Kijk eens naar die boerensloot. ONS EERSTE PAASFEEST Hier is Oom Paashaas, LEO GESTEL Kunstenaar van groot formaat wanneer de boog te lang te strak gespannen was! 1/ de gejaagde mens Wanneer met Zjjn proble men een tijdlang de boog gespannen houdt, moet er een ontspanning ko men. Anders volgt voor hem 'n ramp Ontspanning, maar hoe? Dancing, oioscoop? Dat kan een afleiding zyn, maar echt ontspanning vindt men buiten. Bijvoorbeeld aan een dood gewone slootkant. Kijk eens in een boerensloot. Zie naar wat er leeft on der de oppervlakte van het water, volg een cindwecgs de torren en ke vers en 'stekeltjes op hun zwerf toch ten onder en door de geheimzinnige donkerten van kroos en waterplan ten. Kijk eens naar het kwieke Schrij vertje, dat Guido Gezelle inspireerde tot (jie overbekende, maar onvergete lijk schone versregels. Ga er vooral rustig even bij zitten en wacht op dc dingen, die komen gaan. Tien tegen één dat de Natuur voor een verras sing zorgt en U een van haar vele ge heimen openbaart. iets van die natuurschatien Tussen de rietstengels, recht over de plaats waar U zich heeft neerge zet, komt ineens wat leven. Een Riet hen is het, met haar schattige zwarte jongen met vuurrode snaveltjes. Ze fonkelen als kostbare gitzwarte ste nen op het water. Wie zo'n klein ding met de hand weet re pakken 't is niet3 zo moeilijk als liet misschien lijkt ontdekt iets van die natuur- schatten, die men zo gauw achteloos voorbij loopt. Die sloot, waar 'n Zwa-' nebioem trots en recht uit het water oprijst en duizenden plantjes en insec- het leven vertegenwoordigen, is een andere wereld waar de mens iv: uwe energie uic kan nutten. Vanzelf komen er vragen op bij hem die do slootkant leert kennen. Waarom rf d-> Reiger altijd op die plaats - kan het dier zien, waar de mcestg vis is, en hoe? Voor ons een vraag - voor hem een weet. Daarginds dobberen een paar eenden - o, dat is dezelfde eend van gisteren, maar met één* jong minder. Tel de volgende dagen nog eens en merk, dat elke dag één jong verdwijnt Prooi der ratten, of van de roofvogels. Naar menselijke begrippen En zielig gezicht, zo'n eendenmoeder met steeds minderend kroost - maar wat wil men? Als ze allen bleven leven, per Quderpaar zo'n elf of dertien jon gen dan zou er spoedig een cenden- overbevolkingsprobleem zijn met hon gersnood en massa-sterfte. De natuur zelf zorgt voor het even wicht: twéé, drie jongen blijven „toe vallig" gespaard" totdat ze groot ge noeg zijn om zelf aan hun vijanden te ontkomen. Wreed en hard? Naar menselijke begrippen is de Natuur nu eenmaal zo - veel van'de schoon heid gaat misschien verloren onder het ontleedmes van mensengedachten. Toeh is het misschien wel goed, zich eens met deze problemen bezig te houden. Een mens kan ook niet alleen leven van het geestelijk voedsel, dat de poli tie'- hem verschaft. Het evenwicht De Natuur laat nu eenmaal datgene verdwijnen wat zwak is. Alleen de ster kere blijft voortleven ten koste van de zwakkere. Voor het planten en die renrijk bestaat geen „rechtvaardigheid" - slechts voor de mens geldt dit be grip. Men kan daaraan niets verande ren, zo men het al zou willen. Stel dat de mens zich keerde tegen de roofvo gels, omdat zij de zangvogels verscheu ren - hij zou consequent moeten zijn en cok aan de uitroeiing van de laat ste categorie moeten beginnen, die rup sen, "wormen of insecten levend ver slinden. Slechts de zaad-etende soorten zou den over mogen blijven maar zo komt men er niet Want hoeveel wreedheid en onrechtvaardigheid zou de mens niet aan de dag moeten leggen om de vermeende wreedheid en onrechtvaar digheid in het dierenrijk te verdel gen? Zij, de dieren, kunnen niet an ders.- wij mensen wel. En ligt ook hier is niet pen hoger evenwicht? Ga eens naar de slootkant wanneer de boog te lang te strak gespannen yas. Leer er van de Natuur en spiegei U er aan. Misschien leert U er meer dan in boeken of kranten telezen staat! JAN DE LEEUW Onze Paas-puzz/e Ia onze Paaspuzzle is een kleine onjuistheid geslopen. 59 horizontaal moet zijn: Vrije Alkmaarder (afk.). 9 Verticaal: als 59 horizontaal. Wanneer valt Pasen 25 Maart in1951 26 Maart in 1967, 1978, 1989 28 Maart in11948 29 Maart in1959, 1964, 1970 30 Maart in1975, 1986, 1997 31 Maart in 1991 1 April in 1956 2 April in 1961, 1972 3 April in1983, 1988, 1994 4 April in 1999 5 April in 1953 6 April in 1958, 1969, 1980 7 April in1985, 1996 9 April in 1950 10 April in1955, 1966, 1977 11 April in 1971, 1982, 1993 12 April in 1998 13 April in 1952 14 April in 1963, 1968, 1974 15 April in 1979, 1990 16 April in 1995 17 April in 1949, 1960 18 April in 1954, 1965, 1976 19 April in1981, 1987, 1992 21 April in 1946, 1957 22 April in 1962, 1973, 1984 23 April in 2000 Als wij nu ons Paasfeest vieren, denkt niemand meer aan Willibrord of Bonifacius MEN STELLE ZICH VOOR «en land, overdekt met onafzienbare wouden en aart alle zijden omspoeld door de som tijds hoog opgejaagde golven van dc nog lang niet ingepolderde meren. Breeduit stroomden de oningedijkte rivieren over de lage vlakten, waar hier en daar kleine plukjes vee van de Franken graasden. In het Zuiden waren er reeds, die het Christendom hadden aangenomen. Daar was St. Servatius bisschop van Maastricht. Onvermoeibaar predikte hij tussen de heuvels van het Lim burgse landschap. Vele van onze voorouders hoorden daar voor het eerst iets van het Evangelie. Daar, temidden van het bronsgroen eikenhout; vierden de eerste Neder landers voor de eerste maal het nieu we Paasfeest, gewijd aan de wederop standing van Jezus Christus. Franken tegen Friezen St. Servatius was reeds lang gestor ven f384), toen eindelijk ook Clovis, de koning der Franken, zich liet do pen. Het Christendom won terrein in deze lage landen! Langzaam maar zeker bekeerden zich de heidenen. En telkenjare. als de Paasvuren op vlamden rond de dorpen, waren er meer, die het vroegere lentefeest met andere gedachten vierden. Weinig succes boekten de zende lingen evenwel bij de Friezen, die in die tijd hun macht ook in Midden- Nederland uitoefenden. Zelfs in de oude Romeinse versterking Trajec- turn. het latere Utrecht, verwoestten zij in de zevende eeuw meer dan eens een kapél. De glorietijd van Willibrord In 690 arriveerde Willibrord uit Engeland in onze gewesten. En toen kon de kerstening eerst goed begin nen. Willibrord evangeliseerde vooral op Walcheren, rond Velsen en te Heiloo (bij Alkmaar), waar nog een kerkje en een waterput aan zijn op,, treden herinneren. Willebrord bouw- met een puzzle die hij en Oom Rob maakten Oom Rob zat gisteren met zijn zijn handen in het haar. Hij had al een hele week lopen zoeken om jullie met Pasen een verrassing te kunnen brengen. Maar hoe hij ook zocht en zocht, hy kon niets aardigs 'vinden. Versjes? Bij de vleet, maar geen P a a sverzen er bij. Was hij nu maar zo handig geweest om er jullie naar te vragen, vast en zeker had hij wel vair Jantje, Pietje ot' Klazma een mooi gedicht gekre gen. Maar nu zat hij zonder. Ja, wat dan? Een verhaal, natuurlijk en dat heb je dan ai gelezen mooi was liet, hè? Maar hij wilde zo graag eens iets extra's, omdat het straks Pasen is, begrijp je. Ineens kreeg hy oen idee. Hij liep naar de baas van de krant (dat is een man met een heel grote snor) en zei: „Hoor eens, ik wil alle kinderen een Paasverrassing bezorgen. Als je voor één keer de kranten nu eens niet op liet vouwen, ni'aar oprollen? We doen dan in elke krant een mooi gekleurd» Paasei en vouwen van boven en onder even de krant dicht. Dan kan het ei er niet uitrollen. Wat zullen de kinderen blij zijn zeg! Doen"? Maar de baas trok eens aan de lin kei-punt van z'n snor en bromde: ja, maar hoor eens. Je weet zelf wel dat de meeste kranten met de auto en de trein meemoeten. Door het hobbelen •breken natuurlijk alle eieren. Niet één blijft er heel. En wat dan? Lang niet alle kinderen houden van geklutste eitjes. En huil vader en moeder kun nen de krant niet meer lezen. Nee, ga jij maar door, vriendje. Geef de kinderen maar iets anders. Tja, iets anders. Dat was 't 'm nou maar net. Daar zat Oom Rob weer - met zqn handen in het haar. En prakkizcren! En praltkidenken! Ie- dereen dacht dat hij kiespijn had. Maar dat was niet zo. Hij trok alleen maar een mal gezicht van het naden ken. Maar - Oom Rob kwam er niet uit. Voor straf werd hij met z'n blo te benen naar bed gestuurd. Maar In- plaats van dan maar te gaan slapen ging hij nég zitten nadenken, op de rand van z'n bed. En toen hy zo een uur of drie gezeten had, klop, klop! ging het op de deur. Wie c-r binnen kwam WJe denk je Oom Paashaas met een grote mand vol eieren. Zit Je te piekeren Oom Rob? vrocg-ie. Wil ik je helpen Als je denkt dat ie dat kunt, zei hij, dan mag je je gang gaan. Maar je kunt het niet. Je hebt lang niet genoeg eieren in je mand voor al mijn vrienden en vrien dinnen en we kunnen ze trouwens niet eens in een krant pakken. Dan gaan ze kapocrejas. Ik moet iets an- ders hebben voor de kinderen. Iets leuks! Laat ze zoeken, zegt de Paashaas. Dat doe ik ook altijd. Zoeken, waarnaar? Nou, zegt Oom Paashaas, eh naar een kruis woordraadsel bijvoorbeeld. Die kim je toch in de krant zetten? Weet je wat zegt hij. Ilc heb een idee. Hij haalde een potloodje uit z'n zak en begon op de vakjes van z'n rieten mand cijfertjes te zetten. Zie zo, en nou even aan de slag, Oom Rob! zei hy. Wc maken er in een wip een mooie puzzle van. Ik ga er zelf by staan in de krant en zeg, dan krijgt elk kind al mijn eieren! Prach tig, riep ik uit. En dan kunnen ze die zelf kleuren, als ze dc oplossing in sturen Nou, zo gezegd, zo gedaan. Oom Rob en Oom Paashaas togen aan het werk en maakten een praeht- püzzle. Als-ie soms hier en daar èen ietsje-pietsje moeilijk mocht zijn, .dan mogen Vader en Moeder voor deze keer even helpen zoeken, hoor! Maar denk er om: oplossingen insturen vóór Zaterdag 3 April, Postbus 8, Schagen. En onder de inzenders die hem vonden, verloten wc weer twee mooie boeken. Zijn jullie klaar, jon gens en meisjes? Vooruit dan, laat zien wat je kunt! En als soms iemand denkt, dat hy hem al kent, nou, dan heeft hij het mis, hoor! Iller volgt, dan de opgave: HORIZONTAAL: 34. klein mensje 39. boomsoort 01 '!r 40. waarmee soms ondertekend- wordt 41. ongevaarlijk, maar lastig schok je 42. boom met sleriyk blad 43. Frans woord voor kunst 44. meisjesnaam 46. uitroep 47. lidwoord 48. op dit ogenblik 49. opperwezen 51. bewoner van Lctlan 52. Rivier in Italië 53. jongensnaam 54. zwerven 55. bereid, gereed. VERTICAAL: 1. hulpvaardige hand 2. staf 8. bekende Spanjaard 4. groet 5. van dc (vr.) 6. plaatsnaam 8. los 9. vader"s broer 10. wordt langer 11. en dergelijke 12. zenuwachtighc i1 14. meisjesnaam 17. slag 18. punt 19 .bedekking 21. meisjesnaam 22. gauw 23. Brabants plaatsje 24. my 27. tegendeel van warmt. 28. verfsoort 31. balk 33. kreet van een dier 35. boom 36. voorname stand 37. dierenbenen 38. studeert yverig 39. grond by het huis 40. slee 13. uitroep 45. boot 46. deel v. h. hoofd 47. spoedig 49. weg! 50. lidwoord 52. vader 53. riviertje 1. bakt 7. van elpenbeen 13. plaatsnaam 14. meisjesnaam 15. (metalen) staaf 16. kust 17. maakt koud 19. dokter 20. omgekeerde van 4 21. reeds 22. geneesheer 23. familielid» 25. bestemd voor 26. lidwoord 27. 'n tydverdryf 29. jongensnaam 30. gelukje 31. dansfeest 32. Duitse munt (afk.) de ook de eerste kathedraal ln Utrecht, waar een klooster en een kloosterschool aan verbonden waren, <3ie zelfs in 't buitenland bekendheid verwierven. Maar de Friezen lieten hem daar niet met rust cn verdreven hem uit deze vesting. Tot deze hei denen in 736 door Karei Martel ver slagen werden. De man, die het aandurfde om te midden van de vijandige Friezen te komen prediken, was de Engelsman Bonlfatius, die zijn zegenrijke werk in 716 aanving.. De zending in deze streken was toen geheel in Engelse handen, behalve Bonifatius werkten ook een zekere Lebuinus (Liafuin) in het Oosten (hij slichtte o.a. een kerk te Deventer) en een Willehad vooral in het Noorden. Bonifatius or ganiseerde in feite de R.K.-kerk in Nederland. Hij schakelde het bisdom Utrecht in het verband van Rome in. Tenslotte werd hij tijdens een nieuwe grootscheepse zer.dingstocht naar de Friese gewesten te Dokkum ver moord. Maar er waren nog geen kerken ALS "WIJ NU in deze jaren terug denken aan de eerste dagen der Christenen in Nederland, kunnen wij. ons moeilijk voorstellen dat toender, tijd nog vrijwel geen kerken beston den. Gepredikt werd er slechts als toevallig een missionaris het dorp passeerde. Pas veel later ontstonden de Christelijke gemeenten met bun eigen dienaren. En het Paasfeest in die tijden.... och, het was niet altijd uit overtui ging, dat men 't vierde. Als een stam hoofd zich bekeerd had, moesten zijn onderhorigen hem wel volgen! Dan vlamden nog lange jaren de vuren op ter ere van de komende lente. Tot ook de overtuiging eindelijk baan brak en ons Paasfeest een waarachtig Christelijk Paasfeest werd! boekennieuws LA MODE ACTUELLE Uitgave: Meulenhoff en Co. N.V. Amsterdam. Prijs 1, Een mode-show op papier van mo dellen, die Uzell' kunt maken! Als U, lezeres, de verslagen las van de vele mode-shows, die de laatste tyd in Am sterdam en andere grote steden wor den gehouden, moet U wel gewater tand hebben en gedacht: „Ach, dat Is toch onbetaalbaar voor mij". Rrt inderdaad, ons huishouden kost tegen woordig zóveel, dat het voor de mees« ten van ons niet weggelegd is om een japonnétje van* ruim honderd gulden of een droom van een avond jurk van ongeveer vyfhonderd guldeflt aan te schaffen. Daarom juist vinden wy het w prettig TT een mode-show op papieïj aan te kunnen kondigen en wel een; mode-show van modellen, die allen in{ ons bereik liggen, want de uitvoerig ge knippatronen ervan zijn tegen zeeg' lage prys te verkrijgen. Een Amsterdamse uitgever is erin( geslaagd een Nederlandse editie tQ brengen van het bekende -Franse mo deblad LA MODE ACTUELLE. Het is prachtig verzorgd en bevat een keur van de meest verschillende japonnen, blouses, rokken, avondjur ken, kinderkleding enz. Wij willen hier geen reclame maken (daar is de ze rubriek niet voor), maar het moest ons van het hart: Dit is het mode blad voor de vrouw! Vlot en modern,, maar toch ook weer niet te buitel nissig. En voor een prijs, die wij niet meer gewend zijn: f L wy kunnen niet nalaten LA MODE ACTUELLE de pluim op haar hoe<3 te steken, die zy eerlijk verdient efl' raden onze lezeressen aan zich zelü hiervan te overtuigen in elke goeds' boekhandel. ALICB Zoals wij reeds meldden, wordt Zaterdagmiddag in 't Stedelijk Museum te Alk maar een tentoonstelling geopend van de werken van Leo Gestel. Een beschrijving van werk cn leven van deze kunste naar vindt U in nevenstaand artikel. -jt Jj— - s J v"? Zijn leven Leo Gestel werd op 22 November 1881 te Woerden geboren. Reeds jong werd hij door fcyn va der, die een schilderszaak had opge leid in 't vak, dat zijn liefde had ver worven. Na zijn opleiding aan de avondcur sus der Eyksacademle voor Beelden de Kunsten, treilt hij de wereld in om op eigen benen te leren staan. In 1904 gaat hy in gezelschap van Jan Sluyters voor de eerste maal naar Parijs. Deze eerste reis wordt het begin van veel omzwervingen. Gestel reist door Frankrijk, Duits land, Spanje, Italië hij woont lange tijd in België maar steeds trekt zijn hart naar Bergen, waar hy kennis had gemaakt met de bekende verza melaar P. Boendermaker. In de strenge winter van 1929 treft hem daar een grote ramp. Zijn atelier raakt in brand en met uitzondering van een enkele map tekeningen gaat zyn werk in vlammen op. Gelukkig zijn véle schilderyen uit voorafgaande perioden door de heer Boendermakec aangekocht, zodat hy ook thans hiervan nog kennis kunnen nemen. Na een. werkzaam leven, sterft op 26 November Leo Gestel, waarmee de Nederlandse schilder kunst één haver beste vertegenwoor digers verliest. Zijn werk We kunnen de naam van Leo Ges tel niet uitspreken zonder dat een tweede naam ons in de gedachten komt. Algemeen toch. mag Gestel gelden als de grondlegger van de Bergense •SchooL Met zyn kunstbroeders A. J. J, Colnot en M. Wiegman omstreeks 1910 naar Bergen gekomen, leidt hy een nieuwe periode in de schilder kunst in. Reeds zijn atelier in de Jan Steen straat te Amsterdam mocht als een ontmoetingspunt gelden voor hen die streefden naar een vernieuwing van de schilderkunst en In Bergen zetten zij deze ontwikkeling voort De schilders van de Bergense School bootsten niet na.. Zij trachtten zich met eigen middelen een nieuwe we reld te scheppen, in de grote bewon dering voor 't werk va» van Gogh en Cézanne. Het Is niet eenvoudig in enkele re gels de betekenis van Gestel te schet sen, nog minder zyn omvangryk werk grondig te bespreken. Als waarlijk kunstenaar beheerste hij do vorm tot in de perfectie en dit gaf hem de mogelijkheid van dezd' vorm los te komen. Zyn portretten zyn landschappen, zyn honderden te« keningen, zij getuigen allen van ceö diep doorvoeld kunstenaarsschap. Typerend voor hem is zijn weige ring om mede te werden aan een plasj van Jelle Troelstra om door een uit gave van litho's op goedkope wrjzd lamst onder de mensen te brengen-. Naar zyn idee moest de kunstenaaS slechts zijn hoogste zielegoed uit han den geven cn hy achtte de kwaliteit van een groot aantal afdrukken on voldoende. In 1911 neemt hy actief deel aaEI Kunstkring te Amsterdam, waar o.a, een aantal Paryze kunstenaars expo seren. In dat jaar ook verwerft hij met een aantal pastels de WBMnl'-vati Collemfondsprys. Gestel was een minnaar en bewon deraar van de natuur. Talloze zwerf-' tochten maakte JbiJ door ons land etfj door onze ptovincies. Steeds keerdöl hy met werk en ""schetsen terug. Ia 1919 werkte hy in Koedijk en talrM ke schilderyen en tekeningen verteM len ons van zyn grote werkkracht Dan werkt hy in 1921 en 1922 i». de Beemster. Het is hier dat hy eetfj groot deel van zön tekeningen vaal] oiide boerderyen, bloeiende boomgaar den, paarden eri koeien maakt Gestel doorloopt vele perioden eaU ondervindt de invloed van talrijker, stromingen. Steeds echter weet toch zichzelf te biyven en behoudt zyn kunst een persoonlyke inslag. Aan de namen Gestel en Bergensej, School zyn vele andere verbonden, ia 't byzonder denken we echter aan z'ü intieme vrienden A. Lubbers en Jam Ponstein, waarvan de laatste Zater dagmiddag de tentoonstelling vaü Gestel's werk zal opnemen. Gestel, leert men uitsluitend kennen in zyrt werk en wij willen U dan ook eeni bezoek aan de tentoonstelling in Stedeiyk Museum te Alkmaar vaal harte aanbevelen. TENTOON STELLINO J. H. ROGGEVEEN BERGEN De Bergense aquarelisl J. H. Roggeveen exposert zijn werM in de kunsthandel Tanté Landweeg te Amsterdam. Wij kunnen liefhebers van de aqu* arel van harte aan bevelen een bezoe* aan deze tentoonstelling te brengen. KUNSTKRING BERGEN BERGEN De bekende voordrachts* kunstenares Nel Oostbout; waarvaal wij U de vorige week berichtten, daf zij uitgenodigd was een tournee te maken door Zuid-Amerika, komt Doa* der 22April naar Bergen om de vieiJ de avond voor de Berger Kunstkring te verzorgen. Zij zal» d-1 het Chinese spcï Df Krytkring" voordragen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 4