Het openbaar vervoer
Gerard Le Belle blikt terug
optwintigjaar D66in Schoorl
Voorlichtingsbij een kom
st voormalig vliegveld Bergen
Waar bleef „De processie van
het Heilig Bloed van Bergen?”
toen de kerk van naam veranderde en
ook toen de kapel was vervallen gin
gen de processies ter ere van het „Hei
lig Bloed van Bergen” voort. Toen in
deze eeuw - ër zijn nog vele getuigen -
de oude traditie nieuw leven werd in
geblazen, was de belangstelling van
het katholieke volksdeel groot.
Wereldbedrijf Bejo
Zaden is verhuisd
De buurtbus slaat ook hier aan
„We rekenen in
maart op twee zetels
Waarom eigenlijk
geen drie.
Er zijn nog 2450
wachtenden voor n.
WOENSDAG 10 JANUARI 1990
DE DUINSTREEK
PAGINA 23
De buurtbus en de 151
Buurtbus Schoorl-Schagei
slaat aan!
Ik houd niet
van gezeur”
Iemand vroeg: „Kan
die man niet weg?”
Schertsvertoning
Vragen stellen
Te snel van stapel
Het begon met het
maken van een vuist
tegen „wantoestanden”
I
f
1
ft
Gerard Le Belle, één met de natuur.
MII
ndingen
De ver-
i gehou-
de voor
igen op!
i 14.00-j
lur. Als-;
>90 van
Twintig jaar gemeenteraadslid van
Schoort Wat moest die man in de
raad? Die driftkikker met z’n spiiker-
Renovatie van alle oudere woningwet
woningen. Le Belle is erbij.
Heern-
veneens
)or leer-
m in de
leswerk,
k oude-
elefoni-
hun be-
terrein
jrbeids-
elingen,
us).
Gerard Le Belle begon in Schoorl
als wethouder. Maakte ook twintig
jaar daarna deel uit van het dagelijks
gemeentebestuur. Prachtige afslui
ting van een politieke loopbaan in het
Schoorlse? Immers, de plaatselijke af
deling heeft haar eerste man voor de
komende verkiezingen op een tweede
plek neergezet. Plaatsgemaakt voor
Lidy van der Wild. Een democratisch
genomen besluit. Dat wel. Maar een
onverkiesbare positie voor Le Belle?
Antwoord: „Waarom? We rekenen op
tenminste twee zetels. En waarom
geen drie? Wie Gerard Le Belle kwijt
wil moet beslist niet op D66 stemmen.
Als men hem terug wil zullen de kie
zers dat moeten laten blijken. Da’s
makkelijk zat.”
Voor de inwoners van de gemeente
Schoorl is het bijzonder van belang te
weten dat bus 151 en de buurtbus per
fect op elkaar aansluiten. Op de ge
meenschappelijke halte aan de Dam-
weg kunt u zonder één minuut te moe
ten wachten van de ene in de andere
bus overstappen, zowel in de richting
Schagen als op de terugreis. Daarmee
heeft Schoorl van maandag t/m zater
dag vijf maal per dag een uitstekende
verbinding met De Zijpe en Schagen.
De eerste buurtbus vertrekt om 9.28
uur vanaf de halte Damweg en daarna
telkens om de twee uur tot 17.48 uur.
Als u bijvoorbeeld vanaf Camperduin
precies 20 minuten eerder in bus 151
stapt, verloopt het overstappen aan de
Damweg vlekkeloos. Toch handig om
langs die weg eens een bezoekje aan
Schagen te brengen.
Al met al dus een brokje duidelijk
heid over het openbaar vervoer, met
name in Schoorl, waarvoor wij Van
der Zei uit Groet bijzonder dankbaar
zijn.
Schoorlse buurt die nu al meer dan
tien jaar sleept, aanpakken. Hij streeft
verder naar een Roode Leeuw Plein
met uitzicht op het Klimduin. Een
aanpak in eigen beheer heeft de wet
houder in de laatste raadsbijeenkomst
■al gesuggereerd. Groot onderhoud van
alle woningwetwoningen wordt uitge
voerd en ook een face-lift van oudere
wijken staat Le Belle voor, evenals een
snelle beantwoording van brieven en
bouwaanvragen die bij de gemeente
binnenkomen.
Gerard Le Belle is in twintig jaar
„ouder geworden”, maar zijn opstel
ling, zijn politieke inslag slaat nog
even vlammend uit als in 1970. Mis
schien wat meer bezadigd en relative
rend, maar nog immer hart voor
Schoorl. Ook hard met een D. Hard,
helder en slagvaardig.
„Ik houd beslist niet van gezeur.
Niet van vriendjes die een voorkeurs
behandeling verwachten. Van een
duidelijke en eerlijke behandeling en
ik wil nog wel eens uitdagend zijn om
tot een eerlijke beoordeling te komen.
Ik ben echt niet zo hooghartig om te
zeggen dat Le Belle een karwei kan
afmaken. Een karwei moet je geza
menlijk, met de coalitie en oppositie
en met de breedst mogelijke steun kla
ren. Een karwei heeft bewezen nooit
af te zijn”.
Na twintig jaar is de doelstelling
van D66 Schoorl nog steeds dezelfde,
le Belle: „We streven naar het behoud'
van het unieke karakter van agra
risch, recreatief en natuurlijk Schoorl.
De boel mag niet worden volgebouwd.
Grote verkeersdoorbraken dienen te
worden voorkomen. Ongereptheid
van strand, duin en polder, bescher
ming van natuur en landschap. Ik ben
een man van de natuur en ik vind dat
er zuinig moet worden omgesprongen
met alle schone schatten die Schoorl
rijk is. Dat is geen verkiezingsuit
spraak. Dit heb ik al twintig jaar ver
kondigd”. Het meerjarencontract met
alle instellingen geeft meer zekerheid.
Le Belle wil de herinrichting van de
baan zou uiteindelijk bakzeil halen.
Le Belle noemde het plan Nollenweide
uit de begin jaren zeventig een injectie
van ruim vijfhonderd woningen, een
overdosering en een pure vergiftiging
voor Schoorl. Het „gif” werd buiten de
deur gehouden. „Ook geen Valken
burgachtige toestanden in Schoorl”,
riep D66 altijd luidkeels als er weer
eens iets ingrijpends werd geïntrodu
ceerd. Een randweg door het schitte
rende polderlandschap was taboe. Er
kwam een kerngroep „Randweg”, een
comité „Gasalarm”, de kerngroep
„Wonen onder de Bomen”, een aktie
„Schoorl Schoon Schip”. En de De
mocraten stonden aan de wieg van dat
alles. Initiatieven kwamen er even
eens uit de D66-kokerten aanzien van
het schoolzwemmen voor derde en
vierde klas, van de peuterspeelzaal,
van de remedeal teaching, van de
Stichting De”Oorsprong, de scheiding
en hergebruik van afval. (Schoorl lag
in een deuk toen Le Belle de schillen
boer weer het straatbeeld wilde laten
bepalen). Verder kon door toedoen
van D66 de tafeltennisclub in het
voormalige kleuterschooltje Dikker-
tje Dap worden gehuisvest. Er werd
bijzonder veel aandacht geschonken
aan de ontwikkeling in Hargen aan
Zee, aan de aanleg van de meest ele
mentaire zaken, water en electriciteit,
naar Schoorl aan Zee. Le Belle wees de
weg. naar de overheidssubsidiekraan
voor dat doel. De Werkwinkel kwam
er, een werklozenproject. Het oude
renbeleid is de club van Le Belle niet
vreemd. Onder, de waarschuwende
vinger van D66 verdween de Schoorl
se gifspuit uit de gemeentelijke plant
soenen. Zomaar een kleine opsom
ming van dingen die rechtstreeks of
indirect uit de ideeën van D66 zijn
ontsproten en zeker in Schoorl vruch
ten hebben afgeworpen.
Wonen onder de Bomen", Le Belle
was medeoprichter van de kerngroep.
Aan de andere kant heeft lijn 151 de
buurtbus bij Schoorldam uit haar iso
lement gehaald. Rond de buurtbus, die
al acht jaar een directe verbinding
tussen Schoorl en Schagen verzorgt,
heerst nog altijd veel onbegrip. Vele
mensen denken, dat de buurtbus er al
leen voor schoolkinderen of bejaarden
is. Niets is minder waar. De buurtbus
is een normale vorm van openbaar
vervoer voor iedereen. Zij rijdt langs
een vaste route van Schoorldam via
Krabbendam, Eenigenburg en de Gro
te Sloot in De Zijpe. Overal langs de.
route zijn vaste halteplaatsen waar zé
op vaste tijdstippen langskomt en
haar dienstregeling vindt u op pag.
444 en 445 van het NZH-boekje. Het
bijzondere aan de bus is, dat ze aan
zienlijk kleiner is dan een gewone bus
en daardoor met vrijwilligerschauf-
feurs wordt gereden en dat ze een ei
gen standaardtarief hanteert. On
geacht de afstand betaalt u voor een
enkele reis 1,90 en voor vier ritten
5,80. Kinderen en Pas 65-klanten
betalen half geld. Kaarten zijn in de
bus verkrijgbaar. Dat betekent dat u
voor de afstand Schoorl-Schagen aan
zienlijk goedkoper reist met de buurt
bus dan met een gewone NZH-bus,
over een vergelijkbare afstand. Ook de
buurtbus is goed aangeslagen bij het
publiek. In de spitsuren was het pas-
sagiersaanbod zo groot geworden, dat
de buurtbus het niet meer aankon. Dit
heeft de directie van de NZH doen be
sluiten met ingang van deze maand
gedurende de wintermaanden alle
diensten vóór negen uur en een aantal
rond de klok van drie uur op het tra
ject langs de Grote Sloot met minibus
sen en beroepschauffeurs te gaan uit
voeren, overigens volgens de zelfde,
dienstregeling en tegen hetzelfde
buurtbustarief. De minibus is een bus-
maat tussen buurtbus en gewone
NZH-bus in en kan 25 volwassen per
sonen vervoeren. Een mooi succes
voor het hardwerkende buurtbusco
mité en al die vrijwilligers, van wie er
ook een aantal in Groet en Schoorl
woont, die als chauffeur zeer trouw
hun vrije tijd en energie beschikbaar
stellen om een stukje openbaar ver
voer geliefd te maken, hetgeen naast
het directe vervoersbelang ook in deze
tijd van groeiend milieubewustzijn al-
r le waardering verdient.
SCHOORL - Op de voorpagina van
een heuse D66 krant prijkten twintig
jaar geleden vier koppen. Vier namen.
D66 in Schoorl. Lijst 3. De democra
ten timmerden luidruchtig aan de
Schoorlse wegen. Compleet, met toe
ters en bellen. Men had meer weg van
een aktiegroep dan van een politieke
partij. Negen namen op de verkie
zingslijst. Vier koppen, die om de
gunst van de kiezers vroegen. Onder
aanvoering van Gerard Le Belle, toen
nog „het broekie” van 33 jaar volgden
Aloys de Waal, Iet van Lume en Cor
Koning. D66 bracht het tot twee ze
tels. Nieuwe Schoorlse bezems zouden
schoon vegen. En de club had, gezien
de inhoud van de eigen krant, nogal
wat in petto. Er werd Schoorl
waarachtig wat beloofd. En Schoorl
wilde dat avontuur wel eens aangaan
met dat nieuwe politieke gezicht.
Twee man in de raad. Le Belle werd
wethouder en De Waal zou hem steu
nen. En Le Belle? Hij is nog steeds
wethouder. Of liever... hij is het wèèr.
Al bijna twee jaar. Opvolger van ex
VVD-wethouder Wim Lautenbag. Met
een wisselcollege wordt de rit afge
maakt.
wel met het feit dat op dat deel van de
route waar de 169 nog het alleenrecht
had (Schoorl-centrum en Aagtdorp.)
het passagiersaanbod minimaal is.
Jammer, maar de NZH moest een keu
ze maken en de cijfers wezen duidelijk
in één richting. Omdat in Schoorl het
passagiersaanbod zich duidelijk voor
het overgrote deel voordoet langs de
route Heereweg-Voorweg-Damweg
met als reisdoel Alkmaar, kreeg lijn
151 de voorkeur. Bovendien zijn er
naast de belangen van de reizigers
naar Alkmaar nog heel wat meer voor
delen aan lijn 151 verbonden. Een di
recte verbinding tussen Schoorl en
Petten blijkt in de praktijk erg wel
kom te zijn. Een niet gering aantal ou
ders in Petten benut de nieuwe buslijn,
om hun kinderen naar een school in
Groet of Schoor! te sturen. Wande
laars, die de Hondsbossche eens hele
maal willen langs lopen, kunnen nu
met de bus naar het beginpunt van
hun wandeling terugkeren. Voor
Schoorlaars biedt de 151 ook de moge
lijkheid om via een overstap in Petten
op bus 150 sneller en met veel minder
kosten naar Den Helder te reizen in
plaats van dat via Alkmaar te doen om
daar verder de trein te nemen.
BERGEN - Naar aanleiding van het
onderzoek dat deze week van start
ging op het terrein van het voormalig
vliegveld Bergen kwam een aantal
omwonenden van het vliegveld bij el
kaar in het gemeentehuis. Het onder
zoek behelst de verwijdering van mo
gelijke niet ontplofte bommen en gra
naten uit de laatste en voorlaatste we
reldoorlog. Dat onderzoek gaat onge
veer een jaar duren en kost maximaal
drie miljoen gulden.
„De vier grote partijen van Schoorl
hebben met z’n allen van gemeentelij
ke besturen een soort schertsverto
ning gemaakt, doordat zij geen brede,
slagvaardige coalitie hebben kunnen
vormen. Als gevolg daarvan moest
men tegen een eenling in de raad, die
D66 heet, zeggen „Kies jij maar, ik wil
nu straks ook wel eens kunnen kiezen
met wie wij Schoorl schoon en
slagvaardig kunnen besturen”, zegt
Le Belle.
Gerard Le Belle, hij is zo eigenwijs,
dat hij durft te zeggen dat bij de vol
gende raadsverkiezingen zijn wethou
derschap de inzet voor de verkiezin
gen wordt. Gerard Le Belle wil graag,
doet graag, luistert graag, maar praat
nog liever. Hij zegt: „Hij stopt gewoon
als er niet wordt gesproken”. Dus hij
stopt eigenlijk nooit? Gerard kan ook
tegen een geintje.
Jouke Minkema.
schrijft. Maar" geloof de objectieve
verslaggever. „Als ie er in staat, dan
verdient ie het. En zulke mannen kun
nen niet weg. Als Gerard Le Belle zijn
mond opent, dan heeft hij iets te zeg
gen. De „wethouderszaak” van bijna
vier jaai- geleden bracht Le Belle het
halve wethouderschap. Twee jaar in
het college. Le Belle koos voor een
wisselcollege voor de komende vier
jaar tot 1990. Hij liet met die keuze de
mogelijkheid voor een volledig wet
houderschap, een coalitie met Ge
meentebelangen en CDA voor wat die
was. Le Belle vond een samenwer
kingsverband met de kiesvereniging
met het CDA in de gedoogrol een wat
te wankele basis. Gemeentebelangen
moest zich met de jonge groep waar
mee men zich destijds presenteerde,
maar eens bewijzen. Blij is de demo
craat met de komst van Theo Voogt als
lijsttrekker voor Gemeentebelangen
voor de verkiezingen van maart.
rtsas-
te Ber-
e beroe-
urt drie
mg met
sisteren
gecon-
kunnen
ran ver-
De burgemeester J. Ritsema zat de
bijeenkomst voor. Hij werd door enke
le gemeenteambtenaren voor advies
bijgestaan en tevens waren er enkele
ambtenaren van het Ministerie van
Defensie aanwezig, alsmede de heer
Brouwer van het korps Rijkspolitie.
Burgemeester Ritsema noemde de bij
eenkomst de „zoveelste” aflevering
van een „continuing story” vergelijk
baar met Peyton Place uit vroeger ja
ren. Hij memoreerde in het kort dat
hijzelf, gemeentebestuur en bevolking
altijd tegenstanders geweest zijn van
de aanleg van een groter munitiecom-
plex, maar dat het vechten tegen de
bierkaai is geweest. „Wij hebben het
indertijd verloren en staan nu in we
zen machteloos”, aldus de heer Ritse
ma. Toch noemde hij de verwijdering
van de explosieven die mogelijk in de
grond zitten een goede zaak. En hij
toonde vertrouwen in de aanpak van
de Explosieven Opruimings Dienst.
De ambtenaar Sterk van Defensie be
toogde dat de omwonenden weinig
last zullen hebben van het onderzoek
dat 8 januari zal starten. „Af en toe
een knal”, meer niet”, aldus de heer
Sterk. Wel zou het mogelijk kunnen
zijn dat mensen tijdelijk hun „huis en
hof” zouden moeten verlaten als er ex
tra grote explosieven zouden worden
gevonden, want demonteren van mu
nitie is niet altijd mogelijk. Het onder
zoek zal één jaar tot achttien maanden
gaan duren. Het te onderzoeken ge
bied is 24 hectare groot en er wordt
gewerkt met geavanceerde appara
tuur. De ontsluiting tot het terrein zal
gaan via een speciale ingang via de
Hoeverweg (Alkmaar-Egmond). De
kosten zullen naar schatting drie mil
joen gulden bedragen. Er wordt onge
veer 2 tot 3 meter diep gegraven. De
fensie betaalt het gehele project.
De aanwezigen kregen volop gele
genheid om vragen te stellen. Zo bleek
dat er geen atoomwapens zullen ko
men als de uitbreiding met zestig bun
kers gerealiseerd zal zijn. Veel vragen
hadden betrekking op de situatie
rondom schade aan opstallen en lan
derijen zowel als aan vee dat daar
loopt te grazen.
De bewoners zullen op korte termijn
(binnen drie weken) geïnformeerd
worden over de mogelijkheden en de
aanvullingen op verzekeringen die
Het comitee „Bergen Munitie Vrij”
waarvan vertegenwoordigers aanwe
zig waren is zich thans aan het bera
den hoe regering en parlement het best
gewezen kan worden op de ontspan
ning van nu, tegenover de koude-oor-
logsinspanning van enkele jaren gele
den. Men acht een zo groot centraal
munitiedepot thans niet meer oppor
tuun.
BERGEN - Het „Mirakel van Ber
gen” heeft de mensen meer dan vijf
eeuwen beziggehouden. De processie
die elk jaar gehouden werd vanaf de
oude Petrus- en Pauluskerk naar de
kapel op Zonnegeest trok vele gelovi
gen uit het dorp en de wijde regio. Ook
een gezelligheidsclubje. De volksver
tegenwoordiging van toen. Gerard Le
Belle hield en houdt niet van geouwe
hoer en wenst de dingen bij de naam te
noemen en zaken gedegen aan te pak
ken. Hij bracht zijn aandeel in de dis
cussie niet altijd met geduld en tact.
Tegenstand was daarom vaak zijn
deel. Hij kreeg een bepaald etiket op
geplakt en dat is hij nog niet helemaal
kwijt. Maar ook is het zo dat buiten
staanders er dikwijls geen weet van
hebben wat zijn aandeel in de
Schoorlse samenleving was en nog
steeds is. Gerard Le Belle haalt weke
lijks de publiciteit. Zijn foto moet
daar dan ook zo nodig bij. „Le Belle-
milieu en Le Belle-hergebruik”. Kan
!Z— 'Ij man
niet weg? Er zijn mensen die denken
dat hij die stukles over „Le Belle” zelf
Lijn 151 (ook wel bijgenaamd De
Goudvis) was dan ook meteen een
groot succes en noopt de NZH ertoe al
een jaar later een aanzienlijk uitbrei
ding aan de lijn toe te voegen door ook
in de vroege uren en in het weekend te
gaan rijden. Het succes van de 151 was
zo groot, dat op de momenten, dat ze
ongeveer gelijktijdig reed met de 169,
deze laatste het loodje moest leggen en
de NZH voor deze lijn een uurdienst
voor de gehele dag invoerde. Overi
gens had dat minder met de concur
rentie van De Goudvis te maken als
SCHOORL - Van de heer Kees van
der Zei ontvingen wij een uitvoerige
brief met betrekking tot het openbaar
vervoer en de wijze waarop die in
Schoorl functioneert. Van der Zei
WARMENHUIZEN Bejo Zaden
BV heeft een nieuw onderkomen ge
realiseerd. Het oude pand in Noord-
Scharwoude werd voor dit giganti
sche bedrijf te klein en thans is er een
nieuw wereld-hoofdkantoor neerge
zet in Warmenhuizen, aan de Tram
baan no. 1. De officiële opening van
dit bedrijfskantoor zal later in dit jaar
plaatsvinden, maar er wordt nu reeds
gewerkt in de nieuwe, ruime behui
zing, vlakbij de proefvelden en de
pakhuizen.
Bejo Zaden ontstond in 1978 uit een
fusie van C. Beemsterboer NBV en Ja
cob Jong BV, twee gevestigde Noord-
hollandse zaadfinna’s. Het bedrijf
heeft een wereldwijde reputatie als
BERGEN De PTT gaat meestal
niet verder dan de mededeling: „Er
zijn nog zeven of acht wachtenden
voor u”. Maar bij het Amsterdamse
Academisch Ziekenhuis van de Vrije
Universiteit beschikt men over een
wachtlijst van 2450 patiënten voor op
name. Dat maakte dr. ir. P. Ros in zijn
nieuwjaarstoespraak bekend.
Veel mensen moeten tenminste drie
maanden wachten voor ze worden op
genomen. Maar voor sommige specia
lismen kan de wachttijd oplopen tot 2
jaarZestig patiënten per maand
worden doorverwezen naar andere
ziekenhuizen en dat staan aldus de
voorzitter van het bestuur van het VU
ziekenhuis, in schrille tegenstelling
tot datgene wat „beleidsmakers” in
hun hoofd hebben. Hij was van me
ning dat de grens van wat toelaatbaar
is nu zeker bereikt is.
De gemeenteraad telde in de jaren
zeventig elf leden. De WD was daar
nog niet bij. D66 kreeg een tweemans- die man nog wat andersTKan die
fraktie. le Belle nestelde zich als
vreemde eend in de bijt temidden van
dan door de overheid gegeven kunnen
worden. Er komt voldoende bewaking
door de Rijkspolitie, zodat souvenier-
jagers op een afstand zullen worden
gehpuden. Een van de vragenstellers
wilde graag op de hoogte gehouden
worden over de aanwezigheid van
granaten uit 1917 toen zich het „Ber-
gen-Incident” heeft afgespeeld. Die
wens werd evenals andere wensen
door de defensie-autoriteiten geno
teerd.
veredelaar van vollegrondsgrocntcn,
met name kool, uien en wortelen.
Bejo exporteert ca. 80% van zijn
produkten, is wereldwijd aktief door
middel van dochterondernemingen,
joint-ventures en agenten in vele kli
maatzones, o.a. in India en de USA.
Het huidige Bejo-assortiment - meer
dan 300 rassen, waaronder een
groeiend aantal hybriden - is geheel
ontwikkeld uit eigen kweekwerk.
Met meer dan 100 medewerkers en
een jaaromzet van „meerdere tiental
len miljoenen” behoort Bejo tot ’s
lands top 5 producenten van tuin-
bouwzaden. Bejo is een familiebedrijf,
dat zijn groei op eigen kracht tracht te
verwezenlijken en een onafhankelijke
koers aanhoudt.
De buurtbus, niet weg te denken onder
deel van het openbaar vervoer in
Schoorl.
heeft zich een aantal weken geleden
gemeld als vrijwillig chauffeur bij de
buurtbus. De buurtbus, die ook in ons
Schoorlse zo bijzonder aanslaat. De
buurtbus echter ook, waarover nogal
wat misverstanden bestaan voor wat
betreft leeftijd van passagiers. Velen
denken namelijk dat de buurtbus er
slechts is voor scholieren en bejaar
den. Niets is minder waar. Van der Zei
vertelt:
Er is de laatste jaren heel wat veran
derd in het openbaar vervoer binnen
de gemeente Schoorl. Voor enige jaren
was Schoorl uitsluitend aangewezen
op lijn 169, die de bewoners van onze
gemeente via wel erg veel omwegen en
derhalve met veel tijdverlies naar Alk
maar bracht. Vanuit Schoorl werd er
bij de NZH aan de bel getrokken met
het verzoek om een directe verbinding
via Schoorldam en dan langs het
Noordhollands Kanaal. Dat verzoek
werd ingewilligd met de komst van
lijn 151 in het voorjaar van 1988. Deze
lijn, die zijn beginpunt heeft bij De
Goudvis in Sint Maartenszee gaat via
Petten, Camperduin, Groet, Bregt-
dorp, Schoorl-oost en Schoorldam
rechtstreeks naar Alkmaar. Dat was
een enorme verbetering vooral voor
reizigers die aansluitend met de trein
verder moeten. Bijvoorbeeld: passa
giers, die vanaf de halte Frederikslaan
naar het station willen reizen, zitten
ongeveer 26 minuten in bus 169, ter
wijl ze met de 151 na precies 13 minu
ten arriveren; d.w.z. een halvering van
de reistijd.
de Petrus- en Pauluskerk aan de
Dorpsstraat. Ook zou het zich ergens
in het (nu afgebroken) St. Jansgebouw
hebben bevonden.
We zijn erg benieuwd of iemand de
wederwaardigheden van dit grote
schilderij kent. Het zal ongetwijfeld
niet meer bestaan, maar wat is er mee
gebeurd? Graag een bericht naar „De
Duinstreek”. Bij voorbaat dank.
HJ
Een foto van het spoorloos verdwenen
schilderij ,,De processie van het Heilig
Bloed van Bergen" door J.P. Horstock,
begin 19e eeuw. De kerk is in welstand
afgebeeld.
broekie! Met zijn grote bek! Jawel, dat
vooral. Het is meer dan eens gezegd en
geschreven over hem: Een raadslid zei
eens, zich richtend tot de voorzitter:
„deze man zorgt bepaald niet voor een
aangename sfeer binnen deze ruimte.
En ik druk mij nog erg bescheiden
uit”. Een stem vanaf de publieke tri
bune viel het raadslid bij: „Kan die
man niet weg?”
Inderdaad, Le Belle is keihard in
zijn uitspraken. Is vlijmscherp in zijn
woorden. Vaak verguisd. Evenzeer be
wonderd. En dat laatste omdat hij, en
daar is hij journalist voor, dikwijls
goed geïnformeerd en gedocumen
teerd kan deelnemen aan de beraad
slagingen. De gemeenteraad is geen
gezellig onderonsje. Was dat een jaar
of twintig geleden misschien wel.
Maar ouwenelen doe je op een soos.
Niet in een gemeenteraad. Dat een
mentaliteit als die van Gerard Le Belle
nou niet bepaald ieders sympathie
heeft kunnen wegdragen in de loop
der tijd, is niet zo vreemd. Niet ieder
een houdt van harde en zakelijke
aanpak van de dingen. Natuurlijk, Le
Belle heeft de plank ook wel eens mis
geslagen. Maar zijn doelgerichte be
nadering van zaken dwingt zeker res
pect af. Gerard Le Belle is altijd na
drukkelijk aanwezig. Een opsomming
van feiten van de afgelopen twintig
jaar onderstreept dit. Le Belle (54) is
Amsterdammer van geboorte. Hij liep
school in de hoofdstad en in Baarn. Hij
verhuisde in de oorlogsjaren naar
Brussel. Hij koos voor de journalis
tiek. Via de Gooi- en Eemlander kwam
hij bij het toenmalig Noordhollands
Dagblad. In 1966 bij de Verenigde
Noordhollandse Dagbladen. En nog
later werd het Parool zijn werkgever.
Hij is nu hoofdredakteur van het pe
riodiek „Duurzame Energie.”
De Schoorlse Democraten hadden,
zoals gezegd, aanvankelijk meer weg
van een aktiegroep. Men balde de
vuist tegen plaatselijke „wantoestan
den”. Zo was daar de dodenweg
Rijksweg 9. Veel publiciteit (en de
journalist kon dicht bij het vuur zit
ten) leidde er uiteindelijk toe, dat er
langs een groot deel van die weg een
vangrail kwam. Er was vanuit D66
puur verzet tegen de asfaltfabriek bij
Schoorldam. Het onzalige plan kabel-
Van de oude processie bestond maar
één afbeelding: een groot schilderij,
van de hand van J.P. Horstock en ver
vaardigd in de 19e eeuw. Er zijn nog
Bergenaren die zich herinneren dat
het in de raadszaal van het gemeente
huis bij de Ruïnekerk hing. Daaruit is
het op een bepaald moment verdwe
nen; men zegt dat het verhuisde naar
j 7
r ;-■
k-z-
“TV