VAN STAL TOT KERK HOE KRIJGEN WE EEN HUIS? Duitsland telt 124 vrouwen tegen 100 mannen STAKING Kerstmis nu! Gemeenteraden stellen verordeningen vast In alle vergaderingen van de ver schillende gemeenteraden wordt in deze ma*nd een verordening vastge steld. Een verordening waarbij wordt bepaald, hoe een vergunning wordt verleend of geweigerd om een huis of gedeelte van een huis in gebruik te mogen nemen. Deze verordening slaat niet op ge vallen van vordering. Zy is slechts van toepassing op gevallen, waarin eigenaars en toekomstige huurders in gezamenlijk overleg woonruimte wil len benutten. Aangenomen dus, dat u een huis of gedeelte daarvan zoudt kunnen hu ren, dan moogt u dit niet zonder meer betrekken. U vraagt dan de ver gunning bedoeld in deze verordening aan bij B. W. van de gemeente, waar het huis staat. Het is gewenst een verklaring van de eigenaar of hoofdbewoner over te leggen, dat deze tot verhuur bereid is. - Geen vergunning wordt verleend als de woning te groot of te klein is voor 't gezin van de aanvrager, Als de aanvrager buiten de ge meente woont en in de gemeente geen belangen heeft, of zo hij deze wel heeft, de gemeente gemakke lijk kan bereiken. (Dit ko^it dus neer op een gedeeltelijk vestigings verbod). Als de aanvrager buiten de gemeente een huis bewoont, dat voor ruiling in aanmerking kan komen. Als B. en W. reeds aan de eigenaar hebben berieftt, dat zij over het betrokken perceel de be schikking willen hebben, (vorde ring). x De vergunning zal echter niet ge weigerd worden, aan een pachter, die het gepachte wil betrekken, ten twee de aan een verpachter, die zelf weer aan de slag wil gaan en ten derde aan arbeiders in het landbouwbedrijf, die de voor hen bestemde woning in gebruik willen nemen. PRINCIPEKWESTIE BIJ DE RADIO Zoals bekend vallen onder, het z.g. „gezamenlijke programma" van de Ned. Omroep o.a. uitzendingen, die voorbereid zijn door de regering of door de militaire overheid, zo b.v. het „strijdkrachtenprogramma". Het gezamenlijke programma staat onder verantwoordelijkheid van de programmaraad. Deze raad heeft aan tic desbetreffende legerautoriteiten gevraagd te voien kennis te mogen nemen van hetgeen uitgezonden zal worden, want de programmaraad zo wel als de omroepverenigingen zijn van mening, dat deze uitzendingen evengoed door de omroeporganisaties kunnen worden verzorgd. Men zeide niet in staat te zgn aan het verlangen van de programmaraad te voldoen. De programmaraad heeft daarom gemeend deze soort uitzendingen niet meer onder zgn verantwoordelijkheid te moeten laten uitzenden. Dergelijke uitzendingen worden thans aange kondigd met de woorden: „Deze uit zending geschiedt op last van de re geringscommissaris". Hé, hé, wat een herrie... TREKKINGSLIJST De uitslagen van de verloting van het Centraal Genootschap voor Kin- derherstellings- en Vacantiekolonies, afd. Alkmaar luidt als volgt: 196 Schop; 243 Boek; 287 Kleur- boekje; 412 Spel; 421 Bouwblokjes; 477 Tandpasta; 485 Spel; 488 Kubus: 563 Knipplaat: 574 Spel; 579 Spel; 599 Boek; (841 Boek; 857 Tekenvooi beelden; 887 Kleurmap; 898 Boek. 714 Spel; 776 Spel; 900 Boekje; 950 Puzzle: 960 Knipplaat; 1033 Vulpen houder: 1067 Puzzle; 1165 Vulpotlood; 1208 Cremé; 1211 Schop; 1235 Onder leggers; 1271 Tandenborstel; 1558 No titieblok; 1573 Broche; 1611 Poëzie al bum; 1643 Knipplaat; 1692 Spel; 1783 Briefopener; 2001 Kalender; 2121 Bouwplaat; 2199 Constructiedoos; 2213 Spel; 2390 Kerstboomversiering; 2444 Bouwdoos; 2500 Oliekrijtjes; 2528 Verfdoosje; 2545 Boek; 2581 Lei en griffel; 2653 Boodschappentas; Bouwdoosje; 3098 Poesiealbum; 3099 Spel; 3215 Spaarpot: 3336 Boek; 3373 Melkbeker; 3634 Spel; 3646 Bouwblok jes; 3677 Map; 3684 Melkbeker; 3767 Kalender; 3791 Spel; 3885 Prikmap; 4110 Kleurplakplaten; 4124 Spaarpot; 4205 Kinderkamerversiering; 4381 Bouwplaat; 4415 Tekenlei; 4883 Kerst loper; 5178 Spel; 5230 Schetsboek; 5409 Vaasje; 5453 Goudvis in ring: 5522 Dambord; 5565 Paardenleidsel; 1667 Spel; 5876 Scheermesjes; 6035 6pel; 6128 Kalender; 6287 Corr. kaar ten; 6342 Spel;6376 Winkeltje; 6478 Kersttafellaken; 6527 Boek; 6598 Kleurboek; 6621 Spel; 6694 Legpuzzle; 6699 Spel; 6705 Spel; 6775 Album plaatjes; 6784 Spel: 6792 Boek; 6936 Hond; 7155 Spel; 7161 Vlechtdoos 7187 Kerstfiguur; 7200 Puzzle; 7278 Bouw plaat; 7281 Popje; 7293 Boek; 7303 Ketting; 7315 Onderleggertjes; «400 Legpuzzle; 74!4Puzzle; 7416 Spel; 7441, Boek; 7467 Tekenmap; 7473 Olie krijtjes; 7618 Plakmap Verjaardagka lender; 7630 Kleui boekje; 7697 Bouw- Carton; 7975 Boek Waar komt deze verordening nu in de praktijk op neer cn hoe werkt ze? Als u een woonruimte en over eenstemming met de eigenaar om trent verhuur weet te bereiken, behoeft «1e weg van vordering niet bewandeld tc worden. U richt uw aar.vraag tot het gemeentebestuur, dat aan de hand van deze ver ordening uw verzoek toestaat of afwijst. Het gemeentebestuur kan echter, indien het van oordeel is, dat er urgenter gevallen zgn, dat het uwe, op uw verzoek in ongunstige zin beslissen cn bepalen, dat het perceel aan een ander moet wor den toegewezen. Gaat de eigenaar daar niet mee accoord, dan wordt o.i. do vorderingsprocedure inge schakeld. In ieder geval is het wel zo. dat u, indien u een bereidverklaring van de eigenaar of hoofdbewoner hebt, de beste kansen bezit. Het is dus in het belang van allen, dat betrokkenen zo veel mogelijk vrijwillig een oplossing trachten te vinden om uit de wor.ing- misere te geraken. Ursems gemeente-ontvanger vertrekt De raad der gemeente Ursem kwam onder leiding van burgemeester Nolet bijeen, ^.fwezig waren wethouders Stam en de heer Bom. Ingekomen was de ontslagaanvrage per 1 Februari a s. van de gemeente ontvanger en ambtenaar van de bur gerlijke stand ,de heer Bolten. wegens zijn benoeming te Uithoorn. Het ont slag werd op de meest eervolle wij ze verleend. De heer Bolten is te Ursem 10 jaar werkzaam geweest. De verordening straatbelasting werd ongewijzigd ingaande 1 Januari a.s. verlengd op 5 procent voor ge- en ongebouwd. Gezien de zorgelijke toe stand der gemeentefinanciën zagen B. en W. zich genoodzaakt met dit voor stel te komen. De post brengt een f 6000 in kas. Na een korte gedachten- wisseling tussen voorzitter en de heer Langereis of dit heffen van een gelijk percentage wel juist en redelijk was. viel de hamer, nadat de heer Lange reis was medegedeeld dat de verlen ging voor 5 jaar geldt, doch tussen tijds steeds gewijzigd kan worden. De vermakelijkheidsbelasting zal de door de minister voorgestelde wijzi gingen ondergaan, behoudens enkele kleinere uitzonderingen. De hele ge meentelijke verordening is hierdoor op de helling gezet. Het strookt ongetwijfeld niet met vlotheid om in een kleine gemeente voor elke verhuizing het advies in te winnen van de Adviezencommissie inzake de woonruimtewet 1947. Van daar dat op voorstel van B. en W nu besloten werd deze commissie bui ten werking te stellen in dit opzicht Dit houdt in dat de Adviescommissie alleen werkzaam blijft terzake vorde ring. De volkstuintjes zullen opnieuw voor f 2.50 per Are beschikbaar ge steld worden. B. en W. kwamen met het voorstel dat benoeming en ontslag van arbeids contractanten uitsluitend tot hun competentie zou gaan behoren, met uitschakeling van de raad, zulks om practische redenen. Dit ging echter niet door. De begroting 1948 geeft een post on voorzien van f 3244.60 bij de com missie Oud zal dit worden opgevoerd tot plm. f 5000. De reserve op de ka- pitaaldienst laat f 10.000 zien. Na rondvraag volgde sluiting. DE HERDERS Zg kwamen uit het mysterie van die nacht geslopen Als grote, moede dieren naar een stal En stonden aarz'lend stii en zochten, door ongeloof bekropen, Wat hen voórzeg«l was en zich voor hun blinde waan verstak Bogen moeizaam hun oude lijven door de lage deur En hen omlcermde heel de honger van hun wezen, Hun zorgen overschrceide koppen bleven hard en stug En in hun kleren hing het leed, geleden lang voor deze Dag doorbrak aan de einder van hun kommerlijke leven Toen sprak de oudste en uit zijn woord woei witte toorn, Die bitter vlam sloeg in zgn ogen: „Vrouwe, wij Komen op Goddelijke bevel om deze Koning te begroeten; Wij zien het vee, wg zien Uw kind, maar waar is Hij?" Ze zwegen en in die stilte zong een verre wijs, Die zei, wat geen verzwggen en geen uit te spreken dorst. Zij stonden roerloos en staarden schuw naar 't Kind, Dat lachend kraaide aan Zfjn Moeders borst. Toen wendde Maria tot hen haar moederlijk gezicht, Dat in de schemer lichtte als een bloem Jozef trad schuchter en verschrokken uit het licht En d' Eeuwigheid week openGod-zelf trad tussen hen. HERMAN DE COSTER NIET ALLEEN VROEGER, MAAR OOK NU HET KERSTVERHAAL leert ons dat Christus in 'n stal geboren werd. En wanneer in de nacht van 24 op 25 December de klokken van de Ge boortekerk te Bethlehem de herden king van het heilsfeest zullen inlui den, dan geschiedt zulks van de plaats waar men meent dat Christus een maal het levenslicht aanschouwde. Op de plek van de stal is later de Geboortekerk verrezen. Later in de geschiedenis zou meer malen een stal in kerk veranderd worden, zij het dan om een andere reden. De christenen hebben in tijden van vervolging dikwgls kerk gehou den in de aanwezigheid van vee. En dat een stal definitief in bedehuis werd omgezet, gebeurt tegenwoordig nog wel. Zeer onlangs heeft nien te Zeist de „boskapel" in gebruik ge nomen, een kerkgebouw, dat vroeger koetshuis van een buitenplaats was. En toen de Christoffelkathedraal in Roermond door 't oorlogsgeweld ge heel verwoest werd, nam de bisschop van Roermond het manegegebouw der blauwe huzaren als kathedraal in ge bruik. Onlangs heeft in deze voor een hoofdkerk wel zeer sobere ruimte zelfs een Bisschopswijding plaats ge had. Bijna 100 jaar geleden deed koning Willem III aan de hervormden in Den Haag zijn koninklijke stallen cadeau. Het gebouw werd tot kerk ingericht, en behoort tot de grootste bedehuizen in de residentie. Maar een ideale kerk is het nooit geworden: de ruimte is te hol. Nu door de oorlogshandelingen vier honderd Nederlandse kerken tot puin vervielen en er bovendien jarenlang niets bijgebouwd kon worden, is het gebrek aan kerkgebouwen enorm. Vandaar dat men de zonderlingste ge bouwen een kerkelijke bestemming heeft gegeven. Het aantal loodsen, kantoorgebouwen, schoollokalen, vei lingzalen, schatgelegenheden, canti- nes, gelagkamers, bioscopen, concert gebouwen en aula's, waar 's Zondags kerkgangers bijeenkomen, loopt in de honderden. De officiële noodkerken, die op vele plaatsen zijn verrezen, vallen hier buiten. MEERMALEN maken gemeenten zonder kerk gebruik van het bede lhuis ener andere kerkformatie. Zo gaan de gereformeerden in Domburg in de rooms-katholieke kerk 'n preek horen. De anglicanen in Den Haag Eersi in 1960 zal de bevolking zich weer uitbreiden Volgens een statistisch rapport van het Amerikaanse militaire bestuur in Duitsland beginnen sommige van de ernstige gevolgen van de oorlog voor Duitsland zich thans pas te openba ren. Overbevolking gepaard aan ge brek aan arbeidskrachten en een ernstig teveel aan vrouwen alsmede het ontbreken van geregeld gezinsle ven belemmeren alle een vooruitgang van de industriële productie. Men schat, dat de Duitse economie in de toekomst slechts ongeveer zestig pro cent zal kunnen halen van wat voor de oorlog werd afgeleverd, en dan nog vooropgesteld een gelijke efficien cy van productie. Grotere industria lisatie zou de gevolgen der overbe volking kunnen reduceren, doch door het gebrek aan kapitaalgoederen be staat er weinig kans op een dergelij ke oplossing in de naaste toekomst. Sedert 1939 is de bevoïlcing toege nomen met 12,7 procent in de Britse zone, 13.7 procent in de Sowjet-zone en met vier procent verminderd in de Franse zone. Do'or immigratie vooral uit Sudentenland en na tuurlijke aanwas zou de bevolking in de Amerikaanse zone met ongeveer 3.68 millioen moeten zijn toegenomen); de aanwas bedraagt in feite echter slechts 2.51 millioen. Het verschil wordt verklaard* door oorlogsverlie zen en het nog niet gerepatrieerd zijn i van krijgsgevangenen. In het rapport wordt melding ge maakt van drie belangrijke verande ringen in de economische structuur van de bevolking. 1. Een verschui ving van de productieve naar de on productieve groep. 2. Een verschui ving binnen de productieve groep van productie en distributie van materi ele producten (landbouw, industrie, ambacht, handel en transport) naar dienstverlening in particulier en staatsverband. 3. Een verschuiving binnen de productieve groep van in dustriële naar agrarische productie. Al deze verschuivingen zijn vol gens de statistici geheel tegengesteld aan de economische behoeften van 't land. Het teveel aan vrouwen in Duits land wordt als één van de meest ern stige gevolgen van de oorlog be schouwd. Volgens de volkstelling van 1946 zijn er ongeveer 124 vrouwen op elke honderd mannen. Voor de oor log was de verhouding ongeveer 104 tegen 100. Men verwacht, dat Duits land van een land met een zich alsnog uitbreidende bevolking zal worden tot een land met inkrimpende bevolking, waarbg het keerpunt verwacht wordt rond 1960. Dit op grond van de sta tistieken der laatste zestig jaren met hun benedenwaartse tendens. En de oorlogsverliezen hebben dit proces be spoedigd... houden hun .heilige'dienst by de oud katholieken. De lutheranen in Doe- tinchem kerken in het gebouw der apostolischen. De Franse gemeente in IVJiddclburg komt samen in de En gelse kerk aldaar. De vrijgemaakte gereformeerden in Assen begeven zich naar de joodse synagoge; de zelfde groep bezoekt in Apeldoorn, te Lei den en te Leeuwarden het doopsge zinde kerkgebouw en te Gouda de re monstrantse kerk De vrije evangeli- schen in Gorinchem bezoeken een her- steld-Iutherse kerk. In Arnhem is de vrije, katholieke kerk des Zondags avonds bij hei-vormden in gebruik. Dat hervormden en gereformeerden van eikaars kerk gebruik rrjaken, ge beurt zo dikwijls, dat het nauwelijks vermeldingswaai-d is. In de andere gevallen blijft het iets bijzonders, daar de verschillende groepen soms tegen standers zgn, of tenminste volkomen andere geloofsopvattingen hebben. Gereformeerden en doopsgezinden denken niet gelijk over de kinder doop; de gereformeerden zfjn er voor, de doopsgezinden er tegen. Door het afstaan van bed^iuis gebeurt het thans meermalen, dat in een doops gezinde kerk toch de kinderdoop plaatsvindt. En dat protestanten in een. roomse kerk of joodse synagoge heel iets anders verkondigen dan in zulk een gebouw gebruikelijk is, spreekt vanzelf. 'Naast tijdelijke voorzieningen zgn et ook definitief wereldlijke gebouwen tot kerk ingericht. Wij noemden de vgfaaipn reeds, maar er zijn vele andere -gevallen. Een van de aardigste is wel 'rr vroegere wapenfabriek in Utrecht, waarin eertyds oorlogstuig werd ver vaardigd doch nu al 25 jaar het Evan gelie des Vredes weerklinkt Men gaf het gebouw de naam „Vredeskerk", wat wel zeer van pas is! schrijvende lezers Geachte Heer Eriks, Naar aanleiding van Uw hoofdarti kel, onder de titel „Staking", in ons blad van Zaterdag jL, wil ik gaar ne enkele opmerkingen maken. Allereerst wil ik vaststellen dat U m.i. in Uw beschouwing wel wat al te veel de bodem der werkelijkheid hebt verlaten, wanneer U zegt, dat „we in Nederland t.a.v. het staken in een nieuw periode zijn getreden", en dat het „de werknemers zelf zgn die inzien dat van dit middel geen ge bruik meer behoort te worden ge maakt". Wanneer we namelijk een willekeurige greep doen uit het re cente aantal arbeidsgeschillén in ons land, dan blijkt duidelijk het tegen deel, Zo zien we dan dat er stakingen zgn geweeèt bij de DUW in Gronin gen, de timmerlieden in de Zaan streek, Den Haag, Arnhem, enz., bg de Ned. Kabel Fabriek in Delft, de Eternietfabriek te Goor, de Sleep- vaartdienst te Rotterdam, Scheeps werf Wilton-Feyenoord te Rotterdam, bij de meelfabrieken „De Sleutels" te Leiden en de „Ceres" en de „Holland" te Amsterdam, de bakkers te Am sterdam, in de Textielindustrie in Twente en Noord-Brabant, bij de Hoogovens te Velsen, enz. enz. Uit deze opsomming blykt dat Neder land geen uitzondering op de andere kapitalistische landen maakt. Dit is overigens niet verwonderlijk, want het is niet zo dat stakingen ont staan doordat een partij of vakbewe ging deze terwille van politieke winst nodig acht, maar deze breken allen uit, waar nood, ellende, armoede of ontevredenheid onder de werkers heerst Onder deze omstandigheden is in de vorige eeuw het begrip „sta king" ontstaan en dit is met de ont wikkeling en bewustwording der ar beidersklasse haar machtigste wapen geworden in de strijd tegen het kapi talisme. In dit licht moeten we ook de stakingen in. Nederland zien. Het is zeker niet zo, dat een bepaalde groep, of zoals vaak beweerd wordt, „de E.V.C. bij stakingen belang heeft". Niets is minder waar dan dat! Arbeiders van alle bonden en onge organiseerde arbeiders, staakten en staken nog, samen, omdat zij onge acht politieke of religieuse overtui ging, dezelfde armoede lijden. Want het mag dan zo zijn dat zich ogenschijnlijk" bepaalde materieele verbeteringen hebben voltrokken, die ten gevolge hebben dat de arbeider een redelgker aandeel uit de produc tie ontvangt, dan weleer", in werke lijkheid blijft het levensniveau van de bevolking te laag. Dit wordt nog eens duidelijk onderstreept door de cijfers van het C.B.S. die aantonen dat de kosten voeding 97.8kleding 213,3%, schoeisel 226%. reiniging 204,3%, huisraad etc., 197,4%, hoger zjjn dan voor de oorlog. Weliswaar heeft de regering prijsverlagingen toegezegd en ten dele voor, niet de directe levensbehoefte betreffende artikelen, ook doorgevoerd. Doch 't leven wordt duurder, hetgeen in houdt dat het voeren van actie voor prijsverlaging alléén, niet voldoende is. Daarnaast is loonsverhoging nood zakelijk. Meerdere malen is trouwens reeds de toezegging gedaan, dat loonsverhoging plaats zal vinden na dat productieverhoging dit mogelijk heeft gemaakt. Welnu, de productie is gestegen, belangrijk gestegen zelfs, doch met de productie stegen niet de lonen maar dc ondernemerswinsten. Nu heet het weer, dat loonsverho ging onvermydclyk prijsstijging ten gevolge zal hebben. Deze redenering is echter niet juist, omdat het moge- lyk is een loonsverhoging door te voeren met gelijktijdig verbod van prijsverhoging, hetgeen zeer wel mo gelijk is, gezien de grote onderne merswinsten. Het spreekt vanzelf, dat allereerst langs de weg van het overleg ge* tracht dient te worden tot een op lossing te komen ln deze. Indien ech ter, zoals thans maar al te vaak het geval is de arbeiders bij de bevoeg de instanties, aan dovemansdeuren kloppen, dan kunnen conflicten niet uitblijven. We mogen zeker hiervoor niet de werkende klasse, of een^ deel van hen, verantwoordelijk stellen, inte gendeel, men diene te bedenken, dat zg het zgn die de grondslag leggen voor een betere toekomst. Op hetgeen U hebt geschreven over Rusland en Amerika, kom ik gaarne eens afzonderlijk terug, daar het te belangrijk en teveel omvattend is om en bagatelle te worden besproken. -Met de meeste hoogachting, J. 3. HEEMSKERK Alkmaar. (Noot van de redactie: Wg nemen ons voor, ter zijner tijd nog nader in een uitvoerig artikel op deze kwes tie terug te komen.) GRATIS11 Zij, die zich met ingang van heden opgeven als abonné op ons blad, ontvan gen de krant tot 1 Januari 1948 gratis! SPOEL MELKFLESSEN OM. Er Is nog steeds een groot tekort aan melkflessen. Het publiek kan door de flessen gereinigd zo snel mogelijk aan de melkhandelaar terug te geven meehelpen de bezwaren van dit tekort te beperken Spoel de lege flessen direct om, dan kunnen de melkresten niet aandra gen De melkinrichtingen beschikken schaars over reinigingsmiddelen- en schone flessen bevorderen de kwali teit van de flessenmelk. KERSTMIS 1947 Weer een jaar Wéér rode lampjes, weer een „Ge lukkig Kerstfeest" het zg al dan niet gemeend. Weer een Kerstpreelcje zus en een Kerstbeschouwinkje zo. En natuurlijk in elke krant wesr een hoofdartikel met een Kersttintje. MaarDe laatste jaren heeft het Nederlandse volk onder anders omstandigheden het Kerstfeest ge vierd. Onder oorlogsgeweld, dwang, honger, geestelijke materiële verkom mering. Moest het Nederlandse volk zich geweid aan doen, zich dwingen om Kerstmis te kunnen vieren. Kerst mis, het feest van het Licht. Toen hebben we wel eens schouderophalend het zinloze van alles aan onszelf pro beren op te dringen. Toen, in 'n haast wanhopige uitzichtloosheid. Kerstmis 1947 Ja, er is in het afgelopen 'jaar een massa narigheid overwonnen door de wereld in het algemeen en door ons volk in het bijzonder. En het gezel lige radio-muziekje en de dansende kaarsvlammetjes kunnen niets vac- anderen aan het feit, dat jaar, dat opdoemt, ons va»r- schuwt voor nieuwe zorgen tu .nve moeilijkhéden. De wereld heeft misschien nooit zo veel problemen gekend als thans. Grote internationale als de ding AmerikaRusland, P de „displaced persons", Incua Veiligheidsraad. En nationale zoals de wederopbouw, het woningtekort, In donesië, textiel, de prijzenhet is maar een greep. Er is echter meer. Er zgn ook goe de dingen. Want de aandacht even bepalen bfl de goede dingen, die h# heeft, is een Hollander van huis uit niet zo eigen. De zorgen, de tegenslagen, de moei lijkheden, tja, die zgn dag-in dag-uit schering en inslag. Maar de andere kant van de medaille laten Neder landers het liefst bulten beschouwing. Er zijn veel goede dingen. Zo zeker als het Kerst is. Telt u maar op: er ia weer elec- trisch liéht, gas, waterleiding. Nie mand staat meer een half uur in de rij voor een'brood. Er is weer ra. zekerheid en vryheid van menings uiting. En dat alles is nog maar het minste. Want wij durven weer geloven in het Licht. Het Licht, dat in de wereld kwam en welks komst wij vieren op Kerst mis. Neen, alles is nog lang niet zoals wij het ons zouden wensen. Toege geven, dat er nog veel dingen zijn, die... Stop. Daarover een andere keer, als u wilt. Dan zullen krantenmen sen u weer lang en breed uitleggen w£t er nu eigenlijk allemaal wel scheef en fout is. Vandaag zg het Godsvrede. In de vroege middeleeuwen gold het als een zwaar vergrijp, op de Kerstdagen veten uit te vechten een aanvallende oorlog te begim.cu. Want het Kerstfeest diende geheiligd te worden door een algemene vrede. Diende beleefd te worden in een blij moedig geloof aan Christus. Diende gevierd te worden in oprechte dank baarheid des harten voor al het goe de, dat een mens genoot. Kerstmis 1947. Laat ons ditmaal het Goede zien. Opdat wij dankbaarheid leren. Dankbaarheidhet meest urgen te, dat wg èn de wereld onzer dagen behoeven! Voor de jeugd Waar het Kerstmannetje vandaan komt In een land hier ver vandaan, woon de eens een stokoud mannetje. Dat mannetje was zo oud, dat niemand meer wist wanneer hij geboren was en hjj zelf wist het ook niet meer. Maar nu moeten jullie niet denken, dat je aan het mannetje zien kon dat hij niet zo jong meer was. Nee hoor, hij was nog gezond en sterk en vlug ter been en hg werkte nog vlijtig alle dagen. Alleen aan zgn mooie zil verwitte baard kon je zien, dat hij al héél oud moest zgn. Maar het mannetje was altijd erg bedroefd en klaagde dan tegen zgn buren, dat er niemand op de wereld was die wat om hem gaf en dat hij er zo'n behoefte aan had tegen ie mand lief en aardig te zgn. Zelf was hij nooit getrouwd geweest' en had dan ook geen kinderen. De buren haalden de schouders maar eens op, ze vonden dat het mannetje altijd maar een beetje vreemd deed. En zo stond hg dan weer alleen. Op een morgen liep hij buiten in het veld, mopperend in zichzelf en de berenmuts diep over oren getrok ken, want ln het land waar hij woon de, is het altijd winter en erg koud. Hij liep eigenlyk maar zo'n beetje doelloos rond te slenteren en wist niet wat te doen. Zo liep hg suffend verder. Plotseling schrok hg op. Hij was, zonder het te merken, verzeild ge raakt in een grote ganzenkolonie. De vogels omringden hem en vroegen hem het honderd uit. Want ganzen zijn nieuwsgierige beesten. Het ge snater was niet van de lucht. Toen vertelde het mannetje zgn verhaal; dat hij eigenlijk voor niets op deze wereld was, voor niemand leefde en dat geen mens wat aan hem had. Eens oude gans streek eens naden kend over haar snavel. „Luister 'ns, goede man" zei hij, „ken je het ver haal van het kindje Jezus, dat in een stal geboren werd?" Het mannetje schudde van neen. Hjj woonde immers zo ver van de bewoonde wereld. En de oude gans vertelde hem het Kerst verhaal, dat jullie natuurlijk ook alle maal kennen. „Zo" besloot de oude gans, „hebben wg ons het kindje Je zus ten voorbeeld gesteld: de mens, die slechts voor de liefde en voor an deren geleefd heeft. En daarom heb ben wij sedert jaren een afspraak ge maakt, dat wg alle mensen die dit nog niet weten, dit mooie verhaal zouden vertellen". Het mannetje sprong een gat in de lucht van vreugde. „Deze Meester wil ik dienen, myn hele leven stel ik in dienst van Hem!" Al spoedig was h(j op de oude gans gezeten en vloog met bliksemsnelle vaart naar de landen waar heel veel mensen wonen. En sinds jaar en dag is hij nu al hetKerstmannetje, die zijn goede gaven uitdeelt op de dag van de geboorte van het Kindje in de stal, dat de mensen geluk brengt. En de ganzen, zullen jullie vragen Dat is een droevig verhaal. Een heleboel mensen wilden naar de gan zen niet Jnisteren en inplaats dat de dieren gelegenheid krijgen om het mooie Kerstverhaal te vertellen, wor den ze geslacht en opgegeten. En dat vindt het Kerstmannetje héél erg jammer. Maar misschien komt het wel, om dat niet alle mensen de taal van da ganzen verstaan...

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1947 | | pagina 7