JIMMY BROWN ALS WIELRENNER Een wonderbaarlijke visvangst Huisvrouwen gaan er winkelen per K.L.M Jean Vaubaron bewijst zijn onschuld (Wat een zegen is voor de een, is voor de ander een ramp) Op een van onze zwerftochten door Noord Holland, genietende van het mooie herfstweer en de verschille de kleine plassen, die vreedzr tussen het riet liggen te sluimerc.. werd onze aandacht op een morgen getrokken door een geplas achter de rietkraag. Nieuwsgierig stapten we van de flets, legden deze tegen de grasberm en zochten een plek op, waar we kon den zien, wat er op de plas gebeurde. We behoefden niet eens te vragen, wat er aan de hand was. Een drie tal vissers was bezig de plas af te .Vissen. Weet U wat een zegen is? Niet voor de vissen. Voor de vissen is het niet meer of minder dan een ramp. Maar voor de mensen is het een ze gen: een groot sleepnet. Wat is die - naam eigenlijk wonderlijk goed ge kozen. Zegen. Zegenrijk. Gezegend. Inderdaad. Wat we er deze morgen van gezien hebben, betekende een gezegende vangst voor de vissers. En aangezien het wel meermalen zal zijn voorgekomen, dat dergelijke Vangsten werden binnengehaald, kun lien we ons nu voorstellen, dat de Vissers aan dat grote net de naam Van deze zegen hebben gegeven. DE VIS WORDT OPGESCHEPT U kijkt misschien een beetje gek te gen deze titel op, maar naar wat we «r deze morgen van gezien hebben en naar wat .de vissers er ons van Vertelden, is het bijna zo. Het ging niet zo gemakkelijk, dat gesprek met die vissers. We waren ongenode gasten. We kwamen slechts (toevallig voo.-bij en iedere visser heeft er een uitgesproken hekel aan als er buitenstaanders naar zijn werk kijken. Het gesprek bepaalde zich dan ook voorlopig tot een eenzijdige conversatie. Veel vragen van onze kant, slechts een onverstaanbaar ge- mummel van de kant van de visser- heden in de boot. We lieten ons echter niet afsche, pen, haalden demonstratief een goed gi vulde shagdoos voor de dag en draaiden er eentje. We badden de tijd. En we gaven onze ogen voorlopig de kost. Was het de geur, die onze cigaret verspreidde? We hebben er ftiet naar geïnformeerd. We herinne ren ons eigen'ijk niet eens hoe het kwam, maar plotseling stonden de mannen aan de wal en graaiden ze in onze tabakszak. Toen kregen we het verhaal të ho ren. hoe die verraderlijke zegen ei genlijk beter visopschepper kon heten. MUDZAKKEN VOL De plas wordt afgezet aan de kant, Waar ze aan een ringvaart grenst. Met een staand net. Hermetisch afge sloten. Er kan geen vis meer in of uit. Alle vis, die in de plas zit, is gevangen. Het is nu maar de kunst om ze op het droge te krijgen. De steeds maar zoekende mens heeft 'n manier gevonden om dat feilloos te doen. Stel U voor een groot net, ter leng te van eert twee, soms driehonderd meter, ter hoogte van een meter of drie. "»Van onder stukjes lood, van boven kurken. Aan weerskanten een balk, met lood verzwaard met een treklijn. In het midden loopt het net uit als een zak. Een grote lange zak. Dat net wordt te water gelaten aan het andere einde van de plas. Het dode einde dus. Het hoeft echter juist geen plas te zijn. Men kan het zelfde in een stuk ringvaart doen'. En dan trekken de vissers maar aan. Op elke wallekant een, of als de rietkraag dat verhindert, in schuitjes. DE TREK BEGINT We hadden het wel zo ongeveer begrepen verklaarden we. En anders zou het ons kijkende wel duidelijk worden. Met een brutaal gezicht stapten we in de schuit- Ongevraagd is ongeweigerd. Aan elke kant ging een visser aan de treklijnen staan. De schuit waar wij ons bevonden, voer naar het begin van de plas, dat afgesloten was door het staande want. Voetje voor voetje werd het sleepnet over de bodem van de plas getrokken. Plotseling vertoonden de kurken van het staande want een felle ruk. Er was een grote vis tegenaan ge zwommen. De visser in het schuitje plompte een paar keer. De vis moet weer teruggejaagd worden. De zegen schept ze immers wel op. Ze moeten in de zak. Verschillende malen stoot te er een vis tegen, maar eindelijk was de zegen tot aan het staande net getrokken. DE VANGST KOMT BOVEN Voorzichtig wordt het staande net over de onderkant van de zegen ge duwd. Ziezo, nu is de buit binnen. Ontsnappen is bijkans onmogelijk. TenzijMaar daarover straks. Ons geduld werd echter nog op een zwa re proef gesteld. Eerst natuurlijk shag. En toen begon het inhalen van het honderden meters lange net, dat maar steeds niets opleverde. We voelden ons min of meer bekocht. We mompelden zelfs zo iets als: Al les ontsnapt! Een medelijdend lachje was het antwoord. We wisten er dan ook niets van. De zak moest immers nog komen. Welnu de zak kwam. En de inhoud was iets wonderbaarlijks. Brasems, zoals men ze aan de hen gel bijna nooit vangt. Niet enkele. Tientallen. Honderdtallen. Daar tus sen door witvis, baars en snoek. Tal van snoeken. Het werden zonder overdrijving, mudzakken vol. Tot 'n totaal gewicht van meer dan duizend pond. Plotseling was er een heftige be weging in het water. Een vissenlijf flitste door de lucht, een snoek van geweldige afmetingen sprong over het net heen. We zullen U de gepeperde opmer kingen onthouden. We konden er uit afleiden, dat het niet voor de eerste keer was, dat die .hufter" het de vissers leverde. Tcch leefden we met die snoek mee. De vangst was evengoed behoor Jijjï Gezegd hebben*" we dat echter niet We waren te dankbaar, dat we de sensatie van deze wonderbaarlijke visvangs* meemaakten. Het Vliegtuig in West-lhdië Was de witte West-Indische schoener met zijn bijna zeventiende eeuw- se achtersteven nauwelijks veertien jaren geleden nog het enige vervoer middel tussen de eilanden in het uitgestrekte Caraibische gebied, sinds de KLM in 1935 haar West-Indisch Bedrijf op Curagao vestigde, is de verkeerssituatie daar aanzienlijk verbeterd. Reeds lang, eigenlijk al van haar oprichting in 1919 af, had de KLM oog voor de moeilijkheden, die dit eilandrijke gebied tussen de beide Amerika's voor de luchtvaart biedt. Talrijke problemen echter waren oorzaak, dat de KLM nog 16 jaar ge duld moest hebben voor de plannen werkelijkheid werden. Toen in December 1934 de Fokker F18 „Snip" zijn befaamde tocht over de Atlantische Oceaan maakte van Amsterdam naar Curagao, waren niet alle problemen opgelost, maar in elk geval was de situatie wel zo, dat men veilig 'n poging kon wagen. De trouwe „Snip" bleef na de moeilijke maar succesvolle tocht op Voor rekening van een Franse scheepvaartmaatschappij worden bij „De Schelde" te -Vlissingen twee grote vrachtschepen gebouwd, waarme de goede vorderingen worden gemaakt. Hier ziet men de beide schepen Op de helling. De ongerustheid groeide me, de mi- «rijd gebleven was. „Waar ia Jimmy lijk eet, klein opgewonden jongetje nuut en met alleen de ongerustheid Brown? werd er geroepen en na kwam aangesneld, dat een de, jury. maar ook de nieuwsgierigheid, want verloop van tijd begonnen de mensen leden aan zijn jasje trok het publiek wilde natuurlijk graag zelfs spreekkoren te vormen. „Waar weten, waar de held van deze wed- is Jimmy gebleven? Tot er 'einde- Curagao en met dit vliegtuig zou men de grondslag gaan leggen van het West-Indisch Bedrijf der KLM. In de loop der jaren heeft het zich ech ter zo voorspoedig ontwikkeld, dat het veel meer is geworden dan de oorspronkelijke opzet en heeft ook zonder een transatlantische luchtlijn reden van bestaan. De tweede wereldoorlog heeft dit duidelijk aangetoond. Toen immers was het-van zijn hoofdader in Neder land afgesneden en moest het zelf maar zien hoe het rond moest komen. Ondanks alle moeilijkheden, als te kort aan personeel en materiaal, wer den in deze zware jaren, niet alleen de bestaande diensten gehandhaafd, maar wist men in 1940, de 4058 km. lange luchtnet meer dan te verdub belen. Bovendien nam het vervoer van passagiers, vracht en post jaar na jaar toe. LUCHTNET VAN 10.000 KM. Thans bedraagt de lengte van het West-Indische luchtnet bijna 10.000 km. Een snelle ontwikkeling, als men bedenkt, dat het nog geen veertien jaar geleden is, dat de KLM haar activiteit op het Westelijk Halfrond begon met de exploitatie van het 117 km. lange luchtlijn„tje" tussen Cu ragao en Aruba. Behalve naar de vier Nederlandse eilanden, Curagao, Aruba, Bonaire en St. Maarten en Paramaribo in Suriname, vliegt de KLM geregeld nog naar een 12-tal plaatsen buiten het eilandenrijk. Wie in deze streken niet bekend is, kan zich van de uitgestrektheid van dit eilandengebied moeilijk een voorstelling vormen. De afstand b.v. tussen de beide Nederlandse eilanden Curagao, St. Maarten bedraagt ruim. 900 km.; dit is even ver als de af stand AmsterdamOslo. Om van Curagao naar Havanna te reizen, moet men een afstand afleggen van bijna 1900 km., wat te vergelijken is met een reis van Nederland naar Por tugal. Het grootste traject, dat door de KLM gevlogen wordt, is dat van Miami naar Paramaribo, een afstand van 3800 km, die gelijk staat met een reis van Amsterdam naar Bagdad. Het lag dan ook voor de hand, dat het vliegtuig bij zijn komst in deze streken met enthousiasme werd be_ gtoet. In kort tijd heeft zich de- lucht vaart dan ook zó populair weten te maken, dat hij een factor in het ver keer is geworden, die er eenvoudig niet meer is weg te denken. Niet al leen wat het vervoer van passagiers betreft, maar zo mogelijk nog meer, waar het gaat over het transport van vracht en in het bijzonder van verse levensmiddelen, zoals groenten, vlees vis, etc. - WINKELEN PER KLM Het beeld, dat een „passagierspa rade" in West-Indië te zien geeft, is dan ook geheel anders dan in Eu-o- pa. Méér nog dan voor de Europeaan betekent een luchtreis voo- de be woner van het Caraïbische gebied de gewoonste zaak van de wereld. Voor al op de korte trajecten stapt hij even gemakkelijk in een vliegtuig als een Nederlander in een gemeente tram. Vele gegoede huismoeders uit Venezuela gaan per KLM in het goedkopere Curagao winkelen. Tussen dfr ABC-eilanden ziet men hele families per vliegtuig heen en weer reizen. Groepen padvinders gaan op andere eilanden op verken ning uit en zij gaan er' naar toe per KLM. De mooiste meisjes van de Brits West-Indische eilanden gaan zich elk jaar in schoonheid meten op Trinidad en al deze „Caribbean beauty queens" reizen per vliegtuig. In 1947 werden 77.000 passagiers vervoerd en men hoopt door het in stellen van weekend- en dagretours dit getal flink op te voeren. Dat ook het vrachtvervoer door de lucht steeds meer toeneemt, blijkt wel duidelijk uit een vergelijking van de vervoerscijfers der twee laat ste jaren. In 1946 werd 395.000 kg. vracht vervoerd, in 1947 was het aan tal kg. tot bijna 1.000.000 gestegen. Met een staf van ruim 1000 man en een luchtvloot van 12 vliegtuigen waarvan zes Douglas' DC3, drie Douglas DC—4 en drie foto-machi nes voor luchtkartering is de KLM, bezig het Caraïbische gebied te ver overen. Het ziet er naar uit, dat dit deel van het Westelijk Halfrond de overwinning gaarne aanvaardt. (KLM—NIEUWS) Nief praten niet snoepen Toen we een dezer dagen in de bus stapten, na een poos in een druilerige regen te hebben gestaan, verheugden we ons op een praatje met de conduc trice. Een heel onschuldig babbeltje natuurlijk. Het liep echter anders. Want onze aandacht werd getrokken door een fraaie muts, die het hoofd van de conductrice dekte. En dus begonnen we daarover. Een ijzig stilzwijgen was het resultaat. Toen begonnen we over het weer. Ook op deze opmerking kregen we geen antwoord. We zijn echter vasthoudend en waagden een derde poging. Toen legde de conductriice de vin ger op de mond en verliet óns, Enkele uren later spraken we haar en toen kregen we uitièg. Er zijn nieuwe ordonnantiën uitge geven voor de conductrices. Ze mogen in de bus niet meer met vrienden of bekenden kletsen! Ze mogen nog veel meer niet. Het is ze verboden om blootshoofds in de bus te zijn. Ze mogen hun jasjes niet uittrekken. Ook al is het smoor- heet in de bus. En vanzelfsprekend mogen ze ook niet meer met blote benen lopen. Ja de zorg voor de conductrices strekt zich nog veel verder uit. Ze mogen geen gekleurde of open schoenen meer dragen. Nu nog zwarte kousen en dan valt er toch ongetwijfeld niets meer op de conductrices aan te merken? O ja, dan is er nog iets. Heeft U zich er ook wel eens aan geërgerd als een conductrice in de bus zat te eten of een pepermuntje snoepte? Wij niet. maar wij nemen het niet zo nauw. Uit is het er mee! Het mag niet meer. Offreert U dus de conductrice geen snoepje meer? Breng ze niet in verzoeking. Misschien heeft NACO wel gegron de redenen voor deze maatregelen. Wij persoonlijk stellen ze echter niet op prijs. Het wordt zo erg model en be gint een beetje somber te worden. Daar hebben we in deze tijd helemaal geen behoefte aan. schrijvende lezers EéN WERELD EéN FEDERALE REGERING Ik wil niets van de diplomaten zeg gen, daar deze verplicht zijn voor de belangen van hun eigen land op te komen. Doch een kleine vraag: „Wat is het resultaat van hun werk? Van af 1815, toen de Heilige Alliantie ont stond, zijn ze bezig geweest om vrede op aarde te scheppen, om een wereld organisatie te vormen; eerst de Hei lige Alliantie, daarna de Volken bond en nu de UNO en wat is tot nu toe het resultaat? Wat zijn de voor uitzichten voor de toekomst? Het ant woord is: „Een wereldramp". Daar moet iets niet kloppen. Ik geef toe, de mannen van de wereldpolitiek, noem maar op, zijn grote mannen maar het „algemeen" menselijke wil zo graag worden vergeten. En juist in naam van de menselijkheid, (de liefde) moeten wij het werk begin nen. Alleen dan, kunnen wij een ver nuftige organisatie bouwen, die op een zodanige wijze in elkaar zit, dat zij functioneert, ook met het gebrek kige mensenmateriaal, waarmee wij moeten werken en waarvan wij zelf deel uit maken. Dit m o e t mogelijk zijn en de volgende keer zullen wij meer vertellen over deze organisatie, want er is een Wereldorganisatie, die nu reeds 20.000.000 leden telt, ver spreid over de gehele aarde. Er wordt volgens een vast omlijnd plan gewerkt. Wij hebben ook goede voor uitzichten dat wij zullen slagen en iedereen die zich bij ons gaat aan sluiten, maakt de kans op oorlog kleiner en de kans op b 1 ij v'e n- d e vrede sterker. W. F. VRIJDAG 22 OCTOBEF Hilversum I 7.00 Nieuws; 7.15 Gymnastiek; 7.30 Gram. muziek; 8.00 Nieuws; 8.18 Operaprogr.; 8.50 Voor de huisvrouw; 9.00 Gram. muziek; 10.00 Morgenwijding; 10.20 Gram. muziek; 10.30 Voor de vrouw; 10.45 Viool en piano; 11.15 Voordracht; 11.35 Gram. muziek; 12.00 -Orgel en zang: 12.30 Weerpraatje; 12.33 Sport; 12.45 Dé Maui Eilanders; 13.00 Nws; 13.20 Musette-orkest; 13.50 Grain. mu ziek; 14.00 Kookkunst; 14.20 Kamer orkest; 15.00 Boekenschouw; 15.20 Kamerorkest; 16.00 Benjaminio Gigli; 16.30 Tussen 12 en 16: 17.00 Deanne Durbin; 17.20 Viool en piano; 18.00 Nieuws; 18.15 Felicitaties; 18.30 Strijd kr.19.00 Denk om de bocht; 19.15 Accordeola; 19.30 Nederland en zijn gewesten; 19.50 Tien voor acht; 20.00 Nieuws; 20.05 Sonate; 20.30 Cursus; 21.00 Men vraagt en wij21.30 Hoorspel; 22.00 Buitenl. overzicht; 22.15 Zang; 22.40 Mej. Dr. N. A. Brul- ning; 23.00 Nieuws; 23.15 Concert: 24.00 Sluiting. Hilversum II 7.00 Nieuws; 7.15 Gewijde muziek; 8.00 Nieuws; 8.15 Gram. muziek; 9.00 Balletmuziek; 9.15 Voor de zieken; 9.35 Gram. pL; 10.30 Dienst; 11.00 Gram. platen; 11.45 Zang en orkest; 12.00 Strijkorkest; 12.30 Weeroverzicht; 12.33 NCRV- koor; 13.00 Nieuws; 13.15 Orgelcon cert; 14.00 Gram. platen; 14.20 Over schrijvers; 14.40 Pianotrio; 15.05 Strijkorkest; 15.30 Zang; 16.00 Voor dracht; 18.20 Kwartet; 17.00 Musette- klanken; 17.15 Bioscooporgel; 17.35 Ensemble Lachman; 18.05 Violoncello 18.30 Esperanto; 18.45 Geestelijke lie deren; 19.00 Nieuws; 19.15 Regerings uitzending; 19.30 Actueel geluid; 19.45 CNV-kwartier; 20.00 Nieuws; 20.15 Omroeporkest; 21.00 Reportage; 21.20 Twee walsen; 21.30 Pianorecital: 21.50 Twee walsen; 22.00 Arabië; 22.20 Chansons; 22.30 Cyclus Divertiment; 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nws; i 23.15 Gram. platen; 23.45 Zürich*« mannenkoor; 24 00 Sluiting. FEUILLETON door X AVI ER DE MONIEPIN 14). Een lange, onverbeterlijk nagemaakte bruine snor, maakte het ten slotte bijna onmogelijk om de ver momming van deze persoon te ontdekken. Werner-Rodille, of liever Rodille, wij zullen hem voortaan slechts bij deze enkele naam noemen, bekeek zich eens in de "grote spiegel, van voren en van ter zijde, en scheen zeer tevreden over zijn eigen persoon, daar zijn rechterhand tenminste een gebaar van goed keuring maakte. Hij stak vervolgens in de zijzak Van zijn jas een kleine met goud geborduurde portefeuille, die enige, met een adellijk kroontje prijkende, visitekaartjes be vatte, rolde onachtzaam een paar lichtgele handschoenen tussen zijn vingers op, stak een sigaar aan, en verliet de kamer No. 5, waarvan hij de deur zorgvuldig achter zich sloot Twee minuten later liep hij de rue de Valois door, vervolgde zijn weg onder de zuilengalerij. Even later trad hij de tuin van het Palais-Royal binnen. De speelhuizen, welke men hier vond, evenals de andere plaatsen van vermaak, trokken zowel stadgenoot als vreemdeling. Toen Rodille hier aankwam, werden juist de lampen aangestoken. Hij wachtte tot een der tafeltjes van het café de la Rotonde leeg kwam, ging toen zitten en liet zich een plombières brengen, waarvan hij blijkbaar met welgevallen smulde. Hij had het nauwelijks op of een bedelaar kwam op hem toe en fluisterde, terwijl hij de hand uitstak, waarin Rodille .een geldstukje legde, een paar geheimzinnige woorden. v Onmiddellijk betaalde hij zijn vertering, stond op en volgde de haveloze kerel. Zij begaven zich beiden naar een berucht speelhuis, waarboven het nummer 113 prijkte. Even er voor stond de bedelaar stil en zei: Longjumeau zendt me. Hij is ginds bij 113. Goed, zei Rodille zacht terug en begaf zich dade lijk naar een elegant geklede jongeman, die voor het restaurant van het speelhuis op en neer liep. Er is, geloof ik, een mooi zaakje te doen, mijnheer Antoine, zei de jongeman. Rodille scheen niet in het minst verwonderd zich zo te horen noemen. Vlug, antwoordde, hij, wat is er? Kijk eens door de ruiten van het café! Ziet gij daar die jonge man zitten? Zijn gezicht past weinig bij zijn avmoedige kleren. En wat is hij bleek! Hij was straks nog veel bleker. Ik heb hem moe ten ondersteunen. Hij had gespeeld en is zeldzaam ge lukkig geweest. Hij heeft tien duizend twee honderd francs gewonnen. De bankbiljetten heeft hij in een klein rolletje in de linkerzak van zijn jas. En waarom heb je hem er niet van ontlast? Er stonden te veel mensen omheen. Ik ben nog pas een beginneling. Trouwens u had mij alleen verzocht u de gelukkige spelers aan te wijzen. Welnu, ik bevond mij zo even in 113, toen die snaak binnenkwam. Hij keek verwonderd rond, was zenuwachtig, greep cpeens sen twintig francstuk uit zijn zak, wierp het op rood en deed de ogen dicht. Rood won. Heb ik Verloren? vroeg hij. Nee, zei men, gewonnen! Scheidt ge nu ai uit? Nee, zei hij, ik speel door. Hij veranderde niet van kieur en negen maal achtereen won rood. Hij had toen t»en duizend twee honderd francs gewonnen. Nu is liet genoeg! riep hij. 't Was of hij krankzinnig werd, hij beefde en ik zag twee tranen over zijn wangen rollen. Beneden aan de trap zakte hij haast in elkaar. Ik heb hem toen gehol pen het café binnen te gaan. Stilt daar komt hij aan. Inderdaad verliet de jonge man met de tien duizend francs, nog zeer bleek, maar met schitterende ogen het café. Deze jonge man was Jean Vaubaron. Wat was er met hem gebeurd, dat hem tot deze stap had kunnen brengen? De woorden van de dokter lagen hem als lood op het hart. Zijn vrouw stervende, zijn kind ten dode op geschreven. Hij moest het onmogelijke beproeven cm het laatste althans te redden. Drie dagen geleden had hij zijn horloge naar de bank van lening gebracht en van het bedrag, dat hij had gekregen, was nog twintig francs en enig kleingeld over. Hoe lang zou hij hiermede rond kunnen komen? Eenskl8ps werd er gescheld. Vaubaron stond zachtjes op en ging cp de tenen de kamer uit. teneinde de sla- penden niet wakker te maken. Hij deinsde verschrikt terug, toen hij daar de deurwaarder voor rich zag, die met de vervo.ging was belast voor de schuld aan de machinefabrikant. Ja mijn beste mijnheer Vaubaron, zei de man met een zekere verlegenheid, daar ben Ik al we era Ik be grijp zeer goed, dat mijn bezoek u verre van aange naam is, maar ik had ook gehoopt, dat u nog wel eens bij mij op he* kantoer zou komen om wat at te betalen- Misschien was het mij dan gelukt wat uitstel voor u te krijgen. Maar, mijnheer Baudier, aan mijn goede wil heeft het niet gelegen. Uw zaken gaan dus nog altijd even Siteht? Een bittere glimlach vertoonde zich om de lippen vun de jonge werkman. Nee, antwoordde MJ. nee- «II voorspoediger. Zij gaan integendeel rwl slecht,--, en ik twijfel er niet san of uw bezoek van dese morden voorspelt mij weinig goeds, 1# 't wiiï (Wordt vervolgd)*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 3