_--ö-o—o-o- o-o-o- e-o o-o-o-o-o-o-o-o-o-o - o -c-o-o--o-o-o-o li IS T P a R G L - E U L L TIN o voor Alkmaar en omgeving verzorgd door "ROBU,! o - o-o -o-o-o-o -o-o-o-o-o -o-o -o-o-o -o -o-o -o-o-o-o-o-c -o-o ~o-o-o -o-o-o- No16-520 Vrij dag, 15 De c. 1944 DE ITaDiHPJ-i-d-iDoGlil LUCilTV" ,ART Na DE OORLOG. In Nederland was altijd -roete be langstelling voor de luchtvaart en de K.L.M. was hier zeer populair. Deze maatschappij heeft zijn activiteit nooit beëindigd, want vanuit Engeland werden ook in deze jaren honderden vluchten gemaakt, w.o. meer dan duizend op Lissabon. Veronderstellende dat deze belangstelling in deze jaren zeker niet verminderd is, brengen wij hierna verslag uit van het door R.ö.medege deelde over de Intern.luchtvaartconferentie te Chicago en het standpunt van Nederland ten opzichte van de daar behandelde kwesties. De Intern.Luchtvaart Conferentie te Chicago waar - zooals bekend veronder steld jaag worden - de K.L.M. een lijst van 39 na de oorlog te exploiteeren luchtlijnen heeft ingediend, is er niet in geslaagd tot overeenstemming te geraken betreffende de Eng.en Am.voorstellen voor de na-oorlogsche lucht vaart. Wat waren deze verschillen en wat was het Ned. standpunt De confe rentie heeft'wel bereikt, dat bij de toekomstige intern.luchtvaart naar o~ vers.enstemming zal worden gestreefd og tal van technische en e conomische pun ten, zooalë luchtwaardigheid, vervoersprijzen, navigatie, enz. Een organisa- t:s zal worden opgericht, waarin alle aangesloten staten stem zullen kunnen uitbrengen en de intern.luchtvaart problemen behandeld zullen worden. Deze or ganisatie zal worden bestuurd door een lichaam waarin zeven groote luchtvaart mogendheden vertegenwoordigd zullen zijn, evenals groepen yan de kleinere landen. Nederland is in dit presidium gekozen als een der voornaamste lucht- v a rtmo g e ndhe denOok is daarin een plaats opengehouden voor Hielend, dat niet op de conferentie aanwezig was Het is echter niet gelukt de geheele politiek van de r.a-oorlogsche civiele luchtvaart, vast te leggen. Het doel was te bepalen, welk deel ieder land in de exploitatie van het groote lucht net, dat zonder eenige twijfel na de oorlog over de aardbol zal worden ge- spannen, zou hebben. Nu was net Eng.principereglementeering, d.i. beper king van ieders aandeel, terwijl de Amerikanen het principe huldigden van volledige vrijheid. Beide partijen waren bereid tot het doen van .concessies en zelfs Wc ren in principe deze el toegezegd. Het strijdpunt bleek echter de vijfde vrijheid van de lucht, nlhet recht op lange afstrndsvluchten passa giers te vervoeren op tüssch.enstationsDe Eng. gingen hiermee wel accoord, doch dit transport zou dan moeten worden gereglementeerd onder super-viste van een internationaal lichaam. Men vreesde dat Amerika anders overal de o- verh&nd zou nemen, omdat dit land na de oorlog materiaal en personeel ter beschikking heeft en de uitgeputte landen hiertegen moeilijk zouden kunnen concurreeren. De Am. eischten echter zelfs de vrijheid om de diensten op be paalde deelen van de groote trajecten uit te breiden indien daaraan behoefte mocht blijken te- bestaan. Geen van beide partij en heeft uiteindelijk toege geven. Het Am. standpunt werd o.m. gedeeld door de Nedarl.delegatie. Toen bleek dat men het jfiiet eens kon worden, nam Amerika alle vroeger gedane con cessie s terug, In een interview, verklaarde Mr. Steenberghede voorzitter van de Ned.delegatie; "Wij gelooven niet dat welke luchtvaarten.j ook het Eng. standpunt .is een economisch gezond standpunt kan aanvaarden. Ook is het niet in het oelang van het publiek, waarvan toch het luchttransport het be lang moet dienen. Mr. Steenberghe ontkende niet, dat het Ara.voorstel en .ele nadeelen b.v., voor locale luchtlijnen heeft, doch deze achtte hij niet groot want deze zullen zich volkomen aanpassen aan de plaatselijke vereiachten en kunnen beschermd worden door lagere vervoersprijzen. Het Amerikaansche voor stel was z.i. te verkiezen ook omdat dit groote voorde£len bood voor het uitbreiden van de luchtvaart. De spreker van R.0. sprak de Hoop uit, dat de toekomst en een goede samenwerking en een gezonde concurrentie moge brengen en dat de K.L.M. de Nederlandsche naam in de luchtvaart even hoog moge opvoeren als zij vroeger reeds heeft gedaan, bij welke wensch wij ons van harte aansluiten. -0-0-0- -o-o-c-o-o- 0 O

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1944 | | pagina 1