r
KAPPIE
Wind Weótj yicw-kd'WeAt
Windkracht 9
De dood loert op onze kusten
Het hefschroefvliegtuig
als landbouwwei kiuig
Voor ons ligt keurig uitgevoerd
boekje. Het eoa jaarverslag, lopen
de tot de maan* November van de
N.Z.H.R.M.
Misschien zeggen deze letters U
niet veel, hoewel we ons dat bijna
niet zouden kunnen voorstellen. Daar
voor zijn we te veel kustvolk. Leven
we te zeer verbonden met alles wat
met de zee betrekking heeft. Vooral
in Noord en Zuid Holland Voor dege
nen, die het nog mi"1 mochten weten,
het zijn de beginletters van de Noord
en Zuid Hollandse Reddingsmaat—
■chappij. We komen er dadelijk voor
uit. dat het de bedoeling van dit ar
iikel is om propaganda te maken voor
deze zeer nuttige' Instelling. Gaat U
daar niet mee accoord, lees dan niet
verder. Gaat ge er wel mee accoord,
kent dan Uw plicht.
DB DOOD LOERT AAN
DE WADDENZEE
En verder. Langs onze hele kust.
Van Breskens af, tot aan Rotwmer
oog toe, loert de dood op hen die de
xeeën bevarert. Niet meer in die mate
als voorheen, toen er nog geen st^om
schepen waren e«« de zeilers op gena
de of ongenade aan de grillen van
een met orkaankrachtige waaiende
stormwind waren overgeleverd De
Noordzee is van oudsher een druk
bevaren zee geweest. Een zee tevens,
waar het geducht kon spoken, als de
itorm uit het Westen of Noord Westen
kwam opzetten.
Wee dan de zeilschepen, die ave
rij kregen. Met ontzaglijke kracht
werden ze voortgedreven en als de
ankerkettingen het begaven was er
geen ontkomen meer aan. Een stran
ding volgde en 't schip raakte vast
op een van de zandplaten of ban
ken voor onze kust. Het wil door
g-ondzeeën besprongen en na kor
tere of langere tijd uit elkaar ge
slagen. De bemanning vond een el
lendige dood Tenzij
Er wordt we* eens beweerd, dat we
fn besffhaving niet vooruitgaan. In
sommige tiiden zou men er aan twij
felenMaar wie d' geschiedenis van
het Reddingswezen naslaat, z51 deze
bewering moeiliik 'kunnen volhouden
Nog maar enke'e eeuwen geleden was
er geen enkele vuurtoren aan onze
kusten. Integendeel. Als het stormde
lag alles in .duisternis gehuld. Slechts
enkele lichtjes van huidjes die vlak
«an de kust stonden waren te beken
nen. En zo hier en daar een «chame1
havenlichtje. Zo barbaars waren de
mensen dat ze die havenlichtjes op
de gevaarlijkste plekjes gingen na
bootsen, in de hoop, dat argeloze
schippers een verkeerde koers zouden
nemen en een stranding zou volgen
Want als er era stranding was,*was
er strandgoed en was er voor de kust
bewoners wat te verdienen.
DE DOMINEE GING VOOR
Zo sterk was het 'begrip ingewor
teld, dat een stranding een buiten
kansje was voor de bevolking, dat
niemand er aan dacht, om het strand
go?d als iets te beschouwen, waar de
bewoners geen profijt van mochten
hebben. De z°e had hen zo veel ont
bomen, nu gaf ze eens iets terug. En
imaar al te dikwijls was het zo. dat
de zee het leven nam en slechts do
de goederen teruggaf. Toen dan ook
naarmate onze maatschappij meer ge
civiliseerd werd, de strandvoogden
kwamen en b°t aangespoelde goed bij
de strandvonderij moest worden ge
bracht, ontstond een felle strijd tu«
een de jutters e' het gezag. Een
strijd,, die zelfs nog heden ten dege
voortduurt en waarbij de jutters me
nigmaal met het beste deel der buit
weggaan.
Zo werd hef dus in oude tijden
heel normaal gevonden, dat er sche
pen vergingen onder de kust. Als het
ware onder het oog der mensen aan
de wal, die stonden af te wachten,
tot de golven het schip zouden heb
ben stuk geslagen en de goederen te
gelijk met de lrjken aan het strand
kwamen aanspoelen. Dat was Immers
het lof van de zeeman.
En de dominee van een van onze
Waddeneilanden had het voor ge
woonte om in het gebed voor de aan
vang van de preek te vragen aan
onze Lieve Heer, of hij bij eventuele
schipbreuken hun eiland bijzonderlijk
wilde zegenen.
We kijken op het ogenblik een
beetje Vreemd tegen een dergelijke
mentaliteit op. We kunnen ons geen
predikant voorsteilen, die iets derge
lijks in het gebed zou vragen. Eerder
zou hij Vragen om nooit schip
breuken te doen plaats vinden.
Een teken, dat we ondanks alle.-?
toch in beschaving vooruitgegaan zijn
DE EERSTE
REDDINGSPOGINGEN
Er is een groot verschil tussen 'n
stranding van tegenwoordig en een
paar honderd jaar terug. Een schip
breuk van tegenwoordig vindt niet
dikwijls meer plaats vlak aan de
kust. Dikvlils gebeurt de ramp verder
af. De schepen hebben een veel gro
tere diepgang gekregen en kunnen
het strand niet zo nabij komen. Hoe
veel malen zal het vroeger echter
niet gebeurd zijn dat men de mensen
voor de ogen zag verdrinken. Het
wrak was misschien een honderd me
ter of niet eens van de duinenrij af
en op die duinen stonden de mannen
te hunkeren naar strandgoed.
Ook onder hen, die fel waren in
begeerte naar strandgoed, waren
echter velen te vinden, die een
even hartstochtelijke drang tot het
redden van de in nood verkerende
mensen in zich voelden. Zo önt
stonden de eerste reddingspogingen
op een primitieve, maar buitenge
woon heldhaftige manier, waarbij
paarden en lijnen werden gebruikt.
Wie een dergelijke redding mee wil
beleven, raden we aan,-het boek
van Cor Bruin „Sil de Strandjutter"
te lezen.
Toen kwamen de boten. Niet de
reddingsboten die we tegenwoordig
kennen en die door motorische kracht
worden voortbewogen. Eenvoudige,
sterk gebouwde boten, die bemand
werden met moedige mannen, die er
hun leven voor over hadden om an
deren, die in de hoogste nood verkeer
den. te redden.
En reeds meer danhonderd jaar ge
leden begonnen de eerst pogingen om
dit reddingswezen te organiseren.
Daarover vertellen we U iets in een
volgend artikel.
- O -
Panserauio in actie
Nadat geruime tijd niets meer van
pantserauto's was vernomen, is er
thans weer een opgedoken ten Zui
den van Breda. De pantserauto kwam
bij Zundert over de grens, doch reed
daar pal tegen oen railversperring
aan, met het gevolg, dat de wagen
er in beklemd raakte. De inzittenden
hebben overhaast de vlucht genomeu
De wagen bevatte honderd Belgische
tapijten. Het onderzoek heeft uitge
wezen, dat de smokkelaars het plan
hadden op de terugweg naar België
vee in te laden,
lestina gezien".
39. Kappie liep met-de klok onder zijn arm naar zn hut toe en
sloot het ding toen in zijn brandkast op.
„Nu begrijp ik alles," dacht hij. ,,Dat zeeroversschip van twee
honderd jaar terugen die burdht met die ridder in harnas van
vijf honderd jaar terug.... en dat Romeinse slavenschip.... tjonge!
Dat had allemaal wel eens slechter kunnen aflopenl Maar ik geloof,
dat ik de enige ben, die het begrijpt. Die klonten zijn er te stom
voor, zoals de maat, de meester en Signor Rivaldi!"
De maat stond weer aan het stuurrad en hij werd bezig gehouden
door Signor Rivaldi. „Die Professore Larifix heeft mi} verteld, dat
hij die belangwekkendste inventiouitvinding van die wereld—aarde
gedaan heeft...."
„Die klok was stuk!" zeide maat. „Helemaal kapot! Een uitvinding
van niks! Zo n ding zou ik beter maken, want ik heb' verstand van
klokken...."
Al gauw bereikten ze de haven van San Rico en toen ze aan de
kant kwamen, zagen ze daar drie gestaltes saan. die er heel gewich
tig uitzagen.
Bestrijding van insecten en
plantenziekten met vliegtuigen
In Ons land hebben reeds verschil
lende proefnemingen plaats gehad met
een hefschroefvliegtuig. bij het bespui
ten vair gewassen tegen insecten of
ziekten.
Deze experimenten waren in het al
gemeen succesvol. Een opvallend goed
resultaat leverde de bestrijding van
de coloradokever, met behulp van
uit het vliegtuig gespoten DDT, Twee
uur, nadat het vliegtuig de besproei
ing had verricht, vertoonden alle ke
vers en larven verlammingsverschijn
selen. Een week later was geen en.
kele levende kever of larve meer op
het bespoten perceel, dat aanvanke
lijk behoorlijk besmet was, over.
Het sPrOeien. geschiedt met een snel
hend van één ha. in 40 seconden.
Brengt men de tijd, nodig voor het
het tanken, in rekening, dan kan een
oppervlakte van 100 ha. in 4 a 5
uur worden bestreken. Deze prestatie
kan na meer ervaring stellig nog be
langrijk worden opgevoerd.
Een belangrijk voordeel bij deze
wijze van bespuiten is, dat de hef-
sohroef de met bestrijdingsmiddelen
bezwangerde lucht omlaag stuwt, wel
ke tegen de grond weerkaatst en wer
velingen opwekt, waardoor ook de
onderkant van de bladeren wordt |-*-
raakt. Een ander voordeel van het ge
bruik van de helicoptére is, dat het
vliegtuig zich vlug en gemakkelijk
verplaatst van het ene perceel naar
het andere. Voorts wordt de vernie
ling die rijdende sproeimacfaines aan
het gewas aanrichten, vermeden. Bo
vendien kunnen laatstgenoemde ma
chines zich moeilijk op een drassige
of kleverige bodem bewegen, met wel
ke moeilijkheid een vliegtuig uiter
aard niet te kampen heeft
De proefnemingen hebben bewezen,
dat ook in Nederland de besproeiing
van gewassen door middel van een
hefschriefvliegtuig even goed en waar
schijnlijk zelfs beter kan geschieden
dan met een rijdende machine.
De sproeimethode, die bij gebruik
van de helicoptére wordt toegepast,
wordt wel het „atomise"syseem ge
noemd, waarbij een geconcentreerde
olieachtige oplossing van het bestrij
dingsmiddel heel fijn wordt verspoten
Hierdoor is het mogelijk met veel
minder vloeistof toch evenveel van
het werkzame bestanddeel op het ge-
was te brengen, dan met het sproeien
van sterk verdunde oplossingen door
rijdende machines. Dit betekent een
kostbare besparing op de lading van
het vliegtuig. Met het atomise-—sy
steem kunnen helaas niet alle ziek
en worden bestreden. Er zijn nL enke
le gevallen, waarbij het beslist nood
zakelijk is grote hoeveelheden vloei
stof (uiteraard sterk verdund) te
sproeien.
Behalve by de reeds beproefde be
strijdingen van coloradokever, kool-
zaadglanskever en -Snuitkever, erW-
tenbladluis en knopmade kan de he
licoptére succes hebben bü de bestrij
ding van koolzaadaard vloeien, vlas-
thrips, karwijmot, bladrand-kever, ap_
pel— en perebloesemkever en appel
en perezaadwesp, koolrups, koolmot.
aspergevlieg, wortelvlieg, en zelfs ook
nachtvorst. In de bosbouw bieden voor
al de besproeiingen van wegbeplantin-
gen en grienden perspectieven. In de
weidebouw zal het wellicht mogelijk
afijn onkruiden met het hefschroef
vliegtuig te bestrijden. Voor de bestrij
ding van schimmelziekten blijken nog
onderzoekingen nodig inzake een ver
betering van de sproeimiddelen. In
Amerika is men op dit punt verder.
Daar bestrijdt men o.a. de aardappel
ziekte reeds met vliegtuigen. Ook zai
op die wijze misschien schruftbestrij-
ding in de fruitteelt mogelijk blijken.
De Overheid bestudeert thans gron
dig alle technische en economische
Problemen die zich bij het gebruik
van de helcoptére als sproeimachine
voordoen, opdat zo spoedig mogelijk
landtuinen bosbouw van deze
nieuwe bestrijdingsmethode kunnen
profiteren.
Wat de lectuur huisjes
opbrachten
De grote medewerking van de NI-
WIN comité's, het Protestant Inter
kerkelijk Thulsfron. de Band Neder
landIndonesië, de UW en de p'aa:
selijke afdelingen van het Nederland
se Rode Kruis, diverse particuliere en
grote bedrijven, maakte het mogelijk,
dat samen met door de NIWIN aan.
gekochte nieuw verschenen lectuur),
het Lectuurdepot NIWIN—Rode Kruis
dit jaar 227.300 boeken en 6.733.500
tijdschriften kon verwerken.
Deze lectuur kwam ten goede aan
de militairen in Indonesië, Suriname,
Curagao en de Nederlandse Antillen
en aan de zieke militairen hier te lan
de. De ruim honderd lectuurhuisjes
brachten van deze hoeveelheid op
1 400.000 tijdschriften en Ongeveer
35.000 boeken.
BENOEMING HEEMRADEN
Bij KB zijn benoemd in de Provin
cie Noord Holland: met ingang van
1 Januari 1949, tot heemraad van het
ambacht van Westfriesland, genaamd
de Vier Noorder Koggen, vanwege de
middel kogge, A. Berkhout, te Ben.
ningbroek, gemeente Sijbekarspel;
Met ingang van 1 Januari 1949. tot
heemraad van het ambacht van West-
friesjand, genaamd óe Vier Noorder
Koggen, wanwege de Wognummer
Kogge,. J. Commandeur, te Wognum.
uiterlijk tot het einde van het zïtings.
jaar, waarin hy 70 jaar zal zün ge
worden;
Tot heemraad van het ambacht van
Westfriesland, genaamd de Vier Noor-
der Koggen, vanwege de Hoogwouder
kogge, L. Glas te Hoogwoud;
Tot heemraad van het ambacht W.
Friesland, genaamd de Vier Noorder-
Koggen vanwege de Middelkogge, J.
H Avis. *e Midwoud.
VRIJDAG 31 DEC. '48 (OUDE JAAR)
HILVERSUM I 301 m 7.00 en 8.00
Nieuws; 7.30 en 8.15 Gram.muziek;
9.00 Werken van Elgar; 10.00 Mor
genwijding; 10.30 Voor de vrouw;
10.45 Cellorecital; Jl.35 Licht Orkest-
concert; 12.00 Promenadeorkest; 13.00
Nieuws; 13.15 The Skymasters; 14.00
Kookpraatje; 14.20 Muzikaal program.,
ma; 15.00 Ons volk in zijn dichters;
15 20 Operette-klanken; 16.00 Orgel
spel; 16.30 Tussen twaalf en zestien;
17.20 Wij en de muziek; 17.45 Nieuws
18.00 Ned. Strijdkrachten; 19.00 De
VPRO buiten de studio; 1930 Kerk.
dienst; 21.00 Wachter, wat is er van
de Nacht?, oudejaarsavondpro gr.; 22.45
Avondwijding; 23 00 Nieuws; 2315
Zwerftocht door Rotterdam; 0.00 K!ok
slag en havengeluiden; 0.02 Toespra
ken; 0.30 Ned. Strijdkrachten; 1.00
Nieuwjaarsgroeten .uit Canada; 1.15
Gram.muziek
HILVERSUM U 415 m,- 7 00 en 8-00
Nieuws; 7.15 en 8.15 Gram.platen; 9.35
Werken van Berlioz; 10.30 Morgen
dienst; 11.15 Vioolrecital; 12 00 Lunch
muziek: 12.33 Metropoleorkest: 13 00
Nieuws; 13.15 Mandolinata; 13.45 Ope
raselecties; 14.30 Voor de jeugd; 15.00
Kamerorkest; 16 00 Voordracht; 16 20
Koorzang: 16.45 Kamermuziek; 17,15
Hollanda-sextet; 18.00 Pianoduo; 19.00
Nieuws; 19.30 Kerkdienst; 21.00 NCRV
koor en Radio BachOrkest: 21.45 Re-
portage.in-'rukken over 1948.. 23 00
Nieuws; 23.25 NCRV kwartet; 0 00
Klok; 0.05 Gram'muziek; 0 35
doscoop van KRO favoriete"
DE REACTIES VAN HET BUITENLAND OP DE GEBEURTENISSEN IN INDONESIË
FEU1LLBTON
Jean Vaubaron bewijst
zijn onschuld
dooi
XAVltR OÉ MONÏÉP/N
731 x\<idat hy ziöh dus verzekerd had, dat Vlieg in
de wind zijn ganse rijkdom in zijn huis bewaarde, ver
liet Rodille op zyn 'beurt het hotel en ging naar „het
hof van Amoy" in de voorstad St. Antoine, hef hoofd
kwartier van een zékere klasse van lieden, die hun be
staan vonden in het opkopen van oude rijtuigen, die zij
dan uit elkander namen, om verschillende stukkon weer
te verkopen. Daar kocht hij voor een klein prijsje en
oude koets, die, ofschoon buiten dienst gesteld, toch eng
enige dagen gebruikt zou kunnen worden.
Een paardenkoper verkocht hem een oud, kreupel
paard en een zadelmaker leverde hem een opgelapt tuig.
Daarna huurde Rodiile voor enige dagen een stal, waarin
hij het paard en het rijtuig plaatste."
Vervolgens sloeg hij de weg in naar de rue de Musée,
trad kantoor binnen en vroep aan een bediende naar
de ex- '«eurwaarder. Eonder te vermoeden_dat zU tot
de patroon zelf spraken, antwoordden zij, dat hij Laridon
in zijn kabinet zou vinden.
Sinds twee dagen had de voormalige deurwaarder zijn
compagnon niet gezien en hij begon reeds enigszins
ongerust te worden. Hij herkende Rodille onder zijn
vermomming niet en vroeg wat de bezoeker wenste.
Na zich enige ogenblikken hiermede te hebben ver
maakt, maakte Rodille zich bekend, tot grote verwon
dering van Laridon, die niet ophield door allerlei uit
roepen zijn verbazing te betuigen. Rodille viel hem in
de rede en zeide:
Ik heb u nodig.
Waarvoor?
Om mij te helpen bij de arrestatie van een debiteur.
Toen hij met Laridon afgesproken had, ging Rodille
weer naar het huis van de Vicomte terug.
Toen deze gereed stond zich te bed te begeven, zeide
hij tot zijn nieuwe knecht:
Gij zult in de eetzaal op een der tafeltjes een fles
sherry en een wijnglas vinden Schenk dat glas vol en
breng het mij. Dit moet gij elke avond doen.
Rodille verliet de kamer om dit bevel te gaan uit
voeren. Toen hij enige ogenblikken daarna met het volle
glas terugkwam, was de burggraaf te bed, terwijl twee
geladen pistolen onder zijn bereik op het nachttafeltje
lagen.
Het schijnt, dat gij voorzichtig zijt, Vlieg in de
wind, dacht Rodille, maar die voorzichtigheid zal u niet
veel helpen.
De voormalige dief stak de hand uit, nam het glas
aan en dronk het in één teug leeg.
Heeft mijnheer de burggraaf mij niet meer nodig?
vroeg Rodille.
Nee; voor hedenavond niet. Slaapt gij vast?
Nee, mijnheer, het gonzen vafi een vlieg kan mij
wakker maken.
Heel goed; wanneer ik u toevallig'van nacht nodig
heb. zal ik schellen. Nu kunt gij heengaan.
Rodille verwijderde zich. Nauwelijks had hij de deur
achter zich gesloten, of hij hoorde, hoe Vlieg in de
wind zijn bed verliet, de grendels voor de deur schoof
en het slot tweemaal omdraaide. Hij haalde de schou
ders op en glimlachte.
De volgende morgen tegen negen uur liet de schel
zich horen en kwam hij haastig aanlopen, om zyn plicht
als kamerdienaar te vervullen. Onder het ontbijt en
terwijl hij tafel diende, vroeg Rodille zijn orders voor
die dag.
Ik zal om twee uur uitgaan, antwoordde Vlieg
in de wind.
Zal mynheer thuis dineren?
De voormalige dief dacht een ogenblik na en scheen
te aarzelen. Daarop nam hij een besluit en gaf een
ontkennend antwoord.
Uitmutend, dacht Rodille. alle gaat als of het op
rolletjes liep en ik zou het niet beter hebben kunnen
doen. wanneer ik zelf alles naar mijn zin had mogen
schikken.
Om zeven uur des avonds klom Rodille in een huur
rijtuig en liet zich naar de rue de Musée brengen.
Laridon wachtte hem.
Rodille nam hem mede naar de stal, die hij de vorige
avond had gehuurd. Het oude paard, dat overvloedig
met haver was gevoed, werd voor de oude koets ge
spannen. Laridon trok de kiel aan, zette de pet op en
klom met veel moeite op de bok.
Ik zal het nooit klaar spelen, sprak hij op vrees
achtige toon. Ik zal het paard niet besturen, maar het
paard zal met mij gaan, waar het wil.
Rodille had medelijden met de verlegenheid van zijn
helper. Hij ging naast hem zitten, greep de leidsels en
legde de zweep over het magere dier. Na verloop van
een half uur hield de wonderlijke equipage op de hoek
van de rue St. Honoré en de rue du Colossé stil en
Rodille klom van de bok af.
Gij behoeft niets te doen, zeide hij tot Laridon;
doe een dutje als gij wilt, doch blijf op uw plaats, dat
is alles wat ik van u wens. Dat is niet moeilijk, ge
loof Ik.
Maar wanneer het paard eens aan het lopen gaat?
Rodille begon te lachen.
Wees gerust, sprak hij, een houten paard zou nog
gauwer aan de loop gaan. Dat arme dier wenst, niets
liever dan tot aan zijn dood in vrede te blijven stil
staan. Maak u dus niet ongerust en wacht mij kalm af.
Laridon zuchtte en zeide niets meer. Rodille ging
naar het hotel de Coursolles. (Wordt vervolgd!.