Duivelinnen op rolschaatsen Onder water varen fascineerde talloze uitvinders Hoving naar Monte Carlo een wensdroom..? Het antwoord is aan Den Haag Engelse luchtmacht voor Griekenland Alexander de Grote als eerste duiker ,Luctor et Emergo' Neerlands éerste onderzeeboot dtindsAnbhaan F'T "N Parijs bejubelde negenjarige Italiaanse dirigent Een fenomeen, zei Jean Cocteau SINDS Kees Hoving; het we mogen misschien wel wggcn onzalige besluit nam om zich terug te trekken nlt de wedstrijdsport, ts het •roer de zwakke sexe Iet van Fcggelen, Ne! van Vliet, Hannle Ter- meolea die straks in Monte Cario de kastanjes uit het vuur moet haleo. Maarzo vragen we ons af, is er geen eekclo hoop om hem s*n besluit te laten herroepen en straks in September een ernstige candidaat te hebben voor de Europese titel? fPn kennen het motief, waarom Rees Hoving zich uit de wedstrijd sport heeft teruggetrokken. Toen bij het vorig jaar in dienst trad bij de Spoorwegen zag hu zich voor de rraag gesteld: werken of zwemmen. Ben ander in zijn plaats zou mis schien naar een compromis hebben gezocht. Niet Hoving. Voor hem «ras het: het een of het ander en aangezien het werk voor het spel gaat, stond het antwoord reeds bij voorbaat vast. Wij kunnen dit be sluit betreuren, doch anderzijds moeten we er ook respect-voor heb ben. Dit betekende niet, dat Hoving nooit meer zou zwemmen. Hü is, niettegenstaande hij Rotterdam ver laten heeft, nog altijd een trouw lid van de R.Z.C. en laatst heeft hrj 4n Huil nog eens een wedstrijd mcc- gezwommen. Wij moeten dit baan tje in Huil zeker niet overschatten of er de conclusie uit trekken, dat Hoving er toch wel over denkt om zijn „come-back" te maken. Hij meent ph evenwel, dat zijn werk kring hem geen tijd meer laat voor •en serieuze training. Is het dan geen ijdele wens om te hopen, dat hü in Monte Carlo de strijd kan op nemen tegen de Fransman Jany en de Zweed Per Ohlson...? Een gunstig symptoom Ware Kees Hoving geen Neder lander doch bijvoorbeeld een Rus, dan zou er van een geivetenscon- flieS tussen de ingenieur en de wïroiwr geen sprake *yn. Hoving ring dan eenvoudig met groot ver lof. Een dergelijke inmenging van do staat is hier onmogelijk en mis schien ook niet wenselijk, doch dat houdt nog geen totale onverschillig heid in Kort na de bevrijding heeft Ho ring enkele buitenlandse reizen ge maakt. We weten het, we hebben het zelf aan den lijve ondervonden: de regering moet zuinig zijn met haar deviezen. Doch om Hoving zonder é£n cent vreemd geld in z'n zak naar 't buitenland te laten gaan, dat was toch ook niet nodig geweest. Hij kweekte daar met zijn zwemmen wel en deviezen, maar toch was hij op ztjn manier een pro pagandist voor de Nederlandse zaak, zoals Iet van Feggelen en Nel van Vliet, die naar Michigan gaan. in Amerika een good-will .gaan kweken. Er schijnt echter in middels wel iets ten gunste veran derd te zijn, want werden we dezer dagen niet verrast met het bericht, dat de overtocht van de dames door de Staat zou worden betaald? Kijk. deze kentering geeft ons hoop, dat er op de een of andere manier nog iets voor Kees Hoving te doen is. Al was het alleen maar een of ficiële verklaring, dat de afwezig heid van Hoving in Monte Carlo be treurenswaardig zou moeten wor den genoemd. Nog een opvolger Want een .opvolger van Kees Hoving is er nog niet. Sindorf, die nu de snelste man is in Nederland, zwemt nog boven de minuut, ter wijl Hoving in 1938 te Londen reeds Europees kampioen werd in de tfid van 59.8 sec. Zijn beste tijd is geweest 58.6, op 12 Juli van het vo rig jaar te Amersfoort. Door gebrek aan tijdo» nemers kon dit record niet worden erkend. Na eerst het re cord van 59.2 op 59.1 te hebben te ruggebracht, zwom hü op 21 Sep tember vorig jaar de honderd meter in 59 seconden. Van zijn zwaarste concurrent, de Fransman Jany, heeft Hoving nog slechts ééir keer kunnen winnen, op 23 April '46 te Amsterdam in de i tijd van 59.9 (Jany: 1 minuut). In Rotterdam zwom Jany de honderd meter in 59 sec. en bleef Hoving bo- ven de minuut. Zijn dus de meeste duels ten gun ste van Jany verlopen, dit bete- kent nog geenszins, dat Hoving bij de Europese kampioenschappen j kansloos zou zijn. Jany is niet in ai te beste conditie uit Amerika te- ruggekomen (een waarschuwing voor onze meisjes!) en het is de vraag of hij in September reeds op z'n oude peil terug zal zijn. De vraag is slechts of Hoving, die j nu ook niet veel meer traint, in September in topvorm kan zijn. We j hebben de vraag voorgelegd aan Delwei, de secretaris van de R.Z.C. j en deze heeft haar zonder aarzelen bevestigend beantwoord. „Als hij nu zou gaan trainen, „zei Delwei, „is een jongen als Kees Ho ving, die altijd zo serieus heeft ge leefd, binnen een maand weer op peil..." ZAL KEES HOVING straks In Monte Carlo (ais op deze foto) met Hannie Termeulen weer aan de start verschijnen? KPM-schepen vervoerden: Machinist tijdens de oorlog |-fET was aan het begin van de x x oorlog dat"ons troepenschip uit Alexandrië „wegsloop", waar Duit se bommenwerpers en Brits lucht afweergeschut een grimmig duel uitvochten. De dekken zagen blauw door de uniformen der Engelse luchtmacht: piloten, bombardiers en grondperso neel, elk plekje was bezet. De reis zelf verliep vlot, geen vijandelijke vliegtuigen of duikbo ten vielen ons aan, de Middellandse zee was niet bauw doch grijs en het was ook niet erg warm, maar verder was alles zoals het beschre ven staat in de reclames van scheep vaartmaatschappijen. 's Nachts ora twaalf uur liepen we Piraeus binnen en bij het aan breken van de dag kregen we het eerste luchtalarm* hoewel we de vliegtuigen hoorden zagen we zi niet en bommen nog minder. Enige uren later verlieten de troepen het schip; de vliegtuigen, die bij deze groep hoorden, waren al gearriveerd met vrachtschepen; grote hoveelheden bommen werden eveneens uitgeladen. Deze waren van klein formaat en hadden gele ringen om htm neus, duizenden stonden rechtop op de kade gelijk een enorme hoeveelheid Keulse pot ten. Naar Athene \7 AN Piraeus naar Athene ging v zeer snel per electrische trein, in Athene was deze spoorlijn onder gronds. Piraeus zelf was niet inte ressant; verstrooide blokken steen en huizen, voor Nederlandse begrip pen onbeschrijfelijk armoedig. De bevolking was slecht gekleed en hy giënische wantoestanden hemel schreiend. Athene was een beetje meer in overeenstemming met onze ideeën, van levensstandaard en van kunst zinnig oogpunt uit een mooie en interessante stad. Ondanks de oude tempels en bouwwerken was het moeilijk te geloven dat dit een jeen- trum van cultuur was geweest/Aiet heden was daarmee teveel in lijn rechte tegenspraak. Om de een of andere reden bleven we een week in Piraeus en we maakten van de gelegenheid gebruik als echte toe risten alle bezienswaardigheden te bekaken. Maar aan dit herenleven kwam een eind; op een koude och tend in November ratelde de an kerketting terug in de kettingbak en we gingen nieuwe avonturen te gemoet. W. H. KIK WIET. Veertig jaren onderzeedienst Sensatie in Brussel! D RU SS EL beleeft z'n nieuwste sensatie in het Palais des Sports, Waarbij zelfs het Filmfestival maar een dood tüen.ei.t is. Duivelinnen op rolschaatsen, die elke avond van negen tot elven een hels kabaal ontketenen in het Brus- aehe Sportpaleis. ROLLER CATCli, etaat er op hei programma en voor hendie nog niet weien wat die nieuwe sport betekentzij hieraan toegevoegd, dat het een kruising is van hef beruchte „cafh as caihan" *n een zesdaagse. Er ztjn twee ploegen op de baan. Om het interessant te maken heet de ene ploeg Europaen de andere „Amerika"Maar onder ons gezegd en gezwegen komen ze allebei uit Amerika, want alleen daar is het mogelijk om zo iets krankzinnigs te bedenken. In uitzonderlijke cofc- tuiims, met valhelmen op en leren knicbeschermers om de poezelige beentjes, gaan deze juffrouwen me kaar achterna zitten. Bleef het daar maar bij. Met een vaartje van zes tig kilometer bedenken zij listigheid- jes om premies in de wacht ie sle pen. Tackelen, schoppen met de schaats of vastgrijpen is bij de re glementen \trboden, maar tegen een klapje in dc nek of -en fikse zwie- HET IDEE om langer onder water t« kunnen blijven dan de lnebt in de longen toelaat heeft de mens de eeuwen door ge fascineerd en bezig gehouden. Het Brits Museum bezit een oeroade plaat, waarop een gekroond orst staat afgebeeld, zittend In een vat vervaardigd van doorzichtig materiaal. Men heeft goede reden aan te nemen, dat deze gekroonde figuur Alexander de Grote moet voorstellen. Hü zit met zijn vat een eind onder water en boven hem drijft een schip met vele opvarenden, waaronder ook Alexan- der's gemalin, die een naar het inwendig van het vat lopend touw in de hand houdt. Alexander de Grote was een zeer ondernemend mens en stond bekend om zün experimenten op dit gebied. Wellicht mogen wjj hem als de eerste duiker ter wereld beschouwen! stclpartij geworden, want de nog in December van hetzelfde jaar gehou den proeftocht werd een trandiozc mislukking! De speciaal hiervoor uit Amerika overgekomen manschappen waren stuk voor stuk knappe tech nici doch als zeelui bleken zij niet opgewassen tegen de bijzondere nautische eisen, die het varen in het zeegebied rondom onze kusten aan de bemanning van een onderzeeboot stelt. Onderzeedienst geboren Dat per slot van rekening niet lang na dit fiasco toch de geboorte van de Onderzeedienst in de annalen der Koninklijke Marine kon worden op getekend is te danken aan de luite nant-ter-zee P. Koster. Hij boen aan onder zijn leiding een Nederlandse onderzeebootbemanning te oefenen met welk plan èn de Ma rine èn de Scheldeweri accoord gin gen. Hij wist zijn mensen, waaronder ook een viertal employé's van „De Schelde", vertrouwd te maken met de ietwat zonderlinge nukken van dc „Loctor et Emergo" en aldus slaagde hij erin verscheidene proeftochten te ondernemen, die een volkomen be vredigend verloop hadden. De eerste onderzeeboot was ei en wat voor 6én! De avonturen er mee beleefd zouden een boek kunnen vul len. Vergeleken bij een onderzc^ boot van thans was de O. I. nog zó gebrekkig, dat men- diep respect moet hebben voor de marinemensen. Latere kroniekschrijver uit de oude geschiedenis, Aristoteles bijv., maken eveneens gewag van toestel len, heel priiritiet natuurlijk, die het de mens mogelijk naken I iger dhn normaal onder het wateroppervlak te toeven. Eerst in de zeventiende eeuw er sprake van een werkelijk onder water varend schip, dat men met een beetje goede wil als een voorloper van de huidige onder zeeboot zou kunnen beschouwen. Het betreft hier het vaartuig, dat de veelzijdige Alkmaarse uitvinder Cor- nelis Drebbel heeft geconstrueerd. Zijn schip, voortbewogen door twaalfroeiers, zou op Theems, on der water varend, een tocht hebben gemaakt van Westminster naar Greenwich. Wc! geen technisch probleem heeft de uitvinders in zo'n grote getale in actie gebracht als het onder water varend schip. In de loop van de 18e en 19e eeuw duiken dan in het ene dan in het andere land ontwerpen op. Hoe vernuftig ook, in de practïjk schoten de ontwerpen echter in technisch opzicht tekort, -zodat menig uitvinder met zijn schip, waaraan hij soms jaren ploeterde, wel onder de golven verdween, maar nimmer meer aan de oppervlakte kwam. De Amerikaan John P. Holland is de constructeur geweest van de eer ste onderzeeboot, die aèn behoorlijke technische eisen bleek te voldoen. Hij bouwde verscheidene proto-ty- pes, eerst een heel kleintje, de „Hol land I" geheten, voortbewogen door een trapmechanisme, later grotere uitgerust met benzine-motoren en electromotoren voor de vaart onder water. Ik worstel en ontzwem De Britse Admiraliteit, conservatief als zij was, had in het begin niet veel met de onderzeeboot op en ook de Nederlandse lyarine-auloriteiten twij felden aan de bruikbaarheid van het nieuwe marinewapen. Zo gebeurde het, dat de bouw van de eerste Ne derlandse onderzeeboot of „onderzee» toTpedoboot" zoals men zo'n vaar tuig toentertijd noemde, op initiatief van een particuliere maatschappij, de bekende werf van „De Schelde" te Vlissjngen, tot stand kwam. Toen de minister van Marine de toezeg ging deed, dat als de boot aan de gestelde eisen zou voldoen, hij de overname door de Staat zou bevor deren, werd op 1 Juni 1904 de kiel gelegd. Dfe boot kreeg de naam: „Luctor et Emergo", de spreuk dus uit Zeeland's wapen: Ik worstel en ontzwem. Het is inderdaad een wor- D ANG ben ik niet; maar dezer dagen heb ik hem geknepen. Ik daverde nl. per autobus naar een zekere plaats in de provincie- De autobus was groot, log en zwaar de weg smal en losjes, de snelheid nogal groot en 't gevaar congruent. Van mijn zetel blikte ik omlaag in een kikkersloot, 'naar ik elk mo ment verwachtte op bezoek te zullen gaan bij „Kinq Blaaskaak and hts Kwakkers". Als er een tegenligger aankwam oelala sloot ik de ogen en prepareerde me op borst- crawl. Mijn medepassagiers, die deze rit meer hadden beleefd, naar het me toescheen, babbelden onbezorgd over alles en nog wat, alsof er geen modderkloof zo dicht bij gaapte. Slechts een oude dame in de hoek achterin staarde met mij onafge broken in de umterwir-tvar, als ver richtte ze een sloolshow. Ik zal alle angsten tijdens de rit niet navertellen: het hesft geen zin, al zou het wel eens preWg zijn, dat die bus wat meeop de weg reed. Maar ik kan U bezweren, dat het angstzweet zo vloeide, dat het bij de aankomst wel leek, of ik een vol uur achter dc bus had aange hold. die het waagden met het „spaarvar ken" zee te kiezen. Een toch met de O. I. van Den Helde naar Hoek van Holland bijv. gold in die dagen niet zonder reden als een bijzondere prestatie. Dc gasoiii.emotor - Diesels waren er nog niet! - en de tandrad- overbrenging op de schroefas maak ten zo'n feideis si takel, dat men het tot op grote afstand op de wal kon horen. Men kan zich voorstellen, dat het binnen de schuit helemaal een heksenketel moest zijn geweest en alleen officieren met een Sten torstem het lawaai konden over schreeuwen. Ondanks alles heeft de O. I. de Ma rine onschatbare diensten bewezen. Zij immers leverde, zowel in tech nisch als in nautisch opzicht, de eer st,. kostbare ervaringen met een ge heel nieuw en ingewikkeld marine- wapen op. Strijd Deze oorlog wikkelde ook de On- derzcedienst der Koninklijke Marine, in een jarenlange, verbitterde strijd tegen de schepen en vliegtuigen der /.8mogendheden. Op nagenoeg alle zeeën ter wereld en in h.t bijzonder in de Oost-Aziatische wateren heeft de Onderzeedienst onder uitermate gevaarvolle omstandigheden succes volle gevechten geleverd. De Onderzeedienst der Koninklijke Marine herdacht dezer dagen zijn veertig jarig bestaan Engelse en Noorse collega's, wapenbroeders uit de oorlog brachten een bezoek aan de basis. Op Waalhaven werd door Koningin Wilhelmina een monument ter ere van het in de TWHog gesneuvelde onderzeebootpersoneel onthuld en tevens eerde de Koningin de Onder- zeedienst met de hoogste militaire onderscheiding door aan de comman dant, de luitenant ter zee der eerste klasse J. F. van Duim, de Willems orde vierde klAsse te overhandigen. DE HOLLAND VIII, een door John P. Holland ontworpen onderzeeboot. per, met massala valpartijen waarbij de liefjes letterlijk over elkaar heengaan zoals de foto laat zien ie geen bezwaar. Dat wit zeggen, de heer O'Hara, die als scheidsrech ter optreedt, ziet er geen been In, doch de uit de baan gezwiepte juf frouw is neet egns gepikeerd en trekt dan de sportzuster, die haar dit kunstje geflikt heeft, de haren bij dotten uit het hoofd. Dat ken m'sieu O'Fara weer niet gedogen Vermanend wordt 'n wijsvinger naar de stoute Dolorcs uitgestrekt, waar op deze hem prompt in de vinger bijt. Ja, jongedame, dat is ts gek. Voor straf mag te dan twee minu ten niet meedoen. Het aapje terug in Amsterdam Een typische noot in het bééld van een grote stad zelfs in het teer drukke New Yorkont breekt deze niet keert terug in Amsterdam. Aan enkele ou de en bonafide ondernemers" ts vergunning verleend om gedu rende de zomermaanden enige rijtuigen tgn. ,/sapjef te exploi teren. Zaterdagmorgen zijn de teven koetsjes feestelijk in ge bruik genomen. Toen Pierino Gamba, de negen jaar oude dirigent, naar Parijs kwam om het beroemde orkest „Des Concerts Lamoureux" te dirigeren, was het publiek aanvankelijk voor. zichtig, doch barstte los in een geest, driftig applaus na dc onvoltooide van Schubert. Het succes was overwel digend. De Franse pers prees hem en de jonge Pierino werd het middelpunt van de Parijse muziekkringen. Som- mige mensen verbaasden zich er over, hoe het mogelijk was dat een kind 75 musici kon leiden, op de wüze zoals hij dat deed. Stak er geen truc achter? Zo niet, dan was de kleine jongen een genie. „Hij is zonder enige twijfel een fenomeen" verklaarde Jean Cocteau, de Franse dichter, film. en toneel schrijver. „Kjjk maar naar hem, hij is geen monster, en evenals de nieuwe Italiaanse generatie ie hij geen comediant. Laten wij hopen, dat het zo blijft." Slank, met licht bruin haar en glinsterende ogen, is Pierino Gamba tegelijkertijd won derkind en jongen, een heel aardige jongen, die graag lacht en speelt zoals andere jongens van zijn leeftijd.' Maar een onzichtbare en onweer staanbare kracht huist in zijn broos lichaam: de muziek. Wanneer hy samen met musici is, is dat het enige wat telt. En als de muziek voorbij is vergeet hfl zyn successen in Italië, Zwitserland of Parijs, dan is hy doof voor het gejubel in de concertzaal. Ver weg van zyn jonge roem, gaat hfj terug naar zyn speelgoed, zyn geliefkoosde weekbladen, zyn water verfdoos en geniet hy van het leven zoveel hy kan. Op zijn achtste jaar Pierino Gamba, die op 16 Septem ber 1938 in Rome geboren werd, be gon op zyn achtste Jaar met de muziek. Signor Piero Gamba, een Romeins zakenman, wiens hobby de viool was en die in een goed dilettan ten orkest speelde, zette de jongen er toe aan piano te leren spelen om hem te begeleiden. Pierino bewees een buitengewoon goed gehoor voor muziek te hebben. „Wanneer men een geldstuk op de grond laat val len, kan hy onmiddellijk zeggen welke toon dit heeft," vertelde mevrouw Gamba. Moest Pierino dus pianist worden of violist net als zyn vader? Het viel moeilijk te voorspellen. - Op een dag toen Signor Gamba bezig was een uittreksel van Massenet's Cleo- patra te bewerken, toonde h\j dit aan zyn zoon, die het zonder enige moei lijkheid neuriede en bewees, dat hü, meer door intuïtie, precies de orkes tratie kende, evenals het tempo en de inzetten. Romeo Arduini, voormalig opera dirigent, hoorde dit en zocht Pierino op, die hy onmiddellijk een grote toekomst voorspelde. De maestro stelde voolr hem les te geven en gaf het dirigeren op om zich te wyden aan het wonderkind. Iedere dag, wanneer er geen concert is, werken zy twee of drie uur samen op Mo- zart, BaéTi, Beethoven, Rossini, Schu bert, Verdi, Massenet enz.... en op het ogenblik kentwPierino 32 volle dige partituren, waarby de eerste en de vyfde van Beethoven en dirigeert uit het hoofd. Pierino. is zo begaafd, dat hn na anderhalf jaar les bij Romeo Arduini reeds voor het eerst in Parys optrad in het Palais de Chaillot. Pierino dirigeert alles uit het hoofd. In de grote zaal hoort men plot seling een zachte maar vaste stem, die zegt: „Mozart". Dan tikt Pierino met zijn dirigeerstokje en het orkest begint. Een eenvoudig gebaar en het orkest zwygt. Pierino neuriet: „tra lalalala" en het orkest speelt weer, de aanwijzin gen van de kleine dirigent volgend. Naast het podium gezeten volgt Romeo Arduini de uitvoering, keurt goed, legt zo nodig de nadruk op de aanwijzingen en vertaalt ze zelfs in het Frans, daar Pierino alleen Ita liaans spreekt. Liever lekker eten dan lang haar Honderdzeventig Beieren, die rond hot soofdkwariier van de Amerikaanse militaire politie werkzaam waren, moesten dezer dagen hun lange haren, waarop zij erg trots zijn, laten knippen op bevel van een Amerikaanse officier die zich er aar. ergerde, dat deze Duitsers telkens met welbehagen hun lange lokken stonden ts kammen. Het alterna tief was: ontslag. Het Duitse arbeidsbureau, nam zijn landgenoten in bescherming tegen deze militaristische maajregel, maar toen hei Ameri kaanse militaire besturu op zijn stuk bleef sfa^n, kwamen hon- derdtwee-en-zestig zich bij de bar. bier melden. „Knippen als 't u blieftSI chte acht Duitsers of ferden hun baan voor hun coif fure.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 3