r KAPPIE Wind Weótj yicw-kd'WeAt Windkracht 9 De dood loert op onze kusten Het hefschroefvliegtuig als landbouwwei kiuig Voor ons ligt keurig uitgevoerd boekje. Het eoa jaarverslag, lopen de tot de maan* November van de N.Z.H.R.M. Misschien zeggen deze letters U niet veel, hoewel we ons dat bijna niet zouden kunnen voorstellen. Daar voor zijn we te veel kustvolk. Leven we te zeer verbonden met alles wat met de zee betrekking heeft. Vooral in Noord en Zuid Holland Voor dege nen, die het nog mi"1 mochten weten, het zijn de beginletters van de Noord en Zuid Hollandse Reddingsmaat— ■chappij. We komen er dadelijk voor uit. dat het de bedoeling van dit ar iikel is om propaganda te maken voor deze zeer nuttige' Instelling. Gaat U daar niet mee accoord, lees dan niet verder. Gaat ge er wel mee accoord, kent dan Uw plicht. DB DOOD LOERT AAN DE WADDENZEE En verder. Langs onze hele kust. Van Breskens af, tot aan Rotwmer oog toe, loert de dood op hen die de xeeën bevarert. Niet meer in die mate als voorheen, toen er nog geen st^om schepen waren e«« de zeilers op gena de of ongenade aan de grillen van een met orkaankrachtige waaiende stormwind waren overgeleverd De Noordzee is van oudsher een druk bevaren zee geweest. Een zee tevens, waar het geducht kon spoken, als de itorm uit het Westen of Noord Westen kwam opzetten. Wee dan de zeilschepen, die ave rij kregen. Met ontzaglijke kracht werden ze voortgedreven en als de ankerkettingen het begaven was er geen ontkomen meer aan. Een stran ding volgde en 't schip raakte vast op een van de zandplaten of ban ken voor onze kust. Het wil door g-ondzeeën besprongen en na kor tere of langere tijd uit elkaar ge slagen. De bemanning vond een el lendige dood Tenzij Er wordt we* eens beweerd, dat we fn besffhaving niet vooruitgaan. In sommige tiiden zou men er aan twij felenMaar wie d' geschiedenis van het Reddingswezen naslaat, z51 deze bewering moeiliik 'kunnen volhouden Nog maar enke'e eeuwen geleden was er geen enkele vuurtoren aan onze kusten. Integendeel. Als het stormde lag alles in .duisternis gehuld. Slechts enkele lichtjes van huidjes die vlak «an de kust stonden waren te beken nen. En zo hier en daar een «chame1 havenlichtje. Zo barbaars waren de mensen dat ze die havenlichtjes op de gevaarlijkste plekjes gingen na bootsen, in de hoop, dat argeloze schippers een verkeerde koers zouden nemen en een stranding zou volgen Want als er era stranding was,*was er strandgoed en was er voor de kust bewoners wat te verdienen. DE DOMINEE GING VOOR Zo sterk was het 'begrip ingewor teld, dat een stranding een buiten kansje was voor de bevolking, dat niemand er aan dacht, om het strand go?d als iets te beschouwen, waar de bewoners geen profijt van mochten hebben. De z°e had hen zo veel ont bomen, nu gaf ze eens iets terug. En imaar al te dikwijls was het zo. dat de zee het leven nam en slechts do de goederen teruggaf. Toen dan ook naarmate onze maatschappij meer ge civiliseerd werd, de strandvoogden kwamen en b°t aangespoelde goed bij de strandvonderij moest worden ge bracht, ontstond een felle strijd tu« een de jutters e' het gezag. Een strijd,, die zelfs nog heden ten dege voortduurt en waarbij de jutters me nigmaal met het beste deel der buit weggaan. Zo werd hef dus in oude tijden heel normaal gevonden, dat er sche pen vergingen onder de kust. Als het ware onder het oog der mensen aan de wal, die stonden af te wachten, tot de golven het schip zouden heb ben stuk geslagen en de goederen te gelijk met de lrjken aan het strand kwamen aanspoelen. Dat was Immers het lof van de zeeman. En de dominee van een van onze Waddeneilanden had het voor ge woonte om in het gebed voor de aan vang van de preek te vragen aan onze Lieve Heer, of hij bij eventuele schipbreuken hun eiland bijzonderlijk wilde zegenen. We kijken op het ogenblik een beetje Vreemd tegen een dergelijke mentaliteit op. We kunnen ons geen predikant voorsteilen, die iets derge lijks in het gebed zou vragen. Eerder zou hij Vragen om nooit schip breuken te doen plaats vinden. Een teken, dat we ondanks alle.-? toch in beschaving vooruitgegaan zijn DE EERSTE REDDINGSPOGINGEN Er is een groot verschil tussen 'n stranding van tegenwoordig en een paar honderd jaar terug. Een schip breuk van tegenwoordig vindt niet dikwijls meer plaats vlak aan de kust. Dikvlils gebeurt de ramp verder af. De schepen hebben een veel gro tere diepgang gekregen en kunnen het strand niet zo nabij komen. Hoe veel malen zal het vroeger echter niet gebeurd zijn dat men de mensen voor de ogen zag verdrinken. Het wrak was misschien een honderd me ter of niet eens van de duinenrij af en op die duinen stonden de mannen te hunkeren naar strandgoed. Ook onder hen, die fel waren in begeerte naar strandgoed, waren echter velen te vinden, die een even hartstochtelijke drang tot het redden van de in nood verkerende mensen in zich voelden. Zo önt stonden de eerste reddingspogingen op een primitieve, maar buitenge woon heldhaftige manier, waarbij paarden en lijnen werden gebruikt. Wie een dergelijke redding mee wil beleven, raden we aan,-het boek van Cor Bruin „Sil de Strandjutter" te lezen. Toen kwamen de boten. Niet de reddingsboten die we tegenwoordig kennen en die door motorische kracht worden voortbewogen. Eenvoudige, sterk gebouwde boten, die bemand werden met moedige mannen, die er hun leven voor over hadden om an deren, die in de hoogste nood verkeer den. te redden. En reeds meer danhonderd jaar ge leden begonnen de eerst pogingen om dit reddingswezen te organiseren. Daarover vertellen we U iets in een volgend artikel. - O - Panserauio in actie Nadat geruime tijd niets meer van pantserauto's was vernomen, is er thans weer een opgedoken ten Zui den van Breda. De pantserauto kwam bij Zundert over de grens, doch reed daar pal tegen oen railversperring aan, met het gevolg, dat de wagen er in beklemd raakte. De inzittenden hebben overhaast de vlucht genomeu De wagen bevatte honderd Belgische tapijten. Het onderzoek heeft uitge wezen, dat de smokkelaars het plan hadden op de terugweg naar België vee in te laden, lestina gezien". 39. Kappie liep met-de klok onder zijn arm naar zn hut toe en sloot het ding toen in zijn brandkast op. „Nu begrijp ik alles," dacht hij. ,,Dat zeeroversschip van twee honderd jaar terugen die burdht met die ridder in harnas van vijf honderd jaar terug.... en dat Romeinse slavenschip.... tjonge! Dat had allemaal wel eens slechter kunnen aflopenl Maar ik geloof, dat ik de enige ben, die het begrijpt. Die klonten zijn er te stom voor, zoals de maat, de meester en Signor Rivaldi!" De maat stond weer aan het stuurrad en hij werd bezig gehouden door Signor Rivaldi. „Die Professore Larifix heeft mi} verteld, dat hij die belangwekkendste inventiouitvinding van die wereld—aarde gedaan heeft...." „Die klok was stuk!" zeide maat. „Helemaal kapot! Een uitvinding van niks! Zo n ding zou ik beter maken, want ik heb' verstand van klokken...." Al gauw bereikten ze de haven van San Rico en toen ze aan de kant kwamen, zagen ze daar drie gestaltes saan. die er heel gewich tig uitzagen. Bestrijding van insecten en plantenziekten met vliegtuigen In Ons land hebben reeds verschil lende proefnemingen plaats gehad met een hefschroefvliegtuig. bij het bespui ten vair gewassen tegen insecten of ziekten. Deze experimenten waren in het al gemeen succesvol. Een opvallend goed resultaat leverde de bestrijding van de coloradokever, met behulp van uit het vliegtuig gespoten DDT, Twee uur, nadat het vliegtuig de besproei ing had verricht, vertoonden alle ke vers en larven verlammingsverschijn selen. Een week later was geen en. kele levende kever of larve meer op het bespoten perceel, dat aanvanke lijk behoorlijk besmet was, over. Het sPrOeien. geschiedt met een snel hend van één ha. in 40 seconden. Brengt men de tijd, nodig voor het het tanken, in rekening, dan kan een oppervlakte van 100 ha. in 4 a 5 uur worden bestreken. Deze prestatie kan na meer ervaring stellig nog be langrijk worden opgevoerd. Een belangrijk voordeel bij deze wijze van bespuiten is, dat de hef- sohroef de met bestrijdingsmiddelen bezwangerde lucht omlaag stuwt, wel ke tegen de grond weerkaatst en wer velingen opwekt, waardoor ook de onderkant van de bladeren wordt |-*- raakt. Een ander voordeel van het ge bruik van de helicoptére is, dat het vliegtuig zich vlug en gemakkelijk verplaatst van het ene perceel naar het andere. Voorts wordt de vernie ling die rijdende sproeimacfaines aan het gewas aanrichten, vermeden. Bo vendien kunnen laatstgenoemde ma chines zich moeilijk op een drassige of kleverige bodem bewegen, met wel ke moeilijkheid een vliegtuig uiter aard niet te kampen heeft De proefnemingen hebben bewezen, dat ook in Nederland de besproeiing van gewassen door middel van een hefschriefvliegtuig even goed en waar schijnlijk zelfs beter kan geschieden dan met een rijdende machine. De sproeimethode, die bij gebruik van de helicoptére wordt toegepast, wordt wel het „atomise"syseem ge noemd, waarbij een geconcentreerde olieachtige oplossing van het bestrij dingsmiddel heel fijn wordt verspoten Hierdoor is het mogelijk met veel minder vloeistof toch evenveel van het werkzame bestanddeel op het ge- was te brengen, dan met het sproeien van sterk verdunde oplossingen door rijdende machines. Dit betekent een kostbare besparing op de lading van het vliegtuig. Met het atomise-—sy steem kunnen helaas niet alle ziek en worden bestreden. Er zijn nL enke le gevallen, waarbij het beslist nood zakelijk is grote hoeveelheden vloei stof (uiteraard sterk verdund) te sproeien. Behalve by de reeds beproefde be strijdingen van coloradokever, kool- zaadglanskever en -Snuitkever, erW- tenbladluis en knopmade kan de he licoptére succes hebben bü de bestrij ding van koolzaadaard vloeien, vlas- thrips, karwijmot, bladrand-kever, ap_ pel— en perebloesemkever en appel en perezaadwesp, koolrups, koolmot. aspergevlieg, wortelvlieg, en zelfs ook nachtvorst. In de bosbouw bieden voor al de besproeiingen van wegbeplantin- gen en grienden perspectieven. In de weidebouw zal het wellicht mogelijk afijn onkruiden met het hefschroef vliegtuig te bestrijden. Voor de bestrij ding van schimmelziekten blijken nog onderzoekingen nodig inzake een ver betering van de sproeimiddelen. In Amerika is men op dit punt verder. Daar bestrijdt men o.a. de aardappel ziekte reeds met vliegtuigen. Ook zai op die wijze misschien schruftbestrij- ding in de fruitteelt mogelijk blijken. De Overheid bestudeert thans gron dig alle technische en economische Problemen die zich bij het gebruik van de helcoptére als sproeimachine voordoen, opdat zo spoedig mogelijk landtuinen bosbouw van deze nieuwe bestrijdingsmethode kunnen profiteren. Wat de lectuur huisjes opbrachten De grote medewerking van de NI- WIN comité's, het Protestant Inter kerkelijk Thulsfron. de Band Neder landIndonesië, de UW en de p'aa: selijke afdelingen van het Nederland se Rode Kruis, diverse particuliere en grote bedrijven, maakte het mogelijk, dat samen met door de NIWIN aan. gekochte nieuw verschenen lectuur), het Lectuurdepot NIWIN—Rode Kruis dit jaar 227.300 boeken en 6.733.500 tijdschriften kon verwerken. Deze lectuur kwam ten goede aan de militairen in Indonesië, Suriname, Curagao en de Nederlandse Antillen en aan de zieke militairen hier te lan de. De ruim honderd lectuurhuisjes brachten van deze hoeveelheid op 1 400.000 tijdschriften en Ongeveer 35.000 boeken. BENOEMING HEEMRADEN Bij KB zijn benoemd in de Provin cie Noord Holland: met ingang van 1 Januari 1949, tot heemraad van het ambacht van Westfriesland, genaamd de Vier Noorder Koggen, vanwege de middel kogge, A. Berkhout, te Ben. ningbroek, gemeente Sijbekarspel; Met ingang van 1 Januari 1949. tot heemraad van het ambacht van West- friesjand, genaamd óe Vier Noorder Koggen, wanwege de Wognummer Kogge,. J. Commandeur, te Wognum. uiterlijk tot het einde van het zïtings. jaar, waarin hy 70 jaar zal zün ge worden; Tot heemraad van het ambacht van Westfriesland, genaamd de Vier Noor- der Koggen, vanwege de Hoogwouder kogge, L. Glas te Hoogwoud; Tot heemraad van het ambacht W. Friesland, genaamd de Vier Noorder- Koggen vanwege de Middelkogge, J. H Avis. *e Midwoud. VRIJDAG 31 DEC. '48 (OUDE JAAR) HILVERSUM I 301 m 7.00 en 8.00 Nieuws; 7.30 en 8.15 Gram.muziek; 9.00 Werken van Elgar; 10.00 Mor genwijding; 10.30 Voor de vrouw; 10.45 Cellorecital; Jl.35 Licht Orkest- concert; 12.00 Promenadeorkest; 13.00 Nieuws; 13.15 The Skymasters; 14.00 Kookpraatje; 14.20 Muzikaal program., ma; 15.00 Ons volk in zijn dichters; 15 20 Operette-klanken; 16.00 Orgel spel; 16.30 Tussen twaalf en zestien; 17.20 Wij en de muziek; 17.45 Nieuws 18.00 Ned. Strijdkrachten; 19.00 De VPRO buiten de studio; 1930 Kerk. dienst; 21.00 Wachter, wat is er van de Nacht?, oudejaarsavondpro gr.; 22.45 Avondwijding; 23 00 Nieuws; 2315 Zwerftocht door Rotterdam; 0.00 K!ok slag en havengeluiden; 0.02 Toespra ken; 0.30 Ned. Strijdkrachten; 1.00 Nieuwjaarsgroeten .uit Canada; 1.15 Gram.muziek HILVERSUM U 415 m,- 7 00 en 8-00 Nieuws; 7.15 en 8.15 Gram.platen; 9.35 Werken van Berlioz; 10.30 Morgen dienst; 11.15 Vioolrecital; 12 00 Lunch muziek: 12.33 Metropoleorkest: 13 00 Nieuws; 13.15 Mandolinata; 13.45 Ope raselecties; 14.30 Voor de jeugd; 15.00 Kamerorkest; 16 00 Voordracht; 16 20 Koorzang: 16.45 Kamermuziek; 17,15 Hollanda-sextet; 18.00 Pianoduo; 19.00 Nieuws; 19.30 Kerkdienst; 21.00 NCRV koor en Radio BachOrkest: 21.45 Re- portage.in-'rukken over 1948.. 23 00 Nieuws; 23.25 NCRV kwartet; 0 00 Klok; 0.05 Gram'muziek; 0 35 doscoop van KRO favoriete" DE REACTIES VAN HET BUITENLAND OP DE GEBEURTENISSEN IN INDONESIË FEU1LLBTON Jean Vaubaron bewijst zijn onschuld dooi XAVltR OÉ MONÏÉP/N 731 x\<idat hy ziöh dus verzekerd had, dat Vlieg in de wind zijn ganse rijkdom in zijn huis bewaarde, ver liet Rodille op zyn 'beurt het hotel en ging naar „het hof van Amoy" in de voorstad St. Antoine, hef hoofd kwartier van een zékere klasse van lieden, die hun be staan vonden in het opkopen van oude rijtuigen, die zij dan uit elkander namen, om verschillende stukkon weer te verkopen. Daar kocht hij voor een klein prijsje en oude koets, die, ofschoon buiten dienst gesteld, toch eng enige dagen gebruikt zou kunnen worden. Een paardenkoper verkocht hem een oud, kreupel paard en een zadelmaker leverde hem een opgelapt tuig. Daarna huurde Rodiile voor enige dagen een stal, waarin hij het paard en het rijtuig plaatste." Vervolgens sloeg hij de weg in naar de rue de Musée, trad kantoor binnen en vroep aan een bediende naar de ex- '«eurwaarder. Eonder te vermoeden_dat zU tot de patroon zelf spraken, antwoordden zij, dat hij Laridon in zijn kabinet zou vinden. Sinds twee dagen had de voormalige deurwaarder zijn compagnon niet gezien en hij begon reeds enigszins ongerust te worden. Hij herkende Rodille onder zijn vermomming niet en vroeg wat de bezoeker wenste. Na zich enige ogenblikken hiermede te hebben ver maakt, maakte Rodille zich bekend, tot grote verwon dering van Laridon, die niet ophield door allerlei uit roepen zijn verbazing te betuigen. Rodille viel hem in de rede en zeide: Ik heb u nodig. Waarvoor? Om mij te helpen bij de arrestatie van een debiteur. Toen hij met Laridon afgesproken had, ging Rodille weer naar het huis van de Vicomte terug. Toen deze gereed stond zich te bed te begeven, zeide hij tot zijn nieuwe knecht: Gij zult in de eetzaal op een der tafeltjes een fles sherry en een wijnglas vinden Schenk dat glas vol en breng het mij. Dit moet gij elke avond doen. Rodille verliet de kamer om dit bevel te gaan uit voeren. Toen hij enige ogenblikken daarna met het volle glas terugkwam, was de burggraaf te bed, terwijl twee geladen pistolen onder zijn bereik op het nachttafeltje lagen. Het schijnt, dat gij voorzichtig zijt, Vlieg in de wind, dacht Rodille, maar die voorzichtigheid zal u niet veel helpen. De voormalige dief stak de hand uit, nam het glas aan en dronk het in één teug leeg. Heeft mijnheer de burggraaf mij niet meer nodig? vroeg Rodille. Nee; voor hedenavond niet. Slaapt gij vast? Nee, mijnheer, het gonzen vafi een vlieg kan mij wakker maken. Heel goed; wanneer ik u toevallig'van nacht nodig heb. zal ik schellen. Nu kunt gij heengaan. Rodille verwijderde zich. Nauwelijks had hij de deur achter zich gesloten, of hij hoorde, hoe Vlieg in de wind zijn bed verliet, de grendels voor de deur schoof en het slot tweemaal omdraaide. Hij haalde de schou ders op en glimlachte. De volgende morgen tegen negen uur liet de schel zich horen en kwam hij haastig aanlopen, om zyn plicht als kamerdienaar te vervullen. Onder het ontbijt en terwijl hij tafel diende, vroeg Rodille zijn orders voor die dag. Ik zal om twee uur uitgaan, antwoordde Vlieg in de wind. Zal mynheer thuis dineren? De voormalige dief dacht een ogenblik na en scheen te aarzelen. Daarop nam hij een besluit en gaf een ontkennend antwoord. Uitmutend, dacht Rodille. alle gaat als of het op rolletjes liep en ik zou het niet beter hebben kunnen doen. wanneer ik zelf alles naar mijn zin had mogen schikken. Om zeven uur des avonds klom Rodille in een huur rijtuig en liet zich naar de rue de Musée brengen. Laridon wachtte hem. Rodille nam hem mede naar de stal, die hij de vorige avond had gehuurd. Het oude paard, dat overvloedig met haver was gevoed, werd voor de oude koets ge spannen. Laridon trok de kiel aan, zette de pet op en klom met veel moeite op de bok. Ik zal het nooit klaar spelen, sprak hij op vrees achtige toon. Ik zal het paard niet besturen, maar het paard zal met mij gaan, waar het wil. Rodille had medelijden met de verlegenheid van zijn helper. Hij ging naast hem zitten, greep de leidsels en legde de zweep over het magere dier. Na verloop van een half uur hield de wonderlijke equipage op de hoek van de rue St. Honoré en de rue du Colossé stil en Rodille klom van de bok af. Gij behoeft niets te doen, zeide hij tot Laridon; doe een dutje als gij wilt, doch blijf op uw plaats, dat is alles wat ik van u wens. Dat is niet moeilijk, ge loof Ik. Maar wanneer het paard eens aan het lopen gaat? Rodille begon te lachen. Wees gerust, sprak hij, een houten paard zou nog gauwer aan de loop gaan. Dat arme dier wenst, niets liever dan tot aan zijn dood in vrede te blijven stil staan. Maak u dus niet ongerust en wacht mij kalm af. Laridon zuchtte en zeide niets meer. Rodille ging naar het hotel de Coursolles. (Wordt vervolgd!.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1948 | | pagina 3