Ikmaadef
K.L.M.-Constellation „Roermond"
nabij Bari in zee gestort
KORT maar KRACHTIG
5" JAARGANG N" 1568
N.-HOLLANDSE
PEES 19^5
VR1JDAG 24 JUNI 1949
Alle inzittenden, 33 personen, gedood
Vlag halfstok
Spijsolie op komst
De omgekomen bemanning van de Roerm
on<
Ramp veroorzaakt door
ontploffing in bagage-ruim?
Afgelopen
of
zonneschijn
Uitgave Stichting „De Vrije Alkmaarder";
Exploitatie N.V. Sprekend Papier, Alkmaar.
Abonnementen ƒ0.30 per week 1.25 per
maand 3.65 p. kwart, bij vooruitbetaling
Advertenties 14 ct. per mm-, familieberich
ten 18 ct Bij contract aanzienlijke korting
Verantw. redacteur, J. t. Zoonen Bureau, Ridderstraat hoek Oudeqracht Tel K Ï200 34. i
Nederlandse Luchtvaart opnieuw door ernstige ramp getroffen
Opnieuw hangt de vlag op onze
grote luchthaven Schiphol hall-
stok. Weer heeft ons een zware
slag onze luchtvaart getroffen.
Uren van ondragelijke spanning
hehben de mannen en vrouwen op
SchiDhol dooreemaakt, toen de
eerste berichten over de vliegtuig
ramp in Italië doorkwamen. Het
was Immers eerst nog niet zeker,
dat het een Nederlands vliegtuig
befrof. Met c+Hiicen van de
uren nam echte- de zekerheid toe
De consfellatfon ..Roermond"
kwam niet. on tiid binden en ten
c-tnffo irwam tH* u«hk het ontstol
lende bericht, dnt. he* verongeluk,
fe vl'eorftitpr ais een KLM-vHea+u'"
was geïdentificeerd BHzonder tra
gisch is wel dat de bestuurder was
de zoon vnn de d|re«f»nr der KL*'
Je heer wisman. wil buleen or>«
oeenbUk stu*wil«'end en bele-
ven H* Hlo In 7«t/»b^vaart-
v aavpf w8is w"
sneciaaT gaan cmw» gedachten U't
naar de man vriort<? r»<*am onver
brekelijk aan de KLM verbonden
ls
De Joegoslavische regerng heeft
bij de regeringen van de Sovjet-
Unie. de Verenigde Staten. Enge
land en Frankrijk een protest in
gediend tegen het verwerpen door
de raad van ministers van buiten
landse zaken van de Joegoslavi
sche aanspraken op Oostenrijks
grondgebied.
De Britse minister van defensie,
Albert Alexander, heeft in het par
lement medegedeeld dat de Britse
regering het noodzakelijk heeft be
vonden nieuwe versterkingen naar
Hongkong te zenden.
In Washington brak een hevige
brand uit. Eerst na verscheidene
uren is de brandweer er in ge
slaagd de brand, die verscheidene
huizen, winkels, restaurants jacht
clubs en opslagplaatsen van de
Amerikaanse regering in de as
heeft gelegd,m eesler te worden.
De schade is aanzienlijk.
De vrouw van de kortelings uit
Amerika uitgeweken Gerhard Eis.
ler ,is thans via Londen op weg
naar Warschau, vanwaar zij zich
bij haar man die zich in de Sov
jetzone van Duitsland bevindt, zal
voegen. Zij werd op korte termijn
uit de V S gewezen. Bagage van
haar en haar echtgenoot zal la
ter per boot volgen.
Opnieuw is de KiM door *cn ernstige ramp getroffen. Gis
termorgen om 10 uur is n.L de Constellatioir PH-TER „Roer
mond", komende uit Indonesië, op de route tussen Cairo en
Amsterdam nabij Bari, in Italië verongelukt en vanaf een
hoogte van 5000 meter in zee gestort.
Volgens de tot dusver ontvangen berichten zijn alle Inzit
tenden van het vli-gtuig. in totaal 33 personen, omgekomen
Onder hen bevindt zich de gezagvoerder Plesman. zoon van
de KLM directeur.
De Roermond zou, volgens 't tijd
schema om 2.45 gistermiddag op
Schiphol aankomen. Op Schiphol
bevonden zich omstreeks die tijd
verscheidene familieleden en be
kenden om de passagiers af te
halen. Om vier uur werd de
wachtende familieleden van de
passagiers meegedeeld, dat bij
het naderen van de Italiaanse
kust zich aan boord van *t vlieg
tuig een- otploffing had voorge
daan en dat het bestel terstond
daarna bij de kust in zee was ge
stort.
Op Schiphol had men sinds de
ochtend geen contact met de
Roermond gehad. Men beschouw
de dit als een verontrustend ver
schijnsel. Toen later Reuter door
gaf, dat bij Bari een niet geiden
tliiceerd vliegtuig was neerge
stort, steeg de ongerustheid tot
een hoogtepunt. De situatie op
Schiphol werd uiterst onoverzich
telijk. vooral toen bekend werd.
dat dr. Slotboom, de KLM-arts
od Schiphol, met een extra vlieg
tuig naar Bari zou vertrekken
Zekerheid omtrent de ramp had
men toen nog niet. Pas laat in
de middag werd officieel bekend
gemaakt, dat het verongelukte
vliegtuig inderdaad het KLM toe
stel Roermond was. De verslagen
heid was natuurlijk groot
„VLAMMEN EN ROOK"
Volgens ooggetuigen maakte het
toestel een bulteling en brak het
in de lucht.
Vlammen en rook kwamen uit de
lomp en de motoren van het
vliegtuig voordat het in zee viel
op ongeveer anderhalve kilome
ter afstand van de kust.
Een ooggetuige vertelde Reuter
het volgende:
„Het speelde zich alles zo ont
zettend snel af. het ene ogenblik
zagen wij hoe het toestel rustig
noor het luchtruim gleed en schi»
terde in het zonlicht. Plotseling
scheen het in moeilijkheden te
verkeren en koerste naar zee.
Toen brak het roer a. en slóeg
de reusachtige machine 'twee
keer over de kop en viel in zee.
Dit alles gebeurde in een paar
seconden".
FONTEIN VAN WATER
Men tast over de oorzaak van
de ramp nog jn het duister Het
toestel schijnt boven Bari storing
gekregen te hebben. Het stortte
neer en zonk onmiddellijk 30 me
ter diep. op 2 kilometer afstand
TELEGRAM EX-PO-GE.
De Ned. Ver. van Ex-politieke Ge
vangenen heeft een telegram ge
zonden aan de minister-president
de minister van sociale zaken en
aan de Tweede Kamer, waarin zij
verklaart:
met ontsteltenis te hebben ken
nis genomen van het feit dat op
last van de regering de missie tot
opsporing is of wordt stopgezet.
ZU is van mening dat deze stop
zetting herroepen dient te worden
gezien het feit dat een zeer groot
aantal opsporingen nu niet meer
kan worden gedaan.
Slag om de woningbouw
Het 83-jarige democratische lid
van het Amerikaanse Huis van Af
gevaardigden, Adolp Sabath, ver
tegenwoordiger van de staat Illi
nois geraakte in twist met zijn 69
jarige democratische collega uit
Georgia. Laatstgenoemde ontstak
dermate in toorn, dat hij op een
gegeven ogenblik het geachte lid
uit Illinois een klap op de mond
gaf en diens bril afsloeg. Deze aan
val werd door Saabth beantwoord
met het plaatsen van een rechtse
en een linkse hoek op het gezicht
van Cox, waarna andere afgevaar
digden er in slaagden de strijden
den te scheiden.
De oorzaak van de twist van een
dispuut over de vraag, of de 83-
jarige afgevaardigde zijn 69-jarl-
ge collega al dan niet spreektijd
zou verlenen bij het debat over het
wetsonwerp betreffende de wo
ningbouw.
van de vuurtoren van San Catal
do. Onmiddellijk vo^en -e^dings
boten nlt, waar zich vissersboten
bijvoegden Duikers begaven zich
onder water om de lichamen te
voorschijn te halen. Tallozen na
men het ongeval aan de kust
waar. Toen het toestel neerstort
te spoot een geweldige fontein
water op. Zwijgend keek men
toe, toen de lichamen op geimpro
vt eerde baren aan land werden
gebracht en tijdelijk in een nood
bergingsplaats werden bijgezet.
Vele lichamen waren onherken
baar. daar de papieren vernie
tigd zijn. Het Is derhalve moeilijk
de identiteit van de slachtoffers
vast te stellen.
Naar verluidt bevindt zich on
der de doden een Britse consn
laire beambte
Aanvankeliik ging het gerucht
dat Mevr. Spoor zich onder de
nassaeiers van het verongelukte
vhpoftjig zou bevinden Dit ge
rucht is teeeuvegnroken.
TRAGISCH
De vlucht va He Rh-TER was.
en dit wel zeer tragisch, een ju-
Mleumvlucht. nl. de 100ste vluchf
Batavia-Amsterdam via Mauritius
GEZAGVOERDER EEN HELD
De inwoners van Bari noemen de
piloot van de K.L.M. een held, voor de
wijze, waarop hg zgn in ongerede ge
raakte machine over de huizen van de
haven naar de open ze ze manoeuvreerde
Hoewel het vliegtuig reeds in brand
&tond en de vleugels in de lucht afbra
ken wist hij toch nog te vermijden,
dat de Constellation op de stad Bari
neerstortte, waardoor ongetwijfeld nog
meer slachtoffers gevalen zouden zijn.
SLACHTOFFERS
In Batavia werden als passagiers
voor het vliegtuig geboekt:
De heer M S Broos, mevrouw
Broos en kind:
De heer W van Hasselt me
vrouw van Hasselt en kind;
De heer W J van Dgrt, mevrouw
van Dort en kind:
De heer dr ir P H J Idenburg.
functionaris van de KLM;
Mevrouw H Esser en twee kinde
ren (een jongen en een meisje);
Mevrouw .T C C M^®thnwen er
dA_feeer S O run 't Koten echt-
«*err»te
De vlucht van de Ph-TER was.
Cairo ingestant: F. Dikkers (Ned.)
Mohammed Mustafa Ahmed: Mah
mud TKriahlm Alhakl; Taha Ah
med Eltauehi; Mohammed Ghasi;
Mohammed Abdellarich Mohas-
sam Bey, Egyptenaren.
v
VOI RPWOP WEEK RFGFRINGS—
VERKLARING INnONESir?
v* m TI tv nr TTTTIFV nrwvrrvFrv
DETVATTEV TV TVE 'I'TWETVE VA
MFU W,PrTT 7AT TVA ARSGTTT.TV—
tt.tv t\t nr r.nnp v.av nr rnr
geyde trrr.v pen regertxos
verklaring over tvdgypste
worde-n afgelegd
Nu boter en spijsolie van de bon
z\jn, zullen ongetwijfeld vele huïsvrou
wen zich afvragen, of er nu ook olie
tc krijgen zal zijn De laatste tijd is
dit artikel immers slechts sporadisch
in de distributie gebracht.
Bg informatie te bevoegder plaatse
vernamen wij dat men zich niet onge
rust behoeft te maken. Er wordt op
het ogenblik volop spijsolie geprodu
ceerd. De bevoorrading van de winke
liers is reeds enige tijd aan de gang,
aangezien het aanvankelijk in de bedoe
ling lag, met ingang van 15 Juli een
keuzebon voor margarine of olie in te
voereu. Al moet het verloop van de
markt eerst even worden afgewacht,
men hoopt toch binnenkort de gehele
behoefte aan spijsolie te kunnen dekken.
Het publiek za! er echter wtl rekening
mee moeten houder, dat er nog enige
tijd nodig is, om aan de plotseling ge
stegen vraag te knnnen voldoen.
Duitsers wilden naar de
Heimat
De vreemdelingenpolitie heeft
een drietal Duitse verstekelin
gen. die met het Amerikaanse
schip Entre Rios in de Amster
damse haven waren gearriveerd,
aangehouden en opgesloten. Een
van hen" blijkt een vroegere Duit
se oorlogsvlieger te zijn, die in
1943 in Tunis krijgsgevangen was
gemaakt. De andere twee waren
uit Duitsland gevlucht. Het dries
tal had de laatse Jaren nagenoeg
de gehele wereld rond gezworven
De aantrekkingskracht van „die
Heimat" bleek echter zo groot,
dat rif niet konden nalaten, toen
de Entre Rios een Zuid-Ameri
kaanse haven aandeed, aan boord
te sluioen en te trachten zo in
Hamburg te komen. De vreemde
Ungenoolitle onderzoekt thans of
een van het drietal misschien ais
^nrloesmisdadfp-',T- wordf gezocht.
Zo dat niet blijkt zullen zij de
ser dagen gedrieën over de grens
worden gezet.
Op het vliegveld van Memphis
is een Amerikaans vliegtuig: nee*-
•"estorf en In brand gevlogen. F-
rijn 30 mensen gewond doch geen
doden te betreuren De oorzaak
van de Mme is mo'er*to?ing.
Bovenste rij van links naar rechts: J. Corn. Plesman, gezagvoerder; J. Tuyt^le piloot; J. van Kuyk,
2e piloot; Alb. G Modard, 3e piloot; L. Post en J. M. W. van Hout.radio-telegrafisten.
Onderste rij van links naar rechts; D. M. Grandia en J. A van der Meer, boordwerktuigkundigen.
Mej. C. Timmerman* stewardess: Roos, steward-kok en P. J. Overbeek, steward.
Een woordvoerder van de ,.Lock
heed"-vliegtuigfabrieken, die de
„Constellation" vervaardigen, ver
klaarde dat men denkt aan de
mogelijkheid, dat de ramp met de
„Roermond" veroorzaakt is door 't
tot ontploffing komen van een of
ander voorwerp in de bagage vjyi
een der passagiers.
„Zeer kort voordat de ontplof
fing aan boord van de „Roermond
plaats vond, zond de gezagvoerder
via radio-Bari een normale radio
boodschap, waarin hij meedeelde
dat aan boord,, alles volkomen in
orde was". De theorie, dat een ont
ploffing in de bagage van een der
passagiers de oorzaak is van de
ramp, vindt steun in het feit, dat
de gezagvoerder van de „Roer
mond" zich met toestel hoog
genoeg bevond - op ongeveer 4500
meter, om melding te hebben kun
en maken van elke andere oor
zaak van de ramp", aldus de
woordvoerder
Donderdagavond omstreeks half
zes vertrok van Schiphol een ex
tra KLM-niacliine met deskundi
gen naar Bari, waar onmiddellijk
een begin zal worden gemaakt
met het onderzoek naar de oor
zaak van de ramp.
Op Schiphol, waar uiteraard een
zeer gedrukte stemming heerst,
circuleerden geruchten, als zou
den de Constellation machines
uit de dienst worden genomen,
tot de oorzaak van het ongeluk
te Bari zou zijn vastgesteld. Het
is ons niet gelukt een tegenspraak
noch een bevestiging van deze ge
ruchten te verkrijgen. Wel wordt
deze maatregel onwaarschijnlijk
geacht.
Een tragische bijzonderheid is,
dat de echtgenote van gezagvoer
der Hans Plesman met haar twee
kinderen zich op Schiphol be
vond.
Meer werkloosheid in
West-Duitsiand
Het aantal werklozen 5u de Brits—
Amerikaanse zoue .van Duitsland was
op 15 Juni j.1. gestegen tot 1.240.777
liet hoogste cijfer, dat sedert de oor
log is geregistreerd. Sedert einde Mei
is het aantalwerklozen in alle staten
van de Bizone gestegen. De stijging
was het grootst in Noord RijnlandW.
Falen, waartoe het Ruhrgebïed behoort-
In de Franse zone waren op 31 Mei
41.200 arbeiders werkloos cn werkten
30.000 arbeiders met verkorte werk
tijd.
DE GEMEENTERAADSVERKIE-
zingen zijn weer achter de rug. En
we zijn geneigd een zucht van ver
lichting te slaken Niet omdat ze
ons zo bijzonder veel drukte heb
ben gegeven. Ook niet omdat we
ons er zo druk om hebben ge
maakt Wat dat betreft, stonden
we trouwens niet alleen. Er was
bij de verschillende politieke par
tijen een tamelifk lusteloze stem
ming. enkele partijen uitgezonderd
En bij de kiezers zelf was de be-
lanpstelllne wel heel sarina.
Dat is wel het merkwaardigst#
van deze verkiezingen. He- onge
twijfeld Interessant om de verkie.
zingsuifslaeen te beschouwen en
een vergelijking te trekken met
1948. Dan zien we een stevige ach
teruitgang van de CPN. waaruit
duidelijk bliikt, dat het volk zich
van de dictatuur -«fwendt maag
dan zien we e^teRik'-tnd een be
angstigende groei van de Prote
stants Christelijke partijen, waar
uit men de conclusie r^u kunnen
trekken, dat het volk het geweld
der dictatuur van links niet aan
vaard, maar een gewelddadig op
treden In Indonesië blijkens deze
groei, alsmede die der WD, vol
komen voor haar rekening neemt.
We hebben deze zaak expres zo
scherp gesteld, om aan te tonen,
dat het maken van vfi**Ali,kinKen
't trekken van consequenties
gevaarlijk is Want als we over een
paar dagen de volledige ultrias-en
hebben en deze gaan vergeleken
met de van 1948. waarbij we dan
nog met enkele factoren rekening
hebben te houden, dan bliikt ons
weer. dat de verschulvinsen. -inds
dien bijzonder klein zijn ast.
En toch moet er een behaalde
verschuiving olaats hebben 't Ver
lies van de CPN moet ergens zijn
terechtgekomen. Velen z"n tre-
neigd om het aldus if v&.kiojen,
da* de stemmen van de CPV ru^r
de PvdA ziin erï Hip van
de PvdA naar vrm of h*» ProA,
Chr'stelükgr 1^',/c.n dit zn was,
zou er ten mi rut g joeviaam* aün <n
kiezerscorps. Wij zijn het ech
ter enigszins anders. Tengevolge
var. de oorlog en het gebrek.aan
vele artikelen stemden vele men
sen uit ontevredenheid op de CPN,
Dééls ook omdat ze Iets anders wil
den. Deze mensen hebben zich
voor een groot deel weer terugge
trokken op hun oude ideeën. En t
is ORze overtuiging, dat deze ver
schuiving niet via de PvdA is ge
gaan, maar voor een groot gedeel
te buiten deze partij om. We vre
zen, dat er nu in de Nederlands©
politiek weer de oude verstarring
van voor de oorlog is ingetreden.
Terwijl Engeland zich reeds een
paar jaar van tevoren druk
maakt en het onmogelijk is te
voorspellen, hoe de verkiezingen
daar volgend jaar zullen aflopen
kunnen wij reeds bij voorbaat
zeggen, dat de verkiezingen voor
de Tweede Kamer in 1952 slechts
geringe verschuivingen te zien zul
len geven. En dat, ondanks de
geweldige problemen, waarmee
de wereld zit te worstelen en
waarvan wij ook ons deel krijgen
Er heerste in ons volk ontstem
ming over de gevoerde politiek
in Indonesië. Zo zei men tenmin
ste. Vooral in de PvdA. Maar ook
in andere kringen Heeft U het
bemerkt aan de uitslag van deze
verkiezingen? Wi, niet. En wan
neer de politieke constellatie in
ons land niet veranderd zai de
verkiezing steeds aan belagrijk-
lieid inboeten. Ze zullen de best
gedisciplineerde partijen t©t in
lengte van dagen een procentje
laten stijgen of dalen. Ze %vnen
niet meer wat in het volk leeft,
v. Z.
DE BRITSE STEENKOOLMIJ Iv EN
Arthur Homer. algemeen secre
taris van de Britse mijnwerkers-
bond, heeft verklaard, dat een nieu
we crisis in de steenkolenmijnen
dreigt Sedert de maand Maart, al
dus de communistische leider van,
de vakbond, daalt het aantal wer
kers zienderogen en indien men zo
voortgaat zullen er op het einde
van het jaar nog slechts 700,000
zijn. dit is zoveel als bij heteinde
van de crisis van 1946
Aanhoudend droog weer
Droog weer met nu en dan over
drijvende wolkenvelden en voor
namelijk in het zuiden en midden
van het land periode van zonne
schijn. Zwakke tot matige wind
tussen Noordwest en Noordoost
Op de meeste plaatsen Iets min
der koude nacht, overigens weinig
verandering van temperatuur.