Nederlanders hakken in Duitse bossen
Zwaar, maar dankbaar werk
In begin 1948 tournooi om het
wereldkampioenschap
Het doek over de Elfstedentocht
1947 gevallen
Middelkamp wereldkampioen op de weg
De houtslag in het Zwade Woud
In de maand Augustus is het een jaar geleden, dat de eerste Ne
derlandse houthakkers de lange reis naar het Zwarte Woud aan
vaardden om daar ver van het vaderland en onder moeilijke om
standigheden een belangrijke bijdrage te leveren tot de wederopbouw
van onze verwoeste gebieden. Het. eerste houtleverlngscontract, dat
Nederland met de bestuurders der Franse bezettingszone van Duits
land heeft afgesloten, omvat honderdduizend kublekmeter ofwel rond
het derde deel van onze jaarlijkse import. Dit kwantum zou aan het
einde van dit jaar geslagen en vervoerd moeten zijn, doch de moeilijk
heden waarmee men vooral in de aanvang te kampen heeft gehad
om het nodige zware matertaai ter beschikking te krijgen, hebben
een aanzienlijke achterstand veroorzaakt. Op het ogenblik is nog al
leen rond het derde deel van de gecontracteerde hoeveelheid gesla
gen en het laat zich aanzien, dat het programma dit jaar voor slechts
tweederde zal kunnen worden vervuld. Temeer daar de hoop bestaat
dat Nederland bij de een dezer dagen beginnende besprekingen over
afsluiting van een nieuw handelsverdrag met de Franse zone nieuwe
houtaankopen sa! kunnen doen, kan worden aangenomen, dat de klei
ne gemeenschap van Nederlanders nog geruime tijd haar zware werk
op de toppen der bergruggen, die het Rijndal insluiten, zal moeten
verrichten.
Een gemechaniseerd bedrijf
Wjj hebben zojuist de drie Neder
landse houthakkerskampen te Rei-
chental, Gernsbach en Kirschboum-
wasen, alle drie vlak bij de thans le
vendiger dan ooit zijnde touristen-
stad Bad-Baden gelegen, bezocht en
we hebben er kunnen constateren,
dat de Nederlandse houtslag er tot
een groot sterk gemechaniseerd en
perfect georganiseerd bedrijf is uit
gegroeid. Het is hier tegen de hel
lingen van dit vriendelijke bergland
of men in een Nederlandse bezet
tingszone verkeert. Onophoudelijk
ziet men er de zware trucks van de
„Grontmy", die het werk in opdracht
van wederopbouw uitvoert, met hun
lasten van twintig kubiekmeter langs
de smalle bergwegen denderen. Men
treft er de barakken, de „Mess", de
werkplaatsen van het „le pioniers
detachement", waarin de stoere wer
kers zijn ondergebracht daar zij hun
werk slechts in militair verband kon
den komen verrichten. Me treft er
wegen aan, die alleen voor het hout
transport zijn opengesteld. Kortom,
afgezien van de weinige met ossen
bespannen boerenwagens, is alle be
drijvigheid puur Nederlands.
Werk voor bergbeklimmers
Van verre ziet men de kaalge
schoren vlakken in het groene kleed
der bergruggen. Dat z|jn de plaat
sen, waar onze kappers hun werk
gedaan hebben. Men moet zich een
lange moeizame tocht over smalle
bergpaden getroosten om er'de man
nen met blote, gebruinde bovenlicha
men aan het werk te zien. Maar zo'n
tocht loont ruimschoots de moeite.
Men moet hen hebben zien zwoegen
en zweten op de steile rotsige hel
lingen of op hun daverende machi
nes om te veten hoe zwaar de ar
beid i3, die zjj negen uren per dag
verrichten. Houtkappers is niet de
juiste benaming voor hen. Het kap
pen beperkt zich tot L?t ontdoen
der gevelde woudreuzen, sparren en
dennen van rond 130 jaren oud, van
takken en groen. Het hoofdwerk ge
beurt zo ongeveer vol-automatisch.
Maar dit maakt het voor de man
nen niet lichter. Het ellen van de
twintig meter hoge bomen is op zich
zelf een licht karwei: de motorzaag
snijdt er in een paar minuten door
heen. Maar het is minder gemakke
lijk om met die motorzaag de toppen
der ruggen te beklimmen. Men moet
er zich een weg voor banen door
een ware jungle of men moet er berg
klimmers-talenten demonstreren b|j
het beklimmen der rotsen. En de gro
te moeilijkheden beginnen eerst wan
neer de bomen geveld zjjn: vanaf een
bergtop hoog boven de drukke ten
nisbanen, maneges en golflinks van
Baden-Baden tot aan de Rynaken in
de haven var Karlsruhe, dat is een
lange en vooral een moeilijke weg.
Het zwaarste werk is het gekapte
hout veilig op begaanbare wegen te
brengen. De trucks, die de Grontmij
ervoor heeft laten bouwen uit „dump
materiaal" zelfs tanks en pantser
wagens hebbe" een metamorfose tot
houtdrager ondergaan kunnen de
hellingen tot een onwaarschijnlijke
hoogte beklimmen. Maar daartoe is
dan ook de kracht der zwaarste mo
toren en de behendigheid van bedre
ven chauffeurs nodig. Met elke hout
vracht moeten vele kilometers wor
den afgelegd over bergpaden, die
voorheen nooit zwaarder vervoer
hebben getorst dan dat van een os
senwagen. Er is een volmaakt klop
pende verkeersorganisatie nodig om
daarbij geen onoverkomelijke ver-
keersstrubbelingen te veroorzaken.
Acrobatische toeren
Plaatsen cm te passeren zijn er op
deze paden namelijk niet en het tem
po der af en aan rijdende wagens
moet dan ook, wil men al het be
schikbare materiaal efficiënt be
nutten, zodanig worde: afgeStemd,
dat alles klopt als een bus. Maar
op de bergen komt een punt, waarop
da wegen ophouden. De gevelde bo
men liggen meestal daarboven, soms
honderd vijftig meter hoger op een
onberijdbare helling. De oude leger
wagens, die hier de sleepdiensten
verrichten hebben zeker nooit In de
oorlogsdagen zulke zware diensten
moeten doen als thans op hun oude
dag. Zij trekken zichzelf met behulp
van staalkabels omhoog, waarbij het
lijkt of hun massieve lichamen zich
als logge monsters over de rotsblok
ken kronkelen. Dan storten zij zich
weer neer en brengen een paar bo
men naar de laadplaats, waar truck
en kraan wagen nauwelijks naast el
kaar opgesteld kunnen worden. Waar
de machines hun krachten hebben uit
geput, daar moeten vernuft en be
hendigheid der werkers de rest doen.
Zij klimmen omhoog en slepen de
staaldraden achter zich om die aan
de bomen t« gaan bevestigen. Zo
wordt alles door de machtige hand
der motoren naar beneden getrok
ken. Iedere boom brengt daarbij z|jn
moeilijkheden: hij kan vastraken
achter rotsblokken en vaalt is er dan
geen andere mogelijkheid dan hem in
stukken te zagen. Hij kan ook mach
tige steenblokken loswurmen, die
dan met een vaart naar beneden rol
len. Dan is de kunst tijdig een heen
komen te zoeken. Vervolgens kunnen
er kabels breken. Dat kost t|Jd en
geld en vooral tijd mag er niet ver
loren gaan. Want bij dit werk grijpt
alles in elkaar en het optasten van
de gezaagde stammen op de wagens
mag niet te veel tijd nemen, omdat
anders beneden een nieuwe wagen
werkeloos staat te wachten. Boven
dien moet er schot in het werk blij
ven en wil men liefst het huidige
tempo van 250 kubiekmeter per dag
nog opvoeren. Daartoe komen
binnen weinige dagen weer honderd
nieuwe werkers naar Baden, bij de
250 die er reeds zijn. Zjj zullen een
zwaar werk ter hand nemen maar
ook een dankbaar. Want b|j iedere
wagen die naar beneden rijdt met
genummerde, gemeten en geboekte
vrachten van 20 kubiekmeter kun
nen zij bedenken, dat daar weer drie
nieuwe woonhuizen naar het vader
land gaan.
De huisvesting
De Nederlandse werkers leven hier
voor het grootste deel in barakken.
Voor hun verzorging zijn voorts en
kele dorpsherbergen gevorderd.
De nieuwe werkers, die thans ko
men, zullen gehuisvest worden in een
woonschuit, die in de Rijn zal anke
ren. Neemt men aard en omstandig
heden van het werk in acht, dan
moet men zeggen, dat z|j hun zware
taak in de beste stemming verrich-
ten. Dat neemt evenwel niet weg,
dat er wensen leven, die voor ie
mand die het werk heeft gezien,
maar al te begrijpelijk zijn. Z|j me
nen wel eens recht te hebben op een
extratje boven hun rantsoen voor
zwaarste arbeid. Er is voor hen dan
ook al vaak gesproken over wat ex
tra tabak of wat kruiken Holland
jenever, maar zij hebben nog
nooit zoiets gezien. Er wordt nogal
wat gemopperd over het feit, dat er
nog altijd ambtelijke instanties ge
vonden worden, die zo weinig begrip
hebben voor het harde leven, dat
een Nederlandse arbeider in Duits
land heeft, dat zulke kleine bijdra
gen aan zy'n ontspanning altijd op
formele bezwaren schijnen te moeten
afstuiten. Gebrek aan ontspanning,
en deugdelyke vulling der vr|je uren,'
dat is inderdaad een gemis, dat hier
verholpen zou moeten worden. Het.
verheugde ons te vernemen dat do
Nederlandse missie te Baden-Baden
daartoe reeds pogingen heeft aange
wend.
Het belang van dit werk
Het is in deze omstandigheden niei
verwonderlijk dat onder de arbeiders
nogal een sterk verloop plaats heeft.
Naar de leiders van het werk ons
mededeelden is dit eensdeels te wij
ten aan het feit ,dat vele nieuwelin
gen lichamelijk niet opgewassen blij
ken tegen hun taak. anderdeels ook
aan de omstandigheid, dat sommigen
zich te zeer hebben laten lokken
door het avontuurlijke van een baan
in Duitsland, dat evenwel meestal
niet langer dan een maand zijn aan
trekkingskracht behoudt.
De Nederlandse kolonie in Baden
verricht belangrijke diensten voor 't
vaderland. Zij helpt niet alleen wo
ningen bouwen, zij helpt ook de
viezen sparen. Veelal is de vraag
geopperd, waarom dit werk niet met
Duitse arbeidskrachten verricht kan
worden. Het antwoord is eenvoudig:
in de eerste plaats zijn er niet vol
doende Duitsers voor het werk te
vinden en in de tweede plaats zqu
Duitse arbeid met deviezen moeten
worden betaald. Het hout der Franse
zone is door het feit, dat het
Nederlanders gewonnen wordt,
goedkoopste dat er in ons land woi^t
ingevoerd. De andere belangrijke
bouwstoffen die in deze zone door
Nederland worden aangekocht (ba-
zalt, bims, cement, tras, klei), wor
den door Duitsers gewonnen, doch
om de productie ervan op het gewen
ste peil te houden moet de Duitse
arbeiders extra voeding uit Neder
landse voorraden gegarandeerd wor
den om hen voor het zware werk
fit te houden. Behalve deze bouwstof
fen levert de Franse zone aan ons
land thans ook honderdduizend vier
kante meter glas, waarvan deze
week het eerste transport zal wor
den verzonden.
Het is dan ook vooral de wederop
bouw (naast de spoorwegen, wier die-
seltreinen met maybachmotoren zijn
uitgerust), .die belang heeft b|j het
verloop der handelsbesprekingen, die
begin Augustus met de Franse zone
gevoerd zullen worden.
SCHAKEN
Eerste helft in ons land, de andere in Rusland
Euwe onder de zes
uitgenodigden
Op het in Den Haag gehouden con
gres van de wereldschaakbond, de
FIDE, dat Zaterdag eindigde, zijn be
langrijke besluiten genomen. Het voor
naamste punt van de agenda was het
zoeken naar een bevredigende oplos
sing inzake het vacante wereldkam
pioenschap. Na langdurige besprekin
gen, waaraan ook enkele Russische af
gevaardigden deelnamen, werd het
volgende besloten.
Er zal een tournooi worden geor
ganiseerd met 6 deelnemers en hier
voor zullen worden uitgenodigd:
Reshevsky, Fine, Euwe, Botwinnik.
Keres en Smislov. De winnaar van dit
tournooi wordt als wereldkampioen
erkend. Hoewel het reglement nog
moet worden samengesteld, z|jn als
grondprincipes aangenomen, dat in
dien één van de uitgenodigde spelers
op de bepaalde datum niet beschik
baar is ,het tournooi gewoon door
gang zal vinden zonder dat een ver
vanger zal worden aangewezen. Voorts
is de begindatum gesteld op 1 Maart
1948, terwijl bepaald is, dat het tour
nooi op 31 Mei d.a.v. geëindigd zal
moeten z|jn. Het tonrnooi zal in twee
helften worden gesplitst, waarvan er
een in Nederland .de andere in Rus
land zal worden gespeeld. Na loting
Vacantietreinen
In verband met de vacantie-druk-
te zullen in de eerste helft van Aug.
een aantal extra-treinen 'worden In
gelegd.
Op de l|jn AmsterdamAlkmaar
zullen op de Vrijdagen 1, 8 en 15
Augustus de volgende extra-treinen
r|jden: Amsterdam CS (v. 9.11)
Zaandam (a. 9.20, v. 9.21 Uitgeest
(a. 9.32, v. 9.34) Castricum (a.
9.38, v. 9.39) Heiloo (a. 9.45 v.
9.46) Alkmaar (a. 9.52).
Alkmaar (v. 10.03) Heiloo (a.
10.08, v. 10.09) Castricum (a.
10.15, v. 10.16) Uitgeest (a. 10.20,
v. 10.22) Wormerveer door
Zaandam (a. 10.33. v. 10.34) Am
sterdam CS (a. 10.43). Alleen op de
Vrijdagen 1 en 15 Augusts.
Op Vrijdag 8 Augustus: Alkmaar
(v. 10.35) Castricum (a. 10.45, v.
11.09) Uitgeest door Koog
Zaandyk door Zaandam door
Amsterdam CS (a. 11.33).
Op de lijn AmsterdamEnkhuizen
zullen op de Zaterdagen 2 en 9 Aug.
de volgende treinen rijden: Amster
dam CS (v. 14.18) Zaandam, Pur-
merend en Hoorn door Westwou-
de (a. 1514, v. 15.17) Bovenkar-
spel door Enkhuizen (a. 15.31).
Enkhuizen (v. 16.36) Hoorn.
Purmerend en Zaandam door Am
sterdam CS (a. 17.46).
In hel hartje van de zomer
Bosman en Schipper geven
toe ..opgelegd" te hebben
Het bestuur van de vereniging „De
Friesche Elfsteden" te Leeuwarden en
de wedstrijdrijders van de Elfsteden-
wedstrijd 1947 J. Bosman te Breukelen
en KI. Schipper te Steenwijkerwold,
hebben aan een commissie van drie
tochtrijders van de Elfstedentocht ver
zocht, zich te willen uitspreken over
de vraag, of de genoemde wedstrijd
rijders Bosman en Schipper zich ge
durende de wedstrijd-1947 aan zoge
naamd „opleggen" hebben schuldig ge
maakt Deze commissie, bestaande uit
de tochtrijders mr. J. Linthorst Homan
te Groningen, D. D. Huizinga Bruins
te Haren en J. Werkman te Alkmaar
kreeg zowel van het bestuur der Elf-
stedenvereniging als van de beide ge
noemde wedstrijdrijders de vrijheid,
gebruik te maken van alle gegevens,
_welke het bestuur en genoemde rijders
ter beschikking hadden en van alle
verdere gegevens, welke de commissie
op eigen initiatief zou kunnen ver
krijgen.
Prinses Elisabeth van Engeland bracht in gezelschap van haar verloofde,
luitenant Philips Mountbatten, een bezoek aan de opleidingsschool voor de
koopvaardij te Wokingham, waar z|j de cadetten inspecteerde en prijzen
uitreikte. De prinses onderhoudt zich met de in opleiding zijnde koop-
vaard ij-officieren.
werd de eerste speelhelft toegekend
aan Nederland en de tweede aan Rus
land.
Als voertaal van de bijeenkomst der
FIDE werd voor de tekst der statuten
en reglementen het Frans als authen
tiek aangenomen, terwijl daarnaast ook
het Engels en het Russisch als offcieel
werden erkend.
BERTUS VAN HAMERSVELD
HERSTELD.
De bekende motorrijder Bertus van
Hamersveld, die enkele maanden ge
leden bij een trainingsrit zo ongeluk
kig ten val kwam. dat één van zijn
benen geamputeerd moest worden, zal
vandaag, na een verblijf van acht we
ken in het ziekenhuis te Haarlem,
naar zijn woning te Hilversum terug
keren. Hij heeft nog geen kunstbeen
en moet voorlopig op krukken lopen.
Hij heeft zich als een man over de
slag heen gezet en zijn gezondheid laat
verder niets te wensen over.
BIJSTER WORDT PROF.
Na plattner zal ook Cor Byster het
witte hermelijn der amateurs aan de
wilgen hangen. In een gesprek met
een Belgisch journalist heeft hij mee
gedeeld voornemens te zijn in de loop
van de aanstaande winter over te
gaan naar de rangen der beroepsren
oers.
Leverden de baan wedstrijden teleur
stelling na teleurstelling op voor ons
land, veel Is er goed gemaakt, doordat
Middelkamp zich wereldkampioen op
de weg mag noemen door een schitte
rende zege, bevochten na een uiterst
zware strijd in moordende hitte. Onze
Nederlandse renners sloegen een bui
tengewoon goed figuur, want Jansen
de enige Nederlander, die onlangs
de Tour de France uit reed werd
derde en zag zich slechts in de sprint
geklopt door de Belg Sercu.
Henk Lakeman, die er schitterend
voorstond, verspeelde zijn kans, door
dat hij z'n schoen verloor ,een achter
stand opliep endaardoor zo gedepri
meerd werd, dat hij direct daarna de
strijd staakte. Dit gebeurde in de 18e
ronde en op dat moment leek het, dat
slechts Jansen in staat zou zijn de Ne
derlandse kleuren te verdedigen.
De rush van Middelkamp.
Toen er nog 15 ronden te rijden wa
ren lag de wereldkampioen n.1. nog
twee volle minuten achter de kop
groep. Schulte had in de 8e ronde
reeds opgegeven en Van Steenbergen
moest de strijd ook staken. Met nog
11 ronden voor de boeg begon de rush
van Middelkamp naar het wereldkam
pioenschap. Samen met de Italiaan
Leoni kwam hij naar voren en liep
steeds meer in op de leiders. Tenslotte
was de situatie zo, dat Leonie de Hol
lander los moest laten en de eindstrijd
zou gaan tussen onze beide landgeno
ten (Jansen reed nog steeds in de kop
groep), Sercu, de Italiaan Magni en
de Fransman Fachmeitner. Met nog
iy2 ronde te rijden gebeurde het on
gelooflijke: Jansen trok er tussen uit
en nam een 150 m voorsprong, terwijl
Middelkamp rustig achteraan rijdend
de buitenlanders in de gaten hield. De
laatste ronde bracht echter de nodige
verrassingen. Jansen werd ingelopen
en tot overmaat van ramp kwam het
bericht door de luidsprekers, dat de
Limburger een lekke band had gekre
gen, een bericht, dat onjuist was. want
het betrof Middelkamp, die met flin
ke voor sprong aan de kop lag. On
ze langenoot had echter terstond een
nieuw wiel tot zijn beschikking en al
liep zijn voorsprong aanmerkelijk te
rug, hij bleef aan de kop!
Zo kon het gebeuren, dat voor het
eerst in de geschiedenis van de UCI
een Nederlander wereldkampioen
werd. II|j reed de afstand van 274
km in 7 uur 28 min. en 17 sec., op 10
sec. gevolgd door 2. Sercu, 3. Jansen,
4. Magni. Fachleitcr kwam als 5e bin
nen met 44 sec. achterstand.
Onze landgenoot Van Beek -bezette
de derde plaats bij het wegkampioen-
schap voor amateurs, terwijl Zaterdag
po de baan Pronk voor het prettige
resultaat zorgde door eveneens als
derde te eindigen.
De commissie kwam éénstemmig tot
de volgende conclusie:
1. De gestelde technische vraag kan
niet worden losgemaakt van zijn rui
mere achtergrond.
2. De algemene toestand van het ijs
op het 200 km lange traject en de hef
tigheid van de steeds toenemende
noorderstorm hebben de omstandig
heden van de Elfstedenwedstrljd en
van de Elfstedentocht in 1947 dusdanig
uitzonderlijk gemaakt, dat de rijders
tot zeer bijzondere prestaties ver
plicht waren en dat de tekortkomin
gen van de controle in de wedstrijd
zich in het algemeen op bijzondere
wijze moest wreken.
3. Er zjjn gedurende deze wedstrijd
vele dingen gebeurd, welke de be
oordeling van de houding van de indi-
viduële rijders als geval op zichzelf
netelig maken.
4. De bijzondere omstandigheden
brachten mede, dat rijders, die vlak
achter elkaar reden, niet konden ver
hinderen. af en toe met elkaar in aan
raking te komen.
5. Verschillende, vermoedelijk zelfs
vele wedstrijdrijders hebben in deze
uitzonderlijke omsta ndi*' geen
weerstand kunnen bieden aan de ver
leiding, deze aanraking te laten om
slaan tot een onderlinge steun over
kortere of langere afstand, welke In
schaatsenrijderstermen als „opleggen"
wordt aangeduid en welke in het wed
strijdreglement verboden is.
6. Ook de rijders Bosman en Schip
per hebben dit gedaan.
7. Het ontbreken van controle door
de wedstrijdleiding, het feit dat ver
schillende rijders zich kennelijk aan
„opleggen" schuldig maakten en het
feit, dat de beide genoemde r^uets
ondanks het uitblijven van de officiële
prijsuitreiking toch door de buiten
wereld als winnaars van de wedstrijd
werd beschouwd en als zodanig veelal
zonder eigen voorkennis werden ge
huldigd, heeft alles tesamen de psy
chologische factoren geschapen, velke
hen helaas hebben weerhouden van de
spontane mededeling en van de er
kenning .welke overigens in beider
karakter zou hebben gelegen.
8. De zeer grote publieke belang
stelling voor dc jegens hun geuite be
schuldigingen, de formele w|jzc van
ondervraging, de overtredingen van
andere rijders en gaandeweg een zelf-
suggestie ten aanzien der eigen bon
ding welke zelfsuggestie door het
tijdsverloop werd versterkt dit heeft
alles tesamen de beide rijders verleid
tot ontkenning inzake het „opleggen"
en tot volharding b|j die ontkenning.
9. Beide rijders betreuren deze
gang van zaken.
ZWEMMEN
Slikker en Boxem te Haarlem
Tijdens de Zondag te Heemstede
gehouden nationale wedstrijden was
het meest spannende nummer de 100
meter rugslag heren. De Haarlem
mer Maus slaagde er in juist voor
Scheffer aan te tikken (tyden resp.
1.12.2 min. en 1.12.3 min.), terwijl
Slikker van DAW derde werd in de
tijd van 1.13.4 min. Boxem eindigde
achter Sindorf als tweede op de 100
meter borstcrawL Sindorf noteerde
1.02.4 min., Boxem 1.03.9 min.
Opvallend was tijdens deze wed
strijden de prestatie van het 14-ja-
rige meisje De Ekris van de Robben,
dat als 2e eindigde op de 100 meter
rugslag dames, in de tijd van 1.21
achter mej. de Gans, die een sec.
sneller was, doch voor N. Scheffer-
Senff (1.22.3 min.).
Pronk op de derde plaats
in de
Stayerkampioenschappen
De laatste baumvedstrijd tijdens de
wereldkampioenschappen heeft Ne
derland nog een vry onverwacht suc
ces gebracht, doordat de Heilooër
Pronk een zeer goede derde plaats la
de wacht sleepte en os. de wereld
kampioen van vorig jaar, de Italiaan
Frosio, met ruim verschil achter zich
Uet.
Aanvankelijk lag onze landgenoo!
met de Zwitser Heiman aan de kop
en nam zelfs een ronde voorsprong
op het gehele veld. Na 110 ronden
(50 km.) lag de Fransman Lesueur
aan de kop, op korte afstand door
Heiman en Pronk gevolgd. Helman
kreeg kort hierop een zware inzin
king en zakte terug, zodat h|j ten
slotte zelfs niet minder dan 11 ron
den achter lag. Pronk hield vol en
volgde de leiders ook de Frans
man Lamboley had zich naar voren
gewerkt uitstekend. Ronde
ronde bleef dit drietal met Frosio als
gevaarlijke vierde elkaar angstvallig
bewaken. Pronk had hierbij het ge
luk, dat de beide Fransen vlak ach
ter Frosio bleven rijden en de Itali
aan geen schijn van kans gaven om
de achterstand weg te werken. Zelfs
werd h|j kort voor het einde gelapt
ATHLETIEK
Nationale kampioenschappen
verliepen kalm
De nationale athletiekkampioen-
schappen z|jn dit jaar wat vlak ver
lopen: er werden geen uitzonderlijke
prestaties verrjcht in het Olympisch
Stadion en zo slaagde mw. Blankers-
Koen er als enige Zaterdagmiddag
in een prestatie van vorig jaar te
overtreffen door op het nummer ko
gelstoten het kampioenschap te be
halen. Onze thans 29-jarige veelzij
dige kampioene legde daardoor deze
keer op 6 titels beslag tegen vorig
jaar 5! Veel moeite behoefde z|j zich
echter niet te getroosten want op
vr|jwel alle nummers steekt zij met
hoofd en schouders boven haar mede
dingsters uit. Zonder enige strijd
slaagde z|j er in op de 80 meter
horden haar eigen wereldrecord tot
op 0.3 sec. te benaderen, hetgeen 'n
behoorlijke prestatie Is.
De voornaamste uitslagen waren:
200 meter: 1. Kleyn (V en L) 22.2
sec; 2. Blok (AV '23) 22.3 sec.;
Verspringen: 1. Houtman (AV '23)
6.945 meter.
Discuswerpen: 1. Brasser (AAC)
42.55 meter.
100 meter: 1. Kleyn 10.9 sec.; 2.
Lammers 11 sec.
800 meter: 1. Frits de Ruyter 1
min. 54.5 sec.
Dames:
100 meter: 1. Mw. Blankers-Koen
12.3 sec.
Kogelstoten: 1. idem. 11.88 meter.
200 meter: 1. idem 24.9 sec.
Verspringen: 1. idem 5.64 meter.
Hoogspringen: 1. idem 1.55 meter.
80 meter horden: 1. Idem 11.6 sec.
Speerwerpen: 1. mej. Koning (Go-
na) 40.36 meter.
ep daardoor kon Pronk zeker z|jn
van de eervolle derde plaats. Eervol,
omdat het jaren en jaren geleden is
dat een Nederlander het zover bracht
De einduitslag was:
1. (en wereldkampioen) Lesueur
in 1 uur 23 min. 38 vier v|jfdc sec.;
2. Lambolqy op 80 meter; 3. Pronlc
op 310 meter, 4 Frosio op 1ronde,
Michaux (België) eindigde op 2 ron
den, Clemens (Luxemburg) op 10
ronden, Heiman op 11 ronden en
Summers (Engeland) op 12 ronden.