Bergen bezit twee kostbare-dubieuze
rapporten
VVV Groet-Camperduin boos
op de AMOCO
hl
^)ezkeezsstu2ieza<p<fi0zt
3’
is
verschijnt te Bergen, Bergen aan Zee, Schoort, Schoorldam, Groet, Camperduin, Petten en Egmond
aan
I
N
*a
>n
)0
V
4£
dc
ir
□O
3f
DOKTERSDIENSTEN
me
!62
!C
EK
Abonnementsgeld
Weekenddienst
Tandartsen in Bergen
Bestemming opbrengst
kerstaktie Open Deur
Te weinig tandartsen in
Bergen?
13e JAARGANG No. 12 - DONDERDAG 25 MAART 1971 8 PAGINA’S
I
1.
2.
D. J. Luiting.
HC
3.
4.
OC
a.
5.
IE
GE
EF<
en
iic
ysi<
hob
weekblad
DE DUINSTREEK
Bankrelatie
Alg. Bank Nederland n.v., Bergen
Coöp. Raiffeisenbank, Schoort
en Bergen
Ned. Mlddenstandsbank, Alkmaar
op
nisi
REDAKTIE EN ADMINISTRATIE
DRY. VOLKERS EN LEEGWATER
(v.h. C. Oldenburg)
Dam weg 1e - Schoort
Telefoon (02209) 1268 en 1223
Giro 55 28 67
Advertentieprijs 25 ct. p. mm.
Contracten speciale tarieven
Abonnementsprijs:
ƒ10,— per jaar; ƒ3,- p. kwartaal
Post: per jaar 25,—
Per kwartaal ƒ6,25
>5,
313
Kc
2o:
da)
M
ilèï
2,
20
VOOR BERGEN
F. Houdé
Prins Hendriklaan 14
Telefoon 3895
en
J. M. P. Lugten
Hoflaan 6
Telefoon 2700
idig
vc
Willen onze abonnees die per
kwartaal betalen voor 1 april
a.s. hun abonnementsgeld van
3,overmaken op giro
55 28 67
t.n.v. Fa. Volkers en Leeg
water, Schoorl.
De abonnees die per kwitantie
betalen krijgen deze aangebo
den na 1 april. Wanneer u
wilt veranderen van betaal-
gelegenheid belt u dan even
het kantoor (02209) 1268.
Hoewel het autovervoer toch bepa
lend is en in steeds sterkere mate
bepalend zal worden voor het ver-
keerspatroon, zoeken wij tevergeefs
in de verkeersMudie naar onderver
deling van dit soort personenver
plaatsingen in verblijfsrecreanten,
dagrecreanten woon- en werkforen-
sen en overig vervoer.
Evenmin wordt er in de studie iets
gezegd over het openbaar vervoer.
De visie van de auter(s) over de mo
gelijkheden of onmogelijkheden voor
Bergen van dit soort personenver
plaatsing voor 1985 ontbreekt.
Het zeer kleine aandeel dat het
openbaar vervoer momenteel heeft
in de personenverplaatsingen was
een vingerwijzing dat verbetering op
dit punt mogelijk een bijdrage kan
leveren voor de toekomstproblemen.
GROENE KRUIS SCHOORL
Sportlaan 2
MAGAZIJN op zaterdag uitsluitend
geopend 10.30-11.00 uur. Ma. t.m.
vrijdag 12.30-13.30 u. Telefoon 1738.
Voor spoedbehandeling op zaterdag
en zondag om 6 uur na telefonische
afspraak met:
T. v. WERVEN,
Dr. v. Peltlaan 55, Bergen, tel. 3139
Juister ware het geweest wanneer
hier gestaan had dat de strandre-
creatie mogelijkheden tot ontwikke
ling biedt, mogelijkheden die echter
een aanzienlijke uitbreiding van al
lerlei voorzieningen vereisen.
CONCLUSIE:
Dat de verkeersstudie slechts kon
uitmonden in vijf aanbevelingen, on
derstreept de zwakheid van deze
studie.
Waarom werden niet in een veel
vroeger stadium, per slot dateert de
opdracht voor deze studie al van be
gin 1968, de aanbevelingen onder de
aandacht van het gemeentebestuur
gebracht?
Het moet voor het huidige gemeen
tebestuur een grote teleurstelling
zijn te ervaren dat men lang, wel
licht te lang, gewacht heeft op iets
wat nauwelijks kan dienen als reëel
uitgangspunt voor het werk dat toch
op korte termijn verricht moet gaan
worden.
Op een gunstige uitzondering na,
want wij achten het stromendiagram
voor de ringweg, zoals weergegeven
in figuur 21 van de studie, ondanks
de twijfel over de juistheid van het
verwerkte cijfermateriaal, een van
de weinige goede gegevens die de
studie heeft opgeleverd,” aldus de
heer Hamstra.”
Coöp. Raiffeisenbank, Scht
an
cl
0
BEVOLKING
Aangezien het werkende deel van de
bevolking in belangrijke mate de
verkeersintensiteit in het dorp be
ïnvloedt, analiseert de auteur de sa
menstelling van de beroepsbevolking
in Bergen. Wat hij precies onder be
roepsbevolking verstaat, blijft on
vermeld.
Wanneer er een overzicht gegeven
wordt van de samenstelling van de
beroepsbevolking, dan blijft de on
derverdeling beperkt tot landbouw,
nijverheid en overig en dateren de
meest recente cijfers van 1960. (Het
nut van een volkstelling aangetoond,
red.).
De auteur vóórziet in 1985 in Bergen
5850 personen tussen 20 en 64 jaar,
die de beroepsbevolking dan zullen
uitmaken. Daarvoor zouden dan on
geveer 2000 nieuwe arbeidsplaatsen
in de regio gecreëerd moeten wor
den. Verzuimd wordt de woonforen-
sen in de raming van 1985 te betrek
ken. Deze groep, die de laatste 25
jaar een steeds belangrijker deel
uitmaakt van de uitbreiding van de
beroepsbevolking, werd niet nader
in de analyse betrokken. Toch zóu er
aan de hand van de recente vesti
gingen in Saenegheest, de 9 Nes
sen, de Nesdij kbuurt en de Oranje-
buurt wel degelijk gegevens verza
meld kunnen worden om vóór deze
groep tot een verantwoorde prog
nose te komen. Dat is met name voor
de verkeersstudie belangrijk, omdat
De duidelijkheid zou ermee gediend
zijn wanneer het adviesbureau had
aangegeven hoe deze toenamefactor
van 4,5 voor de Eeuwige Laan tot
stand kwam, wat de bijdrage daarin
was van welke groep en van welke
ontwikkeling.
In het rapport wórdt geheel niet
gesproken over de feitelijke ’bottle
neck’ in de wegverbinding Bergen-
Binnen en Bergen aan Zee, te weten
de T-kruising bij de Franschman.
Eerst wanneer ook daar een verbe
tering tot stand komt, heeft het zin
om te praten over maximale belas
ting, uitgedrukt in motorvoertuigen
per uur van de Eeuwige Laan.
Wanneer we óp blz. 32 van het rap
port lezen dat een goed uitgevoerde
tweestrooksweg 900 a 1000 motor
voertuigen per uur kan verwerken,
terwijl op blz. 34 zelfs voor de
Eeuwige Laan een cijfer van 1200
mv/uur genoemd wordt, en we be
denken dan dat dat ruim 3 x de ge
meten piek is, dan lijkt het niet on
mogelijk dat enige verbetering aan
de wegbreedte van de Eeuwige Laan
de enige concessie zou behoeven te
zijn die Bergen, na verbetering van
hét kruispunt bij de Franschman,
aan het toenemende autoverkeer zou
behoeven te doen.
Kleiweg een proefboorplatform was
én vooral toen men gas aantrof aan
de Hargerstrandweg werd te kennen
gegeven dat de lokatie Kleiweg niet
explorabel was. Niet alleen de in
woners maar ook de VW Groet-
Camperduin en Omstreken is over
het voornemen van de Amoco bij
zonder ontstemd. Voorzitter Sleking
zei dat er geen mens zal zijn die in
Campergeesten een huis zal kopen.
Als de lokatie gaat ’draaien’ zal er
een bijzonder irritante geluidshinder
ontstaan die dag en nacht doorgaat.
Verder zullen de huizen in Camper
duin dalen in waarde en zal het toe
ristische bezoek drastisch afnemen.
Verder bleek op de zaterdag j.l. ge-
Schoorl voelt zich (opnieuw) door de
zo langzamerhand berucht géwor
den Amoco in de luren gelegd. Na
dat deze maatschappij had beloofd
dat er op de boorlokatie Groet I
(Kleiweg) niets meer aan exploratie
zou worden gedaan blijken de gas
bazen nu andere plannen te hebben.
En als deze plannen werkelijkheid
worden dan zal er van het nieuwe
plan Campergeesten wél niets te
rechtkomen. Hetgeen impliceert:
voorlopig geen riolering te Camper
duin want zoals bekend kan men pas
tot aanleg hiervan overgaan als tér
plaatse wordt gebouwd.
De Amoco heeft in het verleden
steeds gesteld dat de lokatie aan de
grondgebied van Bergen-Binnen op
gedeeld in 105 vierkanten van 250 bij
250 meter en zijn per vak de inwo
ners geteld, die er in 1968 woonden
en die er in 1985 zullen wonen.
De uitbreiding tot 1985 staat nage
noeg geheel ingetekend in de vakken
18, 18, 2Ó - 27, 28, 29 - 36, 37, 38, 39 -
51, 52 - 67 - 81 - 93 - 100 en 101, alle
gelegen aan de oostrand van ’t dorp.
Voor vele van deze vakken wordt
een inwonertal geschat van 350 en
hoger tot een aantal van 395 toe.
Deze cijfers zijn hoog en mogelijk
te hoog, wanneer men tenminste ook
in de nog komende nieuwbouw het
kenmerkende van Bergen wil hand
haven.
Zoeken we in de bijlage vakken op
die de bekende stukken van ons dorp
bedekken, dan vinden we de navol
gende cijfers.
-Buerweg - Eeuwige Laan 50 inwo-
ners per vak. De negen Nessen nog
geen 100* inwoners per vak. Doorn
tjes - Nesdijk gebied 200-250 inwo
ners per vak. Begin Kerkedijk,
Oranjebuurt 250-300 inwoners per
yak. Omgeving St. Anthoniusstraat
350 inwoners per vak. Dr. van Pelt
laan 350 inwoners per vak. Omge
ving Dorpsstraat 350 inwoners per
vak. Tuindorp ruim 500 inwoners per
vak.
Dit moet fout zijn, het juiste cij
fer ligt rond 150.
In bijlage 1 van het rapport zijn een
aantal onjuistheden aan te wijzen
die de betrekkelijkheid van al dat
precies toedelen van het inwonertal
aan vakjes illustreren.
Vak 14 en het bovendeel van vak
23 bedekt het bebouwde terrein tus
sen het Luiveland en het Kapel-
weidtje. Daar staan nu al 30 huizen
en er zouden dus ca. 100 inwoners
te tellen zijn. Voor vak 14 staat
echter niets ingevuld, ook niet voor
1985.
Vak 66 bedekt een groot stuk van het
huidige Saenegheest, het inwoner
tal in 1968 en 1985 bedraagt volgens
de auteur echter slechts 19.
In de negen Nessen staan op een
bouwterrein van rond 280.000 m2 171
Nessenwoningen, 64 flats in hoog
bouw en rondom de Nessen nog eens
11 woningen, de Elzenhoeve meege
rekend. In totaal 246 woningen, of
wel minder dan 10 woningen per ha.
In totaal kunnen er verder rond
700 personen gehuisvest worden, dat
is 25 per hectare of op een vak van
250 bij 250 meter omgerekend ruim
150 per vak.
Controleren we aan de hand van de
ze cijfers de bijlagen 1 en 2, dan
Wordt het betreffende bouwterrein
af gedekt door de vakken 1, 2, 4, 5, 6,
9 en 10. Tellen we voor deze vakken
de opgegéven inwoners, dan levert
dat zowel voor 1968 als voor 1985 een
totaal op van 461. Ook hier moet dus
sprake zijn van eén omissie.
deze groep een belangrijk aandeel
heeft in de verkeersbelasting.
DE WENS IS DE VADER
Als basis' voor de verkeersstudie
wordt uitgegaan van een studie van
dr. M. C. Tideman, waarin o.m. staat,
dat op eén zomerdag in 1980 in Ber
gen 31.500 personen zullen zijn,
waarvan er 18.000 inwoners zijn,
aangevuld mét 4.500 verblijfsrecre
anten en 9.000 dagrecreanten.
In de studie van dr. Tideman zijn
een aantal voorspellingen gedaan
voor het aantal verblijfsrecreanten
dat Bergen in 1980 mag verwachten.
Dat was een uitermate moeilijke, zó
niet onmogelijke opgave (zegt de
auteur zelf) om deze voorspelling te
doen zonder daarin de invloed van
het nieuwe Bergen aan Zee te be
trekken.
De het toerisme stimulerende in
vloed die uit zal gaan van de uit
voering van het plan B.O.B., was één
van de factoren waarop dr. Tideman
een voortgaande stijging van het lo
gies in Bergen durfde te voorspellen.
Zolang we echter niet zeker weten
of het plan B.O.B. gerealiseerd zal
worden, dan behoren de cijfers van
dr. Tideman als gekleurd te worden
aangemerkt. Uit zijn rapport valt
immers te lezen dat het buitenland
se toeristenbezoek aan Bergen voor
het overgrote deel uit Duitsers be
staat, en dat er in 1967 een recente
landelijke daling te constateren viel
van de bestedingen van Duitsers in
het vreemdelingenverkeer.
Wat het aantal overnachtingen van
Nederlandse logerenden betreft, sig
naleert dr. Tideman een teruggang
van 263.000 in 1950 via 301.000 in 1956
naar 193.000 in 1962 en 170.000 in
1966.
De auteur had er beter aan gedaan
deze ontwikkelingen te toetsen aan
nog recenter cijfermateriaal, dan
zonder meer uit te gaan van de ge
gevens die dr. Tideman gebruikte.
STOUWEN MAAR...
Wat de dagrecreatie betreft, wil de
auteur ons doen geloven dat een
Amerikaans onderzoek over bezoe
ken aldaar aan de nationale parken
van 1950 tot 1960 - dat een jaarlijk
se toename van 3,5°/o te zien gaf -
gebruikt mag wórden voor het groei
percentage van het strandbezoek bij
ons over- de periode 1970-1985. Zo
komt hij tot een 18.700 dagrecreanten
op een topdag in 1985 met daarnaast
nog eens 6.000 verbijlfsrecreanten.
Dat deze 24.700 strandbezoekers
dan in 7000 auto’s naar Bergen aan
Zee komen en dat deze 7000 auto’s
aldaar ook geparkeerd moeten kun
nen worden laat de auteur wijselijk
onvermeld, evenals de vrij ingrij
pende voorzieningen die nodig zullen
zijn om al deze bezoekers hun vier
kante meter strand te kunnen aan
bieden.
De auteur van het sociaal-econo-
misch model 1985 komt tot de na
volgende conclusies:
1. Hij verwacht een vrij evenwich
tige arbeidssituatie voor 1985, maai’
stelt dat de groei van de werkgele
genheid binnen Bergen evenredig zal
dienen te verlopen aan de groei van
de bevolking. Deze stelling is aan
vechtbaar, te meer daar een andere
conclusie luidt dat Bergen-Binnen
meer en meer een forensengemeente
zal worden.
2. Bergen zou door haar toeristische
functie een grotere sociale mibili-
teit hebben doordat kwantitatief en
kwalitatief meer mogelijkheden
zouden bestaan, dan in een normale
forensengemeente. Ook deze uit
spraak is zwak. Een forensenge
meente heeft nauwelijks behoefte
aan grote sociale mobiliteit. Haar
inwoners zijn immers gewend hun
inkomsten op afstand te verdienen.
Daardoor alleen al is de noodzaak
om ter plaatse over eén ruime keu
ze aan arbeidsplaatsen te beschik
ken, niet aanwezig.
3. De functie-scheiding tussen de 2
kernen: Bergen-Binnen en Bergen
aan Zee zal zich in de toekomst toe
spitsen. Waarop deze conclusie ge
baseerd is, blijft een raadsel, te meer
waar de kern Bergen aan Zee wat de
ontwikkeling van zijn eigen inwo
ners betreft, in dit rapport geheel
onbesproken blijft.
4. Voor Bergen aan Zee is het voor
al de strandrecreatie, die een sterke
ontwikkeling laat zien, waardoor een
grote uitbreiding van allerlei voor
zieningen nodig is. Ook deze conclu
sie is,, zoals reeds eerder in ander
verband gesteld, verkeerd gesteld.
ken Blijven van de zo broodnodige
riolering. Men was dan ook van
WV-zijde bitter gestemd over de
Amoco die beloofd heeft Hargen aan
Zee en Schoorl aan Zee van water
en elektriciteit te voorzien en deze
belofte niet heeft gehóuden. De
Amoco ziet alleen maar winst en de
gaswinning heeft voor de streek to
taal geen voordeel. Er' is nergens
geld voor, zei de heer Sleking niet
eens Voor de zo broodnodige reini
ging van het strand terwijl de Amo
co uit dit gebied straks tonnen van
daan sleept. Op het gemeentebestuur
van Schoorl rust de plicht over deze
kwestie onophoudelijk in Den Haag
aan de bel te blijven trekken. De
VW zelf overweegt aan. het betref
fende ministerie een protesttelegram
te sturen waarin zal worden gewe
zen op bovenvermelde bezwaren.
Ongetwijfeld is ook over deze zaak
nog niet het laatste woord gespro
ken, in deze tijd van inspraak en
medezeggenschap kan'zelfs de Amo
co niet voorbijgaan aan de protesten
die ongetwijfeld uit de bevolking
zullen komen tegen het ingebruik
stellen van de produktieput aan de
Kleiweg. En ook B en W van Schoorl
zullen ongetwijfeld hun stem laten
horen tegen een instelling als de
Amoco die een heel plan waarop
al zo lang wordt gewacht, gewoon
onmogelijk maakt.
hóuden persconferentie dat de minis
ter van Volkshuisvesting op vragen
van Tweede Kamer-leden had geant
woord dat de gemeenten zullen wor
den gehoord in bestemmingsplannen.
Let wel, dit is gezegd door de heer
Schut, minister van Volkshuisvesting
en niet door zijn collega van Eco
nomische Zaken. Wellicht kan op
deze bespreking ook de lokatie Groot
I worden ’aangekaart’.
De VW is ten zeerste verontrust,
het plan Campergeesten wordt vol
ledig de grond ingeboord, dit plan
wacht al 10 jaar op realisering en de
mensen die hu in Camperduin wo
nen zullen, als de plannen van de
Amoco worden gerealiseerd, versto-
PARKEREN
In de studie ontbreekt een verhan
deling óver hét parkeerprobleem. Er
is wel gemeten aan de parkeerge
legenheid in Bergen-Binnen. Over
de parkeerproblemen die er nu reeds
zijn in Bergen aan Zee wordt in de
studie in het geheel niet gesproken.
Zolang niet duidelijk vast staat dat
een veronderstelde toenemende ver
keersstroom ook pp de plaats van
bestemming kan worden opgevan
gen, heeft het weinig zin te spre
ken over de noodzakelijke wegver-
beteringen die voor het verwerken
van deze verkeersstroom nodig zijn.
Voor de Eeuwige Laan en het ver
keer van en naar Bergen aan Zee
zal in de toekomst het aantal nieuwe
strandafgangen en het aantal nieuwe
parkeermogelijkheden bepalend zijn
voor de te verwachten verkeers
stroom.
De heer Luiting vindt een zeer voor
zichtig mede-opposant in ir. J. Ham
stra, die eveneens grote bezwaren
heeft tegen de inhoud van beidé stu
dies. In een uitgebreid eerste com
mentaar formuleert de heer Ham
stra de volgende bezwaren:
„Hoewel bestemd voor niet-deskun-
digen, zijn de béide rapporten daar
niét naar geschreven. Zij blijken
slecht leesbaar te zijn (dat is erg
zacht uitgedrukt, red.) omdat de
auteur(s) veelvuldig voor de leek on
bekende vaktermen gebruiken, die
zij niét nader verklaren, gegevens
introduceren die niet controleerbaar
zijn en eenheden en afkortingen ge
bruiken naar de betekenis waarvan
de lezer dan maar mag raden.
Wie zich daardoor niet laat afschrik
ken kómt tot de navolgende teleur
stellende conclusies:
Omdat er weinig of niets bekend is
van het verplaatsingspatroon van de
dag- en verblijferecreanten en deze
toch eén belangrijke invloed uitoefe
nen op de verkeersproduktie werd
een uitgebreid verkeersonderzoek
voor Bergen noodzakelijk geacht.
Waarom echter hét avondspitsuur
op' een gemiddelde werkdag in het
hoogseizoen gekozen werd als model
voor de studie, wórdt Onvoldoende
gemotiveerd.
Uit bijlage 11 blijkt dat dit spitsuur
een extra intensiteit geeft van 5O°/o
boven de overige daguren.
Ontlenen we vervólgens uit bijlage
10 dat de periode van het verkeers-
onderzoék samenviel met de hoogste
verkeersintensiteit dat jaar gemeten,
dan valt daaruit af te luiden dat het
verkozen model het meest extréme
is dat te bedenken valt.
Of ons wegennet op dergelijke pie
ken moet worden afgestemd, is een
beleidsbeslissing waar het gemeente
bestuur zich tevoren over had beho
ren uit te spreken.
Naast openbaar vervoer, auto’s én
(brom)fietsen,. wordt in de studie ook
gewerkt met het onderscheid re-
creatieverkeer - overig verkeer. Een
zeer instructief onderscheid tussen
verblijf s- en dagrecreanten ont
breekt echter, terwijl het toch zo be
langrijke forensenverkeer niét apart
vermeld wordt. Daarmede verliest
de verkeerstelling aan waarde, ze
ker wat betreft de extrapolatie naar
1985.
ONVOLLEDIG
Uit de cijfer-overzichten in de stu
die kan eenieder de kwantitatieve
verdeling zien van het totaal van
ruim 10.000 personen verplaatsingen
die op het avondspitsuur in ’t hoog
seizoen werden geteld. Deze perso
nenverplaatsingen kunnen wij in
volgorde van grootte als volgt ver
melden.
75°/o per auto, als volgt te verde
len:
43°/o van en naar Bergen;
26°/o binnen de gemeente Bergen,
dit onderverdeeld in:
14,°/o binnen Bergen-Binnen en
12°/o tussen Bergen-Binnen en
Bergen aan Zee; en
6% doorgaand verkeer.
23% per (brom)fiets, als volgt
verdeeld:
12% binnen Bergen-Binnen;
2% tussen Bergen-Binnen
Bergen aan Zee;
8% van en naar Bergen; en
1% doorgaand verkeer.
2% per openbaar vervoer.
Het ziet er naar uit dat de met name door oud-burgemeester L. J. de Ruiter
veelvuldig aangeprezen ’deskundigen’ de Heerlijkheid hebben verlucht met
twee even kostbare als dubieuze rapporten.
De ’verkeersstudie’ en het ’sociaal-economisch model 1985’, waarvan de
aanbieding (op 9 maart j.l.) de sluier van een kleinzielige geheimzinnigheid
doorbrak, blijken na ampele bestudering griezelig rammelende prognoses.
Zó griezelig zelfs, dat het VVD-raadslid, de heer D. J. Luiting de juiste
plaats voor de kostbare schrifturen (kosten meer dan ƒ100.000,heeft
gevonden in de prullenbak.
„De rapporten gaan uit van veranderde en deels foutive gegevens/’ meent
de heer Luiting, die er enkele noemt: „Het vorige gemeentebestuur heeft
het adviesbureau waarschijnlijk niet durven vertellen, dat het B.O.B.-
reconstructieplan voor Bergen aan Zee nimmer als uitgangsunt zou mogen
dienen. Ook de desastreuze ringweg van het structuurplan is als ’uit te
voeren’ object aangenomen, terwijl er in het verleden met zoveel woorden
is verzekerd, dat het structuurplan in feite niets anders beoogt dan het
’bevriezen’ van het centrum. De vijf conclusies van het verkeersrapport
zouden door de eerste de beste inwoner van ons dorp die iets van verkeer
weet, binnen vijf minuten kunnen worden opgeschreven. Het is beter het
rapport, ondanks het geld dat het gekost heeft, nu in dè prullenbak te
gooien, dan er een foutief beleid op te baseren,” aldus de heer Luiting, die
daarnaast aankondigt, zelf een compleet verkeersplan te zullen ontwikkelen.
We vinden het bijzonder prettig om
u allen die met kerst óns blad De
Open Deur mochten aanbieden, te
kunnen meedelen dat de opbrengst
ad 250,is overgemaakt aan:
De Stichting Noodfonds Bijstand
Buitenlandse Werknemers te
Utrecht.
We hopen dat een ieder het met dit,
door het Open Deur Werk speciaal
aanbevolen doel eens is en danken
zowel diegenen die het blad kochten,
als diegenen die ons hielpen het blad
te verspreiden, voor de medewer
king.
TRUCJE?
Tijdens de verkeerstelling bedroeg
het aantal personenverplaatsingen
tussen Bergen-Binnen en Bergen
aan Zee, dat per auto plaatsvond,
ca. 1250. Dit vervoer vond plaats
voor 10% met een bezetting van 2,16
per auto en voor 90% met een bezet
ting van 3,66 personen. Daaruit valt
te berekenen een wegbelasting van
365 motorvoertuigen in dat piekuur.
Tegenover dat cijfer stelt het ad
viesbureau een prognose voor 1985
van 1683 motorvoertuigen per uur
voor de Eeuwige Laan, dat is ruim
een factor 4,5 hoger.
35
26
13,5
21.2
12
13.2
11,8
af nemende groei in noordelijke rich
ting.
Hoe aanvechtbaar deze stelling is,
mag blijken wanneer we aan dit
staatje het cijfer voor Schoorl toe
voegen. Deze buurgemeente immers,
ligt ook in Noord-Kennemerland en
ondergaat evenals Bergen de ver
meende uitstraling van de randstad.
Voor Schoorl blijkt over diezelfde
periode het groeipercentage ruim
25% te zijn.
Wat er in het rapport had moeten
staan is, dat zeker voor gemeenten
als Bergen de mogelijke groei van de
bevolking in hoge mate bepaald
wordt door het woningbouwbeleid
en het tempo waarin nieuwe be
stemmingsplannen voorbereid en
goedgekeurd en de grond bouwrijp
gemaakt worden. De auteur had er
daarom beter aan gedaan het ge
meentebestuur eerst een beleidsuit
spraak te vragen over het tempo
waarin zij de gemeente willen laten
uitgroeien tot haar maximaal moge
lijke omvang.
De auteur berekent, uitgaande van
een bébouwingsdichtheid van 17 wo
ningen per hectare en een woning-
bezetting van 3,5 inwoners per wo
ning, dat er in Bergen-Binnen nog
voldoende grond aanwezig is om de
dóór hem geraamde uitbreiding met
7.000 inwoners te huisvesten.
In de bijlagen bij het rapport is het
ZOEK’MAAR UIT...
Wat de verbinding met Alkmaar be
treft, daarvoor voorspelt de ver
keersstudie de hoogste verkeersin-
tensiviteit van alle wegen in en rond
Bergen, te weten 1706 mv/uur. In
het rapport ontbreekt helaas een uit
spraak hoe deze verkeersstroom het
best kan worden afgewikkeld, door
welke aansluitingen op de rondweg
rond Alkmaar.
Hét rapport ’Bergen N.H. sociaal-
económisch model 198’5’, dat werd
opgebouwd door bepaalde veronder
stellingen te doen over de te ver
wachten bevolkingsgroei en het ver
loop in de samenstelling van hét
wérkende deel van deze bevolking,
moet als een bijzonder zwak en on
voldoende op de feitelijke situatie
getoetst rapport worden aangemerkt,
dat bij verdere verwerking in de
verkeersstudie daarin een vrij grote
onnauwkeurigheid tot gévolg moet
hebben.
Wat de bevolkingsgroei betreft, stelt
de auteur dat Bergen in de toekomst
meer deel zal gaan uitmaken van het
spanningsveld veroorzaakt door uit
straling van de randstad tot in
Noord-Kennemerland. Deze uitstra
ling blijft hu nog beperkt tot de ge
meenten zuidelijk van Bergen. Deze
stelling staaft de auteur met de af
nemende groei in noordelijke rich
ting van de bevolking in de periode
1965-1969, gemeten in de navolgende
gemeenten:
Heemskerk
Castricum
Egmond-Binnen
Egmond aan Zee
Heiloo
Alkmaar
Bergen
BERGEN Het lid van de gemeen
teraad mevr. ir. E. M. Eisma-Don-
ker (Bergens Belang) hééft naar aan
leiding van klachten die haar hier
over bereikt hebben de volgende
schriftelijke vragen aan B en W
van de Heerlijkheid gesteld:
Is het aan college van B en W
bekend dat vele nieuwe inwoners
van Bergen slechts met grote
moeite of in het geheel niet er in
slagen tandheelkundige hulp te
verkrijgen?
Is het u bekend dat zich onder
hen ook ziekenfondsleden bevin
den, die wel verplicht zijn te be
talen voor tandheelkundige hulp,
hoewel zij deze niet kunnen ont
vangen?
Bent u het met me eens dat dit
een bijzonder ongewenste en on
gezonde situatie is?
Bent u het met me eens dat het
gemeentebestuur verschillende
mogelijkheden bezit om te trach
ten enige verbetering in deze si
tuatie te brengen, en wel door:
het instellen van een schooltand
artsendienst, waardoor althans de
schooljeugd verzekerd is van tand
heelkundige zorg, zodat de basis
wordt gelégd voor een gezond blij
vend gebit en tevens de alhier geves
tigde tandartsen ten dele kunnen
worden ontlast;
b. het voeren van reclame bij af
studerende tandartsen om zich in
Bergen N.H, te vestigen;
e. er bij de plaatselijke tandartsen
op aan te dringen hun beschikbare
tijd zo in te delen, dat zoveel móge-
lijk mensen een tandheelkundige ba
sisverzorging krijgen (dit ten nadele
van tijdrovende luxe-behandelin-
gen), zoals het maken, van kronen
e.d.).
Bent u bereid deze en eventuele
andere mogelijkheden te onder
zoeken en tot uitvoering te bren
gen?
VOOR KOEDIJK, SCHOORL EN
WARMENHUIZEN
Dr. van Hesteren,
Dorpsstraat 108, tel. 212
Warmenhuizen.
I