Het orgel in de Grote Kerk
De heer C. G. Verver gaal V.V.V. „Alcmaria"
verlaten
WAS
Een monumeniaal werk in volle
luisier hersteld
i By de uitvoering van üe Matthaus Passion, die Zondag a.s. onder lei
ding van de heer C. Jonker aal worden gegeven, wordt het grote or
gel bespeeld door Piet van Egraond. Na de restauratie, die heeft plaats
gehad, is dit de eerste maal, dat dit prachtige orgel weer in een uit
voering wordt betrokken, zodat mag worden gesproken va een inwij
ding.
MOEILIJKHEDEN, DIE MOESTEN
WORDEN OVERWONNEN
Intussen moesten daarbij bezwaren
.Worden overwonnen, die niet te licht
mogen worden aangeslagen. We be
richtten, er onze lezers al over: de or
ganist kan de dirigent niet zien, kooi
en orkest kan hij nauwelijks horen.
Toch moet er een volledig contact be
staan. Ten einde aan deze moeilijkhe
den volledig het hoofd te bieden,
wordt heden in samenwerking met
de heer Flentrop, de bouwer, en de
heer Piet van Egmond een spiegelin-
stallatie aangebracht, waarvoor o.a.
enkele pijpen moeten worden wegge
komen. Daarnaast is naast de orga
nist een microfoon aangebracht, waar
door hy in staat is de muziek in de
kerk te volgen. Last van het eigen
orgel heeft hij daarbij niet. omdat voo^
deze gelegenheid alleen het bovenste
deel er van wordt gebruikt. Het ge
luid valt over hem heen en vormt
geen beletsel bij het luisteren naar
de microfoon.
Zoals onze lezers misschien weten.
Is het orgel nog niet geheel geres
taureerd. Er bestaat enig verschil van
opvatting omtrent de wijze, waarop
dit behoort te geschieden en zodra
hieromtrent is beslist, zal de afwer
king nog geruimen tijd vorderen.
Dit echter is geen bezwaar om het
orgel reeds in te schakelen bij de
Uitvoering van de Matthaus Passion.
Het hele orgel zou toch niet kunnen
worden gebruikt: het volume is veel
te groot en het zou koor en orkest
volkomen overstemmen.
Aangezien ons orgel, dat door kpn-
ners wordt beschouwd als een der
scnoonste uit ons land. thans weer
aan het Alkmaarse muziekleven is
teruggeven, meenden we onze lezers
het een cn ander te moeten meedelen
pit de geschiedenis er van.
De heer J. Brommer, onze ex-stad-
genoot en voor vele Alkmaarders stel
lig geen onbekende, was zo vriendelijk
ons daaromtrent de volgende gegevens
te willen verstrekken.
De geschiedenis van
het orgel
Nu het ogenblik weldra is aangebro-
kcu, dat het orgel In de Grote Kerk
weer in *yn volle luister zal stralen,
is liet niet ongeschikt in het kort
bouw en historie van dat monumen
tale werk weer te geven.
Het heeft in de zeventiende en het
begin van de achttiende eeuw heel
wat strijd gekost alvorens het orgel
zijn definitieve gedaante kreeg. Oor
spronkelijk waren het twee kleine or
gels; deze zouden tot een geheel wor
den omgebouwd. Door overlijden van
organisten en orgelbouwers werd de
ze ombouwing het werk v'an wel drie
orgelbouwers, met telkens nieuwe or
ganisten als adviseurs, zodat het ge
heel in de helft van de zeventiende
I eeuw een alles behalve homogeen
beeld vertoonde. Geen wonder dan
ook dat Havcngha. die in 1722 het
I organistschap aanvaard le. op grondi-
I ge herziening aandrong.
Deze c "ganist had moderne denk
beelden en een vooruitziende blik, cn
(ondanks de aanvallen van allerlei
ambtgenoten, die oude en verouderde
(ideeën aanhingen, wist hij door te zet-
i ten dat aan Franz Caspar Schnitger.
lloon en voortzetter van de grote
'Hamburgse orgelbouwer Arp Schnit-
ger. de herbouw van het orgel werd
1 toevertrouwd, (in 1723» Schnitger had
al veel prachtige orgels op zijn naam
staan, zowel in Noord Duitsland als in
I Groningen en laatstelijk ook in Zwol-
le. Hij huldigde het principe dat het
i orgel veel vulstemmen moest bezit
ten om een waarlijk majestueuze glans
te verkrijgen.
WAT ZIJN' TJLSTEMMEN
Men moet weten, dat elke toon, ge
durende zijn klinken, piet alleen zelf
als „grondtoon" weerklinkt, maar ook
een reeks boventonen voortbrengt, die
er geheel, ononderscheidbaar. mee
aamenstellen, zoals octaaf, bo_
venkwint, hoge boventerts, enz. De
orgelbouwers hadden nu opgemerkt
dat n\en aan een grondtoon bijzondere
glans kon verlenen door bepaalde bo
ventonen te versterken. Deze boven
tonen worden dan door aparte pijpen
Jgespeeld, welke tegelijk met de grond
toon, door het aanslaan van dezelfde
'toets tot spreken worden gebracht. Zo
geeft bijv. een fcwintregister een toon.
die een kwint hoger staat dan de
grondtoon, waarmede hij iegelijk
wordt gebruikt. Zulke stemmen, die
een bepaalde boventoon ten gehore
brengen, noemt men vulstemmen, om
dat ze slechts ter aanvulling van de
boventoonreeks van een grondtoon
dienen. Er zijn zo vulstemmen die een
kwint, andere die een terst, in zeer
grote orgels zelfs, die een septiem
doen horen. Ook combinaties van vul
stemmen worden op.één register ge
plaatst, bijvoorbeeld kwint en terts
tegelijk. Al naar de bijzondere sa
menstelling dragen deze registers de
naam van Sesquialtera, Fertiaan, enz
En dan zijn er nog meer samenge
stelde. die drie en meer boventonen
tegelijk doen weerklinken, en die de
naam 'dragen van mixturen. In het or
gel dat Schnitger bouwde, en dat or^
hedendaagse orgel is geworden, waren
dergelijke vulstemmen rijkelijk ver
tegenwoordigd.
KLANKVARIATIES
De wijze waarop een toon door de
pijpen wordt voortgebracht kan ver
schillend zijn. Allereerst kan dit ge
schieden alleen door trilling van de
luchtkolom als gevolg van de recht
streekse aanblazing, zoals dit bijvoor
beeld bij een fluitregister geschiedt.
Deze soort vormt de grond- of la-
biaalstemmen Daarnaast bezit het or
gel ook stemmen die hun klank geven,
omdat een koperen tongetje, onder in
vloed van de aanblazing .in trillende
beweging komt. Deze registers heten
tongwerken Ook van deze registers,
die een zceiybijzonder karakter aan
de klank verlenen bezat het Schnit-
gerorgel er in verhouding een groot
aantal. Door verschillende vorm van
de pijpen en van de bekers (zoals de
verlengstukken der tongwerken heten»
wordt de klank en het timbre der or
gelstemmen op de meest verrassende
wijze gevarieerd.
EENS EEN ORGEL VAN BUI
TENGEWONE SCHOONHEID
Dit oude Schnitgerorgel. dat van 'n
buitengewone schoonheid geweest is.
is in de loop der tijden niet onaange
tast gebleven: aan het eind der acht
tiende eeuw .kwamen reeds enige wij
zigingen, maar het is vooral de ne
gentiende eeuw. die deze vervalsing
voltooide door allerlei Schnitgerstem-
men te vervangen door zulke, die meer
in de tijdgeest pasten. Deze vervan
ging ging voornamelijk ten koste van
de vulstemmen. Men kan dit het best
nagaan aan de hand van de volgende
vergelijkende tabellen: in het Schnit
gerorgel 'was het totaal der 56 stem
men verdeeld over 23 labiaalstcm-
men, 13 tongwerken en 20 vulstem
men; sedert de laatste restauratie van
1899 bedroeg deze verhouding 29 la-
biaalstemmen. 13 tongwerken en 14
vulstemmen.
Als men bedenkt dat de draagkracht
glans en straling hoofdzakelijk van
de vulstemmen komt ,is het duidelijk
hit orgel aan schoonheid veel had
ingeboet ofschoon cr nog genoeg
edel gehalte was overgebleven om het
instrument een der mooiste in de lan
de te doen zijn. Het ligt in de bedoe
ling bü de huidige restauratie zo
veel mogelijk de oude Schnitgerstem-
verdeling te herstellen.
DE KLAVIEREN
De stemmen zijn op ons orgel ver
deeld over drie handklavieren of ma
nualen en een voetklavier, namelijk
13 stemmen op het hoofdmanuaal, 15
op elk der beide andere manualen en
13 op het pedaal. Deze klavieren cor
responderen met onderscheiden ge
deelten van het grote orgel, die elk
als het ware een afzonderlijk orgel
vertegenwoordigen met een eigen ka- j
rakier. Het hoofdklavier regeert hel
hoofdwerk, dat gedeelte van het orgel
dat de kernstemmen bevat. De pijpen
van dat orgelgedeelte bevinden zich
ter middenhoogte van het instrument
Het tweede manuaal staat in verbin
ding met het „bovenwerk", het orgel-
gedeelte dat geheel bovenin geplaatst
is en door zijn hoge stand, alsmede
door dc bijzondere geaardheid zijner
stemmen, tot zeer fraaie effecten in
staat is. Het derde manuaal corre
spondeert met dat orgelgedeelte, dat
zich achter de speler bevindt en dat
geheel op zich zelf staat, vóór het
hoofdorgel. De naam daarvan is rug
positief; het heeft ook weer zijn eigen
passende stemkarakter.
DE PIJPEN
De pijpen in het front zijn opge
steld in zogenaamde torens. De torens
van het hoofdorgel bevatten pijpen
van de prestanten, het grondregister
van het orgel. Het zijn loden pijpen
van voortreffelijke kwaliteit. Ook van
het rugpositief zijn de frontpijpen die
van de prestant.
NAAR EEN PLAN VAN
JACOB VAN CAMPEN
Het orgel is uiterlijk gebouwd naar
de plannen van de architect Jacob van
Campen. Het heeft grote deuren die
het van buiten kunnen afsluiten, om
hét orgel te vrijwaren tegen stof en
ongewenste dierlijke bezoekers. De
deuren van het rugpositief zijn ver
dwenen; die van het hoofdorgel zijp
nog ongeschonden en stellen voor de
triomf van Koning Saul. geschilderd
door Cesar van Everdingcn.
NAUTA's Brood
I heett voorrang!
i Spoorstr. 8 Telef. 2515
H. de Groot
èn H. de Groot
De adjudant der Rijkspolitie te Hèi-
lo'o, de heer H. de Groot verzoekt ons
het volgende in ens blad op te nemen:
„In het verslag van de strafzaak te
gen de ex-burgemeester van Heiloo en
de veldwachter Geertsma, voorkomen
de in Uw blad van 6 April 1948 staat
o.a. vermeld: „De politiemannen H.
a'e Groot, J. Haazelager en Chr. Broek
huizen, die deelnamen aan de arre
statie, verklaren enz."
Op 1 Maart 1943 werd de brigade
Marechaussee te Heiloo uitgezet en
v erd ik terplaatse, als opperwacht
meester. belast met het commando
(Bedoeld feit deed zich voor in Fe
bruari 1943), Na de bevrijding heb ik
een jaar de leiding gehad van de afd.
recherche bij de PRA te Alkmaar. -
Daarna werd ik tot Mei 1947 belast
met het Commando over de Afdaling
Rijkspolitie te Alkmaar, en nadien
hoofd van de Districtsrecherche van
de Rijkspolitie in het District Alkmaar
Vanaf Mei 1943 tot heden' ben ik woon
achtig te Heiloo.
Uit het vorenstaande mag wordön
aangenomen dat mijn persoon alge
meen "bekend is.
De politieman H. de Groot, in Uw
verslag genoemd, was voor 1 Maart
1943 te Heiloo gestationneerd en is
thans werkzaam bij de Parketwacht
te Alkmaar en nog steeds woonachtig
te Heiloo.
Aangezien ik ook politieman ben en
dezelfde naam draag als de politieman
H. de Groot, in Uw verslag genoemd,
is mij al van verschillende zijden ter
ore gekomen dat er wordt gezegd:.
..Dat had ik toch niet van de Adju
dant fie Groot gedacht, ik dacht dat
die wel goed was geweest tijdens di
bezetting".
Ik zou het zeer op prijs stellen als
U in Uw blad zou willen vermelden
da» met de politieman H. de Groot,
voorkomend in Uw verslag, niet be
doeld wordt de in Heiloo woonach
tige Adjudant der Rijkspolitie ge
naamd H. de Groot, doch een in die
tijd gostationneerde politieman van
dezelfde naam"
JEUGDDIENST
De Alkmaarse Inter-Kerkelijke Jeugd
raad houdt Zondagavond om zeven
uur in de Kapelkerk een Jeugddienst,
met als voorganger ds. J. Dikboom.
Het onderwerp van deze dienst is:
„En zij hadden alle dingen gemeen
schappelijk" (Christendom en Com
munisme»
..De vragen, die zich om dit onder
werp bewegen, zullen 'in deze overden
king worden geraakt. Vragen, waar
bij ook jongeren betrokken zijn.
Het mag bekend zijn. dat ook oude
ren in deze diensten welkom zijn"'
7.c schrijft men ons.
MIDDELBARE MEISJESSCHOOL
In ons blad van gisteren zette de
heer D. L. Daalder, directeur van de
Middelbare Meisjesschool te Bergen,
dé betekenis van zijn school uiteen.
Het is gebleken, dat in hét gedeel
te, waar dc heer Daalder het program
ma van school noemt, een regel
is weggevallen, zodat men een onjuis
te indruk van het leerplan zou kunnen
krijgen. Bedoelde zin had dan ook
moeten luiden:
,.Ze (de school red.» volgt daar
om een programma, waarin de wis-
>eii natuurkunde een ondergeschikte
(Vcfl spelen, de vier moderne talen en
;hiin letterkunde, de geschiedenis en
^aardrijkskunde kernvakken zijn en
^njuziek .tekenen, fraaie en nuttige
il^dtjd^'erken. kunstgeschiedenis, licha-
jttn^lijke oefening, aangevuld met les
sen iji koken, kinderverzorging en op
/v|eding een grote 'plaats innemen"
Opgevolgd door de heer H. G. Rijs als ditec'eur
Donderdagmiddag werd de heer C
G Verver eervol ontslag verleend
met ingang van 16 April a.s. als ad
ministrateur van de VVV Alcmaria.
Op genoemde datum zal hij woeden
opgevolgd door de heer H. G. Rijs.
gepensionneerd secretaris van de ge
meente Warmenhuizen, die de titel
van directeur zal voeren.
De heer Verver, oud-officier van het
Koninklijk Nederlands Indische Le
ger, werd op 1 Maait 1935-in genoem
de functie bij de VVV Alcmaria aan
gesteld en verrichtte tevens administra
lieve werkzaamheden voor de Fede
ratie VVV. die het gebied boven het
Noordzeekanaal bestrijkt.
De nieuwe directeur, de heer Rijs
zal zich uitsluitend met het werk voor
de VVV Alcmaria belasten, terwijl
de heer Verver nog in dienst blijft
voor de Federatie.
HARMONIE THEATER
DE MAN ZONDER GEHEUGEN
„The October Man" is onder regie
van de Engelsman Roy Baker een be
hoorlijk werkstuk geworden. Toch is
het jammer, dat het weer een speel
film met moord en zenuwziekte is.
Een gevoelige jongeman maakt een
auto-ongeluk mee en het dochtertje
van een vriend, dat met hem mee is
gegaan, wordt gedood. Dit is voor hem
aanleiding om een scfciuldcomplex te
krijgen, waarna hij in een zenuwin
richting wordt opgenomen. Na hieruit
ontslagen te zijn vecht hij met zijn
meisje voor zijn zelfbehoud.
Wij kunnen ons. dank zij goede re
gie. en spel gedeeltelijk inleven in de
personages, c.ie de situatie, waarin ze
zich bevinden, zeer vertrouwd maken.
De moord waarmede men te doen
heeft maakt dit filmwerk tot een psy
chologische thriller
VICTORIA THEATER
THE DOLLY SISTERS
The Dolly Sisters is een alleraardig
ste film met alleraardigste vrouwen.
Een pracht aan costuums uit de jaren
1912 - 1920 (en weer modern», eigen
lijk één grote mode-show.
Een modeshow niet in zwart, wit
en grijs, maar in de fantastische kleu
ren van de „technicolor" en met ach
tergrond van uitzonderlijk artistieke
décors.
Het gegeven: Doet het er iets aan
toe?? Doe, waar de film toe nodigt; be
kijk op uw gemak deze kleurige
fleurige tafereeltjes, verlustig u in de
ze sprookjeswereld, van kleur, lijn,
beweging en klank.
Het maakt u vrij van de dagelijkse
beslommeringen.
Het voorprogramma geeft een ander
accent - Rauter. de eens gevreesde en
nog gehate, voer zijn rechters.
Om 'te walgen is de misplaatste
hoogmoed - en de te verwachten laf
heid van deze Duitse Uebermensch.
A.B..T
„HET RODE TEKEN"
„GESPOORDE BANDIETEN"
Af en toe ontmoet je op het wit!
doek van het A.B.T. van die oude,
goede bekenden, 't Is 'n verrassing om'
de beroemde Chinese speurder, Char-
lie Chan. weer eens aan het werk te
zien - ditmaal zoekt hij in het ..Rode
Teken" een spion-moordenaar. Een
radarspion of zoiets moet hot zijn;
precies kom je er niet achter, maar
dat doet er ook weinig toe - hét is
spannend genoeg om te zien hoe Char
He met zijn zoon en hun negervriend
vijf of zïs moorden oplost, die in een
wolkenbrabber worden gepleegd. Mys
terieus, spannend, griezelig af en toe,
met een sensationeel slot.
Vuurwapens gebruikt Charlie Chan
niet. doch in de tweede hoofdfilm.
„Gespoorde bandieten" knallen er
genoeg.
Een pittige cowboy-film waarin
Jimmy Wakely en zijn 'vriend span
nende nummertjes moed en handig
heid ten beste geven. En met suc-
ses.
CINEMA AMERICA1N
„DE ENGEL DER DUISTERNIS"
Deze film van Franse origine is er
een van uitstekende kwaliteiten. Zij
is vervaardigd naar het bekende to
neelstuk van de Franse schrijver Mar
cel Lasseaux en niemand minder dan
Jean Louis Barrault vervult de hoofd
rol en wel op een sublieme wijze.
De titel is minder gelukkig gekozen.
Hoewel de Hollandse bijna letterlijk
uit het Frans vertaalt is - L'ange le
la nuit - zou men de indruk krijgen
van een sensationele wild west film,
waarin een geraffineerde, geheimzinni
ge vrouw de hoofdrol speelt.
Deze film daarentegen munt uit
door penvoud en eerlijkheid.
Het is een diep- ontroerende, fijn-
getekende geschiedenis uit het. alle
daagse leven van een groepje Parijse
studenten. Een hunner, de beeldhou
wer Jacques Martin, wordt in de oor
log zwaar getroffen, zoals zovelen
van zijn landgenoten. Prachtig is dé.
strijd van deze jongen uitgebeeld,
z'n wanhopig vechten om het leven
opnieuw te leren waarderen en lief
hebben. En de „Engel der Duisternis"
is niemand anders dan «cn allerliefst
blond meisjesstudentje, dat Jacques
Martin steunt en bemoedigt en zich
grote opofferingen voor heir getroost.
BIOSCOOP DE RUSTENDE JAGER
„Land zonder wet"
BERGEN „Land zonder wet" geeft
een beeld, uit het begin van de kolo-
nistentijd. in Australië.
Michael Tury (Brian Aherne) een
Ierse vrijheidsheld en bekend als
Captain Tury, wordt tot een lang
durige vrijheidsstraf veroordeeld en
gaat naar de binnenlanden van Austra
lië als dwangarbeider. Maar - hij
blijft watNhij is: een vrijheidsstrij
der. Hij ontvlucht en bindt met enige
medegestraften, olm. zijn secundant
Blackic (Victor Mc. Laglen). de strijd
aan tegen Arnold Trist (John Garra-
dine) die de kolonisten wil verdrijven
en zich hun land toeëigenen.
Een film van mannenihoed en -
liefde. Een film. ook met prachtige
natuuropnamen in het romantische
Australische landschap.
pwil!!»'!! -ïr mJWWM3"T!»
INGEZONDEN MBEftDKLOtt)
Schoonmaaktijd In 't land
bij de hand
„HETER ÜAIS OOll
ülüihl
UITVOERING ZANG- EN BALLET
KLASSEN
Onder leiding van de heer en me
vrouw Pranger zal Woensdag 14 April
in het Wapen van Heemskerk eeri uit
voering gegeven worden van Zang- cn
balletklassen. Dit jaar ai 1*het meisjes
koortje van 12 tot 18 jaar „Assepoes
ter" in vier taferelen opvoeren. Dit
wel zeer bekende sprookje is aardig
bewerkt tot operette en de heer Pran
ger heeft de muziek gearrangeerd, zo
dat het- geheel zeer aantrekkelijk is
geworden.
Voor de pauze zullen enige meer
stemmige liederen gezongen worden
w.o. werken van Catharina van Hen
nes cn Fr. Abt.
De balletklassen hebben dit jaar
goed geoefend en presenteren o.a een
Blosmcnsprookje. waarvan de mu
ziek eveneens door de heer Pranger
gecomponeerd werd. Het Bloemen-
sprookje zal gedanst worden door kin
deren van 58 jaar.
Meisjes van 8 tot 12 jaar dansen
een polka cn een Tirolerdans.
Voorts wordt ons medegedeeld, dat
Mevrouw Pranger de enige in Noord-
Holland is, die de Ba'letkunst nnn
kinderen leert.
v»i!ing
ai'kiC'Pi
ALKMAAR 9 JP""
Andijvie 42—72; Spinazie 71
Rabarber 53—68; Worteltjes 28—46;
Spruitkool 28—52; Rode kool 89 -
50: Gele kool 13—21.50; Prei 20—58.
Uion 52—90: Bi.-teh 6—9; Witlof 48 72;
Radijs 9—16; Selderie 9 50—14: Selie
10.50; Sla 5—13
BROEK OP L DIJK 9 .APRIL
63000 kg gele kool 8.10—21.70; 9000
kg rode kool 55—61 20; 8600 kg witlof
54—63
VEEMARKTSCHAGEN
Op dc veemarkt te Schagen "werden
at.ngevoerd:
16 Paarden 300700: 10 pinken
170300; 2 stieren centraic; 95 Gcldc-
koeien <mag> 400—550: 16 Idem tvet
te) centrale; 20 kalfkoeien 550— 75i>;
6 Vaarzen 300400; 1 Pink centrale;
1 Graskalf centrale; 251 Nuchtere kal
veren centrale; 10 Schapen (mager)
6080; 35 Overhouders 4565; 5 Bok
ken en Geiten 570: 14 Biggen 2—
14; 26 Kippen 3 6
agenda
BIOSCOPEN:
HARMONIE THEATER: „De man
zonder geheugen" met John Mills en
Joan Greenwood Voorstellingen da
gelijks 8 uur Zaterdag 7 en 9.30 uur
Zondag 2. 4.30. 7 en 9.30 uur. Woens
dag 2.30 uur. 18 jaar
VICTORIA THEATER: „The dolly
sisters" met John Payne en Betty
Grable. Voorstellingen dagelijks 8 uur
Zaterdag 7 en 9.30 uur. Zondag 2,
4.30. 7 en 9.30 uur Woensdag 2.30 uur.
Technicolor. 18 jaar.
CINEMA AMERICAIN: „De engel
der duisternis" met Jean Louis Bar
rault. Voorstellingen dagelijks 8 uur.
Zaterdag 7 en 930 uur. Zondag 2, '4.30
7 en 9:30 uur. Woensdag 2.30 uur. 14 j.
A.B.T.: „Het rode teken" met Char„
lie Chan de Chinese speurder. Voor
stellingen dagelijks 8 uur. Zondag 2,
5 en 8 uur.
HEDEN:
GULDEN VLIES: _8 uur ATV Ont
waakt met „Toontje heeft de 100.000
gewonnen"
WAPEN VAN HEEMSKERK: 8 uur
Acc.ver. Crescendo.
ZONDAG:
GULDEN VLIES: 8 uur Soire- KAJ
GROTE KERK: 2 uur Ma.:' :s
Passion.
MAANDAG:
GULDEN VLIES: 8 uur „Het lied
van Bernadette"
MURMELIUS GYMNASIUM: 8 uur
Ex Oriente Lux"
WAPEN VAN HEEMSKERK: 8 uur
Vergadering V.V.D.
DE RUSTENDE JAGER", BERGEN
„Land zonder Wet" met 'Brian
Aherne en Victor Mc. Laglen.
Maandar
Berger Koovvereniging met Maartje
Kliffen en het Residentie strijkorkest
Dinsdag
„Land zonder Wet".
Woensdag en Donderdag
De Ma.kerspelers. „De eerste mevr.
Fraser". j