Will Conijn en Wil Janssen schreven iO boekje o I ■fSr/t- bij Wintersdiildci USB Banken gedenkplaat Nieuw onderkomen Dijk te Kijk Vereniging heeft driehonderd vrienden I Nieuwe leden krijgen boekje i L i Jan Kamp. Üw huis is ons visitekaartje de dijk te kijk I I Hoogheemraad trots op Prince George Kerst- en nieuwj aarskaarten bruiken om verhaaltjes te illustreren enz. WOENSDAG 20 DECEMBER 1989 1989 DE DUINSTREEK PAGINA 15 Hl Samenstelling: Jouke Minke ma issen igöWlll g©. „Van slagschip tot kustverdediging” Achtste uitgave van „Vrienden van de Hondsbossche” Glorietijd voorbij I I O In december 1921 strandde het schip op de dijk In boerderij van Kroon ALKMAAR/CAMPERDUIN - In het gemeenlandhuis van het Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier in Alk maar, hebben de beide auteurs Will Conijn en Wil Janssen een boekje over de Prince George gepreseneerd. „II.M.S. Prince George, van slagschip tot kustverdediging” is de titel van de achtste uitgave van de kring van „Vrienden van de Hondsbos sche”. Een fraai boekwerkje met tal van informatie en foto’s van deze legendarische, onterecht gekwalificeerd als Engelse krui ser. De schrijvers willen benadrukken dat het inderdaad om een voormalig slagschip gaat, dat nu nog als wrak tegen de Honds bossche Zeewering ligt. En daar nog immer dienst doet ais kust verdediging. Alle schilders zetten deze winter hun beste beentje voor met 50 gulden bonus per man per dag. Kamp en z’n mannen doen er nog ’n schepje bovenop. Wanneer u tussen 8-1 -’90 en 23-3-90 uw schilderwerk aan onze vakkundige handen toevertrouwt, schilderen wij gratis de wanden van uw keuken, badkamer of toilet mee. Informeer daarom nu bij ons naar de subsidieregeling voor de winterschilder. Wij maken graag vrijblijvend een offerte. JAN KAMP’S SCHILDERS EN INTERIEURAFWERKERS ANTHONIUSSTRAAT 49, BERGEN, TEL. 02208-12574/12006/99009 Prince George werd in twee jaar geschreven w' - - - I tfl H S ■Éij J.M. Het gebouwtje waarin het museum De Dijk te Kijk, in Petten zal in de loop van het volgend jaar worden gesloopt, waarna er nieuwbouw voor in de plaats komt. Dat deelde dijkgraaf G. Ris mee tijdens de presentatie van het boekje over de Prince George. De eerste expo sitie die er in de nieuwe huisvesting zal Er zal, nabij het wrak van de Prince George, aan de Hondsbossche Zeewe ring een rustbank worden geplaatst. Bovendien zal het Hoogheemraad schap er een gedenkplaat neerzetten, waarop een pakkende tekst en infor- is te zien zijn is die over de Prince Geor ge. De beide schrijvers van het boekje over het Engelse slagschip, Conijn en Janssen, zijn overigens voornemens om binnen niet al te lange tijd een compleet boek te gaan schrijven over de Prince George ,,van A tot Z". Er is tijdens en na het gereedkomen van deze uitgave nog zoveel materiaal bij het schrijversduo binnengekomen, hetgeen een vervolg zeker rechtvaardigt. Bovendien zal het tekstueel ook kunnen worden uitge breid en er kunnen meer foto’s worden geplaatst. Kortom, een boek om nu al naar uit te gaan zien. En dat komt na tuurlijk t.z.t. in de boekhandel. -tUs T895 Dijkgraaf G. Ris overhandigt de tekst van de gedenkplaat die bij de Prince George op de dijk wordt geplaatst aan J. Schilstra (rechts). De auteurs Will Conijn (links) en Wil Janssen (rechts) bieden hun eerste ex emplaar van de Prince George aan Vriendjes en Vriesman. REGIO - In veel huizen komen rond de jaarwisseling tal van goede wensen, vaak op mooie en ook dure kaarten. Bewaart u die? Prima! Maar mis schien ruimt u ze op. Is het niet wat jammer ze weg te gooien bij het oud papier? In huize Zonnehove te Son (N.-Br.) waar dubbel gehandicapte kinderen worden verzorgd, doet men er nog van alles mee: naar onderwerp verzame len. Collages maken, uitknippen, ge- De glorietijd van de Prince George was in 1915 nagenoeg voorbij en een jaar later werd het schip buiten dienst gesteld. Enkele jaren heeft het toen nog dienst gedaan als havenservice- en hospitaalschip onder de naam van Victorious II in de wateren rond het Britse Chatham. In 1919 werd het, wat de naam betreft, weer in ere hersteld. Op 29 januari 1921 kwam het voorlo pige einde. Het schip werd verkocht aan een sloopbedrijf en doorverkocht aan een Duits bedrijf. Conijn en Janssen zijn bij het samen stellen van hun boekje beslist niet over een nacht ijs gegaan. Janssen vertelde dat talloze instanties, musea in bin nen- en buitenland, archieven, scheepvaartbedrijven en andere orga nisaties zijn aangeschreven alvorens de eerste letters aan het papier werden toevertrouwd. Maar het uiteindelijke resultaat is dan ook bewonderens- waardig. Een boekje om te bezitten. I matie over de Prince George. De plaat is tijdens de ten doophouding van het boekje over de Prince George al sym bolisch overhandigd door dijkgraaf G. Ris aan de voorzitter van de Vrienden van de Hondsbossche, J. Schilstra. Het is echter alleen verkrijgbaar voor leden van de „Vriendenkring”. En el ders op deze pagina leest u hoe men lid kan worden voor slechts vijf gulden per jaar. Aan de Weser in Duitsland waren nogal wat bedrijven die, na de eerste wereldoorlog, van over de hele wereld sloopschepen kochten om het ijzer- en staaltekort in Duitsland op te heffen. Een sloopbedrijf in Brake kocht de Prince George en er is een vermoede lijke fraude in het spel. Echter, de schrijvers Conijn en Janssen hebben hierover in de archieven niets defini tiefs kunnen vinden. Met dit kostbare naslagwerk en do cument hebben de schrijvers eindelijk en definitief afgerekend met alle in dianenverhalen, die.er jarenlang over de Prince George de ronde hebben ge daan. Er is nogal wat geschreven over het „spookschip” uit Engeland, dat zijn Waterloo vond tegen de dijk tus sen Petten en Camperduin. Van quasi- historie tot romantiek. „En nog”, zo legt Conijn uit, „zijn we niet volledig. Het vliegtuigje dat tegen het wrak van het slagschip bij Camperduin te pletter sloeg. van Wijsmuller kwam het slagschip assisteren. Maar die werd geweigerd. Per sleepboot kwam Hayter met zijn bemanning aan wal en kreeg onder dak in de boerderij van de familie Kroon in Camperduin. Hayter blijkt dan een groot komediant te zijn want hij geeft telefonisch blijk van zijn woede als hij „met Engeland belt”. Men kon toen roeiend niet meer naar het schip terug. Deze episode, en het vervolg tot en met de bulderende stranding hebben de schrijvers ont leend aan het relaas, in de eind jaren zestig beschreven door ondergeteken de in de Verenigde Noordhollandse Dagbladen. Het slot van het verhaal handelt dan over wat naslaginformatie uit diverse dag- en weekbladen, over tal van tech nische gegevens van de Prince George, over getuigeverklaringen en tenslotte over een vliegtuigongeluk. Piloot De Knegt van een Fokker jachtvliegtuigje raakte slechts licht gewond toen zijn toestel te pletter sloeg tegen een kabel, die vanaf het achterschip naar de voormast was gespannen. De toenma lige dr. Heringa uit Schoorl verleende eerste hulp. En De Knegt werd naar het Marine Hospitaal in Den Helder gebracht. vroegere dijkwerkers nog even „rui ken” aan veel materiaal, dat na de stranding en tijdens de sloop van het schip is overgebleven. Een collage vormde een kleine tentoonstelling in het gemeenlandhuis van Hoogheem raadschap. De Prince George, een schip met een rijke historie. Rijk beschreven ook door Conijn en Janssen. In december 1921 bulderde het slagschip op het ba salt van de Hondsbossche Zeewering. Het zou, maar dit even terzijde, de eer ste grote klus betekenen van de pas benoemde strandvonder Simon Gut- ker. „Een stranding met een luchtje”, zo concluderen ook Conijn en Janssen. „Een vreemde zaak”, om het wat eufe- mistischer te beschrijven. Want één ding is zeker, kapitein Hayter wist van een hoge verzekeringspremie. Het schip, op weg naar Duitsland zou... moest zijn weg „voorgoed onderbre ken”.... De Prince George werd op 22 augustus 1895 feestelijk tewater gela ten. Een slagschip. een type schip, dat mede de kern van de Engelse slagvloot vormde. Het was een ideale oorlogsbo dem, die het tegen elke tegenstander kon opnemen. Projectielen die nage noeg elke pantsering van de tegenpar tij kon doorboren. In de jaren negentig van de vorige eeuw stond de Engelse oorlogsvloot bekend als de machtigste ter wereld. In de scheepsbouw kwam in de loop van de begin jaren negentig nogal wat verandering. Schepen wer den groter en de snelheid werd belang rijk opgevoerd. Duidelijk dus, dat de Prince George bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog in 1914, al danig verouderd was. In juli van dat jaar was de bodem het vlaggeschip van het ze vende eskader slagschepen. Een be langrijke oorlogstaak kreeg de Prince George in de oostelijke wateren van de Middellandse Zee. Deze episode wordt door de auteurs van het boekje uitvoerig beschreven. De weersomstandigheden werden er niet beter op en grote, hoge golven stortten zich over het eens zo roem ruchte schip. Een Hollandse sleepboot Nog steeds worden we bijna dagelijks bedolven onder een lawine van infor matiemateriaal. We zouden er nog wel drie uitgaven aan kunnen toevoegen.” De belangstelling bleek in 1981 ruimschoots aanwezig om het initia tief te starten en de kring groeide langzaam maar gestaag naar een hui dig aantal van ruim 300 vrienden. De eerder veschenen uitgaven, elk waar devol en van goede kwaliteit, hebben aan de groei en de bekendheid van de kring van Vrienden van de Hondsbos sche, zeker bijgedragen. Het waren: 1. Petten en dé Hondsbossche Zeewe ring in kaart, beeld en reconstructie, 1466-1614 door H. Schoorl (1981). 2. De Rijndijk bij Petten en de kust- ontwikkeling tussen 1296-1466, door H. Schoorl (1982). 3. Geologische geschiedenis van de Hondsbossche Zeewering, door dr. E.F.J. de Mulder, Rijks Geologische Dienst (1983). 4. De Hondsbossche, het leven buiten en binnendijks, door Cor Eijerman (1984). 5. Mens en bodem achter Hondsbos sche en duinen, door A. Schermer(f), plus een kaartbijlage (1985). 6. De invasie van de Engelsen en de Russen in Noord-Holland in 1799 en de Hondsbossche door J.J. Schilstra (1986). 7. Kustgenese - kust genezen? Bijdra ge tot de discussie over de kust van Noordhollands Noorden, door H. Schoorl (1987-1988). 8. H.M.S. Prince George, van slag schip tot kustverdediging, door Will Letterlijk als een rots in de branding ligt de Prince George aan de Honds bossche Zeewering. Het deels gesloop te schip mag daar tot in lengte van jaren blijven liggen. En het Hoog heemraadschap is daar maar wat trots op en blij mee. Men kan zich eenvou dig geen goedkopere en effectievere golfbreker wensen. Dijkgraaf G. Ris weet te melden, dat zijn schap het eni ge ter wereld is, dat zich verzekerd weet van een dergelijke zeekering en zandwinner. Kortom een prima kust verdediging. Maart 1981 waren de in 1977 begon nen verhogingswerkzaamheden aan de Hondsbossche Zeewering in het ka der van de Deltawet voltooid. „De dijk verzwaard, het land bewaard”, luidt de spreuk op de gedenksteen. Ter gele genheid van dit gedenkwaardige kar wei gaf het hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier een herdenkingsboekje over de lange en bewogen geschiedenis van de Honds bossche uit, dat door de heer J.J. Schilstra werd geschreven. Bij het sa menstellen van dit boek, De Honds bossche, moesten een groot aantal on derwerpen niet, nauwelijks of onvol doende besproken blijven. Reden waarom toen initiatieven werden ge nomen om de belangstelling te peilen naar een publikatiereeks over onder en onbelicht gebleven facetten rond het fenomeen Hondsbossche. Als vorm werd destijds voorgesteld voor dit doel een vriendenkring op te richten. De kring van Vrienden van de Honds bossche is ondertussen een heel eind op streek en gegroeid naar een vol waardige activiteit van jaarlijkse pu- blikaties. Zoals al in het hoofdverhaal ge meld, is, evenals alle andere uit gaven van de Vriendenkring van de Hondsbossche, ook het achtste deel niet in de boekhandel ver krijgbaar. Toch is er een bijna niet goedkopere manier om er aan te komen. Men kan zich opge ven als lid van de Vriendenkring. En voor elke publikatie is men dan vijf gulden verschuldigd. Dit wordt per acceptgirokaart gere geld. Zelfs de zeven eerder uitge geven boekjes, zoals die elders staan vermeld op deze pagina, zijn nog te koop voor vijf gulden per stuk. Maar men moet zich dan ook wel opgeven als lid. Er kan worden geschreven met kring van Vrienden van de Hondsbos sche, Postbus 22,1800 AA in Alk maar. Gebeld kan er ook worden met Hoogheemraadschap Alk maar, tel. 072-193636 en dan vra gen naar de heer W. Messchaert. Hiermee zou de stranding bij Camper duin immers te verklaren zijn geweest. Nadat de Prince George van Chatham naar Sheernis is versleept komen er twee Britse sleepboten aan te pas (de Joffre en de Ployer) die de reis aan vaardden over de Noordzee met als bestemming de Duitse havenstad Bra ke. „Het casco was goed verzekerd”, melden de schrijvers met een uitroep teken. Onder leiding van kapitein Hayter, bijgestaan door een aantal runners, verliep de reis aanvankelijk voorspoedig. Voor de Nederlandse kust ging de Prince George voor an ker. De twee slepers gingen terug naar Engeland om... te gaan bunkeren (ook al een vreemde zaak). Via een loopbrug kwam het sloopmate riaal van de Prince George aan wal. Wilt u uw kaarten voor dit doel af staan dan gelieve u ze te doen toeko men aan de St. Adelbertabdij te Eg- mond-Binnen, met vermelding „Zon nehove, Son”. Bij voorbaat dank. De schrijvers hebben ruim twee jaar lang aan him boekje gewerkt. Conijn legt uit hoe hij in de zomer van 1986, lopend langs de Hondsbossche Zeewe ring werd geconfronteerd met de over blijfselen van een, zoals hij even later zou vernemen, vroegere sinaasappe lenboot. Aanvankelijk kon niemand hem vertellen wat de herkomst was van de boot. Via veel informatie en een ffiÖSÖSSSS George nogal was geromantiseerd, kwam Conijn in contact met Wil Jans sen. Nadien begon het „graafwerk” op grote schaal. En langzaam maar zeker werd de legpuzzel (bijna) compleet. Stukje bij beetje werden de contouren van de Prince George voor de beide mannen zichtbaar en tekende zich het uiteindelijke resultaat af. Het resul taat in boekvorm werd door beide schrijvers overhandigd aan twee oud gedienden van de Hondsbossche. Het waren Jaap Vriendjes en Cor Vries man (samen 175 jaar), die het eerste exemplaar krijgen uitgereikt. Een uit stekende gedachte van de organistie om deze „stoere kerels” uit een grijs verleden, toen nog werkzaam aan de dijk, naar Alkmaar te halen om de doop van het boekje bij te mogen wo nen. Immers, het zijn vooral Vriesman en Vriendjes geweest, die persoonlijk de stranding van de Prince George en alle gebeurtenissen daarna hebben meegemaakt. Een brokje nostalgie voor Vriesman en Vriendjes. Want naast de presentatie van „hun” Prince George in al zijn facetten, mochten de t I A A a&W. Xz X. 1 i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1989 | | pagina 15