De schoone verbeelding van het Kerstverhaal 1 ij :;P !l l G i 3 i m i v I KERSTFEEST 1946 EN DE JONGE GENERATIE De nederige GEBOORTE PANTOMIMES v; jr l fl liïi.1 i Kerstpotten-ldylle >7: t „Betrouwbaar ia tiet woord en volle aanneming waard: dat Christue Jezus in de wereld U ge. komen, om zondaren te behouden fc/fEN zou het Christendom kunnen noemen: de gxxladlenet van den „Komenden God". Want dit, dat God degene la, Die komt, ia een van de meest fundamenteede noties van den Bjjbei en van de Kerk. God komt, om het kwade te overwinnen door het goede. Dat ia zoo ZQn eigen vrije, diep verborgen weg. Aan de oppervlakte IQ kt dit radeloos en hopeloos^!aar wie het gaat zien met de gezegende helderziendheid van het „geloof", die ontdekt in een huiver van ontroering, dat de schijnbare oata- «trophe de hemelsche glorie van een eeuwige en onaantastbare zege verbergt. Dat is de aanbiddelijke.heerlijkheid van God, dat HQ goed blQft, ook in de uiterste en meest ontzinde openbaring van het kwaad; dat Hij juist ctyAr goed blQft, eeuwig goed. Daar kan het kwaad niet tegen op. Daar gaat het aan te gronde. Dat is Gods aanbiddelijke victorie! Het „wonder" van Bethlehem is een teeken van dit onberekenbare en ongedachte komen van God. Want God komt om Zijn heerschappij te vestigen en om het kwaad te overwinnen. En Hg doet dit op Zgn wgze. Dit beteekeni, dat Hg het „anders" doet, dan wg ook maar kónden berekenen. Want onze motieven deugen niet, en daarom falen onze berekeningen. Maar wie het geheim van Jezus Christus heeft „gezien" en herkend als het >omen van God, (üe verstaat, dat het zóó moet, zóó, en dat het niet anders kan! De BQbel noemt dat het Kruis. O, dat is een waarlijk hemelsch Inzicht: het geheim van het Kruis als waarachtige en onaantastbare Godde lijke zege. Dat moet je gaan „zien". Daar moeten de oogen van een menschemklnd voor open gaan. Dan is alles anders geworden. En het Is reeds het geheim van de nederige geboorte, van het zóó, onberekenbare, onuitdenkbare, vreemde komen van God. Het is immers, dat God dAÓJ komt, Juist dóAr, waar wQ alleen maar misère en ontzetting en doodaschaduwen zien. Het betuigt, dat God toch bezig is te komen, en dat HQ heel rustig en onbekommerd en souverein ZQn weg gaat, een weg, nat van bloed en zwart van ellende. Maar God is er! En HQ is goed. Wie Jezus Christus „kent", die ziet bet. Want die ls helderziende gewor den. Die kent Gods „geheim"! En hQ verheugt zich met een werkelQk heer lijke en onuitsprekelijke vreugde, ■ooals de .Apostel Petrus. LQkt het erg wanhopig? Om u heen? Voor u zelf? De Kerk weet: God is er in, de God, Die komt! De God van de nede rige geboorte. HQ is gekomen om „zondaren te behouden". En daarom viert de Kerk het Kerstfeest in de donkerste dagen, als het feest van het ondenkbare, zalige, onbereken bare, GoddelQke komen van God: O Bethlehem, gQ zflt zoo groot, Uw naam klinkt door de eeuwen en is gelijk het morgenrood... Heer Jezus is geboren... De memsch is niet verloren! „Good old England** zal nooit veranderen WAT op Nieuwjaarsdag de Gys- brecht voor Amsterdam Is, dat zijn met Kerstmis de pantomimes voor Londen. Halt die vergelijking ls wat scheef, want terwijl Vondel's drama elk jaar een bepaald soort pu bliek trekt, Interesseert Iedere En- g lachman zich voor da Kerstpanto- mlme. Het ls een gekke geschiedenis met dergelijke voorstellingen. Want de Engelsche pantomime 1 s geen pan tomime, d.vr.z. een gebarenspel, waar bij niemand z'n mond mag open doen, behalve om adem ta halen. Het ls een revue geworden met grappige sket ches, liedjes en balletmeisjes. Krach tens hun titels behooren die patomi- mes sprookjes uit te beelden, maar of ze nu Asschepoester. Roodkapje of Dick Whlttington heeten, van bet eigenlijke sprookje merk je slechts te hooi en te gras Iets. De fameuze Britsche pantomime ls derhalve alles.... wat Je Je er niet van had voorgesteld. En onlogisch dat ze ln elkaar zitten! Sinds Jaren her heet de hoofdrolvertolkster „prln- clpa! boy", maar steevast wordt die rol vervuld door een meisje met mooie, slanke beenen. De onsympa thieke vrouwen uit de sprookjes worden bij voorkeur door mannen ge speeld. Waarom? Omdat 't altijd zoo geweest ls. VOOR den buitenlander is soo'n pantomime moeilijk te hegrijpen. In de eerste plaats ben Je al die sprookjesfiguren ln geen jaren meer tegen gekomen en bovendien zijn ze door tientallen jaren tooneellstlsche behandeling nogal wat veranderd Maar voor den Brit komt dat er niet op aan; hij ls met de pantomime op gegroeid en hij gaat op z'n plaats zitten met de kinderlijke verwachting: „Wat voor gekke dingen zal de heks dit keer uithalen?" De pantomime ls een stuk Engel sche traditie. Geen regisseur zal het in z'n hersens halen het traditloneele schema van de voorstelling overhoop te halen. De kerels, die de booze zus ters van Asschepoester spelen, mogen (vervolg op pag. J BIJ DE AFBEELDINGEN De hier op deze pagina afgebeelde foto's zQn alle reproducties van be roemde schilderfl en. De bovenste foto is een reproductie van het schil dert) van Jan van Eyk: Verkondi ging aan Maria; van de twee naast elkaar geplaatste foto's is de linker van Pieter Breughe! (de Oude): Volkstelling, de rechter van een fragment van het schildert) van D. Barendsz: De aanbidding van de herders. Hans Memilng is op deze pagina vertegenwoordigd met een foto van zgn „Aanbidding van de Koningen". Daaronder plaatsten we een frag- ment van Pieter Lastmau's: Vlucht naar Egypte. lAi'1 van het rVE beknoptheid U Kerstverhaal ls mede een der factoren van zQn schoon heid omdat deze onze fantasie alle ruimte laat. WQ zien dan ook, dat het van de vroegste christelijke eeuwen af 'n bron van Inspiratie ls geweest voor alle kunstenaars. Zoovele kun stenaars zich hebben bezigge- houden met de pictureele ver. tolklng van het Kerstverhaal, zoovele verschillende wijzen van voorstelling hebben zich geopenbaard. Mag (tan al de stQl van den tijd den daarin levenden meestere gebonden hebben tot de Inachtneming van zekere beginselen in op vatting en uitbeelding, de daar. door veroorzaakte kenmerken zQn meer uiterlijk dan innerlQk gebleven. Wij blijven hardnek, klg Van de primitieven spreken, laten den stQl der middel eeuwen volgen door die der re naissance. WQ onderschelden Spaansche, Itaiiaansche, HoL landsche en Vlaamse he, Duit. sche kunst van naturalistische en realistische strekking, en toch weet iedere groote kunste naar zich weer uit te heffen boven elk etiket en zichzelf te zQn. En de interessantste figuren zQn zij, die op de grens van tQdperken leefden en werkten: Pieter Breughel. Jeroen Bosch, Hugo van der GoeeNiettemin ook onder de anderen, die wel zich voegen laten binnen de enge grenzen van scholen en tijdperken, schuilen karakters, die hun opdrachten wisten te bezielen, hun geloof en ontroering tot uitdrukking wisten te brengen, niet dank zij, doch ondanks hun fabel achtige technische meesterschap. Hoe vaak werd niet de schilder uit vroege eeuwen door zijn opdracht gever aan strakke »nden gelegd. Moest niet de vooretelling vol doen aan vaste nonnen en diende niet de rQke schen ker van het doek, paneel of drieluik onder de vroom knielende figuren te worden afge beeld, opdat behal ve den heiligen ook worden hulde gebracht Om dan toch aan de knellende ban den van traditie en nuchtere zakelijk heid te ontkomen vereischte inner lijke bewogenheid en hoogen artistie- ken zin. Het ge lukte een Memilng en een Rogier van der Weéden, een Boots, Van der Goee en zoovelen anderen tevens, ai zullen zQ weinigen zQn, onder de ve len, die in den bloeitQd van de schilderkunst, kerk en kloosters en huiskapellen voorzagen van schilderden. Br styn ook vele schilderijen gemaakt en nog meer bQna-goede, die echter toch een functie vervulden. Want hun eerste en vaak eenige taak was het visua- lleeeren van het Bijbelverhaal. 4 r V- G P om de AARDIG om een uurtje, zoo van 12 tot 1, wacht te hebben bQ de Kerstpotten. Het was niet koud en ook niet winderig, al stond de Kerstpg£ op den hoek van een breede straat en een park. De Kerstpotten staan in de sfeer van warme sympathie. Belangstelling en nieuwsgierigheid vooral bij de groepjes kinderen die uit school ko men. Een klein praatje orc nieuwsgierigheid te. bevredlgen. Een klein meisje keert zich om en zegt: „Ik heb een spaarpot thuis die ga ik halen!" 'n Schatjef Een bejaard heer blijft aan den overkant van de straat staan, haalt zijn beurs te voorschijn en knkt pein zend naar den inhoud. Aarzeling! HQ waant zich blijkbaar ongezien. Het duurt even... voorzichtig steekt hQ over en offert zQn gave. Het gebeurt soms, dat iemand van zijn rijwiel stapt en zich de moeite geeft Jas los, handschoenen uit, het rQwiel tegen zich aangeleund om een gave te geven en een vrien delijk woord te wisselen met den «-achter op zijn, naar hQ meent, kou den post. „De post verwarmt inner lijk, mQnheer! 'n Toestemmende Dames zien al op een afstand waar het om gaat Loopend openen zQ haar volle tasch, zoeken naar het handtaschje tusschen de pakjes en als zQ bQ de kerstpot zijn ls de gift er ook. Het Leger maakt zQn saluut en dankt! Wat kan de aarde toch lief en schoon zQn! Het Kerstfeest nadert! G. C. PEETERMAN. En de engel zzide tot haar: Wees niet bevreesd, Maria; want gij hebt genade gevonden bij God. (Luc. 1 80). V TT h JP* 1' v DM VOLKSTELLING. En het geschiedde in die dagen, dat er een bevel uitging vanwege Keieer Augustus, dat het geheéle rijk moest worden ingeschreven. En zij gingen allen op reis om zich te laten inschrijven, ieder naar zijn eigene stad. (Luc. 2 1 en 8). '5 1Ï7E gaan weer Kerstfeest vieren! Kerstfeest 1940. VY „Eindelijk weer ouderwets", vertelt een adver tentie van een of ander restaurant. Het „ouderwetse" zit dan in een keur van spijzen, die weer aangeboden kunnen worden. En inderdaad: wat daar opgesomd wordt ziet er niet slecht uit. Er is blijkbaar wel weer van alles, al merken veel huisgezinnen daar niets van. Is dat misschien onze krampachtigheid: we willen weer een „ouderwets Kerstfeest"? We organiseren onze avondjes en gezelligheden. We etaleren vrbluf- fend bedrieglijk. We slepen de hele romantiek weer aan. Het is mogelijk, dat het deze en gene lukt. Maar ik maak me sterk, dat er onder de Jongeren velen zQn. die dit niet meer nemen. Dit „ouderwetse" is voorbij. Deze romantiek wordt doorzien. Dit spel spelen we niet mee. En Als we het meespelen doen we het niet meer van harte. Die jongen staat niet alleen, die me zei: „Ik ben nu bezig voor allerlei Kerstvieringen, maar het wil niet zoals vroeger. Toen zat ik er veel meer in, en er kwam stemming over Je, iets milds, iets gevoeligs." Deze stem ls de stem van een generatie: het wil niet meer. Natuurlijk ze zQn er ook nu nog die zich laten inkapselen door wat gevoeligheid en romantiek. Maar er zQn er meer die dit niet meer kunnen meemaken. Niet omdat we zo onromantisch geworden zijn. Maar onze romantiek ia anders dan de rode Kerat- romantiek. Het Lb die van de rhythmus, van de felle lichten, van het gretig spel van sexuele hunkering, tastend langs de grenzen van eigen spankracht. En daarachter gaat schuil een verlangen naar eerlijkheid, naar het leven nemen zoals het ls, dat vaak wordt tot cynisme. We hebben teveel gezien, gehoord, beleefd. Misschien „doet" het Kerstfeest hst nog even, maar dan zal toch de terugslag komen. „Stille nacht"we willen geen stilte, want dan ga je denken en daar word je maar ellendig van. „Ik word gek van die stilte" zei een Amsterdamse jongen die voor het eerst in de bossen was. „Vrede op aarde." We geloven er niets van. Op een discussie kring, waar we samen spraken over de plaats van de jeugd in de opbouw kwam het bittere vraagje: „Hoe lang geeft U deze „wapenstilstand" dan?" Wat was de vrede mooi vóór het vrede was! Als er in 1946 nog van Kerststemming sprake zal zijn, dan lQkt de enige mogelijkheid een met wat goedmoedige verwondering terugzien, hoe mooi het was. Wat waren we toen anders. Zoiets als die jurist had, die op de Kerstavond placht te slenteren door de straten en als hQ ergens een kaarsje door een venster zag glimmen, altijd een tikje medelijden met zichzelf had en dat was toch ook een soort Kerstfeeststem ming. Maar dat willen we liever niet. Dat ontvluchten we. Swing itl En zij gingen het huis binnen en zagen het Kind met Maria, Zijne moeder, en zij vielen neder en bewezen Hem hulde. En zij ontsloten hunne kost- baarheden en bodem Hem geschenken: goud wierook en mirre. (Matth. 2 t 9—11). En hij nam in den nacht het Kind en Zijne moeder, en week uit naar Egypte, en daar bleef hij tot den dood van Herodes, opdat vervuld zoude worden hetgeen de Heers door den profeet gesproken heeft, toen hij zeide: Uit Egypte heb Ik Mijnen Zoon geroepen. (Matth. 2 1415). Of we bouwen ons eigen leventje, zo safe mogelijk. Of gooien ons fanatiek tn een politieke of maatschappelijke beweging. Daar laaf het Kerstfeest zich wel bM Inschakelen. Naar alle kant: is Jezus niet „het Mnd van den arbeider"; ver tegenwoordigt, belichaamt hQ niet de Westeree geest: de ontdekking van de vrQe De grooten onder hen slaag den er in ook te schilderen door hun kracht van overtuiging over te dragen op den be schouwer, dezen te schenken uit de volheid van hun geloof. Zoo werden zQ zelf als kun stenaar wonderen van genade, toen zQ, als Geertgen tot St. Jans, het wonder schilderden van den Kerstnacht of ais Jan van Eyck, van de Verkondi ging aan Maria. -Vervuld zijn van het wonder en het belijden; het gestalte geven ln een tijd en onder actueele omstandig heden, dat verstonden Rubens en Rem brandt beter dan Bottl- celli en Correggto. Dat het Kerst wond er zich herhaalt lederen dag ln elke eeuw Breughel wist het zijn tijdgenooten al te suggereeren, door het te doen geschieden in het land van Vlaanderen van zQn tijd. Ieder moment van het Kerst verhaal hebben zQ uitgebeeld en tal van hun schilderijen zijn nog heden in staat en zullen zoolang als zQ het bezit der menschheid mogen blijven, in staat zQn, niet alleen om onze ae«thetische bewondering te wekken, maar meer dan dat, ons geloof te hernieuwen of te bevestigen. Zai er een tijd komen, dat weer als voorheen, het Nieuwe Testament, grondslag zal vormen van denken en doen der menschen en kunste naars daarin de onderwerpen zullen vinden voor hun scheppingen? Niettegenstaande den oorlog en daaraan voorafgaande crisisjaren, of veeleer tengevolge daarvan, heeft er in de wereld geestelijke, reli gieuze verdieping plaats gevonden. Bet besef zal le- vend moeten wor den dat Kerstmis niet een gebeurte nis is welke 1946 het jaar geleden heeft plaats gevon den; dat Jezus lederen dag gebo ren wordt en lede ren dag gekrui sigd, dat steeds Gods Zoon bereid is zich te offeren en den wil Zijns Vaders te doen; dat God de wereld niet en nooit los laat en de mensch heid het zonder God niet af kan. Geloof bet eekent rechtvaardigheid en barmhartigheid. Geloof beteeken t liefde tot den naas te, geloof betee- kent socialisme en socialisme wordt pee levend en le venwekkend door het geloof. De tijd komt, dat een Christendom van binnen uit beleefd, de nieuwe mensch heid aal doordeesemen en haar levensstijl zal geven. Dan wordt er weer een cultuur geboren en zal het den kunstenaars gegeven zQn te scheppen ln reli gieuzen zin: dan weer zal de heerlijkheid van Chris tus* geboorte, Zijn omwandeling op aarde, ZQn tra gische en verlossende dood kunnen worden uitge beeld, zoo dat t zal worden verstaan door menschen van den nieuwen tijd. Voor velen zal het „ouderwets Kerstfeestvieren" Innerlijk onmogelQk geworden zQn. Maar wil dat zeggen dat het in 1946 voor de Jonge generatie geen Kerstfeest zQn kan? Geen sprake van! Maar: dan zal het ook echt Kerst-feest moeten zQn. WQ kunnen ln de practQk van onze Kerstvieringen tot de meest vrome en stlchtelQke toe daar nog zo ver van afgeraakt zQn, de naam blijft het zeggen: Kerst-feest ls Christusfeest. Centraal is het Kind in de kribbe. Dat betekent dat we met het Kerstfeest niet klaar zQn als het gelukt ls om er een plelzlerige fuif van te maken. En evenmin als we door onze vreemdheid tegenover het sentiment en de romantiek die er „ouderwets" bQ horen het op zQ zetten. In alle gevallen blQft er uit het midden van het feest een vraag op ons afkomen: in het Kind in de kribbe. Neen: geen vréAg alleen, een aanbieding, een ge schenk. Het geschenk waarvan het oude Bijbelver haal, zonder romantiek, sober, zakelijk vertelt. Met een realisme, waaraan wQ, die zo graag eerlijk, des noods brutaal en onfatsoenlijk eerlijk willen zQn, niet aan toe komen. In het Kind komt God tot deze wereld. Midden ln de verwarring en schuld. In het Kind maakt God een vrQ en nieuw begin in een wereld, waar nooit Iets waarlijk nieuws begint In het Kind komt God open baar, niet als een vaag en ver begrip, een post die wQ In onze wereldbeschouwing pro memorie uit trekken, maar adembenemend reëel en persoonlijk. In het Kind legt die God de hand op ons en zegt: „Je bent van MQ". Aan een zoekende, cynische, vluchtende generatie predikt het Kerstfeest de bood schap, die Blumhardt vervulde: „Ihr Menschen seid Gottes". Het k&n en zal toch Kerstfeest zQn, als we het wonder van het Kind laten spreken. Als we verstaan: het gaat niet om wat wQ er van maken, maar het gaat er om dat God hel eens vooral Kerstfeest heeft gemaakt. Dat we het weten mogen, dat God zich met het mensenleven verbindt. Het mensenleven, zoals onze generatie het heeft leren kennen: met alle schuldverwarring, nood, zoeken, genotzucht, opper vlakkigheid en kwelling. Afgezien van alle persooniQke overtuigingen heeft het Kerstfeest er récht op. dat we ons aan laten spreken door dat centrum: het Kind in de kribbe. Wat wQ er ook omheen geprutst hebben: daar gaat het tenslotte om. t WonderlQke ls, dat het blQken zal ons juist zó weer midden in de werkelQkheld neer te zetten. Om dat, als God dit alles de moeite waard gevonden heeft, het ook ons de moeite waard mag zQn Zo leren we weer bewust en verantwoordelQk jong te zQn ln eigen tQd. Midden er in. Realistisch en toch vol geloof. G. VAN LEEUWEN. AANBIDDING DER HERDERS. En zt) gingen haastig en vonden Maria en Jozef en het Kind, lig gende in de Kribbe. (Luc. t 16J.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1946 | | pagina 3