Wat wordt er van Uw stad WARSCHAU "Van zwart barbarisme naar groen stedelijk landschap Mechanisme wordt organisme naast de bestrijding van opstoppin gen en ongevallen eveneens de volle aandacht opeisen. DE REVOLUTIE begon in de oorlog. In Amerika, in Rus land en in West Europa kwamen drie ideologien tot één con clusie: ©en halt werd toegeroepen aan de stedelijke congestie, het product van Industrialisatie en liberalisme. Enorme industrie-concentraties vallen in kleine bedryfsge- meenscliappen uiteen, juist in het kapitalistische Amerika. Structuurloze, lichtschuwe steenmassa's, ten onrechte steden genaamd, gaan onder de hamer. Ruimte wordt er gescha pen. De hui zen zee maakt plaats voor gedifferentieerde open bebouwing: een waardige compositie van door groen omsloten wyken. Het snelverkeer zal gekanaliseerd worden in boule vards om deze wooncentra heen. Recreatie zal niet langer het vergeten gezicht zijn van de grote stad. Het doet ons Nederlanders goed te horen, dat onze steden in het bui tenland hoog aangeschreven staan. Ik denk hierbij aan 't Internationaal Stedebouwkundig Congres te Has- tings van het vorig jaar. Daar pre zen vele inleiders, onder wie de En gelse minister van Stedebouw, Am sterdam als een voorbeeld van een „groene - stad". Daar tuurden hoge autoriteiten bewonderend naar de maquettes van het nieuwe Rotter dam. Maar hierby werd aan een ver gelijking gedacht met New Yorlt's waanzinnige hemel-bestorming en met het stedebouwkundig barbaris me dat Engeland van de vorige eeuw erfde. En dat tempert onze trots. Ons land bleef de schande gespaard van de „zwarte steden", die Enge land berucht maken. Dat komt om dat hier de industrialisatie niet zo'n catastrophale omvang aannam. Men hoeft echter slechts een voorliefde voor zijstraatjes te hebben om achter onze trotse en deftige Prinsengrach ten de miserabele sloppen te ontdek ken. De keerzijde van de niet geheel verdiende „groene medaille" is, dat de eensgezindheid en strijdbaarheid ontbreekt die alleen in hoge nood ge boren word*". Het wonen In onze stadskernen vindt men nog wat ongerepte historische schoon «heid, ontstaan door het functionalis me onzer voorouders, doch het mees te is op een brutale en storende ma nier verminkt bjj pogingen om aan de veranderde eisen tegemoet te ko,- men. Onze buitenwijken zijn een even brutale verminking van de stad. Uit het prototype van de renaissance- woning destilleerde men 'n eenheids woning, welke in eindeloze reeksen herhaald werd. Hoewel de vernieuw de techniek en het modern comfort andere eisen stellen, nam men de vorm over (en hoe!) niet 't func tionalisme. Het idee, dat het indivi duele huis in de stad als bouw-een- heid heeft afgedaan "begint zich nu echter te verbreiden. Om der wille van de schijn-onafhankelijlcheid onzer «tage-woningen, breidden ónze steden zich als een olievlek uit. Meestal kwam dat neer op roof bouw ten koste van het omringende natuurschoon. Zo werd het wonen in een stad tot een noodzakelijk kwaad, dat slechts gecompenseerd werd door het ontbreken van dorpsgeest en pro vincialisme. Het werken Uit Amerika bracht Philips na de be vrijding de nieuwsta inzichten op het gebied van industriële organisatie mee terug. Daar werd bv. onlangs, protesterende arbeiders ten spijt, 'n enorm fabries- complex in een grote stad verwis seld voor een serie vyftig-mans- werkplaatsen op het platteland. Het morren moest wijken voor een onge kende levensvreugde. Gezondheids toestand en werklust namen toe wat voor de groot-industrieel de doorslag gaf de productie steeg en de bedrijfsonkosten daalden. In stede, dat duizenden arbeiders tien ma's. De rest, de familie-bioscopen, horen thuis in de woonwyken. Het avond-verkeer zal er niet minder in tens door worden, maar integendeel aan grootsteedse sfeer winnen. Fu nest voor de sfeer der binnenstad is echter het creëren van oen cultureel centrum in een buitenwijk, zoals men nu in den Haag beoogt. Het verkeef Het intensieve snelverkeer, dat postkoets, sjees en aapje vervangen heeft, eist een algeheel herzien van het verkeersnet. Men kan niet vol staan met enkele incidentele door- braakjes en aan de rand van de stad de automobilist om stadssnelheid verzoeken. Of hem adviseren om maar verder met de tram te gaan, zoals onlangs een onzer burgemees ters betoogde. Het snelverkeer laat zich niet muilkorven, wel kanalise ren in een net van boulevards om de wooncentra en winkelbuurten heen. De haastige automobilist zal liever een omweg maken, dan dat hy zich dwars door een wijk met spelende kinderen en winkelde huisvrouwen heenwurmt. Het basisplan van Rot terdam opent goede perspectieven op dit gebied al vraagt men zich af of de gigantische verkeersmachines die men daar ontwerpt, niet iets te veel van het goede zijn. Brandweercorpsen uit Westfriesland en de Deemster namen deel aan de onderlinge krlngwedstrftden, welke In de gemeente Sybekarspel werden georganiseerd. De deelnemers tonen hun vaardigheid. tallen kilometers per dag per trein, tram of bus aflegden, waren het nu de directeuren, die per auto tussen hun fabriekjes heen en weer toer den. „Terug naar het land" is geen idealistische leuze meer maar dom weg efficiency. Ook by de overheid ontstond in de oorlog een streven naar decentralisatie. Zo komt het nieuwe centrale giro-kantoor te den Haag in het hart van een woonwyk te liggen. Alleen Instellingen, die veel bezoek trekken uit alle delen der stad zullen uiteraard in het cen trum van een stad op hun plaats blij ven. Ontspanning „De jeugd vén de straat" is het ideaal van ouders, automobilisten, politie en G.G.D. Maar zolang niet ieder buurt een eigen parkje, en iedere wijk een eigen park met sport veld en „indianen-terrein" bezit, blijft dat een illusie. Op een zelfde basis dienen kleuter- en Jager-onderwijs over de stad gedistribueerd te wor den. En als tenminste geen snelver- keerswegen dwars door wijken heen leiden, dan kan zelfs de verkeers agent bij de kleuter-oversteekplaats achterwege blijven. Pas als ieder stadsdeel een eigen groot ontspan ningsoord bezit met bos, waterpartij, zwembad, roeibaan en sportterreinen is de tijd rijp voor een stadion. De ze instelling heeft men intussen noch in Rotterdam noch in Amsterdam self-supporting kunnen maken. In het stadscentrum dient zich 't „echte uitgaan" te concentreren, Naast opera, première-schouwburg en concertzaal is daar de plaats voor één vierde i.p.v. drie vierde der cine- Hr. Ms. fregat „Johan Maurits" is van Amsterdam naar den Helder ver trokken. Hoewel het niet de gewoonte is, dat een oorlogsbodem passagiers medeneemt, werd ditmaal een uitzondering gemaakt voor een tiental leer lingen van een Amsterdamse schöol, welke de „Maurits" geadopteerd heeft. Tevens maakten tien Marva's voor het eerst deze reis mede. Dat de school jongens dit reisje buitengewoon apprecieerden behoeft geen betoog. Doorgaand verkeer, dat zonder eni ge vertraging! een stad wil passeren kan best geheel om de stad heen ge leid worden. Hier behoeft men nietje zoals in New York een uur te rijdéir om een parkeer-gaatje te vinden. Maar als het aantal auto's weer onbeperkt is zal ook het parkeer- vraagstuk precair worden. Dit zal WITTE RAVEN VLOGEN UIT. Onlangs berichtten wy, dat een witte raaf hoewel sommige mensen nog menen, dat het een kraai of iets dergelyks is! haar verblijfplaats in de toren van de Ned. Hen'. Kerk te Ou- dorp had gekozen. Mevrouw de Witte Raaf sehynt het daar best naar haar zin te hebben gehad, want zy had er zelfs een nest gebouwd en daar een vier- of zestal eieren in ge deponeerd. Het broedsel kwam uit en één dezer dagen fladder den de witte raven onder hoede van moeder raaf rond de toren. Van deze bijzondere vogels mag nog vermeld worden, dat zij het onderscheid kennen tussen een landman en een jager; met an dere woorden: tussen vriend en vjjand! De weg naar het ideaal Om orde ln de chaos te scheppen z|jn structuurplannen op lange ter mijn onvermijdelijk. Met een doel treffende hiërarchie van sloop- en doorbraak- en herscheppingsprojéc- ten kan men in etappen naar deze uiteindelijke structuur toewerken. Door het instellen van een bouw- verbod lang voordat men ter plaatse tot afbraak overgaat, vermijdt men de zotte situaties, dat men behalve sloppen oolc recente bouwwerken moet slopen. Om die reden bleven de doorbraken steeds even kostbaar als benepen. Alleendoor van te voren doorkruising van het afbraakplan on mogelijk temaken, zullen straten en Wijken rijp voor de sloper en een on bekrompen sanering worden. Zo effent men de weg van het 19e eeuwse stedelijke barbarisme, dat van de stad een mensen-machine maakte, naar een organisch, stede lijk landschap... Goed nieuws voor de huisvrouwen. Teneinde de Nederia ds huisvrouwen in staat te stellen haar keukenuitrusting weer een beetje op peil te brenj gen is een fabriek in ons land begonnen niet de productie aan de lopende band van zgiu „utility-pannen", welke per I Juli a.s. in de handel zullen worden gebracht. Hel gaat op deze wijze zeer snel. de stad van tegenstellingen De lente heeft zich ook tussen de ruïnes van Warschau ge waagd. Zy heeft de schamele Saksische tuin in het groen ge stoken, zij heeft de deuren der café's ontgrendeld, zij heeft de etalages met vrolijke zomerar- utteien gevuld, zij neeft zeits de ruïnes een andere gedaante gegeven. Ze hebben hun lugu ber aanzien verloren en de hol ogige -muren kijken trots uit over de straten waar nog niet l3ng geleden een ten dode ge sarde oevoiKing haar erestrijd uitvocht. In de warme Augustusmaand van '44 werd het vonnis over Warschau voltrokken. De Russen waren tot de Weichsel genaderd en hadden de voor stad op eigen kracht te bevrijden, in Warschau het sein gekomen om de Het werd een der grootste tragedies uit deze oorlog. Aan zich zelve over gelaten werden de troepen van de Poolse generaal Borr overmeesterd en als krijgsgevangenen, waarvan er slechts weinigen terugkeerden wegge voerd. De stad werd stelselmatig, huis voor huis, straat voor straat opgebla zen en toen de Russen enige weken later Warschau binnenrukten, vonden zy nog slechts één onbeschadigd ge bouw: Hotel Polonia, waar de Duit sers tot het laatste ogenblik verblijf hadden gehouden. GEEN DODE STAD Wie echter meent, dat het verwoes te Warschau een dode stad is, vergist zich. Zeshonderdduizend mensen heb ben er reeds een onderkomen gevon den. Zij leven in de ruïnesf zy leven in de vrijwel gespaarde voorstad Pra- ga en in elk hoekje van de stad, dat enige beschutting biedt. Hier is een derde verdieping gespaard gebleven, ginds een tweede. Het is een raadsel hoe de bewoners hun hoge post be reiken, want het trappenhuis is weg geslagen. DE MARSZALKOWSKA Wij lopen door de Marszalkowslca, de vroegere hoofdstraat van War schau. De bevolking is haar trouw ge bleven. Met moeite kunnen wij ons In het Nederlandse gasthuis voor ooglijders te Utrecht heeft Prinses Maryke Maandag een oogoperatie ondergaan. De operatieve behandeling werd verricht door prof. dr. H. J. M. Weve (2de van links), in aanwezig heid van dr. J. H. G. Carstens (links); dr. de Groot (2de van rechts) en dr. Roberts, een Engelse oogspecialist (rechts). De een zit zorg'lyk in een hoek, Hy vindt .zyn hele levensboek Zo dunnetjes en kleintjes, En alles is voor hem een vraag, De toekomst lykt zo dof en vaag, Vol krabbelende lijntjes! De ander voelt zich sterk en fyn, Hij ziet een zeer blzond're lyn. En houdt niet van verliezen! Hy Is nadrukk'lyk van gebaar, En maakt zichzelf een toekomst klaar, Als 't moet ook met deviezen De een doet dag aan dag zyn plicht, Een kleine zorg op ztfn gezicht, Al wil hy 't vaak niet weten. Al is zijn spaarpot ook niet groot, H\j redt zich nog wel uit de nood, Maar wordt soms ook vergeten! De ander kent zyn weetje wel, De fijne kneep van 't grote spel Beheerst zyn levenswandel. Hy scharrelt in 't geheim wat rond, Op een wat duist're ondergrond, En zoekt de zwarte handel! Zo draait de bonte maatschappy Ons telkens als een film voorby, En telkens is ze anders! En toch, de beelden, die er gaan, Uit één en 't zelfde volksbestaan, Ze kyken ons herkennend aan 't Zyn allen Nederlanders!! 1947. (Nadruk verboden) K een weg door de menigte banen. Ze verdringt zich voor de etalages van de noodwinkels. flaneert, bedelt en drijft handel. Vandaag is 't bovendien een bijzondere dag. De Poolse socialis tische partij (P.P.S.) brengt in een de monstratie haar vreugde tot uitdruk king over de eenheid der arbeiders- lachen goedmoedig maar blijven partijen. Een politieagent, dien wy om een verklaring vragen staat ons in het Duits te woord: Schön nicht wahr alle Menschen werden Brüder. Wij nuchter. Aan het einde van de Mars- zalkowska staat het bekende hotel Po lonia. Het vormt een contrast met de armoede rondom. Binnen leven de di plomaten en de buitenlandse gasten, niet anders dan in het Amstelhotel te Amsterdam. Buiten venten verwaar loosde kinderen met UNRRA-artike- len, verkopen oude vrouwtjes cigaret- ten-per-stuk, knielen tientallen bede laars met een beeltenis van Maria of een crucifix voor de borst en houden hun petten" op voor een aalmoes. ALLES ZONDER BON De Marszalkowska is een heerlijke straat om te winkelen. Er worden geen bonnen en geen punten gevraagd alleen duur Pools geld, waarvan inge zetenen en vreemdelingen even wei nig bezitten. U zocht juwelen, radio toestellen, foto-apparaten, u zocht mooie Japonnen, nylon kousen en zuid vruchten? In Warschau worden ze vrij verhandeld. In Warschau bestaat geen zwarte markt, omdat er nauwelijks een distributiestelsel bestaat. Het is verre van een deugd. Maar een distri butieapparaat vereist ambtenaren en een enigszins gediciplineerde bevol king. De Duitse ontvolkingspolitiek heeft evenwel de meer ontwikkelde lagen van het Pöólse volk gedeci meerd en de ellende van de oorlog heeft de bevolking gedemoraliseerd. De Poolse regering is niet by machte een gezond distributiestelsel in het le ven te roepen. Zij heeft daarom de distributie tot een controleerbaar mi nimum beperkt, met het doel de ar beidende bevolking niet helemaal het kind van de chaotische rekening te laten worden. Arbeiders en hun gezin nen ontvangen distributiekaarten, die op tal van artikelen recht geven te gen sterk verlaagde prijzen. Eén liter melk kost op de vrije markt 35 Zloty. Een arbeidersgezin betaalt tegen over legging van een bon slechts 2 Zloty per liter. Eén kg. meel kost normaal 40 Zloty, op de bon slechts 5 Zloty. Eén kg. vlees 230 Zloty op debon slechts 39 Zloty, etc. De arbeidersge zinnen zijn echter voor tal van aan schaffingen eveneens op de vrije markt aangewezen, zodat 't probleem van de spanning tussen lonen en prij zen. een van de ernstigste is, waarbij dat probleem in Nederland geheel in het ntet verzinkt. MOOISTE STAD VAN EUROPA Nederlandse prooiemen. Nederland se verhoudingen: wij moeten ze ver geten. indien wij iets van Polen wil len begrijpen. In Warschau ligt een plein, waarop een dezer dagen het feest van de eerste Mei werd gevierd. Het heeft in de loop der eeuwen tal van namen gedragen. Het heette eens het Saksische Plein, later het plein van de Tsaar, daarna Pilsudskiplein, tijdens de oorlog het Adorf Hitier Platz, en thans is het omgedoopt in het Plein der Victorie. Dit plein sym boliseert het noodlot van het Poolse volk en de victorie van het ogenblik omringt door ruïnes symboliseert de huidige toestand. In het midden van het plein staan de overblijfselen van het monument voor de onbekende sol daat. 's Avonds wordt het door schijn werpers beschenen. Ook dit is ken merkend wnr het huidige Polen. £at het in weerwil van de onmenselijke moeilijkheden, gevoel heeft voor der gelijke kleinigheden, dat het deze ver woeste stad de luister tracht te ge ven. die aan. een hoofdstad toekomt. De Polen zijn er van overtuigd, dat Warschau een der mooiste steden van Europa zal worden. De verwoestingen zo verzekeren ons deskundigen, bie den voor de architectuur fantastische mogelijkheden. Dit optimisme en de poging om er nu reeds van te maken wat er van te maken valt. is aandoen lijk. En wie is dan niet bereid, te ge loven dat Warschau werkelijk één der mooiste steden van Europa zal wor den? De ook In ons land zo bekende Poolse violist Bronislaw Huberman, die f»p 65-jarige leeftyd te Corrter aur V©- vey in Zwitserland plotseling leden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 3