AANGRIJPENDE FILM VAN
MEER DAN 3 UUR....
„De kinderen van het schellinkje''
De tooneelwijk van
Parijs
Zeg eens ee
weet U het nog?
Maak zelf; pantoffels
RITISCHE
HATEN
SCHAAKRUBRIEK
TOCti SPOORWEG OVER. AFSLUITDIJK.?
FRANSCHE KUNST
van den meester-regisseur
Marcel Carné
rpOT de belangwekkendste figuren uit de Fransche filmwereld behoort
1 ongetwijfeld de bekende regisseur Marcel Carné die voor den
,or"« zün, sindsdien onsterfeiykcn. naam vestigde met drie weergaloos
knap gemaakte films: „Hotel du Nord", „Quai des brumes" en „Le Jour
Sc ve". Zjjn onderwerpen toonden ons den zelfkant van het men
schel ijk bestaan in een dusdanige visie, dat de genoemde films het
toenmalige levens-pessimisme van het Fransche volk op ontstellende,
doch onweerlegbare wijze naar voren brachten. Carné's boofdrolvertol-
kers waren in hun spel de verworpelingen der maatschappij, die, zooals
Annabella en Jean Pierre Aumont in „Hotel du Nord", in vele gevallen
in den dood een verlossing dachten te vinden uit een nutteloos en wan
hopig leven. En Carné omringde zün sujetten met de sfeer der achter
buurten en havenwijken, waar de neerslaande fabrieksrook de lucht
IVergroezelde en waar het hügen en kreunen der hü'schkranen met het
schorre gebrul van scheepsfluiten het geluids-décor vormde van het
troostelooze tooneel, waarop zich de dramatische roman van een door
bet noodlot achtervolgd menschenkind afspeelde.
HE oorlog heeft echter een einde
^gemaakt agn dit nagatieve streven
der Fransche filmkunst en tijdens
de Duitsche bezetting draaide Carné
dan ook een film met een geheel
anderen inslag, „Les visiteurs du
aoir", een werk, dat, evenals Delan-
nov's „L'éternel retour", de schoon
heid wilde vertolken van een eeuwi
ge liefde, een liefde, uitstijgend bo-,
ven de nuchtere realiteit van deze
gereld. „Les visiteurs du soir" was
experiment in een nieuwe rich-
,ting der cinematografie en, zooals
alle experimenten, werd ook deze
pcring tot verwerping van het cli
ché met zeer gemengde gevoelens
ontvangen. Een oordeel over deze
'film zal ik onzen lezers echter hier
biet geven, daar ik, voornamelijk
de aandacht wilde vestigen op Car
né's nieuwste film.
Les enfants du paradis" („De
kinderen van het schellinkje")
is een film over het tooneel
in al zün schakeeringen. Een
film tevens echter, die de wis
selvalligheden van het leven,
dat toch immers ook één groot
tooneel is, wil symboliseeren in
een eenvoudige, maar aanga
pende geschiedenis-
Bij den aanvang van deze, drie
en een half uur lange film, onthult
het oprijzende scherm ons het brul-
schende Parijsche leven in den tijd
'van Louis Philippe, het leven op de
Boii'evard du Crime, het hart van
de oneelwijk. Het ls kermis en uit
het bonte gewoel rond de tientallen
Stands van kunstenmakers en won
derdokters, rond de theaters en
circussen en de nooit ontbrekende
tentjes der „nog nergens vertoonde
,tvc d-wonderen", komen de hoofd
personen uit deze film voort: Garan-
ce (A r 1 e 11 y), het volksmeisje, dat
•11c mannen het hoofd op hol brengt,
ttep'iste (Jean Louis Bar-
„j Ukaitjei"
In Den Haag
In Den Haag gebeuren rare
dingen en wonen vreemde men-
schto. Ze zijn daar heel gauw op
hun teentjes getrapt en vele
Kageneezen gaan van den stel
regel uit: „Waarom zou ik iets
eenvoudig doen, als het ook in
gewikkeld kan".
De man met de langste en ge
voeligste teenen heb ik altijd ge
vonden meneer Jansen uit de
Residentie, die een brief terug
stuurde met als adres den Weled.
Keer Janseri. Op het als onbe-
s elbaar geretourneerde epistel
s ond: „Weled. Heer Jansen on-
1" \end, wel woont op hetzelfde
?- res een Weled. Geboren Heer
Jansen". Ja, ze zijn d'r erg op
aun ponteneur gesteld.
Nu zal ik U eens een geval ont-
tullen, dat bewijst, dat men in
Jen Ilaag graag via Hoorn naar
i'urmerend gaat.
Een zakenman stuurt een ver-
Joek om een vergunning naar
I aamgracht 26, Kamer 64, Den
I aag. Hij hoort geruimen tijd
n ets. Na twee maanden, ja hoor,
diar komt het antworod.
Koortsachtig scheurt onze za
kenman de enveloppe open. Ein
delijk, zijn vergunning. Ja, dat
dacht hij. Hij ontving slechts een
laconiek briefje, waarin vermeld
stond, dat zijn verzoek tot de ver
keerde afdeeling was gericht. Hij
moest aanvragen bij Raamgracht
26, Kamer 65.
De zakenman heeft maar ter
nauwernood dezen schok over
leefd.
Cctt caster
r a u 11), de droomer, pantomime-
speler in een klein theater, Lacenaire
(Marcel H e r r a n d), de Graaf
de Montray (Louis S a 1 o u), de
koele vertegenwoordiger van den
beteren stand en Nathalie (Marle
C a s a r s), het meisje, dat zich
vastklampt aan een groote maar
hopelooze liefde.
Baptiste leert Garance kennen en
ziet in haar de vrouw van zijn
droomen. Zijn geheele wezen wordt
door haar beïnvloed doch daar Ga
rance zijn dieper-gaande levensop
vatting niet deelt, wordt deze liefde
Baptiste tot een schrijnend verdriet
Het meisje Nathalie dat Baptiste
tot in het diepst van haar ziel lief
heeft, ziet in de versobering van
den Pierrot haar droomen in rook
vervliegen, terwijl Garance een on
bestemd leven voortzet met beurte
lings Lacenaire en Lemaitre, twee
bekende figuren van de Boulevard
du Crime:
De jarén gaan voorbij. Baptiste
trouwt Nathalie, zonder liefde, doch
veeleer uit medelijden. Als Garance
echter terugkeert als de maïtresse
van den rijken Graaf de Montray,
ontwaken in beiden weer de oude
gevoelens. Garance weet zich even
wel de wreede vernietigster van Na-
thalie's groot geluk en zij vlucht an
dermaal weg van Baptiste, weg in de
bonte carnavalsdrukte op de Bou
levard du Crime, de drukte, die
haar indertijd ook aan Baptiste
heeft geschonken
ZWAARMOEDIGE
CAMERA
enfants du paradis" is
geen film in den waren zin
van het woord. Wel bezit zü fil
mische momenten, zooals de
moord in het Turksche badhuis,
doch verder overheerscht de
dialoog, zü het een fantastisch
knappe dialoog van niemand
minder dan Jacques Prévert.
Wat dit werk echter de groot
ste waarde verleent ls volgens
mü de symbolische uitbeelding
van het tüdlooze leven iu een
sfeer van schmink en requi-
sieten.
Zoowel in Baptiste als In Garance,
in Nathalie zoowel als in Lemaitre,
herkennen wij de karakters, die
men op deze wereld ontmoet: het
karakter van den idealist, die nim
mer bevredigt zal worden en dat
van den man, dien zich het gezegde
„après nous le déluge" (Na ons de
zondvloed) heeft aangemeten en
slechts in het dolle vermaak de rijk
dommen van het leven zoekt. En al
deze karakters, of men nu dat van
Baptiste of dat van Lemaitre be
ziet, spelen hun rol in dit spel van
noodlot en levenstragiek, voortref
felijk beheerscht door den regisseur
Carné.
Marcel Carné is niet in de eerste
plaats een goed cineast; hij is een
droomer en, evenals Jean Cocteau,
en Jean Delannoy in zijn laatste
werken, een zoeker naar schoonheid
en door een zwaarmoedige camera
bespiedt hij den mensch. Inderdaad,
de sfeer van het verdorven milieu
heeft hij achter zich gelaten (voor
hoelang?) en ook de onwezenlijke
geluksdroom van „Les visiteurs du
soir" is reeds verleden tijd gewor
den. Doch wat wij in al zijn films
aantreffen, en ook in „Les visiteurs
du soir", is een tot machteloosheid
gedoemde opstandigheid, een gefor
ceerde berusting, die In „Quai des
brumes" den deserteur van het ho
pelooze van zijn positie overtuigde
en die ln „Les visiteurs du soir" de
beide gelieven ondanks alles eerst
in den dood het geluk schonk.
Aan het slot van „Les enfants du
paradis" tracht Baptiste zijn Ga
rance terug te vinden In de menigte.
Maar Carné's opvatting brengt hen
niet tot elkaar. En daar dit een
film ls, welke het leven haar be
staan dankt, stelt ook Nathalie in
haar laatste scène de vertwijfelde
vraag van duizenden: „Et moi....
Et mot?...." („En lk.... En ik?....1-)
Een vraag, die een. vraag zal
blüven, want, evenals in het le
ven, doordringen ons die sim
pele woorden In de film: Die
liefheeft zal niet bemind wor
den en die de'liefde verwerpt,
voor diengene brandt de liefde
ecu wigMaar steeds begint
het spel opnieuw. Het publiek
op het schellinkje, het „paradis"
van het Fransche volk, stampt
en joelt en fluit om den Paljas,
totdat het gordün opgaat en we
derom het leven wordt ge
boren
G. L. STAVAST.
Zeg het met bollen!
IXEEL veel ls er reeds geslagen
Op het aambeeld van den nood.
Die ln 't Zuiden nog bleef
heerschen,
Ondanks hulp die men al bood.
Ieder kent de ruiten-actie
(Wie nog glas heeft kan het kwijt)
Maar er is zóóveel geleden
In voorbijen wintertijd....
Nu de sneeuw weer is verdwenen
Uit het hok waarin men woont,
Nu de zon haar gouden schoonheid
Aan de menschheid lachend toont,
Nu de crocusjes weer bloeien,
In den warmen voorj aarstij d,
Krijgen wij ln deze weken
Wederom gelegenheid,
Iets te doen voor al die plaatsen
Waar men leeft ln krot en hol
En dat middel is zoo bloemrijk,
U koopt voor een daalder boll
Nee geen bollen van Uw bakker,
Wel een bol waar bloem in zit,
Doch de bollen die straks kleuren
Rood en blauw en geel en wit!
't Kan U toch den kop niet kosten.
Zoo'n pak vreugde zonder bon
En U helpt een landgenoot weer
Aan een straaltje levenszon!
JAN HOTTENTOT.
Vijf minuutjes piekeren
over vijf venijnige
vragen
„Ja, wacht 'ns
eventjesik
veet het echt wel,
maarDaar
mede begint zoo
vaak 't antwoord,
dat men dient te geven op vragen,
die bij intelligentietests gesteld wor
den en waarbij meestal slechts lut
tele seconden gegeven worden om
het geheugen te raadplegen.
Wij geven U wat meer tijd voor
onze vijf vraagjes: wie binnen vijf
minuten alle vragen juist beant
woordt mag zich tot de knapperds
rekenen. Wie er eentje niet weet mag
heusch niet mopperen. Twee A drie
goede antwoorden? Dat ls normaal.
En alle vragen fout beantwoord?
Tja, dan past stellig een veelbetee-
kenend stilzwijgen
En hier zijn dan de vragen:
1. Boris Godoenof is stellig een
Rus. Maar was hij:
a. Generaal van het Roode
Leger?
b. Operazanger?
c. Tsaar?
d. Ontdekkingsreiziger?
e. Componist? j
2. De tüd gaat snel en we ver
geten vlug. Weet U op wel
ken datum Japan capituleerde?
a. 5 Mei.
b. 10 Mei.
c. 22 Juni.
d. 14 Augustus,
e. 7 December.
3- Stalin, Roosc-
velt en Churchill
kwamen ln den oorlog diverse
malen bijeen. Eenmaal liet Sta
lin verstek gaan, was dit ih:
a. Quebec?
b. Yalta?
c. Caïro?
d. Casablanca?
e. Teheran?
4- De K.L.M. vliegt met vier
motorige vliegtuigen naar
Amerika. Welk type is dat?
a. Douglas Dakota.
b. Dduglas Skymaster.
c. Lockheed Constellation.
d. Boeing Stratoliner.
e. Lockheed Vega.
5- Welke Britsche vorstin of vorst
regeerde ln Engeland tijdens
den Boerenoorlog?
a. Elisabeth.
b. George V.
c. Victoria.
d. Albert.
e. Eduard VI.
Eerst dc vragen beantwoorden en
dan pas naar de oplossing zoeken,
elders op deze pagina!
Het loopt niet zoo vlot met de schoenendistributie als wij wel hadden
gehoopt. We zullen dit jaar nog zuinig moeten wezen met onzen
voorraad en dan komen een paar pantoffeltjes goed van pr U kunt
ze zelf maken. U heeft noodig: een lap van 45 cm. in het vierkant van
warme stof; een dito lap voering: ongeveer 25 cm. vilt voor binnen
zolen; een paar dikke zooltjes en 2 m. goed, voor-oorlogsch lint In
een levendige kleur.
Knip van een of
andere warme stof
(tweed, vilt of la
ken) een lap van 45
cm. in het vierkant.
Voer deze met stof
ln een contrastee-
rende kleur.
Knip het patroon
na van de beide
materialen en naai
ze op elkaar V2
cm. van den rand,
met uitzondering
van 6 cm. aan ie.
deren kant van de
zijnaden, zooals op
het patroon is aan
gegeven. Draai de
lap binnenste bui
ten door het gat
van 6 cm. en stik dc stof aan den goeden kant, de zijnaden open la
tende.
Leg de zijnaden van den achterkant tusschcn de zijnaden van de
voorzijde en naai ze op deze wijze aan elkaar. Het zooltje kun* U
tegenwoordig klaar koopen of zelf maken van een stukje tapijt. Wan
neer U zooltjes koopt moet U die als patroon gebruiken, er 5, 6, des
noods nog meer op elkaar leggen en met niet al te vloeibare gom aan
elkaar vast plakken; hoe dikker des te warmer pantoffels! Stik ver
volgens een vilten binnen-zooltje tegen de bovenstof van het model
en plak dan de dikke zool er onder vast.
Trek de pantoffels aan en plooi de voor- en achterzijde om Uw voel,
zoodat ze goed passen; naai deze plooien dan stevig vast en bedek
de steken met twee strikken van een mooie kwaliteit. U zult van dit
eigen werk plezier beleven, want ze staan aardig en zijn heerlijk warm.
De kolenboer en
zijn klanten
„Gemeenschappelijk Belang", het
weekblad voor den Detailhandel in
Brandstoffen, keert zich fel tegen
de misleidende voorlichting van het
publiek wat betreft de vooruitzich
ten van de kolenpositie.
„Weg met die krant en weg met
alle kranten, die niets anders kun
nen doen dan rooskleurige of on
ware of half onware berichten
plaatsen, die schrijven over zóó en
zóóveel duizenden tonnen. Weg er
mee! Maak er proppen papier van
O'Kelly, de leeuw van
Vlaanderen
Dat met den Belgischen kampioen
O'Kelly niet valt te spotten, bewees*
hij onlangs nog in het tournooi te Gro
ningen in zijn partij tegen Botwinnik.
Weliswaar won de Rus doch ze
wisten er thuis niets van.
Hier laten wij een partij volgen uit
het Hoogoven-tournooi. Karakteristiek
voor zijn stijl, ondernemend en niet
bang om risico's te nemen.
Wit: O'Kelly. Zwart: Marwitz.
Fransch-Damepionspel
1. d2-d4d7-d5
2. Pbl-c3Pg8-f6
3. Lcl-g5—Lc8-f5
4. f2-f3c7-c6
5. Ddl-d2Pb8-d7
6. e2-e4d5Xe4
7. Dd2-f4—Dd8 a5!
8. Lg5Xf6—Pd7Xf6
9. O-O-O—e4Xf31?
(Verleidelijk, maar gevaarlijk. Toch
valt het nog te bezien, of bij het beste
spel van zwart wit's geofferde pion
opweegt tegen zijn voorsprong in ont
wikkeling. In de partij Spielman—Bo-
golubow Moskou ,25 speelde zwart
9e6! en kreeg het beste
spel. Er volgde: 10. fXe4Lg6, 11.
Ld3Lb4, 12. Pge2 tot zoover de
partij Spielman—Bogoljubow en nu
had zwart met 12e6-e51, 13.
dXe5 (13. DXe5t—DXe5, 14. dXe5
Pg4 is nog gunstiger voor zwart)
13Pfd7 een overwegende
stelling gehad).
10. PglXf3—e7-e6
11. Pf3-e5Lf8-b4
12. g2-g4!
INTELLIGENTIETEST.
ANTWOORDEN
1. Tsaar (Mousorgsky compo
neerde een opera over hem.
2- 14 Augustus 1945.
3.. Casablanca.
4. Lockheed Constellation.
5. Victoria.
(Met tempowinst gaat wit tot den
aanval over).
12Lf5-g6
13. Lfl.d3—0-0
(Nog het beste; slecht zou zijn 13.
LXc3? wegens 14. LXg6
hXgö, 15 g5 en de zwarte stelling
stort in elkander).
14 .Ld3Xg6—h7Xg6?
(Er bestaat een vaste regel dat pion
nen altijd in de richting van het cen
trum moeten staan. Hier was echter
de uitzondering, die den regel beves
tigt na 14fXg6 had zwart
het initiatief overgenomen).
15. Pc3-bl
(Een geraffineerd valletje, waar zwart
prompt inloopt, het pionoffer heeft ten
doel de zwarte Dame van de vijfde
rij af te lokken).
1 5Da5Xa2
16. h2-h41—
(Wit gaat de beslissing forceeren
langs de h-lijn de naweeën van zwarts
veertienden zet).
1 6Lb4-d6
17. h4-h5!
Stelling na 17. h4-h5!
Marwitz
O'Kelly
17Pf6-d5
(Op 17LXe5 volgt 18.
dXeöpd5, 19 Dh21)
18. Df4-h2g6-g5
19. h5-h6g7-g6
20. h6 Ii71—
(De Infanterie rukt op, gesteund door
zware wapenen).
20Kg8-h8
21. Pe5Xg6!l—
De Vlaamsche leeuw ls niet te hou
den.
21f7Xg6
22. Dh2Xd6—Pd5-f4??
(Hari-kiri! met 22Tf6 had
zwart tenminste nog vechtend tenon-
der kunnen gaan b.v.: 23. De5Taf8
24. Tdfl—Pf4, 25. Pc3—Da6, 26 Pe4!
enz.
(Op 25Dalt volgt 26. Kd2—
Da6, 27. Pe4De2t, 28. Kcl—Pd3t,
29. cXd3—De3t, 30. Kc2—De2t, 31.
Kc3! Alles met winst voor wit).
23. Dd6-e5t en mat op den
volgenden-^et.
Een frisch partijtje 1
J. H. SMAK
en verbrandt die. Op die manier
hebben ze nog nut als warmtebron,
als zü als nieuwsbron niet deugen.
De klanten staren zich blind op die
duizenden tonnen en gaan wéér
maar eens kankeren bij den kolen
boer, die „alsmaar niks heeft" en
het dus wel zwart zal verkoopei
Die handelaar wordt radeloos, i s
radeloos.
Bewijzen?
Alleen in Amsterdam zijn zeven
tien handelaren niet meer in staat
te werken. Ons zijn twee gevallen
bekend van handelaren, aldus het
blad, die naar een zenuwinrichting
moesten worden overgebracht.
Bovendien heeft Woensdag een
handelaar te Amsterdam, die geen
uitweg meer zag ln de zich steeds
opstapelende moeilijkheden, zich
van het leven beroofd".
(Noot der redactie: Deze zelfmoord
heeft terecht groote beroering in
den kolenhandel teweeggebracht
De handelaar J. S., 43 jaar oud, was
lid van het bestuur van den Provin
cialen Kring Noordholland, iemand
die altijd klaar stond klanten en
collega's te helpen. Het was hem
een gruwel de klagende en opstan
dige menschen te woord te moeten
staan zonder hen te kunnen helpen*
Hij is op tragische wijze slachtoffer
geworden van deze moeilijkheden)*