M> GOED ONDERWIJS IS ALTIJD CULTUUROVERDRACHT ijnheer de Burgemeester.... Over de grens Moeilijkheden in hel Oosten Hoe een Scenario geschreven wordt door Don Hartman Telefoongids en,,, atlas Abonneert U op dit blad DE MOEILIJKHEDEN voor Rus. land zijn in de laatste maanden niet gering. Terwijl Wisjlnsky in Parijs met Acheson Bevin en Schu mann een heftige 'strijd voert en belde partijen de grootst mogelij ke voordelen trachten te behalen, komen berichten binnen over moei lijkheden in Rusland zelf, waar opnieuw een groot aantal leden uit de communistische partij zou zijn gesloten. Het is uiteraard heel moeilijk om zich een idee te vor men van de aard en de omvang van die moeilijkheden, evenals men moeilijk kan controleren, wel ke waarheden er zitten in de be wering. dat tal van rebellistlsche elementen de Baltische landen. Polen en een deel der Oekraine on veilig zouden maken en het land terroriseren. In Oost-Duitsland is de instem ming met het Russische regiem lang niet algemeen. Ook dat ach ten we geen betrouwbare graad meter. Een bezet land is het in de regel niet eens met de methoden van de bezetter. Maar hoe staat het met Hongarije. Bulgarije. Roe menië? Om van Joegoslavië maar n'et te spreken. Of moeten we misschien wel over Joegoslavië §preken waar Tlto zich nog maar steeds weet te hand haven. ondanks verschillende in triges, die vanuit Rusland tegen hem worden ondernomen. Want de moeilijkheden zijn juist met Tlto begonnen. Tito die weigerde nog langer naar de pijpen van Rusland te dansen en een zelfstan dige Joegoslavische communisti sche politiek wilde voeren. En zoiets paste niet in het Rus sische kader. Want wel is steeds 't P"rool dat alle volken die onder Russische invloed s aan. broeders moeten zMn. maar daarbij voor o^en worden gehouden dat de Rus »*>-- "-^or^echt vanzelfsprekend voor zich opeist, T<~en dat Tito niet langer smaakte en hij voor Joegoslavië een beter pl0kje, wat meer in het Zonne-je wilde hebben volgden natuurlijk de gewone beschuldigingen van Tv 'ski'sme e.d. Tot op zekere hoogte kon Joego sl^vlë maling hebben aan deze be schuldigingen. De Russische troe pen stonden buiten de grenzen en een oorlog tegen Joegoslavië zal Rusland zich ntet willen veroorlo ven. Misschien ook niet kunnen Veroorloven. Het geval Tito staat onomstote lijk vast. Welk drama ligt er ech ter verborgen achter de Griekse generaal Markos? En wat achter de Bulgaar Dimitrof. die naar het sebHnt in Rusland vertoeft voor 'n tfekte waarvan men vorige week berichtte, dat hij was overleden? We kunnen er slechts naar gissen En aan gissingen wagen we ons n'°t. graag. Meer houvast biPden ons echter d° berichten uit Hongarije. Hei F^nv^-se blad .f'zabad Nep" pu b"eeerde een artikel, waarin werd v^kondltrd, dat Trotskistische af wijkingen van he' Marxistische Le n'Hsme onvermüdelllk lelden tot v°*M*aad en spionnae-e voor buiten landse vijanden. Alle uitlatingen van nationaal chauvinisme moe ten uitgeroeid worden aldus het blad. En tegelijkertijd wordt dan 't ©nfslag bekend gemaak van de communistische minis er van bui tenlandse zaken, lid van het Po litbureau Laszlo Raik en een aan tal andere communistische func. tiorinarissen die met hem in nauw ve-band stonden. Deze Rajk, een van de meest be kende figuren in Hongarije, wilde veer Hongarije hetzelfde, wat Tito w'lde voor Joegoslavië. Een iets beter plekje in de zon. En aangezien Rusland daar niet voor voelt, moet Rajk wijken. En daar Rusland in Honagrije meer -e vertellen heeft dan in JoegoslaviS. bukt de Hongaarse communistis- fische partij en Rajk wordt uitge stoten. Niet omdat hij geen goed communist zou zijn maar omdat h'i de Hongaarse belangen hoger wilde stellen en leest u dit voor al aandacht'g niet dan de in'er n? ionale, maar dan de Russische. 7o zijn er in het Oosten onge.- twljfeld moe'"'*" ~Jen. Moeilijkhe den van veel ernsiger aard, dan tmen oppervlakkig zou denken. Er is ons zo veel schoons verteld over de volksdemocratie, dat men het bijna was gaan geioven. Terwijl 't niet anders kon, of de tegenstellin gen moesten vroeger of later ko men. Het nationaal gevoel van de Hongaren, de Bulgaren, de Joego- slaven de Polen, de Balten, de Oost-Duitsers, de Tsjechen is door de instelling van de volksdemo cratie niet verdwenen. Een poos lang gaat het uitvoeren van be velen uit Rusland goed. maar dan komen onherroepelijk de reacties op. Bij de communisten in die lan den zelf! We geloven niet, dat Rus land aan deze moeilijkheden zal bezwijken. We verlangen het ook niet. Ondanks onze bezwaren te gen het communisme zien wij op het ogenblik voor Rusland geen ander stelsel mogelijk. Al deze vérschijnselen zijn ech ter een duidelijke aanwijzing, dat het Oostelijk blok ook door grote inwendige tegenstellingen wordt beroerd en nog geenszins eefi eens gezinde macht is. Al wordt het ons dan ook wel eens voorgehouden. DODE BIJ KERMIS- VECBTPARTIJ. Zondagnacht ontstond op de ker mis te Ruischerbrug twist over po litieke zaken tussen J. K. uit Gro ningen en J J. uit Kolham. Tijdens deze twist greep J. zijn dolk en stak K. hiermede in de hartstreek. Het slachtoffer is bij na onmiddellijk overleden. VROUW TIJDENS RAMEN- LAPPEN NAAR BENEDEN GESTORT. Een 23-jarige vrouw, die de keu ken ramen op de le etage van haar woning ln de Govert Flinck straat te Amsterdam stond te lap pen, geraakte met een van haar benen in de voor de vensterbank gespannen waslijnen verward en viel naar beneden. Zij is aan de opgelopen verwondingen overle den. Haar echtgenoot, die in de keuken stond en het ongeluk zag gebeuren, kon haar niet meer grriJ pen. VERTREK „GROTE BEER" Het troepenschip ..Grote' Beern zal Woensdag 22 Juni met deta chementen van het Kon. Ned. Ind. Leger, de Koninklijke Mar. en de Koninklijke Landmacht uit Amsterdam naar Indonesiëëë ver trekken. Dit artikel is geschreven door een der meest op de voorgrohd tredende talenten die Hollywood bezit. Wij ne men hiermede een aanvang met het plaatsen va>n een serie artikelen geschreven door beroemde regisseurs, producers en filmsterren. Op de aarde wonen welgeteld ttoee milliard mensenwaarvan er wekelijks tweehonderd millioen nara de bioscoop gaan. Geen auteur kan een ruimer pu bliek bereiken en het valt dan ook niet te verwonderen dat zovelen scenarioschrijver willen worden. Dagelijks stelt men mij de vraag ..Hoe wordt men eigenlijk scena rioschrijver? Wat moet men ken nen voor dit beroep? Hoe bent u er zelf in geslaagd?" Wel, ik wil niemand ontmoedi gen. Scenarioschrijven is een be roep als ieder ander en zelfs een zeer mooi beroep. Ervaringen zijn altijd leerzaam, voor wie er ten minste lering uit wil trekken en daarom zal ik hieronder een en ander uit mijn loopbaan vertellen Wat ik als filmregisseur en prodti eer verrichtte, laat ik hier natuur lijk buiten beschouwing. Allereerst wat verstaat men in Hollywood onder ..scenario"? 1. De meest nauwkeurige, ernstig bestudeerde en correct gestelde vorm van de geschreven inhoud. 2. De dialogen en beschrijvingen moeten er een harmonische plaats in bekleden. 3. De geschiedenis mag gerust feiten verhalen die zich in alle hoe ken van de wereld afspelen, maar de scenarioschrijver moet zich steeds bewust blijven van de gren zen der mogelijkheden van de ca mera. 4. Het scenario is de grondslag van een ontspanningsmiddel voor volkeren van allerlei landen en ge aardheden, dus er moet rekening gehouden worden met het cultu reel neil van die verschillende groepen. Het. cponario is de be<-5- film en bijna de belangrijkste fac tor in het productieproces. Daar om moeten scenarioschrijvers het gehele filmbedrijf kennen. En hier volgt mijn eigen geschie den's. Aanvankelijk verdiende ik mijn brood met zingen ln 'n ob scuur zaaltje. Doch hier kreeg ik weldra genoeg van en ik vertrok naar Brooklyn waar ik als zanger optrad in een bioscoop. De begreep echter spoedig dat dit beroep meer van tijdelijke aard kon zijn en daarom besloot ik acteur te wor den. Na twee seizoenen in Texas en een tournee met het avant- garde theater van Richard Boles- lawsky moest ik weer naar iets an ders uitzien om mijn honger te kunnen stillen. Kort daarop werd 'k directeur van vacanfciekamnen. die verspreid lagen tussen New York en Pennsylvanië. Uit zakelijk oogpunt gezien was dit baantje allesbehalve schitte rend. Maar ik kon enorm vëel doen om massa's mensen te amu seren en dat maakte het aantrek kelijk. Zo hield ik me vooral be zig met het voorbereiden van to neelvoorstellingen het zoeken naar nieuwe talenten en ook het zelf deelnemen aan toneel, en an dere voorstellingen, die 's avonds ?n het kamn plaats vonden. Dat was ons enig verdedigingsmiddel tegen de verveling en we maakten er dankbaar gebruik van. Weldra had ik een vast program ma opgesteld. Maandag: dans- i avond afgewisseld met zang er voordracht. Dinsdag: verzameling door C. J. Rol J)c school is in onze samenleving een noodzakelijkheid. Immers het is niet zo, dat het kind zichzelf, spontaan, zodanig zou kunnen ontwikkelen, dat het zich in de samenleving goed kan handhaven. Geestelijke vooruitgang is essentieel vorming, overneming door het individu van wat de mensheid in haar historie en traditie verworven en ontvangen heeft. Neem byv. het schrijven en dus ook het lezen. Met 26 lettertekens zijn we in staat onze gedachten, van de eenvoudigste tot de meest gecompliceerde, op papier aan anderen mee te delen. Wat een enorme v.nding! Kijk naar ons Arabisch-Indisch cijfersysteem, waarin de waarde der cijfers door hun plaats bepaald wordt. Niemand van ons zou in staat zijn de „staartdeling" zelf te ontdekken. Zo zyn er uiterst geniale vondsten, die we nooit ondekt zouden hebben, maar die ieder mens geleerd kunnen worden te hanteren. Denk bijv. aan meetkundige en technische formules of om dichter bij huis te blijven aan atlassen, grafieken, telefoongidsen en niet te vergeten ons spoorboekje. Onderwijsvernieuwing betekent besinning op de opdracht, die de school heeft. Zij heeft de opdracht het kind te vormen, opdat het aan onze cultuur kan deelnemen. De onderwijsvera'euwmg legt ons steeds de vraag voor: „Zijn we op de goede weg? Geven we «reen stenen voor brood?". jvog een enkel voorbeeld uit vele en dan stappen we voorlopig van de intellectuele vorming van de menselijke geest af. Niemand zal er aan denken een telefoongids geheel of gedeeltelijk uit het hoofd te le ren. Dit is te dol. Wie het a, b, c kent. kan elke telefoongids, hoe dik deze ook is, beheersen. Met een simpel ordeningsmiddel als het a, b. c heeft men een turf van een telefoongids volkomen in zijn macht. „Hoe zit dat met onze atlassen? Zijn we hier niet aardig op weg ons doel voorbij te schieten?" Wat is een atlas eigenlijk? Een at las is ook een ordeningsmiddel, een boek met kaarten, waardoor de we reldbol op overzichtelijke wijze kan v/orden beheerst. Een goede atlas heeft achterin een register met hon derden namen. Op eenvoudige wijze Is een kind met behulp van dit re gister in staat een onbekende plaats, berg of rivier ergens ter wereld op te zoeken, terwijl bovendien kleu ren, lijnen en tekens zonder woor den. bijzonderheden van de omge ving van het gevondene kunnen ver tellen. Het kind moet de atlas als orde ningsmiddel leren hanteren en leren lezen. Evenzo wandel- en fietskaar ten. maar ook bijv. de plattegrond van de stad Rotterdam. Het is heui zo'n gekke' opgaaf niet voor een 12- iarige jongen of meisje in Koog oi Zaandijk eens na te gaan met welks trein je moet vertrekken om om 1 uur op het Blljdorpplein ln Rotter dam te zijn. Aardrijkskunde verkeerd toegepast rf:> "We gaan weer terug naar onze at- '^lassen. Wanneer we op school zeei eenvoudige atlassen gebruiken waar alleen op staat datgene wat moet worden geleerd, dan zijn we op de verkeerde weg. Dit zijn ste nen voor brood. Het kind moet op school de beschikking hebben over een flinke atlas, waar behoorlijk wat op staat met achterin een register. Daarnaast behoort een werkatla* „EVERY GIRL SHOULD BE MARRIED Cary Gramt en Betsy Drake in de RKO Radio Film rond het kampvuur en het opvoe ren van „geïmproviseerde num mers", die we reeds sedert weken voorbereid hadden. Woensdag: concert. Donderdag: voorlezing uit de grote klassieken. Vrijdag: tra gedie. Zaterdag: muzikale come- die. Zondag: een show van meer dan drie uur. Wanneer het pu bliek ook maar enige tekenen van verveling liet blijken gooiden we hen gewoon met kleren en al in 't zwembad. Acht Jaar lang deed ik dit werk. Jonge beginnelingen als Dos Hart Danny Kaye. Phil Sllver, Sid Cae sar, Mischa Auer John Garfield .en Elia Kazon namen aan onze opvoeringen deel. Toch was mijn hart steeds bij het toneel gebleven. In 1929 bevond ik me weer op Broadway. Ik vertolkte de rol van de Jonge Andy Hardy in „Skid- ding". Dat stuk heeft me in elk geval veel geleerd: toen het van de aanplakzuilen verdween, leen de ik wat geld en vertrok naar Hol lywood. Mijn besluit stond vast: ik zou scenario-schrijver worden. Mijn leertijd bracht ik door bij Frank Butler toen nog scenario schrijver. die'later echter een ge vierd producer zou worden. Hij was een uitstekend en geduldig le raar en ik heb veel aan hem te met een verzameischrift om plaatsje^ etc. in te plakken. Wanneer we thuis iets van het vak aardrijkskunde merken, dan is het meestal het leren van plaatsen, bergen, rivieren, zeeën etc. Nu is dit juist 'n minder b e l a n gr ij te onderdeel van 't zo belangrijke vak aardrijkskunde. Het begrijpen en leren hanteren van aardrijkskundige termen, is moeilijker maar van veel meer betekenis. Natuurlijk zullen er plaatsen, ri vieren etc. geleerd moeten worden, maar het heeft niet de minste zin veel namen te leren. Oh. ja de kin deren leren het makkelijk en vlug, maarals deze stof niet geregeld wordt gerepeteerd, dan vergeten ze het even makkelijk en even vlug. Daarvoor is de tijd te kostbaar, h.ohnstamm zegt ergens: „Maar al te makkelijk wordt dit kinderlijk vermogen, om gemakkelijk te memoriseren (nit het hoofd te leren), op on verantwoordelijke wijze geëx ploiteerd ,.ten bate" van din gen, die noch voor de geest, noch voor het hart werkelijke waarde hebben. Goed onderwijs is alt^d cultuur-overdracht door het geven van inzichten en het gebruik van ordenings- en beheersingsmethoden van het denken". Wat denkt U van het volgende: Opdracht. De Zuiderkruis is te 8uez, de Duivendijk is te Vancou- ver, de Edam is te Bal timore, de Ce ram is te Durban. (Uit de scheepstijdingen in de krant van 13 Juni). Zoek met behulp van het register op waar deze plaatsen lig gen en schrijf op wat de kaart in Je atlasje te vertellen heeft. Let wei het is heus niet de be doeling dat het kind nu deze plaat sen en alle3 wat er bij gehaald wordt, leert. Het zoeken en het le» zen der kaart, daar gaat het om. Het verschil tussen de oude en de nieuwe school zit onder meer hier in, dat de nieuwe, school zich bewust is dat het aantal „weetjes" beperkt moet worden, maar dat in de eerste plaats het ontwikkelen van functies, de vorming van de geest, met andere middelen en meer kans op succes ter hand genomen moet worden. Er zal heel wat leerstof aan de orde komen, met geen andere be doeling dan deze vorming een kans te geven, terwjjl het van weinig of geen belang is, dat deze leerstof onthouden wordt. De leskern Wij laten veel dingen leren, be langrijke en onbelangrijke dingen. Hier schuilt een groot gevaar in! Bij het overhoren en vooral die kleine „weetjes" laten zich zo ge- danken. Zonder dat ik het mij zelf goed bewust was. leerde hij mij het hele beroep kennen. Maar dat ik zelf nog eens producer zou worden, durfde ik toen zeker niet dromen. En toch is dat waarheid gewor den. Every Girl Should Be Mar- ried. met de sten-en Franchot Tone Betsy Drake en Cary Grant is ..mijn film". Dat klinkt misschien wel verwaand, maar toch heb ik de indruk dat ik een hele stap vooruit ben gekomen sindt de tijd dat lk in de vacantiekampen ver bleef. makkelijk overhoren en beoordelen' eisen we zowel van de belangrijk* als van de onbelangrijke dingen een] prestatie van 100%. Het kind leerll de belangrijke en onbelangrijk^ dingen even goed of even slecht en vergeet beide ook weer even vlotJ als ze niet steeds herhaald worden] Reeds in de hoogste klassen van de lagere school moeten we de kinJ deren leren belangrijke en mlnde^ belangrijke zaken te scheiden. Van een geschiedenisles, die geleerd moet worden, zal eerst onder lei ding een leskern gemaakt moeten worden. Deze leskern moet er ste vig inzitten, en bjj het overhoren zal de beoordeling van de leskern het zwaarste wegen. Later zullen za zelf een leskern uit een stuk stof moeten samenstellen. Dit is vorW mend onderwijs. Wie hiermede niet vertrouwd is, leert het niet in een dag. Ook hier spreekt routine een woordje mee Het vervolgonderwijs en speciaal het middelbaar onder wijs, zal' er dankbaar voor zijn, We zouden op deze wijze nog me* nig artikel kunnen schrijven, maar ,.De Typhoon" geeft haar kolom men niet voor een schriftelijke cur sus in les geven. Bovendien heeft de menselijke geest,, behalve hel kennisaspect nog andere belangrijk ke aspecten. Ik denk aan de sociale, de morele en de aesthetische vor ming. Ook hier is van cultuurover dracht sprake. Deze drie punten komen aan de orde. wanneer wa orts bezig houden met de opvoed kundige vragen, die de onderwijs vernieuwing opwerpt. In de prak tijk van het school leven zijn on derwijs en opvoeding niet te schei den. Wel kan het zijn, dat het ene een grotere plaats inneemt, dan hel a. "ere. In een artikelenserie evenwel is uet noodzakelijk om de onderv.-ijj en opvoedingsvragen afzonderlijk te behandelen. Voor ik evenwel hiertoe overga, wil ik in het vol gende artikel Uw aandacht vragen voor een belangrijk rapport, „Het rassenconflict in de opvoeding in Tndcmesië" BRAND IN HUT ,.K KICMS»\VALD Er hangt een dikke rook over de bossen in het gebied ten Wes ten van Kleef tussen de grensdor pen Kranenburg en Frasselt. Het Relchswald brandt weer. Om het vele houtafval, dat tengevolge van de houtkap een dikte van on geveer een halve meter kreeg, op te ruimen, is er moedwillig in brand gestoken. Aangenomen wordt, dat men daarbij onvoldoen de veiligheidsmaatregelen heeft getroffen, zodat de brand niet meer beheerst wordt. De vlam men zün thans m--'"""n naar de lage denneboss WOENSDAG 22 JUNI NA 12 U t Hilversum I, 301 m. - 12.00 Jo- han Jong, orgel: 12.38 Pianoduo: 13.00 Nieuws; 13.20 Metroploe-or- kest; 14.00 Gesproken portreten 14.15 Omroepkamerorkest. 15.00 Voor de zieken: 15.30 Jeugdir - zending: 1715 Orkest Ma lan do: 17 40 Adelaide Hall zingt: 18.00 Nieuws: 18.20 Gramofoonmuziek 18 30 Ned. Strijdkrachten. 19.00 Esperanto-uitzending; 19.15 Sil vestri-kwartet. 19.30 Voor de jeugd; 20.00 Nieuws; 20 05 Verkie kiezingsuitslagen in samenwer king met ..Het Vrije Volk", afge wisseld met gramofoonmuziek: 23 00 Nieuws: 23.15 Verk uitslagen Hilversum II. 415 m - 12.00 Uit de puszta. 12.33 Trio Fantasia: 13.00 Nieuws: 13.15 Orgelconcert: 14.00 Zendingsdag op Sandwijck: 15 00 Franse volksliederen: 15.30 Cellorecital; 16.00 Jeugduitzen ding; 17.30 De Zakapara's. 18.00 Koorzang. 18.30 Ensemble Lach- mann: 19.00 Nieuws: 19.30 Het actueel geluld: 20.00 Nieuws: 20.15 Verkizingsuitslagen, afgewisseld door het ensemble Selecta en gr. muziek. 23 00 Nieuws: 23.15 Verk. uitslagen, afgewisseld door het ensemble Selecta en gram.muziek 23.00 Nieuws: 23.15 Verk.uitslagen DONDERDAG 23 JUNI voor 12 u. Hilversum I. 301 m - 7.00 en 8.00 Nieuws: 9.00 Strijkorkest; 9.30 Soft en Sweet10 15 Arbeidsvita minen: 11.00 Lyra-trio; 11.30 Gr.- muziek. Hilversum II. 415 m - 7.00 en. 8.00 Nieuws. 7.15 en 8.15 Gramo- foonplaten: 9.05 Operamuziek; 9 40 Schoolradio: 10.15 Morgen dienst: 11.00 Radio-zeikenbezoek; 11.40 Schoolradio. door N. J. P SMITH Zuster Nora, uit op gegevens over burgemeester Poortmans onze Harry Tulleners) hoort van de melkboer van het dorp dat haar patiënt nog al een scheve schaats reed. Een weinig serieus mens, een slappeling 26. Na de terechtwijzing zag de Harre- laarder in, dat hij misschien wel wat te veel gezegd had tegen Nora. „Nee, u be- g. dat ik zo iets niet aan iedereen vat*» haastte hij zich te zeggen. „Maar K rijp wel, dat ik de zuster kan vei lt «u. en. U brengt .dat niet verder dat fit u U wel" Het was maar goed, dat er een nieuwe klant in de winkel kwam,-waardoor de zuster gemakkelijk aan het gesprek een eind kon maken en heen kon gaan. In korte tijd had zij van haar patiënt heel wat vreemde dingen gehoord bewerin gen, die geheel in strijd waren met haar eigen ervaring. Poortmans zou een slap peling zijneen vent zonder rugge- graat. Belachelijk gewoonweg. Zij hield niet van mensen zonder eigen wil en zij kwam nu tot de conclusie, dat zij dade lijk voor deze patiënt een bijzonder ge voel van sympathie had. Dat gevoel be droog haar niet; Nora had te veel men senkennis om niet dadelijk te kunnen vaststellen of zij met een persoonlijkheid te doen had. Al zou iedereen zeggen, dat haar patiënt een man zotter wilskracht was zij zou het tegendeel volhouden en het zou blijken, dat zij het b\j het rechte eind had ook. Waren zieke men sen niet altijd veel beter te observeren dan in hun gewone, dagelijkse doen Zij had haar eigen methode om te kun nen vaststellen, hoe het karakter was van de mensen, die door haar werden verpleegdzij deelde ze zelf in. En r.a een paar dagen had zij Poorlmans al ondergebracht in de „rubriek" aardige sympathieke mensen vriendelijk, voorkomend, krachtige persoonlijkheid Vooral in het laatste kon zij zich met geen mogelijkheid vergissen. De meeste zieken lieten zich graag zo lang mogelijk verwennen zij hielden zich veelal zie ker en hulpbehoeventder dan ze waren, enkel en alleen om nóg meer verwend te kunnen wordenHet waren juist de sterken, naar lichaam èn naar geest, die zich dadelijk er tegen verzetten, als een klein kind te worden geholpen Nee zuster, houdt u alstublieft m'n hoofd niet vast!Geeft u maar hier die kop. Ik kan nu zélf wel drinken Dat had Poortmans gezegd, toen zij hem behulp zaam wilde zijn en zij zélf van oordeel was, dat het alléén-drinken nog niet zou gaan. Er waren meer punten, die de zus ter de overtuiging hadden gegeven, dat haar patiënt ondanks de noodlottige ge volgen van het ongeluk over een sterke geest moest beschikken. Zij was er aan gewend, met patiënten om te gaan die gewend waren op hun wenken bediend te worden. Hij moest de gave bezitten, met een enkel woord een ander zijn wil op te leggen, zonder in een commando- toon te vervallenEen vriendelijk ver zoek was voor haar als een bevel voor haar, die immer prat ging op haar onaf hankelijkheid Misschien was dat wel de charme, die er voor de vrouwen van deze burge meester uitgingdie ook haar collega's er toe brachten belang te stellen in haar patiëntNatuurlijk de vrou wen waren er zelf de schuld van, dat de burgemeester zijn eigen huiselijke leven vergooideMaar als dat waar was, dan kon hij geen krachtige persoonlijk heid zijn dan had zij zich toch in hem vergistdan zou ze haar menir.g over déze patiënt moeten herzien „Wel Nora. heeft do melkboer Je wat Ben je wat wijzer gewor- verteld? den?" De oude vrouw kreeg tot haar ver wondering een stug antwoord. „Neen, kletspraatjes, moederdorpsverha len." O ja. dat was het natuurlijk praat jes, praatjes bediendenklets. Ze had er r.og door vergelen, naar meer zakelij ke dingen te vragen informaties te nemen, waarmede ze de man-zonder-ge heugen van dienst kon zijn... Kletsklets! Ze dacht nog eens aan de bijzondere mededelingen, die de melkboer had gedaan aan de geheim zinnigheid, waarmede hij zich ver over zijn toonbank heenboog om haar toe te fluisteren, dat de heer Poortmans óóit nog aan het hoofd van een geheime speelbank stondeen speelbank, dia door de justitie overal verboden was en waarvan hij, als burgemeester, toch wel moest weten, hoe gevaarlijk het was, zo'n bank toch In de gemeente toe te laten. Maar schatten moest hij er aai* verdienen Waar haalden de mer -en de praatjes vandaan! (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 3