Komt de (ilm „HAMLET" naar Alkmaar?? De A.J.C. in Alkmaar bestaat dertig jaar r- S é:3i PELS' Meesterwerk van Engelse filmkunst Van onze filmredacteur „Komt de/film „Hamlet" naai* Alkmaar???" De toekomst zal deze vraag ongetwijfeld beantwoorden. Op het ogenblik zullen jvij niet treden in de mérites van vraagtekens en ons oordeel tot gelegener tijd opschorten. Het is echter reeds thans nu te spreken over de cul turele betekenis van deze film. O.i. kón en moét door een ieder kort en volmondig: „Ja" worden gezegd tégen deze film. Wat de acteur en regiseur Laurence Olivier met deze Shakespeare_vertolking door de film „Hamlet" bereikt .grenst aan het ongelooflijke, 't Kan niet anders, of dit grandioze Engelse filmkunstwerk moet zelfs aanslaan bij anti- cultureel ingestelden. De gehele film door proeft men als het ware de liefde van de acteur Laurence Olivier voor Shakespeare. Millioenen mensen, die nooit in de gelegenheid zijn of zouden zijn om het werk van Shakespeare te leren kennen, krijgen nu de kans om kennis te maken met de grootste dichter aller tijclen. Het is daarom, dat wij liever hadden geschreven: ,J3e film Hamlet komt naar Alkmaar!" Van harte zullen wij 't toejuichen, als de vraagtekens ten aanzien van deze film geen vraagtekens meer zijn. Wij menen niet beter te kunnen doen, dan onderstaande reportage over de film „Hamlet" onder ogen van onze lezers te brengen. De auteur Laurence Olivier als „Hamlet" (Van onze Londense correspondent) Wij zijn natuurlijk naar „Hamlet" gegaan. Natuurlijk want ieder, die 'n kaartje kon bemachtigen, was een benijdenswaardig man. Als wij dit artikel schrijven, heb ben wij Olivier's filmversie van Wil- liam Shakespeare's „Hamlet" reeds voor de derde maal gezien. De eerste keer, dat wij de film zagen .waren wij de gast van de J. Arthur Rank- Organisatie in het Odeon Theatre op Leicester Square. Voor de aanvang van de film vermeidden wij ons in de pracht en praal van de Koninklijke-- en andere hoge gasten, die allen bij de prenuere aanwezig waren. He volgende morgen lazen wij met grote belangstelling de critieken van onze Londense collegae. Die critie ken waren tegenstrijdig. De puritei nen klaagden Olivier aan, dat hij Shakespeare verminkt haxl, de ge leerden verweten Oimer, dat hij ver keerde uitleg had gegeven aan Sha kespeare's meesterwerk. Weer ande ren vond.rn het te filmisch, en som- migen zelfs te toneelmatig. Maar niet teg—otaaiiue deze verdeeldheid en hoe een ieder ook deze film bekeek moest zeifs de grootste kniesoor toege ven, dat onvier s „namieteen mees terwerk is van het allergrootste for maat. Om ons ei_en oordeel niet te laten bemfiuenceren, zyn wij weer naar de Odeon gegaan en hebben voor de tweede maai ae rum aanscuouwu. Opnieuw trof ons de overweldigende schoonheid van de film. We konden ons er met van losrukken en de vol- gen do avond gingen wy voor de der de keer naai iet Odeon Theatre. Film geen toneel Als Neuenauuei naauen wij in de beginne enige moeite om het wonder schone Oud-Engels van Shakespeare in ons op te nemen. Doch na enkele minuten van aandachtig en inspan nend luisteren, leverde Shakespeare's dichterlijke proaa geen moeilijkhe den meer op en waren wij geheel gevangen en aan het doek gekluis terd met oog en oor. Eén ding heeft Olivier een ieder duidelijk weten te maken: zijn „Hamlet" is een film en geen toneelstuk. De bewegelijk heid van de camera is zeer groot, maar niet overdreven. Dank zij de buitengewoon fraaie opnamen, de so bere doch indrukwekkende decors en een schoonheid van licht en schaduw met een oneindige variëteit van wit tot zwart, is deze film technisch vol maakt. De volgorde van de film is ietwat anders dan het toneelstuk. Het toneelstuk, dat bijna 4% uur duurt, weid op de film verkort tot 2 uur en 35 minuten. Het weglaten van Rey- naldo, Rosencrantz, Guildenstern, Vol- timand, Comellus, Fortinbras en de tweede doodgraver doet geen .scha de aan het geheel. De door de puri teinen beklaagde verminking juichen wy toe. Olivier heeft Shakespeare niet verminkt, hij heeft „Hamlet" voor de film bewerkt En elke recht geaarde liefhebber van de grote En gelse meester zal het werk van Oli vier toejuichen. De gehele film door proeft men als het ware de lifde van Olivier voor Shakespeare. Millioenen mensen, die nooit in de gelegenheid zijn of zou den zyn om Shakespeare te leren kennen, krijgen nu de kans om kennis tet maken met de grootste dichter al ler tijden Ideale rolbezetting De rolbezetting van de film zou de wensdroom kunnen zijn van elke re gisseur. Laurence Olivier, Engeland's groot ste toneelspeler, als „Hamlet", prins van Denemarken. Ei leen Herlie als Gertrude, de Ko ningin. Basil Sydney als Claudius, de Koning. Norman Wooland als Horatio, zijn vriend. Felix Aylmer als Polonius, Lord Chamberlain. Terence Morgan als Laertes, zijn zoon. Jean Simmons als Ophelia, zijn dochter. Hoe indrukwekkend zijn de mono logen en hoe betekenisvol worden de overbekende gezegden zoals: „There is something rotten in the State of Denmark" en „To be or not to be" Geen ogenblik verwordt de lyrische dramatiek tot goedkope emotie. Met yuur en overgave leven de acteurs zich in, in hun uiterst gevaarlijke, ui terst zware rollen. Filmische schoonheid Het hoogtepunt van filmische sober heid wordt bereikt aan het einde van het Derde Bedrijf, als de Koning en de Koningin ieder een brie| ontvan gen hebben van Hamlet en van het midden van de zaal uit elkaar gaan, zonder een woord te spreken, elk een bordes beklimmen en ieder door een verschillende poort de zaal met majestueuze waardigheid verlaten. Deze eenvoudige slotscène getuigt op nieuw van het geestelijk overwicht der Engelse filmers. Het omzetten van deze voor het toneel bij uitstek ge schikte scene in een volmaakt filmisch tafreel .heeft een grotere kunstzinni ge waarde dan welke andere scene ook in de film. Hiermede heeft Oli vier bewezen, dat hii nie* »Heen En- gelands grootste acteur is, maar ook tot één der beste filmregisseurs van Engeland behoort. Het meesterschap van Olivier open baart zich natuurlijk het meest in zyn op de voorgrond tredend spel. Oli vier weet met één slag voor Shake - speares werken liefde .ontroering en bewondering af te dwingen. Wonderschoon Wij vonden het helemaal niet erg, dat na de gigantische slotscène het Horatio is inplaats van Fortinbras, die zegt: „Laat 4 kapteins Hamlet als krijgs man dragen naar de baar; Want waarlijk, zo hij koning waar geworden, Hij had een koning zich betoond. En zo Mogen muziek en krijgsgebruiken thans Luid voor hem spreken in de droeve stoet- Draagt alle doden weg....Wat men hier niet ziet Hoort op een slagveld thuis, hier voegt het niet Gaat! Laat de troepen vuren". Dan neemt nog één keer de camera ons mee door de zalen en gangen van Elsinore en terwijl kanonschoten kim ken en de muziek als laaiend vuur in Uw oren klinkt, volgt de camera hef lijk van Hamlet tot de torenschans en blijft een diepe en dankbare her innering achter in de geest van de toe schouwer, die iets wonderschoons heeft mogen bevatten. Vanavond gaan Zwaluwen en Trekvogels mei lampions en fakkels door de stralen Vanavond zullen ze beginnen, de feestelijkheden van de Afdeling Alk maar der Arbeiders Jeugd Centrale. Het is nu dertig jaar geleden, dat de A. J. C. werd opgericht: in Maart de Centrale als landelijke instelling, in October de Afdeling Alkmaar. Dertig jaar lang hebt U ze al door Uw straten zien trekken, Alkmaarders, en dat is het feest, dat vanavond met een défilé van fakkels en lampions zal worden geopend. Dertig jaar lang op de oorlogsjaren na. Want toen was de A. J.C een der eerste orga nisaties, die zich vrijwillig terug trok. En over de geschiedenis van deze jeugdvereniging met een zo geheel eigen stijl willen we thans een paar dingen vertellen. WAT GESCHIEDENIS. Het is al lang avond geworden, wanneer we door de Doelestraat lopen en het gebouw opzoeken. „Ons Ge bouw" heeft iemand tegen ons ge zegd en toch was hij al lang geeil lid meer van de beweging. Maar vjor hem was het ..Ons Gebouw" geble ven, omdat hij zelf had meegeholpen het in te richten. Toen in October 1918 de afdeling Alkmaar door de SDAP en het NVV werd opgericht, beschikte men nog niet over deze lokalen. De AJC was toen ook nog niet dat, wat zij thans is geworden: een vereniging met een geheel eigen karakter. Wij zien het duidelijk op de haast vergeelde oude foto's, die er op de ter gelegenheid van het feest georganiseerde tentoon stflling liggen uitgestald. Er was toen nog een voetbalclub bij, bijvoorbeeld Want toen de Centrale onder leiding van Koos Vorrink en Piet Schu'r.c- cher kwam te staan, ging men zich meer toeleggen op de ontwikkeling an de Arbeidersjeugd. Er werd toen in die vroege tijd al gekampeerd en gevolksdanst en dat was een hele zeldzaamheid, want er waren er nog trxar weinigen die dat deden. Het is typisch dat haast alle verenigingen dat later zijn gaan navolgen, en het pleit ook voor de gezonde verhoudingen die er destijds heersten. Het ledental van de jonge afdeling liep toen tussen de vijftig en de twee- hor derd, en daar is het altijd tussen gebleven. Nu, nu men het dertig-jarig besman viert, nu zijn er honderd veie - tig leden en dat is waarlijk zo slecht nog niet. In het begin liep alles door elkaar: jongens en meisjes van dertien waren er even goed als jongens en meisjes van twintig. Maar al spoedig begon men in te zien, dat dit moeilijkheden met de werkzaamheden gaf, en er werd een splitsing doorgevoerd, waar bij de leden verdeeld werden in twee groepen: de A-groep, waarin de kin deren tussen de dertien en de zestien thuis hoorden en de B-groep waarin zij zaten, wier leeftijd lag tussen-de zestien en de twintig. Nog later is de verdeling weer verder doorgevoerd en op 't ogenblik kan men de Zwa luwen aantreffen, de adspiranten zou men' ze haast kunnen noemen, die tussen de acht en de twaalf zijn, de Trekvogels (vroeger waren dat de bekende Rode Valken) tussen de twaalf en de zestien en tenslottte de Rode Wachten tussen de zestien en de drie en twintig. ALLEN IETS EIGENS. Allen hebben die zo hun eigen pro gramma. Daar zyn de Zwaluwen bij voorbeeld. Zij zijn nog jong en het Is begrijpelijk, dat zij erg veel aan han denarbeid doen. We zagen nu al reeds en het kwam ver uit een donkere diepe kast, want eigenlijk mogen ze vanavond pas te voorschijn worden gehaald de geestige lampions en fakkels die ze gefabriceerd hebben. Maar daarnaast worden ze ook reeds met culturele zaken in aanraking ge bracht. Dit zijn dingen, die men niet vroeg genoeg1 naar waarde kan schat ten. De Zwaluwen werken hier in Alkmaar nog niet zo heel lang. Het was bij het begyi van dit seizoen, de vijftiende Augustus, dat zij voor het eerst bijeenkwamen, maar dat neemt niet weg, dat ze zich reeds geheel en al ingeburgerd voelen. Na hen komen de Tiekvogels. Zij werken in koppels van acht tot tien jongens of meisjes testn.en en er is voor hen een soort ..vi°r jarenplan' uitgedacht. In ie tijd van vie/ laar worden zij in aanraking gebracht rpet wat er zo in de wereld te doen is, en dat gebeurt op de wijze van een spel. Men gaat uit van iets heel kleins, bijvoorbeeld van de eigen groep, en breidt de visie van de jongens en meis jes dan in de loop van de vier jaar uit over steeds groter gebieden, tot men tenslotte zo'n beetje weet, wat er op aarde gebeurt. Het gaat hier vooral om het inzicht, dat de jongens krijgen in het wereldgebeuren. En dan zijn er tenslotte de Rode Wachten. Voor hen is er een cultu rele taak, en op de kern-avonden wordt hen verteld en vertoond wat de moderne wereld hen aan cultuur te bieden 'leeft. TENTOONSTELLING. Ja, het zijn bijzonder interessante dingen, die Uw verslaggever hier te horen krijgt. En wanneer hij hier zo over deze tentoonstelling rond loopt, die vier jongens in de tijd van ander halve week samengesteld hebben, dan gelooft hij, dat men toch wel een stuk rijker geworden zal zijn, wanneer men lid is geweest van een dergelijke or ganisatie. Wij hebben U maar een zeer sum mier overzicht gegeven, van wat ,de AJC is en wil zijn en we zijn er ons ten volle van bewust, dat er nog veel meer over te schrijven zou zijn. Maar nu is er het dertig-jarig feest en ter gelegenheid daarvan kunt U in het Gebouw in de Doelestraat Zater dagmiddag en Zondag de tentoonstel- schrijvende lezers Om de Reorganisatie van het Onderwijs Mag ik het deze keer hebben over ..Een nieuwe openbare school en de plaats daarvoor?" Toen de tegenwoor dige brandweerkazerne nog als school werd gebruikt gingen de kin deren van 12 schoollokalen naar het centrum der stad. Geklaagd werd er over overmatig bioscoopbezoek (er waren nog geen leeftijdsgrenzen, enz) en het wegnemen van voorwerpen o'p markten. Vooral fruit had de belang stelling. Vonderschool, Rochdaleschool en Lindenschool zijn nu wijkscholen. hoort er niet meer van, terwijl het destijds toch „de baldadige jeugd" Was. Nu echter gaat de jeugd van „De Bergerhof" langs de fruitveiling en de karren met fruit. Ik heb geen klachten gehoord. Moet er nu een school gebouwd worden, dan lijkt het me toch goed met zo'n factor reke ning te houden. Deze kinderen, die allen in de binnenstad school gaan moeten 3 spoorwegovergangen pas seren, n.L de onbewaakte Bergertram weg, de lijn van Den Helder en de rails voor de goederentreinen langs de Handelskade. Bovendien is de Helderseweg voor snelverkeer Iedere Alkmaarder kan weten hoe gevaarlijk de hoek is by de Raad van Arbeid. De kinderen moeten heen en terug dit punt per week 20 keer passeren. Dan de andere kant op. Komt de schooi aan de Bergerweg bij het sein huis der NS dan zullen de kinderen vanaf de Leeuwebekstraat in de Ber gerhof langs een binnenpad op de Fa brieksweg uitkomen. Ook niet ge schikt door drukte bij de fabriek van Hoogstraten en het passeren van de drukke Bergerweg .Waar dan? Aan de Nicolaas Beetskade hoek Blaeustr. ligt wel plm. 15 jaar een daarvoor vroeger door de raad bestemd terrein renteloos 't Is er rustig. Geen lawaai en rook en gas van treinen en loco motieven zoals aan de Bergerweg. .Hier zou een schoolgebouw a la Hii versum werkelijk niet misstaan. Het aan de Bergerweg vrij komende ter rein zou zeer goed een speelveld kun nen worden, waarvoor ik het in de belangstelling van de Buurtvereni ging Rembrandtstraat aanbeveel. Een speelveld, zoals men ze heeft in Am- sterdam-Z. Het terrein Beetskade— Blaeustraat is opgehoogd, terwijl men dan de Bergerweg de semi-permanen. te school op het maaiveld zou moeten zetten. Eerst ophogen zou financieel wel bezwaren ontmoeten en eist bo vendien tijd. Waarom een semLper- manente gchooL Daar zit Alkmaar wel 30, 50, 50 jaar aan vast De noodwo ningen aan de Noorderkade daterend van 19141918 zijn zeker nog niet al le verdwenen. Kan „Het Rijk" niet wat «neer terwille zijn? Ik breng in herinnering hot kazerneterrein aan de Hoeverweg. Beoordelen kan ik de verhoudingen niet, maar ik geloof niet dat dit voor Alkmaar, zij het door overmacht een voordelige trans actie is geweest En dan het Gewes telijk Arbeidsbureau. Is dit gebouw door het Rijk gevorderd, is er een huurovereenkomst of iets anders? Ook dit kan ik niet beoordelen. Vast staat echter, dat 12 goede of zijn het 14 of meer lokalen aan het onderwijs zijn onttrokken en wel aan het Openbaar Onderwijs. De Handels school is nu ondergebracht in loka len, bestemd voor het L.O.. Kan de Gemeente op grond yan alle gebrach te offers aan Het Rijk geen per- manen te school vragen op kosten van „HetRijk"? Waarom is de Chr. Bewaarschool in de Doelenstraat aan Onderwijs onttrokken? 't Gebouw is toch niet bouwvallig. Misschien weinig gëschikt, maar dakloos is er ger. Natuurlijk zou het onbillijk zijn dit College van B en W verantwoor delijk te stellen. Bovendien is het niet iiijn bedoeling geweest te vragen: „Wie heeft de schuld?" Wel, wat kun nen we doen om alles voor elkaar te brengen voor zo weinig mogelijk kos ten. Hoogachtend C. DAALDER (INGEZONDEN MEDEDELING) Tob niet met Laxeermiddelen.. Ga de gezonde weg. Het bruinbrood van VAN DE POL is het natuurlijke geneesmiddel tegen veel kwaaltjes en helpt tegen te grote'vetaanzetting. Het is brood, dat spierkracht en vitali teit geeft. Neemt U een proef en weet: Beter brood bakt van der Pol Een 27-jarige Engelse vrouw heeft te Londen het leven geschonken aan eén vierling drie jongens en een meisje. De vierling is zes weken te vroeg geboren, maar de kans, dat zij in leven zal blijven, wordt „redelijk" ling zien. Verzuim deze kans niet. Wanneer U zelf lid bent geweest, dan zult U de oude en heerlijke herinne ringen weer op willen halen. Wanneer U de jong mensen alleen maar door Uw stad hebt zien gaan, dan zult U willen" weten, wat zij doen en wie zij zijn. En deze foto-tentoonstelling zal U daarover meer kunnen 'vertellen, dan wij in dit kleine stuk hebben kun nen doen. Manuela del Rio danste in het Gulden Vlies EEN ZEER BIJZONDERE AVOND Zo er één kunst is die vrijwel nietonder woorden is ,e brengen dan I. een bepaald verhaal of een bepaalde gebeurtenis uitbeeld en die der! halve gebonden is aan een strenge choreographie, waarvan af te wijken oen onmiddellijk merkbare fout zou zijn, dan is zij nog enigermate in woorden te vangen. Bij de dans, die direct is geïnspireerd op de levens- ui ingen van een volk en als voorbeelden noemen we de Spaanse en de Russische dans wordt dat echter vrijwel onmogelijk. U zult dan ook niet van ons eisen, U h*tr de „inhoud" van hetgeen Manuele del Rio gisteravond in h<i Gulden Vlies vertoonde uiteen te zetten. Na een toegewijd gedanste Sevilla. waarbij onmiddellijk het prachtig pianospel van Madge Wilmot opviel, maar waar de danseres er kennelijk nog „in" moest komen was de Bolero de La Corte met muziek van Munoz Molleda qua darV veel beter. Er werd in het gedeelte voor de pauze iets geboden, dat de toeschouwers reeds in verrukking bracht. Ook de guita- rist, Joaquin Roca was bijzonder bij het horen van zijn spel moest men onmiddellijk denken aan dat van die andere grootmeester op de guitaar, Andres Segovia. Zij weten van hun simpel instrument iets te maken, dat sterk doet denken aan de clavecimbel, maar dat toch een geheel eigen sfeer behoudt. Het was vooral in het laatste num mer Voor de pauze, de „Fararuca", een volksdans, dat Manuela del Rio zich volkomen gaf. Hier toonde zij haar volkomen meesterschap: het „voeten werk" was af, haar gebaren waren plastisch en daarbij toch zeer be- beheerst. Een misschien veel moeilijker dans was de eerste na de pauze, de Extra- madure, waarin het naïeve en tqch behaagziekte meisje ten tonele ge voerd wordt. Moeilijker, omdat hier naast het danstalent alléén ook het toneel gekend moet worden. In de Cordc/a waren de castagnetten van een overbluffende virtuositeit. De prachtige handgebaren vielen zeer op in de beroemde vuurdans van De Falla. Wij vonden haar in deze laat ste dans wel het beste en het was dan ook niet voor niets, dat het publiek een bissering vroeg. In een strenge en gebonden rhythmiek danste Ma nuela del Rio haast met iets duivels, iets bezetens. Wy hoorden in dit gedeelte Madge Wilmot in een Danse en la mineur van Granados. Het was een zeer s#erk spel, dat niet alleen van technische doch zeer zeker ook van grote muzi kale kwaliteiten blijk gaf. (INGEZONDEN MEDEDELING) Iedere dag worden thans de dagen korter OUDE JENEVER EN LIKEUREN flonkeren in de glazen. Kille duister nis buiten gezellige sfeer binnen. ALKMAAR TELEFOON 2585 De avond werd besloten met La Madre del Cordero, een zeer vitale, bijzonder beweeglijke en pakkende dans. Wij hebben in Alkmaar een avond genoten, zoals men er in den lande maar weinig mee zal kunnen maken. Het is jammer, dat men dat niet heeft beseft. Een avond als deze behoort tot op de laatste plaats toe uitverkocht te zijn. Men kan 't Gulden Vlies voor deze uitvoeringen niet dankbaar ge noeg zijn en wij hopen nog eens een herhaling van zo iets bijzonder mee te mogen maken. agenda VICTORIA THEATER: De Verdoem, de ALKM. BIOSCOOP THEATER: Het Purperen monster (2e deel) HARMONIE THEATER: Een onver getelijke melodie CINEMA AMERICAIN: Welcome Stranger. VRIJDAG: „Explosies op de Zon". Ie zing door Dr. J. J. Raimond Jr. voor de Ned. Ver. voor Weer en Sterrenkunde. 8 uur: Valk's Lunch room. „Scheikunde" lezing dooi de heer K. Eriks voor het Inst. v. Arb. Ontw: Gebouw Vrijz He.* vormden, Heul: Receptie AJC (30 jarig bestaan) ABB gebouw. ZATERDAG: 3 uur Opening foto-ten toonstelling AJC in AJC gebouw Doelestraat. Spoorbuurt actief Was het eerst de groentenboer, die met de allernieuwste machine alle groenten panklaar aflevert, thans is het de sinds 100 jaar bestaande melk inrichting en zuivelhandel van de be kende fa. M. Rentenaar Zn., Snaar- manslaan 73, die onze aandacht vraagt. Nimmer meer zure melk, altijd verse vleeswaren, verse boter en andere zuivelproducten hiervoor is nu ge komen een speciaal, op aanwijzing van de zuiveldeskundige M. Rentenaar, door de Fa. v. d. Ven te Haarlem ge- Door aanschaffing van deze koel kast, waarin een melktank is gebouwd behoeft de melk niet meer uit bussen te worden geschept, maat- wordt voor zien in de meest hygiënische behoefte van losse melkverkoop uit de winkel, daar schadelijke invloeden van buiten af nu uitgesloten zijn. Vol-automatisch worden de producten op temperatuur van 6 graden boven nul gehouden en denk niet, dat iets Is prijsgegeven aan de rustige sfeer, die het winkelen aan genaam doet maken. De hinderlijke zoemtoon zult U niet horen, want er gens heel yer draait de op gas lopen de motor. Wy kunnen toch werkelijk bewondering hebben, om in zuivelter- men te blijven spreken, voor de room van de middenstand, die steeds actief blijft, om het beste te geven wat mo derne bedrijfsvoering eist. Wij wensen de heer Rentenaar Sr, ouder wordend van jaren, maar fris blijvend van nieuwe ideën, en zijn zoon ,veel succes toe met hun nieuwe koelkast. Het devies is thans: Altijd vers, al tijd fris Alkmaarse Mixed Hockeyclub Hieronder laten wij het programma voor Zondag 24 en Zondag 31 Octo ber a.s. volgen. ZONDAG 24 OCTOBER a.s. HEREN: Prom. KL D Alkmaar—VVV Aanv. 13.30 uur Tweede kl D Alkmaar II—Kieviten Aanvang 15 uur. Derde kl. D Pinoke n—Alkmaar III Aanvang 12.30 uur Vertr. bus 9*"a. „Weet U nog wel De tentoonstelling „Alkmaar in de laatste 50 jaar" trekt nog steeds een dankbaar publiek. Vooral de wat oudere Alkmaarders tonen een grote belangstelling: zij vinden er de stad terug, zoals ze was in hun jeugd en ontdekken telkens vele oude beken den en soms.... zichzelf. Behalve voor deze geboren en ge togen Alkmaarders is de tentoonstel ling echter ook interessant voor ieder, die wil zien hoe de stad in de laatste halve eeuw zich ontwikkelde. Men krijgt uit het tentoongestelde materi aal een goed beeld van hoe de stad was 30, 40, 50 jaar geleden. Juist in het laatst van de vorige eeuw begint de stad zich steeds meer uit te bei den buiten de oude wallen. En niet alleen dSarbuiten maar ook daarbin- binnen hebben grote» veranderingen plaatsgegrepen. Veranderingen die veelal verbeteringen betekenden, maar waardoor helaas al te vaak de schoon heid werd geschonden, niet alleen doordat mooie bouwwerken werden verminkt of afgebroken, maar ooit doordat vele bekoorlijke beplantin gen verdwenen. Vele bezoekers merk ten b.v. op hoeveel rijker Alkmaar vroeger was aan bomen. Deze ten toonstelling wil daarom ook leren: Alkmaarders waakt voor de schoon heid van Uw stad. Teveel ging reeds verloren, weest zuinig op wat ge nog bezit en zorgt, dat Uw stad niets van haar aantrekkelijkheid verliest, maar in tegendeel c\k waar nieuwbouw en uitbreiding plaats vindt wint aan schoonheid, want een stad is niet alleen een plek waar men werkt en zijn brood verdent, maar ook een oord waar men moet wonen en leven en de mens leeft nu eenmaal niet van brood alléén In verband met de voortdurende be langstelling is besloten de tentoon stelling te continueren tot en met Zon dag 31 Ocober. De openingsuren zijn: alle werkda gen van 10—12 en van 2—5 uur, Zon dags van 2—5 uur, bovendien des avonds van 79 uur, uitsluitend van Maandag tot en met Vrijdag. NOORDSCHARWOUDE 21 OCT. 34000 kg rode kool 6—7, 1000 kg gele kool 5, 307000 kg witte kool 4—5, 13000 kg groene kool 5—7.60, 12000 kg aard appelen, blanke eigenheimers 6407, bevelanders 5, 14000 kg uien 67.10, drielingen 55.20, nep 7.508.80, 9000 kg andijvie 44.10, 800 kg peen III 4.70, 11000 kg slabonen 35—71. DAMES Tweede kl. B. Zandvoort—Alkmaar Aanv. 14.45 u. Vertr. trein 12.10 u Vierde kl D. Hudley Hl—Alkmaar II Aanv. 11 u. Vertr. bus 9 uur ZONDAG 31 OCTOBER a.s. HEREN: Prom. kl. D Alkmaar I Vrij Tweede kl. D Alkmaar II—Adelborsten Derde kl. D. Alkmaar in—BMHC IV DAMES: Tweede kl. B Alkmaar—Zuidwijck Vierde kL D. FIT IQ—Alkmaar U

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 2