraad had u een gedegen, goed doorwogen oordeel. Ik hoop zo zei de heer Le Belle, dat u met ons blijft meedenken want: komt Bant, komt raad. Namens de Schoorlse IJsclub, waar van de heer Bant een der oprich ters is geweest, sprak de heer Voogd terwijl mevr. Arpeau die zoveel ja ren met de heer Bant heeft samen gewerkt, wees op de goede tijd die men samen heeft gehad. De heer de Leeuw wees op de hem eigen wijze op de reizen die hij met de heer Bant heeft gemaakt. Hij hoopte dat de heer Bant 'een dure voor de Staat zal worden'. De heer de Leeuw vond het jammer dat de mensen nog steeds niet beseffen hoe belangrijk Esperanto is. Verder werd nog het woord ge voerd door de heer Maijer, oud hoofd van de lagere school te Cat rijp, de heer Sleking namens de VVV Groet-Camperduin en de heer Hel der, een der oud-leerlingen van de heer Bant uit diens tijd in Scha- gen. De bezoekers bleven maar binnen stromen evenals de caudeaus in alle soorten en maten. Talrijke han den moesten worden gedrukt en een en ander geschiede onder regie van het comité van oud-leerlingen die dit uitstekend onder de knie bleken te hebben. Voordat de officiële receptie plaats vond voerden de huidige leerlingen van de heer Bant een aantal toneel stukjes op, dit werd in de avond uren gedaan door de oud-leerlingen. De heer Bant kreeg nog enkele prachtige cadeaux, n.l. een diapro jector, een complete stereo instal latie inclusief 2 boxen en platen- bonnen van de verschillende ouder commissies. De redactie van dit blad sluit zich tenslotte graag aan bij de vele goede wensen van de verschillende spre kers en hoopt dat het de heer Bant gegeven mag zijn nog lange jaren van zijn welverdiend pensioen te mogen genieten. SCHOORL Aan de Vrije Univer siteit te Amsterdam slaagde onze vroegere plaatsgenoot, de heer J. D. van Woudenberg, voor het docto raal examen geneeskunde. Een fe licitatie waard, vooral als u weet dat de heer Woudenberg pas 25 jaar is. Aan de Technische Hogeschool te Delft slaagde de heer R. J. Witte brood voor het kandidaatsexamen ci viel ingenieur. Aan de HTS te Hilversum slaagde de heer B. N. Wittebrood voor het eindexamen hoger elektronicus. Die kerstdagen bij grootmoeder zou de jongen later nooit vergeten. Het had gesneeuwd en het was daarna gaan vriezen. De bossen waren he lemaal wit, de zon toverde duizenden kristalletjes op de takken van de bomen en op de besneeuwde velden. Sommige boomstammen waren aan één kant wit doordat de wind de sneeuw daar tegenaan had gewaaid. Door de vorst zat die er nu vast op geplakt. Ze hadden door het bos ge wandeld over paden, waar nog nie mand was geweest. Het was haast jammer om zo ineens je voet op iets te zetten dat zo smetteloos wit was. Grootmoeder had verteld over Je zus, die zo graag goed wilde zijn voor alle mensen en ook zo graag aan alle mensen had willen leren hoeveel plezieriger het leven was als je lief voor elkaar was. Maar de mensen hadden Jezus helemaal niet begrepen. Ze hadden gesproken over de kerk en grootmoeder had gezegd, dat zij liever een grote wandeling in het bos maakte, dat zij zich dan veel dichter bij God voelde, want God was over al. Zij voelde zich dan veel meer een onderdeel van de natuur, ze voelde daar veel beter dat ze erbij hoorde, bij de bomen en het mos, bij de hoge varens, bij de kevers en de torren, de vliegen en de mieren, maar ook bij de mensen. God is in alles wat leeft. Toen de jongen vroeg wat God dan eigenlijk was, had zij geantwoord: „Ik geloof, dat God het streven naar het goede in de mens is. Zo voel ik het." En toen vertelde grootmoeder dat zij vaak zo'n verlangen kreeg om tegen alle mensen te zeggen, dat Jezus het vast niet zo had bedoeld als dat wat de mensen van het Christendom had den gemaakt. De mensen hadden oorlogen gevoerd in naam van het Christendom en Jezus had juist lief de en verdraagzaamheid gepredikt. Jezus had de mensen beslist niet verdeeld in Christenen en heidenen, wel in goeden en slechten. „Als je in een stad woont en niet zoals ik zo'n prachtige natuur vlak bij je huis hebt, kan het wel eens heel prettig zijn om naar de kerk te gaan. Je kunt dan luisteren naar goede woorden, gesproken door iemand die ernstig heeft nagedacht o'ver de problemen die het 'leven' met zich meebrengt. Maar ieder mens moet voor zichzelf uitmaken waar hij God kan vinden, d.w.z. waar en met wie hij het beste van zichzelf naar buiten kan brengen." Ze hadden gepraat over goede en slechte mensen. „Ik geloof," zei grootmoeder, „dat slechte mensen zo zijn geworden doordat zij als kind niet goed werden begrepen." De jongen spitste zijn oren. Dat sloeg op hem. „Iemand, die niet wordt be grepen als hij klein is, loopt als hij niet oppast, groot gevaar zijn slechte eigenschappen te ontwikkelen, De mensen doen je pijn en je krijgt de neiging ook pijn te gaan doen en dat mag niet, dat is niet juist, maar het is moeilijk daar tegen te vechten, of schoon zelfs een kind dat al moet doen. De slappen en zwakken ge ven aan die neiging toe, degene die niet ernstig over zichzelf willen of kunnen nadenken. Ze slepen soms anderen mee, daarom moeten de sterkeren doorgaan te proberen an deren te helpen en te zoeken naar mensen die net zo denken als zij. Met hoe meer mensen je contact krijgt, des te meer mensen kun je helpen." „Maar groomoeder," vroeg de jon gen, „hoe komt het dan dat er slechte mensen regeren, dat er tel kens oorlog is en revolutie en al die akeligheden?" „Dat is moeilijk uit te leggen. Vaak willen zij, die regeren, het graag goed doen. Soms lukt het niet doordat de mensen dit niet begrijpen. Of ook doordat zij, ondanks hun goede wil, toch de dingen niet zien zoals zij ze zouden moeten zien. Sommige men sen zijn te dom om het allemaal te begrijpen en daarom is het zo goed dat iedereen goed onderwijs krijgt en zelfstandig leert nadenken. Er is al heel veel verbeterd vergeleken bij toen ik klein was, toen er nog kin deren waren die nooit naar school gingen." „Zoals in de ontwikkelingslanden?" Grootmoeder glimlachte om haar weetgierige kleinzoon: „Laten we daar verder niet over praten, dat is een onderwerp apart, dat doen we een andere keer. We gaan nu naar huis en de kerstboom aansteken." 's Avonds, toen grootmoeder hem naar bed bracht zuchtte de jongen: „Ik wou dat er maar nooit meer oorlog kwam, nergens, nergens." „Daarvoor moeten alle mensen eerst 'een heleboel wijsheid ïeren." En grootmoeder dacht met een zekere bitterheid aan de schuld die vorige generaties op de schouders droegen, en aan de zorgen en de lasten die daardoor nu moesten worden getorst door al die vele jonge mensen en kinderen, die toch zo graag geluk kig zouden willen leven, Maar wat was geluk? Kan een mens niet al leen gelukkig zijn door anderen ge lukkig te maken? En zij zei tot haar kleinzoon: „We kunnen het alleen bereiken door zelf een goed voor beeld te geven." „Ja," zei de jongen, „zoals jij, groot moeder." Grootmoeder glimlachte. „Je bent nu 11 jaren en groot genoeg om veel te begrijpen. Je moet zelf maar flink je best doen." „Ja, en als er nu overal alleen maar goede mensen gingen regeren!" Er blonken tranen in de ogen van de jongen, tranen die een mengeling waren van vreugde en verdriet. Hij was gelukkig omdat grootmoeder hem zo goed had begrepen en hij zou vast proberen om een wijs en goed mens te worden. Maar oh, die oorlo gen en die slechte mensen en revo luties en boosheid „De hoofdzaak is, dat je probeert an dere mensen te begrijpen," zei groot moeder, „in alles." Zij kuste hem goede nacht en stopte hem extra lekker onder. „Morgen praten we weer verder." De jongen peinsde er over na toen het licht was uitgedraaid. Het was fijn zo te praten, maar er bleef zo veel te piekeren over. Vrijheid voor iedereen, doen waar je zin in had. Dat kon toch niet? Of wel soms? Dat was het, waar men altijd om riep. Was het alleen doordat hij nog klein was, dat hij het echt niet helemaal begreep? Geluk Wijsheid Oor log Vrijheid Vrede

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1970 | | pagina 1