Naar een planmatige productie Min. Vos over in ie stellen bedrijf sschappen 15.000 oorlogsvrijwilligers gevraagd! Oproep van den minister van oorlog Ook Polen moesten vernietigd worden Dr. Van Mook is optimistisch Vandaag vertrok hij naar Nederland; besprekingen gaan door. De minister van Handel en Nijver heid, Ir. H. Vos heeft gisteravond In het wekelijks radiokwartier der rege ring „Op de Brug" over de organisa tie van het bedrijfsleven gesproken. De minister wees op de ook vóór de oorlog reeds sterke drang om te komen tot ordening, door middel van de zo genaamde publiekrechtelijke bedrijfs organisatie. De Overheid, de ondernemers zowel als de arbeiders voelden na de depres sie van 1930 de noodzaak om zich ge meenschappelijk te verweren tegen ongunstige omstandigheden. ERKENNING VAN DEN ARBEIDER. Nadat de minister dé organische groei tot planmatige productie ge schetst had, zeide hij: De arbeider, die na de vorige oor log door het algemene kiesrecht zijn erkenning als volwaardige staatsbur ger in politiek opzicht Verkreeg, kan na deze oorlog aanspraak maken op erkenning van zijn volwaardigheid als deelgenoot in de productie. In de in zovele rapporten en publicaties ge bezigde term „bedrijfsgenoot", welke ondernemer en arbeider in een be drijfstak omvat, ligt deze thans door zeer velen ook buiten de arbeiders klasse aanvaarde, erkenning opgeslo ten. Behalve aan een wetenschappelijk sociaal-economisch verantwoord alge meen plan, dat thans wordt opgesteld, is er grote behoefte aan organen, die elk voor hun deel van het bedrijfsle ven deze planpolitiek tot leven kunnen brengen. Samenbundeling van krachten Is vereist. Hoe kan deze worden verkre gen? Bedrijfsschappen worden ingesteld. De regering heeft het niet nodig en niet wenselijk geoordeeld nogmaals een grote commissie in te stellen voor een breed opgezet onderzoek. Zij heeft haar eigen inzichten in een voor-ont werp van wet neergelegd. Dit zal wor den toegezonden aan zeer vele instan ties, met het verzoek om hun oordeel kenbaar te maken. Het zal ook alge meen verkrijgbaar worden gesteld. De in de adviezen en meningeft ver vatte opbouwende critiek zal dan wor den verwerkt in een ontwerp van wet, dat aan de Staten-Generaal zal wor den aangeboden. Volgens het systeem, dat de rege ring zich voorstelt, zal het bedrijfsle ven worden ingedeeld in een aantal grote organisatorische eenheden, waar aan de naam bedrijfsschap is gegeven- Deze eenheden omvatten alle onderne mingen in een bepaalde sector. Voor het textielbedrijf, het metaal bedrijf, de bouwvakken, de landbouw en de daarop berustende industrieën, voor het vervoer, het bankwezen enz. zullen telkens een of meer bedrijfs schappen worden ingesteld, de rege ring geeft bij de indeling de voorkeur aan een niet te groot aantal bedrijfs schappen, waarbij zoveel mogelijk van af grondstof tot eindproduct, dus zo genaamd verticaal de onderne mingen in een orgaan worden vere nigd. Dus b,v. huiden, leer, schoenen productie en schoenen-distributie in één bedrijfsschap. Zie vervolg pagina 6. In mijn radiorede van 28 September 1945 werd door mij medegedeeld, dat ik voor de taken, welke ons leger in Indië te wachten staan, nog 15.000 oorlogs vrijwilligers zou nodig hebben. Nu in de afgelopen periode met het oproepen dezer oorlogsvrijwilligers een aanvang werd gemaakt, is gebleken, dat zeer velen aan deze oproep geen ge- boor meer gegeven hebben. Dit is be grijpelijk immers, zij, die het langst op hun beurt hebben moeten wachten, hebben in verschillende gevallen werk gevonden. Er is hiervoor echter nog een belang rijke oorzaak, n.1. talloze oorlogsvrij willigers, die als eerste voorkeur dienst neming bij de luchtmacht, marine of mariniers te kennen hadden gegeven, bleken niet bereid deze voorkeur te wijzigen en zich voor de voor Indië be stemde troepen te doen inschrijven, on danks het feit, dat er voor hen geen plaats bij het dienstvak hunner keuze beschikbaar was. Helaas heeft zich bovendien de toe stand in Indië' na 28 September in on gunstige zin ontwikkeld. Deze ontwik keling maakt het noodzakelijk om tus sen heden en het tijdstip, waarop de eerste divisie kan worden uitgezonden, nog sterkere contingenten troepen naar Indië te zenden. Ik ben overtuigd, dat het nóch de be doeling is der Nederlandse bevolking, nóch der oorlogsvrijwilligers, om in dit moeilijk tijdsgewricht voor ons vader land verstek te laten gaan. De regering doet dan ook een drin gend beroep op alle jonge mannen, welke z*ch als oorlogsvrijwilliger hebben laten inschrijven om aan de oproepen, welke hen nu bereiken, gehoor te geven. Dit geldt ook voor de oorlogsvrijwilligers, Neurenberger proces Een nieuw hoofdstuk werd gisteren in Neurenberg's rechtszaal aangesneden: de Germanisering en plundering van bezette gebieden. Capt. Harris van de Amerikaanse prosecutie behandelde dit onderwerp en gaf in een urenlang be toog een overzicht over de doelbewuste politiek van de verduitsing, die door de veroveraars in nabuurstaten werd toegepast. Ook nu weer was het de zwarte schim van Himmler, die de geest van alle maatregelen leek te bepalen. Harris noemde Polen het proefterrein voor de practische uitvoering van de Duitse „levensruimtetheorie". De plannen, die de Duitsers voor dit land opstelden, waren dan ook zeer gecompliceerd. In algemene trekken omvatten zij: uitput ting van de Poolse natie en het weg nemen der rijkdommen, een Duits kolo nisatieprogram, dat erop gericht was het gehele Poolse volk in te sluiten in het „Deutschtum", om het daarna te vernietigen. Polen moest in twee étap pes worden gegermaniseerd: een bij Duitsland getrokken deel onmiddellijk en het - generaal-gouvernement in het volgend stadium. Het wegslepen van Joden en van de Poolse intelligentia stonden op het programma en het weg voeren van arbeiders moest, zoals reeds eerder werd opgemerkt, ook dienen om voortplanting der Polen te beletten. Zie vervolg pagina 8. die geboren zijn in de jaren 1925, '26 en '27, welke ik eerst meende niet direct nodig te zullen hebben. Hun wordt ver zocht zich alsnog ten spoedigste te mei den bij het Aanmeldingsbureau, waar zij geregistreerd zijn, ten einde hun in schrijving te vernieuwen. Hun uitzending kan binnen korte tijd tegemoet worden gezien. Het gaat om de eer en de toekomst van Nederland en Indië beide. De Minister van Oorlog, Mr. J. MEYNEN. Dr. van Mook heeft gisteren tijdens zijn wekelijkse persconferentie te Bata via medegedeeld, dat hij heden naar Nederland zou vertrekken. Hij voegde er aan toe dat hij verwachtte dat tijdens zijn afwezigheid, wanneer Dr. Idenburg zijn politieke vertegenwoordiger zal zijn, verdere besprekingen tussen Neder landers en Indonesiërs plaats zullen vinden. Op de vraag of hij bereid was zich te houden aan de beslissingen van de Verenigde Volken" ten aanzien van het huidige conflict, antwoordde dr. van Mook: „Ik ben er meer toe ge neigd een uitweg te vinden door directe besprekingen, dan door een beroep op een organisatie, die volgens de nieuws berichten in haar eigen gelederen de eensgezindheid nog niet geheel gevon den heeft". EEN ONJUISTHEID IN REGERINGSVERKLARING. Dr. van Mo~k zeide voorts, dat hij dacht binnen drie weken terug te zijn. Ten aanzien van de laatste regerings verklaring in de Tweede Kamer ver klaarde hij, dat het niet juist was te zeggen, dat Soekarno ongevraagd bij de eerste samenkomst aanwezig was ge weest. De uitnodiging van dr. van Mook Van der Plas neemt ontslag De heer van der Plas heeft, naar A. T.P. meldt, officieel ontslag gevraagd uit zijn functie van lid van de Raad van Indië. Den Haag bevestigde dit bericht. Men meent te kunnen aannemen, dat de heer v. d. Plas hiermede heeft beoogd te protesteren tegen het tole reren van de politiek van geweld dadig optreden der Britse bevel hebbers. was toen gericht geweest tot allen, die wilden komen. Hij herhaalde dat verdere besprekin gen, tijdens zijn afwezigheid konden en waarschijnlijk zouden worden voortge zet en hij voegde er aan toe: ,,Ik heb mijn reis uitgesteld, omdat er op een bepaald ogenblik contacten waren met de Republikeinen, en ik wist niet, hoe deze zich zouden kunnen ontwikkelen". Hij zeide, dat er in de afgelopen week meer besprekingen met de republikei nen waren geweest en dat verdere be sprekingen zeer waarschijnlijk waren. Zie vervolg pagina 6. Als het zo doorgaat Van Genechten pleegde zelfmoord. 17 October werd hij reeds door het Bijzondere Gerechtshof te a-Graven- hage ter dood veroordeeld. Hem werd het recht van cassatie verleend, doch hij wachtte de behandeling daarvan pas 29 December zou de zaak dienen niet af en maakte eigenhandig een eind aan zijn leven. Blokzijl wacht op de beslissing op zijn verzoek om gratie; Mussert is eveneens het recht van cassatie ver-, leend en blijft het vonnis gelijklui dend, hetgeen toch waarschijnlijk is, dan zal ook hij wellicht gratie vragen. Zo zal het nog* maanden duren voor deze vonnissen worden voltrokken, tenzij.... Tenzij, ook zij de makelende tijd van afwachten tussen de tijd van uitspraak van 4iun doodvonnis en do volvoering daarvan bekorten en het voorbeeld van Rost van Tonnitigen en Van Genechten volgen. Bij de behandeling van deze en der gelijke zaken, krijgt men wel zeer sterk de indruk, dat daarbij niet do meest juiste weg door de officiële in stanties bewandeld wordt. In de eer ste plaats vragen wij ons af: waarom in deze zaken, waarin zo duidelijk de schuld van beklaagden vast staat, het recht van cassatie verleend? Het Be sluit „Buitengewone Rechtspleging" schept juist in art. 37 de voor het Ne. derlandse recht wel zeer ongewone mogelijkheid, dat het Bijzondere Ge rechtshof de beschuldigde het recht van cassatie onthoudt. Dit gebeurt dan ook meermalen, echter in zaken van veel geringer importantie dan de bo venaangehaalde, terwijl daarin uit de aard der zaak de schuld van beklaag den „geringer" is en deze dikwijls veel minder duidelijk en onomstote lijke vaststaat. Ons dunkt: een vreemde inconse quentie. Wanneer men meent, dat te gen onze grootste oorlogsmisdadigers de doodstraf moet worden geëist, waar om deze dan ook niet ten spoedigste uitgevoerd? Oók uit de overweging, dat dit voor den veroordeelde een ver lossing uit de ellendige positie van ter-dood-veroordeelde betekent? Een andere vraag die rijst bij het kennisnemen van de trage voortgang dezer processen is: kan de afwer king daarvan niet bespoedigtf-'worden? We zijn voorstanders van een behoor lijke juridische procedure, zeker. Maat deze vereist toch niet, dat tussen de aanvraag der cassatie en de be handeling daarvan twee-en-een-halvö maand verlopen, zoals in het geval Van Genechten? Bovendien zou daarna on getwijfeld weer de (on)nodige tijd ver lopen tussen de waarschijnlijke aan vraag om gratie, de beslissing daarop en daarna nog weer de evt. voltrek king van het vonnis. Als het zo doorgaat, zal de afwikke ling van het gehele zuiveringsproces jaren duren en we vragen dan ook dringend: kan het niet anders? E. T—C. DE KERKEN DRINGEN AAN OP SNELLE BERECHTING DER POLITIEKE GEVANGENEN. De vertegenwoordigers van het Inter kerkelijk overleg uit naam van cfe Ned. Herv. Kerk, de Rooms-Katholieke Kerk, de Gereformeerde Kerken in Hersteld verband, Evangelisch Lutherse Kerk, de Hersteld Evangelisch Lutherse Kerk, de Remonstrantse Broederschap, de Doops gezinde Sociëteit en de Oud-Katholieke kerk, welke te 's-Gravenhage gehouden werd, kwam tot uiting dat de kerken aandringen op spoedige berechting van de politieke gevangenen en zo spoedig mogelijke vrijlating der „lichte gevallen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1945 | | pagina 1