geliikwee.rdigé deelen ven het Koninkrijk erkend nullen worden, vrij naar tin nen, gelijk naar tuiten. Nederland, eenmaal herrezen, etreve naar zoo nauw mogelijk: aansluiting tij en samenwerkin met andere W. -Eur. mogendheden en werke met volle overtuiging ?n loyaal tegenover de andere volken der wereld mede aan de organisatie van een nieuwe samenleving der volkeren. Het zal daarbij bereid moeten zijn tot zodanige inperkingen vs,n zijn snuvereiniteit als na dezen oorlog van eiken staat terwillr van het tot stand brengen van een internrechtsorde moet wer den gevergd. Met erkenning - mede op grond van de ervaringen opgedaan in de jaren 1918-194C - van de noodzakelijkheid van machtsinstrumenten tot handha ving van het recht, zal Nederland, naast andere "kleine" staten, in het bij zonder geroepen zijn om voor het behoud van evenwicht tusschen het machts- en rechtselement in de internationale orde zijn stem te verheffen, -o-o-o- CHRISTELIJKE POLITIEK IN NIEUW NEDERLAND. (Van onzen medewerker X.X. Voor ons ligt No4 van de 3e jaargang van "Trouw", speciale landelijke uit gave (begin April '45). Daarin worden drie punten naar voren gebracht als bij drage tot de algemeene gedachten, waarvan men zou moeten uitgaan bij de voor bereiding van een Christelijk-Nationale partij, die de plaats van de vroegere Prot.Chr.partij formaties zou moeten gaan innemen. Voor de lezerskring van de "Vrije Alkmaarder" geven wij ze hierbij in verkorte vorm weer, met toevoeging van eer.ig commentaar onzerzijds. "Het eerste punt is... dat wij uit moeten gaan van de cvertuiging,dat het "Woerd Gods gezag heeft ook over de politiek... Uit de Schrift lezen wij, "dat het overheidsgezag een van boven afdalende Goddelijke gave is.Tegen- "over de leer der volkssouvereiniteit moeten wij daarom stellen het eigen "recht der overheid." Voor iederen Bijbelschen Christen heeft het getuigenis van Gods wil inder daad óók op het terrein van staat en maatschappij gezag. Maar dat het over heidsgezag een van boven afdalende goddelijke gave zou zijn, wordt o.i. ner gens door de Schrift geleerd. Integendeel, met alle menschen zijn de dragers j an het overheidsgezag gelijkelijk aan God. verantwoording schuldig voor hun .■oen en laten. O.i. zal een Bijbelsch-Christen evengoed in een gekozen staats hoofd, zooals b.v. wijlen President Roosevelt, als in een erfelijk constitu tioneel vorst als Koning George VI, de drager van door Gcd gewild wettig ge- :ag kunnen zien. Een tegenstelling met de leer der volkssouvereiniteit behoeft hier niet aanwezig te zijn. Op dit eerste punt zal de scheidslijn in de poli tiek niet loepen naar het uitgangspunt der beschouwing, maar naar de conclu sie waartoe men komt. In Nederland is die conclusie bij de meerderheid des volks: handhaving van de constitutioneele monarchie onder het vorstenhuis O ranj e-Nassau. "Het tweede punt: de verhouding van de overheid tot het geestelijke en "cultureele leven... men kan en mag ook in Nederland het feit niet misken- "nen, dat er in ons volk een breede massa bestaat, die dermate ontvallen "is aan de stuwende kracht van de Christelijke Kerk en vanuit anderen hoof- "de ontstane levensovertuigingen, dat zij als het ware roept om leiding "van overheidswege... Ongetwijfeld zal men in de toekomst met alle kracht "vanuit de kerken en vanuit vrije maatschappelijke levensverbanden zich de- "ze nood der m~ssa moeten .aantrekken. Maar tevens zal de overheid daarbij "steunend en stimuleerend moeten optreden en dit werk door haar autoriteit "kracht moeten bijzetten." Wat hier wordt voorgestaan is een poging tot geestelijk-zedelijke verhef fing van ons volksleven door de kerken en humanitaire ideëel gerichte verban den, onder krachtige steun van de staat. Y/ij begrijpen, dat men dit punt in jrrr te stantsch Christelijke kringen van veel belang acht. Gelukkig is men ook in de kringen van de voormalige linkerzijde hieromtrent veelal tot soortge lijk.inzicht gekomen. De oude antithese behoeft terwille van dit tweede punt dus stellig niet te herleven. Of een bijzondere partijvorming voor deze zaak dienstig is, betwijfelen wij. Niet alleen omdat het andere punten zou kunnen helpen verdoezelen, maar vooral omdat machtsvorming ter wille van het oefenen -an geestelijk-zedelijke invloed o.i. uit den booze is. Voor het voeren van ciale actie is zij daarentegen zoowel noodzakelijk als geoorloofd. Daarmee men. we tot het laatste punt: "Zeer belangrijk is het derde punt, het sociaal-economische vraagstuk... "Het is de taak der overheid in de huidige maatschappij die rechtsvormen] "voor het sociaal economische leven tot stand te brengen, waardoor de pro ductiemiddelen als geheel worden aangewend tot heil van de samenleving "als geheel en waardoor een versterking van de positie van de arbeiders "in het bedrijfsleven wordt bereikt." Wij kunnen ten aanzien van dit derde punt niet anders doen dan de hoop uit spreken, dat, de rechtzinnig protestantsche- groepen die achter "Trouw" staan, rit punt met kracht naar voren zullen brengen samen met alle waarlijk vooruit- orerende groepen var. ons volk. O -C - C:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1945 | | pagina 4