AANGRIJPENDE FILM VAN MEER DAN 3 UUR.... „De kinderen van het schellinkje'' De tooneelwijk van Parijs Zeg eens ee weet U het nog? Maak zelf; pantoffels RITISCHE HATEN SCHAAKRUBRIEK TOCti SPOORWEG OVER. AFSLUITDIJK.? FRANSCHE KUNST van den meester-regisseur Marcel Carné rpOT de belangwekkendste figuren uit de Fransche filmwereld behoort 1 ongetwijfeld de bekende regisseur Marcel Carné die voor den ,or"« zün, sindsdien onsterfeiykcn. naam vestigde met drie weergaloos knap gemaakte films: „Hotel du Nord", „Quai des brumes" en „Le Jour Sc ve". Zjjn onderwerpen toonden ons den zelfkant van het men schel ijk bestaan in een dusdanige visie, dat de genoemde films het toenmalige levens-pessimisme van het Fransche volk op ontstellende, doch onweerlegbare wijze naar voren brachten. Carné's boofdrolvertol- kers waren in hun spel de verworpelingen der maatschappij, die, zooals Annabella en Jean Pierre Aumont in „Hotel du Nord", in vele gevallen in den dood een verlossing dachten te vinden uit een nutteloos en wan hopig leven. En Carné omringde zün sujetten met de sfeer der achter buurten en havenwijken, waar de neerslaande fabrieksrook de lucht IVergroezelde en waar het hügen en kreunen der hü'schkranen met het schorre gebrul van scheepsfluiten het geluids-décor vormde van het troostelooze tooneel, waarop zich de dramatische roman van een door bet noodlot achtervolgd menschenkind afspeelde. HE oorlog heeft echter een einde ^gemaakt agn dit nagatieve streven der Fransche filmkunst en tijdens de Duitsche bezetting draaide Carné dan ook een film met een geheel anderen inslag, „Les visiteurs du aoir", een werk, dat, evenals Delan- nov's „L'éternel retour", de schoon heid wilde vertolken van een eeuwi ge liefde, een liefde, uitstijgend bo-, ven de nuchtere realiteit van deze gereld. „Les visiteurs du soir" was experiment in een nieuwe rich- ,ting der cinematografie en, zooals alle experimenten, werd ook deze pcring tot verwerping van het cli ché met zeer gemengde gevoelens ontvangen. Een oordeel over deze 'film zal ik onzen lezers echter hier biet geven, daar ik, voornamelijk de aandacht wilde vestigen op Car né's nieuwste film. Les enfants du paradis" („De kinderen van het schellinkje") is een film over het tooneel in al zün schakeeringen. Een film tevens echter, die de wis selvalligheden van het leven, dat toch immers ook één groot tooneel is, wil symboliseeren in een eenvoudige, maar aanga pende geschiedenis- Bij den aanvang van deze, drie en een half uur lange film, onthult het oprijzende scherm ons het brul- schende Parijsche leven in den tijd 'van Louis Philippe, het leven op de Boii'evard du Crime, het hart van de oneelwijk. Het ls kermis en uit het bonte gewoel rond de tientallen Stands van kunstenmakers en won derdokters, rond de theaters en circussen en de nooit ontbrekende tentjes der „nog nergens vertoonde ,tvc d-wonderen", komen de hoofd personen uit deze film voort: Garan- ce (A r 1 e 11 y), het volksmeisje, dat •11c mannen het hoofd op hol brengt, ttep'iste (Jean Louis Bar- „j Ukaitjei" In Den Haag In Den Haag gebeuren rare dingen en wonen vreemde men- schto. Ze zijn daar heel gauw op hun teentjes getrapt en vele Kageneezen gaan van den stel regel uit: „Waarom zou ik iets eenvoudig doen, als het ook in gewikkeld kan". De man met de langste en ge voeligste teenen heb ik altijd ge vonden meneer Jansen uit de Residentie, die een brief terug stuurde met als adres den Weled. Keer Janseri. Op het als onbe- s elbaar geretourneerde epistel s ond: „Weled. Heer Jansen on- 1" \end, wel woont op hetzelfde ?- res een Weled. Geboren Heer Jansen". Ja, ze zijn d'r erg op aun ponteneur gesteld. Nu zal ik U eens een geval ont- tullen, dat bewijst, dat men in Jen Ilaag graag via Hoorn naar i'urmerend gaat. Een zakenman stuurt een ver- Joek om een vergunning naar I aamgracht 26, Kamer 64, Den I aag. Hij hoort geruimen tijd n ets. Na twee maanden, ja hoor, diar komt het antworod. Koortsachtig scheurt onze za kenman de enveloppe open. Ein delijk, zijn vergunning. Ja, dat dacht hij. Hij ontving slechts een laconiek briefje, waarin vermeld stond, dat zijn verzoek tot de ver keerde afdeeling was gericht. Hij moest aanvragen bij Raamgracht 26, Kamer 65. De zakenman heeft maar ter nauwernood dezen schok over leefd. Cctt caster r a u 11), de droomer, pantomime- speler in een klein theater, Lacenaire (Marcel H e r r a n d), de Graaf de Montray (Louis S a 1 o u), de koele vertegenwoordiger van den beteren stand en Nathalie (Marle C a s a r s), het meisje, dat zich vastklampt aan een groote maar hopelooze liefde. Baptiste leert Garance kennen en ziet in haar de vrouw van zijn droomen. Zijn geheele wezen wordt door haar beïnvloed doch daar Ga rance zijn dieper-gaande levensop vatting niet deelt, wordt deze liefde Baptiste tot een schrijnend verdriet Het meisje Nathalie dat Baptiste tot in het diepst van haar ziel lief heeft, ziet in de versobering van den Pierrot haar droomen in rook vervliegen, terwijl Garance een on bestemd leven voortzet met beurte lings Lacenaire en Lemaitre, twee bekende figuren van de Boulevard du Crime: De jarén gaan voorbij. Baptiste trouwt Nathalie, zonder liefde, doch veeleer uit medelijden. Als Garance echter terugkeert als de maïtresse van den rijken Graaf de Montray, ontwaken in beiden weer de oude gevoelens. Garance weet zich even wel de wreede vernietigster van Na- thalie's groot geluk en zij vlucht an dermaal weg van Baptiste, weg in de bonte carnavalsdrukte op de Bou levard du Crime, de drukte, die haar indertijd ook aan Baptiste heeft geschonken ZWAARMOEDIGE CAMERA enfants du paradis" is geen film in den waren zin van het woord. Wel bezit zü fil mische momenten, zooals de moord in het Turksche badhuis, doch verder overheerscht de dialoog, zü het een fantastisch knappe dialoog van niemand minder dan Jacques Prévert. Wat dit werk echter de groot ste waarde verleent ls volgens mü de symbolische uitbeelding van het tüdlooze leven iu een sfeer van schmink en requi- sieten. Zoowel in Baptiste als In Garance, in Nathalie zoowel als in Lemaitre, herkennen wij de karakters, die men op deze wereld ontmoet: het karakter van den idealist, die nim mer bevredigt zal worden en dat van den man, dien zich het gezegde „après nous le déluge" (Na ons de zondvloed) heeft aangemeten en slechts in het dolle vermaak de rijk dommen van het leven zoekt. En al deze karakters, of men nu dat van Baptiste of dat van Lemaitre be ziet, spelen hun rol in dit spel van noodlot en levenstragiek, voortref felijk beheerscht door den regisseur Carné. Marcel Carné is niet in de eerste plaats een goed cineast; hij is een droomer en, evenals Jean Cocteau, en Jean Delannoy in zijn laatste werken, een zoeker naar schoonheid en door een zwaarmoedige camera bespiedt hij den mensch. Inderdaad, de sfeer van het verdorven milieu heeft hij achter zich gelaten (voor hoelang?) en ook de onwezenlijke geluksdroom van „Les visiteurs du soir" is reeds verleden tijd gewor den. Doch wat wij in al zijn films aantreffen, en ook in „Les visiteurs du soir", is een tot machteloosheid gedoemde opstandigheid, een gefor ceerde berusting, die In „Quai des brumes" den deserteur van het ho pelooze van zijn positie overtuigde en die ln „Les visiteurs du soir" de beide gelieven ondanks alles eerst in den dood het geluk schonk. Aan het slot van „Les enfants du paradis" tracht Baptiste zijn Ga rance terug te vinden In de menigte. Maar Carné's opvatting brengt hen niet tot elkaar. En daar dit een film ls, welke het leven haar be staan dankt, stelt ook Nathalie in haar laatste scène de vertwijfelde vraag van duizenden: „Et moi.... Et mot?...." („En lk.... En ik?....1-) Een vraag, die een. vraag zal blüven, want, evenals in het le ven, doordringen ons die sim pele woorden In de film: Die liefheeft zal niet bemind wor den en die de'liefde verwerpt, voor diengene brandt de liefde ecu wigMaar steeds begint het spel opnieuw. Het publiek op het schellinkje, het „paradis" van het Fransche volk, stampt en joelt en fluit om den Paljas, totdat het gordün opgaat en we derom het leven wordt ge boren G. L. STAVAST. Zeg het met bollen! IXEEL veel ls er reeds geslagen Op het aambeeld van den nood. Die ln 't Zuiden nog bleef heerschen, Ondanks hulp die men al bood. Ieder kent de ruiten-actie (Wie nog glas heeft kan het kwijt) Maar er is zóóveel geleden In voorbijen wintertijd.... Nu de sneeuw weer is verdwenen Uit het hok waarin men woont, Nu de zon haar gouden schoonheid Aan de menschheid lachend toont, Nu de crocusjes weer bloeien, In den warmen voorj aarstij d, Krijgen wij ln deze weken Wederom gelegenheid, Iets te doen voor al die plaatsen Waar men leeft ln krot en hol En dat middel is zoo bloemrijk, U koopt voor een daalder boll Nee geen bollen van Uw bakker, Wel een bol waar bloem in zit, Doch de bollen die straks kleuren Rood en blauw en geel en wit! 't Kan U toch den kop niet kosten. Zoo'n pak vreugde zonder bon En U helpt een landgenoot weer Aan een straaltje levenszon! JAN HOTTENTOT. Vijf minuutjes piekeren over vijf venijnige vragen „Ja, wacht 'ns eventjesik veet het echt wel, maarDaar mede begint zoo vaak 't antwoord, dat men dient te geven op vragen, die bij intelligentietests gesteld wor den en waarbij meestal slechts lut tele seconden gegeven worden om het geheugen te raadplegen. Wij geven U wat meer tijd voor onze vijf vraagjes: wie binnen vijf minuten alle vragen juist beant woordt mag zich tot de knapperds rekenen. Wie er eentje niet weet mag heusch niet mopperen. Twee A drie goede antwoorden? Dat ls normaal. En alle vragen fout beantwoord? Tja, dan past stellig een veelbetee- kenend stilzwijgen En hier zijn dan de vragen: 1. Boris Godoenof is stellig een Rus. Maar was hij: a. Generaal van het Roode Leger? b. Operazanger? c. Tsaar? d. Ontdekkingsreiziger? e. Componist? j 2. De tüd gaat snel en we ver geten vlug. Weet U op wel ken datum Japan capituleerde? a. 5 Mei. b. 10 Mei. c. 22 Juni. d. 14 Augustus, e. 7 December. 3- Stalin, Roosc- velt en Churchill kwamen ln den oorlog diverse malen bijeen. Eenmaal liet Sta lin verstek gaan, was dit ih: a. Quebec? b. Yalta? c. Caïro? d. Casablanca? e. Teheran? 4- De K.L.M. vliegt met vier motorige vliegtuigen naar Amerika. Welk type is dat? a. Douglas Dakota. b. Dduglas Skymaster. c. Lockheed Constellation. d. Boeing Stratoliner. e. Lockheed Vega. 5- Welke Britsche vorstin of vorst regeerde ln Engeland tijdens den Boerenoorlog? a. Elisabeth. b. George V. c. Victoria. d. Albert. e. Eduard VI. Eerst dc vragen beantwoorden en dan pas naar de oplossing zoeken, elders op deze pagina! Het loopt niet zoo vlot met de schoenendistributie als wij wel hadden gehoopt. We zullen dit jaar nog zuinig moeten wezen met onzen voorraad en dan komen een paar pantoffeltjes goed van pr U kunt ze zelf maken. U heeft noodig: een lap van 45 cm. in het vierkant van warme stof; een dito lap voering: ongeveer 25 cm. vilt voor binnen zolen; een paar dikke zooltjes en 2 m. goed, voor-oorlogsch lint In een levendige kleur. Knip van een of andere warme stof (tweed, vilt of la ken) een lap van 45 cm. in het vierkant. Voer deze met stof ln een contrastee- rende kleur. Knip het patroon na van de beide materialen en naai ze op elkaar V2 cm. van den rand, met uitzondering van 6 cm. aan ie. deren kant van de zijnaden, zooals op het patroon is aan gegeven. Draai de lap binnenste bui ten door het gat van 6 cm. en stik dc stof aan den goeden kant, de zijnaden open la tende. Leg de zijnaden van den achterkant tusschcn de zijnaden van de voorzijde en naai ze op deze wijze aan elkaar. Het zooltje kun* U tegenwoordig klaar koopen of zelf maken van een stukje tapijt. Wan neer U zooltjes koopt moet U die als patroon gebruiken, er 5, 6, des noods nog meer op elkaar leggen en met niet al te vloeibare gom aan elkaar vast plakken; hoe dikker des te warmer pantoffels! Stik ver volgens een vilten binnen-zooltje tegen de bovenstof van het model en plak dan de dikke zool er onder vast. Trek de pantoffels aan en plooi de voor- en achterzijde om Uw voel, zoodat ze goed passen; naai deze plooien dan stevig vast en bedek de steken met twee strikken van een mooie kwaliteit. U zult van dit eigen werk plezier beleven, want ze staan aardig en zijn heerlijk warm. De kolenboer en zijn klanten „Gemeenschappelijk Belang", het weekblad voor den Detailhandel in Brandstoffen, keert zich fel tegen de misleidende voorlichting van het publiek wat betreft de vooruitzich ten van de kolenpositie. „Weg met die krant en weg met alle kranten, die niets anders kun nen doen dan rooskleurige of on ware of half onware berichten plaatsen, die schrijven over zóó en zóóveel duizenden tonnen. Weg er mee! Maak er proppen papier van O'Kelly, de leeuw van Vlaanderen Dat met den Belgischen kampioen O'Kelly niet valt te spotten, bewees* hij onlangs nog in het tournooi te Gro ningen in zijn partij tegen Botwinnik. Weliswaar won de Rus doch ze wisten er thuis niets van. Hier laten wij een partij volgen uit het Hoogoven-tournooi. Karakteristiek voor zijn stijl, ondernemend en niet bang om risico's te nemen. Wit: O'Kelly. Zwart: Marwitz. Fransch-Damepionspel 1. d2-d4d7-d5 2. Pbl-c3Pg8-f6 3. Lcl-g5—Lc8-f5 4. f2-f3c7-c6 5. Ddl-d2Pb8-d7 6. e2-e4d5Xe4 7. Dd2-f4—Dd8 a5! 8. Lg5Xf6—Pd7Xf6 9. O-O-O—e4Xf31? (Verleidelijk, maar gevaarlijk. Toch valt het nog te bezien, of bij het beste spel van zwart wit's geofferde pion opweegt tegen zijn voorsprong in ont wikkeling. In de partij Spielman—Bo- golubow Moskou ,25 speelde zwart 9e6! en kreeg het beste spel. Er volgde: 10. fXe4Lg6, 11. Ld3Lb4, 12. Pge2 tot zoover de partij Spielman—Bogoljubow en nu had zwart met 12e6-e51, 13. dXe5 (13. DXe5t—DXe5, 14. dXe5 Pg4 is nog gunstiger voor zwart) 13Pfd7 een overwegende stelling gehad). 10. PglXf3—e7-e6 11. Pf3-e5Lf8-b4 12. g2-g4! INTELLIGENTIETEST. ANTWOORDEN 1. Tsaar (Mousorgsky compo neerde een opera over hem. 2- 14 Augustus 1945. 3.. Casablanca. 4. Lockheed Constellation. 5. Victoria. (Met tempowinst gaat wit tot den aanval over). 12Lf5-g6 13. Lfl.d3—0-0 (Nog het beste; slecht zou zijn 13. LXc3? wegens 14. LXg6 hXgö, 15 g5 en de zwarte stelling stort in elkander). 14 .Ld3Xg6—h7Xg6? (Er bestaat een vaste regel dat pion nen altijd in de richting van het cen trum moeten staan. Hier was echter de uitzondering, die den regel beves tigt na 14fXg6 had zwart het initiatief overgenomen). 15. Pc3-bl (Een geraffineerd valletje, waar zwart prompt inloopt, het pionoffer heeft ten doel de zwarte Dame van de vijfde rij af te lokken). 1 5Da5Xa2 16. h2-h41— (Wit gaat de beslissing forceeren langs de h-lijn de naweeën van zwarts veertienden zet). 1 6Lb4-d6 17. h4-h5! Stelling na 17. h4-h5! Marwitz O'Kelly 17Pf6-d5 (Op 17LXe5 volgt 18. dXeöpd5, 19 Dh21) 18. Df4-h2g6-g5 19. h5-h6g7-g6 20. h6 Ii71— (De Infanterie rukt op, gesteund door zware wapenen). 20Kg8-h8 21. Pe5Xg6!l— De Vlaamsche leeuw ls niet te hou den. 21f7Xg6 22. Dh2Xd6—Pd5-f4?? (Hari-kiri! met 22Tf6 had zwart tenminste nog vechtend tenon- der kunnen gaan b.v.: 23. De5Taf8 24. Tdfl—Pf4, 25. Pc3—Da6, 26 Pe4! enz. (Op 25Dalt volgt 26. Kd2— Da6, 27. Pe4De2t, 28. Kcl—Pd3t, 29. cXd3—De3t, 30. Kc2—De2t, 31. Kc3! Alles met winst voor wit). 23. Dd6-e5t en mat op den volgenden-^et. Een frisch partijtje 1 J. H. SMAK en verbrandt die. Op die manier hebben ze nog nut als warmtebron, als zü als nieuwsbron niet deugen. De klanten staren zich blind op die duizenden tonnen en gaan wéér maar eens kankeren bij den kolen boer, die „alsmaar niks heeft" en het dus wel zwart zal verkoopei Die handelaar wordt radeloos, i s radeloos. Bewijzen? Alleen in Amsterdam zijn zeven tien handelaren niet meer in staat te werken. Ons zijn twee gevallen bekend van handelaren, aldus het blad, die naar een zenuwinrichting moesten worden overgebracht. Bovendien heeft Woensdag een handelaar te Amsterdam, die geen uitweg meer zag ln de zich steeds opstapelende moeilijkheden, zich van het leven beroofd". (Noot der redactie: Deze zelfmoord heeft terecht groote beroering in den kolenhandel teweeggebracht De handelaar J. S., 43 jaar oud, was lid van het bestuur van den Provin cialen Kring Noordholland, iemand die altijd klaar stond klanten en collega's te helpen. Het was hem een gruwel de klagende en opstan dige menschen te woord te moeten staan zonder hen te kunnen helpen* Hij is op tragische wijze slachtoffer geworden van deze moeilijkheden)*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 3