Kerk van Koedijk sieraad voor dorp Afsluiting Bachjaar in St. Laurenskerk Alkmaar aao? IfSI 11 u I AU A ANW J I *1 fiejz B 1 WOENSDAG 18 DECEMBER 198g| DE DUINSTREEK Trends FE F! chap; h Fia ALKI lee ui gelmatig te zien in winkelhof ’t Loo. oPpIjpi Ook nu weer met de kersttentoonstel- ^'-1101 iat 127 '■[ij al z olwas Vaardigheden Comfortabel luisteren HEILOO - Voor leken lijkt het er soms op dat de kunst van vele hedendaagse kunstenaars nergens anders uit bestaat dan de kunst om ander zo gek te krijgen dat ze hun werk kopen. Dat geldt niet zozeer voor kunstschilder Jean Thomassen. Niet al leen omdat het vooral anderen zijn die hun best doen om zijn werk te verkopen, maar ook omdat het een gedreven kunste naar is, die zelfs zijn gezondheid in de waagschaal legt voor wat hij noemt: „mijn bizarre tik”. Thomassen is constant in gevecht met de tijd. Hij kan de vergankelijkheid van alles niet accepte ren en daarom beijvert hij zich ervoor alles vast te leggen. Bouguerreau FIA - - olwas Kerstspelopvoering terkstc in de „Rietschoot” ALKMAAR/EGMOND - De leden van de Technische Ont wikkeling Club in Alkmaar en omgeving hebben weer de jaarlijkse nostalgische wed strijd gehouden in restaurant Het Gulden Vlies in Alkmaar. Het technische van deze club heeft niets te maken met bou ten en moeren maar alles met haar. Secretaris Herman Pronk, kapper in Egmond aan Zee, vertelt van deze kappers club die waarschijnlijk de grootste is van de dikke 25 kappersclubs in Nederland, de wedstrijden en doelstellingen. Bizarre grappen Bove tel. 072 ALKMAAR - Het Bachkoor en Orkest van het Noordhol- lands jongenskoor zal op 21 december a.s. het Bachjaar af sluiten met een uitvoering van de eerste drie cantates van het Weihnachtsoratorium van Joh. S. Bach. Deze drie canta tes zijn geschreven voor de eerste drie kerstdagen en wer den oorspronkelijk per dag uitgevoerd. In de huidige con- certpraktijk is de gewoonte meerdere of alle zes cantates tegelijk uit te voeren. Muzikaal kerstverhaal Unieke uitvoering Traditie Egeltjes •'li öi* I PAGINA 48 1 x lala»- laii «Ai ■HIJ® ■I i iii f herentrend heet nieuwste „De S Een beeld van de nostalgische kapperswedstrijd in het Alkmaarse Gulden Vlies. Jean Thomassen constant gevecht met de tij d m Een recent schilderij van Jean Thomassen Jean Thomassen en Ine Veen ontmoeten de legendarische Mathilde Willink. Op deze gewassen pentekening van A.C. Brouwer zien we de kerk van Koe dijk in het jaar 1790 (Provinciale Atlas, Haarlem} heeft in zijn hele leven maai’ zo'n driehonderd schilderijen gemaakt. Hij was ook erg arm. Op het laatst durfde niemand hem meer een op dracht te geven omdat men door de De bekende tekenaar van dorpsge zichten, Cornelis Pronk, maakte deze afbeelding van de Koedijker kerk in 1729 (Provinciale Atlas, Haarlem). Die zijn vaak de trendsetters voor ons. Dat is gekomen toen bijvoor beeld Ruud Krol en Van Hanegem een modern kapsel gingen dragen. Toen Van Hanegem met een permanentje op de tv kwam, dachten de mensen: dat is een echte man en als die het heeft dan is het dus manlijk. Sinds dien is het mode geworden. De dame- strend is ontwikkeld door een voor malige trainster van onze club: Gerda Beemsterboer uit Langedijk, bekend De Technische Ontwikkeling Club in Noord-Holland telt zo’n 130 leden en komt elke veertien dagen in het „Ik kan niet hebben dat alles ver andert. Dat is ook de reden waarom ik alles vast wil leggen, heel precies zoals een fotograaf. Daarom ben ik verknocht aan portretten. Daarbij schilder je een mevrouw of meneer „De Rietschoot” een kerstspel opge' voerd door medewerkers van werk- plaats-atelier „De Wisseling”. Het i! een middeleeuws lekespel met vee Bachkoor en Orkest van het NHJK worden uitgevoerd. Het concert zal op 21 december om 8 uur beginnen. De kerk is feeëriek verlicht en voor deze speciale gele genheid is er verwarming voor pu bliek aanwezig. In de pauze is het mo gelijk de kerstsfeer met een toepasse lijk drankje door te zetten. Kaarten kosten 10,- en zijn verkrijgbaar één uur voor de aanvang van het concert aan de kerk of in voorverkoop bij de firma’s Klooster en Kiebert aan de Mient en Spanjaard aan de Koor- straat te Alkmaar. Telefonisch reser veren is mogelijk onder nummer: 072- 126789. Gezien de reeds gebleken be langstelling is tijdig reserveren van de kaarten aan te bevelen. Fiat Argei Fiat 126 E Fiat Uno Opel Kad Opel Kad Opel Kad trend is het haar in de nek juist weer' Opel Asc Opel Rek Ford Esc Opel Mar Toyota C Honda A< Mazda 31 Mitsubist Mits.ubist Opel Oor Subaru 1 Citroën 2 Renault1 Volvo 24 Volvo 24 VW Golf Peugeot Lada Coi Ine Veen, de in Heiloo woonachtige actrice waarmee Thomassen een nau we relatie heeft en die vaak model heeft gestaan voor zijn werk, bracht hem in contact met Carel Willink. De invloed, of in ieder geval de gelijkge stemdheid van deze schilder is in het werk van Thomassen wel te herken nen. Beiden bewonderen dan ook de negentiende eeuwse fijnschilder Bou guerreau. Y „In een feiuseum in Den Haag hing publiciteit dacht dat hij zo schofterig duur was. Hij heeft toen wel schilde rijen aan de deur verkocht voor zo’n acht of negenduizend gulden en dan was hij helemaal gelukkig omdat hij de huur weer kon betalen”. zien kunnen hebben. Ik ontdekte Ine' gezicht toen ik in mijn atelier eei krant uitvouwde, dat is echt waar Het was een artikel van Henk van dc Meyden over haar. Haar gezicht tl me meteen”. de ling. Als hij zijn zin krijgt staat er eerdaags ook Egyptische kunst in ’t Loo en nog wel zeer zeldzame van on schatbare waarde. I „Elk jaar, altijd met kerst, houden we een nostalgische wedstrijd”, ver- stad streek de tweede prijs op en Jan Heynis uit Purmerend kapte zich naar de derde plaats. Dat de naam Bosman meermalen voorkomt in deze opsomming is volgens Pronk geen toevalligheid. „Dat is een grote fami lie van kappers, die overal zitten”, al dus Pronk. leggen. Ze heeft iets tijdloos. Als ik denk aan grote vrouwen uit het verle den, zoals bijvoorbeeld Cleopatra, dan past daar naar mijn gevoel het hoofd van Ine op. Ze zou er zo uitge- telt Pronk. „De opdracht is dan bij voorbeeld een rock ’n roll-kapsel of een country-kapsel. Dit jaar was het een bruidskapsel”. De uitslagen liegen er niet om. De eerste prijs voor de dameskappers ging naar Frank Bosman uit Bever wijk, die met zijn creatie van elk jury lid het hoogste aantal punten kreeg en daarmee uiteraard de hoogste sco re haalde die er te halen is. De jury bestond uit vijf trainers van de diver se kappersclubs, die elk weer behoren tot de overkoepelende organisatie de TAKON, en dat is het unieke van de Nederlandse kapperswereld. Een soort elite-korps van kappers dat zorgt voor de halfjaarlijkse trend voor kapsels. Als tweede eindigde Anneke de Boer uit Krommenie en als derde, gedeeld Lilian van Eenena uit Zwanenburg en Henriëtte Bosman uit Alkmaar. Voor de herenkappers stak Gerard Bosman uit Hoogwoud de an deren de loef af. Mike Maas uit Zaan- Gulden Vlies bijeen om de technische vaardigheden op peil te houden. De club bestaat al 35 jaar, waarvan Her man Pronk er vijftien heeft meege maakt als lid. Veel grote namen in de kappers wereld zijn aan deze club ver bonden. Pronk: „Veel kappers sporen ook hun personeel aan om lid te worddn van de TOC. Die kapsalons zijn vaak herkenbaar aan het TAKON-vignet. Op die manier blijven ze op de hoogte van het modepeil. Twee keer pèr jaar, in het voorjaar en in het najaar, wor den er nieuwe trends ontwikkeld. De nieuwste trend voor heren is ontwik keld door een trainer van onze club, jes afzonderlijk te onderscheiden. Werk waar maanden inzit, en dat na verkoop een handelsartikel wordt dat vele guldens doet rollen. Alleen, door gaans niet naar de schilder en dat zit Thomassen toch wel dwars. „Ik ben een fanatiek schilder. Nog maar één keer ben ik met vakantie geweest. Daar heb ik nooit tijd voor want ik ben altijd aan het werk. En dan ko men er lieden die geld aan jou verdie nen. Je zit maanden te schilderen en dan is het klaar. Dan denk je: ik heb het gemaakt dat ding. Het is helemaal van mij maar dan komt er iemand die toevallig geld heeft en die koopt dat en die verkoopt het weer. Voor vier of vijf maanden werk heb je dan 5000,- gevangen en dan zeggen ze: dat heb je toch weer mooi voor elkaar. ■Vroeger wilde ik nooit exposeren, maar dankzij Ine ben ik dat ont groeid. Eens kwam ze in mijn atelier terwijl ik met een groot doek bezig was van twee bij anderhalve meter. Ze zei toen: „Zo’n schilderij kan beter bij een meneer hangen, dan kan jij er niet meer aankomen”. Want ik bleef eraan verbeteren. Voor mij was het een irritant idee dat mijn schilderij bij iemand komt die zegt: daar zit de spijker, hang het maar op en er verder niet meer naar kijkt. Toen ze later te rugkwam had ik het doek in repen ge sneden. Het beviel me niet en ik kan niet ergens overheen schilderen. Het idee dat er wat onder zit, dat kan ik niet”. een klein schilderijtje. Ik zag het toen ik vijftien was en ik ben er vaak naar toe gegaan. De meeste mensen liepen er gewoon langs. Eigenlijk kon ik het niet hebben dat iemand zo perfect kon schilderen en ik niet. Bouguer reau was vreselijk populair in zijn tijd. Hij is er enorm rijk van gewor den en bezat zelfs hele straten in Pa rijs. Maar hij deed er niets mee, want hij schilderde altijd. De recencenten hebben hem eigenlijk uit de geschie denis geradeerd en daarom weten de meeste mensen niet beter dan dat er in die tijd alleen een Van Gogh was. Van Willink verwonderde het mij al tijd weer dat hij zo „lui” was. Hij schilderde maar vier uur per dag en „Tracer” en is heel kort bij de oren en lang in de nek. Het is al te zien ge weest bij verschillende voetballers. Een echt systeem heeft Thomassen niet. Het enige is beginnen met iets wat hij wil en de rest komt vanzelf. „Het gezicht heb ik bijvoorbeeld goed voor ogen en ik weet waar het komen moet. Maar hoe de achtergrond wordt dat weet ik dan nog niet, dat komt vanzelf. Vaak zet ik daar bizarre grapjes in die zomaar in me opkomen. Bij een portret van een vrouw heb ik zomaar eens een adelaar op de ach tergrond geschilderd. Later bleek dat de vrouw gescheiden was en in die adelaar zag ze symbolisch haar ex- man. Soms maak ik zomaar een gek schilderij. Daar doe ik alles in, zelfs wrijflettertjes. Ik heb wel een hele boel ideeën, maar daar ben ik nog niet aan toe. Dat voel ik gewoon. Het idee om Egyptische kunst te schilderen had ik allang en dan ineens komt het. Het is een oude wereld die helemaal weg is en ik wil proberen die vast te leggen. Daarom schilder ik Ine ook veel. Ik wil haar elke keer weer vast- KOEDIJK - Dinsdagavond 24 de cember wordt in het buurtcentrun ifXlWC janna Ginter zang. Het spel wordt muzikaal bege- Ln1pr 1 leid door piano en viool. Destijdj '-d.lCI werd dit spel voor en door de boeren bevolking gespeeld. Zo’n gezelschap trok dan rond kerst van dorp tot dor[ [g en gaf op straat haar voorstelling. D( aanvang van het spel is om 20.00 uui en het duurt plm. drie kwartier. He spel is ook geschikt voor kinderen: Adres: „De Rietschoot”; Saskerstraat 22, Koedijk. Zondagmiddag 22 december is ei om drie uur een speciale voorstelling voor de kleine kinderen in „De Wisse ling”, Kanaaldijk 140, Koedijk/in- gang Achtergraft. Na afloop staan df herders met de hoed voor een vrijwil lige bijdrage. korter”. Een andere bekende naam die bij TOC en TAKON hoort is die van Wim de Boer. Tot vorig jaar trainde deze Alkmaarse kapper, het landelijk equipe bij internationale wedstrijden. Blijkbaar een goed kappersmilieu, Noord-Holland. Dat Herman Pronk nu nog in het bestuur van de TOC zit is dan ook een tijdelijke zaak, want ook deze kapper popelt om weer lek, ker te gaan trainen. „Ik zit nu vijf jaar m het bestuur als secretaris, nu is het weer eens tijd voor een ander”, aldus Herman Pronk. Rob Sweets, die ook de kapsels voor de play-bhek-shows maakt en ik dacht ook die van Gerard Joling. Voor de ontwikkeling van deze TACON- trends worden de beste kappers uit gezócht. Dat zijn vaak vakidioten die cursussen volgen en naar Parijs gaan om ideëen op te doen. Een nieuw schaartje of een nieuw kammetje dat wordt uitgevonden, het kan allemaal belangrijk zijn”. Zoals alle cantates en passionen van Joh. S. Bach is ook het Weih nachtsoratorium opgebouwd uit aria’, koralen, recitatieven en grote koorwerken. Het kerstverhaal wordt hiermee op onnavolgbare wijze ge toonzet. Bekend zijn de openingsko- ren „Jauchzet Frohlocket” en „Herr- scher des Himmels”: grootse en vro lijke muziek in tegenstelling tot de verstilde „Hirtenmusik” van de lou ter orkestrale opening van het tweede deel: de Sinfonia. In de tijd van Bach werden zijn werken uitgevoerd door het koor van de Thomaskirche in Leipzig waaraan de componist als cantor was verbon den. Het koor bestond uit jongens van de Thomasschule: hun aantal was niet groot en Bach beklaagde zich herhaalde malen over de slechte kwa liteit. Het unieke van de komende uitvoe ring door dit Bachkoor is dat het werk (voor de eerste maal in Neder land) geheel vertolkt zal worden door jongensstemmen, zelfs de tenoren en bassengroep bestaat uit jonge, aanko mende zangers. De solopartijen wor den gezongen door leden van het koor, zoals door counter-tenors en jongenssopranen. Bij de aria’s voor de diverse stemmen behoren ook solisti sche begeleidingen op één instru ment, welke hoge eisen stellen aan de uitvoerders. Het Bachorkest van het NHJK prijst zich gelukkig over ver maarde solisten te mogen beschikken zoals Maarten Vreeze (viool-concert- meester), Hen v.d. Grinten (hobo), Anke Lont (fluit) en Jan Schut (trom pet): docenten aan o.m. de Muziek Pe dagogische Akademie Alkmaar en het Sweelinck-conservatorium. Het koor, dat uit 20 jongens bestaat die uit de regio Alkmaar afkomstig zijn, heeft inmiddels in het Bachjaar 20 verschillende cantates ten gehore gebracht in Oudkarspel, Alkmaar en Haarlem (BAVO). Het wil met deze uitvoering van het Weihnachtsorato rium een jaarlijkse traditie vestigen in Alkmaar. Ze sluit hierbij aan op de jaarlijkse uitvoeringen van de Mat- theuspassion. Ook deze passion zal in het voorjaar in zijn geheel door het De kerk die in de maanden septem ber, oktober en november 1947 tot de grond werd afgebroken, had sinds 1500 op deze hoge plek gestaan. Daarvóór had Koedijk ook een kerk bezeten en wel sinds het jaar 1324, eveneens op deze plaats. Ja, de histo rie van het dorp aan de oude Rekere is lang en boeiend! De dagen van de bekende dominee Johannis Megapolensis sr. waren reeds lang voorbij, het kerkbezoek was drastisch teruggelopen en het verval had het gebouw in zijn fatale greep gekregen, toen in 1947 directe restauratie dringend nodig bleek. Men raamde de kosten op nog geen twee ton: 160.000.-. Na aftrek van overheidsbijdragen zou er voor de kerkelijke gemeente nog een bedrag van 48.000.- over zijn, bijeen te brengen door de Koe dijker hervormden. Men meende dat dit niet zou lukken - de oorlog was nog maar twee jaar voorbij - en beslo- Ine zelf heeft intussen ook het pale opgepakt, maar blijft daar erg be scheiden over. Echt enthousiast wordt ze als ze bezig is met haar kost gangers. Dat zijn naast Jean (meei vaak dan zeldzaam) een stel katten een half blinde witte rat en een batte S rij egeltjes die bij haar, na bijvoedinf tot 850 gram hun winterslaap moge: doen. Voor Jean is het maken vat schilderijen zijn grootste levensver vulling. Een vrouw en kinderen pas sen daar niet bij. „Ik vind dat je daar s mee door moet gaan ook al zou nie mand het mooi vinden. Ik meet mijl 1 werken af aan de oude meesters, wan artistiek liggen we tegenwoordig de vernieling. Met de dood van Bou guerreau, in 1905 is het talent ter zie le gegaan”, aldus Jean Thomassen die, in navolging van diezelfde oude meesters de kunst weer naar de gewo ne mensen wil brengen. „Rembrand stond ook met een stalletje met zijn ICclle werk voor de kerk”. Het resultaat van zijn streven is re- anno 1985. Die schilder ik nü, zoals die nü is. Het is een drang om schoon heid te behouden en ik ben daarom verschrikkelijk precies. Niet zelden zijn op de, soms gigan tische, doeken de haren en de blaad- Kappers bijeen voor ’n nostalgische wedstrijd van het Westertoren-toernooi. Bi'j die KOEDIJK - Vele eeuwen werd het dorpsbeeld van dit langgerekte plaatsje aan het water bepaald door twee dingen: de eindeloze rij puntdaken en het kerkje met de markante toren. De daken zijn gebleven maar de kerk moest het veld ruimen en wie nu aan een rit of wandeling langs het Daalmeerpad begint, treft op deze plek iets heel anders aan. Gelukkig is er iets van de vroegere sfeer bij de grote pastorie, de brug en het rustige kerkhof gebleven. Oude prenten brengen de oude situatie van vóór 1800 in de herinnering. De tekenaars heb ben echter niet de situatie kunnen vastleggen die op 6 mei 1799 ontstond toen de bliksem in de toren sloeg. Evenmin weten we hoe de kerk eruit zag na de gevechten - ook in Koedijk - tussen Russen en Engelsen enerzijds en Bataven en Fransen anderzijds in het najaar van 1799. Het volgende onheil geschiedde in november 1836, toen een zware storm veel schade veroorzaakte. Het jaar daarna werd, na afbraak van het door de storm vernielde koor, de kerk hersteld. In deze laatste gedaante heeft ieder dit oude gebouw nog gekend vóór sloop een einde maakte aan deze imposante kerk met de niet zo hoge, maar o zo karakteristieke toren, verscholen tussen de Koedij ker daken achter de beschermende Kanaaldijk. ten werd tot afbraak. Ondanks hevig, protesten uit de bevolking, laten wi dat erbij vermelden. Als men toen wa ruimer bij kas gezeten had en de za ken wat optimistischer had bekeken dan zou Koedijk nog steeds zijl machtige laat-middeleeuwse gods huis hebben. Nu moeten we dit sie raad missen! Uit de Wieringermeer kwam eei houten noodkerk, waarin op 30 me 1948 de eerste dienst werd gehouden Een metalen stellage dient als klok- ketoren. Beide bouwwerken kunnen A de gedachte aan wat hier eens zó lang Tg/©,- stond, niet verdringen. En de oude, stijlvolle afbeeldingen, vervaardigd in rustiger tijden, bekijkt de bewonei van het tegenwoordige Koedijk mefeffl® een gevoel van trots: zo was het hieipW|MK vroeger. Wat was het niooi! WIHit HENK JELLEMÜ i T' Bron o.a.: Het boeiende artikel van J.P. Geus, getiteld „Koedijk 650 jaan sfis® kerkdorp, 1324-1974” in het Alk- maars Jaarboekje, jaargang 1974. i 1 a :i A lal''Bi; I I rfofc I - I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1985 | | pagina 48