euroblik b.v. I 4 kapsalons weekblad Zilveren mos KAD0 I a r 9 y lllllllll i for hair iilil 1 1111 intra woonkunst Hr Uitslagen trimloop Koedijk Piet Gootjes te gast bij Kees Brusse eigentijdse meubelkunst op steenworp afstand Hervormde gemeente ili Bazar ’’Huize Westerkimme” ■ii iiilM Schilder- en Behangwerk SCHILDERSBEDRIJF Ben van Wees s rêï/buro g liwwi 8 Ruïnelaan 10, Bergen tel. 02208-6877 ROOMBOTER BANKETBAKKERIJ sneldrukkerij kantoorboek handel rené Icuijs Ontdek hoe lekker! EXCLUSIEF EIKEN VAKMANSCHAP ff/Wf .Wf i GROTE KLUS wordt KLEINE KLUS met professionele gereed schappen en machines. jg| •f «Si U W donderda916 oktober 1980 56e jaargang nr. 42 ALS DE HARGERVAART KON SPREKEN Een rijksdaalder. Zandvaart Rijke historie Eerste Wereldoorlog VOOR AL UW REIZEN! s JOUKE MINKEMA Mennen /AN, :Z:-' vrijdagavond koopavond i de duinstreek Uitgave Verenigde Noordhollandse Dagbladen B.V. Alkmaar Verschijnt huis-aan-huis te Bergen - Bergen aan Zee Schoorldam - Schoorl - Groet Camperduin Tuitjenhorn - Warmenhuizen - Koedijk Krabbendam - Bergermeer te Alkmaar Oplaag: 11.000 exemplaren Makelaardij Zutt Van Schoneveld, Paardenmarkt 25, Schoorl, tel. 02209-3297. Met een hartelijke groet Zr. W.A. v.d. Haagen De lorries werden met de hand "gevuld”. Maar de tijd is al wat moderner. Het is hier 1925 en de loc. staat klaar voor vervoer. zandvaart verhuisde naar de andere kant van de dijk. De pachter mocht in die tijd zes stuivers voor een wagen witzand in rekening brengen. Hij had ook zo zijn rechten en plichten. Zo moest het zandpad schoongehouden worden. Het zand moest op de juiste manier worden gebrest, en de ligplaats voor de schepen in de vaart moest hij op diepte houden. Lange tijd bleven er geschillen omtrent de verpachting van de zandmennerij. De in specteur van de domeinen oordeelde, dat dit de instantie was, die de meeste rechten bezat. De gemeente Schoorl dacht daar duidelijk anders over. De minister van financiën moest er uiteindelijk aan te pas komen om de partijen tot elkaar te brengen. Hier lagen de schepen klaar voor het ver dere transport. Er werd een rijksdaalder betaald vooreen karwitzand, voor metsel- zand betaalden de schippers drie kwartjes en voor het stopzand vijf duppies... Dik wijls moesten de schippers lange tijd wachten voordat hun schepen werden be vracht. Zij doodden de tijd met het leggen van een kaartje, en zorgden er voor dat zij zelf behoorlijk aan de vracht kwamen. Het geestrijk vocht kreeg men in het kroegje aan de vaart, waar Dirk Schagen en Grietje Stapel de scepter zwaaiden. Hieraan was ook een kruideniersbedrijfje verbonden. De alcohol was dan ook niet zo vreemd aan de bekvechtpartijen, waarbij de bur gemeester, de bosbaas, de zandhaas en de vele schippers betrokken waren. Wanneer de schippers na het uitslapen van hun roes weer in staat bleken hun plaats achter het roer in te nemen, koos men het Noordhollands Kanaal om hun handel, soms niet meer dan drie tientjes, naar elders te vervoeren. De schuiten moesten vanaf de vaste wal worden voort wielen met houtblokken worden geblok keerd om de hele handel niet in het water te laten belanden. Uw eigen ontwerp op maat gemaakt. Vraag vrijblijvend prijsopgave. tel. 02208-4538 plein 31 - bergen n.h. Roomboter Amandel staven J. Oldenburglaan 6 Bergen Tel. 02208-4930 binnenhuisarchitektuur intra woonkunst alkmaar ritsevoort 23/27 tel. 072-111366 Interieurarchitektuur op hoog nivo. Een ekspositie over hoe modern wonen artistiek kan zijn. Binnenhuisvormen met technische detailperfektie. Intrawoonkunst laat u zien dat eksklusiviteit betaalbaar dichtbij kan zijn. m co co O IxC REDACTIE "DE DUINSTREEK" Laanweg 35 - Schoorl - Tel. 02209-2271 Advertentieprijs: 36 ct. per mm. Contracten speciale tarieven. Corr.: Postbus 9, 1870 AA Schoorl Bank: Rabobank Schoorl, rek.nr. 35.85.14.304 Giro 4089266 ger tijden ook vele malen als kemphanen tegenover gestaan. Heeft men elkaar wel willen vermoorden, ophangen, willen ver zuipen. Schoorl heeft de handen gewas sen en afgedroogd in en bij de Harger- vaart. Schoorl heeft het welletjes ge vonden. Een blok aan het been heeft men van zich afgeschud. Nu alweer twee jaar geleden. De belangen worden in het zomerseizoen behartigd door de Prince George, de botenvereniging, die in de Har- gervaart haar domicilie heeft gevonden, en exploiteert de zaak. oktober 1617 werd een pachtcontract opgemaakt, waarin schout, schepenen en regeerders van Schoorl de rechten tot af graving en zandmennen kregen. Het con tract zou gelden voor zeven jaar. Twee jaar later kregen de Schoorlse regenten hel voor elkaar, dat het contract met twaalf jaar werd verlengd. Dit op grond van de hoge kosten, die men had aan de zand vaart. Schoorl had hiermee dus de zand mennerij in eigen hand. Tot 1629 evenwel, want toen liep de pacht af. Er werd een nieuwe regeling getroffen. De zand mennerij werd openbaar verpacht. Van de pachtopbrengst zou de helft ten goede komen aan Schoorl. Vanuit die tijd komt de uitdrukking mennen, en zandmennerij. Het woord mennen wijst op vervoer met paarde- kracht. ”Het witte duinsant mennen te water” wil dus zeggen, dat het zand met paard en trek schuit moest worden getransporteerd. De inwoners van Schoorl gebruikten het zand voor de vloer en om te schuren. Op 1 Hierbij willen we u van harte uitnodigen voor de bijzondere avond op vrijdagavond 17 oktober om 20.15 uur in het zaaltje van de kerk in Schoorl. De eerste helft van de avond kunnen we praten over allerlei vragen die aan de orde komen en wordt u ook een financieel over zicht aangeboden. De tweede helft van deze avond om onge veer 21.15 uur laten we u zien de film: ”Met Godfried Bomans naar Jeruzalem”. Deze is indertijd voor de televisie te zien ge weest en maakte grote indruk. Wij hopen op veel belangstelling. U kunt ook alleen bij de film komen. Heeft u problemen met vervoer belt u dan even de pastorie tel. 1234, uw wijkouderling of de heer Van Reenen tel. 1853. De eerste pachter was Garbrant Dircxzn van Hargen. De zandmennerij was een belangrijk bedrijf geworden. Laterzou ook Groet in de opbrengst van de totale pacht som delen, namelijk een achtste; drie achtste voor Schoorl en de andere helft voor de domeinen. Als er opnieuw moest worden verpacht, kwam er uit de Haag een ambtenaar naar Schoorl. Na afloop van het officiële gedeelte werd er dan uitgebreid gegeten in het ’’Wapen van Brederode”, de huidige "Roode Leeuw”. ft Maar intussen verdween er ontstellend veel zand uit de duinen bij Hargen. Voor het dempen van het Rokin in de Hoofdstad moest de zogeheten ’’Hartjesnol” worden opgeofferd. Dat was in 1937. Eerder, in de jaren twintig, was de romantiek al uit de business zo goed als verdwenen. Een groot aantal schepen was voorzien van mechanische PK’s. Het ging allemaal veel sneller en de broodnijd onder de schippers hield hiermee gelijke tred. Er ontstonden ruzies (alweer), waarbij rake klappen vielen. De tijd van het borreltje voor de mannen en het haakwerkje bij de vrouwen was voorbij. In 1933 werd het kroegje opgeheven. De familie Schagen vertrok en de familie Oostindië betrok het kruidenierzaakje. Acht jaar later zou het alleen nog maar als woonhuisdienstdoen. In 1957 werden de lorries na vele lange ja ren uit de rails genomen, waarna het zand- transport door vrachtwagens werd ver zorgd. Het zand in de Harger duinen blijft nu liggen waar het ligt. Zo af en toe gaat er nog een kruiwagentje naar een boer of een particulier. Voor de stal, voor een kinder- zandbak. Maar de invasie is over. Geen zandtransport meer over het water van de Hargervaart, waaralleen nog maar recrea tie wordt bedreven, en waar alleen nog maar een aantal gezinnen in de huisjes langs de vaart woont. En wie weet voor hoelang nog? Want de eigenaar van de gronden het Hoogheem raadschap, is nu ook niet zo bar gelukkig met de Hargervaart met alles d’r op en d’r aan. Spreken van de tijd rond de eeuwwisse ling, maar ook ver daarvoor, en zeker ook ver daarna. Dan zouden zij meer kunnen verhalen dan alle zandschippers, water sporters en recreanten tezamen. De schippers, die sinds mensenheugenis de vele miljoenen kubieke meters onvervalst Schoorls duinzand naar alle delen van de provincie vervoerden. De recreanten, die eveneens, maar dan veel later, uit alle de len van de provincie, maar ook ver daar buiten, naar Hargen togen. Er uit voor enige weken of langer. Ver van het stadse, van de krioelende massa. Om de longen vol frisse lucht te vullen. De Hargervaart, waar in de zomermaanden de pleziervaar tuigen aanleggen, de recreatie al lange tijd hoogtij viert. Waar eveneens het Schoorls zorgenkindje ligt. Of beter, heeft gelegen, omdat de plaatselijke overheid met par ticulieren in de clinch heeft gelegen, waar het ging om de verpachting en exploitatie van de vaart. Wel, daar heeft men in vroe- In het begin van de achttiende eeuw vormde het Hargergat het begin van de Hargervaart. Deze zandvaart liep ten noordwesten van de Slaperdijk. Het Har gergat zou echter voor het grootste ge deelte volstuiven. Het gevolg was, dat de Zaterdag en zondagmiddag 25 en 26 oktober van 14 tot 18 uur staan de deuren weer voor u open. Ook dit jaar is er weer van alles te doen zoals: knikkeren, sjoelen, naam pop raden etc. De handwerkklub heeft weer enorm haar best gedaan om u allen een zo groot mogelijke verscheidenheid van handwerk- artikelen aan te bieden. Hopenlijk vindt u er wat bij voor de ko mende feestdagen. Tenslotte is het zo weer 5 december. Allemaal tot ziens op de Bazar. FNIDSEN 93-95, ALKMAAR, TEL. 072-125587 Achter de Waag, over de ophaalbrug, in het oude stadcentrum Huur ze bij: (KmtH BERGEN N.H. Telefoon 02208-3640 12 km. heren: 1A. Koning 2. B. Schlack 3. K. Schröen. 12 km. dames: 1. M.A. Zijp 2. A. Steeman. 12 km. Veteranen heren j. Bouman 12 km. veteranen dames R. Erkamp 6 km. heren: 1E. Bakker 2. A. Ooyevaar 3. P. Does 6km. dames 1. N. Bakkum 2. R. Tas3. L. de Waard. 6 km. veteranen heren N. Kuilboer 6 km. veteranen dames J. Bakker. 3 km. jongens: 1K. Benammar 2. P. Geels 3. M, Meyering 3 km. meisjes: 1. T. Veldhuizen 2. A.R. Wichers 3. Y. Oortgijsen In de jaren rond de Eerste Wereldoorlog was Schoorls burgemeester A.J. Peeck de pachter. Op zijn gele klompen kwam de burgervader van tijd tot tijd kijken hoe de zaken er in de Hargervaart voor stonden. Bij de zandafgraving was het ene Kuijper, die de eerste zandhaas was. Vier mannen deden de hele dag niet anders dan de lorries laden met het duinzand, dat be stemd was voor de glasblazerijen, voor metselwerk, steenfabrieken en vooral werd gebruikt als stopzand. Ook herbergiers konden het witte zand best gebruiken als strooizand voor hun café’s. Tijdens de rustpauze mochten de laders meerijden op de lorries naar de losplaats in de Hargervaart. Na een stevige duw kwamen de lorries op eigen kracht op de plaats van bestemming. Hier moesten de ó'-Ctoo.H. AWtewsairn/ h’ tfagieit. De bekende Bergenaar Piet Gootjes zal zaterdag 18 oktober a.s. te gast zijn in het Tros Radio programma ’’Onder de mensen” gepresenteerd door Kees Brusse. in dit drie kwartier durende programma wisselen de heer Gootjes en Kees Brusse van ge dachte over allerhande zaken en natuurlijk heeft Piet Gootjes voor deze gelegenheid een gedicht gemaakt. Luisteren dus! Zater dagochtend, 18 oktober 9.15- 10.00 uur, Tros, Hilversum II. Wat een verleden. Wat een rijke Harger historie, die Hargervaart. Laten wij er met z’n allen nog even induiken. Nee, niet al te letterlijk. Want zo fris is het allemaal ook weer niet. Hoe zei wethouder Piet Bootsma het ook al weer tijdens de laatste gemeenteraadsver gadering? "Aan de Hargervaart ligt nog geen riolering”. En hij antwoordde dit op de vraag van de burgemeester, hoe het verder zou moeten met de rioolverorde- ning met betrekking tot de vaart. Wanneer we de geschiedenis aan ons voorbij laten gaan, dan leert die, dat meer dan vier eeuwen geleden de duinen eigen dom waren van de domeinen de graven van Holland. In dit gebied maakten de in woners van Schoorl er aanspraak op. Het was een soort gewoonterecht, dat men zand mocht halen, als men dit nodig had. Op 16 maart 1597 werd dit in een acte vast gelegd. Op 10 februari 1613 schreef de toenmalige sekretaris van Schoorl W. Gherritszn, een brief aan de houtvester uit die tijd, waarin nog eens werd gewezen op deze afspraak. De houtvester was Reinier van Oldebarne- velt. De Schoorlse secretaris pleitte er in zijn brief voor, dat ”ONSE ARME INGE- SETENE” dit recht zouden behouden. I storrn rukt alle bladeren los strooit ze door het kale bos. ■2at u in onroerend-goed-zaken niet sciudden en schakel tegen het normale let een vakman in zoals: vooreerste klas Kerkedijk 13, Bergen Tel. 02208-5187 Tevens kunnen wij uw isole- 'er|de (dubb.) beglazing erzorgen en de subsidie ^jarvan aanvragen. Groet. - De Hargervaart Wat is ie in de publiciteit geweest. Wat is er over ge discussieerd. Het rustig kabbelende water langs de Slaperdijk, de polder in, richting Noordhollands Kanaal. Rustig kabbelend, maar soms ook onstuimig. Met kleine schuimkopjes, met een variant op de mens, die er immer mee te maken heeft gehad. Soms met het schuim op ”de bek”. De HargervaartWanneer de oevers zouden kunnen spreken Belangrijk bedrijf De losplaats bij de Hargervaart. Links de "kroeg” en het winkeltje getrokken. Een reisje naar Amsterdam kostte zo’n drie tot vier dagen. Het ging allemaal wat sneller bij een gunstige wind met de zeilen in de mast. Een enkele maal kregen de schippers een "lift” van een speler. Maar de paar piek, die de schipper hiervoor moest dokken, kon nauwelijks worden gemist. En reserves mochten niet worden aangesproken. Bij een strenge winter, dus als er niet kon worden gevaren, aten de schippers met hun gezinnen ”van de mast”, dus van de spaarcentjes, voor zover deze niet al in de kroeg van eigenaar waren verwisseld. >:«Si ■/r 4 .4 4 /4 J

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1980 | | pagina 1