c4i
De voorbereiding van een luchtlijn
Sahara geen probleem meer
De betekenis van grasland
Voor de bemesting van het
bouwland van groot belang
ijnheer de Burgemeester....
Het ontstaan van de Alrika-route
T« de koude vriesnacht van de 5e op de 6e October 1946 weer-
klonken op de Nederlandse luchthaven Schiphol drie volksliederen
Het Ood save the Klng". ..Die Stem van Suld-Alrlka" en het „Wil
helmus" Plotseling overstemde het geluld van vier vliegtuigmoto
ren <Te muziek Langzaam taxiede het KLM-vliegtuig. de „Bdam"
naar het begin van de startbaan, gaf vol gas en verdween ln de
dU"S''vier en zestig uur en vijftig minuten, dus ruim twee en
een halve dag later, landde het toestel op het'vliegveld van Jo-
hannesburg. „NI een minuut te laat nl". meldden de Afrikaanse
kranten bewonderend. Over twee werelddelen en een woestijn was
de .Vliegende Hollander" gevlogen en daarmede was de lUn door de
lucht van Nederland naar Zuld-Afrlka na de oorlog opnieuw ge-
trokken.
In de maanden hierna, van Oc
tober 1946 tot Augustus 1947 voer
de de KLM zogenaamd bijzondere
vluchten naar Zuid Afrika uit.
waarvoor steeds weer aan de be
trokken landen toestemming ge
vraagd moest worden. Eerst op 16
Augustus, nadat, een luchtvaart
verdrag tussen de Unie en Neder
land tot stand gekomen was. ging
het eerste lijntoestel de lucht in
en was de lijn door de lucht een
luchtlijn geworden. Van dat ogen
blik af vlogen de KLM-toestellen
naar Zuid-Afrika, regelmatig eerst
eenmaal, daarna tweemaal per
week de afstand van 9300 km over
bruggend
HET BEGIN WAS BESCHEIDEN.
Het was tijdens de woelige en
opwindende dagen vlak na de be
vrijding van Nederland, dat de
eerste voorbereidingen vdor deze
luchtverbinding getroffen werden
in het studeervertrek ten huize
van de heer Reyers, hans hoofd
van het Afrika Lijnbedrijf. Hier
werden de voorbereidende bespre
kingen gevoerd en hier ook wer
den de oude plannen van voor de
oorlog, aan de uitwerking waar
van de tweede wereldoorlog een
abrupt einde had gemaakt, weer
onder de loupe genomen. Immers
ln December 1938 en in Januari
1940 had de KLM reeds een twee
tal bijzondere vluchten naar Afri
ka uitgevoerd en de plannen voor
een luchtlijn waren in die dagen
zeker aanwezig, zodat de jonge
dienst tot op zekere hoogte ge
bruik kon maken van de vooroor
logse ervaringen. Al spoediger
zocht men naar een passender on
derdak voor het lijnbedrijf en dit
werd tenslotte gevonden in een
kamer van een der Haagse flat
gebouwen. Wie daar in die dagen
binnenliep ,zou zich misschien te
leurgesteld gevoeld hebben. Er
waren geen reeksen van typistes,
die druk bezig achter hun schrijf
machines de suggesties wekten v.
een uitgebreid bedrijf Drie men
sen van wie het uiterste aan werk
kracht en enthousiasme gevergd
werd om de jonge dienst draai
ende te houden en te genezen van
de kinderziekten, vormden hef
ijverige hart van het Afrika Lijn
bedrijf.
DWARS OVER DE SAIIARA
Een van de modernste verkeers-
toestellen van na de oorlog, de D
C-4. die als Skymaster zulke voor
treffelijke diensten aan de geal
lieerde oorlogvoering had bewezen
was het vliegtuig waarmede men
de lijndienst wilde gaan uitvoe
ren. Deze kllometerverslinder.
waarvoor geen afstanden meer be
stonden, maakte het mogelijk te
volbrengen, wat voor de oorlog
slechts een fantastische droom
was gewees. Dwars over de Saha
ra zou de r .etalen vogel zijn weg
naar Johannesburg kiezen, zo be
rekende men. Een aanmerkelilke
beperking van de reisduur zou het
gevolg zijn.
Ja. zo kon het ideaal benaderd
worden, mits er langs de route
bruikbare vliegvelden lagen. Bo
vendien moest nagegaan worden
of de ravitaillering van benzine
en olie voldoende was en of de
klimatologische gesteldheid ter
plaatse de uitvoering van de Trans
Saharg-route mA0,e'ilk moekte On
dit coWprj werd<m v>r» verschillen
de z'lden waardevolle gegevens
Verkregen uitvoerig hesc*>riivin-
gen van de te gebruiken vliegvel
den. van de heersende windrich
tingen en van de omliggende ge
bieden. Over de vraag of het eco
nomisch verantwoord was op de
Unie te gaan vliegen, bracht de
afdeling „Planning van de K.L.M.
na diepgaande studie, een rapport
uit, waarin alle facetten van dit
prob'^em uitvoerig belicht wer
den. Men ging in op de economi
sche banden tussen de Unie en
Nederland, terwijl eveneens werd
nagegaan hoe de verhouding van
de beide landen was met de tus
senliggende gebieden. Naar aan
leiding hiervan kon de Planafde
ling een schatting maken van het
goederen-, post- en reizigersver-
voer Suggesties werden gedaan op
welke luchthavens de KLM-vlieg
tuigen het beste konden landen,
gezien de commerciële aantrekke
lijkheid van het betrokken achtef
land. Nadat de begrotingsafdeling
een rapport had uitgebracht over
de te verwachten uitgaven, en dit
ln vergelijking met de Inkomsten
gunstig uitviel, kon worden over
gegaan tot de eerste vlucht. De
route werd nu als volgt vastge
steld: Amsterdam - Algiers - Tri
polis - Kano - Leopoldville - Jo
hannesburg. In Kano zou over
nacht worden De tweede pleister
plaats was Leopoldville.
POKKEN IN TRIPOLIS.
Dat de ervaring, ondanks alle
nauwgezette voorbereidingen, toch
de beste leidraad geeft bleek wel
uit het volgende. Op de heenreis
tijdens de eerste vlucht kan men
niet landen in Tripolis omdat daar
pokken heersten. Doorvliegen
naar Tunis, was een niet prettig/;
noodzaak, omdat men van de vast
gestelde roue. waarbij Tripolis op
ideale wijze het traject Amster
dam-Kano middendoor deelde,
moest afwijken
Eenmaal in Tunis geland, bleek
deze plaats over een juweel van
een vliegveld te beschikken. I"
vervolg bleef men deze plaats dan
ook als laatste station voor de
vlucht over de Sahara bevliegen.
Kano daarentegen had een onvol
doende terreinverllchting, zodat
men daar aanvankelijk alleen
maar overdag kon landen en op
stijgen. Direct na de eerste vlucht
werden de rannorten van de vlie
gers en stewards, die de vluchten
meemaakten, nauwlettend bestu
deerd. „Boven de Sahara was
door de hete opstijgende lucht te
veel remous", was een telkens
weer voorkomende klank Om hier
aan te ontkomen, zo meenden de
gezagvoerders, moest veel hoger
gevlogen worden. Met de Jndienst
name van de Lockheed Constel-
lations. een van de modernste
vliegtuigen van de KLM-vloot,
werd dit bezwaar opgeheven.
Deze toestellen hebben n.1. een
zogenaamde drukcabine. waar
door op zeer grote hoogte gevlo
gen kan worden, zonder dat de
passagiers er Iets van merken.
AUSTRALISCHE STAD OVERSTROOMD.
Een van de hevigste overstromingen in de geschiedenis van het
gemenebest teisterde de stad Maltland In Nieuw Zuid-Wales. 1600
huizen werden hierdoor onbewoonbaar Alle verkeer lag stil en de
verbindingen werden verbroken. Talrijke families moesten met
amphibie-voertuigen van het Australische leger geevacueerd wor
den. Volgens de berichten waren er bij deze overstroming geen
mensenlevens te betreuren. Hetwater gaat nu weer zakken.
Een opname uit de lucht toont het station in de overstroomde
stad Maitland met de gestrande locomotieven en wagons op de
onder water staande perrons.
Rijkseenheid weer op de vlakte
Het „Nationaal Comité Handha
ving Rijkseenheid" heeft een „ma
nifest aan het Nederlandse volk"
uitgegeven, waarin o.m. wordt ge
ze.'d dat artikel 209 van de ge
wijzigde grondwet, op grond van
het te Linggadjati overeengeko-
mene. bindend voorschrijft dat de
Unie zal voldoen aan zekere door
haai organen te waarborgen voor
waarden, die een beperking van
oe souvereinlteit der lid-sta ten
meebrengen.
Maar reeds, aldus gaat het ma-
r.'Test verder, heeft de regering
dr van Royen te Batavia doen ver
klaren, dat zij niet staat op enige
macht van de unie om in te grij
pen in de binnenlandse aangele-
gendheden van de deelgenoten"
waardoor dit waarborgen geheel
denkbeeldig wordt.
De kroon en het Riik. aldus het
manifest, zuilen tengevolge van
deze eranp- van zaken nog op veel
noodlottiger wijze worden gebro
ken dan uit de wijziging van de
grondwet ln 1948 voortvloeit.
Ondertussen gaat de regering
voort over de voorwaarden van de
ontbinding van het Rijk te onder
handelen met Soekarno en Hatta
terwijl zij aan de Staten-Gene-
raal de duizenden te Djogja buit
gemaakte stukken verheimelijkt,
die bewijzen dat de sluipmoorde
naars onzer zonen en onzer ge
trouwe Indische vrienden ln
dienst en onder bevel staan van
de Republiek. Een internationale
commissie oefent in Indonesië in
feite het hoogste gezag uit en on
der druk van die commissie moe
ten de machthebbers der Repu
bliek, die wij op grond van hun
misdaden gewapenderhand uit
hun macht hadden ontzet, weer
ln Diokja worden hersteld.
Deze nationale vernedering, al
dus het manifest. Is het resultaat
van de politiek der regering, maar
wil, onze plicht getrouw, verhef
fen te?en dit bedrlif voor het fo
rum der geschiedenis nogmaals
ons plechtig protest.
DONDERDAG 30 JUNI na 12 uur.
Hilversum I, 301 m - 12.00 John
Renova and his music; 12.38 Pia
no-duo; 13.00 Nieuws; 13.20 Geva
rieerd programma. 14.15 Solisten
concert; 15.00 Voor zieken en ge
wonden; 16.00 Assortimento17.00
Reizen en trekken; 17.00 The Sky
masters; 18.00 Nieuws; 18.15 Re
portage van Wimbledon. 18.30
Ned. Strijdkrachten; 19.00 Radio-
strip. 19.10 Metropole-orkest; 20
u. Nieuws; 20.15 Amerikaans stu
dentenkoor; 20.50 Hoorspel; 2120
Residentie-orkest. 22.15 Bekende
en onbekende melodiën; 23.00
Nieuws; 23.15 Dansmuziek.
Hilversum II. 415 m - 12.00 Pia
norecital; 12.33 De Zevenklapper:
13 0C Nieuws; 13.20 Septet Johnny
Oinbach; 14 00 Promenade-orkest.
14.40 Voor de vrouw. 15.00 Gramo-
foonplaten; 15.30 Pianoreictal; 16
u Bijbellezing; 17.00 Radio-jeugd
journaal; 17.30 De Zakapara's; 18
u Leger des Heils; 18.30 Orgel
spel. 19.00 Nieuws: 1915 Orgelcon
eert; 20.00 Nieuws: 20.15 Plaat-
varia: 21.15 Sans soucci; 21.35
Sweellnck-kwartet; 22.25 NCRV-
koor: 23 00 Nieuws. 23.15 Avond
concert.
VRIJDAG 1 JULI voor 12 uur
Hilversum I. 301 m - 7.00 en 8.00
Nieuws; 7.15 en 8.15 Gramofoon-
platen; 9.15 Ziekenbezoek: 10.00
Symphonisch concert; 10.30 Mor
gendienst; 11.00 Ochtendconcert.
Hilversum II. 415 m. - 7.00 en
8 00 Nieuws. 7.30 en 8.15 Gramo-
foonplaten: 9.00 Philadelphia-ssm
phonleoikest: 10.00 Morgenwijding
10.30 Voor de vrouw; 10.45 Neder
landse liederen; 1130 Orkest ~an
Vogel.
Geen Schijndoden meer
Men zoekt nog steeds een middel,
waardoor afdoende kan worden vast
gesteld, of een mens inderdaad gestor
ven is. Aan de reeds bestaande mid
delen heeft de geleerde Blathazard
weer een nieuw toegevoegd.
Dit middel bestaat uit een injectie
van 1 a 2 kubieke centimeter aetber.
Is de patiënt werkelijk gestorven, dan
vloeit de vloeistof onmiddellijk terug,
wanneer de naald wordt teruggetrok
ken. Is er nog een spoor van leven,
lioe gering ook, dan wordt de aether
in het weefsel opgenomen.
Dit zeer eenvoudige precedé, dat
door dr. Rebouilat werd uitgevonden,
heeft bet voordeel, de omgeving niet te
verontrusten eu biedt bovendien geen
enkel gevaar in geval de patiënt blüft
leven.
.SLACHTOFER VAN STROMBOLI
Signor Ludovic Muratore, nssistent
-regisseur van de film, die Ingrid Berg
man en de Italiaanse producer RosseL
iKnl op de Stromboli maken, overleed
-dezer dagen ten gevolge van een te
grote inspanning en bet inademen van
(tevadampen.
Muratore beklom do vuloaan om
naar de lava te kijken, die bij een de
zer dagen voorgekomen eruptie naar
buiten was gekomen. Kort daarop over
leed hü.
ELECTRISCH VISNET?
Volgens een bericht uit Frankfort
hebben (wee Duitsers een uitvinding
gedaan, die het mogelijk maakt vissen
van een vooraf bepaalde grootte aan
te trekken, de vissen met een electrL
ecfoe schok te verdoven en ben in een
net op te vangen. De uitvinders, Krent
zer en Peglow, zouden met succes proe
ven hebben genomen.
Volgens bet blad kan de uitvinding
ook gebruikt worden bij bet vangen
van walvissen. De walvissen zonden in
„verdoofde toestand" langszij gehaald
kunnen worden om te beoordelen of z\j
wel of niet geschikt voor de vangst zijn.
KOSTBARE VONDST IN EEN
SCHELP
Een 13-jarig meisje uit Schiedam
was enkele dagen geleden op het strand
van Hoek van Holland schelpen aan
het zoeken. Zij vond ook een gesloten
schelp, maakte d!e open en vond een
tslt gonderi rlnererie. 18 karaats, met
brillnnt. Het' meisje is er mee naar
lmlg recann. heeft het pnna getoond en
»oen deze zich Mi een deskundige over
Hiyrd had van de waarde van het
kleinood, heeft Mi de politie te Hoek
van Holland verwittigd.
Het vijfde internationale grasland
congres, dat °P internationaal ni
veau gelegenheid schept tot uit
wisseling van ervaring met be
trekking tot de verbetering van 't
grasland ls dezer dagen geopend
door de Minister van landbouw,
visserij en voedselvoorziening, de
heer S. L. Mansholt. De minister
zei o.m.
Onder de gewassen die een bij
drage leveren tot de voeding van
de mens nemen de grassen - hoe
wel ze zelf voor directe menselijke
consumptie ongeschikt zijn - een
belangrijke plaats in.
Die plaats is belangrijk door de
kwantiteit en de kwaliteit. Er zijn
veel meningsverschillen onder de
voedseldeskundigen, doch zij zijn
het allen eens als het gaat over
de grote betekenis van melk voor
de voeding. Melk- en vleesproduc
tie is in het groot, niet denkbaar
zonder gras.
De grasland-exploitatie onder
scheidt zich ln veel opzichten van
de exploitatie van bouwland, doch
bet verschil dat het meest opvalt
is we! het feit. dat de cultuur op
bouwland vrijwel steeds monocul
tuur ls. terwijl ln grasland steeds
veel soorten samenwerken
Goed graslond kan opbrengsten
leveren, die de meeste akkerbouw
gewassen overtreffen. De practljk
heeft deze moeilijkheden nog lang
niet overal benut. Veel grasland
blijft in opbrengst nog ver achter
bij de akkerbouwgewassen.
Het graslandonderzoek is nog
jong en vooral dicht bevolkte lan
den als Nederland hebben 'n open
oog voor de grote betekenis van
dit onderzoek.
Nederland heeft slechts een
ha cultuurgrond per inwoner, en
het ls voor ons van het grootste
belang iedere ha cultuurgrond -
ongeacht of het grasland of bouw
land is - goed te gebruiken,
Gedurende de oorlog en ook tij
dens de eerste jaren na de oorlog
leed ons grasland aan een onvol
doende bemesting. Ernstiger was
de directe schade, veroorzaakt
door geweld en evacuatie, welke
leidde tot verwoesting en verval.
Het grootste kwaad brachen de
inundaties. Meer dan 10 pet. van
de Nederlandse cultuurgrond werd
dooi het water overstroomd, waar
van een derde door zout water
Ongeveer 60.000 ha grasland
moest worden ingezaaid of her
steld. Spr. hanteerde deze gege-
venr niet als een excuus voor het
feit. dat er nog steeds grasland
bestaat, dat nog niet geheel is
hersteld, maar omdat hij trots is.
dat wij er reeds in zijn geslaagd
de sporen van de oorlog in die
mate uit te wissen.
Om in korte tijd vorderingen te
maken bij het streven naar op
brengst-vermeerdering zijn in Ne
derland thans de mogelijkheden
op grasland groter dan op bouw
land.
Een belangrijk deel van onze
bodem is niet geschikt voor bouw
land en in die streken hangt dus
het zijn of niet-zijn van het be
drijf geheel af van de grasland-
exploitatie. Naarmate de opbreng
sten van het bouwland stijgen,
doet zich de behoefte aan organi
sche bemesting sterker gevoelen.
In de toevoer van organische stof
fen aan de grond speelt de stal
mest een belangrijke rol. Veel stal
mest is er alleen als er veel vee
is, en veel vee kan slechts gehou
den worden als het grasland hoge
opbrengsten oplevert.
Hef is een kringloop, die ver
broken en verstoord wordt door
de mens Vooral in een dichtbe
volkt land als Nederland met on
ze sterk toenemende stedelijke be
v. Iking gevoelen wij dat. De stede
lijke afval komt slechts ten dele
op het Iand terug. De snelle be
volk ingsoenarae - in het bijzonder
de snelle groei van de steden -
stelt aan de openbare zorar voor de
hvelëne hoge eisen.
De eerste els is wel een vlotte
en volledige afvoer van de afval,
en dan zijn afvoer naar zee en
verbranden doeltreffende midde
len. doch op deze wijze komt de
stedelijke afval niet op het ^and
terug. Wij zijn tot heden slecht»
voer 'n deel geslaagd de tegenstrij
dlge belangen van de landbouw
enerzijds en die van de hygiëne
anderzijds met eikander In over
eenstemming te brengen, en de
verwachting om volledig te slagen
durven wij niet koesteren. Ook uit
dien hoofde blijft de belangstel
ling vor een overvloedige stal-
mestproductie en wat daarmee sa
menhangt, nl. veel vee en goed
grasland in Nederland steeds le
vend", zo zeide de minister o.m.
Wanneer wij er in geslaagd zijn
de bruto opbrengsten van het gras
land te verhogen, aldus zeide de
iahvster voorts o a. zal veelal ook
de samenstelling anders zijn, b.v.
het eiwitgehalte hoger. De hogere
opbrengst en het hoger eiwitge
halte zijn in beginsel deugden,
doch zij krijgen pas grote beteke
nis wanneer wij er in slagen ze
door een juiste bedrijfsvoering
aan te passen aan de voedingsbe
hoeften van het vee.
De onderzoekingen betreifende
graslandexploitatie omvatten veel
vragen, die diep ingrijpen in de
gehele bedrijfsvoering, waarvan
omweide systemen, rantsoenbewei
ding. inkuilen, drogen, hooien,
enz. de vele facetten zijn.
Wie dit alles overdenkt, wordt
bevangen door de vele problemen
die alle elkaar raken en beïnvloe
den. en vraagt zich af of het ooit
mogelijk zal zijn, dit alles zo te
kennen te ordenen dat het voor
de gewone practijk van 't bedrijf
bruikbaar wordt.
„Wanneer wij anderzijds zien in
welke mate de opbrengsten van
het grasland in de laatste kwart
eeuw gestegen zijn, meen ik dat
wij met vertrouwen de toekomst
tegemoet mogen gaan.
Nieuwe regeling voor
de eierexport
Naar het Ministerie van land
bouw, visserij en voedselvoorzie
ning bekend maakt, hebben de bij
de eierexport belanghebbende
groepen overeenstemming bereikt
over een nieuwe regeling met be
trekking tot de export van eieren
welke regeling de instemming van
de overheid heeft. Ook deze rege
ling is gebaseerd op de noodzaak
tot verkrijging van voldoende eie
ren voor de export, die een levens
belang is voor de pluimveehoude
rij. De nieuwe regeling belast
Iedere pluimveehouder financieel
naar verhouding tot de grootte
van zijn kippenstapel.
Met ingang van 2 Juli a.s. is
Iedere pluimveehouder verplicht
een heffing te betalen van in to
taal f 1,50 per kip, waarvan f 1.-
dient te worden betaald voor 15
Augustus a.s. De resterende f 0.50
per kip zal voor een nader te be
palen datum, vermoedelijk ln Oc
tober a s. moeten worden voldaan.
Van deze verplichting worden ont
heven de pluimveehouders, die re
gelmatig per periode het vereiste
aantal exportzegels inleveren.
DE WEENSE STAATSOPERA
NAAR AMSTERDAM
De Weense staatsopera zal ln
het kader van het Hollandfestival
op 1, 2 en 3 Juli te Amsterdam
opvoeringen geven van respectie
velijk „Die Entfuehrung aus dem
Serail", „Der Rosenkavalier" en
„Don Giovanni"
Reeds in de onrustige tijden
voor de 30-jarige oorlog kwam de
Weense operakunst tot grote bloei
Na de „monstervertoningen"
van het Ba rok-tijdperk vond de
Weense opera haar eerste vaste
„tehuis" ln het. oude „Hoftheater
nachst der Burg", onder bescher
ming van het Keizerlijke hof.
In 1796 werd het theater „Am
Karntnerthor" tot Hof- en natio-
naaltheater verheven.
De grote tijd der Weense klas
sieke muziek brak nu aan en in
deze tïid was ook het Weense
muziekleven door hechte banden
met Frankrijk verbonden, o.a.
door componisten als Gluck.
door
N. J. P SMITH
Gerust zijn de knoeiende aan
nemers en loco-burgemeester
Overmeer niet. De muur van de
school in aanbouw zakt. Nu blijkt
bovendien, dat aannemer Derksen
de steekpenningen (f 1000) nog
niet aan burgemeester Poortmans
heeft afgedragen. Ruzie tussen de
compagnons.
3 beb je al meer gezegd, dat
ik volledig op de hoogte wil zijn", zei
Derksen's firmant, die kwaad begon te
worden. „Ik hoorde vanmiddag voor
het eerst, dat je Poortmans nog niet be
taald hebt".
ï,0',.-(??.n ben je toch niet helemaal
>r f meende Derksen.
„Nee, ik ben wel niet zo slim en uit
geslapen aj» myn geacht» firmant, d»
geachte heer Derksen", zei de Co sar
castisch, „maar helemaal achterlijk ben
ik nog niet. Je hebt er nu natuurlijk
spijt van, dat je die wethouder niet
verteld hebt, dat Poortmans zijn geld
binnen had. Als die kerel toch alles
van vroeger vergeten is, dan hoeft hij
die duizend gulden ook niet te heb
bendan zijn ze al betaald".
„Precies, het heiwerk is nu toch af
gelopen we hebben hem niet meer
nodig!"
„Dat zou ik maar niet te hard zeg
gen", meende de Co. „Je weet niet,
wat Dijk van plan is en dan is het
ook best mogelijk, dat Poortmans zich
toevallig de afspraak met jou herin
nert Dat is net als met dove of half-
dove mensen die verstaan juist altijd
alles als Je er op rekent, dat ze doof
zy'n!"
„Zo, nou weet je Immers niet, wat
Dijk van plan Is. Zoëven zeg je, dat
Dijk zichzelf in de vingers zou snijden,
als hij van die verzakte muur werk
ging maken", snauwde Derksen.
„Zo evenzo even..... nogal logisch
toen was Overmeer er bij. Die moet
de vuile was opknappen, als Dijk het
in zijn hoofd krijgt, om er anderen in
te halen. En als Poortmans gauw ont
slagen wordt, hebben we met hem ook
nog te maken".
„Tenzij hij werkelijk zijn geheugen
kwijt is. Je begrijpt toch zeker, dat ik
is, duizend gulden te geven?"
niet zo gek ben, aan een kerel zonder
hersens of aan eentje, die half malende
„Allicht niet", gaf de Co toe. „Dat
hoeven we Ovenneer niet te vertel
len laat die maar in de waan, dan
voelt hij zich zekerder",
„Vanzelf," zei Derksen. „We moeten
zo spoedig mogelijk zien uit te vissen,
hoe het met de burgemeester is"
„Moet je die koeiendrijver van een
wethouder daar bij dat muurtje zien
6taan," merkte de Co lachend op. „Hij
trekt warempel een gezicht of hij er
verstand van heeft!"
Tot grote ergernis van Derksen
smeet z'n compagnon het raampje van
de keet open, ging er half uithangen
en schreeuwde naar da wethouder, die
met een ernstig gezicht bij de pasge
bouwde muur stond: „Hé! Overmeerl....
Kijk het moois er niet af!"
De Co wilde nog meer roepen maar
Derksen trok hem woedend naar bin
nen en sloot het raam. „Jij altijd met
je kwajongensstreken! Laat die man
met rust ik zei, dat we zo gauw
mogelijk te weten moeten komen, hoe
de toestand van de burgemeester is."
„Ja wat zou dat?" vroeg de com
pagnon uit z'n humeur omdat Derksen
zich weer zo deed gelden, „Dacht je
misschien, dat ik doof was? Altijd dat
doordrijven van jou. Goed.... als je wilt
weten, hoe het met de man ls, moet je
het gaan vragen," ging h\j ontevreden
voort
„Vragen, jaMaar aan wie?" wou
Derksen weten.
De ander haalde zijn schouders op.
„Weet ik veel? Aan mij niet. Vraag
het aan Zilver..., je kan nog al ten
meewarig gezicht zetten dat heb ik
laatst gemerkt. Of anders aan de dok
ter, die hem uit die bak gehaald heeft...
Hoe heet de goeie man ook weer?
Nou ja, doet er niet toe voor mijn
part ga je naar zijn vrouw die zal
het wel weten.... dan heb je de berich
ten uit de eerste hand."
Jk merk toch wel. dat je pog een
vreemdeling hier in het dorp bent,**
merkte Derksen stekelig op. „Ander»
zou je niet zo stom zijn, te veronder
stellen, dat de vrouw van de burge
meester precies op de hoogte ls. Voof
het ongeluk wist zij niet» af van het
doen of laten van meneer en. naar ik
hoorde, is zij gisteren voor het eerst
naar 't ziekenhuis geweest."
„Nee, dat wist ik niet," gaf de Co
toe. „En het interesseert me maar een
bedroefd beetje. Ik bemoei me niet
graag met de zaken van een ander."
„Het kan toch wei eens nodig zijn,"
antwoordde Derksen. „In dit geval bij
voorbeeld".-...
„Je hoeft niet te denken, dat ik me
verder met die zaak bemoei," viel dè
compagnon de makelaar in de red-o,
naar wie en naar wat je wilt je
Je kan van mijn part informeren
mag naar het ziekenhuis gaan om me
neer te bezoekon Je mag bfj ma-
vrouw op visite gaan om te vragen hoe
haar -lieve man nat maakt je mag
de dorpsdokter z'Jn tong gaan schrap
pen.... als je mij er maar bulten Iaat.
„Dat is niet zo mooi daar, met di?
muur," vond de wethouder toen htj
binnenkwam,
(Wordt vervolgd).