Melkrijder, nu zwaar en hard beroep uÜLexjJUjeld In 2 jaar van woesternij tot tweede luchthaven in Indonesië MandeniridustrieHot spoedige ondergang gedoemd? f K^HoW1 Avontuur in Venezuela Paf glaasje melk bij Uw ontbijt... vroeger een zuinige betrekking Techniek heeft enorme verlichting gebracht De Arasterdammer, die elke dag gfln melk van de melkboer ontvangt, heeft er weinig notie van, hoe het ■rel mogelijk is, dat dit maar zo re gelmatig voortgaat. De bewoners van Alkmaar denken er ook niet over na. Ze betalen hun goede geld voor de melk en voor de rest zal het hun een gorg zyn. Precies evenzo denken de Inwoners van Schagcn er over, of on verschillig op welk dorp ook. En toch ls het zo eenvoudig niet en moet er een stevige portie arbeid verricht worden, voor de familie Jansen in Alkmaar en de familie Pietersen in Amsterdam hun dagelijks rantsoen melk in huis kragen. Nog maar enkele tientallen jaren geleden waren er heel weinig zuivel fabrieken. De boeren karnden zelf en vervaardigden de kaas, waaraan de Alkmaarse markt haar beroemdheid te danken heeft. Later werden de eerste fabrieken opgericht en toen kon men er in de meeste dorpen in ons gewest elke morgen en avond het schouwspel gade te slaan van de talrijke boeren, die met paard en kar of met de hondenkarren de melk naar de fabriek vervoerden. Want geloof niet, dat er toen 'n ophaaldienst was. Elke boer ging zelf naar de fabriek. Het was een geratel laags de weg en het hele dorp fleurde er van op. Nog weer later kwamen de boe ren tot de ontdekking, dat het wel verbazend gezellig was om de melk ■elf weg te brengen, maar dat er ook een behoorlijke portie tijd in kroop. Tyd, die ze vooral in het druk ke seizoen maar node konden mis sen. In die periode kwamen de melk wagens te voorschijn. In de oorlog hebben we er opnieuw mee kunnen kennis maken. Ze zijn nu gelukkig voor het grootste deel vervangen door de melkauto's. Gelukkig. Want het ophalen van de melk met paard en wagen behoor de wel tot een van de zuinigste be trekkingen! We hebben er met de autovervoerder, waarmee we op stap zijn geweest, maar die voorheen zelf op melkwagen had gezeten, lang en breed overgesproken. We laten hem zelf aan het woord. „Nee meneer. Dat was geen pretje. Elke dag kwam de route weer te rug met de regelmaat van een klok. Zn de zomer had je er niet zo veel erg in, hoewel, als je zo met twee wagens achter elkaar ging en erdan een tachtig van die zware bussen op en af moest zetten, dan kon je je lol ook wel op. En dan met die paar den, die nooit op tijd stil wilden hou den of stil bleven staan, als je „vort" zei. Nee. Een lolletje was het ook in de zomer niet. Maar als je je brood hebt, klaag je niet zo gauw. En zo bleef ik maar op de wagen zitten. Maar als het Juli was, begon je al tegen de herfst op te zien. Want ge loof maar gerust, dat. we dan onze pret opkonden. 's Morgens ging het nog. Dan was het immers licht. En by dag heb je er niet zo'n erg in, als het slecht weer is. Maar dan de avonddienst. Voor je kon beginnen met ophalen, was het aardedonker geworden. Je stormlan- taarntje gaf maar een schamel licht je en u weet hoe het weer in de herfst kan zyn. Felle regenvlagen met storm achtige winden. Nee meneertje, dan was het een hondenbaan. Dan zat Je soms met kletsnatte kleren uren op de wagen. Moeizaam klom je er af en er op, trok en scheurde aan de zware bussen, danste in de mod derplassen. die by elke boerdery wel aanwezig leken. En zo tegen een uur of negen, soms nog later, kwam je aan. Want de wijk moest immers zo groot mogelijk worden gemaakt. Hoe meer bussen je meenam, hoe beter de verdiensten en daar was het om be gonnen. Ai pratende voort, had onze ver teller de auta'ult de garage gereden en zo begonnen we onze tocht door het polderland, langs de rechte we gen, waar weer kleine sprietjes van bomen staan: een armzalige afscha duwing van wat een jaar of wat ge leden lommerrijke wegen waren. Inmiddels hadden we in de cabine plaatsgenomen en de grote wagen zette zich in beweging. Onze praat grage gids begon weer. „Dat was in de herfst. Maar het zou nog erger worden. De winter stond immers voor de deur. Ik wil niet te veel klagen. We hebben dik- wyls genoeg winters gehad, dat het van een leien dakje ging. Maar dan had je er af en toe één tussen, dat je geen mens meer was, als je het er op had zitten. Vooral niet, als je dan evengoed twee maal op een dag moest. Dat gebeurde ook, al werd het later wel zó, dat de melk dan alleen 's morgens werd opge haald. Ik heb het één keer meegemaakt. Ik weet niet precies meer.in welke winter het was, maar elke dag harde Oostenwind en felle vorst, wegen vol sneeuw. Twee paarden heeft het me die winter gekost. En zelf zat je alle dagen onbeschut boven op die wagen. Nee. Het was niet om te harden. Inmiddels zijn we aan het einde van de wijk gekomen en nu is het zo ongeveer de tyd, dat de boeren klaar zijn met melken. Af en toe hebben we reeds bussen aan de weg zien staan. De lege bussen worden afgezet, de volle er met een zwaai opgesmeten. De bussen zyn niet altyd leeg als ze terug komen. Soms zyn ze gevuld met wei, soms met onder- melk, maar deze keer waren ze leeg. In de oorzaak er van hebben we ons niet verdiept. Zo gaat de tocht voort. Hier een praatje makend met een boer, die het op het nippertje klaar was, soms even wachtend, want de ene boer is nu een maal vlugger dan de andere! „Klaas is vanzelf weer niet klaar", moppert onze chauffeur, als we weer het hek van een boerdery naderen. Nog geen melkbus te bekennen. Drif tig wordt er op de claxon gedrukt. Welgemoed haal ik myn shagdoos te voorschijn. „Even tijd voor een Caravellis", zeg ik uitnodigend. Het humeur van de chauffeur wordt er echter niet door verzoend, hoewel hij een extra dikke draait. „Het is altijd weer aan met die kerel. Als al mijn klanten zo waren kwam ik nooit op tyd op de fabriek. Nogmaals drukt hy op de claxon. Dan komt in de wei een boer met een kar met bussen aanhollen. Zyn gezicht is met zweet bedekt. Hy hygt als een stoommachine. En heeft nu- tuurlyk zijn smoesje klaar. Een ogenblik later rijden we alweer. Als ik mijn man zo bezig zie met die bussen op de wagen te smijten, kan ik me nauwelyks voorstellen dat deze arbeid zo zwaar zou zyn. Het lijken wel veertjes. Helaas ben ik zo dom om. deze veronderstelling onder woorden te brengen, zodat ik het by een volgende boerdery zelf mag pro beren. Er staan vier bussen klaar. België besteedt veel aandacht aan kern-onderzoek Voor de eerste maal bevat het jaar verslag van het Belgisch Nationaal Fonds voor Wetenschappelyk Onder zoek een overzicht van het werkpro gramma van het Interuniversitair In stituut voor Kern-physica, waarvoor op de begroting 1947 van het Minis terie van Onderwys een bedrag van frs. 10 miliioen werd uitgetrokken. Volgens dit verslag heeft het In- terunicersitair Instituut voor Kern- physica slechts het zuivere weten schappelijke onderzoek ten doel. Twaalf onderzoekers van naam en een twintigtal technici zullen hiertoe in zes wetenschappeiyke centra te werk worden gesteld. Er zijn vijf cen tra van kern-onderzoelc in België: Leuven, Brussel, Gent, Luik en Ber gen. Urk krijgt 6011 nieuwe visafslag. Het gebouw is vrijwel gereed. De vol gende maand zal het officieel geopend worden. Och, arme. Hoewel ik de bussen op de wagen heb „gewurmd" was ik meteen al bekocht. Myn rug leek uit elkaar te zyn en de bussen als lood zo zwaar. Na enkele uren zyn we by de fa briek. Het is er een oorverdovend la waai. Er wordt met bussen en dek sels gesmeten. De melk wordt ge wogen, gecontroleerd, ontroomd en dan zullen straks de tankwagens ko men om de melk naar de steden te vervoeren en naar weet ik wat voor verafgelegen plaatsen. Als de wagen leeg is, wordt ze weer volgezet met andere bussen, dit maal met wei er in, die weer naar de boeren moet. Zo zyn duizenden melkrijders alle dagen in de weer om te zorgen, dat u uw glaasje melk of uw bordje pap krygt. Gelukkig hebben ze nu bijna allemaal een auto, zitten ze tenmin ste beschut tegen weer en wind. Laat dat een geruststelling voor ons zijn, als wy in onze huiskamers de melk rijders horen gaan by regen en zon neschijn, by licht of donker. Herdenking van de vrede van Munster Zaterdagmorgen 5 Juni zal het ge restaureerde Prinsenhof te Delft wor den heropend, tegelijkertijd met de opening van" de tentoonstelling ter herdenking van de Vrede van Mun ster 16481948. De openingsplechtig heid geschiedt in de Waalse Kerk al daar. Onder meer zullen Ir. S. Stof fel en Mr. J. K. v. d. Haagen het woord voeren. Voorgedragen zal wor den de moord op Prins Willem van Oranje uit de Nederlandse Historiën van P. C. Hooft. De herdenking van de afkondiging van de Vrede van Munster zal door de Nederlandse regering In de Nieu we Kerk geschieden des middags half drie. Opgevoerd wordt een declaraato- rium met muziek van Robert de Roos gecomponeerd op tekst van Vondel ter gelegenheid van de Vrede van Munster. Via „in the mood" in de petoet Op 9 Maart miste een no taris in Rotterdam zowel 'n bedrag van f 3500.— als zijn dienstbode. Na vijf weken is zij in gezelschap van haar verloofde in Amsterdam ge arresteerd. Op kosten van de Rotterdamse bankier had den zij zich in die tijd te goed gedaan aan met wijn versierde dinertjes van 50 tot 60 gulden. In het restau ï-ant hadden zij reeds een g reserveerde plaats en de band moest iedere avond hun lijflied „In The Mood" spelen. Beiden zijn nu van „The Mood" naar de petoet verhuisd. Het luchtnet van d«^ K.L.M. in In donesië is na de oorlog uitgegroeid tot een web van ïynen over de gehe le archipel. Dat deze te samen reeds een lengte hebben van meer dan 21.000 km. (de helft van de aardom trek!) is een overtuigend bewys van de energie, waarmee men ook in de tropen aan het herstellen en uitbrei den van de weg door de lucht. Vlieg veld Batavia het „Schiphol van het Verre Oosten", is het grote knoop punt van het dichte lynenstelsel en tevens eindstation van de dagelykse verbinding met Amsterdam. Maar daarnaast neemt ook het vliegveld van Soerabaja, Tandjong Perak, een belangryke plaats in. Vanuit Soera baja kan men 28 van de voornaamste plaatsen in de Archipel bereiken. Pe rak, thans de tweede luchthaven van Indonesië, wordt dagelyks aangedaan door 12 tot 15 K.L.M.-toestellen. Hoe volkomen anders was de situ atie twee en een half jaar geleden. Met emmer en bezem. Midden October 1945 trok een klein groepje personen naar het vliegveld Perak om zich van de toestand op de hoogte te stellen. Wat zy aantroffen bood weinig reden tot optimisme. Hoog uitgegroeid gras, dat alles over woekerd had en door de Japanners achtergelaten vervallen en vervuilde gebouwen. Hier begon de opbouw niet met troffel en betonmolen, maar met emmers en andere schoonmaakhulp- middelen. Toen het 60ste Royal Air Force Squadron arriveerde was de 3ituatle al enigszins verbeterd. Dit squadron begon onmiddeliyk met vluchten naar Batavia en Semarang, hoofdzakeiyk uitgevoerd voor militai ren. De niet bezette ruimte werd gra tis voor burgerpassagiers ter beschik king gesteld. Een dagelykse postver binding tussen Semarang en Batavia en de Krokodillenstad was de volgen de stap. Japanse Sorongmachines, ge vlogen door Japanse bemanningen, voerden deze vluchten uit. Een zestal rottanstoelen waren beschikbaar voor passagiersvervoer. Hoe groot de vraag in die dagen ook was: het mocht niet gelukken om hiervoor ook maar één passagier te vinden. Deze Japanse toestellen maakten een naar Neder landse begrippen wel erg onsolide in druk... Het was November 1945, een maand Een van onze oudste ambachten wordt door hout en staal verdrongen De mandenindustrie treft men in Nederland aan overal waar zich de uitgestrekte griendianden, die de grondstof leveren voor de manden- vlechterij, bevinden en er zijn vele productiegebieden, nl. de streek rond Vlymen, de Bommelerwaard en het land van Maas en Waal, langs de Lek, de streek rond Zwolle en ten slotte kleinere gebieden, zoals by voorbeeld Noordwolde, waar zich talrijke op de plaatselijke behoefte georiënteerde mandenmakeryen bevinden. In de laatste jaren staat de manden industrie, die het grotendeels van de export moet hebben, voor grote moei lijkheden. Ook de afzetmogelijkheden in het binnenland zijn aanzienlijk ver minderd als gevolg van Je toepassing van houten emballage voor tal van producten, die vroeger in manden werden verpak^ en in binnen- en bui tenland werden vervoerd. Er werd een rapport opgemaakt, waarin men tot de conclusie kwam, dat de mandenindustrie verouderd is. De eisen, die thans door de afpemers aan de verpakking der producten wor den gesteld, dreigen een der oudste Nederlandse industrieën vertoren te doen gaan. Waar vroeger voor de export van vis, bloembollen, zacht fruit, enz. uit sluitend manden werden gebruikt. gaat men er thans hoe langer hoe meer de voorkeur geven aan kisten, terwijl zelfs de aardappelmand In sterke mate bedreigd wordt door de „stalen" manden, die tegenwoordig in de handel zijn. De mandenindustrie heeft vele ar gumenten, die vóór de mand spreken. Eén der belangrijkste ls, dat alle an dere emballagemiddelen vervaardigd worden uit grondstoffen, die in het buitenland worden aangekocht, terwijl de mandenindustrie uitsluitend met binnenlandse grondstoffen werkt. Voorts voert men aan, dat de mand- verpakking in vele gevallen hygiëni scher is dan de kist. Manden bieden meer ventilatiemogelijkheden dan kis ten en dit zou bijvoorbeeld voor ver pakte vis een groot voordeel zijn. De slijmstoffen lopen door de naden van de mand weg en de vis wordt „luch tiger" gehouden dan in de kist. waarin het slijm zich ophoopt Bovendien kun nen manden gemakkelijker worden schoongemaakt eenvoudig door er een flinke straal water op te zetten dan kisten, die in hoeken en reten verzamelplaatsen bieden voor vuil en kiemen. Een andere "grote handicap voor de geteisterde mandenindustrie, die in de gebieden waar zij voorkomt, talrijke arbeiders van generatie op generatie werk verschaft, wordt gevormd door de y nieuwe invoermaatregelen in En geland. Dit land was vroeger een der grootste afnemers van Nederlandse manden. Als gevolg van de moeilijk heden. die zich ook daar in de man denindustrie doen gelden, heeft de re gering ter bescherming van hej eigen product een invoerrecht van 30 pet ingevoerd op Nederlandse manden. Hierdoor wordt het voor de Neder landse mandenmakerij onmogelijk in Engeland te concurreren. Deze tegen slag zou nog op te vangen zijn indien de mandenindustri$ in Nederland zelf een afzetgebied vond. Doch dit is niet zo. De moderne af nemer wenst nu eenmaal de kisten- verpakking, die weliswaar goedkoper, doch veel korter houdbaar is dan de mand. Zelfs voor het vervoer van fruit dat in een mknd langer vers blijft eist men kisten. - Bij dit alles komt nog de omstan digheid, dat de jongere mensen de bekoring van de mandenmakerij door vaklieden één der oudste echte ambachten genoemd niet meer zien. Zij werken liever ln de fabriek of de garage, hetgeen, zelfs indien de afzet mogelijkheden voor manden groter werden, een factor zou blijven vormen die het oude ambaóht bedreigt en waarmede terdege rekening moet wor den gehouden. Het merkwaardige is, dat het loon van een geschoolde man denmaker hoger ligt dan dat van een fabrieksarbeider. De totale met griend beteelde op pervlakte in Nederland, bedroeg in 1932 15000 ha, .thans nog slechts 7000. na de „heropening" dus, dat een Mit- chell-bommenwerper (B-25) met en kele autoriteiten uit Batavia aan boord op „Tandjong Perak" neer streek. zy kwamen de mogeiykheld onderzoeken van een regelmatige dienst op Soerabaja: twee dagen la ter reeds werd een dagelijkse dienst Batavia Semarang Soerabaja v.v. uitgevoerd door DC-3 vliegtui gen. Waren het aanvankelijk de meest hoofdzakelyke levensbehoeften als medicynen en kleding, die met deze toestellen vervoerd werden, spoedig vlogen evacuées, Rode-Kruisteams en doktoren Soerabajawaarts. Een Squa dron van de Koninkiyke Marine as sisteerde op uitstekende wyze en on derhield verbindingen met Batavia en Makassar. Perak, steeds meer één der centrale punten van het groeiende luchtnet. Zo werd in Januari 1946 het lfln- net uitgebreid met een twee maal wekelijkse diens1 naar Makassar en verder de Grote Oost in. En dit, on danks de wel zeer moeilyke omstan digheden, waaronder in de toen woe lige en vaak chaotische tijd gewerkt moest worden. Maal tyd als salaris t De man, die voor de luchtpassagiers zorgdroeg was tevens de man, die in de keuken de scepter zwaaide. Het eerste goede maal, dat uit de kam pen van Semarang en omstreken te rugkerende vrouwen en kinderen ont vingen, kregen zy op het vliegveld Tandjong Perak. Er werd in die tijd slechts gelet op werkcapaciteiten. Een edeir die werken wilde, was welkom op het vliegveld er kon be ginnen tegen redelijke iK,aIIng van een goede maaltijd.' Geld was n.1. waardeloos in deze dagen. Het onkruid en de vervallen ge bouwen van 214 jaar geleden zfln ver- dwenen. Wat nu Tandjong Perak heet is een vliegveld, waar keurig geüni formeerde K.L.M.-ers de passagiers naar hun vliegtuig brengen. Een vliegveld waar met de regelmaat van een goed functionnerend uurwerk de K.L.M.-vogels aankomen en vertrek ken van en naar alle grote steden in de Archipel. WOENSDAG 26 MEI 1948 Hilversum 1 301 m. 7.00 en 8.00 Nieuws? 7.30 en 8.15 Gram.muziek; 8.50 Voor de huisvrouw; 9.00 Lichte mor genklanken: 9 30 Mozartprogramma; 10.00 Morgenwijding; 10.20 Kookpraat- je; 10.30 Voor de vrouw; 11.00 Popu lair non-stop; 12.00 The Rambiers; 12.38 The Kilima Hawaiians; 13.00 Nieuws; 13.20 Vaudeville-orkest; 1400 Gesproken portret van Buziau; 14.15 Kamermuziek; 15.00 „En dat allemaal om een mummie", hoospel voor de jeugd; 15.30 De Roodborstjes; 15.45 Voor de zieken; 16.15 Vragen staa; vrij; 16.45 Hét stond in de krant; **-$5 Nieuws 18.00 Ned. Strijdkrachten; 18.25 Reportage van de interland-voet. balwedstrUd NoorwegenNederland ta Oslo door Ir. van Emmenes; 20.30 Ope_ ra-programma; 21.35 ,.De klucht van de koe", hoerspel; 22.18 Vioolrecital. Hilversum II 415 m. 790 en 8.00 Nieuws; 7.15 en 8.15 Gram.muziek; 7.45 Een woord voor de dag; 8.30 Ouge- wekte morgenklanken; 9.00 Voor da zieken; 9.35 Werken van Elgar en Wal ton: 10.30 Morgendienst; 11.00 Kwar tet; 1130 „Stanley", hoorspel; 12.00 Me tropole-ork.; 12.33 Omroepkoor; 13.00 Nieuws; 13.15 Gesare-trio; 13.50 Ka mermuziek; 14.00 Bondsdag van Ge- ref. vrouwenverenigingen; 15.30 Ka merkoor; 16.00 Postzegelpraatje; 16.15 Voor de jeugd; 18.00 Chr. Muziekver.; 19.00 Nieuws; 19.30 Reportages; 20.00 Nieuws: 20.15 Dubbel vier; 21.15 Ra dio Philharmonisch orkest; 22.15 Hol- landia-sextet; 22.45 Avondoverdenktng 23.00 Nieuws. FEUILLETON te Muizen. i Naar het Engels door JOHN STUDLEY Halverwege kwamen Peter en Mc. Kildrick hem tegemoet, die, toen ze gemerkt hadden dat het koord los was, angstig over zijn lot, de tunnel waren ingegaan- Ze gaven hem bei den een arm en de frisse lucht deed hem spoedig weer bijkomen. Uit zijn beschrijving van de muur •an de andere kant kon Mc. Kildrick opmaken hoe deze geopend moest Worden. Maar zonder een bondgenoot aan de andere zijde, zei hij, zal het niet gelukken. Dan verklaarde Roddy, is de tijd gekomen om Vincente op te nemen in de zeer geheime Orde van de Wit Op hun terugweg naar Roddy's huis gingen ze by Vincente aan en nadat Roddy hem allerlei vervaarlijke eden had laten zweren, werd hij ingewijd in het geheim van de tunnel. Met tranen van vreugde in de ogen en met al het pathos van zijn zuidelijke ziel verklaarde de verbaasde en verrukte medicijnmeester, dat hij zijn leven zou willen geven onj hen te helpen. Mc. Kildrick verzekerde hem nuchter dat zij al op die offervaardigheid had den geanticipeerd. Het was noodzake lijk dat de muur tussen de tunnel en de cel bij de eerste slag vieL Een po ging om hem langzaam te ondermij nen of weg te hakken, zou noodzake lijk tot ontdekking leiden. Dus moest één enkele dynamietontploffing het werk doen. Voor de mannen in de tunnel, die wisten wanneer de mijn zou ontploffen en die dan oP een vei lige afstanj konden gaan staan, lever de dit geen gevaar op, maar wel voor de man, die zij wilden bevrijden. De lading dynamiet moest sterk genoeg zijn om in de muur een gat te slaan, waardoor Rojas in de tunnel kon ont snappen en toch niet zo sterk dat er gevaar bestond dat het P""* van de muur Rojas en de man, die bij hem moest zijn om hem te waarschuwen, zou bedelven. Ik, riep Vincente, zal degene zijn di.e bij hem is! Prachtig! zei Roddy. Dat is de rol, die we jou ook hadden toege- daoht. Jij moet generaal Rojas voor bereiden, hem uit de buurt van de muur houden, als die opgeblazen wordt en hem door de opening heen helpen. En als we hem in de tunnel heb ben. waarschuwde Vincente, die zo opgewonden was alsof de strijd al In volle gang was, moeten we nog voor zyn leven vechten. De ontploffing zal maken dat iedere soldaat in het fort naar de cel komt en ze zullen ons vervolgen. Ei* zijn verscheidene scherpe bochten In de tunnel zet Mc. Kildrick en achter een van die zou één man met een revolver de hele troep kun nen tegenhouden. Dat zal ik doen, riep Roddy, aangestoken door Vicente's opwin ding. Maar Peter protesteerde: Je schiet geweldig slecht, Roddy. Als jij daar in de gang aan het schieten gaat zul je ons alle twee naar de andere we reld helpen. Je moest liever een base ball bat nemen en ze doodslaan als ze om de hoek komen. En dan, riep Roddy overeind- springend, rennen we met Rojas naar de boot. Binnen twaalf - uur hebben we hem veilig en wel op Curagao! Mc. Kildrick bekoelde de oplaaien de- geestdrift op zijn nuchtere, laco nieke manier. Als we hem eerst eens uit de ge vangenis haalden, hé? adviseerde hij- Toen. Vlcente opstond om weg te gaan, verklaarde Roddy dat hij te op gewonden was om te kunnen slapen en wilde de dokter naar huig bren gen. Maar de oorzaak van zijn behoef te aan een wandeling was niet gene raal Rojas, waar diens beminnelijke dochter, die vanmiddag zo-niet-om- te-begrijpen, zo ontroerend lief tegen hem geweest was. En wat hem naar de maanbeschenen Alameda lokte, was zijn behoefte om ongestoord aan Inez te kunnen denken en om, voor hij ging slapen, het huis, dat haar beschutte' goede nacht te wensen. Toen hij de volgende morgen wak ker werd, wag zijn eerste gedachte dat hy Inez moest zien en liefst zo gauw mogelijk. Want hij werd ge kweld of haar tederheid van gisteren niet medelijden was geweest omdat zij nooit voor hem zou kunnen zijti wat hij verlangde. Hij had geen rust voor hij haar weer zag. Maar hij moest zichzelf bekennen dat hij niet wist waar hij haar zo gauw vandaan moest toveren. Dan maar een bede vaart naar de plek waar hij haar het laatst gesproken had, waar de herin, nering aan gisteren dubbel levendig zou worden. Het ongetvone uur van zijn bezoek scheen mrs. Broughton niet te verras sen. Het was bijna of zij hem ver wachtte. De reden, waarom ik op deze tijd kom, begon Roddy een beetje ver ward, is om mijn verontschuldiging te maken voor het feit dat ik gisteren weggelopen bep zonder goede nacht te zeggen. Ik herinnerde me op eens De jonge vrouw viel hem met oen verontwaardigd gezioht In de rede. —Ik ben erg teleurgesteld, Roddy en eigenlijk erg boos, dat je een oude vriendin niet in vertrouwen wilt ne men, terwijl ze ja toch ao vreselijk graag helpen wil. Roddy liet ai zUn voorwendsels varen en zei met blijde verrassing in zijn «era: Wilt U me helpen, mrs. Brough. ton? Dat vind Ik vreselijk lieg van U. Dan moet U maken dat ik haar spre ken kan. Ik ben zo ellendig, voegde hij er jongensachtig bU. en lk gelukkig. (Wordt vervolgd*.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 3