Ikmaadef K.L.M.-Constellation „Roermond" nabij Bari in zee gestort KORT maar KRACHTIG 5" JAARGANG N" 1568 N.-HOLLANDSE PEES 19^5 VR1JDAG 24 JUNI 1949 Alle inzittenden, 33 personen, gedood Vlag halfstok Spijsolie op komst De omgekomen bemanning van de Roerm on< Ramp veroorzaakt door ontploffing in bagage-ruim? Afgelopen of zonneschijn Uitgave Stichting „De Vrije Alkmaarder"; Exploitatie N.V. Sprekend Papier, Alkmaar. Abonnementen ƒ0.30 per week 1.25 per maand 3.65 p. kwart, bij vooruitbetaling Advertenties 14 ct. per mm-, familieberich ten 18 ct Bij contract aanzienlijke korting Verantw. redacteur, J. t. Zoonen Bureau, Ridderstraat hoek Oudeqracht Tel K Ï200 34. i Nederlandse Luchtvaart opnieuw door ernstige ramp getroffen Opnieuw hangt de vlag op onze grote luchthaven Schiphol hall- stok. Weer heeft ons een zware slag onze luchtvaart getroffen. Uren van ondragelijke spanning hehben de mannen en vrouwen op SchiDhol dooreemaakt, toen de eerste berichten over de vliegtuig ramp in Italië doorkwamen. Het was Immers eerst nog niet zeker, dat het een Nederlands vliegtuig befrof. Met c+Hiicen van de uren nam echte- de zekerheid toe De consfellatfon ..Roermond" kwam niet. on tiid binden en ten c-tnffo irwam tH* u«hk het ontstol lende bericht, dnt. he* verongeluk, fe vl'eorftitpr ais een KLM-vHea+u'" was geïdentificeerd BHzonder tra gisch is wel dat de bestuurder was de zoon vnn de d|re«f»nr der KL*' Je heer wisman. wil buleen or>« oeenbUk stu*wil«'end en bele- ven H* Hlo In 7«t/»b^vaart- v aavpf w8is w" sneciaaT gaan cmw» gedachten U't naar de man vriort<? r»<*am onver brekelijk aan de KLM verbonden ls De Joegoslavische regerng heeft bij de regeringen van de Sovjet- Unie. de Verenigde Staten. Enge land en Frankrijk een protest in gediend tegen het verwerpen door de raad van ministers van buiten landse zaken van de Joegoslavi sche aanspraken op Oostenrijks grondgebied. De Britse minister van defensie, Albert Alexander, heeft in het par lement medegedeeld dat de Britse regering het noodzakelijk heeft be vonden nieuwe versterkingen naar Hongkong te zenden. In Washington brak een hevige brand uit. Eerst na verscheidene uren is de brandweer er in ge slaagd de brand, die verscheidene huizen, winkels, restaurants jacht clubs en opslagplaatsen van de Amerikaanse regering in de as heeft gelegd,m eesler te worden. De schade is aanzienlijk. De vrouw van de kortelings uit Amerika uitgeweken Gerhard Eis. ler ,is thans via Londen op weg naar Warschau, vanwaar zij zich bij haar man die zich in de Sov jetzone van Duitsland bevindt, zal voegen. Zij werd op korte termijn uit de V S gewezen. Bagage van haar en haar echtgenoot zal la ter per boot volgen. Opnieuw is de KiM door *cn ernstige ramp getroffen. Gis termorgen om 10 uur is n.L de Constellatioir PH-TER „Roer mond", komende uit Indonesië, op de route tussen Cairo en Amsterdam nabij Bari, in Italië verongelukt en vanaf een hoogte van 5000 meter in zee gestort. Volgens de tot dusver ontvangen berichten zijn alle Inzit tenden van het vli-gtuig. in totaal 33 personen, omgekomen Onder hen bevindt zich de gezagvoerder Plesman. zoon van de KLM directeur. De Roermond zou, volgens 't tijd schema om 2.45 gistermiddag op Schiphol aankomen. Op Schiphol bevonden zich omstreeks die tijd verscheidene familieleden en be kenden om de passagiers af te halen. Om vier uur werd de wachtende familieleden van de passagiers meegedeeld, dat bij het naderen van de Italiaanse kust zich aan boord van *t vlieg tuig een- otploffing had voorge daan en dat het bestel terstond daarna bij de kust in zee was ge stort. Op Schiphol had men sinds de ochtend geen contact met de Roermond gehad. Men beschouw de dit als een verontrustend ver schijnsel. Toen later Reuter door gaf, dat bij Bari een niet geiden tliiceerd vliegtuig was neerge stort, steeg de ongerustheid tot een hoogtepunt. De situatie op Schiphol werd uiterst onoverzich telijk. vooral toen bekend werd. dat dr. Slotboom, de KLM-arts od Schiphol, met een extra vlieg tuig naar Bari zou vertrekken Zekerheid omtrent de ramp had men toen nog niet. Pas laat in de middag werd officieel bekend gemaakt, dat het verongelukte vliegtuig inderdaad het KLM toe stel Roermond was. De verslagen heid was natuurlijk groot „VLAMMEN EN ROOK" Volgens ooggetuigen maakte het toestel een bulteling en brak het in de lucht. Vlammen en rook kwamen uit de lomp en de motoren van het vliegtuig voordat het in zee viel op ongeveer anderhalve kilome ter afstand van de kust. Een ooggetuige vertelde Reuter het volgende: „Het speelde zich alles zo ont zettend snel af. het ene ogenblik zagen wij hoe het toestel rustig noor het luchtruim gleed en schi» terde in het zonlicht. Plotseling scheen het in moeilijkheden te verkeren en koerste naar zee. Toen brak het roer a. en slóeg de reusachtige machine 'twee keer over de kop en viel in zee. Dit alles gebeurde in een paar seconden". FONTEIN VAN WATER Men tast over de oorzaak van de ramp nog jn het duister Het toestel schijnt boven Bari storing gekregen te hebben. Het stortte neer en zonk onmiddellijk 30 me ter diep. op 2 kilometer afstand TELEGRAM EX-PO-GE. De Ned. Ver. van Ex-politieke Ge vangenen heeft een telegram ge zonden aan de minister-president de minister van sociale zaken en aan de Tweede Kamer, waarin zij verklaart: met ontsteltenis te hebben ken nis genomen van het feit dat op last van de regering de missie tot opsporing is of wordt stopgezet. ZU is van mening dat deze stop zetting herroepen dient te worden gezien het feit dat een zeer groot aantal opsporingen nu niet meer kan worden gedaan. Slag om de woningbouw Het 83-jarige democratische lid van het Amerikaanse Huis van Af gevaardigden, Adolp Sabath, ver tegenwoordiger van de staat Illi nois geraakte in twist met zijn 69 jarige democratische collega uit Georgia. Laatstgenoemde ontstak dermate in toorn, dat hij op een gegeven ogenblik het geachte lid uit Illinois een klap op de mond gaf en diens bril afsloeg. Deze aan val werd door Saabth beantwoord met het plaatsen van een rechtse en een linkse hoek op het gezicht van Cox, waarna andere afgevaar digden er in slaagden de strijden den te scheiden. De oorzaak van de twist van een dispuut over de vraag, of de 83- jarige afgevaardigde zijn 69-jarl- ge collega al dan niet spreektijd zou verlenen bij het debat over het wetsonwerp betreffende de wo ningbouw. van de vuurtoren van San Catal do. Onmiddellijk vo^en -e^dings boten nlt, waar zich vissersboten bijvoegden Duikers begaven zich onder water om de lichamen te voorschijn te halen. Tallozen na men het ongeval aan de kust waar. Toen het toestel neerstort te spoot een geweldige fontein water op. Zwijgend keek men toe, toen de lichamen op geimpro vt eerde baren aan land werden gebracht en tijdelijk in een nood bergingsplaats werden bijgezet. Vele lichamen waren onherken baar. daar de papieren vernie tigd zijn. Het Is derhalve moeilijk de identiteit van de slachtoffers vast te stellen. Naar verluidt bevindt zich on der de doden een Britse consn laire beambte Aanvankeliik ging het gerucht dat Mevr. Spoor zich onder de nassaeiers van het verongelukte vhpoftjig zou bevinden Dit ge rucht is teeeuvegnroken. TRAGISCH De vlucht va He Rh-TER was. en dit wel zeer tragisch, een ju- Mleumvlucht. nl. de 100ste vluchf Batavia-Amsterdam via Mauritius GEZAGVOERDER EEN HELD De inwoners van Bari noemen de piloot van de K.L.M. een held, voor de wijze, waarop hg zgn in ongerede ge raakte machine over de huizen van de haven naar de open ze ze manoeuvreerde Hoewel het vliegtuig reeds in brand &tond en de vleugels in de lucht afbra ken wist hij toch nog te vermijden, dat de Constellation op de stad Bari neerstortte, waardoor ongetwijfeld nog meer slachtoffers gevalen zouden zijn. SLACHTOFFERS In Batavia werden als passagiers voor het vliegtuig geboekt: De heer M S Broos, mevrouw Broos en kind: De heer W van Hasselt me vrouw van Hasselt en kind; De heer W J van Dgrt, mevrouw van Dort en kind: De heer dr ir P H J Idenburg. functionaris van de KLM; Mevrouw H Esser en twee kinde ren (een jongen en een meisje); Mevrouw .T C C M^®thnwen er dA_feeer S O run 't Koten echt- «*err»te De vlucht van de Ph-TER was. Cairo ingestant: F. Dikkers (Ned.) Mohammed Mustafa Ahmed: Mah mud TKriahlm Alhakl; Taha Ah med Eltauehi; Mohammed Ghasi; Mohammed Abdellarich Mohas- sam Bey, Egyptenaren. v VOI RPWOP WEEK RFGFRINGS— VERKLARING INnONESir? v* m TI tv nr TTTTIFV nrwvrrvFrv DETVATTEV TV TVE 'I'TWETVE VA MFU W,PrTT 7AT TVA ARSGTTT.TV— tt.tv t\t nr r.nnp v.av nr rnr geyde trrr.v pen regertxos verklaring over tvdgypste worde-n afgelegd Nu boter en spijsolie van de bon z\jn, zullen ongetwijfeld vele huïsvrou wen zich afvragen, of er nu ook olie tc krijgen zal zijn De laatste tijd is dit artikel immers slechts sporadisch in de distributie gebracht. Bg informatie te bevoegder plaatse vernamen wij dat men zich niet onge rust behoeft te maken. Er wordt op het ogenblik volop spijsolie geprodu ceerd. De bevoorrading van de winke liers is reeds enige tijd aan de gang, aangezien het aanvankelijk in de bedoe ling lag, met ingang van 15 Juli een keuzebon voor margarine of olie in te voereu. Al moet het verloop van de markt eerst even worden afgewacht, men hoopt toch binnenkort de gehele behoefte aan spijsolie te kunnen dekken. Het publiek za! er echter wtl rekening mee moeten houder, dat er nog enige tijd nodig is, om aan de plotseling ge stegen vraag te knnnen voldoen. Duitsers wilden naar de Heimat De vreemdelingenpolitie heeft een drietal Duitse verstekelin gen. die met het Amerikaanse schip Entre Rios in de Amster damse haven waren gearriveerd, aangehouden en opgesloten. Een van hen" blijkt een vroegere Duit se oorlogsvlieger te zijn, die in 1943 in Tunis krijgsgevangen was gemaakt. De andere twee waren uit Duitsland gevlucht. Het dries tal had de laatse Jaren nagenoeg de gehele wereld rond gezworven De aantrekkingskracht van „die Heimat" bleek echter zo groot, dat rif niet konden nalaten, toen de Entre Rios een Zuid-Ameri kaanse haven aandeed, aan boord te sluioen en te trachten zo in Hamburg te komen. De vreemde Ungenoolitle onderzoekt thans of een van het drietal misschien ais ^nrloesmisdadfp-',T- wordf gezocht. Zo dat niet blijkt zullen zij de ser dagen gedrieën over de grens worden gezet. Op het vliegveld van Memphis is een Amerikaans vliegtuig: nee*- •"estorf en In brand gevlogen. F- rijn 30 mensen gewond doch geen doden te betreuren De oorzaak van de Mme is mo'er*to?ing. Bovenste rij van links naar rechts: J. Corn. Plesman, gezagvoerder; J. Tuyt^le piloot; J. van Kuyk, 2e piloot; Alb. G Modard, 3e piloot; L. Post en J. M. W. van Hout.radio-telegrafisten. Onderste rij van links naar rechts; D. M. Grandia en J. A van der Meer, boordwerktuigkundigen. Mej. C. Timmerman* stewardess: Roos, steward-kok en P. J. Overbeek, steward. Een woordvoerder van de ,.Lock heed"-vliegtuigfabrieken, die de „Constellation" vervaardigen, ver klaarde dat men denkt aan de mogelijkheid, dat de ramp met de „Roermond" veroorzaakt is door 't tot ontploffing komen van een of ander voorwerp in de bagage vjyi een der passagiers. „Zeer kort voordat de ontplof fing aan boord van de „Roermond plaats vond, zond de gezagvoerder via radio-Bari een normale radio boodschap, waarin hij meedeelde dat aan boord,, alles volkomen in orde was". De theorie, dat een ont ploffing in de bagage van een der passagiers de oorzaak is van de ramp, vindt steun in het feit, dat de gezagvoerder van de „Roer mond" zich met toestel hoog genoeg bevond - op ongeveer 4500 meter, om melding te hebben kun en maken van elke andere oor zaak van de ramp", aldus de woordvoerder Donderdagavond omstreeks half zes vertrok van Schiphol een ex tra KLM-niacliine met deskundi gen naar Bari, waar onmiddellijk een begin zal worden gemaakt met het onderzoek naar de oor zaak van de ramp. Op Schiphol, waar uiteraard een zeer gedrukte stemming heerst, circuleerden geruchten, als zou den de Constellation machines uit de dienst worden genomen, tot de oorzaak van het ongeluk te Bari zou zijn vastgesteld. Het is ons niet gelukt een tegenspraak noch een bevestiging van deze ge ruchten te verkrijgen. Wel wordt deze maatregel onwaarschijnlijk geacht. Een tragische bijzonderheid is, dat de echtgenote van gezagvoer der Hans Plesman met haar twee kinderen zich op Schiphol be vond. Meer werkloosheid in West-Duitsiand Het aantal werklozen 5u de Brits— Amerikaanse zoue .van Duitsland was op 15 Juni j.1. gestegen tot 1.240.777 liet hoogste cijfer, dat sedert de oor log is geregistreerd. Sedert einde Mei is het aantalwerklozen in alle staten van de Bizone gestegen. De stijging was het grootst in Noord RijnlandW. Falen, waartoe het Ruhrgebïed behoort- In de Franse zone waren op 31 Mei 41.200 arbeiders werkloos cn werkten 30.000 arbeiders met verkorte werk tijd. DE GEMEENTERAADSVERKIE- zingen zijn weer achter de rug. En we zijn geneigd een zucht van ver lichting te slaken Niet omdat ze ons zo bijzonder veel drukte heb ben gegeven. Ook niet omdat we ons er zo druk om hebben ge maakt Wat dat betreft, stonden we trouwens niet alleen. Er was bij de verschillende politieke par tijen een tamelifk lusteloze stem ming. enkele partijen uitgezonderd En bij de kiezers zelf was de be- lanpstelllne wel heel sarina. Dat is wel het merkwaardigst# van deze verkiezingen. He- onge twijfeld Interessant om de verkie. zingsuifslaeen te beschouwen en een vergelijking te trekken met 1948. Dan zien we een stevige ach teruitgang van de CPN. waaruit duidelijk bliikt, dat het volk zich van de dictatuur -«fwendt maag dan zien we e^teRik'-tnd een be angstigende groei van de Prote stants Christelijke partijen, waar uit men de conclusie r^u kunnen trekken, dat het volk het geweld der dictatuur van links niet aan vaard, maar een gewelddadig op treden In Indonesië blijkens deze groei, alsmede die der WD, vol komen voor haar rekening neemt. We hebben deze zaak expres zo scherp gesteld, om aan te tonen, dat het maken van vfi**Ali,kinKen 't trekken van consequenties gevaarlijk is Want als we over een paar dagen de volledige ultrias-en hebben en deze gaan vergeleken met de van 1948. waarbij we dan nog met enkele factoren rekening hebben te houden, dan bliikt ons weer. dat de verschulvinsen. -inds dien bijzonder klein zijn ast. En toch moet er een behaalde verschuiving olaats hebben 't Ver lies van de CPN moet ergens zijn terechtgekomen. Velen z"n tre- neigd om het aldus if v&.kiojen, da* de stemmen van de CPV ru^r de PvdA ziin erï Hip van de PvdA naar vrm of h*» ProA, Chr'stelükgr 1^',/c.n dit zn was, zou er ten mi rut g joeviaam* aün <n kiezerscorps. Wij zijn het ech ter enigszins anders. Tengevolge var. de oorlog en het gebrek.aan vele artikelen stemden vele men sen uit ontevredenheid op de CPN, Dééls ook omdat ze Iets anders wil den. Deze mensen hebben zich voor een groot deel weer terugge trokken op hun oude ideeën. En t is ORze overtuiging, dat deze ver schuiving niet via de PvdA is ge gaan, maar voor een groot gedeel te buiten deze partij om. We vre zen, dat er nu in de Nederlands© politiek weer de oude verstarring van voor de oorlog is ingetreden. Terwijl Engeland zich reeds een paar jaar van tevoren druk maakt en het onmogelijk is te voorspellen, hoe de verkiezingen daar volgend jaar zullen aflopen kunnen wij reeds bij voorbaat zeggen, dat de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 1952 slechts geringe verschuivingen te zien zul len geven. En dat, ondanks de geweldige problemen, waarmee de wereld zit te worstelen en waarvan wij ook ons deel krijgen Er heerste in ons volk ontstem ming over de gevoerde politiek in Indonesië. Zo zei men tenmin ste. Vooral in de PvdA. Maar ook in andere kringen Heeft U het bemerkt aan de uitslag van deze verkiezingen? Wi, niet. En wan neer de politieke constellatie in ons land niet veranderd zai de verkiezing steeds aan belagrijk- lieid inboeten. Ze zullen de best gedisciplineerde partijen t©t in lengte van dagen een procentje laten stijgen of dalen. Ze %vnen niet meer wat in het volk leeft, v. Z. DE BRITSE STEENKOOLMIJ Iv EN Arthur Homer. algemeen secre taris van de Britse mijnwerkers- bond, heeft verklaard, dat een nieu we crisis in de steenkolenmijnen dreigt Sedert de maand Maart, al dus de communistische leider van, de vakbond, daalt het aantal wer kers zienderogen en indien men zo voortgaat zullen er op het einde van het jaar nog slechts 700,000 zijn. dit is zoveel als bij heteinde van de crisis van 1946 Aanhoudend droog weer Droog weer met nu en dan over drijvende wolkenvelden en voor namelijk in het zuiden en midden van het land periode van zonne schijn. Zwakke tot matige wind tussen Noordwest en Noordoost Op de meeste plaatsen Iets min der koude nacht, overigens weinig verandering van temperatuur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 1