weekblad
Joop Raat „stuurde
tweeduizend kandidaten
naar liim rijbewijs
NIEUWE
KURSUS
3
o
I
Strand Bergen aan Zee
krijgt zandsuppletic
,3
I
1.1
0)
®AMS^©lnl©©IL
UITVERKOOP
OPRUIMING
Rijkspolitie Bergen en
Langedijk werken samen
2
Q)
Q
Comité „Bergen Munitie vrij” doet
dringend beroep op dellnsie-niinister
Afgeheid van
Bertus Martin
Hoveniersbedrijf
Arborea
it
„Het verkeer is
een spel, waarin
dikwijls vals wordt
gespeeld”
Dertig jaar met
zenuwlij der s”
langs de weg
2©
m X
feu
Proeftuin
Bejaarden
Centraal
opgericlit?
Oecumene in
de Ruïnekerk
3 tierEZ. vooz 70»
met vestigingen in Alkmaar - Amsterdam - Beverwijk -
Haarlem - Haam Purmerend - Zaandam
Spot 7O brengt
’Het Atelier’
tfiusga^gesD 9^
Boren naar
nieuwe waterputten
66e JAARGANG - NUMMER 3
WOENSDAG 17 JANUAR11990
REDAKTIE ,,DE DUINSTREEK
y
4
ACHTER
STRAAT 50
1ALKMAAR
14 lessen op zondagavond van
18.45 tot 19.45 uur.
Aanvang 21 jan. ’90
Inlichtingen en/of opgave:
Stationsstraat 1. Bergen - Tel. 02208-97220
Fax 02208-95448
Advertentieprijs 52 ct. per mm
Kontrakten speciale tarieven
Korr Postbus 189, 1860 AD Bergen
Uitgave van: B.V. Noorderpers Hoorn
WEEKBLAD ,,DE DUINSTREEK”
Verschijnt huis-aan-huis
te Bergen, Bergen aan Zee
Schoorldam, Schoorl en Groet
Camperduin, Egmond aan den Hoef
Egmond-Bin.nen
Egmond aan Zee en Warmenhuizen
Oplage: 14.200 exemplaren
Breedstraat 13a
Tel. 072-117308
b.g.g. 072-151667
I
'fe;_
Soms met 50% KORTING bij Margaretha Fashions
Uw adres voor de maten 36 t/m 56, dus ook
GROTE MATEN
V)
cc
Ü5
z
m gg
qg
m ni
si
Rookverbod in stadions?
M'T'IÏ nederlandsche
I*L IJTAPIJT UNIE
Vanaf woensdag
10,- tot 50,-
extra korting op
alle afgeprijsde artikelen
SCHOORL - Joop Raat. Ooit, zo’n dertig jaar geleden bracht
hij zijn allereerste leerling naar het rij-examen in Alkmaar. Het
was Jan Mol van Aagtdorp. Jan had er zo’n twaalf lessen opzit
ten en was rijp voor het grote werk. Toch van de zenuwen thuis
de verkeerde schoenen aangetrokken. Nieuwe, te krappe stap
pers. Dat zat beslist niet lekker. Tijd om terug naar Schoorl te
rijden was er niet. „Joop”, riep Jan, „dit wordt niks. Helemaal
niks. Ik krijg kramp in m’n tenen. Welke maat schoenen heb jij?
„Drieëveertig” antwoordde Joop verbaasd. „Wat een mazzel”
brulde Jan, „geef op die dingen”. En zo gebeurde het. Ze zaten
als gegoten. Jan stapte achter het stuur naast de examinator, liet
instructeur Joop Raat op sokken achter in het toenmalige hotel
Ceres, het rijexamencentrum in Alkmaar, en slaagde. In één keer
het felbegeerde rijbewijs. Op schoenen van zijn leermeester.
,,Mijn werk is mijn hobby
Van zes piek naar
tweeënveertig gulden
TOTALE
Vertrouwen overbrengen
Van schildersbedrijf
naar autorijschool
L
Occasions met
1 JAAR GARANTIE
AUTOCENTRALE WESLFRIESLAND
de duinstreek
M^l.
om
een
Joop Raat, de Schoorlse autorijschool-
houder. Verkeer is een spel, dat vaak
vals wordt gespeeld".
Bel voor geheel vrijblijvende offerte
02269-3050
I
Westfriesedijk 104 - Krabbendam
VOOR AL UW SIERSTRAATWERK
en originele tuinaanleg
J. Oldenburglaan 10, 1861 JT Bergen N-H
Tel. 02208-97503
comité in de brief. „Niet alleen wor
den aanzienlijke kosten bespaard,
maar juist dit unieke gebied met land
schappelijke, biologische en cultuur
historische waarden dient te worden
ontzien, afgezien van de vraag of het
in deze tijd nog wel echt nodig is om
een zo grote concentratie van munitie
aan te gaan leggen”. Het comité wijst
ook de minister op de bizarre situatie
die nu aan het ontstaan is. Bergen doet
alles om het „diepspitten” en het om
zetten van grasland in bollenland te
voorkomen. De gemeente zou nu moe
ten toezien hoe 24 hectare weiland on
herstelbaar geliquideerd gaat worden.
Tenslotte wijst het comité in de brief
die gisteren door de minister is ont
vangen ook op het feit dat de interna
tionale ontwikkelingen binnen het
vredes- en veiligheidsbeleid allerwege
reeds geleid hebben tot de overweging
om ook bij de defensie te gaan bezuini
gen op dit plan dat vanaf het begin
reeds omstreden was. Ook het provin
ciaal .beleid loopt geheel parallel aan
de gemeentelijke visie.
De leden van het comité „Bergen
Munitievrij” zijn E. Kaars Sijpesteijn,
J. Blok, J.M. de Koning, H. Salman,' J.
Vredenburg en F. Zeiler.
Joop Raat is voorstander van een
soort herhalingscursus na een jaar of
maatregelen te nemen. Strekdammen
blijken niet te helpen, terwijl het aan
leggen van een stenen glooiing aan de
voet van de duinen minder gewenst is.
Anti-stuifschermen helpen gedeelte
lijk.
De heer Rakhorst deelde tijdens zijn
inleiding mede, dat besloten is tot het
middel van de zandsuppletic. De plan
nen hiertoe wil men met spoed bestek-
gereed maken om - zodra de financiële
middelen beschikbaar zijn - met het
karwei te beginnen. Dit zou eventueel
al in eind 1990 kunnen zijn, dit jaar
dus nog.
Wanneer zandsuppletic wordt toe
gepast, wordt vanuit zee d.m.v. pers
leidingen een zandlichaam, begrensd
door de duinvoet, opgespoten. Deze
langgerekte berg zand is een meter of 5
hoog en 20 m. breed. Het is duidelijk
dat de zandsuppletic een ingrijpend
effect op het strand hóeft; het is echter
bittere noodzaak!
(Advertentie)
Onlangs is het rookverbod in open
bare gelegenheden van kracht ge
worden. Binnen publieke ruimten
mag er voortaan niet meer worden
gerookt. Gelukkig hoeven rokers
zich in de buitenlucht nog niet al tc
veel zorgen tc maken. Hoewel, er
zijn stadiondirektcuren die ook het
roken op de tribunes willen verbie
den. Volgens hen gaan tabak en sport
niet samen en moet in het stadion het
goede voorbeeld worden gegeven.
I Iet goede voorbeeld geven is prima
natuurlijk, maar als er straks nie
mand meer op de tribunes zit, wat
dan? Dan gaat de NTU op zondag
middag open. Wat zal het druk wor
den! De sportwereld kan nog wat
opstoken van de NTU. Wij doen
namelijk wel aan klantenbinding.
Zoals Inlertest nianiicrplaviiiz.cn-
vinyl, 400 cm breed. Normaal <89,-,
een hele week voor 69,-.
KANAALKADE31b-ALKMAAR
TELEFOON 072-155260
BERGEN AAN ZEE - Voorafgaand
aan het huishoudelijk gedeelte van de
vergadering van de VVV-Bcrgen aan
Zee in hotel-restaurant „Victoria”
werd op verzoek van het VVV-bestuur
een korte inleiding gehouden door ir.
H.D. Rakhorst van Rijkswaterstaat.
Deze gaf zijn deskundige visie op het
beheer van de smalle kuststrook en op
de gevaren die onze kust bedreigen.
Een en ander mede naar aanleiding
van de onrustbarende kustafslag en de
sterke verstuiving.
Het bleek dat de overheid goed
doordrongen is van de noodzaak om
werkt in de groepen Bergen en Lange-
dijk. Ook dan echter wordt er nauw
samengewerkt. Deze verdergaande
samenwerking is een gevolg van de te
ruglopende personele sterkte. Daar
door was het zelfstandig werken in 2 4-
uursverband niet meer mogelijk. Te
vens kan het personeel dat op deze
manier vrijgemaakt wordt gerichter
worden ingezet. De samenwerking be
perkt zich tot het operationele gebied.
Van samenvoeging van de twee groe
pen is in dit verband geen sprake.
B O U t/ I Q U E
Hl- J U ril HOORN
BERGEN - In de Witte Kerk is zon
dagavond van 19.00-20.00 uur een
proeftuin, een experimentele viering,
dit keer over: die geloven komen toch
allemaal op hetzelfde neer. Nou dan...
BERGEN - Twee oprichters
achter de tafel, drie ouderen voor
de tafel. Verder nog een jongere,
die uit pure belangstelling kwam
vragen waarom de heer Kingma,
één van de twee oprichters, als
ervaren CDA-raadslid, niet ge
woon via het CDA de belangen
van de ouderen zou kunnen be
hartigen. „Dan zit u toch bij een
gevestigde partij en dat lijkt dan
toch veel eenvoudiger?” Maar de
heer Kingma voelt meer voor een
eigen koers als het om ouderen
gaat en bij voldoende belangstel
ling zag hij graag een ouderen
'partij. Hij gaf toe dat de naarn
’Bbjaarden-partij’ niet meer van
deze tijd is, maar een en ander
was te laat doorgedrongen om
nog tijdig te kunnen wijzigen.
Verder was het tweemanschap
tot de conclusie gekomen dat een
oprichtingsvergadering voor een
ouderenpartij niet op een donke
re januari-avond diende te ge
schieden, want de ouderen zitten
dan meestal gezellig bij de televi
sie en willen de deur niet uit.
Maar ook dat had men te laat ont
dekt! Samen met de drie geïnte
resseerden kwam men tot de uit-
spaaak dat er veel te weinig ge
beurde voor de oudere Berge
naar. Bijna 530 is boven de vijf
tig jaar. de Stichting Welzijn Ou
deren werkt te traag, het vervoer
in het dorp is slecht geregeld, hele
buurten zitten ver van de bushal
te, de trottoirs ontbreken vaak,
de nota ouderenbeleid laat als
maar op zich wachten, de bewo
ners van de bejaardenhuizen
hebben niets in te brengen bij een
bestuur dat notabelle door de ge
meenteraad en niet door de oude
ren wordt gekozen. Een bestuur,
aldus de sprekers, dat zichzelf
aanvult, ondemocratischer kan
het niet. Besloten werd, gezien de
slechte opkomst, om overdag
nogmaals een vergadering te or
ganiseren. de contributie te stel
len op 13.50 per jaar en normaal
mee te doen aan de eerstkomende
ge meen teraads ver kiezingen.
Drie zetels worden haalbaar
geacht, maar dat zou kunnen uit
lopen op wel vijf, gezien het aan
tal inwoners van Bergen. Voor
alsnog zijn er in ieder geval nu al
vijf leden. Een volgende vergade
ring wordt binnenkort bekend
gemaakt.
kon je helemaal wel u zeggen. Tegen
woordig is autorijden bijzaak. Even
onmisbaar als de telefoon”.
Joop Raat beschouwt zijn rijlessen
als een soort bijbaan. Trouwens, niets
is hoofdzaak bij hem. „Ik zie alles wat
ik doe als een hobby. Of het nu het
verkopen of verhuren van een fiets is.
een taxiritje of een uurtje rijles. Ik ga
er elke keer weer even blij op af”. De
rijlessen vormen natuurlijk een we
zenlijk onderdeel van het totale be
drijf van de familie Raat. De dagelijk
se omgang met mensen. Met allerlei
verschillende mensen. Verschillend
van natuur en karakter. Oud en jong.
..Maar wel met één bepaald doel voor
ogen: het rijbewijs. Dat moet er ko
men. En ze hebben allmaal de zenu
wen. Ze maken mij niets anders wijs.
Sommigen kunnen de nacht vóór een
rijles niet slapen. Kunnen er vaak niet
eens door eten, laat staan wanneer het
examen in zicht komt. Ik probeer mijn
leerlingen altijd op hun gemak te stel
len door hen voor te houden, dat het
verkeer een spel is. En dat is het ook.
En natuurlijk zijn er weggebrui
kers, die dat spel vals spelen. Kunst is
om je daar niets van aan te trekken. Ik
bedoel niet vals terug spelen. Wanneer
BERGEN - Zaterdagavond
19.00 uur is er in de Ruïnekerk
gebedsdienst vanwege de interkerke-
l'ijke internationale week van gebed
om eenheid. Ds. van Melle en pastoor
Wanna gaan voor in de viering waar
Je zanggroep en Benedictuskoor ook
medewerking verlenen. Frank van
Wijk bespeelt het fraaie orgel. Er is
ook een uitgebreide boekentafel/lec-
1 uurstand aanwezig.
zwaartst is moet dan het zwaarst we
gen. Zij wijzen niet voor niets iemand
af”.
Natuurlijk is het sneu, wanneer de
klant van voren af aan moet beginnen.
De tijd van zes gulden lesgeld, is voor
bij. Tegenwoordig betaal je 42.50
per uur. Voor dé jeugd betekend dat
vaak windkracht negen door de knip.
Een bedrag overigens, dat Joop Raat
..dik moet hebben” in zijn eenmansbe
drijfje. Schade heeft hij nagenoeg niet
opgelopen aan zijn wagens. Maar hij
liet er in dertig jaar wel zeven achter
zich. Dat wel. ..Maar ja, ik zei al. Mijn
werk is mijn hobby. Veel geld houd ik
er niet van over”.
Dat was even gezellig. Twee hob
byisten, die wat vertelden over hun
liefhebberij. Daarbij wat herinnerin
gen opdiepend uit hun lagere- en ULO
schooljaren. Toen zei Joop al, dat ie
graag later in auto’s wilde doen. Zijn
schoolmaat had het altijd maar over
stukkies schrijven in de krant. Dat dit
stukkie er ooit nog van zou komen,
hadden we veertig jaar geleden niet
gedacht. JOUKE MINKEMA
BERGEN - Vorige w'eek dins
dag 9 januari 1990 hebben velen
uit Bergen afscheid genomen van
Bertus Martin, die door een auto-
ongeluk te Langedijk op de krui
sing Nauertogt-Westelijke Rand
weg op 72-jarige leeftijd zeer
ernstig gewond raakte en in het
MCA te Alkmaar is overleden. Bij
de uitvaartmis in de kerk van H.
Pius X gemeenschap in het Hoef-
plan te Alkmaar en op de be
graafplaats St. Barbara waren
zeer veel belangstellenden. Het
voormalig verzet Bergen was met
een grote afvaardiging aanwezig
om van deze verzetsstrijder af
scheid te nemen. De voormalige
transportofficier van het Com
mando Bergen D. Luiting sprak
in de kerk ter nagedachtenis. Hij
zei onder meer: „Het bericht van
het tragische verkeersongeluk,
dat noodlottig was voor Bertus
Martin, kwam als een schok’ voor
ons van het voormalig verzet Ber
gen. Wij hebben Bertus Martin
gekend en wij weten van zijn oor
logsdaden en de doodstraf welke
de bezetter hem en zijn broer op
legde en voor Bertus later wijzig
de in levenslang. Wij kennen de
foto’s en beschrijvingen van de
gevangenis in Duitsland waarin
hij gekerkerd werd. Na het uit
spreken der vonnissen konden de
twee broers Martin elkaar spre
ken. Zijn broer vertelde Bertus,
dat zijn laatste wens was in Ber
gen begraven te mogen worden
na zijn executie. Zijn as rust
evenwel in de bronzen urn op de
ere-begraafplaats te Overveen
waarop vermeld staat: „Der Hel
den asch is hier vergaard”. Het
was Bertus, mede door zijn sterk
karakter, gegeven de oorlog te
overleven en wij herinneren ons
hoe de opperwachtmeester Japin
de welkomstrede hield toen Ber
tus weer in zijn Bergen thuis
kwam. Altijd als wij terugblik
ken in die lange nacht der bezet
ting zullen wij ook blijven geden
ken de dappere verzetsstrijder
die Bertus Martin was. Posthuum
moet ik Bertus Martin danken
WARMENHUIZEN - Op za
terdag 20 januari, vrijdag 26 en
zaterdag 27 januari kunnen to
neelliefhebbers uit Warmenhui
zen en omgeving weer genieten
van een fijne toneelavond. Spot
70 brengt dan ’Het Atelier’ van
Jean Claude Gramberg.
Het Atelier’ is een toneelstuk
dat handelt over de gevoelens van
mensen vlak na de oorlog. ’Het
Atelier’ pakt de draad op’ waar
de oorlog ophoudt. De mensen die
ten tonele verschijnen zijn hard
werkende vrouwen, die voor de
broodnodige centen moeten
werken in een atelier anno 1946.
Dus de omstandigheden waarin
zij hun werk verrichten, zijn ver
re van ideaal. Daarbij komt nog
dat alle personages op hun eigen
manier de oorlog trachten te ver
werken. ’Het Atelier’ laat zien
hoe alle personen hun gevoelens
uitdragen en hoe zij hun proble
men trachten op te lossen. De re
gie is in handen van Annet Meije-
rink.
De aanvang van de avonden is
20.00 uur, plaats: het dorpshuis
te Warmenhuizen. De entree be
draagt 7.50. De donateurs kun
nen bij inlevering van hun kaart
een entreebiljet ontvangen. Voor
CJP-houders bedraagt de entree
6.00.
Kaarten kunt u bestellen bij de
fam. Grippeling van het dorps
huis, tel. 02269-1705 of bij mevr.
Van Rijn, tel. 02269-3522.'
LEegveftooP
BERGEN - In opdracht van het Pro
vinciaal Waterleidingbedrijf van
Noord-Holland wordt medio januari
1990 begonnen met het maken van 15
nieuwe grondwaterwinputten langs
het noordelijk deel van de Uilenvan-
gersweg in het Noordhollands Duin
reservaat (NHD) nabij Bergen. De
putten variëren in diepte van 16 tot
160 meter en hebben een doorsnede
van 50 centimeter. Zij dienen ten dele
als uitbreiding van de winningscapa-
citeit en ten dele als vervanging van
oude winputten ter plaatse. Tevens
worden er drie waarnemingsputten
aangelegd.
Hoewel de werkzaamheden zullen
plaatsvinden buiten de drukste be-
Zoekmaanden van het NHD, diénen
bezoekers i.v.m. de boorwerkzaamhe-
den tot 1 april rekening te houden met
enig ongerief ter plaatse. Na 1 oktober
1990 zal het benodigde kabel- en lei-
dingwerk worden uitgevoerd. De
werkzaamheden worden uitgevoerd
door de firma Haitjema en zn. BV uit
Dedemsvaart.
BERGEN - Met ingang van het
nieuwe jaar is de samenwerking tus
sen de groepen Bergen NH en Lange
dijk van de rijkspolitie uitgebreid.
Tussen de groepen bestond al enkele
jaren een samenwerkingsverband dat
inhield dat personeel uit Langedijk in
de zomermaanden assisteerde in Ber
gen. Tevens werden de dienstroosters
voor wat betreft de nachtdiensten op
elkaar afgestemd. In de nieuwe situa
tie is in het hele gebied van de beide
groepen 24 uur per dag een gecombi
neerde surveillance beschikbaar. De
ze surveillance bestaat uit personeels
leden van Bergen en Langedijk: Deze
zogenaamde assistentiesurveillance is
op afroep beschikbaar. Men kan nor
maal naar de politie in het eigen ge
bied of naar de meldkamer bellen? In
het weekend en tijdens enkele avond
en wordt er vanwege het werkaanbod
door afzonderlijke surveillances ge-
jc alles in je opneemt wat er langs de
weg voor narigheid gebeurt, dan krijg
je beslist stress. Je bent op de weg om
het spel samen te spelen. Te geven en
te nemen. De haast, nog even met een
noodgang door rood, de wangunst, de
jaloezie, die je op de weg ontmoet, is
crgelijk. Mensen maken elkaar ook
vaak onbewust het leven zuur”.
Veel automobilisten, en vooral de
beroepsmensen, beschouwen een
lesklant als een tweederangs wegge
bruiker. Ergeren zich aan hei. rijge
drag van de beginneling. De vaak wat
twijfelende houding. Maar men ver
geet. dat men allemaal zo is begonnen.
Hoe dikwijls gaan de armen hemels
breed omhoog of wordt met het vin
gertje naar het voorthoofd gewezen.
Gebaren, die niet meer zijn uit te ban
nen uit het verkeer. Gebaren die aan
geven hoc het met het tegenwoordige
verkeersmentaliteit gesteld is.
Joop Raat blijft er stoïcijns onder.
Hij blijft onverstoorbaar lesgeven.
Daarbij straalt hij een rust uit, die bij
zijn leerlingen moet overkomen. Nog
maals, Raat weet een stukje vertrou
wen over te brengen, dat de wat onge- --
wone gemoedstoestand van hem of gedaan. En dat is niét zo leuk. En het is
haar achter het stuur moet beïnvloe-
den. Tijdens de les beperkt Joop zich afgeschilderd als boemannen. Men
vergeet, dat het ook maar mensen zijn
en dat zi j het beste voor hebben met de
kandidaat. Maar zij hebben hetzelfde
voor met het verkeer. Wat het
Nadien heeft Joop Raat nog een
ruim tweeduizend kandidaten voor
het examen klaar gestoomd. En. de
statistieken in de vakperiodieken wij
zen het uit, een indrukwekkend per
centage van deze oudste Schoorlse au
torijschool slaagt na de eerste maal.
Joop, bescheiden als ie is, gaat daar
niet zo prat op. Vindt dat beslist niet
alleen zijn verdienste. Het is een sa
menspel tussen leerling en instruc
teur. Een rustige maar gedegen
aanpak van de eerste tot en met de
laatste les. Een vertrouwensrelatie
tussen twee mensen op de voorste
bank van een lesauto. En Joop maakt
zijn uren. Gemiddeld vijf per dag. Al
dertig jaar. En het verveelt hem nooit.
Nooit chargrijnig. Evenmin overlo
pend van hallelujastemmingen. Zo is
ie niet. Gewoon, altijd dezelfde. Onop
vallend baant de Schoorlse lesauto
zich een weg tussen het overige ver
keer. „Zelfs na zo’n lange tijd zijn er
nog maar weinigen die weten? dat
Joop autorijlessen geeft”, weet zijn
vrouw Gitta te melden. De witte „L”
tegen het blauwe vlak zegt de wegge
bruiker, dat hij te doen heeft met een
lesauto. Verdere reklame-uitingen
zijn voor Raat taboe.
Joop is bezig aan een derde genera
tie Raat op de plek waar ruim zestig
jaar geleden Den Das nog een schil
dersbedrijf runde. Teeuwis Raat en
Nies Duin maakten er later Pension
„Emma” van. Maar toen werden -er
ook al fietsen gestald voor een stuiver.
Het accent lag echter op het pension-,
café- en terraswerk. Arie nam, samen
met zijn vrouw de zaak van zijn vader
over en vestigde er ondermeer een ta
xibedrijf in. De tijden veranderden.
Joop en Gitta namen bezit van Duin
weg 41 en zorgden er voor, dat de
Raat-dynastie niet werd verbroken.
Er werden fietsen verhuurd en ver
kocht. De garage bleef bestaan, even
als het taxibedrijf. En Joop zette de
aarzelend begonnen rijschool van va
der- Arie voort. Hoewel, van een rij
school was indertijd nog geen sprake.
Joop:„vader gaf aan een aantal
Schoorlaars les in zijn taxi. Meer voor
de aardigheid dan er wat aan te ver
dienen. Een van zijn eerste lesklanten
was de nu ruim zeventigjarige Kees
Leeuwenkamp van het veevervoerbe-
drijf. Toen was autorijden nog een
kunst. Een vak kun je wel zeggen. Als
iemand een auto reed, dan was hij iets.
En tegen een vrachtwagenchauffeur
vijl. „Er verandert zo ontzettend veel
in het verkeer. Bovendien passen be
ginnende automobilisten zich een ei
gen rijstijl aan, die niet altijd goed of
bevredigend is. Een aantal lessen op
herhaling zou dan ook beslist geen
kwaad kunnen”.
Joop heeft nog nooit angst gehad
naast zijn leerlingen. Hij heeft welis
waar de ..noodgrepen” binnen hand
en voetbereik. maar één verkeerde
manoeuvre en het is foute boel. ..Nee,
geen angst. En ik geloof, dat je ook zo
niet van start moet gaaan. Na vijfen
twintig meter weet ik wat voor vlees ik
in de kuip heb. Nou. en dat vlees is
meestal wel goed.” Alleen, en dat is de
dikwijls mindere eigenschap en kwa
liteit van de leerling als ie gezakt is.
Joop: „Dan heeft, de examinator het
ook niet zo. Deze mensen worden vaak
I
BERGEN - Verleden week is het Explosieven Opruimings Commando van de
Koninklijke Landmacht begonnen met het opsporen en verwijderen van explo
sieven uit de laatste wereldoorlog op het terrein van het voormalig Vliegveld
Bergen. Als de terreinen bomvrij zijn wil het ministerie van Defensie ter plekke
een groot aantal munitiebunkers bouwen voor de opslag van de Noordhollandse
munitie. Het comité „Bergen Munitievrij” heeft thans de minister een brief
geschreven om de bouw van dit centrale munitiecomplex te her-overwegen.
Het comité „Bergen Munitievrij”
werd opgericht in 1976. Vanaf het be
gin hield het comité zich ver van de
politiek en de overwegingen waren
dan ook altijd gegrond op planologi
sche bezwaren waarbij de milieu-be-
scherming ook een grote rol speelde,
alsmede de leefbaarheid in het betrok
ken gebied voor mensen en dieren.
Uiteindelijk werd het gemeentebe
stuur van Bergen door de rijksover
heid gedwongen om een bestemmings
plan te maken, zodat de plannen om in
Bergen een centraal munitiedepot te
vestigen konden worden verwezen
lijkt. Afgelopen week zijn de omwo
nenden van het voormalig vliegveld
voor informatie bijeen geweest in het
gemeentehuis. Deze krant heeft daar
over uitvoerig bericht. Het comité
„Bergen Munitievrij” is van mening
dat de geraamde kosten van ongeveer
vijf miljoen gulden ver zullen uitlo
pen, omdat voor elk stuk ijzer dat door
detectoren gevonden zal worden drie
tot vier meter diep zal moeten worden
uitgegraven.
„Minister R. ter Beek zal er verstan
dig aan doen om op het eerder geno
men besluit terug te komen aldus het
tot het gebeuren op de weg. „Ik ben
een man van weinig woorden. Hou
niet van ellenlange gesprekken. Dat
kan ook niet. Je bent met verantwoor
delijk werk bezig en daar past een ge
zellige conversatie niet in. Dat neemt
niet weg. dat ik graag naar de verhalen
van mijn lesklanten luister. Zo blijf je
op dc hoogte van het dorpse wel en
wee. Maar het kan ook te gek”. Joop
vertelt: ..Ik reed eens met een vrouw,
die alle vogeltjes zag vliegen. Ze
zwaaide naar links en ze wuifde naar
rechts. Best leuk maar niet wanneer je
een leswagen bestuurt. Op een keer
draaide zij zich helemaal om. Er pas
seerde een begrafenisstoet. „Tjee, wie
zou er dood zijn”, riep zc. „Kijkvoer je
anders zijn wij over drie dagen aan de
beurt”, zei ik.”
sten aan het vaderland bewe
zen!”
Zié onze advertentie elders in dit blad!!
Kernweg 31 - Hoorn