Zes mannen van de 800 mijl „Endurance in door de ijszee open boot Abonneert U op dit blad Stille revolutie de mens staat er niet bij stil Avontuur in Venezuela Gulden bladzij in ZuidpoolBeschiedenis Zij redden 't leven van hun makkers op Olifantseiland In één van onze vorige artikelen over de pogingen, die de mensheid sedert haar bestaan heeft ondernomen om het aardopprvlak te veroveren, ga- ven we een beschouwing over de on dergang van de expeditie Scott. He laas gingen daarbij enkele mensciïle- vens verloren. Thans willen we wat vertellen over een ontdekkingstocht eveneens onder Engelse leiding: de be faamde 'tocht van Shackleton, die bij het uitbreken van de eerste wereld oorlog uitvoer met als doel hét vaste land van de Zuidpool over te steken. Het is niet zo ver gekomen. Integen deel. De expeditie, heeft zelfs niet het genoegen mogen smaken hét vaste land van de Zuidpool te bereiken. Van een tocht naar de Pool zelf kon dus niets komen. De „Endurance" en haar bemanning hebben van het begin tot het eind moeten worstelen met ontzaglijke moeilijkheden. De elementen schenen het er gezet te hebben in alle opzich ten tegen te werken. Het schip raakce ingevroren in de onmetelijke ijsvelden Nu is dit wel meer met schepen ge beurd. De beroemde Peolonderzoeker Nansen heeft zich met de Fram zelfs eens opzettelijk in het ijs van de Noordpool laten invriezen en zo eeW drift van enkele jaren gemaakt. In de beginne maakten Shackleton en zijn mannen zich dan ook geen zorgen over het invriezen. Ze ver trouwden erop, dat het schip de per sing der schotsen wel zou kunnen weerstaan en na afgedreven te zijn naar warmer streken weer zou vrij komen. De uitermate félle winter, die er echter dat jaar aan de Zuidpool heerste sloeg die verwachtingen de bodem in. Het tegendeel gebeurde Steeds vaster raakte het schip, in de greep van hét ijs beklemd en na enkele maanden van de grootste span ning werd het tussen de ijsschotsen verpletterd. Maanden lang moest de bemanning toen in een paar tenten op een ijs schots doorbrengen, onderwijl aUe zorgen bestedend aan de twee red dingboten, die waren overgebleven. Deze moesten immers in prima staat zijn, als het ijs zo ver ging smelten, dat de ijsvelden niet betrouwbaar meer waren. Wanneer wij hierboven schreven, dat de bemanning op een ijsschots vertoefde, is dit «iet geheel juist. Het was een ijsveld van -geweldige afme- tinge. Naarmate de temperatuur steeg werd het ijs- onbetrouwbaarder en ten slotte was het zo ver gekomen, dat de mannen, het moesten verlaten om in de boten in dooigeulen een toe vlucht te zoeken. Na ontzaglijke -moeilijkheden en tal van gevaren te hebben doorstaan, slaagden ze er m om uit de steeds on betrouwbaarder ijsvelden te ontsnap pen en de open zee te bereiken. Zo dobberden dan ten slofte vijf en twin. tig moedige mannen op de woeste golven van de Zuidelijke IJszee. Veel mogelijkheden hadden ze niet Ze wa ren overgeleverd aan stroom en wind en ze moesten binnen afzienbare tijd land bereiken. Ze zijn er inder daad in geslaagd. Na grote moeiten wisten ze een eiland te bereiken. Olifantseiland was tot voor dien een volkomen onbekend eiland. Nu weet ieder, die belang stelt in de geschie denis van het Pcolondrzoek waar het ligt. Enkele honderden mijlen ten Noorden van het" vasteland van de Zuidpool, meer dan achthonderd mijl verwijderd van 't naastbijzijnda Zuid Georgië, het eiland waar de walvis vaarders regelmatig aanleggen. Olifantseiland is weinig meer dan 'n kale rots. Woest en onherbergzaam Hier moesten de mannen een verblijf stichten, waar ze de strijd om het be staan konden rekken, tot redding zou komen. Redding, die naarmate ze er langer waren, onwaarschijnlijker be gon te lijken, want Olifan'tseiland ligt n:et in de route der Walvisvaarders. En toch moesten ze van het eiland af. voor de lange Poolwinter weer aan brak. Ti» t stond immers wel bijna vast, dat ze die niet zouden overle ven. Toen rijpte 'het plan om een der stoutmoedigste tochten te ondernemen die ooit door zeevaarders zijn gedaan. Zes leden van de bemanning zouden trachten om met een van dè red dingsboten, de James Caird, Zuid Georgië te bereiken. Ze hebben de tocht volbracht! In een open boot. voorzien van een noodbedekking van zeil werd de tocht aangevangen over een van de kwaad aardigste zeeën van de wereld, temid. de van ijzige koude en felle sneeuw, stormen. Van slapen kon bijna geen sprake zijn. Goede maaltijden be hoorden tot de onmogelijkheden. In een kleine ruimte zaten deze mannen op elkaar gedrongen, soms als waan zinnigen hozend om het overgekomen water uit 4e boot te krijgen, dan weer het ijs van de boot hakkend. Want door de vorst bevroor het water op de boot. die hierdoor soms zo zwaar werd, dat ze dreigde te zinken. Uitgeput en verstijfd streden de mannen tegen overkomende watermas sa's. die het slechts zeven meter lange bootje telkens dreigden te overmees teren. Ten slotte konden ze zich slechts met de grootste moeite staan de houden, maar na een eindeloos schijnende tocht van zestien dagen en nachten bereikten ze ten slotte de kust van Zuid-Georgië. Achthonderd mijlen haden ze afgelegd in een open boot! Helaas waren ze aan de verkeerde kant van het eiland, daar waar geen havens lagen. Stroom wind en uit putting maakten het echter onmoge lijk nog langer op zee te blijven en nu stonden ze nog voor een zware opgave. Ze moesten het woeste ge bergte van Zuid Georgië overtrek ken, 'ten einde voor de makkers op 't Olifantseiland redding te krijgen. Drie van hen konden de tocht niet meer maken en bleven achter op de plaats waar ze geland waren. De andere drie. Worsley, Craine en Shackleton slaagden er in de met sneeuw en ijs - bedekte bergen over te 'trekken. Inderdaad zijn alle mannen van de expeditie, die op Olifantseiland waren achtergebleven, gered, zij het ook. dat. stevige stoomschepen tot drie maal 'toe een poging moesten doen en twee maal het doel nietjeonden bereiken.. Des te groter echter onze bewon dering voor het zestal mannen, dat in een open boot er in slaagde .ter wille van de redding van de gehele beman ning. deze bovenmenselijke 'tocht të volbrengen. na WOENSDAG 19 MEI 1948 Hilversum I 301 m. 7.00 en 8.00 Nieuws 7.30 en 8.15 Lichte morgen- klanken; 8.50 Voor de vrouw; 9.00 Klassieke gram. muziek; 10.00 Mor genwijding; 10.20 Kookpraatje; 10.30 V, ar de vrouw; 11.00 Lezing over wo ninginrichting; 11.30 Populair non stop; 12.00 Ensemble Vincentino; 12.38 The Kilima Hawaiins; 13 00 Nieuws; 13.20 Orkest Varlo Carcassola; 14.00 Gesproken portret van Kamlel Huys- mans; 14.15 Das klagende Lied van Mahler; 15.00 „En dat allemaal om een mummie", hoorspel; 15.30 Voor de zieken; 16.00 ..Voetangels en klem men. bont jeujd-programma;. 17.35 De Troubadours; 18.00 Nieuws; 16.30 N.- str.kracht.; 19.00 Geleide economie en democratie; 19.30 Voor de jeugd; 20.00 Nieuws; 20.15 Omroeporkest: 21.00 ..Naamloos", hoorspel; 21.45 Meester- trio. Hilversum II 415 m. 7.00 en 8.00 Nieuws; 7.15 en 8.15 Gram. muziek: 7.45 Een woord voor de dag: 8.30 Gram. platen; 9.00 Voor de zieken; 9.35 .Stanley", hoorspel; 10.20 Wer ken van Saint-Saens; 10.45 Bondsdag van Geref. Maisjesvert-iging; 12.15 Orgelsoli; 12.33 Metropole-ork.; 13.00 Nieuws: 13.15 Kamermuziek; 13.45 Schubert-programma; 14.00 Bondsver gadering Geref. Meisjesvereniging: 15.15 Werken van Debussy: 15.45 Pla- tenpraatje; 16.15 Voor de jeugd; 18.00 Chr. Zangvereniging Exelsior; 18.30 Hoogtijdagen in het leven van plant en dier. lezing: 19 00 Nieuws: 19.30 Re portages: 20.00 .Nieuws: 2030 ..Stan ley" hoorspel:21.00 Radio Philh. or kest (Mozart Roussel»; 22.15 Ensem ble F.»»phonia. Waf moef Uw kind worden „Problemen van het Midc'=.")aar Onderwijs" kan het antwoord geven We ontvingen ter bespreking een boekje, uitgegeven door de Erven J. J. Tijl te Zwolle en geschreven door de heer Baumann, directeur der Rijks HBS te Zwolle, waarin de „Problemen van het Middelbaar Onderwijs" wor den besproken. Een aandachtige lezing van dit ge- schrifc kunnen we alle ouders van kinde.cn, die het voornemen hebben hun kinderen Middelbaar Onderwijs te later volgen niet te zeer aanbeve len. Ocfc op het gebied van het On derwijs is er immers een ware revo lutie aar de gang. al wordt de revo lutionaire werking geremd door fac toren voortvloeiende uit omstandighe den die uit de oorlog voortkomen. Er een ontzaglijk verschil tussen de methoden die een dertig jaar te rug werden gevolgd en die van teg%»- woord.g. En toch staan we nog pas aan het begin en zal er vopr het Mid- delbaa» Onderwijs gezocht moeten worden naar wegen, die dit onder wijs -.neer efficiënt maken. He» Is jammer het te moeten consta teren. maai de helft van de leerlingen die Vuor eer HBS of andere instelling voor MO. worden ingeschreven, haalt de ^i^ds-.reep niet. Jamme- van de kinderen die de jare- doorgebracht bij deze onderwijsinstellingen als een vloek motten hebben gevoeld, jam mer ook van wege de kosten, die op deze manur nodeloos worden ge maakt Wel is het zo. dat kinderen na het derde jaar HBS soms overgaan naar MTS. Zeevaartschool of wat dan ook. m-- hier rijst toch de vraag, of deze weg n:e< eerder had kunnen wor den in g* slagen. Onwillekeurig stelt men zich de vraag, hoe het mogelijk is, dat een zo' groot aantal kinderen, in feite on geschikt om middelbaar onderwijs te Van vlot tot Skymaster Tien mensen over de oceaan zes per schip en vier door de luchf Nog weinig zyn we er van doordron gen, dat er in 't verkeer telkens weer omwentelingen plaats vinden, die door de generatie die het meemaakt dooi de veelheid der gebeurtenissen in de wereld rondom ons, niet voldoende worden opgemerkt. Omwentelingen, die echter van de grootste betekenis zijn voor de mens- beid, die voor het bestaan van som mige landen soms buitengewoon xe_ genrijk zijn, terwijl andere landen er een nadelige terrugslag van onder vinden. In de vroege oudheid moest de mens zijn weg over land zoeken. Wegen waren er niet en de aanleg ervan kostte ontzaglijk veel moeite en tijd Het was dus geen wonder, dat onze voorouders werden aangelokt door de mogelijkheden, die het verveer te water bood. De rivieren, meren en zeeën ten slotte waren er en behoefden niet te worden aangelegd. Het is dus lo gisch dat de mens naar mogelijkheden zocht om van die waterwegen ge bruik te maken. Zo ontstond het eer ste vlot, dat zich na korte tijd ont wikkelde tot de holle boomstam. Eeuwen verliepen en de mens zocht verder. De roeiboten verdrongen de, holle boom. de zeilschepen bereidden de mogelijkheden nog weef aanzien-, Minstens even groot was echter de invloed van. da» stoommachine op de ontsluiting van de uitgestrekte land- massa's. 'Gebieden als Rusland, dat tot dus verre weinig had betekend, konden door de aanleg van spoorwegen in het wereldverkeer betrokken worden. De worsteling tussen land. en zee mogendheden nam in intensiviteit toe. waarbij echter de zeemogendhe den nog steeds de beste kansen ble ven behouden. De laatste wereldoor logen hebben dit nog weer bewezen. Verder en verder schrijdt de tech niek. Naast de spoorwegen zijn nu te- land de auto's gekomen. De weerstanden, die de grote land- lijk uiL Onder ontzaglijke opoffe-1 JJUassa's boden zijn volkomen overwon ringen, slaagde men er in het zo ver te brengen, dat alle zeeën konden wor den bevaren. Nog belangrijker werden de water wegen. met name vooral hét zeever- keer. toen de stoommachine werd uit gevonden. Hoe belangrijk of de beheersing van de Oceanen wel is geweest voo. .r de verschillende staten wordt ons duidelijk, wanneer wij de opkomst van tal van landen beschouwen. De landen gelegen aan zeeën en oceanen hebben een zo grote voorsprong ver toond op de gebieden die niet van het water gebruik konden maken, dat de zeemogendheden in de strijd met de vasteland-staten bijna steevast een overwinning behaalden. Onze eigen geschiedenis weet er trouwens van mee te spreken. De gro te bloei, die wij in verschillende tijd perken hebben beleefd, dankten wij aan de omstandigheid, dat wij zee vaarders waren. Tien. Slechts in één opzicht heeft het ver. keer te water nog een voorsprong be houden. Het is voordeliger. Er kunnen ont zaglijke vrachten worden meegeno men en over de zeeën behoeven geen wegen te worden aangelegd. In de laatste twintig jaar is er echter een nieuwe mededinger geko men, die als we ons niét vergissen een nog veel grotere omwenteling te weeg zal brengen als de stoommachine heeft gedaan. We doelen hier op de ontwikkeling van het vliegwezen, dat zich in een verbluffend snel tempo voltrekt. Hierdoor worden alle machtverhou dingen in de wereld op andere basis gebracht. Gold voorheen, dat wie de zeeën beheerste, de wereld bezat, in de naaste toekomst zal wellicht blijken, dat de beheersing van het luchtruim nog belangrijker is. De grote landmassa's zullen in de toekomst voordeel blijken te zijn, want nog altijd is het vliegen boven land te verkiezen boven vliegen over de oceanen. Tenzy zelfs de grote wateropper vlakten geen enkele belemmering meer voor de vliegtuigen zouden in houden. Dat kunnen wij ons echter nog niet voorstellen. Tussenstations zijn uitgesloten en de bevrachting zal dus altijd te lijden hebben onder de grote hoeveelheid benzine die moet worden meegeno men of straks atoomenergie Toch- zien we het in de toekomst zo ver komen, dat het personenver voer over de oceanen voor het groot ste deel wordt overgenomen door vliegtuigen, De cijfers voor het jaar 1947 wij zen dit reeds duidelijk uit. Nog slechts weinige jaren geleden stak kolonel Lindbergh voor de eer ste maal de oceaan over. En nog geen geen vijf- en twintig jaar later werden in één jaar tijds 385 000 personen de oceaan overge bracht in vliegtiugen. eHt aantal zeereizigers won het ech ter nog. want 575000 mensen werden met de oceaanstomers van het ene vasteland naar het andere gebracht. Zoals men ziet. de zeevaartmaat schappijen winnen het mog. Hoe lang echter? En van welke invloed zal deze ont wikkeling op de toekomstige machts verhoudingen tussen de verschillende landen zijn? Eer gezelschap van ongeveer zeven tig veefokkers uit ï&geland heeft, na e-i?e dagen in „Holland" te hebben ver'cefd. ook een bezoek aan Fries land gebracht Onder hen bevonden zich enkele fokkers die de Friese vaat 7 en kochten, welke indertijd door onze regering aan Engeland ten ge schenke zijn gegeven. i volgen ,toch op de HBS, Lycea, en*, terecht komt. Er zijn toch immers je toelatingsexamens en de adviezen, die door hoofden van scholen worden ge geven.' Hier schuilt nu juist het kardinale punt Aan tal van kinderen is op de leeftijd van twaalf tot dertien jaar 'n bepaalde hoeveelheid parate kennis 4 bijgebracht, zodat ze met goed gevolg het examen kunnen afleggen. Waar men echter niet over kan oordeiep, is of ze na verloop van een aantal ja ren op de M.O.-scholen doorgebracht, in staat zullen zijn om werkelijk zelf standig te werken. De Onderwijvernieuwing. die thans wel zeer de belangstelling heeft, stelt zich nu tot taak. dit zelfstandig wer ken reeds op de lagere scholen te be vorderen. Als maatregel om te ontkomen aaa het grote aantal kinderen, dat tussen tijds de M.O.-scholen verlaat, wordt nu gedacht aan de instelling van een zogenaamde brugklasse. waarin reed* vakken worden onderwezen, die op de M.O.-scholen zijn. In'deze brugklasse mogen de can- didaten voor het M.O. niet blijven, zit ten. Gebeurt dat toch, dan is plaatsing op de M.O.-scholen onmogelijk. Ook hierin schuilt echter een ge vaar. daar het dikwijls voorkomt, dat kinderen zich na de twaalf of dertien jarige leeftijd van een heel andete kant beginnen te tonen. Interessant is ook het vraagstuk van .het zitten blijven ,of een beetje defti ger gezegd, het doubleren. Blijft een leerling in de derde klasse van HBS of Gymnasium zitten, dan moeten alle vakken een jaar lang weer worden doorgeworsteld, ook al zijn er vakken bij, waar de leerling reeds meer dan voldoende in is. Is hier misschien ver betering in te brengen?? Zo behandeltde ze brochure tal van problemen, die we natuurlijk niet al lemaal kunnen aanroeren. Alleen reeds het vraagstuk huiswerk zou vele pen nen in beroering kunnen brengen. Men neme echter kennis van het geschrift. Vooral zij, die kinderen op dergelij ke instellingen hebben, moeten ook iets weten van de talloze problemen, die zich hjer voordoen. Dat voorkomt dikwijls nutteloos mopperen op on derwijzers en leraren. EEN EETHUIS VOOR WERKENDE VROUWEN Na een tweetal dagen „proefgedraaid" te hebben is thans door de wethouder van sociale zaken van Den Haag offi cieel het „Eethuis voor de Werkende Vrouw" in Den Haag geopend. Elke gedachte aan een restaurant is hier misplaatst, aldus de wethouder de alleenwonende werkende vrouw in Den Haag moet in een vertrouwde omgeving in een geheel eigen sfeer haar warme maaltijd kunnen gebrui ken. De overweging, dat vele werkende vrouwen een salaris ontvangen, dat haar niet in staat stelt elke dag in een restaurant een warme maaltijd te gebruiken, terwijl gemeenschappe lijk egbruikte keukens andere dan fi nanciële moeilijkheden opleveren, heeft er toe geleid, dat alle deelnem- sters tegen een zeer lage prijs in het eethuis, dat voorlopig in een zaal van „Het Hof van Holland" in de Wagen straat is ondergebracht, terecht kun nen. FEUILLETON •Naar het Engels door JOHN STUDLEY (81 Rofdy haastte zich, naar alle kan ten buigend en knikkend en danhc-nd naar buiten. Onder de lampen van de Alameda keek Mc. Kildrick hem achr'ms aan. Wat betekende die comedie eigen lijk? vroeg hij. Wel, ik dwing Sam zich bloot te geven verklaarde Roddy. en ik sta zelf niet langer op de zwarte lijst. Let eem op het record dat ik geslagen heb! Ik heb iedereen beledigd. Ik heb Rojas beledigd. Vega beledigd, Coldwell beledigd, allemaal vijanden van Alvarez. Dus .nu zal die berde van Alvarez wel dol op me zijn! Nu vertrouwen ze me! Als ze me er oo het ogenblik op betrapten dat ik de tunrel aan het openmaken was en ik vertelde ze dat ik een vuurtoren bez;g was te bouwen, zouden ze me geloven. •Als ik er nog een paar menser. bij bo cd:g geven ze me de orde van S:- moR Bolivar! De volgende morgen ging Roddv naar de kerk. Maar zijn gebeden na men hem niet helemaal in beslag. Hij ontdekte Senorita Inez Rojas pas, toen de kerkgangers waren opgestaan om weg te gaan. Roddy vond dat ze nog nooit zo mooi was geweest als nu. in haar zwart satijnen kleed met de zwarte kanten ftiantilla om haar ge zicht heen. Ze liep in gezelschap van haar moe der en haar zuster en tóen ze toeval lig opkeek ontdekte ze hem. Ze gaf een teken van herkenning, maar plot seling uitte ze een lichte kreet en maakte 'n gebaar alsof ze wat ver geten of verloren had en ging haastig terug. Senora Rojas en haar oudste doch ter liepen door naar de deur. telkens opnieuw begroet door kennissen, die ze voor het eerst ontmoetten na een afwezigheid van twee jaar. Inez be merkte dat ze niet op haar letten, stond stil en keek Roddy aan. Haar blik was niet onvriendelijk en Roddy die maar weinig aanmoediging nodig had. haastte zich om haar op een af stand te volgen. De kerk was heel donker. Er viel alleen wat zonlicht naar binnen door de opgetrokken gor dijnen bij de verste ingang en de mis dienaren waren al bezig de kaarsen dit te doen, die het altaar hadden ver licht. Terwijl Inez zich in het schip van de kerk tussen de bidstoelen voort haastte, liep Roddy door de zijbeuk, verborgen achter "de pilaren. Inez bukte en bleef besluiteloos om zich heen staan kijken, nadat ze een waaier en een gebedenboek had opge raapt. Roddy kwam voorzichtig te voorschijn uit de zijbeuk van achter de laatste pilaar. Inez liep vlug naar hem toe. Roddy gaf Inez de hand. toen- ze samen achter de grote pilaar stonden, die hen verborg voor allen, die vóór in de kerk waren. De ogen. die in de zijne keken waren ernstig en berouw vol. Het sPÜt me zo vreselijk, smeek te ze. kunt u me vergeven? U vergeven! fluisterde Roddy. De opgetogen klank in zijn stem was al antwoord genoeg. Inez trok met 'n lichte glimlach haar hand terug en stak hem een klein stukje papier toe, dat ze uit de binnenkant van haar handschoen haalde. Ik heb dit voor u meegebracht, zei ze. Roddy greep het verlangen. Voor mij? riep hü enthousiast uit Hoe wist u dat ik hier zou zijn'? Het meisje keek hem een ogenblik strak aan. Toen vloog een blos over haar gezicht en haar ogen begonnen te sehitteren. Ze glimlachte hem toe op dezelfde plagende en tegelijk liefe- l:jl c manier, die hem al twee kee- eerder getroffen had. Hoe wist u, dat ik hier zou zijn? anlv.oordde ze schalks daarop. Toen liep ze vlug weg. Roddy liet haar een poosje de tijd om weg te komen en kortte zichzelf de «ijd door alle geldstukken, die hij !n zijn zakken vond, in het armen busje te stoppen, omdat hij dat voor het ogenblik de meest voor de hand iiggtt.-de wijze vond om uiting te ge ven aan zijn gevoelens. Van de kerk haakte hij zich naar een lege bank in de Alameda en opende het briefje. Tot zijn grote verrassing zag hij dat 't van mrs. Broughton kwam. de vrouw van de Engelse consul in Porto Ca- beïlo, ook een Amerikaanse van ge boorte en veel jonger dan haar man. Sinds Roddy in Porto Cabello was, kwam hij geregeld bij hen aan huis. Hij kon urenlang met hun kinderen in de tuip. spelen, zonder het nodig te vinden hun vader of moeder mee ie delen dat hij op het toneel aanwe zig was en de Broughtons en hij had den heel wat avonden in zijn „patio" gezeten en Ameiikaanse tijdschriften gelezen, zonder dat een van hen een overbodig woord had gesproken als ze olk2ar goeden nacht zeiden. Maar seuert zijn te''u«T^ornst u*c Curagao was Roddy teveel door de gebeurte nissen in beslag genomen om aan z;jn oude vrienden ie denken. Het briefje luidde: Beste mr. Forrester. Mijn man en ik hebben u in geen tijd gezien en de kinderen jammeren om Oom Roddy. Wilt u met mr. de Peystor overmorgen komen theedrinken? De enige, die nog méér komt, zal u dit briefje geven. De Broughtons waren al vijf jaar :n Porto Cabello en Roddy zag wel in dd. het vanzelf sprak dat de twee Amerikaanse meisjes elkaar goed ken den. Hij vond zichzeil een ezel dat hij d.arop uit zichzelf niet gekomen was. Maar veel tijd voer dergelijke over wegingen gunde hij zich niet; hij sprong jubelend overeind en voerde e. n solo-dans ui: op het grintpad Hij scheurde het briefje in kleine stukjes en gooide die ie lucht in. - Mary Broughton. riep hij verrukt uit, je bent een schat! Hij was zo ve/vi-'d van dankbaar heid dat hij da e"tste de beste ban ketbakkerswinkel binnenliep en een uaa: pond van d;e geconfijte vruchten aan haar adres liet bezorgen, waar door Venezuela beroemd is. Ih dit bijzondere geva! strekten zij om de kmieren Brough-on een paar dagen ma.-gpijn te bevrgen. Die avond weri de aanval op de tunnel hernieuwd met een kracht, war raan, geen cemeu' of roestig ijzer wc»-stand kon bieden. Roddy zwoegde ris een kolendra,;et. geïnspireerd door de gedachte dat hij de volgende dag Inez zou zien en dat zijzelf verlangde h te zien en bovendien vol verlan gen om haar verslag uit te brengen ove- de vorderingen van 't reddings- e- k Zijn geestdrift vuurde Peter en Mc Kildrick tot een even grote in spanning aan. Om negen uur waren ae grote keien uit elkaar gewrikt en een kille, muf.!e luchtstroom die naar buiten woei in de warme geurende avond en op de vermoeide lichamen van de drie mannen, bewees hun dat tiet ene eind van de *unnel open was VII. Poddv wilde dadelijk de «e. .rap af om de tunnel te onderzoeken, maar Mc Kildrick hield hem tegen. Je zou het Seen minuut uithou- teu kerel; het duurt misschien dagen voordat we v-eilig naar binnen kunnen D?< is vijftig jaa: lang een grafkelder geweest, waar geen zon en geen frisse iuchi zijn binnengekomen en zich al le; lei schadelijke dampen hebben op gehoopt. En ik ga toch naar binnen, hield Roady vol. En ik zeg je dat je niet gaat. ant woordde Mc. Ki.dr'ck. Ben ik de gouverneur van deze vesting of ben ik het niet? Roddy lachte. Dit is mijn expeditie en als ik spreek hebben mijn volgelingen te ge hoorzamen. Mc. Kildrick merkte dat er toch niet tegen te redeneren vieL Hij h.ial- öe een touw, waarvan hij het ene einde als een ius onder Roddy's aru» doortrok.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 3