kmaaidei
E2y
n.-hollandse
Sneltrein uit het Noorden bij
Hilversum ontspoord
5E JAARGANG N° 1558
PERS 1945
MAANDAG 13 JUNI 1949
Ondanks grote ravage slechts enkele
licht gewonden
Berlijnse stakers zullen stemmen
Stormachtige^ vergadering
Duitse kustvaarder in nood
voor Nederlandse kust
Zwilsers dorp
afgebrand
baba
Uitgave Stichting „De Vrije Alkmaarder";
Exploitatie N.V. Sprekend Papier, Alkmaar.
Abonnementen ƒ0.30 per week ƒ1.38 per
maand ƒ3.65 p. kwart, bij vooruitbetaling
Advertenties 14 ct. per mm., familieberich
ten 18 ct. Bij contract aanzienlijke korting.
Verantw redacteur. J. v. Zoonen Bureau, Ridderstraat hoek Oudegracht Tel IC 2200 3921
De sneltrein uit het noorden is in de nacht van Zondag op
Maandag bij het slation Hlversum door tot nu toe onbekende
oorzaak uit de rails gelopen. De locomotief werd voor een groot
deel vernield, terwijl alle tien wagons zwaar werden bescha
digd. Het mag een wonder heten, dat er geen doden te be
treuren zijn. Als men de ravage ziet die de treinontsporing
heeft teweeggebracht, is het moeilijk te begrijpen, dat er
slechs enkele lichtgewonden zijn.
Ooggetuigen en reizigers uit -de
verongelukte trein vertelden het
volgende: de stoom-sneltrein die
van Amersfoort zonder verdere
stopplaatsen naar Amsterdam
reed. naderde op de normale tijd
Hilversum. Daar, op het uitgebrei
de emplacement met zijn vele
wissels, begon de gehele trein plot
seling te slingeren, eerst in lichte
mate. maar enkele seconden la
ter zeer hévig. De reizigers wer
den van de ene kant van de coupé
geworpen. Even later kwam de
trein onder luid geraas tot stil
stand, juist ter hoogte van het
tweede perron. De machinist had,
zoals gebruikelijk, voor het passe
ren van het station, waar niet ge
stopt zou worderv vaart gemin
derd.
De eerste aanblik van de ravage
deed een verschrikkelijk ongeluk
vermoeden. De grote locomotief
was omgeslagen. De voorste assen
van het onderstel vlogen meters
ver weg en de cabine werd ver
wrongen. Het gehele gevaarte boor
de zich naast de rails in de grond.
Het eerst rijtuig, ontspoord en
scheef hangend, bleef aan de lo
comotief bevestigd. Daarna kwam,
met een gaping van een tiental
me.ers, de rest van de ttein een
negental wagens, schots en scheef
hangend naar beide kanten, alle
uit de omgebogen rails gesprongen
Stukken rails en ander ijzer,
brokken en splinters hout vlogen
naar alle richtingen. Diverse soor
ten sporen met vele wissels werden
verwrongen.
Onmiddellijk na het ongeluk
snelde van alle kanten hulp toe.
Verschillende coupédeuren waren
opengeslagen en enkele passagiers
waren naar buiten geslingerd,
doch doordat de wagons in hun
wankele houding bleven staan,
kwamen de reizigers er met lichte
kwetsuren af. Alle passagiers de
trein was gelukkig niét druk bezet
sprongen uit de coupé's. Een
ijlings in de gehele trein ingesteld
onderzoek wees spoedig uit, dat er
geen slachtoffers te betreuren wa
ren. Alleen de machinist en de sto
ker, die uit de zwaar gehavende
cabine moesten worden bevrijd,
hadden bloedende verwondingen
resp. aan benen en hoofd opgelo
pen. Zij werden met een passagier
die een lichte hoofdwonde had]
naa rde r k ziekenverpleging ver
voerd.
Onmiddellijk werden maatrege
len getroffen om de vuren van de
locomotief te doven en de stoom
uit de ketel te laten ontsnappen.
Uiteraard was de verwarring
direct na het ongeluk groot, doch
CONFERENTIE OVER
VOLKSGEZONDHEID
Deskundigen op het gebied van
de volksgezondheid uit &0 landen
komen te Rome bijeen «uor l et
tweede internationale ongres van
de VN voor de volksgezonuh 'id. Er
zal een plan worden besproken
ter bestrijding van de dodelijkste
ziek.en. Met dit plan zijn 17 mil-
lioen dollar gemoeid.
Op de agenda van de conferen
tie, de drie weken zal duren, is
voorrang gegeven aan de maatre
gelen ter bestrijding van t b c en
malaria.
VERENIGD EUROPA
Te Wiesbaden komen vandaag
220 afgevaardigden van de inter
nationale beweging voor ten ver
enigd Europa bijeen cm een Duit
se raad van de bewegng te vormen
De afgevaardigden zullen wor
den toegesproken door Duncan
Sandys, een schoonzóon an Chur-
chill, Andre Philip, een vroegere
Franse minister en de Neder!-an
der dr H. Brugmans.
WEERBERICHT
LATER AFNEMENDE
BEWOLKING
Vanavond en vannacht meest
zwaar bewolkt met plaatselijk eni
ge lichte regen of motregen. Mor
gen overdag geleidelijk afnemende
bewolking en overwegend droog
weer. Zwakke tot matige wind tus
sen west en noord. Weinig veran
dering in temperatuur.
van een paniek was geen sprake.
Menige reiziger, die uit de trein
was gevlucht, had zijn bagage ach
tergelaten. Later werd alles bijeen
gezocht en toen de reizigers van
de eerste schrik bekomen waren,
werden zij met een .peciale trein
naar Amsterdam vervoerd.
No gdezelfde nacht kwam uk de
president-directeur van de Neder
landse spogrwegen, ir. F Q den
Hollander, tezamen met verschei
dene- ambtenaren van zijn staf de
ravage in ogenschouw nemen.
Bij het aanbreken van de dag
bleek eerst duidelijk, at de scha
de zeer groot is. Niet alleen de lo
comotief en de min of meer be
schadigde wagons betekenen een
grote schadepost: ernstiger is, dat
Parijse Conferentie
Regeling voor Berlijn?
De vergadering van de vier mi
nisters van Buitenlandse zaken is
gisteren in een geheime bijeen
komst voortgezet om. zoals waar
nemers menen, de zakelijke be
spreking van een plan voor een
regeling te Berlijn te hervatten..
Na de besloten vergadering, die
anderhalf uur duurde, werd be
kend gemaakt, dat de ministers
eerst Dinsdag opnieuw bijeen zul
len komen. De officiële reden voor
de besloten- zitting, die begon na
een open debat van vier Uur en
een kwartier, was, dat ée minis
ters de procedure voor Maandag
wilden bespreken.
Waarnemers ter conferentie ver
klaarden echter in toenemende
mate tot de overtuiging te gera
ken, dat achter de klaarblijkelijke
besluiteloosheid van de gehouden
open vergadering plannen zijn ge
maakt om ln Berlnij een regeling
te bereiken, gebaseerde op weder
zijdse tolerantie.
op het emplacement een aantal
vitale sporen zware schade '.plie-
pen, doordat reeksen dwarsliggers
werden ontzet en ;a:ls verwrongen
en verbogen werd.n. De ccrzaak
van het ongeluk kan nog niet wor
den vastgesteld, imidióos zun de
opruimingswerkza imhedc.i reeds
weer zover gevorderd, dat op het
baanvak AmsterdamAmersfoort
reeds hedenmorgen nog slechts
geringe vertraging optrad.
KONINGIN ELISABETH ZIEK.
Koningin Elisabeth, de Belgische
koningin-moeder, heeft tengevolge
van een ernstige griepaanval voor
de.komende dagen van alle offi
ciële bezigheden moeten afzien,
aldus is officieel te Brussel be
kend gemaakt.
BOERDERIJ UITGEBRAND
Gis'ermlddag ontstond brand in
een grote boerderij te Escharen,
bij Grave. Binnen een half uur
waren woonhuis en schuur tot de
grond toe vernield. De brandweer
uit Grave kon niets doen, daar
gene water aanwezig was. Twaalf
personen zijn dakloos. Bijna de
gehel inboedel en enkele stuks
vee gingen verloren.
VERLItZEN IN INDONESIË
De regerig maakt bekend, dat
tot haar leedwezen de volgende
verliezen in Indonesië zijn gerap
porteerd: Gesneuveld in de perio
de van 4 Mei 1949 tot en met 29
Mei 1949: 17 militairen van de
Koninklijke Landmacht
GARRÏ DAVIS DREIGT
Garry Da vis, de eigengedoopte
wereldburger, die zijn Amerikaan
se paspoort verscheurde, heeft ge
dreigd in hongerstaking te gaan,
indien hij volgende week niet zon
der pas in België wordt toegelaten
Davies wil de proefverkiezing die
te Nivelles zal worden gehouden,
om de openbare mening over een
wereldregering te peilen, bijwonen
llfetól
„TROOPING THE COLOUR" PAR ADE IN LONDEN Ongeveer een half millioen mensen hebben het
schitterende schouwspel gadegesla gen, dat de „Trooping the Colour" ceremonie (wat het best is te ver
talen door „Groet de Vlag") bood. De' sprookjesachtige parade, die een genot was voor oog en oor,
werd gehouden ter gelegenheid van de 53ste verjaardag van koning George. De koninklijke familie
met enige gasten, sloegen de parade van het balkon van het Buckingham Palace af. gade (links).
Tweede van links staat koningin Elizabeth, geheel rechts prinses M argareth Rose, en 'derde van rechts
koningin Mary. Prinses Elizabeth was haar vader tezamen met de hertog van Gloucester te paard
achter de open koets, waarin de koning zich naar de parade begaf, gevolgd.
De veertienduizend stakende
Westberlijnse spoormannen
zullen in het begin van de
week stemmen over al dan niet
hervatten van het werk. DR
besluit is genomen op een
stormachtige vergadering van
achthonderd stakersvertegen
woordigers welke Zondag in de
Britse sector werd gehouden.
"Ter hoogte van de Wassenaarse slag is gisteren de Duitse
kustvaarder „Klaus Bischoff" in nood geraakt. Het schip maakte
Zondagmorgen omstreeks 6 uur plotseling water. Het is een
nieuw schip, van de rederij Bornhofen uit Hamburg, dat zijn
tweede reis naar Rotterdam maakte. Volgens de stuurman van
het schip zou men hier te doen hebben met een constructiefout,
omdat het water niet van onder af in het schip, doch door een
der wanden binnendringt. Volgens deze zegsman is de kustvaar
der niet lekgestoten en zijn er geen andere ongelukken gebeurd.
Aan boord bevinden zich acht personen.
Het schip maakte direct slagzij.
De Scheveningse reddingboot „Ar-
thur" voer uit, doch hoefde geen
onmiddellijke hulp te verlenen. De
reddingsboot bleef in afwachting
bij het schip liggen. Ook de sleep
boot „Maas" voer uit. Deze werd
gecharterd om te trachten het
schip vlot te krijgen.
Vier opvarenden van de „Klaus
Bischoff" kwamen gistermorgen
om twintig over zeven met een
rubberboot aan wal om Neder
landse assistentie voor hun in
nood verkerende coaster in te roe
pen. Zij vertelden, dat de machine
defect was en het schip water
maakte.
De Duitse zeelui gingen met hun
rubberboot naar hun schip terug.
Om kwart over elf Zondagmorgen
werd de Klaus vastgemaakt en
kort daarop begon de sleep naar
de Nieuwe Waterweg.
„Het valt niet mee" zo zei de
kapitein van de Maas.
De Duitser maakt zware slagzij
naar bakboord en zijn lading ko-
lenslam is door het water gaan
werken en verschuiven. Hard va
ren kunnen we niet, want dan
schuift-ie dwars op de golven. We
krijgen hem waarschijnlijk wel
binnen. De machinist van de
Klaus Bischoff is bij ons aan, boord
De kapitein en twee anderen zijn
op hun eigen schip gebleven. De
rest zit op de „Arthur".
De schipper van de Arthur meldt
dat hij voor alle veiligheid in de
buurt blijft. Deskundigen verkla
ren, dat de sleeper er een hard
karwei aan zal hebben, vooral, om
dat er meer wind opsteekt. De gol
ven slaan 9ver het dek van de
coaster, die'als een onwillige hond
in de trossen hangt. Om twaalf
uur in de middag werd windkracht
drie tot vier gemeld. Bij hardere
wind maakt de coaster een kwade
kans om aan de grond te slaan.
Te Hoek van Holland wordt al
les ln gereedheid gebracht om de'
Klaus Bischoff met behulp van
bergingsvaartuigen veilig voor de
wal te krijgen. Bij Noordwesten
wind vaart de „Maas" met zijn
sleep koers Zuidwest.
De coaster was op de terugweg
van Rotterdam naar Hamburg.
„Waterman"
wordt verwacht
Het troepentransportschip „Wa
terman" dat op 27 Mei j.1. de ha
ven van Tandjong Priok verliet,
is het eerste schip dat sedert de
hervatting der repatrieëring ge
sloten onderdelen naar Nederland
vervoert.
De Waterman wordt onvoor
ziene omstandigheden voorbehou
den omstreeks 19 Juni a.s. te
Rotterdam verwacht.
De repatrieërenden worden op
de dag van deb&rcatie naar hei
voor hen opgegeven adres ver
voerd.
De organisatie van de ontsche
ping en het vervoer is zo omvang
rijk, dat elke inbreuk hierop on
vermijdelijk vertraging veroor
zaakt, zo deelt de legervoorlich-
tlngsdienst ons mede. Om deze re
den kunnen familieleden en vrien
den niet worden, toegelaten tot t
debarcatieterrein en kunnen zij
ook niet in gelegenheid worden
gesteld de repatrieërenden met
eigen vervoermiddelen af te halen
Verzoeken tot toelating of aan
bod van eigen vervoer moeten der
halve in het belang van alle repa
trieërenden worden afgewezen.
1 De dag tevoren had de Ameri
kaanse commandant géneraal
l'rank Howley, mede namens zijn
twee Westerse collega's, er bij de
stakers op aangedrongen het aan
bod van de spoorwegdirectie tot
betaling van zestig procent van t
loon in Westmarken te accepteren,
onder de belofte, dat nog vijftien
procent van het loon door het
Westelijk gemeentebestuur naar 'n
koers van een tegen een in West
marken zou worden omgezet. How
ley noemde in zijn schrijven het
aanbod van de spoorwegdirectie
„billijk".
j Op de vergadering Van Zondag
vferd door de afgevaardigden op
allt referenties aan de Sowjets en
de spoorwegdirectie met gejoel ge
reageerd. Vele sprekers zeiden.dat
de Westelijke commandanten geen
waarborg hadden gegeven tegen
eventuele represaillemaatregelen
v,an de spoorwegdirectie.
Er werd een resolutie aangeno
men, waarin aan de Westelijke ge
allieerden garantie werd gevraagd
dat:
;1. De spoormannen uit de Wes-
téiijke sector voortaan alleen op
stations en treinen in de Weste
lijke sector tewerk gesteld zouden
NEDERLANDSE SOLDATEN HAM
STEREN PISANGS IN SABANG
Militairen, die kort geleden uit
Nederland waren vertrokken, maak
ten in Sabang voor het eerst ken
nis met het Indonesische land
schap. Soldaat Piet Veldhuis van
6-7 R.I. is kennelijk in de veron
derstelling, dat er alleen op Sa-
bang pisangs zijn te krijgen. Hij
heeft tenminste een behoorlijke
voorraad ingeslagen.
worden
2. De spoormannen uit de Oos
telijke sector en zone, die aan de
staking deelnemen, ook alleen in
het Westen van Berlijn tewerk ge
steld zullen worden;
3. Alle gearresteerde stakerster
stond zullen worden vrijgelaten;
4. Alle ontslagen leden van de
UGO (Westelijke vakbond) weer
aangenomen zullen worden;
5. Een speciaal Westelijk spoor
wegpolitiecorps wordt gevormd en
de onder Sowjetcontrole slaande
spoorwegpolitie uit de Westelijke
sector verwijderd zullen worden.
Toen bleek, dat men het niet
eens kon worden over de compro
misvoorstellen van Howley, werd
met overweldigende meerderheid
besloten tot het organiseren van
een stemming.
STAKINGEN IN ENGELAND
NADEREN EINDE
De havenarbeiders van Liverpool
hebben met 50 stemmen tegen, be
sloten Maandag het werk te her
vatten. De staking heef 16 dagen
geduurd.
Het locomotiefpersoneel van het
depot Hujl heeft eveneens beslo
ten volgende week Zondag nor
maal door te werken.
Hel verzet tegen
de ontmanteling
De Britse regionale commissaris
voor Noordrijn-Westfalen, gene-
raal-majoor Bishop, heeft Zondag
zijn ernstige waarschuwing van
Vrijdag j.1. inzake tegenwerking
van de ontmanteling van vier fa
brieken .voor synthetische stoffen
in het Ruhrgebied herhaald in 'n
toespraak in het Duits, welke door
alle zenders in Noord West Duits
land is uitgezonden. Hij kondigde
aan, dat de ontmantelingswerk
zaamheden aan de 4 fabrieken in
kwestie Maandag zouden begin
nen.
In de nacht van Zaterdag op
Zondag is het op 1600 m boven de
zeespiegel gelegen bergdorp Selva
aan de Oostelijke xand van de O
beralpas in het kanton Graubuen
den, geheel afgebrand. De brand
ontstond in de late avond in een
van de vijftien woonhuizen van
het dorp. Het vuur werd zodanig
door de krachtige wind aangewuk
kerd, dat reeds na een half uur
het gehele dorp in lichterlaaie
stond, de kerk en een twintigtal
stallen inbegrepen. De uit hun
slaap opgeschrikte bewoners kon
den slechts het vege lijf redden.
Van de ongeveer honderdvijftig
inwoners bekwam niemand letsel
doch al hun have en vee werd een
prooi der vlammen.
Landsbelang
Nu de heer Van Maarsseveen
het ministerie van Binnenlands#
Zaken heeft verwisseld met dat
van Overzeese gebiedsdelen, en
het eerstgenoemde ministerie duf
weer vacant is, zal menigeen mei
grote belangstelling uitzien naar
de wijze waarop ln deze vacature
zal worden voorzien. We hebben al
vast een voorproefje gehad van de
wijze waarop het spel gespeeld
zal worden. Van bepaalde Katho
lieke zijde werd gesuggereerd, dat
de heer ln 't Veld een kans zou
maken om tot dit belangrijke
ambt geroepen te worden en zlet
prompt komt er. evenals ven Ka
tholieke ïijde, in De V
een fel verweer tegen.
Niet om de persoon van dc neer
In 't Veld. Maar omdat Binnen
landse Zaken eén ministerie is daf
van Katholieke zijde ten zeerste
wordt geambieerd. Zoals ook Over
zeese gebiedsdelen klaarblijkelijk
van dezelfde zijde werd begeerd,
sedert het aftreden van Minister
Jonkman. We kunnen niet zeggen
dat wat er na die tijd gebeurd is
ons bijzondere voldoening schenkt
Maar 'dat ter zijde.
Is he' eigenlijk niet treurig, dat
men reeds voor er nog maar snra
ke is van de aanwijzing van een
persoon', tam tan: maakt en dez,#
zetel als he' ware voor zich op
eist, allee omdat men over het
groots'e aantal beschik:? Er is
misschien een tijd geweest. dat
men zich de weelde kon veroorlo
ven. om niet de bekwaamste man
nen uit he* land uit te zoeken om
deze te olaa'sen op belangrijk#
posities. Dat was in het grijze ver
leden, toen he' leven zo genoege-
lijk voortrolde en er weinig re *-er
knoeien viel Die tijd Is voor*8'
Wie thans regeren, hebben :r be
seffen. dat ze bij elke verkeerde
handeling brokken kunnen maken
die voor het gehele volk de meQst
ernstige gevolgen kunnen hebben
En de poli* lek# parijen. die de
regering vormen, zullen zich be
wust diener. te worden, da' ge
kibbel over een bepaalde
'ersze'el. ui'slul'enrt oo gro"^ v.
hun aantal ongeoorloofd Is. Tn Ne
derland moeten de bekwaams'#
personen ou die posi ies komen,
die in het belang var: het land
Wij willen hiermee niet beweren,
dat de heer In 't.Veld deze per
soon zou zijn. HU heef' aan we
deropbouw gefoond. dat hij be
paalde talenten heeft. Het is mo
gelijk. da* hij als minister van bln
nenlandse zaken die niet benut
Indieen de Katholieken op grond
van ervaringen die zij met hem
hebben opgedaan, menen, dat hij
niet de rechte man is op dl#
plaa's. hebben ze niet alleen het
recht om me hun bezwaren re ko
men. Ze hebben zelfs de dure
plicht. En wij zullen de laats'en
zijn om hen dit kwalijk te nemen
Het is echter onduldbaar, dat de
KVP de belangrijkste posities 'n
het landbestel voor zich opeist,
uitslui'end op de motivering, dat
ze daar als grootste parij het
recht op heeft. We wachten de
gang van zaken met belangs'elling
af. En vooral zUn we nieuwsgierig
naar de houding, die de sociaal
democraten inzake de min'.sterwis
seling zullen aannemen. Het is
ons in die hoek wel eens iets te
rustig. Een fris en krachtig geluid
in zulke belangrijke aangelegen
heden zou de politieke atmosfeer
in Nederalnd, die een bedenke
lijke mufheid vertoont kunnen zui
veren. En een gezuiverde atmos-
fees is goed voor het gehele vok.
v.. Z.