OOSTENRIJKS PROBLEMEN: Opbouw, afbraak en olieschandalen Nederland moet Toeristencentrum worden R>uwm als voetballer Een nog niei gewonnen revoluiie SALZBURG III (slot) De affaire Zistersdorf heeft verstrekkende gevolgen (Van onte niiwalc verslaggever) Laat ons beginnen bij het begin: Oostenrijk heeft grondstoffen nodig die het kan verwerken, dan exporte ren en vervolge»» inkopen. Duidelijk en eenvoudig, nietwaar? Maar mo menteel worde» de stroomloze uren plotseling weer ingevoerd en staken de stadsdienst®» (autobus en Obus) de dienst daar er geen stroom en brandstof meer komt. Hoe dat zit? Zisterdorf leverde olie •n benzine zodat Oostenrijk uit eigen middelen kon putten om zijn invoer en zijn machine's op gang te brengen. Xnige dagen geleden, men weet het uit de pers, stopte voor de raffina derij één enkele vrachtwagen bemand met Sowjet-eeldaten. Met een hand vol mannen zette men de terreinen 11 Punt De fabrieken waren Sowjct- bezit geworden en de olie werd aan de handel onttrokken, verscheept of tegen een tienvoudige prijs openbaar In Wenen zwart verkocht Toewijzin gen aan openbare vervoermiddelen, aan fabrieken en automobilisten ver vielen. Stop ligt de industrie, stop staat het verteer. Maar nu het mooi ste! De raffinaderij is Engels bezit. Het enige wat Amerika en Engeland tot nu toe ondernomen hebben is pro testeren. „WU staan verbaasd..", heet te het in de nota. Daarom reist een Oostenrijks minister nu naar Zwitser land om daar olie en benzine te ko pen! Daarom stookt het nu met de productie en het vervoer. Want de olie uit Zisterdorf wordt door de Sowjets ook op de Zwitserse markt gebracht en vandaar uit weer door Oostenrijk aangekocht, maar dat kan nog wel even aanlopen, want de Schil ling is ook. WJ de zelfgenoegzame Zwitsers niet in tel. Krankzinniger kan het niet en dat dit alles geschiedt zonder slag of stoot en maar rustig doorgaat terwijl hemel #n aarde wordt bewogen om de im port te bevorderen dat is toch wel het toppunt Onder zulke omstandigheden voltrekt zich de opbouw en al merkt men er niets Indrukwekkends van, toch is alom een taaie werklust te be speuren. Een brug wordt hersteld, een fabriek gaat draaien. De Steyrwerke gouden volop kunnen produceren als er maar grondstoffen kwamen. ZU ont vingen 6 (zes) banden en konden zo doende één traetor afleveren. Wachten is de leus. Wat enerzijds met de groot- DINSDAG 2X SEPTEMBER Hilversum I - SM m. - Nieuws om 7, 8. 15. 19, 20 en SkJt uur. KRO - 7.30 llorgcngebodf 8.15 Pluk de dag; 9 09 Lichtbaken; 9.30 Bach- programma; 19.it Voor de kleuters; 10.15 Oude muziek; 10.40 Voordracht; 10.50 Gram.plaUn; 11.30 Als de ziele luistert; 11.40 Belgisch programma; 12 03 Pianoveerdracht; 12.33 en 13.20 Het orkest zonder naam; 13.50 Elck wat wils; 13J0 Lening over de vrouw In het vroegere Egypte; 15.00 Wage- naar programma; 11.00 De Zonnebloem 1630 Na Schooltijd; 17.05 Planokwar tet: 18.00 VoBmUedcrenkwartet; 18.20 Sportpraatje; 19.96 Actualiteiten; 20.20 flymphonisch concert; 22.15 Avondgob. 22.45 Strijkkwintet Hilversum II - Al» ua. - Nieuws om 7. 8. 13. 18. S0 en U uur. AVRO - 7.30 en 8 15 Grara.platcn; 8.45 Symphonisch programma; 9.15 Morgen Wijding; 9.35 Arbeidsvitaminen; 10.50 Voor de kleuters: 11.00 Mozartprogram 12.00 Ensemble Jetty Cantor; 13.15 The Skymastors; 14.00 Naaicursus 14.30 Reportage 100-jarig bestaan van het Koningklijk Instituut van Ingenieurs; 16.05 Radio-matiné; 16.40 De schoolbel 17.00 Kinderkoor; 17.30 Zigeunerorkest 19.30 Muziek »R de Nederlanden; 20.03 Reportage; 2915 Bonte Dinsdagavond- trein met o.a. Willy VervooVt; 21.30 Contact; 22.11 Buitenlands weekover- glcht; 22.30 Ptsmerecital; 23.15 Schu- mannprogrannna. ste moeite wordt opgebouwd wordt met even taaie volharding door een der partijen in dit krankzinnige schaakspel weer afgebroken. Opbouw-tentoonstelling Terwijl Wenen nog de merktekenen draagt van de bombardementen, ter wijl overal op de statige paleizen enorme conterfeitsels van Stalin de muren dekken heeft men een Opbouw- tentoonstelling georganiseerd die een prachtig overzicht biedt van wat werd bereikt en wat nog te wachten staat. Het is niet alles toekomstmuziek. Neen, met gigantische kaarten en* tabellen toont „Wien baut auf" wat reeds werd bereikt en het is verba zingwekkend als men zich realiseert dat dit alles vrijwel zonder hulp van buitenaf werd klaargespeeld. Een reusachtige fotomontage „Chaos" ge naamd geeft een beeld van het Wenen 1945; dan volgen gegevens en foto's over de moeizame schreden van het herstel. Daartussen vrdgen de kunst zinnige wandtapijten en gebrandschil derde vensters de aandacht, die We nen in de loop der eeuwen voorstel len. Een barokke pracht, die de aan dacht weet vast te houden en die de Weners weer besef moet geven van de onvergankelijke schoonheid hun- per hoofdstad. Wat zou kannen als Te zelfder tijd opent de Wiener Messe zijn poorten en toont aan de duizenden bezoekers wat men zou kunnen maken als.... Als er grond stoffen kwamen. Als er geïmporteerd kon worden. Als er wat eenstemmig heid zou bestaan bij de bestuursorga nen en als men het eindelijk eens beu was om elkaar te bestrijden^ Want even dreigehd als de innerlijke on enigheid is de bedreiging van buiten af. Duizenden D.P.'s (Displaced Per sons), verenigd in gewapende benden, trekken moordend en plunderend door het land, brandschatten de hoeven en terroriseren een landstreek. De luxe baden boden tot nu toe toevlucht aan duizenden Joden, die na de oorlog een woonstede zochten. Nu de Amerika nen hen 'n kamp hebben aangewezen en het bevel gaven de badplaatsen te- ontruimen, dreigen zij met de totale vernietiging van de badhotels. Stuk voor stuk tollen zij de hotels opbla zen als zij moeten vertrekken.. Zo iets ware bij ons volmaakt onmoge lijk, maar Oostenrijk moet het zich laten aanleunen en zoals altyd betaalt de kleine man de gebroken ruiten. Wenen met zijn talloze bars, restau rants en Tanzlokale, Wenen met zijn sublieme opera's, zijn theaters en zijn cabarets: het danst een dodendans als niet zeer snel en «effectief orde wordt geschapen in het machtenconflict. Maar hoe? De bondskanselier ontving een scherpe nota van Sowjetzijde: daar hij steun van Amerika had aanvaard had hy een buitenlandse mogendheid op on geoorloofde wijze in Oostenrijks bin nenlandse aangelegenheden betrok ken. Dat wenste men niet De muren kraken Zo rolt dag na dag de kaleidoscoop der politieke vrijbuiterij met bonte accenten naar het volgend tafereel Wenen zingt en speelt weer, Wenen werkt en Wenen leeft maar de mu ren kraken. Het spook der inflatie, de angst voor verdere prijsstijgingen, de ongehoord hoge,, toeslag, die als be lasting wordt geheven op verkeer en energie-middelen, dat alles vormt een welkom object voor de satirieke pers, die in woord en geschrift de noden van iedere dag veraanschouwelijkt „Morgen: Waterkaarten", schrijft „Der Igel". Want de angst voor de droogt#, die de bergmeren en. de be ken van water berooft en die de wit te steenkool vernietigt leeft overal. „Het gaat bergafwaarts", is de alge mene tendenz. „Volgende winter zal het nog erger zijn dan ooit", meent men. En ten slotte vertrouwt men op een wonder, want de dreigende Sow- jetmacht in de Oostenrijkse gebie den. de slappe protesten tegen de Zis terdorf er-affaire, dat alles jaagt naar een climax, naar een uitbarsting, die men hoe langer hoe openlijker: oorlog noemt. Niemand zal hier kunnen pro feteren en niemand zal de situatie kunnen overzien, maar Oostenrijk staat voor een beslissing, die zijn ver der of niet-verder moet bepalen. De Zisterdorfer-affaire grijpt iedere dag dieper en verwoestender in het leven in. Steeds meer raderen staan stil en steeds meer werk blijft ongedaan. Nog is het einde niet te zien. Maar Oosten rijk wacht in angst en vrezen op de gevolgen Nadruk verboden. Wenen, September 1947. Vijftig millioen deviezen (Van onze Haagse correspondent) Den Haag, 18 Sept. Volgende maand zal de overheid beginnen, zulks in samenwerking met particuliere instel lingen, om ons land meer geschikt te maken voor het buitenlandse toe risten-verkeer. Men heeft een drie jarenplan opgesteld dat tracht de vooroorlogse inkomsten van 10 milli oen. welke wij trokken uit het vreem delingenverkeer op te voeren tot 50 millioen. Dit houdt in dat het aantal buitenlanders, dat Nederland bezoekt zal moeten worden verdubbeld, ter wijl men ook moet trachten hen lan ger vast te houden. Wat er aan mankeerde. Men is tevreden over het afgelo pen seizoen. Vele buitenlanders heb ben n.1. ons land bezocht en in het algemeen was men in grote trekken wel tevreden. Hoewel de bollen een grote trekpleister waren, niet minder dan 2000 Amerikanen kwamen daar-r om hier hun dollars verteren. Scheve- ningen bleef de kroon spannen. Ook de andere badplaatsen trokken hon derden buitenlanders. Het stemt de autoriteiten tot vol doening. dat gebleken is. dat de vreemdelingen-industrie ons wel ligt De buitenlandse gasten werden alge meen goed. hartelijk en hoffelijk ont vangen. Ons volk is wat dit betreft aanmerkelijk gedisciplineerder gewor den. Zelfs de gerokte Schot onder vond geen hinderlijke belangstelling Niettemin is men zich in Den Haag wel bewust dat er nog veel verbe terd zal moeten worden voor men bo vengenoemd plan verwezenlijkt kan zien. In de eerste plaats zal het no dig zijn de accomodatie uit te brei den en te perfectionneren. Grote aan dacht wil men gaan besteden aan de wederopbouw van hotels. Het moet niet uitgesloten worden geacht, dat ook hotelbouw prioriteit zal verkrij gen. Overigens wil men proberen door een gerichte propaganda de pen sions te verbeteren en de hygiëne in in pensions en hotels onder handen te nemen, door het propageren van meerdere badkamers, wasbakken, dou ches enz. Het is erg jammer, dat vele buitenlandse gasten bezwaren had den tegen gebrek aan hygiëne. Drin gend noodzakelijk zal het eveneens zijn, aldus onze zegsman, dat de grenscontrole vergemakkelijkt wordt en volkomen correct wordt uitge voerd. Minder ervaren grensbeambten hebben door ondeskundige en ontacti sche toepassing der grenscontróle on ze douane in het discreriet gebracht Fooienstelsel De voornaamste grief van de bui tenlandse gasten was: het fooienstel sel Fooi voor de ober, de tramcon ducteur. de taxichauffeur, de cassa- wachter bij de bioscoop, de ouvreuse, de serveersters, de toiletjuffrouw enz. Historisch is bijv. het volgende: twee charmante Frangaises wilden in Sche- 1L Weer droop mijnheer Bof af, maar nu voor alle zekerheid achter uit lopend, want hij durfde de aap geen seconde uit het oog te verliezen. Toen hij eindelijk zijn dekstoel had bereikt, trilde hij nog van opwinding en ergenis. „Wat een betrekking," gromde hij, „je hele leven lang met dat beestengespuis te moeten optrek ken. Vermóórden moest ik dat beest, maar ja, zo'n mooie aap is straks in Europa wel 200 gulden waard en dan bedenk je je wel tweemaal, vsordat je het ondier met kooi en al in de golven smijt. veningen gebruik maken van de on dergrondse toilet, doch de onverbid- dellijke toilet juffrouw, met vermoe delijk geen belangstelling voor devie zen, weigerde steevast de tol in francs Maar, als de nood het hoogst is, is de redding het meest nabij. Na minuten redekavelen kwam er een Hollandse dame. die ten slotte de tol voor de beide Parijse meisjes betaalde. Daar na konden ze het heiligdom betreden. Met een greintje gezond verstand begrijpt men hoe uiterst onaange naam der gelijkt gebeurtenissen zijn voor het vreemdelingenverkeer. Overigens moet ons van het hart, dat het fooienstelsel inderdaad is ont aard. De ober, die niet meer dan 10% krijgt, laat zijn gevoelens maar al te duidelijk blijken, terwijl zowel obers als taxichauffeurs steeds vaker de fooi bij de prijs inberekenen en dan nog rekenen op een toegiftje. Gerichte propaganda De overheid begrijpt, dat wij over drie jaar onze deviezenpot kunnen stijven met 50.000.000 gulden per jaar, voortvloeiende uit buitenlandse-toe- ristenverkeer. Daarom begint zij in samenwerking met de KLM, de Ned. Reisvereniging, het ANW, Spoorwe gen, binnen- en buitenlandse reisbu- reaux een intense actie. Deze actie zal twee polen hebben. Allereerst bewerkt men het buiten land om de aandacht te vestigen op ons goede Nederland en op de twee de plaats bewerkt men de Nederland se publieke opinie speciaal in de be kende toeristencentra's, teneinde on aangenaamheden, zoals bovengenoemd zoveel mogelijk in de toekomst te voorkomen. Uit goede bron vernemen wij nog nader, dat vferwacht kan worden, dat de vreemdelingenindustrie om een lelijk woord te gebruiken een zekere mate van prioriteit zal ver krijgen wat betreft de aanschaffing van bouwmaterltlen, linnengoed, sanitaire artikelen, serviesgoed, meu- lair, dranken, levensmiddelen enz. Igor Sikorsky is een groot man; Rus van origine, thans Amerikaan van nationaliteit, was hij-de derde, die de gouden medaille verwierf van de Fé dération Internationale Aéronautique voor zijn belangrijke wetenschappe lijke verdiensten inzake de ontwik keling van de luchtvaart No. 1 en 2 aan het firmament van de vliegwe reld waren Lindbergh en Willey Post. Wie Lindbergh is weet men; Willey Post was de één-ogige halfbloed In diaan reeds gesneuveld op het veld vait ócr die de machtige prestatie v5?7^11een-om-de-wereld in een klein vliegtuigje verrichtte, later weer in de schaduw gesteld door de prestaties van Howard Hughes en thans door Captain Odom, de piloot van Reynolds Bombshell, het reclamevliegtuig van de vulpenmagnaat Wij achten de plaats van Sikorsky in dit milieu te laag gewaardeerd, want over de Oceaan was toch wel iemand gevlogen en om de wereld ze ker ook Vroeg of laat. Maar Sikorsky heeft ons de helicoplére gebracht. Eigenlijk moeten wij thans over hef- schroefvliegtuig spreken in verband met de actie onze luchtvaarttaai van vreemde smetten vrij te houden. De Sikorsky S 51, het hefschroefvlieg- tuig hebben wij thans ook. Het is ge kocht in Amerika en reeds in ons land aangekomen. Wij hebben deze S 51 aan een studiecommissie ter be schikking gesteld, die thans^de practi- sche kant van deze zaak beschouwt. Natuurlijk zijn de KLM en PTT in deze commissie vertegenwoordigd. Het postverkeer kan zeer belangrijk ge diend zijn door het vervoer per hef- schroefvliegtuig. Als men het toestel geheel vol laadt (met een vracht van een kleine 400 kg) kan het maar 80 km ver komen. Dat is nog niet veel; men zou er de post van Amsterdam naar_Rotterdam mee kunnen vervoe ren. De grootste snelheid is 165 km, doch het nuttigste is om op 120 km snelheid te blijven vliegen. Dan ver bruikt het iets minder dan een liter benzine per kilometer. Het toestel Deux-peices zullen dit najaar veel ge dragen worden. Een flatteus model van wollen tricot met zwarte ceintuur en borstzakje, dat heerlijk warm zal kleden. Tijdens de jaarlijkse rijdag in Soestdijk voor de Kon. Familie woonden de prinsesjes te paard de demonstralies bij. Hier ziet men Prinses Beatrix en Irene. weegt leeg nog geen 1700 kg. Wanneer «men deze cijfers bekijkt kan men zeg gen, dat de S 51 sneller is dan een acht cylinder automobiel, maar ook duurder in gebruik moet worden geacht. Verder liggen de prestaties niet zover uiteen. Men heeft dus in feite met een vliegende auto te ma ken, die rechtstandig omhoog kan klimmen (tot vier kilometer), die kqn stilstaan in de lucht en ookvoor uit komen. Acht jaar geleden Nog maar acht jaar geleden zo lazen wij in een luchtvaartblad zei de president van United Aircraft te gen Sikorsky: ,-,Ik heb die helicoptère van u op de film gezien; het toestel deed van alles, klimmen, stilstaan, achteruitgaan, maar nooit zag ik het gewoon vooruitvliegen". „Ach," ant woordde Sikorsky, „dat is een van de kleinigheden die nog niet opgelost zijn." Zover is het dan toch gekomen. Maar wanneer men dat ding zo in de lucht ziet hangen, zich als een spin tegen de wolken krabbend, dan komt men er niet af met 'n gezegde als: „Ik vind dat wel aardig". Neen, dat hefschroefvliegtuig is nog lang niet in zijn eindstadium, het moet nog een grote ontwikkeling doormaken, doch zeer, zeer belangrijk is, dat het de eerste vinding is om de luchtmacht over haar zwakke punt heen te bren gen. Het vliegtuig heeft feitelijk een am- phibie-bestaan: het vliegt in zijn ele ment, maar het doet ook rijden op de grond (landen en startenT, waarop het niet thuis hoort. Het rijdt dan met abnormale snelheid over cementen banen, sneller dan een auto, teiwijl een auto toch veel beter gebouwd is voor dat doel. Dit kortstondigge ver blijf op de aarde is het zwakke punt van het vliegtuig, juist omdat zijn landingssnelheid te groot is. Het hef schroefvliegtuig kan met een snelheid van practisch 0 km/uur op de aarde neerkomen of zich er van losmaken. In principe heeft Sikorsky met zijn S 51 dus het vliegtuig over zijn fatale punt heengebracht, nu is het nog een kwestie van aanpassen, van groei van het huidige hefschroefvliegtuig tot volwaardig vervoermiddel. f „En w(j konden ze toen niet in onze fegisters vinden. Stuurde U de foto's, él* ik voor U liet maken, toen mis- tehien naar Amerika?" J ia" zei manheer Chitterwick, die tljn j»óein inhield, „dat deed ik. Waar- 9tr>?" „Ik zou gaarne weten, mijnheer, van Wie die vingemfdrukken afkomstig ten' „Waarom, hoofd-inspecteur?" riep BUjnheer Chitterwick opgewonden uit. fceeft U heeft U iets bijzonders uit Amerika vernemen?" „Zy vonden het beter mij het be- flcht rechtsstrceks te doen toekomen. mijnheer Chitterwick", antwoordde Morcsbey, op zijn hoede. „Maar waarom? Wat lieten zij U weten?" „Mm! Dat is vertrouwelijk, mijnheer Chitterwick, zoals U wel begrijpen zult. Het is niet nodig U daarmee las tig te vallen", zei Moresby op zalven de toon. „het enige, wat ik wens te weten, is, van wie die vingerafdruk ken zijn". Hoewel in de hoogste mate opgewon- hden slaagde mijnheer Chitterwick er toch in. zijn gedachten bij elkaar te houden. „Maarmaar, dat is ook vertrouwelijk, hoofd-inspecteur. Zeer vertrouwelijk. Ik vrees.Neen, het is onmogelijk". „U bedoelt zeker, mijnheer", zei Mo resby droog, „dat U weigert het^mij te vertellen, tenzij ik U laat weten, wat Amerika mij mededeelde". Het feit, dat mijnheer Chitterwick niet van aangezicht tot aangezicht te genover de hoofd-inspecteur stond, schonk hem bijzondere moed. „Ja. ze ker. dat is mijn bedoeling". „Nu goed dan. mijnheer", besloot Moresby, „er is tenslotte geen enkele reden, waarom U het niet mag weten. Amerika berichtte ons, dat deze vin gerafdrukken behoren aan een ver dacht persoon, van wie men de inden- titeit nog niet heeft kunnen vaststel len. maar bij verschillende juwelen- diefstallen betrokken is geweest. Wel iswaar heeft men daar geen definitie ve bewijzen voor, maar de Amerikaan se politie raadt ons toch aan deze persoon zo scherp mogelijk in het oog te houden. Men gelooft, dat de vinger afdrukken aan een vrouw toebehoren die er haar werk van maakt, ver trouwensposities bij rijke dames te verwerven, om daarna de kennissen van haar werkgeefster zelf te bero ven". „Lieve help", hijgde mijnheer Chit terwick. „En misschien wilt U mij nu ver tellen, mijnheer of de naam van deze dame al dan niet met een G begint?" „U hebt het bij "het rechte eind, hoofd-inspecteur. Wie zou dat ooit ge dacht hebben?" Met een hoofd, rood van opwinding, ijlde mijnheer Chitterwick naar de stu deerkamer terug, om Judith en Mouse daar met het sensationele nieuws te verrassen. „Hoe is het mogelijk?" riep Mouse vol verbazing uit. „dat toonbeeld van deugzaamheid!" „Ik heb haar nooit vertrouwd", zei Judith, haar vrouw-zijn niet verlooche nend. Zij keken elkaar aan, niet wetend, welke directe gevolgtrekkingen uit het Amerikaanse bericht te maken. Ge heel onverwacht was het Judith. die een woord ter verdediging van juf frouw Goole liet horen. „Wij mogen ons zelf niet af laten leiden door dingen, die niet ter zake doende zijn", merkte zij met onmis kenbare logica op. „Omdat een vrouw een dievegge is, behoeft zij nog niet debet aan een moord te zijn. Boven dien heeft mijnheer Chitterwick nog steeds niet onomstotelijk bewezen, dat er inderdaad een handlangster in het spel geweest is". R'ordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 2