WIE WIL AANPASSEN DE ZUIVERING Ook hier ligt een machtige taak VOOR DE VROUW De culturele wederopbouw in het binnenland Culturele betrekkingen met het buitenland (Van een bijzondere medewerker) De bezetter heeft in het fragiele gebouw van de cultuur zo mogelijk nog meer verwoestingen aangericht dan elders. Na de incidentele maatregelen in het Zuiden des lands is na de totale bevrijding de zuivering over de gehele linie ter hand genomen door het Militair Gezag. Sectie XIV, subsectie Kunst, waartoe een adviescommissie, be staande uit acht deskundige leden voor de diverse kunsten, voorlopige vergunningen uitreikte aan hen, op wie weinig of niets aan te merken was. De tweede functie van deze commissie bestond in het verzamelen van documentatiemateriaal in zuiveringszaken ter beschikking van de in te stellen zes Ereraden, voor de achitectuur, de beeldende kunsten, de letterkunde, de muziek, toneel, dans en film, elk bestaande uit in principe vier kunstenaars of kunstbelangstellende leden onder pre sidium van een jurist De Ereraden konden uitsluiting toepassen in gevallen van collaboratie met de bezetter of voortzetten van kunst zinnige activiteit onder de kuituurkamer. De Ereraden Zowel door deze criteria als door hun samenstelling lag het voor de hand, dat de Ereraden vooral zuive rend optraden. Deze uitsluiting had slechts de kracht van een „oordeel" en daarom had de actie Rechtsherstel der Nederlandse kunstenaars niet al leen bezwaar tegen de procedure, maar trok ook de rechtskracht dier oordelen in twijfel. Teneinde de soe pele gang van zaken te bevorderen en de critiek te voorkomen zou een su pervisiecommissie worden ingesteld en de regering bereidde een Konink lijk Besluit voor. waarbij aan de oor- de'en bindende kracht zou worden verleend, maar aangezien inmiddels d<* voorlopige Staten-Generaal inge steld werd, bereidde de regering ver volgens de wettelijke regeling van de kunstzuivering voor in een wetsont werp. waaruit tenslotte de Wet Zui vering Kunstenaars van 5 April 1946 Is geresulteerd. Deze wetstelt strafcriteria, die hoofdzakelijk te begrijpen zijn onder nationaal-soc:a!istisehe propaganda en hulpverlening aan de vijand, terwijl de straf vormen onderscheiden worden in afkeuring, geldboete en werkverbod Centrale ereraad Bij dezelfde wet is de Centrale Ere raad ingeste'd als supervisielichaam en appèlinstantie, bestaande uit drie kamers, één In Amsterdam en twee in Den Haag. geheel samengesteld uit ju risten. Reeds in het najaar van 1946 gaf de rehabilitatie van Haakma, Wagenaar, Oor de Groot en Mr. J. den Hertog de Ei eraden voor Architectuur en Muziek aanleiding tot een protest in de vorm vm aftreden, waarmee de andere Ereraden zich op 6 December solidair verklaarden. Feitelijk gold het hier echter meer dan een emotionale reac tie, al heeft ook deze de meeste weer klank bii bet zuiver voélende publiek ge«*ooden. H^i betrof hier veeleer een gwNg van de onmogelijke situatie, waarin de Ereraden meenden te zijn geraakt, daar cl- leden na de genoem dc uitspraken van de Centrale Ere raad niet visten. hoe zii de hun rog wachtende zmverïngsgevallen zou den moeten berechten zonder opnieuw de kans te lonen hun uitspraak ge heel of gedeeltelijk door de Centrale E-eraad te zien annuleren. Weliswaar is er op de ontslagaanvrage van de aftredende leden der Ereraden van officiële 7iid° nog niets naders verno men. maar intussen beeft de gemelde gang van za'-en toch ertoe geleid, dat ta' van er^st'ge gevallen nog steeds op hun zuivering wachten. Feiten a.u.b. In verband met de aldus ontstane moeilijkheden bij de Ereraden en de gevoelsreacties bij het Nederlandse publiek op de als te licht gevoelde uitspraken van de Centrale Ereraad is het van belang het publiek te verzoe ken de hand eens in eigen boezem te steken. De weinige inlichtingen en het geringe feitenmateriaal, door het pu- bMek bij de zuiveringsinstanties aan gebracht. heeft er in sterke mate toe bijgedragen, dat men in vele gevallen geen voldoend houdbare argumenten kon aanvoeren als rechtsgrond voor de bestraffing van een alom gewraak te kunstenaar Het is een zedelijke ph'cht van een ieder, die bezwarende feiten ktm aanbrengen, zulks te doen. Een kort overzicht van het belang rijkste in onze culturele wederopbouw kan het beste verkregen worden aan de hand van de Rijksbegroting, waar van de uitgetrokken bedragen over 1947 hier tussen haakjes achter de on derhavige onderwerpen geplaatst zijn. Afdeling VIII ..Kunsten*' vangt aan met Muziek. Betere subsidies Een actueel muziek-organisatorisch probleem bestaat in de orkestsubsidies (f 1.100000). Deze zijn aanzienlijk ver hoogd en ook de gemeentelijke steun heeft over het algemeen een opwaart se tendenz, te meer daar het streven naar uitbreiding der orkesten zich doorzet niettegenstaande het over heidsstandpunt, dat er in ons land mo menteel slechts plaats is voor één or kest van internationaal-representatief formaat, het Concertgebouworkest. In verband hiermede wordt er hard ge werkt aan de verbetering van de po sitie der orkestleden en de salarissen. Het muziekonderwijs en het volksmu- ziekonderwijs worden flink gesteund (f 62.000), evenals de jonge toonkun stenaars (f 10.000), de jeugdconcerten. zangkoren, instrumentale korpsen e.d. (f 15000), de behoeftige toonkunste naars (f 10000) en het uitgeven en verbreiden van werken van Neder landse componisten (f 50000), waar toe de Stichting voor Nederlandse Muziekbelangen in het leven is ge roepen; f 15000 is uitgetrokken voor prijze.i, subsidies en opdrachten aan Nederlandse componisten; voor stu diebeurzen f 20000. Daar de Wet op de Arbeidsbemiddeling van 1930 niet meer toereikend is voor het impresa riowezen is onder supervisie van het Departement van O. K. W. het Nederlands Impresariaat opgericht. Muziekfeesten te Amsterdam en Scheveningen zijn op komst. Door de Goolse Jachtvercnigiug werd op het terrein aan de Oud Blari- cumerweg te Bussum een springconcours georganiseerd. Z.K.H. Prins Bomhard r» Ar Prinsesjes Beatrix en Irene ga\en van Hun belangstel ling Een der jongste deelnemers stelt zich voor. De nationale opera De groots opgezette opera Am sterdam van voor de oorlog is in middels daarna nog overtroffen door de Nationale Opera. Daar de opera tot de allerkostbaarste kunstmani festaties behoort, is het niet ver wonderlijk, dat de explotatie van de ze instelling 6 700000 gulden per jaar vergt, waarvan Rijk en Gemeen te elk f 300.000 voor hun rekening nemen. Hierbij is ook het ballet in begrepen en dit is tot nu toe de enige steun aan onze danskunst ,daar deze nog steeds in een tamelijk pril sta dium van voorbereiding is gebleven. Toneel bloeit op Ook ons toneel bloeit weer op. De overheidssubsidies strekken zich uit over de toneelgezelschappen (f 380000), prgzen en opdrachten voor Nederlandse toneelschrijvers (f 7000), het dilettantentoneel (f 5000), openluchtspelen (f 10000), de opleiding voor 't toneel (f 33500) en de behoeftige toneelspelers (f 10000), waarbij dan nog de ge meentelijke subsidies komen. De huidige reorganisatie van ons toneel wezen verloopt inmiddels ook met overheidssteun. Memorieposten voor gebouwen van culturele aard komen op de begro ting van 1946 voor als subsidies ten behoeve van verbetering van con cert- en gehoorzalen (f 10000) en v. schouwburginrichtingen f50000) Een soortgelijk belang is de weder opbouw van onze, musea, die, zo zij al niet tijdens de oorlog zwaar be schadigd zijn (het Haags Gemeente museum). veelal toch weer geheel opnieuw moeten worden ingericht (het Rijksmuseum te Amsterdam). Ontzaglijk veel moeite vergt daarbij de recuparatie van tijdens de bezet ting ontvreemde stukken. Letterkunde en pers De letterkunde gaat evenals de pers nog zwaar gebukt aan de chro nische papierschaarste. Toch ont breekt het ook hier niet aan over heidssteun, te weten aan prgzen en opdrachten (f 17500), reisbeurzen (f 15000) en steun aan behoeftige letterkundigen (f 30000). In voor bereiding is het Huis der Nederland se Letteren. De voornaamste bemoeienis inza ke de beeldende kunsten bestaat in de uitgaven ten behoeve van de beeldende kunsten (f 60000), ten toonstellingen (f 35000), studiebeur zen (f 16000) en prijskampen voor de schone bouwkunst, de beeldhouw kunst en de schilderkunst (f 10000) De bouwkunst staat op de grens van cultureel en sociaal gebied en is in het kader van de wederopbouw naar de sociale kant verschoven. Moge de Bouwraad met succes arbei den. De film De hervatting van de filmproductie in ons land staat voor grote moeilijk- De Regering stelt zich overeenkom stig het orkestwezen op het stand punt dat er in ons land momenteel slechts plaats is voor één grote film studio en daar Filmstad bij Den Haag in bezettingstijd practisch ge heel is vernield, zgn de Duivendrecht studio's bij Amsterdam daartoe voor bestemd, ofschoon zij totaal zgn leeggeplunderd en de eigendoms kwestie nog hangende is. Gelijk be kend bestaat de mogelijkheid, dat 'n Franse Filmmaatschappij hier tijde lijk zijn tenten zal opslaan; dit zou hun goedkoper uitkomen en ons de viezen opleveren, die voor de huur van buitenlandse films met handen vol het land uitgaan. De eigen Ne derlandse filmproductie heeft zich inmiddels bepaald tot filmpjes, waar heden. bg de kwaliteit voor de kwantiteit „Pre-fabricated"hulzen van twee verdiepingen van een nieuw type zullen door een Engelse fabriek, welke tijdens de oorlog honderden vliegtuigen vervaardigde, worden gebouwd. Gelijkvloers zullen deze huizen een zit kamer, eetkamer, keuken en hall bevatten en boven drie slaapkamers en een badkamer. Beneden en boven z\jn closets. ging. Wij noemen de filmpjes over de Wederopbouw, Walcheren, de Wierin- germeer en Venlo, de Volksherstel- films van Schuiteraa (Begin) en Josephson (Op Drift) en Friesland 1945 van dezelfden. Schuitema strek te zijn arbeidsveld zelfs uit tot Pa rijs, waar hij een kleurenfilm draal de met Chaja Goldstcin. In dit ver band is ook een post voor studie- en reisbeurzen (f 3000) uitgetrokken, vooral bestemd voor uitzending van cineasten naar het buitenland voor de nodige vorming. En dan moet hier nog melding worden gemaakt van de Nederlandse Onderwijs-Film, die niet als de muziek en het handtekenen In het schoolverband een leervak is, maar zich geheel in dienst van het interne klasse-onderwijs wil stellen De radio Tenslotte de radio, waarvan het pad sinds de bevrijding niet over ro zen is gegaan. Met de uiteindelijke mogelijkheid van een Staatsomroep voor ogen is aanvankelijk een soort monopolie verleend aan de Stichting Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan der Kon. Netl. Roei- en Zeil vereniging werden op de Bosbaan te Amsterdam internationale roeiwed- stryden gehouden. Tijdens liet num mer snelroeien voor dames achten. Op de voorgrond de winnende ploeg van „Dc Vliet". Gerrit Schulte, die de Zes provinciën- course won, wordt na afloop van de „monster"-rit te Heerlen gehuldigd. Links de voorzitter der Ned. Wlelren Unie, jhr. L. L. van de Bergh van Heemstede. Zonder te willen beweren dat wij in alle dele een product van de om standigheden zijn, staat het toch wel vast, dat wij ons aan de omstandig heden hebben aan te passen. In deze tijd van stoffenschaarste weten wij, vrouwen, daar iets van. Wij zijn ge dwongen te roeien met de riemen, die wij hebben. Ons modebootje heb ben wij op te tuigen met de oude zei len, waarover wij beschikken. Maar met die oude zeilen laat zich in de meeste gevallen, toch nog wel iets doen. Als wij over een beetje vindingrijkheid en verbeeldingskracht beschikken scheppen wij nieuw uit oud, komen wij up-to-date voor de dag in kleren, die wg misschien al jaren droegen. Het is maar een kwestie van omvorming en aanpas sing. De zon is een wrede rechter. Al wat ook maar een beetje vuil, onfris of versleten is ,ziet er, als de zon er zijn ronde glanzende onverbidde lijke oog over gaan laat, nog veel droeviger dan in de winterse halve- duisternis uit. En we zijn ontsteld over de „vodden", waarin een moei lijke na-oorlogse periode ons dwingt ons te kleden. Ontmoediging staat vaak op het punt zich van ons mees ter te maken, we gaan ons „infe rieur" voelen, zo niet in anderer, dan toch in eigen ogen. En die gevoelens hebben een slechte invloed op ons humeur en op de „beminnelijkheid", waarvan wij in andere omstandighe den plegen blijk te geven. Een vrouw, die zich ongelukkig voelt, is niet op haar best. Maar is het nodig de handen in de schoot te leggen en eindeloos over de tijdsomstandigheden te weeklagen en te zuchten? Is het niet veel beter de handen uit de mouw te steken en van een oude garderobe te maken wat er nog van te maken is? En dat is dikwijls nog heel wat. Maar verspil uw fantasie niet. Wat wezenlijk tot de draad versleten is zeggen wij liever voorgoed vaarwel dan dat wij nutteloos trachten het uit de wei-verdiende rust op te wekken. Concentreren wg onze krachten op wat de moeite van een transformatie waard is. Daar is, Wj voorbeeld, een blouse met veel ruim te, een „blouse bouffante", die hier en daar slijtage vertoont. Niets een voudiger, dan er een goed-aanslui- tende blouse van te maken, een „blouse collante", prachtig In har monie met wat de mode op het ogen blik eist. Zijn er nog goede stuk ken in een japon, die „niet meer te dragen" is? Torn de jurk netjes uit elkaar, was en strijk de verschillen de delen, knip weg wat versleten is. Vindt U niet gemakkel'k een nlet- te-veel-stof-vragend patroon te fabri ceren? Als dat toch wezenlijk niet gaat, roept U eenvoudig een tweede half-versleten japon te hulp, liefst een van een kleur, die met de tint van de eerste een aannemelijke com binatie vormt. Het komt er niet op aan of de kleuren fel contrasteren. Tegen koene combinaties behoeft U niet op te zien; ook „haute couture" maakt van de meest-onverwachte kleurschakeringen gebruik. Van de resten van twee „robes" kunt U ze ker één heel nieuw-modische japon scheppen. Is het nodig een rok te verlengen? Niets is gemakkelijker. In de eerste plaats is er de mogelijkheid, dat een brede zoom IJ uit de brand helpt, maar ontbreekt die dan zet U, zon der aarzelen, een bfcan langs de rok (van andere stof en van een geheel andere kleur desnoods), als U maar zorg draagt voor een „rappel" aan de mouwen en a*y de hals. Een nog in goede staat verkerend, maar wat oua-modisch jurkje wordt verfrist met een nieuwe kraag, met een sjaal, met een brede corselet-ceintuur. Een niet-meer-jeugdige blouse laat zich met een moderne „kazuifel" nog best dragen. Zo rijk is de mode, dat zij U steeds wel een weg wijst, als de goede wil er slechts is om die in te slaan. Aanpassing is het wacht woord van deze tgd, ook op kleding- gebied. GERTRUDE Radio Nederland in Overgangstijd, doch deze bezweek op 20 Januari 1946. Daarna kwam de Radio-Unie onder toezicht van de Radioraad en werd althans een zuiverder verhou ding geschapen. Punten van eenheid Moge dit artikel besloten worden met een verwijzing naar lichtende voorbeelden van eenheid, die ons I; id na de bevrijding rijker is geworden en die een voornaam aandeel hebben in onze culturele wederopbouw, te weten de Nederlandse Federatie van Beroepsverenigingen van Kunste naars en het Nationaal Instituut In Amsterdam, dat overal in den lande zijn plaatselijke gemeenschappen on der zich heeft. Groter nog dan het Cultureel be lang, gelegen in de Parijse, Brus selse. Londense, Kopenhaagse en Stockholmse concerten van het Con certgebouw- en het Residentie-orkest, tour*ié'.'\s van Nederlandse kamermu- ziekensembles en solisten in het bui tenland, een Nederlandse avond in Kopenhagen, de uitzending van ten toonstellingen (oude meesters en Van Gogh) en Schuitema's film-activiteit te Parijs, waar ook het Comité Erasme ons cultureel vertegenwoor digt, is de bestendiging van oir/e culturele representatie in het bui tenland door middel van culturele ao- coorden. Annex aan de algemene overeenkomsten met België en Frank rijk hebben zulke accoorden thans een zeer ver gevorderde staat van voor bereiding bereikt; ir feite is alleen nog de goedkeuring van onze volks vertegenwoordiging nodig en dez.» z.al deze accoorden stellig toejuichen. Culturele accoorden Welke voordelen leveren d a - coorden op? Vooreerst wordt iedere vorm van culturele uitwisseling er aanzienlijk door vereenvoudigd. Men gaat hierbg uit van fondsen, die de betrokken landen stichten en waaruit de uit te zenden kunstenaars gehono reerd worden. Dit voorkomt de las tige formaliteiten met deviezen en de betrokken regeringen z:en er meteen op toe, dat het evenwicht over en weer gehandhaafd blijft. Gemengde technische commissies zien op deze uitwisseling toe. In Parijs werkt reeds dc Extension Artistique voor Frankrijk en Robert de Roos verte genwoordigt aldaar onze culturele belangen, zoals de heer Schuurman dat in Londen doet. Met het Frans- Nederlandse accoord is voorts de activiteit van France-Hollande ge coördineerd. Het accoord met België gaat reeds verder. Een merkwaardig facet daar van is de gelijkstelling van de aca demische graden en diploma's voor beide landen. De Universiteiten van Nijmegen en Leuver zijn het op dit punt al geheel eens. Van dezelfde aard is de gelijkstel üng van de medische graden be haald aan de universiteiten van Ne derland en Zutd-Afrika, waarmee w\j ook een cultureel verdrug hopen te sluiten. Prof. Van der Leeuw en de dichter A. Roland Holst z(jn al der waarts geweest en hebben de groot ste belangstelling van de zftde van minister Hoffmeyer ondervonden en van anderen niet minder. De stichting van het Netherland House te Londen is eveneens in een vergevorderde staat van voorberei ding. Dit is niet zozeer als voorlich tingsinstituut dan wel als meeting point en centraal punt om het alge meen contact te kunnen lelden be doeld. Bedenken we tenslotte hoe men de culturele betrekkingen met landen als Zwitserland .Czecho-Slowaküe en de Scandinavische landen hoopt te stimuleren en aan de activiteiten van de Alliance Frangaise, Neder- 1 and-Engeland en Nederland-Rus land, dan behoeft het geen nader betoog, dat onze culturele wederop bouw zich allerminst binnen eng» grenzen behoeft te voltrekken dat het tij voor internationale turele samenwerking gunstig dan voorheen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 3