Wij
Achter de schermen der N.S.
RADIO
Zij, die niet willen meewerken
kunnen ontslag nemen
Plaatselijke prijzencommissies
LAZEN
IN:
Het maandblad voor Chriaten-anti-
militairisten „Militla Christi", orgaan
Tan de vereniging „Kerk en Vrede"
beeft het Augustus no. geheel gewyd
aan het noodlottig gebeuren in Indo
nesië. In een artikel van de hand van
da. J. J. Busrkee Jr. lezen wy:
Erger is, dat het christendom ver-
loren heeft.
Aan de zaak van kerk en zending
wordt onherstelbare schade toege
bracht.
De zendeling Hildering, schrift:
„wy zullen opnieuw staan voor
bet verbeten en zwijgend masker
van de oosterling, waarachter hy
zün haat en wraak zal verbergen.
De weg naar het hart van de In
donesiër zal geblokkeerd zyn door
wrevel. De Nederlandse arbeiders
in zending en missie zullen kun
nen inpakken of voorgoed weg
blijven, want uit hun mond zal de
Indonesiër het evangelie als he
melse biyde boodschap van verlos
sing, vrede en vrijheid niet meer
kunnen of willen horen".
Wij begrijpen de grote moeiiyk-
heden van onze regering, wy zyn
er van overtuigd, dat zy inder
daad met inneriyke tegenzin tot
militair geweld het besluit nam.
Wy kunnen het eohter niet anders
zien: de weg, die de regering op
20 Juli insloeg, is een heilloze weg,
heilloos vanwege het militaire ge
weld, dat in wezen oorlog bete
kent, een onzedeiyk en onchriste-
lijk bedrijf, heilloos ook vanwege
de ontzettende gevolgen.
20 Juli 1947.
Een zwarte bladzyde.
Geen natuurramp! Geen tragiek!
Maar schuld! Schuld van onze re
gering en aas volk! Schuld ook
van Nederlandse kerk en het
Nederlandse christendom!
Hoe zullen wy als christenen,
reeds belast met de grote schuld
van een koloniaal verleden, deze
schuld van vandaag ooit kunnen
dragen
„Vry Nederland" geeft aan de lei
der van de „Tweede Kamerfractie"
van de P. v. d. A. Mr. M. v. d. Gocs
van Naters gelegenheid om de
houding van deze kamerfractie ten
aanzien van het politioneel optreden
ln Indonesië toe te lichten. In het
het slot schryft Mr. v. d. Gocs;
De toen gevolgde actie was een ui
ting van onmacht. Maar zy was
moreel gerechtvaardigd. Misschien
was zij onvertandig. maar in nij
pende dwangposotie niets doen is
ook onverstandig. En denkt ie
mand, dat wy by niets doen, zo
prompt bediend zouden zyn door
de Veiligheidsraad als hot geval is
nu wy wél wat deden?
Omdat de toestand onhoudbaar
was, en omdat wy geen andere
uitweg zagen, hebben wy de Re
gering gesteund, nu zy haar actie
uitdrukkelijk als beperkt en poli
tioneel had aangeduid. Zy heeft
woord gehouden: voor dit woord
hadden wij ons dan ook gaiant
gesteld. Het is een leugen, dat de
actie alleen beperkt is gebleven
(ik vraag acte van erkenning, dèt
zy beperkt was), doordat de Vei
ligheidsraad zyn beroep deed. Al3
generaals zo weinig benul van po
litiek bezitten, dat zy de neiging
hebben om hun eigen regering, die
hen mag bevelen, heen te lopen,
zouden zjj zeker om een Veilig
heidsraad. «ie geen enkele be
voegdheid heeft om hen te beve
len heen te lopen. Het eenstemmi
ge besluit van de Ministerraad, dat
de actie beperkt moest biyven, lag
in Den Haag voor eenstemmige
uitvoering gereed, toen de Veilig
heidsraad nog geen woord had ge
sproken.
En verder:
Om een federaal veiligheidsappa
raat te maken, moeten er fede
rale organen zyn en een federale
regering,' en het is goed, dat het
Nederlandse Statement van deze
week heeft uitgesproken, dat wy
dit nog werkelyk willen. Doen
kunnen w\j het alleen met een per
soneel, dat het ook wil; in plaats
van oude koloniale ambtenaren.
Jonge agressieve. En de regering
én Nederland zyn a sadder but a
wiser one, en we zullen over veel
moeten heen stappen. De Repu
bliek eu Nederland zullen elkaar
moeten „willen", maar we zullen
van de Republiek nog Iets meer
moeten vragen, n.1. om ook Oost-
Indonesië te willen. Het is duide-
ïyk geworden, dat Oost-Indonesië
géén marionettenstaat is, maar
een land met een eigen leven, pre
cies als de Republiek.
Wy zullen de Republiek moeten
willen. Wy zullen rekening moe
ten houden met de tyd, die voor
haar nodig is, om van natlonalls
tische revolutie tot werkelijk be
stuur en zlfch handhavend gezag
te groeien. Nu de toestand niet
meer physiek onhoudbaar is zul
len wjj opnieuw geduld moeten en
kunnen opbrengen, om, by weder-
zydse goede wil, geheel nleuw«
vormen van samen leven op te
kweken, die voor h t komende
tydvak Recht zullen zijn.
De staking bij de Hoogovens
De bedrijfskern neemf geen verantwoording
De directie van de hoogovens^ieel't
een circulaire tot haar arbeiders ge
richt, w.i. o.m. het volgende wordt
verklaard: Na de bevryding hebben
wy ons tot taak gesteld met de me
dewerking van het gehele personeel
het bedrijf weer op te bouwen en tot
een zo groot mogelyke productiviteit
te brengen. Daarnaast hebben wjj
in gestadige samenwerking met de
het personeel vertegenwoordigende
organen alles gedaan wat in ons
vermogen lag. om de arbeidsvoor
waarden en de sociale regelingen te
verbeteren, waarby wy met in-
aohtneming van de door de overheid
gestelde grenzen tot het uiterste
zyn gegaan dit streven om in orde-
ïyke arbeid gemeenschappelyk een zo
groot mogelyke bijdrage te leveren
tot het herstel van het vaderland en
tevens om de moeiiyke omstandig
heden, waarin ons volk na de oorlog
verkeert, voor hen die aan ons be
drijf verbonden zyn, zo drageiyk mo
gelijk te maken, wordt sedert enige
t#d door onverantwoordeiyke elemen
ten tegengewerkt. Sommigen vinden
het geoorloofd zo weinig mogeiyk te
presteren en door bedreiging hun
medearbeiders ertoe te brengen hun
voorbeeld te volgen. Anderen vinden
het de gewoonste zaak ter wereld het
werk te vroeg te beëindigen. Orde
maatregelen, die nu eenmaal in elke
gemeenschap in aller belang noodza-
keiyk zyn. worden stelselmatig ge
negeerd.
Nahst deze betreurenswaardige ge
dragingen van een gedeelte onzer ar
beiders doet zich een ander verschyn-
sel voor, dat nu reeds enige malen
de orde in onze bedryfsgemeenschap
op de ernstigste wijze heeft verstoord
Wjj hebben hier het ook op de z.g.
wilde acties, die daarin bestaan, dat
er door het plotselinge neerleggen
van het werk poogt inwilliging van
bepaalde eisen te verkrygen. De laat
ste uiting van dit verschynsel is de
staking bij de afdeling hoogovens, die
de vorige week is uitgebroken. De
inzet daarvan is de toepassing van de
tariefregeling, die tot in het uiter
ste tegemoet komt aan redelyke
eisen, welke daaraan gesteld kunnen
worden. Zowel de kern, als alle or
ganisaties hadden zich volledig'met
deze regeling accoord verklaard. Des
niettegenstaande heeft men het ge
oorloofd geacht eisen te stellen, die
de uitvoering van deze regeling on-
mogelyk zouden maken, op het zelfde
moment het werk stakende, denken
de zodoende 'aan deze eisen kracht
te kunnen bijzetten, ongeacht de ge
volgen, die deze actie voor de overige
arbeiders, het bedryf en ons land zou
kunnen hebben.
De fabriek is een groot samenhan
gend geheel, dat het niet hebben kan
door kleine groepen in haar werking
te worden verstoord. .Met de meeste
nadruk verklaren wy daarom, dat wy
krachtens de ook ons opgelegde ver-
antwoordelykheid niet langer in onze
opbouwende arbeid, welke in samen
werking met de door het personeel
gekozen vertegenwoordigende orga
nen plaats vindt, wensen gehinderd
tc worden door elementen, die zich
buiten de onmisbare regelen voor een
goede samenleving in de fabriek stel
len.
Daarom wordt by dezen aan elk
een, «11e meent zich niet aan deze
regelen te kunnen houden, gelegen
heid gegeven zijn ontslag te nemen.
Ten aanzien van leder, die van deze
gelegenheid geen gebruik maakt,
nemen wjj als vanzelfsprekend aan,
dat hij bereid Is met ons samen te
werken, wy stellen er prys op daar-
by nadrukkciyk te verklaren, dat
deze samenwerking in wederzijds
goed vertrouwen zal moeten plaats
vinden. Wordt dit vertrouwen in de
toekomst geschonden door het met
voeten treden van de regels van
orde en overleg, dan bescffe men
go«Hl, dat ten aanzien van arbeiders,
die zich daaraan schuldig maken,
maatregelen zullen moeten worden
genomen. Als te zyn in stryd met
deze regels zullen oji. worden be
schouwt! wilde aeties, d.w.z. stakin.
gen, die plotseling uitbreken, hetzij
zonder «lat alle aanwezige wette-
iyke middelen tot overleg zyn ge-
bridkt, hetzy gericht tegen de re
sultaten van een dergelijk overleg.
Hoewel de staking van het werk,
die door een aantal arbeiders van de
afdeling hoogovens is toegepast, een
dringende reden tot ontslag als be
doeld in art. 1639 p van het burger
lijk wetboek oplevert, geven wij hun
alsnog gelegenheid zich tot uiterlyk
Donderdag 21 Augustus a.s. des voor
middags 10 uur, voor werkhervatting
aan te melden, zy, die van deze gele
genheid geen gebruik maken, zijn met
ingang van genoemde datum ontsla
gen.
Van de z.yde van de bedryfskern
werd ons verklaard, dat zy er prys
op stelt mede te delen, dat zy geen
enkele verantwoording voor deze
zy had de directie verzocht met het
publiceren «Ier circulaire vier
twintig uur te wachten, opdat eerst*
overleg gepleegd had kunnen wor
den. De directie wenste aan dit
verzoek geen gevolg te geven.
ons volk hoewel zoals bekend niet
zonder hevige protesten hier en daar
zich 'San ook bij de loons- en prys-
politiek neergelegd.
Geweldige stakingen, zoals in meer
of minder naburige landen, kwamen
hier niet voor. Onze honderdduizen
den georganiserde arbeiders hebben
gelukkig de van liefde voor ons ge
teisterde vaderland getuigende advie
zen van hun leiders opgevolgd. Deze
adviezen zijn gegeven in de veron
derstelling, dat de maatregelen, voort
vloeiende, uit de loon en prijspolitiek
niet alleen getroffen maar ook volle
dig toegepast worden.
Noodzaak der
prijsvoorschrilten
En heel goed dienen we allemaal
in te zien, dat niet alleen de arbeiden
de stand, al vormt zij ook het hoofd
bestanddeel van ons volk, maar allen
van hoog tot laag, daarbij belang heb
ben: ook de fabrikant, de groothande
laar, ook de winkelier!
Als de ontduiking van de prijsvoor-
schriften ook maar enige omvang zou
aannemen, zou dat tot mislukking van
een der belangrijkste maatregelen
voeren met als gevolg ontwrichting
van ons gehele stelsel van handhaving
en wederopbouw. Hogere lonen, sala
rissen en pensioenen zouden het on
vermijdelijke gevolg zijn. Rampzalige
stakingen, stopzetting van de produc
tie en erger misschien zouden niet uit
blijven. Onze gulden zou op de inter
nationale markt meer en meer in waar
de dalen. En dat geldt ook voor ieder
een: naar de tegenwoordige maatstaf
zou iedere daling van de gulden met
één cent neerkomen op verlaging van
ieders inkomen met enige percenten.
Nieuwe loonsverhoging dus, nieuwe
stakingen, meer ellende. Nieuwe red
ders van het vaderland zouden op
staan en willicht een al te gretig oor
vinden van vele ontmoedigden en be
rooiden. En wat dan?
Het is daarom een ieders plicht naar
zijn beste vermogen mede te werken
tot volledige respectering der rege
ringsmaatregelen, onverschillig of we
het met de regering overigens eens
zijn of niet.
In een volgend artikel hopen we
uiteen te zetten wat een ^plaatselijke
Prijzencommissie is en hoe ze haar
taak denkt uit te voeren. We willen
er nu al vast van zeggen, dat ze er
evengoed voor winkeliers en onderne
mers is, van wie ook velen het lang
niet gemakkelijk hebben, als voor de
consument en principaal; dat ze geen
verlengstuk is van de bestaande amb
telijke prijzencóntrole; dat ze geen
opsporings- of andere politiebevoegd-
heid heeft en dat ze hoopt door be
middelend optreden mede te werken
tot verbetering van de verstandhou
ding tussen winkeliers en onderne
mers enerzijds en de klant anderzijds.
Vijfjarenplan voor electrificatie
Vooruitziende blik gaat tot 1970
In de afgelopen jaren is vrijwel geen maand voorbij gegaan, zonder dat
met enige feestelijkheid een herstelde brug werd geopend, een ljjn op
nieuw in gebruik werd genomen of werd geherelectrificeerd. Thans,
nu bet noodherstel achter de rug is, schijnt het of dc activiteit tot
stilstand is gekomen. Men timmert niet meer zoveel aan de weg, maar
achter de schermen wordt intensief gewerkt, teneinde de ontwikke
ling van het vervoer bij te houden en een bedrijf op te bouwen, dat
meer nog dan voor de oorlog aan de eisen, welke Nederland moet stel
len kan voldoen. De spoorwegen moeten gezien worden als een lande
lijk verkeerssysteem, als het skelet van het Nederlandse verkeersappa-
raat. Men streeft naar een vervoerseconomisch volledig verantwoord
bedrijf, waarby een van de voornaamste eisen is, dat de spoorweg naar
dc klant moet komen en niet omgekeerd.
Tot nog toe kenden de Nederlandse
Spoorwegen stoom-, electrische en die
pel-electrische tractie. Than is beslo-
circ.ulaire wenst op zich te nemen., ten de electrificatie uit te breiden tot
11 hllrl ,1a Ia l'AP'.AAÏlf n,Af llAf a! 1 A liïnAn ...AAMnn
Sedert enige tijd oefenen ook in onze
omgeving Prijzencommissies haar taak
uit. Omdat wij vernamen, dat velen
een verkeerde voorstelling omtrent
aard en werkwijze dezer commissies
hebben, achten wij het wenselijk, in
een tweetal artikelen een enigszins uit
voerige toelichting op een en ander te
geven.
Ons land is heel arm, niemand zal
daaraan nog twijfelen. Nog dagelijks
wordt er veel meer verbruikt (is ver
teerd) dan er wordt voorgebracht (is
verdiend. (Daarom is de armoede voor
lopig niet op te heffen.
Het streven onzer regering is daarop
dan ook niet gericht Ze tracht slechts
door allerlei maatregelen te voorko
men, dat onze armoede zal toenemen
en leiden tot een volkomen ontwaar
ding van onze gulden.
Een van die maatregelen is de door
haar gevoerde loon- en prijspolitiek..
Deze heeft tot doel prijzen en lonen zo
danig met elkaar in overeenstemming te
brengen en vast te stellen, dat de mas
sa van ons volk, zonder verdere loons
verhoging een eenvoudig bestaan
vindt, zonder dat de neringdoende
in de ruimste zin genoemd de kans
op een redelijk bestaan wordt ontno
men.
Natuurlijk ligt het voor de hand, dat
zowel producent als winkelier en con
sument terug verlangen naar de tijd
van onbelemmerde prijsvorming, toen
voor de consument in het algemeen
slechts de vraag gold, waar hij de bes
te waren voor de laagste prijs kon ko
pen en producent en winkelier door
de vrije concurrentie gedwongen, hun
hemdeden om onder inschakeling van
hun energie en handelstalenten zoveel
mogelijk aan die vraag tegemoet te
komen. Maar even natuurlijk, hoewel
minder goed aan te nemen is het, dat
we helaas de loon- en prijsregeling tot
heden en voorlopig niet missen kun
nen: We moeten ze noodgedwongen
aanvaarden.
Tot op heden heeft de massa van
"^p'e lijnen, waarop de vervoersdicht-
heid zo groot is ,dat deze de kosten
electrificatie rechvaardig. En
waar de electrificatie niet verant
woord is door een te geringe bezet
ting, zal worden overgegaan tot invoe
ring van diesel-electrische tractie. De
uitvoering van deze plannen zal een
periode van vijf tot tien jaar 'vergen.
Nieuwbouw
Dit brengt mee, dat men thans by
de bouw van tractiematerieel met de
ze plannen rekening dient te houden,
Veel van het nu gebruikte materieel
is verouderd of na de oorlog opge
lapt, zodat in de komende jaren met
een grote afschrijving rekening gehou
den zal moeten worden. Bij de bouw
van nieuw materiaal zal worden ge
streeft naar een veel grotere mate
van uniformiteit. Zo zal worden voort
gegaan met de bouw van het bekende
gestroomlijnd materieel, waarvan
thans 331 wagenbakken, ter vorming
van twee- en vierwagenstellen in uit
voering zijn.
Voorts worden bij Zwitserse en Ne
derlandse fabrieken 10 electrische loco
motieven gebouwd van 4500 pk., die
reeds tijdens de oorlog zijn ontwor
pen. Deze locomotieven zijn geschikt
zowel voor snel- als goederentreinen
en de gereedkomst ervan wordt in
1948 verwacht. De eerste zal vermoe
delijk omstreeks Februari worden af
geleverd, waarna er ongeveer elke
maand één zal volgen.
N.V. Werkspoor is op het ogenblik
bezig een serie van 15 diesel-electri
sche locomotieven te bouwen, elk van
250 pk., waarvan de aflevering nog
dit jaar wordt verwacht. Ter vervan
ging van de thans -gebruikte Ameri
kaanse legerlocomotieven, die slechts
dienen ter overbrugging van het be
staande tekort aan tractiemateriaal,
wordt naar een Nederlands type een
diesel-electrische locomotief van 1000
tot 1200 pk. ontworpen, die een snel
heid van 100 tot 125 km. per uur zal
kunnen ontwikkelen.
Electrisch materiaal
De behoefte van electrisch materiaal
is buitengewoon groot, omdat niet al
leen veel is vernield, maar de voort
schrijdende electrificatie ter vervan-
gin van het gestolene en niet terugge
keerde stoommateviaal nog meer mate
rieel nodig maakt. Van bestaande wa
gentreinen zullen driewagentreinen
worden gemaakt, waarvoor thans der
tien tussenrijtuigen worden gebouwd.
Voorts worden gebouwd 29 tw?e en 65
vierwagentreinen, alle gestroomlijnde
treinstellen, terwijl plannen bestaan,
om hieraan nog 41 twee en 20 vierwa
gentreinen toe te voegen. Men hoopt
in 1948 van dit materiaal 14 vier- en
4 tweewagentreinen in dienst te kun
nen stellen, alsmede de 13 tussenrij
tuigen. Het overige materieel ver
wacht men in de loop van 1949 in
dienst te kunnen stellen, hoewel alles
FtUlLLEJON
door Anthony Berkeley
50)
tikte
Juditli boog voorover en
Mouse op zijn schouder.
„Mynhcer Ohitterwick zegt, dat
wy naar Earlshaze terug moeten"
„Wat? Terugryden? Uitstekend, 'n
Nieuw idee gekregen, Ohitterwick?"
„Ja, Ik geloof... Ik moet onderzoe
ken, of... Laat in ieder geval alles
aan my over. Alleen moet mevrouw
Sindair een excuus virfden v«>or on
ze terugkeer...
Judith en Mouse bleken te bcgry-
pen, hoe men zich tegenover een de
tective te gedragen heeft. Zy stelden
verder geen vragen. Mouse keerde de
wagen en terug ging: het.
Mevrouw Sinclair scheen weinig
moeite te hebben met het zoeken
naar een uitvlucht.
„O. juffrouw Goole zei ze vrien
delijk. ..het spyt me, dat ik u weer
lastig moet vailen, maar ik heb mijn
handschoenen vergeten. Neen, doet u
geen moeite, ik zal ze zelf wel zoe
ken. Ik denk, dat ik ze op de divan
heb laten liggen. Ik loop gauw even
naar boven. Bovendien heeft myn-
heer Ohitterwick u nog wat te vra
gen".
„Ja" zei mijnheer Ohitterwick, „eh
ja..."
„Nu, mynheer Ohitterwick?" spoor
de juffrouw Goole hem aan.
„Het was Iets over een bril".
Mynheer Ohitterwick sloeg juf
frouw Goole oplettend gade, maar
zy scheen niet tc schrikken.
„Over een bril?" herhaalde zy
kalm, „en wat kan ik u over een
bril vertellen?"
„O" zei mynheer Ohitterwick, „het
is eigenlyk een kwestie die weinig om
het ïyf heeft. Maar ik herinner me,
dat juffrouw Sinclair in het hotel
s. .rk naar de maj... naar de man
zat te staren en ik veronderstel
daarom, dat zy bijziende was. Is dat
juist ?J'
„Ja" bevestigde juffrouw Goole
zonder veel belangstelling, „zij droeg
altijd eey bril, maar op de morgen
van haar aankomst in Londen brak
deze en zy had geen reserve mee
genomen".
„Dat dacht ik al" zei mynheer
Ohitterwick en men kon hem «aan
zien dat hy tevreden met zichzelf
was, „kunt u my zeggen, hoe sterk
de glazen van juffrouw Sinclair's
bril waren? Ongeveer van dezelfde
sterkte als de uwe?"
„Ja dat is wel mogelyk" zei juf
frouw Goole onverschillig, „misschien
iets sterker".
„Mag ik dan misschien even door
uw bril kyken, juffrouw Goole?"
vroeg mynheer Ohitterwick met alle
overredingskracht die hy bezat, „ik
wil weten of juffrouw Sinclair erg
bijziende was".
„Juffrouw Sinclair's reserve bril
ligt boven" antwoordde de laatste on
vriendelijk, „indien u werkelyk wenst
te weten, welke lenzen zy gebruikte
zal ik die voor u halen!"
Mynheer Ohitterwick protesteerde
„O neen, dat wil ik in geen geval
hebben. Het is niet nodig, dat u he
lemaal naar boven loopt. Het ls me
al voldoende, indien ik even door uw
bril mag kyken". Dat was inderdaad
de waarheid, maar mynheer Ohitter
wick wist, dat de beste leugenaars
steeds zoveel mogelyk gebruik van
de waarheid maken.
„Ik vrees, dat het niet hetzelfde
is" zei juffrouw Goole, biykbaar
vastbesloten onder geen beding haar
bril uit handen te geven, „myn gla
zen zijn beslist zwakker".
„Oh". Mynheer Ohitterwick keek
teleurgesteld.
„Maar ik wil met plezier de bril
van boven halen".
„Nee, heus niet" protesteerde mijn-
heer Ohitterwick, „het is werkelyk
niet zo belangrijk. Ha, daar komt
mevrouw Sinclair". Beleefd liep hy
haar door de grote hall tegemoet.
„Heeft u uw handschoenen gevon
den?"
„Ja, dank u, zij lagen inderdaad
op de divan".
„Bezorg me snel wat peper", fluis
terde mynheer Ohitterwick haar toe,
zodat de andere twee het niet kon
den horen.
(wordt vervolgd)
natuurlijk afhankelijk is van de aan
voer van de materialen.
Welk type materiaal men daarna zal
aanschaffen, vormt nog een object van
studie. Overwogen wordt, ln ée toe
komst electrische locomotieven aan t«
schaffen die losse rijtuigen trekken en
dus overdag zullen kunnen dienen
voor personenvervoer over lange af
standen en des nachts voor de goede
rentreindienst.
Wat het Diesel-electrische materieel
betreft zullen tien vijfwagentreinen,
die de vernieling hebben overleeft,
doch waarvan de motoren onbruik
baar zijn, van nieuwe motoren wor
den voorzien. Ruim dertig dieselmoto
ren van 650 pk. zijn thans in Neder
land in aanbouw en in de loop van
1948 hoopt men een beperkt aantal
treinstellen in dienst te kunnen ne
men.
Er zyn nog ongeveer 50 diesel-elec
trische locomotieven in dienst, die ge
heel een product zijn van de Neder
landse industrie en die uitstekend vol
doen. Van dit type zijn daarom nog
een vijftigtal in bestelling die een weL
kome aanvulling zullen vormen.
Goederenmateriaal
Hoewel de Ned. Spoorwegen zich
hebben ontwikkeld tot 'n overwegénd
reizigersvervoersbedrijf, wordt met
kracht gestreefd naar uitbreiding van
het goederenvervoer, een -uitbreiding
welke de industriële ontwikkeling van
ons land sterk van node heeft.
De Duitse roof heeft vooral onder
het goederenmateriaal een zeer ern
stige ravage aangericht, die slechts
met grote inspanning kan worden
'aangevuld.
En hoewel de Nederlandse industrie
al ruim 500 nieuwe goederenwagens
heeft kunnen afleveren, is dit lang
niet voldoende om het tekort op te
heffen. Daarom zijn bij de Nederland
se industrie nog ongeveer 8800 wagens
in bestelling, waaronder 4300 kolèn-
en 3800 groentewagons. Bovendien zijn
352 zelflossers in bestelling, die voor
de Ned. Spoorwegen zelf zullen die
nen voor onderhoud van de baan. Nog
in de loop van dit jaar zal een deel
hiervan worden afgeleverd. De belcon
de laadkisten voor het vervoer van
huis tot huis, die een groot succes zijn
gebleken, hebben «iringend aanvulling
nodfg. Daarom zijn in Nederland 1080
gesloten en 800 open laadkisten be
steld. De laatsten zullen neg dit jaar
worden afgeleverd.
Mét de modernisering van banen,
stations en seininstallaties wordt ean
bedrijf opgebouwd, dat alle dionsfèft,
welke ervan gevraagd worden, zal kun
nen verrichten. Bij de nieuwbouw en
vernieuwing zien de* N.S. vooruit tot
ongeveer 1970. Ook dan zal het bedrijf
moeten voldoen aan de eisen, welke
het Nederlandse volk er aan zal stel
len.
UITZENDINGEN
VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1947
Hilversum I - 301 m. - Nieuwe om
8, 13, 19, 20 en 22.30 uur.
KRO - 7.30 Morgengebed; 8.15 Pluk
de dag; 9.00 Klassieke muziek; 10.15
Uit het boek Ier boeken; 10.40 Het
Scalakoor; 11.00 De Zonnebloem;
11.35 Als de ziele luistert; 12.03 Beet-
hovenprogramma; 12.33 Harmonie
concert; 13.20 Gram.muziek; 13.50
Van man tot man; 14.00 Lichte plaat
jes; 14.20 Klein Duimpje; 15.07 Sym-
phonisch middagconcert; 16.30 Solis
tenparade; 17.15 Mannenkoor; 17.45
Wat het buitenland leest; 18.00 Het
ensemble Fatasia; 18.30 Ned. Stryd-
kradhten; 19.25 Voor de jongeren;
20.05 Actualiteiten; 20.20 Kudhaus-
concert; 21.20 Wapens in een kloos
ter, Hoorspel; 22.10 Avondgebed;
22.45 Katholiek nieuws; 22.50 Dans-
orkest Klaas van Beeck;; 23.30 Pot
pourri.
Hilversum II - 415 m. - Nieuws om
7, 8, 13, 18, 30 en 23 uur.
VARA - 7.30 Muziek bij het ontbijt;
8.18 Operaprogramma; 8.50 Voor de
vrouw; 9.00 en 9.35 Gram.muziek;
VPRO - 10.00 Morgenwyding; VARA
- 10.20 De regenboog; 10.45 Zang-
recitel; 11.15 Voordracht; 11.30 Lich
te orkestmuziek; AVRO - 12.00
Spaanse klanken; 12.35 The Skymas
tera; 13.15 Zigeunerorkest; 14.00
Kookpraatje; 14.20 Kerkconceit;
15.00 Boekenschouw; 15.20 Debussy-
programma; VARA - 16.00 Marsen eu
walsen; 16.30 Tussen twaalf en zes
tien; 17.00 Orgelspel door Johan
Jong; 17.30 Boyd Bachman; 18.30
Amateurs zetten hun beste beentje
voor; 39.00 Praat U rustig verder?
19.15 PTT-Actualiteiten; VPRO -
39.30 Cursus „Het geloof van Israël"
19.50 Vrijzinnig Protestants nieuws?
20.05 „Le miroir de Jésus" van Cap-
let; 20.30 Wij voeren om de Zuid?
VARA - 21.00 Men vraagt
wy draaien: 21.30 Buitenlands week-
overzicht; 21.45 Drents programma?
22.15 Radio-film première; VPRO -
22.40 A vond wy ding; VARA 23.15
Symphonisch VrydagavondconcerL