Het openbaar vervoer Gerard Le Belle blikt terug optwintigjaar D66in Schoorl Voorlichtingsbij een kom st voormalig vliegveld Bergen Waar bleef „De processie van het Heilig Bloed van Bergen?” toen de kerk van naam veranderde en ook toen de kapel was vervallen gin gen de processies ter ere van het „Hei lig Bloed van Bergen” voort. Toen in deze eeuw - ër zijn nog vele getuigen - de oude traditie nieuw leven werd in geblazen, was de belangstelling van het katholieke volksdeel groot. Wereldbedrijf Bejo Zaden is verhuisd De buurtbus slaat ook hier aan „We rekenen in maart op twee zetels Waarom eigenlijk geen drie. Er zijn nog 2450 wachtenden voor n. WOENSDAG 10 JANUARI 1990 DE DUINSTREEK PAGINA 23 De buurtbus en de 151 Buurtbus Schoorl-Schagei slaat aan! Ik houd niet van gezeur” Iemand vroeg: „Kan die man niet weg?” Schertsvertoning Vragen stellen Te snel van stapel Het begon met het maken van een vuist tegen „wantoestanden” I f 1 ft Gerard Le Belle, één met de natuur. MII ndingen De ver- i gehou- de voor igen op! i 14.00-j lur. Als-; >90 van Twintig jaar gemeenteraadslid van Schoort Wat moest die man in de raad? Die driftkikker met z’n spiiker- Renovatie van alle oudere woningwet woningen. Le Belle is erbij. Heern- veneens )or leer- m in de leswerk, k oude- elefoni- hun be- terrein jrbeids- elingen, us). Gerard Le Belle begon in Schoorl als wethouder. Maakte ook twintig jaar daarna deel uit van het dagelijks gemeentebestuur. Prachtige afslui ting van een politieke loopbaan in het Schoorlse? Immers, de plaatselijke af deling heeft haar eerste man voor de komende verkiezingen op een tweede plek neergezet. Plaatsgemaakt voor Lidy van der Wild. Een democratisch genomen besluit. Dat wel. Maar een onverkiesbare positie voor Le Belle? Antwoord: „Waarom? We rekenen op tenminste twee zetels. En waarom geen drie? Wie Gerard Le Belle kwijt wil moet beslist niet op D66 stemmen. Als men hem terug wil zullen de kie zers dat moeten laten blijken. Da’s makkelijk zat.” Voor de inwoners van de gemeente Schoorl is het bijzonder van belang te weten dat bus 151 en de buurtbus per fect op elkaar aansluiten. Op de ge meenschappelijke halte aan de Dam- weg kunt u zonder één minuut te moe ten wachten van de ene in de andere bus overstappen, zowel in de richting Schagen als op de terugreis. Daarmee heeft Schoorl van maandag t/m zater dag vijf maal per dag een uitstekende verbinding met De Zijpe en Schagen. De eerste buurtbus vertrekt om 9.28 uur vanaf de halte Damweg en daarna telkens om de twee uur tot 17.48 uur. Als u bijvoorbeeld vanaf Camperduin precies 20 minuten eerder in bus 151 stapt, verloopt het overstappen aan de Damweg vlekkeloos. Toch handig om langs die weg eens een bezoekje aan Schagen te brengen. Al met al dus een brokje duidelijk heid over het openbaar vervoer, met name in Schoorl, waarvoor wij Van der Zei uit Groet bijzonder dankbaar zijn. Schoorlse buurt die nu al meer dan tien jaar sleept, aanpakken. Hij streeft verder naar een Roode Leeuw Plein met uitzicht op het Klimduin. Een aanpak in eigen beheer heeft de wet houder in de laatste raadsbijeenkomst ■al gesuggereerd. Groot onderhoud van alle woningwetwoningen wordt uitge voerd en ook een face-lift van oudere wijken staat Le Belle voor, evenals een snelle beantwoording van brieven en bouwaanvragen die bij de gemeente binnenkomen. Gerard Le Belle is in twintig jaar „ouder geworden”, maar zijn opstel ling, zijn politieke inslag slaat nog even vlammend uit als in 1970. Mis schien wat meer bezadigd en relative rend, maar nog immer hart voor Schoorl. Ook hard met een D. Hard, helder en slagvaardig. „Ik houd beslist niet van gezeur. Niet van vriendjes die een voorkeurs behandeling verwachten. Van een duidelijke en eerlijke behandeling en ik wil nog wel eens uitdagend zijn om tot een eerlijke beoordeling te komen. Ik ben echt niet zo hooghartig om te zeggen dat Le Belle een karwei kan afmaken. Een karwei moet je geza menlijk, met de coalitie en oppositie en met de breedst mogelijke steun kla ren. Een karwei heeft bewezen nooit af te zijn”. Na twintig jaar is de doelstelling van D66 Schoorl nog steeds dezelfde, le Belle: „We streven naar het behoud' van het unieke karakter van agra risch, recreatief en natuurlijk Schoorl. De boel mag niet worden volgebouwd. Grote verkeersdoorbraken dienen te worden voorkomen. Ongereptheid van strand, duin en polder, bescher ming van natuur en landschap. Ik ben een man van de natuur en ik vind dat er zuinig moet worden omgesprongen met alle schone schatten die Schoorl rijk is. Dat is geen verkiezingsuit spraak. Dit heb ik al twintig jaar ver kondigd”. Het meerjarencontract met alle instellingen geeft meer zekerheid. Le Belle wil de herinrichting van de baan zou uiteindelijk bakzeil halen. Le Belle noemde het plan Nollenweide uit de begin jaren zeventig een injectie van ruim vijfhonderd woningen, een overdosering en een pure vergiftiging voor Schoorl. Het „gif” werd buiten de deur gehouden. „Ook geen Valken burgachtige toestanden in Schoorl”, riep D66 altijd luidkeels als er weer eens iets ingrijpends werd geïntrodu ceerd. Een randweg door het schitte rende polderlandschap was taboe. Er kwam een kerngroep „Randweg”, een comité „Gasalarm”, de kerngroep „Wonen onder de Bomen”, een aktie „Schoorl Schoon Schip”. En de De mocraten stonden aan de wieg van dat alles. Initiatieven kwamen er even eens uit de D66-kokerten aanzien van het schoolzwemmen voor derde en vierde klas, van de peuterspeelzaal, van de remedeal teaching, van de Stichting De”Oorsprong, de scheiding en hergebruik van afval. (Schoorl lag in een deuk toen Le Belle de schillen boer weer het straatbeeld wilde laten bepalen). Verder kon door toedoen van D66 de tafeltennisclub in het voormalige kleuterschooltje Dikker- tje Dap worden gehuisvest. Er werd bijzonder veel aandacht geschonken aan de ontwikkeling in Hargen aan Zee, aan de aanleg van de meest ele mentaire zaken, water en electriciteit, naar Schoorl aan Zee. Le Belle wees de weg. naar de overheidssubsidiekraan voor dat doel. De Werkwinkel kwam er, een werklozenproject. Het oude renbeleid is de club van Le Belle niet vreemd. Onder, de waarschuwende vinger van D66 verdween de Schoorl se gifspuit uit de gemeentelijke plant soenen. Zomaar een kleine opsom ming van dingen die rechtstreeks of indirect uit de ideeën van D66 zijn ontsproten en zeker in Schoorl vruch ten hebben afgeworpen. Wonen onder de Bomen", Le Belle was medeoprichter van de kerngroep. Aan de andere kant heeft lijn 151 de buurtbus bij Schoorldam uit haar iso lement gehaald. Rond de buurtbus, die al acht jaar een directe verbinding tussen Schoorl en Schagen verzorgt, heerst nog altijd veel onbegrip. Vele mensen denken, dat de buurtbus er al leen voor schoolkinderen of bejaarden is. Niets is minder waar. De buurtbus is een normale vorm van openbaar vervoer voor iedereen. Zij rijdt langs een vaste route van Schoorldam via Krabbendam, Eenigenburg en de Gro te Sloot in De Zijpe. Overal langs de. route zijn vaste halteplaatsen waar zé op vaste tijdstippen langskomt en haar dienstregeling vindt u op pag. 444 en 445 van het NZH-boekje. Het bijzondere aan de bus is, dat ze aan zienlijk kleiner is dan een gewone bus en daardoor met vrijwilligerschauf- feurs wordt gereden en dat ze een ei gen standaardtarief hanteert. On geacht de afstand betaalt u voor een enkele reis 1,90 en voor vier ritten 5,80. Kinderen en Pas 65-klanten betalen half geld. Kaarten zijn in de bus verkrijgbaar. Dat betekent dat u voor de afstand Schoorl-Schagen aan zienlijk goedkoper reist met de buurt bus dan met een gewone NZH-bus, over een vergelijkbare afstand. Ook de buurtbus is goed aangeslagen bij het publiek. In de spitsuren was het pas- sagiersaanbod zo groot geworden, dat de buurtbus het niet meer aankon. Dit heeft de directie van de NZH doen be sluiten met ingang van deze maand gedurende de wintermaanden alle diensten vóór negen uur en een aantal rond de klok van drie uur op het tra ject langs de Grote Sloot met minibus sen en beroepschauffeurs te gaan uit voeren, overigens volgens de zelfde, dienstregeling en tegen hetzelfde buurtbustarief. De minibus is een bus- maat tussen buurtbus en gewone NZH-bus in en kan 25 volwassen per sonen vervoeren. Een mooi succes voor het hardwerkende buurtbusco mité en al die vrijwilligers, van wie er ook een aantal in Groet en Schoorl woont, die als chauffeur zeer trouw hun vrije tijd en energie beschikbaar stellen om een stukje openbaar ver voer geliefd te maken, hetgeen naast het directe vervoersbelang ook in deze tijd van groeiend milieubewustzijn al- r le waardering verdient. SCHOORL - Op de voorpagina van een heuse D66 krant prijkten twintig jaar geleden vier koppen. Vier namen. D66 in Schoorl. Lijst 3. De democra ten timmerden luidruchtig aan de Schoorlse wegen. Compleet, met toe ters en bellen. Men had meer weg van een aktiegroep dan van een politieke partij. Negen namen op de verkie zingslijst. Vier koppen, die om de gunst van de kiezers vroegen. Onder aanvoering van Gerard Le Belle, toen nog „het broekie” van 33 jaar volgden Aloys de Waal, Iet van Lume en Cor Koning. D66 bracht het tot twee ze tels. Nieuwe Schoorlse bezems zouden schoon vegen. En de club had, gezien de inhoud van de eigen krant, nogal wat in petto. Er werd Schoorl waarachtig wat beloofd. En Schoorl wilde dat avontuur wel eens aangaan met dat nieuwe politieke gezicht. Twee man in de raad. Le Belle werd wethouder en De Waal zou hem steu nen. En Le Belle? Hij is nog steeds wethouder. Of liever... hij is het wèèr. Al bijna twee jaar. Opvolger van ex VVD-wethouder Wim Lautenbag. Met een wisselcollege wordt de rit afge maakt. wel met het feit dat op dat deel van de route waar de 169 nog het alleenrecht had (Schoorl-centrum en Aagtdorp.) het passagiersaanbod minimaal is. Jammer, maar de NZH moest een keu ze maken en de cijfers wezen duidelijk in één richting. Omdat in Schoorl het passagiersaanbod zich duidelijk voor het overgrote deel voordoet langs de route Heereweg-Voorweg-Damweg met als reisdoel Alkmaar, kreeg lijn 151 de voorkeur. Bovendien zijn er naast de belangen van de reizigers naar Alkmaar nog heel wat meer voor delen aan lijn 151 verbonden. Een di recte verbinding tussen Schoorl en Petten blijkt in de praktijk erg wel kom te zijn. Een niet gering aantal ou ders in Petten benut de nieuwe buslijn, om hun kinderen naar een school in Groet of Schoor! te sturen. Wande laars, die de Hondsbossche eens hele maal willen langs lopen, kunnen nu met de bus naar het beginpunt van hun wandeling terugkeren. Voor Schoorlaars biedt de 151 ook de moge lijkheid om via een overstap in Petten op bus 150 sneller en met veel minder kosten naar Den Helder te reizen in plaats van dat via Alkmaar te doen om daar verder de trein te nemen. BERGEN - Naar aanleiding van het onderzoek dat deze week van start ging op het terrein van het voormalig vliegveld Bergen kwam een aantal omwonenden van het vliegveld bij el kaar in het gemeentehuis. Het onder zoek behelst de verwijdering van mo gelijke niet ontplofte bommen en gra naten uit de laatste en voorlaatste we reldoorlog. Dat onderzoek gaat onge veer een jaar duren en kost maximaal drie miljoen gulden. „De vier grote partijen van Schoorl hebben met z’n allen van gemeentelij ke besturen een soort schertsverto ning gemaakt, doordat zij geen brede, slagvaardige coalitie hebben kunnen vormen. Als gevolg daarvan moest men tegen een eenling in de raad, die D66 heet, zeggen „Kies jij maar, ik wil nu straks ook wel eens kunnen kiezen met wie wij Schoorl schoon en slagvaardig kunnen besturen”, zegt Le Belle. Gerard Le Belle, hij is zo eigenwijs, dat hij durft te zeggen dat bij de vol gende raadsverkiezingen zijn wethou derschap de inzet voor de verkiezin gen wordt. Gerard Le Belle wil graag, doet graag, luistert graag, maar praat nog liever. Hij zegt: „Hij stopt gewoon als er niet wordt gesproken”. Dus hij stopt eigenlijk nooit? Gerard kan ook tegen een geintje. Jouke Minkema. schrijft. Maar" geloof de objectieve verslaggever. „Als ie er in staat, dan verdient ie het. En zulke mannen kun nen niet weg. Als Gerard Le Belle zijn mond opent, dan heeft hij iets te zeg gen. De „wethouderszaak” van bijna vier jaai- geleden bracht Le Belle het halve wethouderschap. Twee jaar in het college. Le Belle koos voor een wisselcollege voor de komende vier jaar tot 1990. Hij liet met die keuze de mogelijkheid voor een volledig wet houderschap, een coalitie met Ge meentebelangen en CDA voor wat die was. Le Belle vond een samenwer kingsverband met de kiesvereniging met het CDA in de gedoogrol een wat te wankele basis. Gemeentebelangen moest zich met de jonge groep waar mee men zich destijds presenteerde, maar eens bewijzen. Blij is de demo craat met de komst van Theo Voogt als lijsttrekker voor Gemeentebelangen voor de verkiezingen van maart. rtsas- te Ber- e beroe- urt drie mg met sisteren gecon- kunnen ran ver- De burgemeester J. Ritsema zat de bijeenkomst voor. Hij werd door enke le gemeenteambtenaren voor advies bijgestaan en tevens waren er enkele ambtenaren van het Ministerie van Defensie aanwezig, alsmede de heer Brouwer van het korps Rijkspolitie. Burgemeester Ritsema noemde de bij eenkomst de „zoveelste” aflevering van een „continuing story” vergelijk baar met Peyton Place uit vroeger ja ren. Hij memoreerde in het kort dat hijzelf, gemeentebestuur en bevolking altijd tegenstanders geweest zijn van de aanleg van een groter munitiecom- plex, maar dat het vechten tegen de bierkaai is geweest. „Wij hebben het indertijd verloren en staan nu in we zen machteloos”, aldus de heer Ritse ma. Toch noemde hij de verwijdering van de explosieven die mogelijk in de grond zitten een goede zaak. En hij toonde vertrouwen in de aanpak van de Explosieven Opruimings Dienst. De ambtenaar Sterk van Defensie be toogde dat de omwonenden weinig last zullen hebben van het onderzoek dat 8 januari zal starten. „Af en toe een knal”, meer niet”, aldus de heer Sterk. Wel zou het mogelijk kunnen zijn dat mensen tijdelijk hun „huis en hof” zouden moeten verlaten als er ex tra grote explosieven zouden worden gevonden, want demonteren van mu nitie is niet altijd mogelijk. Het onder zoek zal één jaar tot achttien maanden gaan duren. Het te onderzoeken ge bied is 24 hectare groot en er wordt gewerkt met geavanceerde appara tuur. De ontsluiting tot het terrein zal gaan via een speciale ingang via de Hoeverweg (Alkmaar-Egmond). De kosten zullen naar schatting drie mil joen gulden bedragen. Er wordt onge veer 2 tot 3 meter diep gegraven. De fensie betaalt het gehele project. De aanwezigen kregen volop gele genheid om vragen te stellen. Zo bleek dat er geen atoomwapens zullen ko men als de uitbreiding met zestig bun kers gerealiseerd zal zijn. Veel vragen hadden betrekking op de situatie rondom schade aan opstallen en lan derijen zowel als aan vee dat daar loopt te grazen. De bewoners zullen op korte termijn (binnen drie weken) geïnformeerd worden over de mogelijkheden en de aanvullingen op verzekeringen die Het comitee „Bergen Munitie Vrij” waarvan vertegenwoordigers aanwe zig waren is zich thans aan het bera den hoe regering en parlement het best gewezen kan worden op de ontspan ning van nu, tegenover de koude-oor- logsinspanning van enkele jaren gele den. Men acht een zo groot centraal munitiedepot thans niet meer oppor tuun. BERGEN - Het „Mirakel van Ber gen” heeft de mensen meer dan vijf eeuwen beziggehouden. De processie die elk jaar gehouden werd vanaf de oude Petrus- en Pauluskerk naar de kapel op Zonnegeest trok vele gelovi gen uit het dorp en de wijde regio. Ook een gezelligheidsclubje. De volksver tegenwoordiging van toen. Gerard Le Belle hield en houdt niet van geouwe hoer en wenst de dingen bij de naam te noemen en zaken gedegen aan te pak ken. Hij bracht zijn aandeel in de dis cussie niet altijd met geduld en tact. Tegenstand was daarom vaak zijn deel. Hij kreeg een bepaald etiket op geplakt en dat is hij nog niet helemaal kwijt. Maar ook is het zo dat buiten staanders er dikwijls geen weet van hebben wat zijn aandeel in de Schoorlse samenleving was en nog steeds is. Gerard Le Belle haalt weke lijks de publiciteit. Zijn foto moet daar dan ook zo nodig bij. „Le Belle- milieu en Le Belle-hergebruik”. Kan !Z— 'Ij man niet weg? Er zijn mensen die denken dat hij die stukles over „Le Belle” zelf Lijn 151 (ook wel bijgenaamd De Goudvis) was dan ook meteen een groot succes en noopt de NZH ertoe al een jaar later een aanzienlijk uitbrei ding aan de lijn toe te voegen door ook in de vroege uren en in het weekend te gaan rijden. Het succes van de 151 was zo groot, dat op de momenten, dat ze ongeveer gelijktijdig reed met de 169, deze laatste het loodje moest leggen en de NZH voor deze lijn een uurdienst voor de gehele dag invoerde. Overi gens had dat minder met de concur rentie van De Goudvis te maken als SCHOORL - Van de heer Kees van der Zei ontvingen wij een uitvoerige brief met betrekking tot het openbaar vervoer en de wijze waarop die in Schoorl functioneert. Van der Zei WARMENHUIZEN Bejo Zaden BV heeft een nieuw onderkomen ge realiseerd. Het oude pand in Noord- Scharwoude werd voor dit giganti sche bedrijf te klein en thans is er een nieuw wereld-hoofdkantoor neerge zet in Warmenhuizen, aan de Tram baan no. 1. De officiële opening van dit bedrijfskantoor zal later in dit jaar plaatsvinden, maar er wordt nu reeds gewerkt in de nieuwe, ruime behui zing, vlakbij de proefvelden en de pakhuizen. Bejo Zaden ontstond in 1978 uit een fusie van C. Beemsterboer NBV en Ja cob Jong BV, twee gevestigde Noord- hollandse zaadfinna’s. Het bedrijf heeft een wereldwijde reputatie als BERGEN De PTT gaat meestal niet verder dan de mededeling: „Er zijn nog zeven of acht wachtenden voor u”. Maar bij het Amsterdamse Academisch Ziekenhuis van de Vrije Universiteit beschikt men over een wachtlijst van 2450 patiënten voor op name. Dat maakte dr. ir. P. Ros in zijn nieuwjaarstoespraak bekend. Veel mensen moeten tenminste drie maanden wachten voor ze worden op genomen. Maar voor sommige specia lismen kan de wachttijd oplopen tot 2 jaarZestig patiënten per maand worden doorverwezen naar andere ziekenhuizen en dat staan aldus de voorzitter van het bestuur van het VU ziekenhuis, in schrille tegenstelling tot datgene wat „beleidsmakers” in hun hoofd hebben. Hij was van me ning dat de grens van wat toelaatbaar is nu zeker bereikt is. De gemeenteraad telde in de jaren zeventig elf leden. De WD was daar nog niet bij. D66 kreeg een tweemans- die man nog wat andersTKan die fraktie. le Belle nestelde zich als vreemde eend in de bijt temidden van dan door de overheid gegeven kunnen worden. Er komt voldoende bewaking door de Rijkspolitie, zodat souvenier- jagers op een afstand zullen worden gehpuden. Een van de vragenstellers wilde graag op de hoogte gehouden worden over de aanwezigheid van granaten uit 1917 toen zich het „Ber- gen-Incident” heeft afgespeeld. Die wens werd evenals andere wensen door de defensie-autoriteiten geno teerd. veredelaar van vollegrondsgrocntcn, met name kool, uien en wortelen. Bejo exporteert ca. 80% van zijn produkten, is wereldwijd aktief door middel van dochterondernemingen, joint-ventures en agenten in vele kli maatzones, o.a. in India en de USA. Het huidige Bejo-assortiment - meer dan 300 rassen, waaronder een groeiend aantal hybriden - is geheel ontwikkeld uit eigen kweekwerk. Met meer dan 100 medewerkers en een jaaromzet van „meerdere tiental len miljoenen” behoort Bejo tot ’s lands top 5 producenten van tuin- bouwzaden. Bejo is een familiebedrijf, dat zijn groei op eigen kracht tracht te verwezenlijken en een onafhankelijke koers aanhoudt. De buurtbus, niet weg te denken onder deel van het openbaar vervoer in Schoorl. heeft zich een aantal weken geleden gemeld als vrijwillig chauffeur bij de buurtbus. De buurtbus, die ook in ons Schoorlse zo bijzonder aanslaat. De buurtbus echter ook, waarover nogal wat misverstanden bestaan voor wat betreft leeftijd van passagiers. Velen denken namelijk dat de buurtbus er slechts is voor scholieren en bejaar den. Niets is minder waar. Van der Zei vertelt: Er is de laatste jaren heel wat veran derd in het openbaar vervoer binnen de gemeente Schoorl. Voor enige jaren was Schoorl uitsluitend aangewezen op lijn 169, die de bewoners van onze gemeente via wel erg veel omwegen en derhalve met veel tijdverlies naar Alk maar bracht. Vanuit Schoorl werd er bij de NZH aan de bel getrokken met het verzoek om een directe verbinding via Schoorldam en dan langs het Noordhollands Kanaal. Dat verzoek werd ingewilligd met de komst van lijn 151 in het voorjaar van 1988. Deze lijn, die zijn beginpunt heeft bij De Goudvis in Sint Maartenszee gaat via Petten, Camperduin, Groet, Bregt- dorp, Schoorl-oost en Schoorldam rechtstreeks naar Alkmaar. Dat was een enorme verbetering vooral voor reizigers die aansluitend met de trein verder moeten. Bijvoorbeeld: passa giers, die vanaf de halte Frederikslaan naar het station willen reizen, zitten ongeveer 26 minuten in bus 169, ter wijl ze met de 151 na precies 13 minu ten arriveren; d.w.z. een halvering van de reistijd. de Petrus- en Pauluskerk aan de Dorpsstraat. Ook zou het zich ergens in het (nu afgebroken) St. Jansgebouw hebben bevonden. We zijn erg benieuwd of iemand de wederwaardigheden van dit grote schilderij kent. Het zal ongetwijfeld niet meer bestaan, maar wat is er mee gebeurd? Graag een bericht naar „De Duinstreek”. Bij voorbaat dank. HJ Een foto van het spoorloos verdwenen schilderij ,,De processie van het Heilig Bloed van Bergen" door J.P. Horstock, begin 19e eeuw. De kerk is in welstand afgebeeld. broekie! Met zijn grote bek! Jawel, dat vooral. Het is meer dan eens gezegd en geschreven over hem: Een raadslid zei eens, zich richtend tot de voorzitter: „deze man zorgt bepaald niet voor een aangename sfeer binnen deze ruimte. En ik druk mij nog erg bescheiden uit”. Een stem vanaf de publieke tri bune viel het raadslid bij: „Kan die man niet weg?” Inderdaad, Le Belle is keihard in zijn uitspraken. Is vlijmscherp in zijn woorden. Vaak verguisd. Evenzeer be wonderd. En dat laatste omdat hij, en daar is hij journalist voor, dikwijls goed geïnformeerd en gedocumen teerd kan deelnemen aan de beraad slagingen. De gemeenteraad is geen gezellig onderonsje. Was dat een jaar of twintig geleden misschien wel. Maar ouwenelen doe je op een soos. Niet in een gemeenteraad. Dat een mentaliteit als die van Gerard Le Belle nou niet bepaald ieders sympathie heeft kunnen wegdragen in de loop der tijd, is niet zo vreemd. Niet ieder een houdt van harde en zakelijke aanpak van de dingen. Natuurlijk, Le Belle heeft de plank ook wel eens mis geslagen. Maar zijn doelgerichte be nadering van zaken dwingt zeker res pect af. Gerard Le Belle is altijd na drukkelijk aanwezig. Een opsomming van feiten van de afgelopen twintig jaar onderstreept dit. Le Belle (54) is Amsterdammer van geboorte. Hij liep school in de hoofdstad en in Baarn. Hij verhuisde in de oorlogsjaren naar Brussel. Hij koos voor de journalis tiek. Via de Gooi- en Eemlander kwam hij bij het toenmalig Noordhollands Dagblad. In 1966 bij de Verenigde Noordhollandse Dagbladen. En nog later werd het Parool zijn werkgever. Hij is nu hoofdredakteur van het pe riodiek „Duurzame Energie.” De Schoorlse Democraten hadden, zoals gezegd, aanvankelijk meer weg van een aktiegroep. Men balde de vuist tegen plaatselijke „wantoestan den”. Zo was daar de dodenweg Rijksweg 9. Veel publiciteit (en de journalist kon dicht bij het vuur zit ten) leidde er uiteindelijk toe, dat er langs een groot deel van die weg een vangrail kwam. Er was vanuit D66 puur verzet tegen de asfaltfabriek bij Schoorldam. Het onzalige plan kabel- Van de oude processie bestond maar één afbeelding: een groot schilderij, van de hand van J.P. Horstock en ver vaardigd in de 19e eeuw. Er zijn nog Bergenaren die zich herinneren dat het in de raadszaal van het gemeente huis bij de Ruïnekerk hing. Daaruit is het op een bepaald moment verdwe nen; men zegt dat het verhuisde naar j 7 r ;-■ k-z- “TV

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1990 | | pagina 19