JIMMY BROWN ALS WIELRENNER
HET GEHEIM VAN DE
GELE NARCISSEN
Wetenswaardig
Abonneert U op
dit blad
Ontvangen boeken en tijdschriften
FEUILLETON
Spannend verhaal van
EDGAR WALLACE -
22i
Tart ui g had uitstel van het gerechtelijk onderzoek
weten te verkrijgen; want wat ook zijn gevoelens voor
Odette Rider mochten zijn, hij was ogenschijnlijk meer
bereid om zijn plicht te doen jegens 'de Staat en het
was dringend nodig, dat geen al te ijverig lijkschou
wer te diep zou doordringen in de zaak en dan omstan
digheden. die geleid hadden tot Thornton Lyne's dood,
Wilde de verdachte niet gewaarschuwd worden.
Vergezeld van inspecteur Whiteside doorzoch hij nog
eens de flatwoning, waar het. met bloed bevlekte vloer
kleed onmiskenbaar getuigde, dat hier het toneel van
de moord was. De rode duimafdruk op de latafel was
gephotografeerd en wachtte op vergelijking met die van
bet meisje, zodra zy gearresteerd zou zijn.
Carrjmore Mansions, waar Odette Rider woonde, was
toals reeds beschreven, werd, een blok deftige flat
woningen, waarvan het benedenste gedeelte werd inge
nomen door winkels. De ingang van het flatgebouw was
tussen twee dezer winkels en een trap leidde naar be
neden naar de entresol. Hier kwamen zes woningen,
waarvan de ramen uitzagen op de nauwe areas (een
door een ijzeren hek afgesloten ruimte vóór het sous-
terrain van een Engelse woning), die evenwijdig liepen
met de zijstraten aan beide zijden van het blok.
Het centrum van het sousterrain bestond uit een grote
bergplaats, waar rondomheen kleine kelders waren,
waarin de bewoners hun bagage, meubelen, enz., die zij
niet direct nodig hadden, opbergden. Hij ontdekte, dat
het mogelijk was, om van de gang van het sousterrain
in de bergplaats te komen en vandaar door een deur
aan de achterkant van het gebouw op een kleine berg
plaats. De verbinding met de straat was mogelijk door
een tamelijk grote deur, die daar was aangebracht voor
het gemak der bewoners, die hier hun steenkolen en
zware voorwerpen lieten binnenbrengen. In de straat
achter het blok was een gebouw, bestaande uit onge
veer een dozijn afzonderlijke stallen, die allen gehuurd
waren door een auto-onderneming en nu gebruikt als
garage.
Wanneer de 'moord in het flatgebouw was gepleegd,
dan was het lichaam langs deze weg hierheen gedragen
en eenmaal hier was een auto niets bijzonders geweest,
Een onderzoek, ingesteld onder de bedienden van de
auto-onderneming, waarvan enkele kamertjes hadden
boven hun garage, verschafte de belangrijke medede
ling, dat de auto daar gezien was in de nacht van de
moord een feit, dat. naar het scheen, bij het aller
eerste onderzoek door de politie over het hoofd was
gezien.
De auto was een twee-persoons Daimler, met geel
chassis en een kap. Dit was een nauwkeurige beschrij
ving van Thornton Lyne's machine, die gevonden was
in de buurt van de plek, waar men zijn lijk ontdekte.
Toen de auto in de garage gezien werd was de kap op
geslagen en het was waarschijnlijk tussen tien en elf
uur in de nacht van de moord. Maar ondanks de nauw
keurigste nasporing, kon Tarling geen enkel menselijk
wezen vinden, die Lvne herkend had, of de auto had
zien komen of vertrekken.
De portier van het flatgebouw, hiernaar gevraagd,
was zeer stellig in zijn verklaring, dat niemand tussen
tien en half elf door de hoofdingang het gebouw was
binnengegaan. Het was mogelijk, stemde hij toe, dat er
iemand gekomen was tussen half elf en kwart voor
elf, omdat hij toen naar zijn „kantoor" was gegaan, wat
een duf klein hokje onder de trap bleek te zijn, om zy'n
uniform voor burgerkleding te verwisselen vóór hij naar
huis ging. Hij was gewoon om de buitendeur om elf uur
te sluiten. De bewoners van het huis hadden sleutels
voor dé buitendeur en hij wist niets van wat er na elf
uur gebeurde. Hij stemde toe, dat hij die avond mis
schien iets voor elven was weggegaan, maar zelfs dit
kon hij niet onder ede verklaren.
^Eigenlijk," zei Whiteside naderhand, „heeft zijn ge
tuigenis niets om hét lijf. Op het uur, dat er waar
schijnlijk iemand in het flatgebouw is gekomen dat
wil' zeggen, tussen half elf en kwart voor elf erkent
hij niet op zijn post te zijn geweest."
Tarling knikte. Hij had een nauwkeurig onderzoek
ingesteld op de vloer van de sousterra in-gant door Ce
bergplaats naar de binnenplaats, maar had geen spoor
van bloed gevonden. Hg verwachtte ook niet een der
gelijk spoor te vinden, daar he't zeker was dat, wanneer
de moord gepleegd was in de flat en het nachthemd, dat
om het lichaam van de dode man was gewikkeld, het
eigendom was van Odette Rider, er geen bloeding was
geweest.
„Van één ding ben ik overtuigd," zei hij, „dat Odette
Rider, wanneer ze deze misdaad heeft gepleegd, een
medeplichtige had. Het is onmogelijk, dat zij deze man
weggedragen of gesleept heeft en in de auto gebeurd
en hem weer uit de auto gedragen en in het gras gelegd
heeft."
„Die narcissen zijn mij een raadsel," zei Whiteside.
„Waarom zou hij gevonden zijn met gele narcissen, op
zijn borst? En waarom zou zij, wanneer hij hier ver
moord is, zich druk maken mét deze betuiging van
eerbied?"
Tarling schudde zijn hoofd. Hij was dichter bij de
oplossing van dit laatste geheim, dan een van beiden
wist.
Daar hét onderzoek in de flatwoning was afgelopen,
reed hij naar Hyde Park en liep, vergezeld door White
side, naar de plek, waar het lichaam werd gevonden.
Het was op een, met grind bestrooid zijpad, dichter bij
het gras dan bij de_ weg en Whiteside beschreef de
ligging van het lichaam. Tarling keek rond en slaakte
spoedig een uitroep.
(Wordt vervolgd!*
ZIJ. DIE ZIJN GEBLEVEN
I C. J. Blaauwboer Fa. Boon-
ackcr Schagen Prijs f 4.90
ZIJ, DIE ZIJN GEBLEVEN is het ge
denkschrift van een boerenfamilie uit
onze omgeving De feiten, die in het
bóek verhaald worden, spelen zich af
in de jaren 17951905 en geven de
lezer een duidelijk beeld van het le
ven, zoals zich dat vroeger op onze
Westfriesè hofsteden afspeelde. Want
ia die tijd was men niet alleen boer,
doch ook zeeman. Jacob Blaauwboer.
de hoofdpersoon uit 't boek en een
der voorouders van de schrijver
■was daarom ook niet de enige, die
zijn leven voor een groot gedeelte op
de woelige baren van het ruime sop
doorbracht. Het boerenbedrijf was in
die jarer nu eenmaal niet toereikend
en de kustvaart bood ondanks de
gevaren toch haar perspectieven.
Menige boer zocht dan ook in dit be
drijf een bijverdienste. Maar naast dé
kustvaart, was er de grote vaart en
juist die trok vele beoefenaars; boeren
uit Wieringerwaard. Oudesluis, Kol-
horn en Poolland gingen ter Wasvis-
vaart naar Groenland, de Poolstreken.
Herinnert de naam Poolland daaraan
nog niet? Ook de vele walviskaken,
die in ons gewest nog voorkomen
-nu gebruikt ais dampalen e d. wij
zen nog op het beoefenen van de Wal
visvaart, waarmee onze Westfriese
voorouders mede in hun onderhoud
voorzagen. Doch je vaartuigen waren
toen primitief en vele schepen zijn
met hun opvarenden gebleven in de
golvenOok daarvan verteld de
schrijver op eenvoudige, sobere wij
ze. De zevenenzeventig jarige schrij
ver, die een mengsel van zeemans- en
boerenbloed in de aderen heeft, ver
telt van -het leven en werken op de
boerderijen in vroeger jaren. Hij be
schrijft hoe men met een wagen langs
de met schelpen beharde Westfriese-
dijk naar Alkmaar toog; dit was de
„hoofdweg"!
Roemen over de literaire kwalitei
ten van dit boekwerk zullen we niet
de schrijver heeft ook niet gepoogd
deze naar voren te brengen, maar het
is zijn bedoeling geweest een stuk
Westfriese geschiedenis aan de ver
getelheid te ontrukken en daarin is
bij goed geslaagd, Bovendien brengt
dit werk de belangrijkheid en nood
zakelijkheid van het reddingsweze'n
naar voren, dat in de jaren, waarin het
verhaal van de schrijver w e r k e
1 ij k is gebeurd, zijn begin vond. De
schrijver heeft o.i verdienstelijke ar
beid geleverd door de dingen, die 'hij
wist en in handen had, op schrift te
stellen en zo voor het nageslacht te
bewaren. Dit boek is een welkome
aanvulling voor onze Westfriese hi
storie-beschrijving. De heer W. J. Los
verluchtte het door de fa. Boonacker
en Zn. goed verzorgde boekwerk met
enkele aardige illustraties.
R. W.
DE FRUITTEELT, orgaan van
de Nederlandse Fruittelers Or
ganisatie (Ned. Pomologische
Ver.) Redacteur: Ir. Joh. Bos.
DE FRUITTEELT, het naar 'wij me
nen maandelijks verschijnende or
gaan van de Ned. Fruittelers Orga
nisatie, krijgen wij regelmatig toege
zonden. Dit door deskundigen geredi
geerde blad we moeten het direct
zeggen geeft aan iedere fruitteler
steeds weer een schat van gegevens
en tip3 op zijn terrein, met daarnaast
het verenigingsnieuws. Het nummer,
waarop wij hier speciaal de aandacht
willen vestigen is echter het jubileum
nummer, dat werd uitgegeven bij het
50-jarig bestaan van de NFO NPV.
Het tijdschrift is met talrijke foto's
waarvan enkele in kleur verlucht,
waarvan velen betrekking hebben oo
belangrijke gebeurtenissen uit de fruit
telerswereld. zoals deze zich in de
laatste vijftig jaar heeft ontwikkelt.
In de bijbehorende tekst wordt een
overzicht van -de geschiedenis der bond
gegeven, terwijl andere artikelen ge
wijd zijn san de strijd tegen de diverse
ziekten, die altijd weer trachten ver
woestingen in de fruitteelt aan te rich
ten. Met de uitgave van alle nummers
in het algemeen en dit nummer in het
bijzonder, geeft de NFO NPV blijk
van baar kunnen, haar activiteit en
haar nut en noodzakelijkheid op het
gebied der fruitteelt. Wij besluiten
met de oproep van de heer C. Boude-
wljn, die het jubileumartikel schreef
en daarin zeide: .,A%p de fruittelers
van nu is het de NFO zodanig te
steunen en uit te bouwen tot een or
ganisatie, die haar taak op de best
mogelijk wijze kan vervullen".
R. W
DE KAMPIOEN, orgaan vun de
Kon. Ned. Toeristenbond A.N.
W.B. Jubileumnummer bij het
65 jarig bestaan.
DE KAMPIOEN kwam enkele weken
geleden met een jubileumnummer uit:
de ANWB bestond vijfenzestig jaar!
De voortrekkers van deze bond, die
het in 1894 voorelkaar kregen, dat 12
houten wegwijzers werden geplaatst,
terwijl in 1892 reeds een veertigtal
waarschuwingsborden op gevaarlijke
punten verrees, zullen nooit gedacht
hebben, dat dé ANWB eens zo'n op
gang zou maken. De ANWB, 1 Juli
1883 te Utrecht als Velocipedistenbond
opgericht, heeft £ich in de loop der
jaren ontwikkelt tot de grootste nali-
De nieuwe 0.C.-6 machines van de K.L.M, mogen de namen der leden van
de Koninklijke Familie voeren en zullen voortaan de faam van het Huis
van Oranje en de roem van de Nederlandse burgerluchtvaart over alle
werelddelen uitdragen.
Z.K.H, Hoogheid Prins Bernliard doopte op -liet vliegveld Schiphol een
dezer reuzen machines, die zijn naam voert. Deze handeling betekende te
vens de symbolische indienst:ielling van alle D.C.-6 vliegtuigen.
De eerste uitslagen die op
ten binnenkomen zijn gewoonlijk die
van de Ouden van Dagen in Amster
dam, die in hun tehuizen hun stem
plicht vervullen.
In 1946 stemden velen van deze
oude, garde op de C.P.N. Maar in
twee jaar tijds werden zij wat gema
tigder: er gingen meer stemmen naar
de P.v.d.A.
De foto geeft éen kykje in het stem
lokaal van een der tehuizen, waar de
bejaarden de man hunner keuze kun
nen gaan stemmen.
onale organisatie voor toerisme en
verkeer, waarin naast de automobilis
ten, de motorrijder, wielrijders en
wandelaars, ook de ruiters, de water
toeristen, de kampeerders en zelfs
de privé-luchttoeristen zijn opgenomen
De ANWB telt momenteel 220.000 le
den, waarvan ongeveer de helft auto
mobilisten. Als bekendste initiatief van
de laatste cijd mag de instelling van
de sneL populair geworden Wegen
wacht gelden, welke thans uit ruim
70 patrouilles bestaat. Het aantal We
genwachtleden bedraagt plm. 52.000!!
In De Kampioen worden deze en
andere feiten opgenoemd, die hei be
staansrecht van „de bond van de weg
wijzers" zo daar nog iemand aan
mocht twijfelen overduidelijk be
wijst.. Voor het overige geeft de fraai
uitgevoerde Kampioen ia woord ven
beeld een beschrijving van de geschie
denis van de bond. Deze bond bewijst
weer eens te meer. hoe iets groots kan
worden verricht door particulier ini
tiatief maat- dan ook alleen daar
door! De ANWB vervult een taak in
het maatschappelijk leven, die voort-»
gezet en gesteund moet worden! Ver
der ontvingen wij het jaarverslag van
deze bond over 1947. Duidelijk gèeft
ook dit verslag een beeid van het ve
le werk, dat de bond op nationaal
en internationaal verkeersterrein ver
zet. Met feiten en cijfers wordt het
aangetoond. Uit dat verslag blijkt o.
m. dat Nederland momenteel telt:
4 206 weegebruikers, 1.395 richtings
borden. 289 voorlichtingsborden, 596
waarschuwingsborden en 2.016 padden
stoelen, (wegwijzers langs wandelpa
den). En zo zouden we door kunnen
gaan! Genoeg daarover! 65 jaar oud
is de bond, maar hij is veerkrachtig
en werkzaam a's een 25 jarige
R. W.
ALLERLEI
Vorige keer wezen wij U op het
feit. dat de katoenvoorraad in de
wereld sterk teruggelopen is.
Hetzelfde verschijnsel doet zich
voor ten aanzien van de wolvoor-
raad. In de jaren na de oorlog is
de totale wereldvoorraad teruggelo
pen van 10 5 tot ruim S millioen ba
len. Men verwacht nu echter, dat
de markt verzadigd is. Als wij de
behoefte aan textielgoederen om ons
heen aanschouwen, betwijfelen wij
het zeerste.
2. Alleen was hst jammer, dat zijn
sportsucces Jimmy een beetje naar»
het hoofd was gestegen. Op he't voet3»
balveld kwam dat niet zo tot uiting,
maar daarbuiten des te meer. Jimmy
wilde bijvoorbeeld alleen van en naar
het veld rijden in een open landauer,
bespannen met vier paarden en als
de stalhouder bij ongeluk eens alleen
nog maar één of twee paarden be
schikbaar had, défn wenste meneer
niet in te stappen. Hij zat in de lan
dauer als een vorst zo deftig en het
gejuich der menigte beantwoordde hij
met een handgebaar, dat een sultan
hem niet verbeterd zou hebben.
Sombere indrukken uit
Britse bezettingszone
Onstellend weinig begrip
van de internationale situatie
Een speciale verslaggever van Ec.
Voorlichting is enkele tijd in West-
Duitsland geweest en geeft hiervan
zijn indrukken.
Er is, zo schrijft hij. een enorme
tegenstelling tussen de bevolking van
het Duitse platteland en die der ste
den. Als men door de landelijke stre
ken reist, krijgt men een indruk van
welvaart. Er is weinig vernield en de
bevolking ziet er goed gekleed en
gevoed uit, wat voor een een groot
deel zijn oorzaak vindt in de levendi
ge ruilhandel, die door de onzekere
waarde van de Mark hand over hand
is toegenomen.
Op het platteland,wordt ook weer
gebouwd. Men ziet er op tal van
plaatsen, schuren, bijgebouwen en
woonhuizen verrijzen. Ook dit is im
mers een solidere geldbelegging dan
waardeloos papier.
Een schrille tegenstelling vormen
hiermee de West-Duitse steden, waar
nog steeds de grootst mogelijke chaos
heerst. Van de belangrijkste verkeers
wegen is het puin geruimd en de rul
nes die op invallen stonden zijn om
getrokken, maar op tal van plaatsen
is nog niets gedaan en zal in de eer
ste tijd ook niets worden gedaan. Er
zijn steden, waar maar weinig huizen
"onbeschadigd zijn.
En toch heerst er leven in deze
steden. Herstellingen worden proviso
risch aangebracht, men is mét een
'%ëftiig dak boven het hoofd al tevre-
tfeï^h voor de rest ïs de Duitser „on
dergedoken".
Dat wil zeggen, dat alle kelderruim
ten als woningen in gebruik zijn. On
danks dat er dar. ook geen woon
ruimte is, tellen sommige steden in
West-Duitsland meer inwoners dan
voor de ondergang. Er zijn zeven mil
lioen mensen uit het Oosten gekomen
en ook die moesten -weer worden on
dergebracht.
Het platteland heeft er wel wat van
opgenomen, maar tallozen moesten
naar de steden, omdat de plattelan
ders helemaal niet op die logeergasten
gesteld waren en omdat er ook geen
arbeid voor te vinden was.
Zo leeft de bevolking onder de el
lendigste omstandigheden. Hoe erg het
is, wordt wellicht het beste gedemon
streerd, als we u zeggen, dat in
Duitsland evenveel woningen ver
woest zijn als in geheel overig Euro
pa, de Sowjet-TTnie uitgezonderd.
De gemiddelde Duitser heeft er geen
begrip van. dat het ook elders in de
wereld geen rozegeur §n maneschijn
is. Als men met betrekkelijk voor
aanstaande Duitsers spreekt en men
vertelt hen. dat in Nederland nog tal
van levensmiddelen óp de bon zijn.
dan halen ze de schouders op en kij
ken ongelovig. Als men ze vertelt,
dat in Azië een enorm rijsttekort is,
dan hebben ze er geen begrip van.
Ze geloven dat alleen in Duitsland
tekort is. Dat de Marshall-hulp ook
Vóór West-Duitsland van grote bete-
De Engelse vierling Elisabeih, Bridget, Frances en Jennifer Good, die op
12 Juni j.1. te Brbto! werd geboren, heeft thans zoveel levensvatbaarheid,
dat de zuigelingen de coupeuse mochten verlaten.
Ze zijn nu ondergebracht in een speciale „koelkamer" waar zy aan een
temperatuur van 7975 graden moeten wennen en aldus een nieuwe schre
de op hun levenspad zetten..
Voor de eerste maal in hun leven worden de kleinen in hun nieuwe ver
blijfplaats op de gevoelige plaat vastgelegd.
Belg verdiende fortuin met berging
van opgegeven schip
Maar hij had dan ook
wel risico's genomen
Het in Liverpool gebouwde schip
„Morganser" kwam verleden jaar tij
dens zijn eerste reis naar Antwerpen,
op de Schelde in botsing met een
Grieks stoomschip. Hef Engelse schip
zonk als een bakseen met kostbare
lading van 2500 ton goederen. Ver
tegenwoordigers van Lloyd's waren
kenis zou kunnen zijn, achtten ze iets
zo onwaarschijnlijks, dat ze het bijna
niet aannemen.
De Duitse volksziel is zo vergiftigd
door de leugenachtige propaganda van
het dictatuurstelsel, dat ze hun eigen
kranten niet meer geloven. Ze heb
ben te veel smoesjes gehoord en ge
loven nu. dat ieder bericht een smoes
je Is. Alleen berichten uit neutrale
bron worden aangenomen, zij het met
grote reserve.
Het verkeer in de Britse zóne be
gint weer beter te lopen, in tegen
stelling met dat in de Russische, waar
men uren lang soms geen auto tegen
komt en als het dan nog gebeurt, een
gasgenerator. Ook het spoorwegver
keer komt weer iets beter op dreef.
De verslaggever constateert dat er
een bepaalde tendens van opleving
is te bespeuren. Het is echter in het
belang van geheel Europa noodzake
lijk, dat er een stevige versnelling
wordt ingezet, want een volk kan
niet jarenlang in de meest onhygiëni
sche omstandigheden, leven, zonder dat
ach dit aan natuurvolken mededeelt.
Armoede voor de een kan geen weelde
voör de ander met zich brengen.
unaniem van mening, dat het schip-
niet meer gelicht kon worden. De
maatschappij, waaraan het schip toe
behoorde, weru schadeloos gesteld en
het scheepswrak bleef waar het was.
het verkeer op de Schelde aanmerke
lijk hinderend.
Een ondernemende Belg. de heer De
Smedt uit Burcht, zette het evenwel
in zijn hoofd op eigen risico te trach
ten de „Morganser" weer vlot te bren
gen en (ondanks de pessimistische
voorspellingen) is hij hierin dezer da
gen inderdaad geslaagd! Met een heel
legertje duikers heeft hij enkele maan
den titanen werk verricht.
Het moeizame en gevaarlijke» werk
wordt intussen goed beloond. Om te
beginnen heeft de stad Antwerpen de
gehele lading van het sc^5*- die slechts
licht door het water is beschadigd,
voor een bedrag van fr. 5 millioen
opgekocht Bij wederverkoop aan par
ticulieren bracht dit de Sinjorenstad
een ncito winst van fr. 15 millioen
in bet ïaadje. Behalve de genoemde
£r. 5 millioen ontving de Smedt nog
maals fr. 5 millioen omdat hij de
Schelde van het gevaarlijke wrak had
bevrijd.
De Engelse rederij bood de Smedt
voor de „Morganser" fr. 4C millioen
doch d« Smedt wenst eigenaar te
blijven van een scbip. dat hem na
herstel znker méér zal opleveren!