weekblad Joop Raat „stuurde tweeduizend kandidaten naar liim rijbewijs NIEUWE KURSUS 3 o I Strand Bergen aan Zee krijgt zandsuppletic ,3 I 1.1 0) ®AMS^©lnl©©IL UITVERKOOP OPRUIMING Rijkspolitie Bergen en Langedijk werken samen 2 Q) Q Comité „Bergen Munitie vrij” doet dringend beroep op dellnsie-niinister Afgeheid van Bertus Martin Hoveniersbedrijf Arborea it „Het verkeer is een spel, waarin dikwijls vals wordt gespeeld” Dertig jaar met zenuwlij der s” langs de weg 2© m X feu Proeftuin Bejaarden Centraal opgericlit? Oecumene in de Ruïnekerk 3 tierEZ. vooz 70» met vestigingen in Alkmaar - Amsterdam - Beverwijk - Haarlem - Haam Purmerend - Zaandam Spot 7O brengt ’Het Atelier’ tfiusga^gesD 9^ Boren naar nieuwe waterputten 66e JAARGANG - NUMMER 3 WOENSDAG 17 JANUAR11990 REDAKTIE ,,DE DUINSTREEK y 4 ACHTER STRAAT 50 1ALKMAAR 14 lessen op zondagavond van 18.45 tot 19.45 uur. Aanvang 21 jan. ’90 Inlichtingen en/of opgave: Stationsstraat 1. Bergen - Tel. 02208-97220 Fax 02208-95448 Advertentieprijs 52 ct. per mm Kontrakten speciale tarieven Korr Postbus 189, 1860 AD Bergen Uitgave van: B.V. Noorderpers Hoorn WEEKBLAD ,,DE DUINSTREEK” Verschijnt huis-aan-huis te Bergen, Bergen aan Zee Schoorldam, Schoorl en Groet Camperduin, Egmond aan den Hoef Egmond-Bin.nen Egmond aan Zee en Warmenhuizen Oplage: 14.200 exemplaren Breedstraat 13a Tel. 072-117308 b.g.g. 072-151667 I 'fe;_ Soms met 50% KORTING bij Margaretha Fashions Uw adres voor de maten 36 t/m 56, dus ook GROTE MATEN V) cc Ü5 z m gg qg m ni si Rookverbod in stadions? M'T'IÏ nederlandsche I*L IJTAPIJT UNIE Vanaf woensdag 10,- tot 50,- extra korting op alle afgeprijsde artikelen SCHOORL - Joop Raat. Ooit, zo’n dertig jaar geleden bracht hij zijn allereerste leerling naar het rij-examen in Alkmaar. Het was Jan Mol van Aagtdorp. Jan had er zo’n twaalf lessen opzit ten en was rijp voor het grote werk. Toch van de zenuwen thuis de verkeerde schoenen aangetrokken. Nieuwe, te krappe stap pers. Dat zat beslist niet lekker. Tijd om terug naar Schoorl te rijden was er niet. „Joop”, riep Jan, „dit wordt niks. Helemaal niks. Ik krijg kramp in m’n tenen. Welke maat schoenen heb jij? „Drieëveertig” antwoordde Joop verbaasd. „Wat een mazzel” brulde Jan, „geef op die dingen”. En zo gebeurde het. Ze zaten als gegoten. Jan stapte achter het stuur naast de examinator, liet instructeur Joop Raat op sokken achter in het toenmalige hotel Ceres, het rijexamencentrum in Alkmaar, en slaagde. In één keer het felbegeerde rijbewijs. Op schoenen van zijn leermeester. ,,Mijn werk is mijn hobby Van zes piek naar tweeënveertig gulden TOTALE Vertrouwen overbrengen Van schildersbedrijf naar autorijschool L Occasions met 1 JAAR GARANTIE AUTOCENTRALE WESLFRIESLAND de duinstreek M^l. om een Joop Raat, de Schoorlse autorijschool- houder. Verkeer is een spel, dat vaak vals wordt gespeeld". Bel voor geheel vrijblijvende offerte 02269-3050 I Westfriesedijk 104 - Krabbendam VOOR AL UW SIERSTRAATWERK en originele tuinaanleg J. Oldenburglaan 10, 1861 JT Bergen N-H Tel. 02208-97503 comité in de brief. „Niet alleen wor den aanzienlijke kosten bespaard, maar juist dit unieke gebied met land schappelijke, biologische en cultuur historische waarden dient te worden ontzien, afgezien van de vraag of het in deze tijd nog wel echt nodig is om een zo grote concentratie van munitie aan te gaan leggen”. Het comité wijst ook de minister op de bizarre situatie die nu aan het ontstaan is. Bergen doet alles om het „diepspitten” en het om zetten van grasland in bollenland te voorkomen. De gemeente zou nu moe ten toezien hoe 24 hectare weiland on herstelbaar geliquideerd gaat worden. Tenslotte wijst het comité in de brief die gisteren door de minister is ont vangen ook op het feit dat de interna tionale ontwikkelingen binnen het vredes- en veiligheidsbeleid allerwege reeds geleid hebben tot de overweging om ook bij de defensie te gaan bezuini gen op dit plan dat vanaf het begin reeds omstreden was. Ook het provin ciaal .beleid loopt geheel parallel aan de gemeentelijke visie. De leden van het comité „Bergen Munitievrij” zijn E. Kaars Sijpesteijn, J. Blok, J.M. de Koning, H. Salman,' J. Vredenburg en F. Zeiler. Joop Raat is voorstander van een soort herhalingscursus na een jaar of maatregelen te nemen. Strekdammen blijken niet te helpen, terwijl het aan leggen van een stenen glooiing aan de voet van de duinen minder gewenst is. Anti-stuifschermen helpen gedeelte lijk. De heer Rakhorst deelde tijdens zijn inleiding mede, dat besloten is tot het middel van de zandsuppletic. De plan nen hiertoe wil men met spoed bestek- gereed maken om - zodra de financiële middelen beschikbaar zijn - met het karwei te beginnen. Dit zou eventueel al in eind 1990 kunnen zijn, dit jaar dus nog. Wanneer zandsuppletic wordt toe gepast, wordt vanuit zee d.m.v. pers leidingen een zandlichaam, begrensd door de duinvoet, opgespoten. Deze langgerekte berg zand is een meter of 5 hoog en 20 m. breed. Het is duidelijk dat de zandsuppletic een ingrijpend effect op het strand hóeft; het is echter bittere noodzaak! (Advertentie) Onlangs is het rookverbod in open bare gelegenheden van kracht ge worden. Binnen publieke ruimten mag er voortaan niet meer worden gerookt. Gelukkig hoeven rokers zich in de buitenlucht nog niet al tc veel zorgen tc maken. Hoewel, er zijn stadiondirektcuren die ook het roken op de tribunes willen verbie den. Volgens hen gaan tabak en sport niet samen en moet in het stadion het goede voorbeeld worden gegeven. I Iet goede voorbeeld geven is prima natuurlijk, maar als er straks nie mand meer op de tribunes zit, wat dan? Dan gaat de NTU op zondag middag open. Wat zal het druk wor den! De sportwereld kan nog wat opstoken van de NTU. Wij doen namelijk wel aan klantenbinding. Zoals Inlertest nianiicrplaviiiz.cn- vinyl, 400 cm breed. Normaal <89,-, een hele week voor 69,-. KANAALKADE31b-ALKMAAR TELEFOON 072-155260 BERGEN AAN ZEE - Voorafgaand aan het huishoudelijk gedeelte van de vergadering van de VVV-Bcrgen aan Zee in hotel-restaurant „Victoria” werd op verzoek van het VVV-bestuur een korte inleiding gehouden door ir. H.D. Rakhorst van Rijkswaterstaat. Deze gaf zijn deskundige visie op het beheer van de smalle kuststrook en op de gevaren die onze kust bedreigen. Een en ander mede naar aanleiding van de onrustbarende kustafslag en de sterke verstuiving. Het bleek dat de overheid goed doordrongen is van de noodzaak om werkt in de groepen Bergen en Lange- dijk. Ook dan echter wordt er nauw samengewerkt. Deze verdergaande samenwerking is een gevolg van de te ruglopende personele sterkte. Daar door was het zelfstandig werken in 2 4- uursverband niet meer mogelijk. Te vens kan het personeel dat op deze manier vrijgemaakt wordt gerichter worden ingezet. De samenwerking be perkt zich tot het operationele gebied. Van samenvoeging van de twee groe pen is in dit verband geen sprake. B O U t/ I Q U E Hl- J U ril HOORN BERGEN - In de Witte Kerk is zon dagavond van 19.00-20.00 uur een proeftuin, een experimentele viering, dit keer over: die geloven komen toch allemaal op hetzelfde neer. Nou dan... BERGEN - Twee oprichters achter de tafel, drie ouderen voor de tafel. Verder nog een jongere, die uit pure belangstelling kwam vragen waarom de heer Kingma, één van de twee oprichters, als ervaren CDA-raadslid, niet ge woon via het CDA de belangen van de ouderen zou kunnen be hartigen. „Dan zit u toch bij een gevestigde partij en dat lijkt dan toch veel eenvoudiger?” Maar de heer Kingma voelt meer voor een eigen koers als het om ouderen gaat en bij voldoende belangstel ling zag hij graag een ouderen 'partij. Hij gaf toe dat de naarn ’Bbjaarden-partij’ niet meer van deze tijd is, maar een en ander was te laat doorgedrongen om nog tijdig te kunnen wijzigen. Verder was het tweemanschap tot de conclusie gekomen dat een oprichtingsvergadering voor een ouderenpartij niet op een donke re januari-avond diende te ge schieden, want de ouderen zitten dan meestal gezellig bij de televi sie en willen de deur niet uit. Maar ook dat had men te laat ont dekt! Samen met de drie geïnte resseerden kwam men tot de uit- spaaak dat er veel te weinig ge beurde voor de oudere Berge naar. Bijna 530 is boven de vijf tig jaar. de Stichting Welzijn Ou deren werkt te traag, het vervoer in het dorp is slecht geregeld, hele buurten zitten ver van de bushal te, de trottoirs ontbreken vaak, de nota ouderenbeleid laat als maar op zich wachten, de bewo ners van de bejaardenhuizen hebben niets in te brengen bij een bestuur dat notabelle door de ge meenteraad en niet door de oude ren wordt gekozen. Een bestuur, aldus de sprekers, dat zichzelf aanvult, ondemocratischer kan het niet. Besloten werd, gezien de slechte opkomst, om overdag nogmaals een vergadering te or ganiseren. de contributie te stel len op 13.50 per jaar en normaal mee te doen aan de eerstkomende ge meen teraads ver kiezingen. Drie zetels worden haalbaar geacht, maar dat zou kunnen uit lopen op wel vijf, gezien het aan tal inwoners van Bergen. Voor alsnog zijn er in ieder geval nu al vijf leden. Een volgende vergade ring wordt binnenkort bekend gemaakt. kon je helemaal wel u zeggen. Tegen woordig is autorijden bijzaak. Even onmisbaar als de telefoon”. Joop Raat beschouwt zijn rijlessen als een soort bijbaan. Trouwens, niets is hoofdzaak bij hem. „Ik zie alles wat ik doe als een hobby. Of het nu het verkopen of verhuren van een fiets is. een taxiritje of een uurtje rijles. Ik ga er elke keer weer even blij op af”. De rijlessen vormen natuurlijk een we zenlijk onderdeel van het totale be drijf van de familie Raat. De dagelijk se omgang met mensen. Met allerlei verschillende mensen. Verschillend van natuur en karakter. Oud en jong. ..Maar wel met één bepaald doel voor ogen: het rijbewijs. Dat moet er ko men. En ze hebben allmaal de zenu wen. Ze maken mij niets anders wijs. Sommigen kunnen de nacht vóór een rijles niet slapen. Kunnen er vaak niet eens door eten, laat staan wanneer het examen in zicht komt. Ik probeer mijn leerlingen altijd op hun gemak te stel len door hen voor te houden, dat het verkeer een spel is. En dat is het ook. En natuurlijk zijn er weggebrui kers, die dat spel vals spelen. Kunst is om je daar niets van aan te trekken. Ik bedoel niet vals terug spelen. Wanneer BERGEN - Zaterdagavond 19.00 uur is er in de Ruïnekerk gebedsdienst vanwege de interkerke- l'ijke internationale week van gebed om eenheid. Ds. van Melle en pastoor Wanna gaan voor in de viering waar Je zanggroep en Benedictuskoor ook medewerking verlenen. Frank van Wijk bespeelt het fraaie orgel. Er is ook een uitgebreide boekentafel/lec- 1 uurstand aanwezig. zwaartst is moet dan het zwaarst we gen. Zij wijzen niet voor niets iemand af”. Natuurlijk is het sneu, wanneer de klant van voren af aan moet beginnen. De tijd van zes gulden lesgeld, is voor bij. Tegenwoordig betaal je 42.50 per uur. Voor dé jeugd betekend dat vaak windkracht negen door de knip. Een bedrag overigens, dat Joop Raat ..dik moet hebben” in zijn eenmansbe drijfje. Schade heeft hij nagenoeg niet opgelopen aan zijn wagens. Maar hij liet er in dertig jaar wel zeven achter zich. Dat wel. ..Maar ja, ik zei al. Mijn werk is mijn hobby. Veel geld houd ik er niet van over”. Dat was even gezellig. Twee hob byisten, die wat vertelden over hun liefhebberij. Daarbij wat herinnerin gen opdiepend uit hun lagere- en ULO schooljaren. Toen zei Joop al, dat ie graag later in auto’s wilde doen. Zijn schoolmaat had het altijd maar over stukkies schrijven in de krant. Dat dit stukkie er ooit nog van zou komen, hadden we veertig jaar geleden niet gedacht. JOUKE MINKEMA BERGEN - Vorige w'eek dins dag 9 januari 1990 hebben velen uit Bergen afscheid genomen van Bertus Martin, die door een auto- ongeluk te Langedijk op de krui sing Nauertogt-Westelijke Rand weg op 72-jarige leeftijd zeer ernstig gewond raakte en in het MCA te Alkmaar is overleden. Bij de uitvaartmis in de kerk van H. Pius X gemeenschap in het Hoef- plan te Alkmaar en op de be graafplaats St. Barbara waren zeer veel belangstellenden. Het voormalig verzet Bergen was met een grote afvaardiging aanwezig om van deze verzetsstrijder af scheid te nemen. De voormalige transportofficier van het Com mando Bergen D. Luiting sprak in de kerk ter nagedachtenis. Hij zei onder meer: „Het bericht van het tragische verkeersongeluk, dat noodlottig was voor Bertus Martin, kwam als een schok’ voor ons van het voormalig verzet Ber gen. Wij hebben Bertus Martin gekend en wij weten van zijn oor logsdaden en de doodstraf welke de bezetter hem en zijn broer op legde en voor Bertus later wijzig de in levenslang. Wij kennen de foto’s en beschrijvingen van de gevangenis in Duitsland waarin hij gekerkerd werd. Na het uit spreken der vonnissen konden de twee broers Martin elkaar spre ken. Zijn broer vertelde Bertus, dat zijn laatste wens was in Ber gen begraven te mogen worden na zijn executie. Zijn as rust evenwel in de bronzen urn op de ere-begraafplaats te Overveen waarop vermeld staat: „Der Hel den asch is hier vergaard”. Het was Bertus, mede door zijn sterk karakter, gegeven de oorlog te overleven en wij herinneren ons hoe de opperwachtmeester Japin de welkomstrede hield toen Ber tus weer in zijn Bergen thuis kwam. Altijd als wij terugblik ken in die lange nacht der bezet ting zullen wij ook blijven geden ken de dappere verzetsstrijder die Bertus Martin was. Posthuum moet ik Bertus Martin danken WARMENHUIZEN - Op za terdag 20 januari, vrijdag 26 en zaterdag 27 januari kunnen to neelliefhebbers uit Warmenhui zen en omgeving weer genieten van een fijne toneelavond. Spot 70 brengt dan ’Het Atelier’ van Jean Claude Gramberg. Het Atelier’ is een toneelstuk dat handelt over de gevoelens van mensen vlak na de oorlog. ’Het Atelier’ pakt de draad op’ waar de oorlog ophoudt. De mensen die ten tonele verschijnen zijn hard werkende vrouwen, die voor de broodnodige centen moeten werken in een atelier anno 1946. Dus de omstandigheden waarin zij hun werk verrichten, zijn ver re van ideaal. Daarbij komt nog dat alle personages op hun eigen manier de oorlog trachten te ver werken. ’Het Atelier’ laat zien hoe alle personen hun gevoelens uitdragen en hoe zij hun proble men trachten op te lossen. De re gie is in handen van Annet Meije- rink. De aanvang van de avonden is 20.00 uur, plaats: het dorpshuis te Warmenhuizen. De entree be draagt 7.50. De donateurs kun nen bij inlevering van hun kaart een entreebiljet ontvangen. Voor CJP-houders bedraagt de entree 6.00. Kaarten kunt u bestellen bij de fam. Grippeling van het dorps huis, tel. 02269-1705 of bij mevr. Van Rijn, tel. 02269-3522.' LEegveftooP BERGEN - In opdracht van het Pro vinciaal Waterleidingbedrijf van Noord-Holland wordt medio januari 1990 begonnen met het maken van 15 nieuwe grondwaterwinputten langs het noordelijk deel van de Uilenvan- gersweg in het Noordhollands Duin reservaat (NHD) nabij Bergen. De putten variëren in diepte van 16 tot 160 meter en hebben een doorsnede van 50 centimeter. Zij dienen ten dele als uitbreiding van de winningscapa- citeit en ten dele als vervanging van oude winputten ter plaatse. Tevens worden er drie waarnemingsputten aangelegd. Hoewel de werkzaamheden zullen plaatsvinden buiten de drukste be- Zoekmaanden van het NHD, diénen bezoekers i.v.m. de boorwerkzaamhe- den tot 1 april rekening te houden met enig ongerief ter plaatse. Na 1 oktober 1990 zal het benodigde kabel- en lei- dingwerk worden uitgevoerd. De werkzaamheden worden uitgevoerd door de firma Haitjema en zn. BV uit Dedemsvaart. BERGEN - Met ingang van het nieuwe jaar is de samenwerking tus sen de groepen Bergen NH en Lange dijk van de rijkspolitie uitgebreid. Tussen de groepen bestond al enkele jaren een samenwerkingsverband dat inhield dat personeel uit Langedijk in de zomermaanden assisteerde in Ber gen. Tevens werden de dienstroosters voor wat betreft de nachtdiensten op elkaar afgestemd. In de nieuwe situa tie is in het hele gebied van de beide groepen 24 uur per dag een gecombi neerde surveillance beschikbaar. De ze surveillance bestaat uit personeels leden van Bergen en Langedijk: Deze zogenaamde assistentiesurveillance is op afroep beschikbaar. Men kan nor maal naar de politie in het eigen ge bied of naar de meldkamer bellen? In het weekend en tijdens enkele avond en wordt er vanwege het werkaanbod door afzonderlijke surveillances ge- jc alles in je opneemt wat er langs de weg voor narigheid gebeurt, dan krijg je beslist stress. Je bent op de weg om het spel samen te spelen. Te geven en te nemen. De haast, nog even met een noodgang door rood, de wangunst, de jaloezie, die je op de weg ontmoet, is crgelijk. Mensen maken elkaar ook vaak onbewust het leven zuur”. Veel automobilisten, en vooral de beroepsmensen, beschouwen een lesklant als een tweederangs wegge bruiker. Ergeren zich aan hei. rijge drag van de beginneling. De vaak wat twijfelende houding. Maar men ver geet. dat men allemaal zo is begonnen. Hoe dikwijls gaan de armen hemels breed omhoog of wordt met het vin gertje naar het voorthoofd gewezen. Gebaren, die niet meer zijn uit te ban nen uit het verkeer. Gebaren die aan geven hoc het met het tegenwoordige verkeersmentaliteit gesteld is. Joop Raat blijft er stoïcijns onder. Hij blijft onverstoorbaar lesgeven. Daarbij straalt hij een rust uit, die bij zijn leerlingen moet overkomen. Nog maals, Raat weet een stukje vertrou wen over te brengen, dat de wat onge- -- wone gemoedstoestand van hem of gedaan. En dat is niét zo leuk. En het is haar achter het stuur moet beïnvloe- den. Tijdens de les beperkt Joop zich afgeschilderd als boemannen. Men vergeet, dat het ook maar mensen zijn en dat zi j het beste voor hebben met de kandidaat. Maar zij hebben hetzelfde voor met het verkeer. Wat het Nadien heeft Joop Raat nog een ruim tweeduizend kandidaten voor het examen klaar gestoomd. En. de statistieken in de vakperiodieken wij zen het uit, een indrukwekkend per centage van deze oudste Schoorlse au torijschool slaagt na de eerste maal. Joop, bescheiden als ie is, gaat daar niet zo prat op. Vindt dat beslist niet alleen zijn verdienste. Het is een sa menspel tussen leerling en instruc teur. Een rustige maar gedegen aanpak van de eerste tot en met de laatste les. Een vertrouwensrelatie tussen twee mensen op de voorste bank van een lesauto. En Joop maakt zijn uren. Gemiddeld vijf per dag. Al dertig jaar. En het verveelt hem nooit. Nooit chargrijnig. Evenmin overlo pend van hallelujastemmingen. Zo is ie niet. Gewoon, altijd dezelfde. Onop vallend baant de Schoorlse lesauto zich een weg tussen het overige ver keer. „Zelfs na zo’n lange tijd zijn er nog maar weinigen die weten? dat Joop autorijlessen geeft”, weet zijn vrouw Gitta te melden. De witte „L” tegen het blauwe vlak zegt de wegge bruiker, dat hij te doen heeft met een lesauto. Verdere reklame-uitingen zijn voor Raat taboe. Joop is bezig aan een derde genera tie Raat op de plek waar ruim zestig jaar geleden Den Das nog een schil dersbedrijf runde. Teeuwis Raat en Nies Duin maakten er later Pension „Emma” van. Maar toen werden -er ook al fietsen gestald voor een stuiver. Het accent lag echter op het pension-, café- en terraswerk. Arie nam, samen met zijn vrouw de zaak van zijn vader over en vestigde er ondermeer een ta xibedrijf in. De tijden veranderden. Joop en Gitta namen bezit van Duin weg 41 en zorgden er voor, dat de Raat-dynastie niet werd verbroken. Er werden fietsen verhuurd en ver kocht. De garage bleef bestaan, even als het taxibedrijf. En Joop zette de aarzelend begonnen rijschool van va der- Arie voort. Hoewel, van een rij school was indertijd nog geen sprake. Joop:„vader gaf aan een aantal Schoorlaars les in zijn taxi. Meer voor de aardigheid dan er wat aan te ver dienen. Een van zijn eerste lesklanten was de nu ruim zeventigjarige Kees Leeuwenkamp van het veevervoerbe- drijf. Toen was autorijden nog een kunst. Een vak kun je wel zeggen. Als iemand een auto reed, dan was hij iets. En tegen een vrachtwagenchauffeur vijl. „Er verandert zo ontzettend veel in het verkeer. Bovendien passen be ginnende automobilisten zich een ei gen rijstijl aan, die niet altijd goed of bevredigend is. Een aantal lessen op herhaling zou dan ook beslist geen kwaad kunnen”. Joop heeft nog nooit angst gehad naast zijn leerlingen. Hij heeft welis waar de ..noodgrepen” binnen hand en voetbereik. maar één verkeerde manoeuvre en het is foute boel. ..Nee, geen angst. En ik geloof, dat je ook zo niet van start moet gaaan. Na vijfen twintig meter weet ik wat voor vlees ik in de kuip heb. Nou. en dat vlees is meestal wel goed.” Alleen, en dat is de dikwijls mindere eigenschap en kwa liteit van de leerling als ie gezakt is. Joop: „Dan heeft, de examinator het ook niet zo. Deze mensen worden vaak I BERGEN - Verleden week is het Explosieven Opruimings Commando van de Koninklijke Landmacht begonnen met het opsporen en verwijderen van explo sieven uit de laatste wereldoorlog op het terrein van het voormalig Vliegveld Bergen. Als de terreinen bomvrij zijn wil het ministerie van Defensie ter plekke een groot aantal munitiebunkers bouwen voor de opslag van de Noordhollandse munitie. Het comité „Bergen Munitievrij” heeft thans de minister een brief geschreven om de bouw van dit centrale munitiecomplex te her-overwegen. Het comité „Bergen Munitievrij” werd opgericht in 1976. Vanaf het be gin hield het comité zich ver van de politiek en de overwegingen waren dan ook altijd gegrond op planologi sche bezwaren waarbij de milieu-be- scherming ook een grote rol speelde, alsmede de leefbaarheid in het betrok ken gebied voor mensen en dieren. Uiteindelijk werd het gemeentebe stuur van Bergen door de rijksover heid gedwongen om een bestemmings plan te maken, zodat de plannen om in Bergen een centraal munitiedepot te vestigen konden worden verwezen lijkt. Afgelopen week zijn de omwo nenden van het voormalig vliegveld voor informatie bijeen geweest in het gemeentehuis. Deze krant heeft daar over uitvoerig bericht. Het comité „Bergen Munitievrij” is van mening dat de geraamde kosten van ongeveer vijf miljoen gulden ver zullen uitlo pen, omdat voor elk stuk ijzer dat door detectoren gevonden zal worden drie tot vier meter diep zal moeten worden uitgegraven. „Minister R. ter Beek zal er verstan dig aan doen om op het eerder geno men besluit terug te komen aldus het tot het gebeuren op de weg. „Ik ben een man van weinig woorden. Hou niet van ellenlange gesprekken. Dat kan ook niet. Je bent met verantwoor delijk werk bezig en daar past een ge zellige conversatie niet in. Dat neemt niet weg. dat ik graag naar de verhalen van mijn lesklanten luister. Zo blijf je op dc hoogte van het dorpse wel en wee. Maar het kan ook te gek”. Joop vertelt: ..Ik reed eens met een vrouw, die alle vogeltjes zag vliegen. Ze zwaaide naar links en ze wuifde naar rechts. Best leuk maar niet wanneer je een leswagen bestuurt. Op een keer draaide zij zich helemaal om. Er pas seerde een begrafenisstoet. „Tjee, wie zou er dood zijn”, riep zc. „Kijkvoer je anders zijn wij over drie dagen aan de beurt”, zei ik.” sten aan het vaderland bewe zen!” Zié onze advertentie elders in dit blad!! Kernweg 31 - Hoorn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Duinstreek | 1990 | | pagina 1