Komt de (ilm „HAMLET" naar Alkmaar??
De A.J.C. in Alkmaar bestaat dertig jaar
r- S é:3i
PELS'
Meesterwerk van Engelse filmkunst
Van onze filmredacteur
„Komt de/film „Hamlet" naai* Alkmaar???" De toekomst zal deze
vraag ongetwijfeld beantwoorden. Op het ogenblik zullen jvij
niet treden in de mérites van vraagtekens en ons oordeel tot gelegener
tijd opschorten. Het is echter reeds thans nu te spreken over de cul
turele betekenis van deze film. O.i. kón en moét door een ieder kort
en volmondig: „Ja" worden gezegd tégen deze film. Wat de acteur en
regiseur Laurence Olivier met deze Shakespeare_vertolking door de
film „Hamlet" bereikt .grenst aan het ongelooflijke, 't Kan niet anders,
of dit grandioze Engelse filmkunstwerk moet zelfs aanslaan bij anti-
cultureel ingestelden. De gehele film door proeft men als het ware
de liefde van de acteur Laurence Olivier voor Shakespeare. Millioenen
mensen, die nooit in de gelegenheid zijn of zouden zijn om het werk
van Shakespeare te leren kennen, krijgen nu de kans om kennis te
maken met de grootste dichter aller tijclen. Het is daarom, dat wij
liever hadden geschreven: ,J3e film Hamlet komt naar Alkmaar!" Van
harte zullen wij 't toejuichen, als de vraagtekens ten aanzien van deze
film geen vraagtekens meer zijn. Wij menen niet beter te kunnen
doen, dan onderstaande reportage over de film „Hamlet" onder ogen
van onze lezers te brengen.
De auteur Laurence
Olivier als „Hamlet"
(Van onze Londense correspondent)
Wij zijn natuurlijk naar „Hamlet"
gegaan. Natuurlijk want ieder, die 'n
kaartje kon bemachtigen, was een
benijdenswaardig man.
Als wij dit artikel schrijven, heb
ben wij Olivier's filmversie van Wil-
liam Shakespeare's „Hamlet" reeds
voor de derde maal gezien. De eerste
keer, dat wij de film zagen .waren
wij de gast van de J. Arthur Rank-
Organisatie in het Odeon Theatre op
Leicester Square. Voor de aanvang
van de film vermeidden wij ons in de
pracht en praal van de Koninklijke--
en andere hoge gasten, die allen bij
de prenuere aanwezig waren.
He volgende morgen lazen wij met
grote belangstelling de critieken van
onze Londense collegae. Die critie
ken waren tegenstrijdig. De puritei
nen klaagden Olivier aan, dat hij
Shakespeare verminkt haxl, de ge
leerden verweten Oimer, dat hij ver
keerde uitleg had gegeven aan Sha
kespeare's meesterwerk. Weer ande
ren vond.rn het te filmisch, en som-
migen zelfs te toneelmatig. Maar niet
teg—otaaiiue deze verdeeldheid en
hoe een ieder ook deze film bekeek
moest zeifs de grootste kniesoor toege
ven, dat onvier s „namieteen mees
terwerk is van het allergrootste for
maat. Om ons ei_en oordeel niet te
laten bemfiuenceren, zyn wij weer
naar de Odeon gegaan en hebben voor
de tweede maai ae rum aanscuouwu.
Opnieuw trof ons de overweldigende
schoonheid van de film. We konden
ons er met van losrukken en de vol-
gen do avond gingen wy voor de der
de keer naai iet Odeon Theatre.
Film geen toneel
Als Neuenauuei naauen wij in de
beginne enige moeite om het wonder
schone Oud-Engels van Shakespeare
in ons op te nemen. Doch na enkele
minuten van aandachtig en inspan
nend luisteren, leverde Shakespeare's
dichterlijke proaa geen moeilijkhe
den meer op en waren wij geheel
gevangen en aan het doek gekluis
terd met oog en oor. Eén ding heeft
Olivier een ieder duidelijk weten te
maken: zijn „Hamlet" is een film
en geen toneelstuk. De bewegelijk
heid van de camera is zeer groot,
maar niet overdreven. Dank zij de
buitengewoon fraaie opnamen, de so
bere doch indrukwekkende decors en
een schoonheid van licht en schaduw
met een oneindige variëteit van wit
tot zwart, is deze film technisch vol
maakt. De volgorde van de film is
ietwat anders dan het toneelstuk. Het
toneelstuk, dat bijna 4% uur duurt,
weid op de film verkort tot 2 uur en
35 minuten. Het weglaten van Rey-
naldo, Rosencrantz, Guildenstern, Vol-
timand, Comellus, Fortinbras en de
tweede doodgraver doet geen .scha
de aan het geheel. De door de puri
teinen beklaagde verminking juichen
wy toe. Olivier heeft Shakespeare
niet verminkt, hij heeft „Hamlet"
voor de film bewerkt En elke recht
geaarde liefhebber van de grote En
gelse meester zal het werk van Oli
vier toejuichen.
De gehele film door proeft men als
het ware de lifde van Olivier voor
Shakespeare. Millioenen mensen, die
nooit in de gelegenheid zijn of zou
den zyn om Shakespeare te leren
kennen, krijgen nu de kans om kennis
tet maken met de grootste dichter al
ler tijden
Ideale rolbezetting
De rolbezetting van de film zou de
wensdroom kunnen zijn van elke re
gisseur.
Laurence Olivier, Engeland's groot
ste toneelspeler, als „Hamlet", prins
van Denemarken.
Ei leen Herlie als Gertrude, de Ko
ningin. Basil Sydney als Claudius,
de Koning. Norman Wooland als
Horatio, zijn vriend. Felix Aylmer
als Polonius, Lord Chamberlain.
Terence Morgan als Laertes, zijn
zoon. Jean Simmons als Ophelia,
zijn dochter.
Hoe indrukwekkend zijn de mono
logen en hoe betekenisvol worden de
overbekende gezegden zoals: „There
is something rotten in the State of
Denmark" en „To be or not to be"
Geen ogenblik verwordt de lyrische
dramatiek tot goedkope emotie. Met
yuur en overgave leven de acteurs
zich in, in hun uiterst gevaarlijke, ui
terst zware rollen.
Filmische schoonheid
Het hoogtepunt van filmische sober
heid wordt bereikt aan het einde van
het Derde Bedrijf, als de Koning en
de Koningin ieder een brie| ontvan
gen hebben van Hamlet en van het
midden van de zaal uit elkaar gaan,
zonder een woord te spreken, elk
een bordes beklimmen en ieder door
een verschillende poort de zaal met
majestueuze waardigheid verlaten.
Deze eenvoudige slotscène getuigt op
nieuw van het geestelijk overwicht
der Engelse filmers. Het omzetten van
deze voor het toneel bij uitstek ge
schikte scene in een volmaakt filmisch
tafreel .heeft een grotere kunstzinni
ge waarde dan welke andere scene
ook in de film. Hiermede heeft Oli
vier bewezen, dat hii nie* »Heen En-
gelands grootste acteur is, maar ook
tot één der beste filmregisseurs van
Engeland behoort.
Het meesterschap van Olivier open
baart zich natuurlijk het meest in zyn
op de voorgrond tredend spel. Oli
vier weet met één slag voor Shake -
speares werken liefde .ontroering en
bewondering af te dwingen.
Wonderschoon
Wij vonden het helemaal niet erg,
dat na de gigantische slotscène het
Horatio is inplaats van Fortinbras, die
zegt:
„Laat 4 kapteins Hamlet als krijgs
man dragen naar de baar;
Want waarlijk, zo hij koning waar
geworden,
Hij had een koning zich betoond.
En zo
Mogen muziek en krijgsgebruiken
thans
Luid voor hem spreken in de
droeve stoet-
Draagt alle doden weg....Wat men
hier niet ziet
Hoort op een slagveld thuis, hier
voegt het niet
Gaat! Laat de troepen vuren".
Dan neemt nog één keer de camera
ons mee door de zalen en gangen van
Elsinore en terwijl kanonschoten kim
ken en de muziek als laaiend vuur in
Uw oren klinkt, volgt de camera hef
lijk van Hamlet tot de torenschans
en blijft een diepe en dankbare her
innering achter in de geest van de toe
schouwer, die iets wonderschoons
heeft mogen bevatten.
Vanavond gaan Zwaluwen en Trekvogels mei
lampions en fakkels door de stralen
Vanavond zullen ze beginnen, de feestelijkheden van de Afdeling Alk
maar der Arbeiders Jeugd Centrale. Het is nu dertig jaar geleden, dat
de A. J. C. werd opgericht: in Maart de Centrale als landelijke instelling,
in October de Afdeling Alkmaar. Dertig jaar lang hebt U ze al door Uw
straten zien trekken, Alkmaarders, en dat is het feest, dat vanavond met
een défilé van fakkels en lampions zal worden geopend. Dertig jaar lang
op de oorlogsjaren na. Want toen was de A. J.C een der eerste orga
nisaties, die zich vrijwillig terug trok. En over de geschiedenis van deze
jeugdvereniging met een zo geheel eigen stijl willen we thans een paar
dingen vertellen.
WAT GESCHIEDENIS.
Het is al lang avond geworden,
wanneer we door de Doelestraat lopen
en het gebouw opzoeken. „Ons Ge
bouw" heeft iemand tegen ons ge
zegd en toch was hij al lang geeil
lid meer van de beweging. Maar vjor
hem was het ..Ons Gebouw" geble
ven, omdat hij zelf had meegeholpen
het in te richten.
Toen in October 1918 de afdeling
Alkmaar door de SDAP en het NVV
werd opgericht, beschikte men nog
niet over deze lokalen. De AJC was
toen ook nog niet dat, wat zij thans
is geworden: een vereniging met een
geheel eigen karakter. Wij zien het
duidelijk op de haast vergeelde oude
foto's, die er op de ter gelegenheid
van het feest georganiseerde tentoon
stflling liggen uitgestald. Er was toen
nog een voetbalclub bij, bijvoorbeeld
Want toen de Centrale onder leiding
van Koos Vorrink en Piet Schu'r.c-
cher kwam te staan, ging men zich
meer toeleggen op de ontwikkeling
an de Arbeidersjeugd. Er werd toen
in die vroege tijd al gekampeerd en
gevolksdanst en dat was een hele
zeldzaamheid, want er waren er nog
trxar weinigen die dat deden. Het is
typisch dat haast alle verenigingen dat
later zijn gaan navolgen, en het pleit
ook voor de gezonde verhoudingen
die er destijds heersten.
Het ledental van de jonge afdeling
liep toen tussen de vijftig en de twee-
hor derd, en daar is het altijd tussen
gebleven. Nu, nu men het dertig-jarig
besman viert, nu zijn er honderd veie -
tig leden en dat is waarlijk zo
slecht nog niet.
In het begin liep alles door elkaar:
jongens en meisjes van dertien waren
er even goed als jongens en meisjes
van twintig. Maar al spoedig begon
men in te zien, dat dit moeilijkheden
met de werkzaamheden gaf, en er
werd een splitsing doorgevoerd, waar
bij de leden verdeeld werden in twee
groepen: de A-groep, waarin de kin
deren tussen de dertien en de zestien
thuis hoorden en de B-groep waarin
zij zaten, wier leeftijd lag tussen-de
zestien en de twintig. Nog later is
de verdeling weer verder doorgevoerd
en op 't ogenblik kan men de Zwa
luwen aantreffen, de adspiranten zou
men' ze haast kunnen noemen, die
tussen de acht en de twaalf zijn, de
Trekvogels (vroeger waren dat de
bekende Rode Valken) tussen de
twaalf en de zestien en tenslottte de
Rode Wachten tussen de zestien en de
drie en twintig.
ALLEN IETS EIGENS.
Allen hebben die zo hun eigen pro
gramma. Daar zyn de Zwaluwen bij
voorbeeld. Zij zijn nog jong en het Is
begrijpelijk, dat zij erg veel aan han
denarbeid doen. We zagen nu al reeds
en het kwam ver uit een donkere
diepe kast, want eigenlijk mogen ze
vanavond pas te voorschijn worden
gehaald de geestige lampions en
fakkels die ze gefabriceerd hebben.
Maar daarnaast worden ze ook reeds
met culturele zaken in aanraking ge
bracht. Dit zijn dingen, die men niet
vroeg genoeg1 naar waarde kan schat
ten. De Zwaluwen werken hier in
Alkmaar nog niet zo heel lang. Het
was bij het begyi van dit seizoen, de
vijftiende Augustus, dat zij voor het
eerst bijeenkwamen, maar dat neemt
niet weg, dat ze zich reeds geheel en
al ingeburgerd voelen.
Na hen komen de Tiekvogels. Zij
werken in koppels van acht tot tien
jongens of meisjes testn.en en er is
voor hen een soort ..vi°r jarenplan'
uitgedacht. In ie tijd van vie/ laar
worden zij in aanraking gebracht rpet
wat er zo in de wereld te doen is, en
dat gebeurt op de wijze van een
spel. Men gaat uit van iets heel kleins,
bijvoorbeeld van de eigen groep, en
breidt de visie van de jongens en meis
jes dan in de loop van de vier jaar
uit over steeds groter gebieden, tot
men tenslotte zo'n beetje weet, wat
er op aarde gebeurt. Het gaat hier
vooral om het inzicht, dat de jongens
krijgen in het wereldgebeuren.
En dan zijn er tenslotte de Rode
Wachten. Voor hen is er een cultu
rele taak, en op de kern-avonden
wordt hen verteld en vertoond wat
de moderne wereld hen aan cultuur
te bieden 'leeft.
TENTOONSTELLING.
Ja, het zijn bijzonder interessante
dingen, die Uw verslaggever hier te
horen krijgt. En wanneer hij hier zo
over deze tentoonstelling rond loopt,
die vier jongens in de tijd van ander
halve week samengesteld hebben, dan
gelooft hij, dat men toch wel een stuk
rijker geworden zal zijn, wanneer men
lid is geweest van een dergelijke or
ganisatie.
Wij hebben U maar een zeer sum
mier overzicht gegeven, van wat ,de
AJC is en wil zijn en we zijn er ons
ten volle van bewust, dat er nog veel
meer over te schrijven zou zijn. Maar
nu is er het dertig-jarig feest en
ter gelegenheid daarvan kunt U in
het Gebouw in de Doelestraat Zater
dagmiddag en Zondag de tentoonstel-
schrijvende lezers
Om de Reorganisatie
van het Onderwijs
Mag ik het deze keer hebben over
..Een nieuwe openbare school en de
plaats daarvoor?" Toen de tegenwoor
dige brandweerkazerne nog als
school werd gebruikt gingen de kin
deren van 12 schoollokalen naar het
centrum der stad. Geklaagd werd er
over overmatig bioscoopbezoek (er
waren nog geen leeftijdsgrenzen, enz)
en het wegnemen van voorwerpen o'p
markten. Vooral fruit had de belang
stelling. Vonderschool, Rochdaleschool
en Lindenschool zijn nu wijkscholen.
hoort er niet meer van, terwijl het
destijds toch „de baldadige jeugd"
Was. Nu echter gaat de jeugd van „De
Bergerhof" langs de fruitveiling en
de karren met fruit. Ik heb geen
klachten gehoord. Moet er nu een
school gebouwd worden, dan lijkt het
me toch goed met zo'n factor reke
ning te houden. Deze kinderen, die
allen in de binnenstad school gaan
moeten 3 spoorwegovergangen pas
seren, n.L de onbewaakte Bergertram
weg, de lijn van Den Helder en de
rails voor de goederentreinen langs
de Handelskade. Bovendien is de
Helderseweg voor snelverkeer Iedere
Alkmaarder kan weten hoe gevaarlijk
de hoek is by de Raad van Arbeid.
De kinderen moeten heen en terug
dit punt per week 20 keer passeren.
Dan de andere kant op. Komt de
schooi aan de Bergerweg bij het sein
huis der NS dan zullen de kinderen
vanaf de Leeuwebekstraat in de Ber
gerhof langs een binnenpad op de Fa
brieksweg uitkomen. Ook niet ge
schikt door drukte bij de fabriek van
Hoogstraten en het passeren van de
drukke Bergerweg .Waar dan? Aan
de Nicolaas Beetskade hoek Blaeustr.
ligt wel plm. 15 jaar een daarvoor
vroeger door de raad bestemd terrein
renteloos 't Is er rustig. Geen lawaai
en rook en gas van treinen en loco
motieven zoals aan de Bergerweg.
.Hier zou een schoolgebouw a la Hii
versum werkelijk niet misstaan. Het
aan de Bergerweg vrij komende ter
rein zou zeer goed een speelveld kun
nen worden, waarvoor ik het in de
belangstelling van de Buurtvereni
ging Rembrandtstraat aanbeveel. Een
speelveld, zoals men ze heeft in Am-
sterdam-Z. Het terrein Beetskade—
Blaeustraat is opgehoogd, terwijl men
dan de Bergerweg de semi-permanen.
te school op het maaiveld zou moeten
zetten. Eerst ophogen zou financieel
wel bezwaren ontmoeten en eist bo
vendien tijd. Waarom een semLper-
manente gchooL Daar zit Alkmaar wel
30, 50, 50 jaar aan vast De noodwo
ningen aan de Noorderkade daterend
van 19141918 zijn zeker nog niet al
le verdwenen. Kan „Het Rijk" niet
wat «neer terwille zijn? Ik breng in
herinnering hot kazerneterrein aan
de Hoeverweg. Beoordelen kan ik de
verhoudingen niet, maar ik geloof
niet dat dit voor Alkmaar, zij het
door overmacht een voordelige trans
actie is geweest En dan het Gewes
telijk Arbeidsbureau. Is dit gebouw
door het Rijk gevorderd, is er een
huurovereenkomst of iets anders?
Ook dit kan ik niet beoordelen. Vast
staat echter, dat 12 goede of zijn het
14 of meer lokalen aan het onderwijs
zijn onttrokken en wel aan het
Openbaar Onderwijs. De Handels
school is nu ondergebracht in loka
len, bestemd voor het L.O.. Kan de
Gemeente op grond yan alle gebrach
te offers aan Het Rijk geen per-
manen te school vragen op
kosten van „HetRijk"? Waarom is de
Chr. Bewaarschool in de Doelenstraat
aan Onderwijs onttrokken? 't Gebouw
is toch niet bouwvallig. Misschien
weinig gëschikt, maar dakloos is er
ger. Natuurlijk zou het onbillijk zijn
dit College van B en W verantwoor
delijk te stellen. Bovendien is het niet
iiijn bedoeling geweest te vragen:
„Wie heeft de schuld?" Wel, wat kun
nen we doen om alles voor elkaar te
brengen voor zo weinig mogelijk kos
ten. Hoogachtend
C. DAALDER
(INGEZONDEN MEDEDELING)
Tob niet met Laxeermiddelen..
Ga de gezonde weg. Het bruinbrood
van VAN DE POL is het natuurlijke
geneesmiddel tegen veel kwaaltjes
en helpt tegen te grote'vetaanzetting.
Het is brood, dat spierkracht en vitali
teit geeft. Neemt U een proef en weet:
Beter brood bakt van der Pol
Een 27-jarige Engelse vrouw heeft
te Londen het leven geschonken aan
eén vierling drie jongens en een
meisje. De vierling is zes weken te
vroeg geboren, maar de kans, dat zij
in leven zal blijven, wordt „redelijk"
ling zien. Verzuim deze kans niet.
Wanneer U zelf lid bent geweest, dan
zult U de oude en heerlijke herinne
ringen weer op willen halen. Wanneer
U de jong mensen alleen maar door
Uw stad hebt zien gaan, dan zult U
willen" weten, wat zij doen en wie zij
zijn. En deze foto-tentoonstelling zal
U daarover meer kunnen 'vertellen,
dan wij in dit kleine stuk hebben kun
nen doen.
Manuela del Rio danste in het
Gulden Vlies
EEN ZEER BIJZONDERE AVOND
Zo er één kunst is die vrijwel nietonder woorden is ,e brengen dan I.
een bepaald verhaal of een bepaalde gebeurtenis uitbeeld en die der!
halve gebonden is aan een strenge choreographie, waarvan af te wijken
oen onmiddellijk merkbare fout zou zijn, dan is zij nog enigermate in
woorden te vangen. Bij de dans, die direct is geïnspireerd op de levens-
ui ingen van een volk en als voorbeelden noemen we de Spaanse en
de Russische dans wordt dat echter vrijwel onmogelijk. U zult dan ook
niet van ons eisen, U h*tr de „inhoud" van hetgeen Manuele del Rio
gisteravond in h<i Gulden Vlies vertoonde uiteen te zetten.
Na een toegewijd gedanste Sevilla.
waarbij onmiddellijk het prachtig
pianospel van Madge Wilmot opviel,
maar waar de danseres er kennelijk
nog „in" moest komen was de Bolero
de La Corte met muziek van Munoz
Molleda qua darV veel beter. Er werd
in het gedeelte voor de pauze iets
geboden, dat de toeschouwers reeds
in verrukking bracht. Ook de guita-
rist, Joaquin Roca was bijzonder
bij het horen van zijn spel moest men
onmiddellijk denken aan dat van die
andere grootmeester op de guitaar,
Andres Segovia. Zij weten van hun
simpel instrument iets te maken, dat
sterk doet denken aan de clavecimbel,
maar dat toch een geheel eigen sfeer
behoudt.
Het was vooral in het laatste num
mer Voor de pauze, de „Fararuca", een
volksdans, dat Manuela del Rio zich
volkomen gaf. Hier toonde zij haar
volkomen meesterschap: het „voeten
werk" was af, haar gebaren waren
plastisch en daarbij toch zeer be-
beheerst.
Een misschien veel moeilijker dans
was de eerste na de pauze, de Extra-
madure, waarin het naïeve en tqch
behaagziekte meisje ten tonele ge
voerd wordt. Moeilijker, omdat hier
naast het danstalent alléén ook het
toneel gekend moet worden. In de
Cordc/a waren de castagnetten van
een overbluffende virtuositeit. De
prachtige handgebaren vielen zeer op
in de beroemde vuurdans van De
Falla. Wij vonden haar in deze laat
ste dans wel het beste en het was dan
ook niet voor niets, dat het publiek
een bissering vroeg. In een strenge
en gebonden rhythmiek danste Ma
nuela del Rio haast met iets duivels,
iets bezetens.
Wy hoorden in dit gedeelte Madge
Wilmot in een Danse en la mineur
van Granados. Het was een zeer s#erk
spel, dat niet alleen van technische
doch zeer zeker ook van grote muzi
kale kwaliteiten blijk gaf.
(INGEZONDEN MEDEDELING)
Iedere dag worden thans de dagen
korter
OUDE JENEVER
EN LIKEUREN
flonkeren in de glazen. Kille duister
nis buiten gezellige sfeer binnen.
ALKMAAR TELEFOON 2585
De avond werd besloten met La
Madre del Cordero, een zeer vitale,
bijzonder beweeglijke en pakkende
dans.
Wij hebben in Alkmaar een avond
genoten, zoals men er in den lande
maar weinig mee zal kunnen maken.
Het is jammer, dat men dat niet heeft
beseft. Een avond als deze behoort tot
op de laatste plaats toe uitverkocht
te zijn. Men kan 't Gulden Vlies voor
deze uitvoeringen niet dankbaar ge
noeg zijn en wij hopen nog eens een
herhaling van zo iets bijzonder mee
te mogen maken.
agenda
VICTORIA THEATER: De Verdoem,
de
ALKM. BIOSCOOP THEATER: Het
Purperen monster (2e deel)
HARMONIE THEATER: Een onver
getelijke melodie
CINEMA AMERICAIN: Welcome
Stranger.
VRIJDAG: „Explosies op de Zon". Ie
zing door Dr. J. J. Raimond Jr.
voor de Ned. Ver. voor Weer en
Sterrenkunde. 8 uur: Valk's Lunch
room. „Scheikunde" lezing dooi
de heer K. Eriks voor het Inst.
v. Arb. Ontw: Gebouw Vrijz He.*
vormden, Heul: Receptie AJC (30
jarig bestaan) ABB gebouw.
ZATERDAG: 3 uur Opening foto-ten
toonstelling AJC in AJC gebouw
Doelestraat.
Spoorbuurt actief
Was het eerst de groentenboer, die
met de allernieuwste machine alle
groenten panklaar aflevert, thans is
het de sinds 100 jaar bestaande melk
inrichting en zuivelhandel van de be
kende fa. M. Rentenaar Zn., Snaar-
manslaan 73, die onze aandacht vraagt.
Nimmer meer zure melk, altijd verse
vleeswaren, verse boter en andere
zuivelproducten hiervoor is nu ge
komen een speciaal, op aanwijzing van
de zuiveldeskundige M. Rentenaar,
door de Fa. v. d. Ven te Haarlem ge-
Door aanschaffing van deze koel
kast, waarin een melktank is gebouwd
behoeft de melk niet meer uit bussen
te worden geschept, maat- wordt voor
zien in de meest hygiënische behoefte
van losse melkverkoop uit de winkel,
daar schadelijke invloeden van buiten
af nu uitgesloten zijn. Vol-automatisch
worden de producten op temperatuur
van 6 graden boven nul gehouden en
denk niet, dat iets Is prijsgegeven aan
de rustige sfeer, die het winkelen aan
genaam doet maken. De hinderlijke
zoemtoon zult U niet horen, want er
gens heel yer draait de op gas lopen
de motor. Wy kunnen toch werkelijk
bewondering hebben, om in zuivelter-
men te blijven spreken, voor de room
van de middenstand, die steeds actief
blijft, om het beste te geven wat mo
derne bedrijfsvoering eist.
Wij wensen de heer Rentenaar Sr,
ouder wordend van jaren, maar fris
blijvend van nieuwe ideën, en zijn
zoon ,veel succes toe met hun nieuwe
koelkast.
Het devies is thans: Altijd vers, al
tijd fris
Alkmaarse Mixed Hockeyclub
Hieronder laten wij het programma
voor Zondag 24 en Zondag 31 Octo
ber a.s. volgen.
ZONDAG 24 OCTOBER a.s.
HEREN:
Prom. KL D Alkmaar—VVV Aanv.
13.30 uur
Tweede kl D Alkmaar II—Kieviten
Aanvang 15 uur.
Derde kl. D Pinoke n—Alkmaar III
Aanvang 12.30 uur Vertr. bus 9*"a.
„Weet U nog wel
De tentoonstelling „Alkmaar in de
laatste 50 jaar" trekt nog steeds een
dankbaar publiek. Vooral de wat
oudere Alkmaarders tonen een grote
belangstelling: zij vinden er de stad
terug, zoals ze was in hun jeugd en
ontdekken telkens vele oude beken
den en soms.... zichzelf.
Behalve voor deze geboren en ge
togen Alkmaarders is de tentoonstel
ling echter ook interessant voor ieder,
die wil zien hoe de stad in de laatste
halve eeuw zich ontwikkelde. Men
krijgt uit het tentoongestelde materi
aal een goed beeld van hoe de stad
was 30, 40, 50 jaar geleden. Juist in
het laatst van de vorige eeuw begint
de stad zich steeds meer uit te bei
den buiten de oude wallen. En niet
alleen dSarbuiten maar ook daarbin-
binnen hebben grote» veranderingen
plaatsgegrepen. Veranderingen die
veelal verbeteringen betekenden, maar
waardoor helaas al te vaak de schoon
heid werd geschonden, niet alleen
doordat mooie bouwwerken werden
verminkt of afgebroken, maar ooit
doordat vele bekoorlijke beplantin
gen verdwenen. Vele bezoekers merk
ten b.v. op hoeveel rijker Alkmaar
vroeger was aan bomen. Deze ten
toonstelling wil daarom ook leren:
Alkmaarders waakt voor de schoon
heid van Uw stad. Teveel ging reeds
verloren, weest zuinig op wat ge nog
bezit en zorgt, dat Uw stad niets van
haar aantrekkelijkheid verliest, maar
in tegendeel c\k waar nieuwbouw
en uitbreiding plaats vindt wint
aan schoonheid, want een stad is niet
alleen een plek waar men werkt en
zijn brood verdent, maar ook een oord
waar men moet wonen en leven en
de mens leeft nu eenmaal niet van
brood alléén
In verband met de voortdurende be
langstelling is besloten de tentoon
stelling te continueren tot en met Zon
dag 31 Ocober.
De openingsuren zijn: alle werkda
gen van 10—12 en van 2—5 uur, Zon
dags van 2—5 uur, bovendien des
avonds van 79 uur, uitsluitend van
Maandag tot en met Vrijdag.
NOORDSCHARWOUDE 21 OCT.
34000 kg rode kool 6—7, 1000 kg gele
kool 5, 307000 kg witte kool 4—5, 13000
kg groene kool 5—7.60, 12000 kg aard
appelen, blanke eigenheimers 6407,
bevelanders 5, 14000 kg uien 67.10,
drielingen 55.20, nep 7.508.80, 9000
kg andijvie 44.10, 800 kg peen III
4.70, 11000 kg slabonen 35—71.
DAMES
Tweede kl. B. Zandvoort—Alkmaar
Aanv. 14.45 u. Vertr. trein 12.10 u
Vierde kl D. Hudley Hl—Alkmaar II
Aanv. 11 u. Vertr. bus 9 uur
ZONDAG 31 OCTOBER a.s.
HEREN:
Prom. kl. D Alkmaar I Vrij
Tweede kl. D Alkmaar II—Adelborsten
Derde kl. D. Alkmaar in—BMHC IV
DAMES:
Tweede kl. B Alkmaar—Zuidwijck
Vierde kL D. FIT IQ—Alkmaar U