Wij Achter de schermen der N.S. RADIO Zij, die niet willen meewerken kunnen ontslag nemen Plaatselijke prijzencommissies LAZEN IN: Het maandblad voor Chriaten-anti- militairisten „Militla Christi", orgaan Tan de vereniging „Kerk en Vrede" beeft het Augustus no. geheel gewyd aan het noodlottig gebeuren in Indo nesië. In een artikel van de hand van da. J. J. Busrkee Jr. lezen wy: Erger is, dat het christendom ver- loren heeft. Aan de zaak van kerk en zending wordt onherstelbare schade toege bracht. De zendeling Hildering, schrift: „wy zullen opnieuw staan voor bet verbeten en zwijgend masker van de oosterling, waarachter hy zün haat en wraak zal verbergen. De weg naar het hart van de In donesiër zal geblokkeerd zyn door wrevel. De Nederlandse arbeiders in zending en missie zullen kun nen inpakken of voorgoed weg blijven, want uit hun mond zal de Indonesiër het evangelie als he melse biyde boodschap van verlos sing, vrede en vrijheid niet meer kunnen of willen horen". Wij begrijpen de grote moeiiyk- heden van onze regering, wy zyn er van overtuigd, dat zy inder daad met inneriyke tegenzin tot militair geweld het besluit nam. Wy kunnen het eohter niet anders zien: de weg, die de regering op 20 Juli insloeg, is een heilloze weg, heilloos vanwege het militaire ge weld, dat in wezen oorlog bete kent, een onzedeiyk en onchriste- lijk bedrijf, heilloos ook vanwege de ontzettende gevolgen. 20 Juli 1947. Een zwarte bladzyde. Geen natuurramp! Geen tragiek! Maar schuld! Schuld van onze re gering en aas volk! Schuld ook van Nederlandse kerk en het Nederlandse christendom! Hoe zullen wy als christenen, reeds belast met de grote schuld van een koloniaal verleden, deze schuld van vandaag ooit kunnen dragen „Vry Nederland" geeft aan de lei der van de „Tweede Kamerfractie" van de P. v. d. A. Mr. M. v. d. Gocs van Naters gelegenheid om de houding van deze kamerfractie ten aanzien van het politioneel optreden ln Indonesië toe te lichten. In het het slot schryft Mr. v. d. Gocs; De toen gevolgde actie was een ui ting van onmacht. Maar zy was moreel gerechtvaardigd. Misschien was zij onvertandig. maar in nij pende dwangposotie niets doen is ook onverstandig. En denkt ie mand, dat wy by niets doen, zo prompt bediend zouden zyn door de Veiligheidsraad als hot geval is nu wy wél wat deden? Omdat de toestand onhoudbaar was, en omdat wy geen andere uitweg zagen, hebben wy de Re gering gesteund, nu zy haar actie uitdrukkelijk als beperkt en poli tioneel had aangeduid. Zy heeft woord gehouden: voor dit woord hadden wij ons dan ook gaiant gesteld. Het is een leugen, dat de actie alleen beperkt is gebleven (ik vraag acte van erkenning, dèt zy beperkt was), doordat de Vei ligheidsraad zyn beroep deed. Al3 generaals zo weinig benul van po litiek bezitten, dat zy de neiging hebben om hun eigen regering, die hen mag bevelen, heen te lopen, zouden zjj zeker om een Veilig heidsraad. «ie geen enkele be voegdheid heeft om hen te beve len heen te lopen. Het eenstemmi ge besluit van de Ministerraad, dat de actie beperkt moest biyven, lag in Den Haag voor eenstemmige uitvoering gereed, toen de Veilig heidsraad nog geen woord had ge sproken. En verder: Om een federaal veiligheidsappa raat te maken, moeten er fede rale organen zyn en een federale regering,' en het is goed, dat het Nederlandse Statement van deze week heeft uitgesproken, dat wy dit nog werkelyk willen. Doen kunnen w\j het alleen met een per soneel, dat het ook wil; in plaats van oude koloniale ambtenaren. Jonge agressieve. En de regering én Nederland zyn a sadder but a wiser one, en we zullen over veel moeten heen stappen. De Repu bliek eu Nederland zullen elkaar moeten „willen", maar we zullen van de Republiek nog Iets meer moeten vragen, n.1. om ook Oost- Indonesië te willen. Het is duide- ïyk geworden, dat Oost-Indonesië géén marionettenstaat is, maar een land met een eigen leven, pre cies als de Republiek. Wy zullen de Republiek moeten willen. Wy zullen rekening moe ten houden met de tyd, die voor haar nodig is, om van natlonalls tische revolutie tot werkelijk be stuur en zlfch handhavend gezag te groeien. Nu de toestand niet meer physiek onhoudbaar is zul len wjj opnieuw geduld moeten en kunnen opbrengen, om, by weder- zydse goede wil, geheel nleuw« vormen van samen leven op te kweken, die voor h t komende tydvak Recht zullen zijn. De staking bij de Hoogovens De bedrijfskern neemf geen verantwoording De directie van de hoogovens^ieel't een circulaire tot haar arbeiders ge richt, w.i. o.m. het volgende wordt verklaard: Na de bevryding hebben wy ons tot taak gesteld met de me dewerking van het gehele personeel het bedrijf weer op te bouwen en tot een zo groot mogelyke productiviteit te brengen. Daarnaast hebben wjj in gestadige samenwerking met de het personeel vertegenwoordigende organen alles gedaan wat in ons vermogen lag. om de arbeidsvoor waarden en de sociale regelingen te verbeteren, waarby wy met in- aohtneming van de door de overheid gestelde grenzen tot het uiterste zyn gegaan dit streven om in orde- ïyke arbeid gemeenschappelyk een zo groot mogelyke bijdrage te leveren tot het herstel van het vaderland en tevens om de moeiiyke omstandig heden, waarin ons volk na de oorlog verkeert, voor hen die aan ons be drijf verbonden zyn, zo drageiyk mo gelijk te maken, wordt sedert enige t#d door onverantwoordeiyke elemen ten tegengewerkt. Sommigen vinden het geoorloofd zo weinig mogeiyk te presteren en door bedreiging hun medearbeiders ertoe te brengen hun voorbeeld te volgen. Anderen vinden het de gewoonste zaak ter wereld het werk te vroeg te beëindigen. Orde maatregelen, die nu eenmaal in elke gemeenschap in aller belang noodza- keiyk zyn. worden stelselmatig ge negeerd. Nahst deze betreurenswaardige ge dragingen van een gedeelte onzer ar beiders doet zich een ander verschyn- sel voor, dat nu reeds enige malen de orde in onze bedryfsgemeenschap op de ernstigste wijze heeft verstoord Wjj hebben hier het ook op de z.g. wilde acties, die daarin bestaan, dat er door het plotselinge neerleggen van het werk poogt inwilliging van bepaalde eisen te verkrygen. De laat ste uiting van dit verschynsel is de staking bij de afdeling hoogovens, die de vorige week is uitgebroken. De inzet daarvan is de toepassing van de tariefregeling, die tot in het uiter ste tegemoet komt aan redelyke eisen, welke daaraan gesteld kunnen worden. Zowel de kern, als alle or ganisaties hadden zich volledig'met deze regeling accoord verklaard. Des niettegenstaande heeft men het ge oorloofd geacht eisen te stellen, die de uitvoering van deze regeling on- mogelyk zouden maken, op het zelfde moment het werk stakende, denken de zodoende 'aan deze eisen kracht te kunnen bijzetten, ongeacht de ge volgen, die deze actie voor de overige arbeiders, het bedryf en ons land zou kunnen hebben. De fabriek is een groot samenhan gend geheel, dat het niet hebben kan door kleine groepen in haar werking te worden verstoord. .Met de meeste nadruk verklaren wy daarom, dat wy krachtens de ook ons opgelegde ver- antwoordelykheid niet langer in onze opbouwende arbeid, welke in samen werking met de door het personeel gekozen vertegenwoordigende orga nen plaats vindt, wensen gehinderd tc worden door elementen, die zich buiten de onmisbare regelen voor een goede samenleving in de fabriek stel len. Daarom wordt by dezen aan elk een, «11e meent zich niet aan deze regelen te kunnen houden, gelegen heid gegeven zijn ontslag te nemen. Ten aanzien van leder, die van deze gelegenheid geen gebruik maakt, nemen wjj als vanzelfsprekend aan, dat hij bereid Is met ons samen te werken, wy stellen er prys op daar- by nadrukkciyk te verklaren, dat deze samenwerking in wederzijds goed vertrouwen zal moeten plaats vinden. Wordt dit vertrouwen in de toekomst geschonden door het met voeten treden van de regels van orde en overleg, dan bescffe men go«Hl, dat ten aanzien van arbeiders, die zich daaraan schuldig maken, maatregelen zullen moeten worden genomen. Als te zyn in stryd met deze regels zullen oji. worden be schouwt! wilde aeties, d.w.z. stakin. gen, die plotseling uitbreken, hetzij zonder «lat alle aanwezige wette- iyke middelen tot overleg zyn ge- bridkt, hetzy gericht tegen de re sultaten van een dergelijk overleg. Hoewel de staking van het werk, die door een aantal arbeiders van de afdeling hoogovens is toegepast, een dringende reden tot ontslag als be doeld in art. 1639 p van het burger lijk wetboek oplevert, geven wij hun alsnog gelegenheid zich tot uiterlyk Donderdag 21 Augustus a.s. des voor middags 10 uur, voor werkhervatting aan te melden, zy, die van deze gele genheid geen gebruik maken, zijn met ingang van genoemde datum ontsla gen. Van de z.yde van de bedryfskern werd ons verklaard, dat zy er prys op stelt mede te delen, dat zy geen enkele verantwoording voor deze zy had de directie verzocht met het publiceren «Ier circulaire vier twintig uur te wachten, opdat eerst* overleg gepleegd had kunnen wor den. De directie wenste aan dit verzoek geen gevolg te geven. ons volk hoewel zoals bekend niet zonder hevige protesten hier en daar zich 'San ook bij de loons- en prys- politiek neergelegd. Geweldige stakingen, zoals in meer of minder naburige landen, kwamen hier niet voor. Onze honderdduizen den georganiserde arbeiders hebben gelukkig de van liefde voor ons ge teisterde vaderland getuigende advie zen van hun leiders opgevolgd. Deze adviezen zijn gegeven in de veron derstelling, dat de maatregelen, voort vloeiende, uit de loon en prijspolitiek niet alleen getroffen maar ook volle dig toegepast worden. Noodzaak der prijsvoorschrilten En heel goed dienen we allemaal in te zien, dat niet alleen de arbeiden de stand, al vormt zij ook het hoofd bestanddeel van ons volk, maar allen van hoog tot laag, daarbij belang heb ben: ook de fabrikant, de groothande laar, ook de winkelier! Als de ontduiking van de prijsvoor- schriften ook maar enige omvang zou aannemen, zou dat tot mislukking van een der belangrijkste maatregelen voeren met als gevolg ontwrichting van ons gehele stelsel van handhaving en wederopbouw. Hogere lonen, sala rissen en pensioenen zouden het on vermijdelijke gevolg zijn. Rampzalige stakingen, stopzetting van de produc tie en erger misschien zouden niet uit blijven. Onze gulden zou op de inter nationale markt meer en meer in waar de dalen. En dat geldt ook voor ieder een: naar de tegenwoordige maatstaf zou iedere daling van de gulden met één cent neerkomen op verlaging van ieders inkomen met enige percenten. Nieuwe loonsverhoging dus, nieuwe stakingen, meer ellende. Nieuwe red ders van het vaderland zouden op staan en willicht een al te gretig oor vinden van vele ontmoedigden en be rooiden. En wat dan? Het is daarom een ieders plicht naar zijn beste vermogen mede te werken tot volledige respectering der rege ringsmaatregelen, onverschillig of we het met de regering overigens eens zijn of niet. In een volgend artikel hopen we uiteen te zetten wat een ^plaatselijke Prijzencommissie is en hoe ze haar taak denkt uit te voeren. We willen er nu al vast van zeggen, dat ze er evengoed voor winkeliers en onderne mers is, van wie ook velen het lang niet gemakkelijk hebben, als voor de consument en principaal; dat ze geen verlengstuk is van de bestaande amb telijke prijzencóntrole; dat ze geen opsporings- of andere politiebevoegd- heid heeft en dat ze hoopt door be middelend optreden mede te werken tot verbetering van de verstandhou ding tussen winkeliers en onderne mers enerzijds en de klant anderzijds. Vijfjarenplan voor electrificatie Vooruitziende blik gaat tot 1970 In de afgelopen jaren is vrijwel geen maand voorbij gegaan, zonder dat met enige feestelijkheid een herstelde brug werd geopend, een ljjn op nieuw in gebruik werd genomen of werd geherelectrificeerd. Thans, nu bet noodherstel achter de rug is, schijnt het of dc activiteit tot stilstand is gekomen. Men timmert niet meer zoveel aan de weg, maar achter de schermen wordt intensief gewerkt, teneinde de ontwikke ling van het vervoer bij te houden en een bedrijf op te bouwen, dat meer nog dan voor de oorlog aan de eisen, welke Nederland moet stel len kan voldoen. De spoorwegen moeten gezien worden als een lande lijk verkeerssysteem, als het skelet van het Nederlandse verkeersappa- raat. Men streeft naar een vervoerseconomisch volledig verantwoord bedrijf, waarby een van de voornaamste eisen is, dat de spoorweg naar dc klant moet komen en niet omgekeerd. Tot nog toe kenden de Nederlandse Spoorwegen stoom-, electrische en die pel-electrische tractie. Than is beslo- circ.ulaire wenst op zich te nemen., ten de electrificatie uit te breiden tot 11 hllrl ,1a Ia l'AP'.AAÏlf n,Af llAf a! 1 A liïnAn ...AAMnn Sedert enige tijd oefenen ook in onze omgeving Prijzencommissies haar taak uit. Omdat wij vernamen, dat velen een verkeerde voorstelling omtrent aard en werkwijze dezer commissies hebben, achten wij het wenselijk, in een tweetal artikelen een enigszins uit voerige toelichting op een en ander te geven. Ons land is heel arm, niemand zal daaraan nog twijfelen. Nog dagelijks wordt er veel meer verbruikt (is ver teerd) dan er wordt voorgebracht (is verdiend. (Daarom is de armoede voor lopig niet op te heffen. Het streven onzer regering is daarop dan ook niet gericht Ze tracht slechts door allerlei maatregelen te voorko men, dat onze armoede zal toenemen en leiden tot een volkomen ontwaar ding van onze gulden. Een van die maatregelen is de door haar gevoerde loon- en prijspolitiek.. Deze heeft tot doel prijzen en lonen zo danig met elkaar in overeenstemming te brengen en vast te stellen, dat de mas sa van ons volk, zonder verdere loons verhoging een eenvoudig bestaan vindt, zonder dat de neringdoende in de ruimste zin genoemd de kans op een redelijk bestaan wordt ontno men. Natuurlijk ligt het voor de hand, dat zowel producent als winkelier en con sument terug verlangen naar de tijd van onbelemmerde prijsvorming, toen voor de consument in het algemeen slechts de vraag gold, waar hij de bes te waren voor de laagste prijs kon ko pen en producent en winkelier door de vrije concurrentie gedwongen, hun hemdeden om onder inschakeling van hun energie en handelstalenten zoveel mogelijk aan die vraag tegemoet te komen. Maar even natuurlijk, hoewel minder goed aan te nemen is het, dat we helaas de loon- en prijsregeling tot heden en voorlopig niet missen kun nen: We moeten ze noodgedwongen aanvaarden. Tot op heden heeft de massa van "^p'e lijnen, waarop de vervoersdicht- heid zo groot is ,dat deze de kosten electrificatie rechvaardig. En waar de electrificatie niet verant woord is door een te geringe bezet ting, zal worden overgegaan tot invoe ring van diesel-electrische tractie. De uitvoering van deze plannen zal een periode van vijf tot tien jaar 'vergen. Nieuwbouw Dit brengt mee, dat men thans by de bouw van tractiematerieel met de ze plannen rekening dient te houden, Veel van het nu gebruikte materieel is verouderd of na de oorlog opge lapt, zodat in de komende jaren met een grote afschrijving rekening gehou den zal moeten worden. Bij de bouw van nieuw materiaal zal worden ge streeft naar een veel grotere mate van uniformiteit. Zo zal worden voort gegaan met de bouw van het bekende gestroomlijnd materieel, waarvan thans 331 wagenbakken, ter vorming van twee- en vierwagenstellen in uit voering zijn. Voorts worden bij Zwitserse en Ne derlandse fabrieken 10 electrische loco motieven gebouwd van 4500 pk., die reeds tijdens de oorlog zijn ontwor pen. Deze locomotieven zijn geschikt zowel voor snel- als goederentreinen en de gereedkomst ervan wordt in 1948 verwacht. De eerste zal vermoe delijk omstreeks Februari worden af geleverd, waarna er ongeveer elke maand één zal volgen. N.V. Werkspoor is op het ogenblik bezig een serie van 15 diesel-electri sche locomotieven te bouwen, elk van 250 pk., waarvan de aflevering nog dit jaar wordt verwacht. Ter vervan ging van de thans -gebruikte Ameri kaanse legerlocomotieven, die slechts dienen ter overbrugging van het be staande tekort aan tractiemateriaal, wordt naar een Nederlands type een diesel-electrische locomotief van 1000 tot 1200 pk. ontworpen, die een snel heid van 100 tot 125 km. per uur zal kunnen ontwikkelen. Electrisch materiaal De behoefte van electrisch materiaal is buitengewoon groot, omdat niet al leen veel is vernield, maar de voort schrijdende electrificatie ter vervan- gin van het gestolene en niet terugge keerde stoommateviaal nog meer mate rieel nodig maakt. Van bestaande wa gentreinen zullen driewagentreinen worden gemaakt, waarvoor thans der tien tussenrijtuigen worden gebouwd. Voorts worden gebouwd 29 tw?e en 65 vierwagentreinen, alle gestroomlijnde treinstellen, terwijl plannen bestaan, om hieraan nog 41 twee en 20 vierwa gentreinen toe te voegen. Men hoopt in 1948 van dit materiaal 14 vier- en 4 tweewagentreinen in dienst te kun nen stellen, alsmede de 13 tussenrij tuigen. Het overige materieel ver wacht men in de loop van 1949 in dienst te kunnen stellen, hoewel alles FtUlLLEJON door Anthony Berkeley 50) tikte Juditli boog voorover en Mouse op zijn schouder. „Mynhcer Ohitterwick zegt, dat wy naar Earlshaze terug moeten" „Wat? Terugryden? Uitstekend, 'n Nieuw idee gekregen, Ohitterwick?" „Ja, Ik geloof... Ik moet onderzoe ken, of... Laat in ieder geval alles aan my over. Alleen moet mevrouw Sindair een excuus virfden v«>or on ze terugkeer... Judith en Mouse bleken te bcgry- pen, hoe men zich tegenover een de tective te gedragen heeft. Zy stelden verder geen vragen. Mouse keerde de wagen en terug ging: het. Mevrouw Sinclair scheen weinig moeite te hebben met het zoeken naar een uitvlucht. „O. juffrouw Goole zei ze vrien delijk. ..het spyt me, dat ik u weer lastig moet vailen, maar ik heb mijn handschoenen vergeten. Neen, doet u geen moeite, ik zal ze zelf wel zoe ken. Ik denk, dat ik ze op de divan heb laten liggen. Ik loop gauw even naar boven. Bovendien heeft myn- heer Ohitterwick u nog wat te vra gen". „Ja" zei mijnheer Ohitterwick, „eh ja..." „Nu, mynheer Ohitterwick?" spoor de juffrouw Goole hem aan. „Het was Iets over een bril". Mynheer Ohitterwick sloeg juf frouw Goole oplettend gade, maar zy scheen niet tc schrikken. „Over een bril?" herhaalde zy kalm, „en wat kan ik u over een bril vertellen?" „O" zei mynheer Ohitterwick, „het is eigenlyk een kwestie die weinig om het ïyf heeft. Maar ik herinner me, dat juffrouw Sinclair in het hotel s. .rk naar de maj... naar de man zat te staren en ik veronderstel daarom, dat zy bijziende was. Is dat juist ?J' „Ja" bevestigde juffrouw Goole zonder veel belangstelling, „zij droeg altijd eey bril, maar op de morgen van haar aankomst in Londen brak deze en zy had geen reserve mee genomen". „Dat dacht ik al" zei mynheer Ohitterwick en men kon hem «aan zien dat hy tevreden met zichzelf was, „kunt u my zeggen, hoe sterk de glazen van juffrouw Sinclair's bril waren? Ongeveer van dezelfde sterkte als de uwe?" „Ja dat is wel mogelyk" zei juf frouw Goole onverschillig, „misschien iets sterker". „Mag ik dan misschien even door uw bril kyken, juffrouw Goole?" vroeg mynheer Ohitterwick met alle overredingskracht die hy bezat, „ik wil weten of juffrouw Sinclair erg bijziende was". „Juffrouw Sinclair's reserve bril ligt boven" antwoordde de laatste on vriendelijk, „indien u werkelyk wenst te weten, welke lenzen zy gebruikte zal ik die voor u halen!" Mynheer Ohitterwick protesteerde „O neen, dat wil ik in geen geval hebben. Het is niet nodig, dat u he lemaal naar boven loopt. Het ls me al voldoende, indien ik even door uw bril mag kyken". Dat was inderdaad de waarheid, maar mynheer Ohitter wick wist, dat de beste leugenaars steeds zoveel mogelyk gebruik van de waarheid maken. „Ik vrees, dat het niet hetzelfde is" zei juffrouw Goole, biykbaar vastbesloten onder geen beding haar bril uit handen te geven, „myn gla zen zijn beslist zwakker". „Oh". Mynheer Ohitterwick keek teleurgesteld. „Maar ik wil met plezier de bril van boven halen". „Nee, heus niet" protesteerde mijn- heer Ohitterwick, „het is werkelyk niet zo belangrijk. Ha, daar komt mevrouw Sinclair". Beleefd liep hy haar door de grote hall tegemoet. „Heeft u uw handschoenen gevon den?" „Ja, dank u, zij lagen inderdaad op de divan". „Bezorg me snel wat peper", fluis terde mynheer Ohitterwick haar toe, zodat de andere twee het niet kon den horen. (wordt vervolgd) natuurlijk afhankelijk is van de aan voer van de materialen. Welk type materiaal men daarna zal aanschaffen, vormt nog een object van studie. Overwogen wordt, ln ée toe komst electrische locomotieven aan t« schaffen die losse rijtuigen trekken en dus overdag zullen kunnen dienen voor personenvervoer over lange af standen en des nachts voor de goede rentreindienst. Wat het Diesel-electrische materieel betreft zullen tien vijfwagentreinen, die de vernieling hebben overleeft, doch waarvan de motoren onbruik baar zijn, van nieuwe motoren wor den voorzien. Ruim dertig dieselmoto ren van 650 pk. zijn thans in Neder land in aanbouw en in de loop van 1948 hoopt men een beperkt aantal treinstellen in dienst te kunnen ne men. Er zyn nog ongeveer 50 diesel-elec trische locomotieven in dienst, die ge heel een product zijn van de Neder landse industrie en die uitstekend vol doen. Van dit type zijn daarom nog een vijftigtal in bestelling die een weL kome aanvulling zullen vormen. Goederenmateriaal Hoewel de Ned. Spoorwegen zich hebben ontwikkeld tot 'n overwegénd reizigersvervoersbedrijf, wordt met kracht gestreefd naar uitbreiding van het goederenvervoer, een -uitbreiding welke de industriële ontwikkeling van ons land sterk van node heeft. De Duitse roof heeft vooral onder het goederenmateriaal een zeer ern stige ravage aangericht, die slechts met grote inspanning kan worden 'aangevuld. En hoewel de Nederlandse industrie al ruim 500 nieuwe goederenwagens heeft kunnen afleveren, is dit lang niet voldoende om het tekort op te heffen. Daarom zijn bij de Nederland se industrie nog ongeveer 8800 wagens in bestelling, waaronder 4300 kolèn- en 3800 groentewagons. Bovendien zijn 352 zelflossers in bestelling, die voor de Ned. Spoorwegen zelf zullen die nen voor onderhoud van de baan. Nog in de loop van dit jaar zal een deel hiervan worden afgeleverd. De belcon de laadkisten voor het vervoer van huis tot huis, die een groot succes zijn gebleken, hebben «iringend aanvulling nodfg. Daarom zijn in Nederland 1080 gesloten en 800 open laadkisten be steld. De laatsten zullen neg dit jaar worden afgeleverd. Mét de modernisering van banen, stations en seininstallaties wordt ean bedrijf opgebouwd, dat alle dionsfèft, welke ervan gevraagd worden, zal kun nen verrichten. Bij de nieuwbouw en vernieuwing zien de* N.S. vooruit tot ongeveer 1970. Ook dan zal het bedrijf moeten voldoen aan de eisen, welke het Nederlandse volk er aan zal stel len. UITZENDINGEN VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1947 Hilversum I - 301 m. - Nieuwe om 8, 13, 19, 20 en 22.30 uur. KRO - 7.30 Morgengebed; 8.15 Pluk de dag; 9.00 Klassieke muziek; 10.15 Uit het boek Ier boeken; 10.40 Het Scalakoor; 11.00 De Zonnebloem; 11.35 Als de ziele luistert; 12.03 Beet- hovenprogramma; 12.33 Harmonie concert; 13.20 Gram.muziek; 13.50 Van man tot man; 14.00 Lichte plaat jes; 14.20 Klein Duimpje; 15.07 Sym- phonisch middagconcert; 16.30 Solis tenparade; 17.15 Mannenkoor; 17.45 Wat het buitenland leest; 18.00 Het ensemble Fatasia; 18.30 Ned. Stryd- kradhten; 19.25 Voor de jongeren; 20.05 Actualiteiten; 20.20 Kudhaus- concert; 21.20 Wapens in een kloos ter, Hoorspel; 22.10 Avondgebed; 22.45 Katholiek nieuws; 22.50 Dans- orkest Klaas van Beeck;; 23.30 Pot pourri. Hilversum II - 415 m. - Nieuws om 7, 8, 13, 18, 30 en 23 uur. VARA - 7.30 Muziek bij het ontbijt; 8.18 Operaprogramma; 8.50 Voor de vrouw; 9.00 en 9.35 Gram.muziek; VPRO - 10.00 Morgenwyding; VARA - 10.20 De regenboog; 10.45 Zang- recitel; 11.15 Voordracht; 11.30 Lich te orkestmuziek; AVRO - 12.00 Spaanse klanken; 12.35 The Skymas tera; 13.15 Zigeunerorkest; 14.00 Kookpraatje; 14.20 Kerkconceit; 15.00 Boekenschouw; 15.20 Debussy- programma; VARA - 16.00 Marsen eu walsen; 16.30 Tussen twaalf en zes tien; 17.00 Orgelspel door Johan Jong; 17.30 Boyd Bachman; 18.30 Amateurs zetten hun beste beentje voor; 39.00 Praat U rustig verder? 19.15 PTT-Actualiteiten; VPRO - 39.30 Cursus „Het geloof van Israël" 19.50 Vrijzinnig Protestants nieuws? 20.05 „Le miroir de Jésus" van Cap- let; 20.30 Wij voeren om de Zuid? VARA - 21.00 Men vraagt wy draaien: 21.30 Buitenlands week- overzicht; 21.45 Drents programma? 22.15 Radio-film première; VPRO - 22.40 A vond wy ding; VARA 23.15 Symphonisch VrydagavondconcerL

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 2