n r r'ö l' DE ELFSTEDENTOCHT VAN JIMMY BROWN r^loP'°9r«mma 34 Dagen op een reddingsvlot DE SPOORWEGEN SPREKEN (li) Niei vóór, maar achier f loket Het publiek brengt soms „kunststukjes" ten tonele IS <3> tg'yr SÊM WA^W'ft/KeL VAfV BELLETJES 6TV KWOPJS S Vroeg ia de aorgeo. Van alle kanten komen de NACO buksen aanrij den. ült Sckajen, Hoorn, Medemblik. Warmenhuizen, Langedijk, Hciloo. Grootschermer et» wee* ik u-at voor plaatsen meer. D riftig stappen de passagiers uit en mengen zich tussen de Alkmaarders, die zich naar de treinen begeven. De run op de loketten is begonnen. De run die zich regelmatig herhaald, telkenmale weer. als er een trein zal gaan vertrek ken. Het ene ogenblik is het in het station een gonzende bijcenkorf,'en kele minuten tater keert de rust terug. Wij hebben het genoegen gehad, om het bedrijf der spoorwegen eens wat nader te bezien, en werden ten dien einde ontvangen en rondgeleid door de hr. Van cL Sterre die ons heeft aar getoond u-elk een- hoeveelheid werk er bij het plaatskaartenbureau wordt verricht, ons een schat van gegevens verstrekte over het vervoer te Alk maar en ons ten 3lotte een beeld gaf van de prachtige organisatie, die het spoorwegwezen heeft daargesteld. Een organisatie, niet alleen prachtig Jn de afdeling van de heer Van der Sterre. maar even goed, zoals ons later bleek in een onderhond met de heer Koldenhof. adjunctchef en de heer Broekhoven, die op dat. mo ment als treindienstleider fungeerde, in 't seinhuis. Maar daarover later. Organisatie Bij vier loketten staan de grote bakken opgesteld, die de plaatsbewij zen bevatten. Nethes in alohabetische volgorde in elke bak voor een hon derd vijf en twintig verschillende stations. Dat zijn de meest gevraagde Voor de rest worden plaatsbewijzen uitgeschreven. En -we hoeven niet be vreesd te zijn, dat de plaatsbewij zen op een beoaaM moment uitver kocht zulten zijn. Op een zeker ogen blik verschijnt er -tussen de kaartjes een waarsch«iwin«*s -bhiet Dat is het teken, dat Alkmaar behoefte be°int te krijgen en m Utrecht moet bestel len. Binnen twintig ,d®c»pn hebben ze nieuwe voorraad, terwiïl met .zeker heid is uitgerekend dat ze voor die tijd geen gebrök -hebben. Hier Is inderdaad zoalp ,de heer Van der Sterre ons verklaarde een organisatie eo perfect en uitgerekend! "Trouwens niet alleen hier. ©e controle op de ontvangsten, oo lm^ernen met kaartjes is even goed. Het zou ons te ver voeren -nm de techniek var» deze organisatie te haandelen. DE INVASIE BEGINT Liever zullen wij u een beschrijving geven var. hét verloop van het werk Stel u voor een en'gszins gladde weg Gevolg te late bussen. En nu komer» ze dan toch eindelek. Er Is nog slecht? énkele minuten tijd. Want de trein ver trekt op tijd. Met tientallen stromen de mensen de vestibule in. Alle vier loketten zijn nu intensief bezig. Ter wijl wij ons verbazen over de vlug heid, waarmee het personeel werkt en bijna zonder kijken de kaartjes uit de bak haalt, ze afstempelt en afrekent, begint het achterstaande publiek te mopperen. Het duurt hen te lang. Er komen hiaten in de afwikkeling. En natuurlijk krijgt de dame of heer ach ter het loket de schuld. O kankeraars, als ge eons wist! Want niet de loket beambte is de schuld. We hebben nog maar zelden met zulk een vlugheid en accuratesse zien werken. Een meneer vraagt Krimpen aan de Amstel. De beambte kijkt verwonderd Verklaart wel van Krimpen aan de Lek te weten en van Krimpen aan de IJsel maar niet van Krimpen aan de Amstel. De meneer houdt voL De be ambte zoekt in een staat. Krimpen aan 35. „Doe nog 's zo op je linker been, Jimmy", kirde Sietske. „Oh, 't is snoezigMaar veel meer kon zij niet uitbrengen, want het volgende ogenblik lag er een soort onontwarba re kluwen van lichamen op het 'Js Drie toerrijders, die achter elkaar aan de stok waren komen aanrijden, waren in de schemering van de och tend boven op Jimmy Brown gebot Jt, die zij blijkbaar niet hadden gezien. Het gezelschap sloeg als blokken te gen 't ijs, want Jimmy is nu niet iets dat meegeeft. Maar zelf sloeg hij ook tegen de vlakte en hij was zo ge schrokken, dat hij nog beduusd zat te kijken toen de andere drie al lang weer op de schaatsen stonden. de Amstel blijft onvindbaar. De me neer ontstemd. Wij staan te krimpen van het lachen, het publiek staat te krimpen van ergenis. Ander loket. Een dame heeft een plaatsbewijs gevraagd. Ze haalt om slachtig haar tasje te voorschijn. In dat tasje nog weer een ander tasje en eindelijk daarin een portemonnaie. Met een briefje van tien. Juffrouw Jufrouw Blauw helpt het mens zuch tend. Als ze allemaal zo waren, moch ten er wel tien loketten zijn. Het pu bliek moppert Niet op de juffriuw, die zo traineert, maar op de loketbe ambte. Een volgend moment haalt juffrouw Koch, die zo welwillend was voor onze tekenaar te poseren verwonderd haar wenkbrauwen op. Een klant vraagt 'n retour Alkmaar terwijl we notabene in Alkmaar zijn. De nadere verklaring houdt weer op. O publiek, besef toch ondèr welke spanning deze mensen soms werken en help mee. En besef tevens, zoals de heer Van der Sterre ons zei, dat deze medewerking niet bestaat in het af scheuren van in de stations aange plakte dienstregelingen. Daar bewijst ge u zelf en ook uw spoorwegen geen dienst mee. SCHAT VAN GEGEVENS De drukte is weer geluwd. De heer Van der Sterre had nu gelegenheid om ons enige cijfers te verstrekken over het vervoer in het station Alk maar. We nemen voor de aardigheid de Augustusmaand. Men lette er wel op, dat het de vacantiemaand is. 180000 kaartjes werden er in Alk maar uitgegeven. Daar komen nog bü de weekkaarten, de trajectkaar ten en de abonnementen. Naar lage schatting hebben deze mensen in de maand Au gustus 20000 keer van de trein gebruik gemaakt. Een even grote hoeveelheid mensen komt weer terug. Als wc nu eens even gaan rekenen dan zien we, dat in de ze Augustusmaand aan de loketten per dag werden uitgereikt 600° kaartjes. Door de controle In de tunnel, waar we ook nog een ogenblik zijn geweest stroomden in Augustus 600.000 men sen. Dat betekent, dat in deze maand elke dag dertien uur lang 1500 mensen per uur de tunnel in en uitdraven en de controle passeren. 150 bussen zijn in de weer om deze menigte te ver voeren. Daar blijft het niet bij. Ir de zelfde maand werden er aan 't station te Alkmaar 5500 rijwielen ter verzen ding aangeboden. Van andere stations kwamen er naar schatting tienduizend aan. Een dagelijks rij wielen vervoer dus, van 500. Nu weten we wel, da het niet al tijd zo is. De gegevens van de Augus tusmaand spreken echter voor zich zelf. DE NARIGHEDEN AFDELING De titel klinkt niet mooi. En het is ook niet de officiële titel van de af deling waar juffrouw Damsteé de scepter zwaait. Het is de afdeling waar men alle mo2"'- - inlichtingen kan T •^7, W. KOSTER, DE SEINHUISWACUTF.R D.U. W.-ioestanden en problemen (IV) We hebben ons ten slotte geïnfor meerd over de wijze van vorvoer, het verblijf in de keten tijdens schaft- en regenuren. De reacties waren uiter mate verschillend. Er zijn plaatsen, waar het in orde is, er zijn er ook, waar verbetering gebiedende eis is. Het dunkt ons echter de taak van de vakbeweging om in deze verschillen de toestanden verbetering te beplei ten. En het is ons bekend, dat van de zijde der vakbeweging hiér ook de no dige aandacht aan wordt besteed- Conclusies. Aan de hand van deze reportages wagen we het enige conclusies samen te stellen. In de eerste plaats zijn de arbeidei's in de laatste maanden met te lage lonen naar huis gekomen. In de tweede plaats werkt de inde ling in D.U.W. I en D.U.W. n funest. In de derde plaats mankeert er wel eens een en ander aan de verhouding wer kl eid ing-arbe iders. In de vierde plaats achten wij het noodzakelijk, dat de arbeiders inge schakeld worden in de hogere regio nen der D.U.W.-leiding. omdat de ar beiders ten slotte de grootste belang hebbenden zijn en medezeggenschap ook op dit terrein eerste eis is. En in de vijfde plaats hebben we zeer sterk de indruk, dat deze hele D.U.W.-affaire wordt misbruikt en verlaagd tot een politieke rel Reeds in een ingezonden stuk in ons blad kwam dit min of meer tot uiting. En wij betreuren dit Want dit is niet nodig. We menen er door middel van deze reportages in te zijn geslaagd, de verkeerde toestanden in de D.U.W. te belichten, zonder de politiek er in te mengen. Terwijl we ook oog hebben gehad voor de andere zijde der medaille. Komende gebeurtenissen We hebben in verband met dit on derwerp. waarover we ons zoveel mo gelijk van alle kanten wilden oriën teren, het twijfelachtige genoegen ge had, een viertal reportages te lezen, die in „De Waarheid" waren opgeno men. Reportages in Drenthe en Gronin gen. Over de juistheid van die repor tages kunnen we dus niet oordelen. Zo min als iedere lezer of lezeres dat hier in Noord-Holland kan. We wil len echter niet verhelen, dat wij deze reportages uit een oogpunt van be hoorlijke journalistiek bezien, niet verantwoord achten. Men kan over de politiek der te genwoordige regering denken zo men wil Men kan ze funest achten, men kan ze ook juist achten. Maar wij ontzeggen ieder het recht om van een man als minister Drees te zeggen.dat het zijn bedoeling is om de arbeiders er onder te krijgen. Wie dit doet. benadeelt de zaak der arbeiders in hoge mate en schept be wust een onoverbrugbare kloof tus sen verschillende groepen van arbei ders. Wij hebben onszelf dan ook met zekere angst afgevraagd of deze re portages in de „Waarheid" soms de schaduwen zijn, die komende gebeur tenissen voorafgaan. Komende gebeurtenissen, dat zijn in dit verband de naderende verkie zingen. En wanneer het zo zou zijn, dat de verkiezingsstrijd op deze wijze zou moeten worden gevoerd, dan zou den wij van deze plaats af een beroep willen doen op alle verschillende te- ge 1ers van diverse pluimage. Een-beroep om steeds fair play te spelen. krijgen. Over a .aementcn, over rei zen naar het buitenland, over reisge- legenheden in het binnenland, men kan er spoorkaartjes bestellen naar Frankrijk en naar Rusland, naar Dene marken of naar Italië. Het reisbureau Lissore is overbodig geworden! Dat zijn tot dusverre nog geen narighe den. En toch komen ook die bij de s. oor wegen voor. Ge hebt wat in de trein laten liggen. Ge zijt uw kaartje kwijt, ge hebt een aansluiting gemist, er is bagage van u verdwenen, kort om er zijn nog tal van andere moge lijkheden en ge komt hier terecht We hebben het een ogenblik gadege slagen en ons verwonderd. Dit kunnen we wel zeggen, dat er vlot en accuraat geholpen wordt. En als er aan uw narigheden wat te doen is, dan zij( ge hier aan het goede adres Het adres, waar ook wekelijks of maandelijks de 60 scholierenkaarten, de 300 weekkaarten, de 400 trajectkaar. ten en de 50 abonnementen worden uitgegeven. We zijn onze reportage begonnen met de aanhef: De soorwegen spreken, we zouden dit gedeelte willen beslui ten met: De spoorwegen wr-vpn Koning Winter (Bah) Laat ik het eerlijk bekennen: ik heb nog geen voet op het ijs gezet. Ik ben ook niet van plan om het te doen. Onsportief? Goed. 'n Ouwe bok? Best. Daar stel ik tegenover, dat 't een zaak is van principiële aard. 'n Presti gekwestie, zo u wilt Ik ben gek op schaatsenrijden en 'k voel me alles behalve een ouwe bok. Als ik *t dus deze keer vertik om de ijzers onder te binden, dan heeft dat een reden, 't Is de kolenpositie. Wie, ja wie be taalt ra'n kolenrekening? Ik natuur, lijk. En aangezien ik en ik er alleen voor opdraai, duld ik critlek noch commentaar van andere zijde. 'k Had juist zo'n aardig twee-jaren plannetje in elkaar gefabric' 't Liep allemaal zo gesmeert. Ik redende 't m'n vrouw voor: Vrouwtje-lief, zei ik. laten we eens proberen elke week *n kitje of twee over te houden. U weet natuurlijk wat een kitje is Twee kit- jes in de week. da's méér dan een hemdsmouwtje in 't jaar. 't Scheelt minstens een heel hemmetje en dat was de bedoeling. Precies uitgebalan ceerd had 'k 't voor z'n roodkoperen- Arabierenklarinettenzijpijpenkleppie, om 't zo maar eens te zeggen. Twee kitjes in de week volgend jaar een derde kolen méér dan nou. Onafhanke lijk van de productieslag. Nou? Ja wat nou. U weet de rest. 't Ging vriezen. Koning Winter zeggen pers mensen die klaar staan om bij elke ramp hun dichtader open te laten klappen. „Koning Winter, doet tóch nog zijn intrede" jubelen ze me te koppen in de krant. Alsof iedereen dat niet direct gemerkt heeft, an z'n kouwe tenen, en z'n humeur. En an z'n kolen. Bah. Ik zeg er van wat ik denk. Dat gejubel is geveins. 't Is trouwens geen werk een mens onnodig weer de dampen aan te doen. Winter? Sneeuw? Us? Schaatsen en klappertanden? Goed. Best. Maar dan 's winters. Niet als de rozenstruikies beginnen te bloei- WOENSDAG NA 16 UUR Hilversum I - 16.00 Muziek voor de jeugd; 16.45 Meisjeskoor; 16.45 Voor de jeugd; 17.35 Ensemble Donauklan- ken; 18.00 Onze Nederlandse koren en corpsen; 18.30 Ned. Strijdkrachten; 19.00 Nieuws; 19.30 Reportages; 19.45 Engelse les; 20.00 Nieuws; 20.15 Radio- Philharmonische orkest (Bizet, Saint- Saent, Poot en Tsbhaikowsky); 21.30 Lijdensoverdenking; 2.10 r'ollanda-sex tet; 22.30 Nieuws; 22. «5 Avondoverden king; 23.00 Vioolrecital; Hilversum II 16.15 Vragen staat vrij; 16.45 Het stond in r* krant; 17.15 Accordeon-orkest; 18.00 Nieuws; 18.20 ETA-trio; 18.30 Lezing over ,JDe taal der dieren"; 19.00 Kwartet Jan Cordu- wener; 19.30 Voor de jeugd; 19.45 Le zen in de bijbel; 20.00 Nieuws; 20.15 The Rnmblers; 21.0 ..Boemerang", hoorspel; 2.00 Omroeporkest; 22.45 Re portage van de Boekenweek: 23.00 Nieuws; 23.15 Graag gehoorde platen. DONDERDAG VOOR 16 UUR Hilversum I 301 m. 7.00 en 8.00 Nieuws; 7.30 Morgcngel 8.15 Pluk de dag; 9.05 Ochtendconcert; 10.00 en 10.45 Gram.platen; 10.15 Morgen dienst; 11.00 De Zonnebloem; 12.03 Muzikale Melange; 12.33 en 13.25 Dansorkest Klaas van Beeck; 13.00 Nieuws; 13.45 Hors 'd oeuvre; 14.00 Peter Nobino's musetteorkest; 14.40 Voor de vrouw; 15.00 Pi;i«oduo; 15.30 Strijkkwartet. Hilversum II 415 m. 7.00 en 8.00 Nieuws; 7.15 en 8.15 Gram.platen; 8 45 Klassieke muziek; 9.15 Morgen wijding; 9.35 Arbeidsvitaminen; 10.35 Gram.muziek; 10.50 Voor de kleuters; 12.38 Pianospel; 13.00 Nieuws; 13.15 Metropole-orkest; 14.00 Voor de vrouw 14.20 Nederlandse werken; 15 00 Voor zieken en gewonden DONDERDAG NA 15 lUR Hilversum I 16.00 Bijbelle 16 .45 NCR V-kwartet; 17.00 jeugdjournaal; 17.30 Zangrecital; 18.15 CNV-kwartier; 18.30 Ned. Strijd krachten; 19.00 Nieuws; 19.30 Het actueel geluid; 19.45 Regeringsuitzen ding; 20.00 Nieuws; 20.15 Studio- steravond met ecn Scandinavisch pro gramma; 21.30 Familiecompetïtie; Hilversum n 16.05 Gram. platen; 16.25 Vraaggesprek met Henriëtte Davids; 16.40 Vergeten Nederlandse muziek; 17.00 Kaleidoscoop; 17.20 Welk dier deze week? 17.30 Gram. platen; 18.00 Nieuws; 18.15 Sportpraatje: 18.30 Cabaret; 19.05 Tom poes; 19.30 Radio Volksmu'i" Nieuws, KRUIDENIERS KRIJGEN RUIMERE WINSTMARGE De resultaten van een sedert gerui me tijd ingesteld onderzoek naar de positie van bet kruidenierswarenhe- drijf hebben de minister Mansholt aan leiding gegeven een margeverhoging voor enkele artikelen toe te staan. De ze marge verhoging, welke 2 cent per 100 gram uitmaakt, zal gelden voor biscuits, fabriekmatig bereide koekjes gevulde chocolade-stukjes, gevulde chocolade-repen, bonbons en suiker werken. Voor chocoladeproducten heeft deze regeling inmiddels haar beslag gekre gen: zo komt de prijs van een gevulde reep op 11 cent De margeverhoging mag niet worden toegepast op pure chocolade repen en chocolade producten waarvoor uitzon- deringsprjjzen zijn vastgesteld. Overwogen wordt of de marge nog ten gunste van de kruidenier bij enige andere product kan worden verhoogd. en. Niet als de syssies uit de eierscha len kruipen. Niet als ik m'n over gespaarde vier mudjes in vier dag», er dóór moet jakkeren terwijl de len te voor de deur staat. Ik kom dit jaar niet op het ijs En ik snap die jongens, die dit jaar de Baansingel ergens zó veel stenen en plaggen hebben gespreten hou 't ie 't, hou 't ie 't niet dat er in elk geval niet meer op te rijen valt Zij moeten net zoiets gevoeld hebben als ik: dat 't niet te pas kwam. FEUILLETON door ROBER1 TRUMBUIL 44) HOOFDSTUK EEN-EN-TWINTIG Dp de negen-en-twintfgste dag kwam de oude criize albatros terug» en met hen; ton t.eks rampen. Eerst was ik oly hem te zien; hij was iets be kends. Ik vroeg me af waar hij ge weest was toen het onweer op z'n hevigst was. Hij -vloog hoog boven de boot in het rond, nu en dtn neer schietend om een golf te inspecteren die hem tegemoet kwam De zee was ruw en woest. De wind Was de hele nacht tegen ons "geweest, en ik had het anker laten vallen om ons evenwicht te bestendigen en niet af te drijven. Onmiddellijk na zons opgang was het anker het eerste waar ik aan dacht. Het was ons enige mid del om de boot in bedwang te houden, en na iedere tegenslag overtuigde ik me ervan dat het er nog was. Deze morgen ontdekte ik dat de straffe wind het vest naar .de oppervlakte had getrokken. Ik haalde het naar me toe om het uit te schudden en weer te laten gaan. Zonder dit tegenwicht dreef de storm ons uit onze richting en ik was van mening dat iedere mijl onze kans om wat langer te leven verminderde. Toen ik het anker introk, dook bij de boeg een klein visje op, van het zelfde soort als we al eerder hadden gevangen. Voedsel! Ik hield het nauwkeurig in het oog. Het zwom onder de boot. Net toen ik het anker binnenkreeg kwam het opnieuw te voorschijn. Vlak voor me bleef het stil liggen. Als ik het mee in m'n hand had gehad, zou ik het hebben kunnen doorsteken. Ik draaide me om op zoek naar het mes. Verscheidene seconden lang tastte ik in het werktuigenzakje, terwijl ik te gelijk het visje in het oog probeerde te houden. Het lag aan de oppervlakte uit te rusten. Ik verplaatste me naar de zijkant van de boot, maar door mijn zwakte was ik niet vlug genoeg. Een lichte slag van z'n staart bracht het buiten mijn bereik. Ik wachtte, en het bleef stil liggen, verlokkend op en neer dobberend. Tenslotte kwam hij een paar centimeter dichterbij en ik sloeg toe, maar het enige resultaat was een fontein water in m'n gezicht. Ik leun de een ogenblik tegen het dolboord om uit te rusten. Ik moest m'n krach ten verzamelen om liet anker vast te maken. Terwijl ik wachtte stak een grote gevlekte haai, ongeveer drie meter lang, zijn neus boven water, nog geen vijftien centimeter van mijn ge zicht. Ik deinsde verschrikt terug. Als ik d« moed had gehad, had ik hem bij z'n kieuwen kunnen pakken. Ik aarzelde verscheidene seconden en probeerde me er toe te dwingen hem te grijpen, maar het lukte niet Om de waarheid te zeggen, was ik een beetje bang voor hem. Ik was me c aarvan bewust en walgde van mezelf, toen hy met een bocht onder een grijs groene golf verdween. ïk vervloekte m'n lafheid. Ik had het monster waarschijnlijk niet kun nen houden, maar ik had hem mis schien in de boot kunnen trekken voordat ik geheel uitgeput was, en» dat zou het eind voor hem hebben bete kend; we hadden hem kunnen na houden tot hij verstikte. Dat wa< hoop vlees geweest, dacht ik moe. Ik schatte dat hij wel vijftig pond woog. De wind werd heviger en de golven kwamen sneller na elkaar. Zij ontrol den zich als grote groene slangen, barstten in wit schuim uiteen, om dan met woedend gebrul uiteen te vallen. Zij rolden onder het lichte vlot 6° hieven ons hoog op, zodat we neerke ken In een duizelingwekkende afffrond Dan stortten we weer neer; soms misten we de stortvloed en dan weer dwarrelden we in het wilde witte schuim. Het water sloeg overboord en we begonnen als dollen met onze handen te hozen. We hielden de gol ven in het oog als baders die de bran ding berijden, en rolden ons gewicht van de ene kant naar de andere in het bootje dat als speelgoed heen en weer gegooid werd. We leerden ons handig te verplaatsen zodra we de kop bereikten, om het vlot in even wicht te houden. Maar de zee is listig. Zij Iran haar tijd afwachten om dan als een beest toe te springen. En' de wind was haar bondgenoot Het vlot rees langzaam op terwijl onder ons een grote golf uitrolde. De wind scheen z'n adem in te houden. Wij keken naar de krullende top van de golf. Een muur van groen, omzoomd met wit, doorshijnend tegen de lucht stort te over ons heen. Het gewicht deed onze oren suizen en het water vulde onze neusgaten. Hoestend en verblind vielen wc --ver het dolboord. En als of hij er op gewacht had, schoot de wind plotseling weer uit. Het vlot werd opgetild en kantelde. We lagen opnieuw in het water. :n een meer vrees aanjagende zee dan we ooit hadden gezien. Ik denk dat we allen dezelfde gedachte hadden: het vlot te grijpen. Weer hadden we geluk We klemden ons er aan vast en hiel den ons met alle macht beet. Het woe dende water trok aan mijn benen, cn ik keek naar de jongens. Tony hield krampachtig vast. Z'n ogen waren ge sloten en hij prevelde een Pools fee- bed. Gene'» lippen strekten zich va* inspanning en toonden zijn opeenge klemde landen. „Hou vast", schreeuwde ik. Ik denk niet dat ze me in het geraas van wind cn golven konden horen. Het deed er niet toe. Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 3