VAN STAL TOT KERK
HOE KRIJGEN WE EEN HUIS?
Duitsland telt 124 vrouwen
tegen 100 mannen
STAKING
Kerstmis nu!
Gemeenteraden stellen
verordeningen vast
In alle vergaderingen van de ver
schillende gemeenteraden wordt in
deze ma*nd een verordening vastge
steld. Een verordening waarbij wordt
bepaald, hoe een vergunning wordt
verleend of geweigerd om een huis
of gedeelte van een huis in gebruik
te mogen nemen.
Deze verordening slaat niet op ge
vallen van vordering. Zy is slechts
van toepassing op gevallen, waarin
eigenaars en toekomstige huurders in
gezamenlijk overleg woonruimte wil
len benutten.
Aangenomen dus, dat u een huis of
gedeelte daarvan zoudt kunnen hu
ren, dan moogt u dit niet zonder meer
betrekken. U vraagt dan de ver
gunning bedoeld in deze verordening
aan bij B. W. van de gemeente, waar
het huis staat.
Het is gewenst een verklaring van
de eigenaar of hoofdbewoner over te
leggen, dat deze tot verhuur bereid
is. -
Geen vergunning wordt verleend
als de woning te groot of te klein
is voor 't gezin van de aanvrager,
Als de aanvrager buiten de ge
meente woont en in de gemeente
geen belangen heeft, of zo hij deze
wel heeft, de gemeente gemakke
lijk kan bereiken. (Dit ko^it dus
neer op een gedeeltelijk vestigings
verbod). Als de aanvrager buiten
de gemeente een huis bewoont, dat
voor ruiling in aanmerking kan
komen. Als B. en W. reeds aan de
eigenaar hebben berieftt, dat zij
over het betrokken perceel de be
schikking willen hebben, (vorde
ring). x
De vergunning zal echter niet ge
weigerd worden, aan een pachter, die
het gepachte wil betrekken, ten twee
de aan een verpachter, die zelf weer
aan de slag wil gaan en ten derde
aan arbeiders in het landbouwbedrijf,
die de voor hen bestemde woning in
gebruik willen nemen.
PRINCIPEKWESTIE BIJ
DE RADIO
Zoals bekend vallen onder, het z.g.
„gezamenlijke programma" van de
Ned. Omroep o.a. uitzendingen, die
voorbereid zijn door de regering of
door de militaire overheid, zo b.v. het
„strijdkrachtenprogramma".
Het gezamenlijke programma staat
onder verantwoordelijkheid van de
programmaraad. Deze raad heeft aan
tic desbetreffende legerautoriteiten
gevraagd te voien kennis te mogen
nemen van hetgeen uitgezonden zal
worden, want de programmaraad zo
wel als de omroepverenigingen zijn
van mening, dat deze uitzendingen
evengoed door de omroeporganisaties
kunnen worden verzorgd. Men zeide
niet in staat te zgn aan het verlangen
van de programmaraad te voldoen.
De programmaraad heeft daarom
gemeend deze soort uitzendingen niet
meer onder zgn verantwoordelijkheid
te moeten laten uitzenden. Dergelijke
uitzendingen worden thans aange
kondigd met de woorden: „Deze uit
zending geschiedt op last van de re
geringscommissaris".
Hé, hé, wat een herrie...
TREKKINGSLIJST
De uitslagen van de verloting van
het Centraal Genootschap voor Kin-
derherstellings- en Vacantiekolonies,
afd. Alkmaar luidt als volgt:
196 Schop; 243 Boek; 287 Kleur-
boekje; 412 Spel; 421 Bouwblokjes;
477 Tandpasta; 485 Spel; 488 Kubus:
563 Knipplaat: 574 Spel; 579 Spel;
599 Boek; (841 Boek; 857 Tekenvooi
beelden; 887 Kleurmap; 898 Boek.
714 Spel; 776 Spel; 900 Boekje; 950
Puzzle: 960 Knipplaat; 1033 Vulpen
houder: 1067 Puzzle; 1165 Vulpotlood;
1208 Cremé; 1211 Schop; 1235 Onder
leggers; 1271 Tandenborstel; 1558 No
titieblok; 1573 Broche; 1611 Poëzie al
bum; 1643 Knipplaat; 1692 Spel; 1783
Briefopener; 2001 Kalender; 2121
Bouwplaat; 2199 Constructiedoos; 2213
Spel; 2390 Kerstboomversiering; 2444
Bouwdoos; 2500 Oliekrijtjes; 2528
Verfdoosje; 2545 Boek; 2581 Lei en
griffel; 2653 Boodschappentas;
Bouwdoosje; 3098 Poesiealbum; 3099
Spel; 3215 Spaarpot: 3336 Boek; 3373
Melkbeker; 3634 Spel; 3646 Bouwblok
jes; 3677 Map; 3684 Melkbeker; 3767
Kalender; 3791 Spel; 3885 Prikmap;
4110 Kleurplakplaten; 4124 Spaarpot;
4205 Kinderkamerversiering; 4381
Bouwplaat; 4415 Tekenlei; 4883 Kerst
loper; 5178 Spel; 5230 Schetsboek;
5409 Vaasje; 5453 Goudvis in ring:
5522 Dambord; 5565 Paardenleidsel;
1667 Spel; 5876 Scheermesjes; 6035
6pel; 6128 Kalender; 6287 Corr. kaar
ten; 6342 Spel;6376 Winkeltje; 6478
Kersttafellaken; 6527 Boek; 6598
Kleurboek; 6621 Spel; 6694 Legpuzzle;
6699 Spel; 6705 Spel; 6775 Album
plaatjes; 6784 Spel: 6792 Boek; 6936
Hond; 7155 Spel; 7161 Vlechtdoos 7187
Kerstfiguur; 7200 Puzzle; 7278 Bouw
plaat; 7281 Popje; 7293 Boek; 7303
Ketting; 7315 Onderleggertjes; «400
Legpuzzle; 74!4Puzzle; 7416 Spel; 7441,
Boek; 7467 Tekenmap; 7473 Olie
krijtjes; 7618 Plakmap Verjaardagka
lender; 7630 Kleui boekje; 7697 Bouw-
Carton; 7975 Boek
Waar komt deze verordening nu in
de praktijk op neer cn hoe werkt
ze?
Als u een woonruimte en over
eenstemming met de eigenaar om
trent verhuur weet te bereiken,
behoeft «1e weg van vordering niet
bewandeld tc worden. U richt uw
aar.vraag tot het gemeentebestuur,
dat aan de hand van deze ver
ordening uw verzoek toestaat of
afwijst.
Het gemeentebestuur kan echter,
indien het van oordeel is, dat er
urgenter gevallen zgn, dat het
uwe, op uw verzoek in ongunstige
zin beslissen cn bepalen, dat het
perceel aan een ander moet wor
den toegewezen. Gaat de eigenaar
daar niet mee accoord, dan wordt
o.i. do vorderingsprocedure inge
schakeld.
In ieder geval is het wel zo. dat u,
indien u een bereidverklaring van de
eigenaar of hoofdbewoner hebt, de
beste kansen bezit. Het is dus in het
belang van allen, dat betrokkenen zo
veel mogelijk vrijwillig een oplossing
trachten te vinden om uit de wor.ing-
misere te geraken.
Ursems gemeente-ontvanger
vertrekt
De raad der gemeente Ursem kwam
onder leiding van burgemeester Nolet
bijeen, ^.fwezig waren wethouders
Stam en de heer Bom.
Ingekomen was de ontslagaanvrage
per 1 Februari a s. van de gemeente
ontvanger en ambtenaar van de bur
gerlijke stand ,de heer Bolten. wegens
zijn benoeming te Uithoorn. Het ont
slag werd op de meest eervolle wij
ze verleend. De heer Bolten is te
Ursem 10 jaar werkzaam geweest.
De verordening straatbelasting werd
ongewijzigd ingaande 1 Januari a.s.
verlengd op 5 procent voor ge- en
ongebouwd. Gezien de zorgelijke toe
stand der gemeentefinanciën zagen B.
en W. zich genoodzaakt met dit voor
stel te komen. De post brengt een
f 6000 in kas. Na een korte gedachten-
wisseling tussen voorzitter en de heer
Langereis of dit heffen van een gelijk
percentage wel juist en redelijk was.
viel de hamer, nadat de heer Lange
reis was medegedeeld dat de verlen
ging voor 5 jaar geldt, doch tussen
tijds steeds gewijzigd kan worden.
De vermakelijkheidsbelasting zal de
door de minister voorgestelde wijzi
gingen ondergaan, behoudens enkele
kleinere uitzonderingen. De hele ge
meentelijke verordening is hierdoor op
de helling gezet.
Het strookt ongetwijfeld niet met
vlotheid om in een kleine gemeente
voor elke verhuizing het advies in te
winnen van de Adviezencommissie
inzake de woonruimtewet 1947. Van
daar dat op voorstel van B. en W
nu besloten werd deze commissie bui
ten werking te stellen in dit opzicht
Dit houdt in dat de Adviescommissie
alleen werkzaam blijft terzake vorde
ring.
De volkstuintjes zullen opnieuw
voor f 2.50 per Are beschikbaar ge
steld worden.
B. en W. kwamen met het voorstel
dat benoeming en ontslag van arbeids
contractanten uitsluitend tot hun
competentie zou gaan behoren, met
uitschakeling van de raad, zulks om
practische redenen. Dit ging echter
niet door.
De begroting 1948 geeft een post on
voorzien van f 3244.60 bij de com
missie Oud zal dit worden opgevoerd
tot plm. f 5000. De reserve op de ka-
pitaaldienst laat f 10.000 zien. Na
rondvraag volgde sluiting.
DE HERDERS
Zg kwamen uit het mysterie van die nacht geslopen
Als grote, moede dieren naar een stal
En stonden aarz'lend stii en zochten, door ongeloof bekropen,
Wat hen voórzeg«l was en zich voor hun blinde waan verstak
Bogen moeizaam hun oude lijven door de lage deur
En hen omlcermde heel de honger van hun wezen,
Hun zorgen overschrceide koppen bleven hard en stug
En in hun kleren hing het leed, geleden lang voor deze
Dag doorbrak aan de einder van hun kommerlijke leven
Toen sprak de oudste en uit zijn woord woei witte toorn,
Die bitter vlam sloeg in zgn ogen: „Vrouwe, wij
Komen op Goddelijke bevel om deze Koning te begroeten;
Wij zien het vee, wg zien Uw kind, maar waar is Hij?"
Ze zwegen en in die stilte zong een verre wijs,
Die zei, wat geen verzwggen en geen uit te spreken dorst.
Zij stonden roerloos en staarden schuw naar 't Kind,
Dat lachend kraaide aan Zfjn Moeders borst.
Toen wendde Maria tot hen haar moederlijk gezicht,
Dat in de schemer lichtte als een bloem
Jozef trad schuchter en verschrokken uit het licht
En d' Eeuwigheid week openGod-zelf trad tussen hen.
HERMAN DE COSTER
NIET ALLEEN VROEGER,
MAAR OOK NU
HET KERSTVERHAAL leert ons
dat Christus in 'n stal geboren werd.
En wanneer in de nacht van 24 op
25 December de klokken van de Ge
boortekerk te Bethlehem de herden
king van het heilsfeest zullen inlui
den, dan geschiedt zulks van de plaats
waar men meent dat Christus een
maal het levenslicht aanschouwde.
Op de plek van de stal is later de
Geboortekerk verrezen.
Later in de geschiedenis zou meer
malen een stal in kerk veranderd
worden, zij het dan om een andere
reden. De christenen hebben in tijden
van vervolging dikwgls kerk gehou
den in de aanwezigheid van vee. En
dat een stal definitief in bedehuis
werd omgezet, gebeurt tegenwoordig
nog wel. Zeer onlangs heeft nien te
Zeist de „boskapel" in gebruik ge
nomen, een kerkgebouw, dat vroeger
koetshuis van een buitenplaats was.
En toen de Christoffelkathedraal in
Roermond door 't oorlogsgeweld ge
heel verwoest werd, nam de bisschop
van Roermond het manegegebouw der
blauwe huzaren als kathedraal in ge
bruik. Onlangs heeft in deze voor een
hoofdkerk wel zeer sobere ruimte
zelfs een Bisschopswijding plaats ge
had.
Bijna 100 jaar geleden deed koning
Willem III aan de hervormden in Den
Haag zijn koninklijke stallen cadeau.
Het gebouw werd tot kerk ingericht,
en behoort tot de grootste bedehuizen
in de residentie. Maar een ideale kerk
is het nooit geworden: de ruimte is
te hol.
Nu door de oorlogshandelingen vier
honderd Nederlandse kerken tot puin
vervielen en er bovendien jarenlang
niets bijgebouwd kon worden, is het
gebrek aan kerkgebouwen enorm.
Vandaar dat men de zonderlingste ge
bouwen een kerkelijke bestemming
heeft gegeven. Het aantal loodsen,
kantoorgebouwen, schoollokalen, vei
lingzalen, schatgelegenheden, canti-
nes, gelagkamers, bioscopen, concert
gebouwen en aula's, waar 's Zondags
kerkgangers bijeenkomen, loopt in de
honderden. De officiële noodkerken,
die op vele plaatsen zijn verrezen,
vallen hier buiten.
MEERMALEN maken gemeenten
zonder kerk gebruik van het bede
lhuis ener andere kerkformatie. Zo
gaan de gereformeerden in Domburg
in de rooms-katholieke kerk 'n preek
horen. De anglicanen in Den Haag
Eersi in 1960 zal de bevolking
zich weer uitbreiden
Volgens een statistisch rapport van
het Amerikaanse militaire bestuur in
Duitsland beginnen sommige van de
ernstige gevolgen van de oorlog voor
Duitsland zich thans pas te openba
ren. Overbevolking gepaard aan ge
brek aan arbeidskrachten en een
ernstig teveel aan vrouwen alsmede
het ontbreken van geregeld gezinsle
ven belemmeren alle een vooruitgang
van de industriële productie. Men
schat, dat de Duitse economie in de
toekomst slechts ongeveer zestig pro
cent zal kunnen halen van wat voor
de oorlog werd afgeleverd, en dan
nog vooropgesteld een gelijke efficien
cy van productie. Grotere industria
lisatie zou de gevolgen der overbe
volking kunnen reduceren, doch door
het gebrek aan kapitaalgoederen be
staat er weinig kans op een dergelij
ke oplossing in de naaste toekomst.
Sedert 1939 is de bevoïlcing toege
nomen met 12,7 procent in de Britse
zone, 13.7 procent in de Sowjet-zone
en met vier procent verminderd in
de Franse zone. Do'or immigratie
vooral uit Sudentenland en na
tuurlijke aanwas zou de bevolking in
de Amerikaanse zone met ongeveer
3.68 millioen moeten zijn toegenomen);
de aanwas bedraagt in feite echter
slechts 2.51 millioen. Het verschil
wordt verklaard* door oorlogsverlie
zen en het nog niet gerepatrieerd zijn
i van krijgsgevangenen.
In het rapport wordt melding ge
maakt van drie belangrijke verande
ringen in de economische structuur
van de bevolking. 1. Een verschui
ving van de productieve naar de on
productieve groep. 2. Een verschui
ving binnen de productieve groep van
productie en distributie van materi
ele producten (landbouw, industrie,
ambacht, handel en transport) naar
dienstverlening in particulier en
staatsverband. 3. Een verschuiving
binnen de productieve groep van in
dustriële naar agrarische productie.
Al deze verschuivingen zijn vol
gens de statistici geheel tegengesteld
aan de economische behoeften van 't
land.
Het teveel aan vrouwen in Duits
land wordt als één van de meest ern
stige gevolgen van de oorlog be
schouwd. Volgens de volkstelling van
1946 zijn er ongeveer 124 vrouwen op
elke honderd mannen. Voor de oor
log was de verhouding ongeveer 104
tegen 100. Men verwacht, dat Duits
land van een land met een zich alsnog
uitbreidende bevolking zal worden tot
een land met inkrimpende bevolking,
waarbg het keerpunt verwacht wordt
rond 1960. Dit op grond van de sta
tistieken der laatste zestig jaren met
hun benedenwaartse tendens. En de
oorlogsverliezen hebben dit proces be
spoedigd...
houden hun .heilige'dienst by de oud
katholieken. De lutheranen in Doe-
tinchem kerken in het gebouw der
apostolischen. De Franse gemeente
in IVJiddclburg komt samen in de En
gelse kerk aldaar. De vrijgemaakte
gereformeerden in Assen begeven zich
naar de joodse synagoge; de zelfde
groep bezoekt in Apeldoorn, te Lei
den en te Leeuwarden het doopsge
zinde kerkgebouw en te Gouda de re
monstrantse kerk De vrije evangeli-
schen in Gorinchem bezoeken een her-
steld-Iutherse kerk. In Arnhem is de
vrije, katholieke kerk des Zondags
avonds bij hei-vormden in gebruik.
Dat hervormden en gereformeerden
van eikaars kerk gebruik rrjaken, ge
beurt zo dikwijls, dat het nauwelijks
vermeldingswaai-d is. In de andere
gevallen blijft het iets bijzonders, daar
de verschillende groepen soms tegen
standers zgn, of tenminste volkomen
andere geloofsopvattingen hebben.
Gereformeerden en doopsgezinden
denken niet gelijk over de kinder
doop; de gereformeerden zfjn er voor,
de doopsgezinden er tegen. Door het
afstaan van bed^iuis gebeurt het
thans meermalen, dat in een doops
gezinde kerk toch de kinderdoop
plaatsvindt. En dat protestanten in
een. roomse kerk of joodse synagoge
heel iets anders verkondigen dan in
zulk een gebouw gebruikelijk is,
spreekt vanzelf.
'Naast tijdelijke voorzieningen zgn
et ook definitief wereldlijke gebouwen
tot kerk ingericht. Wij noemden de
vgfaaipn reeds, maar er zijn vele andere
-gevallen. Een van de aardigste is wel
'rr vroegere wapenfabriek in Utrecht,
waarin eertyds oorlogstuig werd ver
vaardigd doch nu al 25 jaar het Evan
gelie des Vredes weerklinkt Men gaf
het gebouw de naam „Vredeskerk",
wat wel zeer van pas is!
schrijvende lezers
Geachte Heer Eriks,
Naar aanleiding van Uw hoofdarti
kel, onder de titel „Staking", in ons
blad van Zaterdag jL, wil ik gaar
ne enkele opmerkingen maken.
Allereerst wil ik vaststellen dat U
m.i. in Uw beschouwing wel wat al
te veel de bodem der werkelijkheid
hebt verlaten, wanneer U zegt, dat
„we in Nederland t.a.v. het staken in
een nieuw periode zijn getreden", en
dat het „de werknemers zelf zgn die
inzien dat van dit middel geen ge
bruik meer behoort te worden ge
maakt". Wanneer we namelijk een
willekeurige greep doen uit het re
cente aantal arbeidsgeschillén in ons
land, dan blijkt duidelijk het tegen
deel, Zo zien we dan dat er stakingen
zgn geweeèt bij de DUW in Gronin
gen, de timmerlieden in de Zaan
streek, Den Haag, Arnhem, enz., bg
de Ned. Kabel Fabriek in Delft, de
Eternietfabriek te Goor, de Sleep-
vaartdienst te Rotterdam, Scheeps
werf Wilton-Feyenoord te Rotterdam,
bij de meelfabrieken „De Sleutels" te
Leiden en de „Ceres" en de „Holland"
te Amsterdam, de bakkers te Am
sterdam, in de Textielindustrie in
Twente en Noord-Brabant, bij de
Hoogovens te Velsen, enz. enz. Uit
deze opsomming blykt dat Neder
land geen uitzondering op de andere
kapitalistische landen maakt.
Dit is overigens niet verwonderlijk,
want het is niet zo dat stakingen ont
staan doordat een partij of vakbewe
ging deze terwille van politieke winst
nodig acht, maar deze breken allen
uit, waar nood, ellende, armoede of
ontevredenheid onder de werkers
heerst Onder deze omstandigheden
is in de vorige eeuw het begrip „sta
king" ontstaan en dit is met de ont
wikkeling en bewustwording der ar
beidersklasse haar machtigste wapen
geworden in de strijd tegen het kapi
talisme. In dit licht moeten we ook
de stakingen in. Nederland zien. Het
is zeker niet zo, dat een bepaalde
groep, of zoals vaak beweerd wordt,
„de E.V.C. bij stakingen belang
heeft". Niets is minder waar dan dat!
Arbeiders van alle bonden en onge
organiseerde arbeiders, staakten en
staken nog, samen, omdat zij onge
acht politieke of religieuse overtui
ging, dezelfde armoede lijden.
Want het mag dan zo zijn dat zich
ogenschijnlijk" bepaalde materieele
verbeteringen hebben voltrokken, die
ten gevolge hebben dat de arbeider
een redelgker aandeel uit de produc
tie ontvangt, dan weleer", in werke
lijkheid blijft het levensniveau van de
bevolking te laag. Dit wordt nog
eens duidelijk onderstreept door de
cijfers van het C.B.S. die aantonen
dat de kosten voeding 97.8kleding
213,3%, schoeisel 226%. reiniging
204,3%, huisraad etc., 197,4%, hoger
zjjn dan voor de oorlog. Weliswaar
heeft de regering prijsverlagingen
toegezegd en ten dele voor, niet de
directe levensbehoefte betreffende
artikelen, ook doorgevoerd. Doch 't
leven wordt duurder, hetgeen in
houdt dat het voeren van actie voor
prijsverlaging alléén, niet voldoende
is. Daarnaast is loonsverhoging nood
zakelijk. Meerdere malen is trouwens
reeds de toezegging gedaan, dat
loonsverhoging plaats zal vinden na
dat productieverhoging dit mogelijk
heeft gemaakt. Welnu, de productie
is gestegen, belangrijk gestegen zelfs,
doch met de productie stegen niet de
lonen maar dc ondernemerswinsten.
Nu heet het weer, dat loonsverho
ging onvermydclyk prijsstijging ten
gevolge zal hebben. Deze redenering
is echter niet juist, omdat het moge-
lyk is een loonsverhoging door te
voeren met gelijktijdig verbod van
prijsverhoging, hetgeen zeer wel mo
gelijk is, gezien de grote onderne
merswinsten.
Het spreekt vanzelf, dat allereerst
langs de weg van het overleg ge*
tracht dient te worden tot een op
lossing te komen ln deze. Indien ech
ter, zoals thans maar al te vaak het
geval is de arbeiders bij de bevoeg
de instanties, aan dovemansdeuren
kloppen, dan kunnen conflicten niet
uitblijven.
We mogen zeker hiervoor niet de
werkende klasse, of een^ deel van
hen, verantwoordelijk stellen, inte
gendeel, men diene te bedenken, dat
zg het zgn die de grondslag leggen
voor een betere toekomst.
Op hetgeen U hebt geschreven over
Rusland en Amerika, kom ik gaarne
eens afzonderlijk terug, daar het te
belangrijk en teveel omvattend is om
en bagatelle te worden besproken.
-Met de meeste hoogachting,
J. 3. HEEMSKERK
Alkmaar.
(Noot van de redactie: Wg nemen
ons voor, ter zijner tijd nog nader in
een uitvoerig artikel op deze kwes
tie terug te komen.)
GRATIS11
Zij, die zich met ingang
van heden opgeven als
abonné op ons blad, ontvan
gen de krant tot 1 Januari
1948 gratis!
SPOEL MELKFLESSEN OM.
Er Is nog steeds een groot tekort
aan melkflessen. Het publiek kan
door de flessen gereinigd zo snel
mogelijk aan de melkhandelaar terug
te geven meehelpen de bezwaren van
dit tekort te beperken
Spoel de lege flessen direct om, dan
kunnen de melkresten niet aandra
gen De melkinrichtingen beschikken
schaars over reinigingsmiddelen- en
schone flessen bevorderen de kwali
teit van de flessenmelk.
KERSTMIS 1947
Weer een jaar
Wéér rode lampjes, weer een „Ge
lukkig Kerstfeest" het zg al dan
niet gemeend. Weer een Kerstpreelcje
zus en een Kerstbeschouwinkje zo. En
natuurlijk in elke krant wesr
een hoofdartikel met een Kersttintje.
MaarDe laatste jaren heeft
het Nederlandse volk onder anders
omstandigheden het Kerstfeest ge
vierd. Onder oorlogsgeweld, dwang,
honger, geestelijke materiële verkom
mering. Moest het Nederlandse volk
zich geweid aan doen, zich dwingen
om Kerstmis te kunnen vieren. Kerst
mis, het feest van het Licht. Toen
hebben we wel eens schouderophalend
het zinloze van alles aan onszelf pro
beren op te dringen. Toen, in 'n haast
wanhopige uitzichtloosheid.
Kerstmis 1947
Ja, er is in het afgelopen 'jaar een
massa narigheid overwonnen door de
wereld in het algemeen en door ons
volk in het bijzonder. En het gezel
lige radio-muziekje en de dansende
kaarsvlammetjes kunnen niets vac-
anderen aan het feit, dat
jaar, dat opdoemt, ons va»r-
schuwt voor nieuwe zorgen tu .nve
moeilijkhéden.
De wereld heeft misschien nooit zo
veel problemen gekend als thans.
Grote internationale als de
ding AmerikaRusland, P
de „displaced persons", Incua
Veiligheidsraad. En nationale zoals de
wederopbouw, het woningtekort, In
donesië, textiel, de prijzenhet is
maar een greep.
Er is echter meer. Er zgn ook goe
de dingen.
Want de aandacht even bepalen bfl
de goede dingen, die h# heeft, is een
Hollander van huis uit niet zo eigen.
De zorgen, de tegenslagen, de moei
lijkheden, tja, die zgn dag-in dag-uit
schering en inslag. Maar de andere
kant van de medaille laten Neder
landers het liefst bulten beschouwing.
Er zijn veel goede dingen.
Zo zeker als het Kerst is.
Telt u maar op: er ia weer elec-
trisch liéht, gas, waterleiding. Nie
mand staat meer een half uur in de
rij voor een'brood. Er is weer ra.
zekerheid en vryheid van menings
uiting. En dat alles is nog maar het
minste.
Want wij durven weer geloven in
het Licht.
Het Licht, dat in de wereld kwam
en welks komst wij vieren op Kerst
mis.
Neen, alles is nog lang niet zoals
wij het ons zouden wensen. Toege
geven, dat er nog veel dingen zijn,
die... Stop. Daarover een andere keer,
als u wilt. Dan zullen krantenmen
sen u weer lang en breed uitleggen
w£t er nu eigenlijk allemaal wel
scheef en fout is.
Vandaag zg het Godsvrede.
In de vroege middeleeuwen gold
het als een zwaar vergrijp, op de
Kerstdagen veten uit te vechten
een aanvallende oorlog te begim.cu.
Want het Kerstfeest diende geheiligd
te worden door een algemene vrede.
Diende beleefd te worden in een blij
moedig geloof aan Christus. Diende
gevierd te worden in oprechte dank
baarheid des harten voor al het goe
de, dat een mens genoot.
Kerstmis 1947.
Laat ons ditmaal het Goede zien.
Opdat wij dankbaarheid leren.
Dankbaarheidhet meest urgen
te, dat wg èn de wereld onzer dagen
behoeven!
Voor de jeugd
Waar het Kerstmannetje
vandaan komt
In een land hier ver vandaan, woon
de eens een stokoud mannetje. Dat
mannetje was zo oud, dat niemand
meer wist wanneer hij geboren was
en hjj zelf wist het ook niet meer.
Maar nu moeten jullie niet denken,
dat je aan het mannetje zien kon
dat hij niet zo jong meer was. Nee
hoor, hij was nog gezond en sterk en
vlug ter been en hg werkte nog vlijtig
alle dagen. Alleen aan zgn mooie zil
verwitte baard kon je zien, dat hij al
héél oud moest zgn.
Maar het mannetje was altijd erg
bedroefd en klaagde dan tegen zgn
buren, dat er niemand op de wereld
was die wat om hem gaf en dat hij
er zo'n behoefte aan had tegen ie
mand lief en aardig te zgn. Zelf was
hij nooit getrouwd geweest' en had
dan ook geen kinderen. De buren
haalden de schouders maar eens op,
ze vonden dat het mannetje altijd
maar een beetje vreemd deed. En
zo stond hg dan weer alleen.
Op een morgen liep hij buiten in
het veld, mopperend in zichzelf en
de berenmuts diep over oren getrok
ken, want ln het land waar hij woon
de, is het altijd winter en erg koud.
Hij liep eigenlyk maar zo'n beetje
doelloos rond te slenteren en wist
niet wat te doen. Zo liep hg suffend
verder.
Plotseling schrok hg op. Hij was,
zonder het te merken, verzeild ge
raakt in een grote ganzenkolonie. De
vogels omringden hem en vroegen
hem het honderd uit. Want ganzen
zijn nieuwsgierige beesten. Het ge
snater was niet van de lucht. Toen
vertelde het mannetje zgn verhaal;
dat hij eigenlijk voor niets op deze
wereld was, voor niemand leefde en
dat geen mens wat aan hem had.
Eens oude gans streek eens naden
kend over haar snavel. „Luister 'ns,
goede man" zei hij, „ken je het ver
haal van het kindje Jezus, dat in een
stal geboren werd?" Het mannetje
schudde van neen. Hjj woonde immers
zo ver van de bewoonde wereld. En
de oude gans vertelde hem het Kerst
verhaal, dat jullie natuurlijk ook alle
maal kennen. „Zo" besloot de oude
gans, „hebben wg ons het kindje Je
zus ten voorbeeld gesteld: de mens,
die slechts voor de liefde en voor an
deren geleefd heeft. En daarom heb
ben wij sedert jaren een afspraak ge
maakt, dat wg alle mensen die dit
nog niet weten, dit mooie verhaal
zouden vertellen".
Het mannetje sprong een gat in
de lucht van vreugde. „Deze Meester
wil ik dienen, myn hele leven stel ik
in dienst van Hem!"
Al spoedig was h(j op de oude gans
gezeten en vloog met bliksemsnelle
vaart naar de landen waar heel veel
mensen wonen. En sinds jaar en dag
is hij nu al hetKerstmannetje, die
zijn goede gaven uitdeelt op de dag
van de geboorte van het Kindje in
de stal, dat de mensen geluk brengt.
En de ganzen, zullen jullie vragen
Dat is een droevig verhaal. Een
heleboel mensen wilden naar de gan
zen niet Jnisteren en inplaats dat de
dieren gelegenheid krijgen om het
mooie Kerstverhaal te vertellen, wor
den ze geslacht en opgegeten.
En dat vindt het Kerstmannetje
héél erg jammer.
Maar misschien komt het wel, om
dat niet alle mensen de taal van da
ganzen verstaan...