c4i De voorbereiding van een luchtlijn Sahara geen probleem meer De betekenis van grasland Voor de bemesting van het bouwland van groot belang ijnheer de Burgemeester.... Het ontstaan van de Alrika-route T« de koude vriesnacht van de 5e op de 6e October 1946 weer- klonken op de Nederlandse luchthaven Schiphol drie volksliederen Het Ood save the Klng". ..Die Stem van Suld-Alrlka" en het „Wil helmus" Plotseling overstemde het geluld van vier vliegtuigmoto ren <Te muziek Langzaam taxiede het KLM-vliegtuig. de „Bdam" naar het begin van de startbaan, gaf vol gas en verdween ln de dU"S''vier en zestig uur en vijftig minuten, dus ruim twee en een halve dag later, landde het toestel op het'vliegveld van Jo- hannesburg. „NI een minuut te laat nl". meldden de Afrikaanse kranten bewonderend. Over twee werelddelen en een woestijn was de .Vliegende Hollander" gevlogen en daarmede was de lUn door de lucht van Nederland naar Zuld-Afrlka na de oorlog opnieuw ge- trokken. In de maanden hierna, van Oc tober 1946 tot Augustus 1947 voer de de KLM zogenaamd bijzondere vluchten naar Zuid Afrika uit. waarvoor steeds weer aan de be trokken landen toestemming ge vraagd moest worden. Eerst op 16 Augustus, nadat, een luchtvaart verdrag tussen de Unie en Neder land tot stand gekomen was. ging het eerste lijntoestel de lucht in en was de lijn door de lucht een luchtlijn geworden. Van dat ogen blik af vlogen de KLM-toestellen naar Zuid-Afrika, regelmatig eerst eenmaal, daarna tweemaal per week de afstand van 9300 km over bruggend HET BEGIN WAS BESCHEIDEN. Het was tijdens de woelige en opwindende dagen vlak na de be vrijding van Nederland, dat de eerste voorbereidingen vdor deze luchtverbinding getroffen werden in het studeervertrek ten huize van de heer Reyers, hans hoofd van het Afrika Lijnbedrijf. Hier werden de voorbereidende bespre kingen gevoerd en hier ook wer den de oude plannen van voor de oorlog, aan de uitwerking waar van de tweede wereldoorlog een abrupt einde had gemaakt, weer onder de loupe genomen. Immers ln December 1938 en in Januari 1940 had de KLM reeds een twee tal bijzondere vluchten naar Afri ka uitgevoerd en de plannen voor een luchtlijn waren in die dagen zeker aanwezig, zodat de jonge dienst tot op zekere hoogte ge bruik kon maken van de vooroor logse ervaringen. Al spoediger zocht men naar een passender on derdak voor het lijnbedrijf en dit werd tenslotte gevonden in een kamer van een der Haagse flat gebouwen. Wie daar in die dagen binnenliep ,zou zich misschien te leurgesteld gevoeld hebben. Er waren geen reeksen van typistes, die druk bezig achter hun schrijf machines de suggesties wekten v. een uitgebreid bedrijf Drie men sen van wie het uiterste aan werk kracht en enthousiasme gevergd werd om de jonge dienst draai ende te houden en te genezen van de kinderziekten, vormden hef ijverige hart van het Afrika Lijn bedrijf. DWARS OVER DE SAIIARA Een van de modernste verkeers- toestellen van na de oorlog, de D C-4. die als Skymaster zulke voor treffelijke diensten aan de geal lieerde oorlogvoering had bewezen was het vliegtuig waarmede men de lijndienst wilde gaan uitvoe ren. Deze kllometerverslinder. waarvoor geen afstanden meer be stonden, maakte het mogelijk te volbrengen, wat voor de oorlog slechts een fantastische droom was gewees. Dwars over de Saha ra zou de r .etalen vogel zijn weg naar Johannesburg kiezen, zo be rekende men. Een aanmerkelilke beperking van de reisduur zou het gevolg zijn. Ja. zo kon het ideaal benaderd worden, mits er langs de route bruikbare vliegvelden lagen. Bo vendien moest nagegaan worden of de ravitaillering van benzine en olie voldoende was en of de klimatologische gesteldheid ter plaatse de uitvoering van de Trans Saharg-route mA0,e'ilk moekte On dit coWprj werd<m v>r» verschillen de z'lden waardevolle gegevens Verkregen uitvoerig hesc*>riivin- gen van de te gebruiken vliegvel den. van de heersende windrich tingen en van de omliggende ge bieden. Over de vraag of het eco nomisch verantwoord was op de Unie te gaan vliegen, bracht de afdeling „Planning van de K.L.M. na diepgaande studie, een rapport uit, waarin alle facetten van dit prob'^em uitvoerig belicht wer den. Men ging in op de economi sche banden tussen de Unie en Nederland, terwijl eveneens werd nagegaan hoe de verhouding van de beide landen was met de tus senliggende gebieden. Naar aan leiding hiervan kon de Planafde ling een schatting maken van het goederen-, post- en reizigersver- voer Suggesties werden gedaan op welke luchthavens de KLM-vlieg tuigen het beste konden landen, gezien de commerciële aantrekke lijkheid van het betrokken achtef land. Nadat de begrotingsafdeling een rapport had uitgebracht over de te verwachten uitgaven, en dit ln vergelijking met de Inkomsten gunstig uitviel, kon worden over gegaan tot de eerste vlucht. De route werd nu als volgt vastge steld: Amsterdam - Algiers - Tri polis - Kano - Leopoldville - Jo hannesburg. In Kano zou over nacht worden De tweede pleister plaats was Leopoldville. POKKEN IN TRIPOLIS. Dat de ervaring, ondanks alle nauwgezette voorbereidingen, toch de beste leidraad geeft bleek wel uit het volgende. Op de heenreis tijdens de eerste vlucht kan men niet landen in Tripolis omdat daar pokken heersten. Doorvliegen naar Tunis, was een niet prettig/; noodzaak, omdat men van de vast gestelde roue. waarbij Tripolis op ideale wijze het traject Amster dam-Kano middendoor deelde, moest afwijken Eenmaal in Tunis geland, bleek deze plaats over een juweel van een vliegveld te beschikken. I" vervolg bleef men deze plaats dan ook als laatste station voor de vlucht over de Sahara bevliegen. Kano daarentegen had een onvol doende terreinverllchting, zodat men daar aanvankelijk alleen maar overdag kon landen en op stijgen. Direct na de eerste vlucht werden de rannorten van de vlie gers en stewards, die de vluchten meemaakten, nauwlettend bestu deerd. „Boven de Sahara was door de hete opstijgende lucht te veel remous", was een telkens weer voorkomende klank Om hier aan te ontkomen, zo meenden de gezagvoerders, moest veel hoger gevlogen worden. Met de Jndienst name van de Lockheed Constel- lations. een van de modernste vliegtuigen van de KLM-vloot, werd dit bezwaar opgeheven. Deze toestellen hebben n.1. een zogenaamde drukcabine. waar door op zeer grote hoogte gevlo gen kan worden, zonder dat de passagiers er Iets van merken. AUSTRALISCHE STAD OVERSTROOMD. Een van de hevigste overstromingen in de geschiedenis van het gemenebest teisterde de stad Maltland In Nieuw Zuid-Wales. 1600 huizen werden hierdoor onbewoonbaar Alle verkeer lag stil en de verbindingen werden verbroken. Talrijke families moesten met amphibie-voertuigen van het Australische leger geevacueerd wor den. Volgens de berichten waren er bij deze overstroming geen mensenlevens te betreuren. Hetwater gaat nu weer zakken. Een opname uit de lucht toont het station in de overstroomde stad Maitland met de gestrande locomotieven en wagons op de onder water staande perrons. Rijkseenheid weer op de vlakte Het „Nationaal Comité Handha ving Rijkseenheid" heeft een „ma nifest aan het Nederlandse volk" uitgegeven, waarin o.m. wordt ge ze.'d dat artikel 209 van de ge wijzigde grondwet, op grond van het te Linggadjati overeengeko- mene. bindend voorschrijft dat de Unie zal voldoen aan zekere door haai organen te waarborgen voor waarden, die een beperking van oe souvereinlteit der lid-sta ten meebrengen. Maar reeds, aldus gaat het ma- r.'Test verder, heeft de regering dr van Royen te Batavia doen ver klaren, dat zij niet staat op enige macht van de unie om in te grij pen in de binnenlandse aangele- gendheden van de deelgenoten" waardoor dit waarborgen geheel denkbeeldig wordt. De kroon en het Riik. aldus het manifest, zuilen tengevolge van deze eranp- van zaken nog op veel noodlottiger wijze worden gebro ken dan uit de wijziging van de grondwet ln 1948 voortvloeit. Ondertussen gaat de regering voort over de voorwaarden van de ontbinding van het Rijk te onder handelen met Soekarno en Hatta terwijl zij aan de Staten-Gene- raal de duizenden te Djogja buit gemaakte stukken verheimelijkt, die bewijzen dat de sluipmoorde naars onzer zonen en onzer ge trouwe Indische vrienden ln dienst en onder bevel staan van de Republiek. Een internationale commissie oefent in Indonesië in feite het hoogste gezag uit en on der druk van die commissie moe ten de machthebbers der Repu bliek, die wij op grond van hun misdaden gewapenderhand uit hun macht hadden ontzet, weer ln Diokja worden hersteld. Deze nationale vernedering, al dus het manifest. Is het resultaat van de politiek der regering, maar wil, onze plicht getrouw, verhef fen te?en dit bedrlif voor het fo rum der geschiedenis nogmaals ons plechtig protest. DONDERDAG 30 JUNI na 12 uur. Hilversum I, 301 m - 12.00 John Renova and his music; 12.38 Pia no-duo; 13.00 Nieuws; 13.20 Geva rieerd programma. 14.15 Solisten concert; 15.00 Voor zieken en ge wonden; 16.00 Assortimento17.00 Reizen en trekken; 17.00 The Sky masters; 18.00 Nieuws; 18.15 Re portage van Wimbledon. 18.30 Ned. Strijdkrachten; 19.00 Radio- strip. 19.10 Metropole-orkest; 20 u. Nieuws; 20.15 Amerikaans stu dentenkoor; 20.50 Hoorspel; 2120 Residentie-orkest. 22.15 Bekende en onbekende melodiën; 23.00 Nieuws; 23.15 Dansmuziek. Hilversum II. 415 m - 12.00 Pia norecital; 12.33 De Zevenklapper: 13 0C Nieuws; 13.20 Septet Johnny Oinbach; 14 00 Promenade-orkest. 14.40 Voor de vrouw. 15.00 Gramo- foonplaten; 15.30 Pianoreictal; 16 u Bijbellezing; 17.00 Radio-jeugd journaal; 17.30 De Zakapara's; 18 u Leger des Heils; 18.30 Orgel spel. 19.00 Nieuws: 1915 Orgelcon eert; 20.00 Nieuws: 20.15 Plaat- varia: 21.15 Sans soucci; 21.35 Sweellnck-kwartet; 22.25 NCRV- koor: 23 00 Nieuws. 23.15 Avond concert. VRIJDAG 1 JULI voor 12 uur Hilversum I. 301 m - 7.00 en 8.00 Nieuws; 7.15 en 8.15 Gramofoon- platen; 9.15 Ziekenbezoek: 10.00 Symphonisch concert; 10.30 Mor gendienst; 11.00 Ochtendconcert. Hilversum II. 415 m. - 7.00 en 8 00 Nieuws. 7.30 en 8.15 Gramo- foonplaten: 9.00 Philadelphia-ssm phonleoikest: 10.00 Morgenwijding 10.30 Voor de vrouw; 10.45 Neder landse liederen; 1130 Orkest ~an Vogel. Geen Schijndoden meer Men zoekt nog steeds een middel, waardoor afdoende kan worden vast gesteld, of een mens inderdaad gestor ven is. Aan de reeds bestaande mid delen heeft de geleerde Blathazard weer een nieuw toegevoegd. Dit middel bestaat uit een injectie van 1 a 2 kubieke centimeter aetber. Is de patiënt werkelijk gestorven, dan vloeit de vloeistof onmiddellijk terug, wanneer de naald wordt teruggetrok ken. Is er nog een spoor van leven, lioe gering ook, dan wordt de aether in het weefsel opgenomen. Dit zeer eenvoudige precedé, dat door dr. Rebouilat werd uitgevonden, heeft bet voordeel, de omgeving niet te verontrusten eu biedt bovendien geen enkel gevaar in geval de patiënt blüft leven. .SLACHTOFER VAN STROMBOLI Signor Ludovic Muratore, nssistent -regisseur van de film, die Ingrid Berg man en de Italiaanse producer RosseL iKnl op de Stromboli maken, overleed -dezer dagen ten gevolge van een te grote inspanning en bet inademen van (tevadampen. Muratore beklom do vuloaan om naar de lava te kijken, die bij een de zer dagen voorgekomen eruptie naar buiten was gekomen. Kort daarop over leed hü. ELECTRISCH VISNET? Volgens een bericht uit Frankfort hebben (wee Duitsers een uitvinding gedaan, die het mogelijk maakt vissen van een vooraf bepaalde grootte aan te trekken, de vissen met een electrL ecfoe schok te verdoven en ben in een net op te vangen. De uitvinders, Krent zer en Peglow, zouden met succes proe ven hebben genomen. Volgens bet blad kan de uitvinding ook gebruikt worden bij bet vangen van walvissen. De walvissen zonden in „verdoofde toestand" langszij gehaald kunnen worden om te beoordelen of z\j wel of niet geschikt voor de vangst zijn. KOSTBARE VONDST IN EEN SCHELP Een 13-jarig meisje uit Schiedam was enkele dagen geleden op het strand van Hoek van Holland schelpen aan het zoeken. Zij vond ook een gesloten schelp, maakte d!e open en vond een tslt gonderi rlnererie. 18 karaats, met brillnnt. Het' meisje is er mee naar lmlg recann. heeft het pnna getoond en »oen deze zich Mi een deskundige over Hiyrd had van de waarde van het kleinood, heeft Mi de politie te Hoek van Holland verwittigd. Het vijfde internationale grasland congres, dat °P internationaal ni veau gelegenheid schept tot uit wisseling van ervaring met be trekking tot de verbetering van 't grasland ls dezer dagen geopend door de Minister van landbouw, visserij en voedselvoorziening, de heer S. L. Mansholt. De minister zei o.m. Onder de gewassen die een bij drage leveren tot de voeding van de mens nemen de grassen - hoe wel ze zelf voor directe menselijke consumptie ongeschikt zijn - een belangrijke plaats in. Die plaats is belangrijk door de kwantiteit en de kwaliteit. Er zijn veel meningsverschillen onder de voedseldeskundigen, doch zij zijn het allen eens als het gaat over de grote betekenis van melk voor de voeding. Melk- en vleesproduc tie is in het groot, niet denkbaar zonder gras. De grasland-exploitatie onder scheidt zich ln veel opzichten van de exploitatie van bouwland, doch bet verschil dat het meest opvalt is we! het feit. dat de cultuur op bouwland vrijwel steeds monocul tuur ls. terwijl ln grasland steeds veel soorten samenwerken Goed graslond kan opbrengsten leveren, die de meeste akkerbouw gewassen overtreffen. De practljk heeft deze moeilijkheden nog lang niet overal benut. Veel grasland blijft in opbrengst nog ver achter bij de akkerbouwgewassen. Het graslandonderzoek is nog jong en vooral dicht bevolkte lan den als Nederland hebben 'n open oog voor de grote betekenis van dit onderzoek. Nederland heeft slechts een ha cultuurgrond per inwoner, en het ls voor ons van het grootste belang iedere ha cultuurgrond - ongeacht of het grasland of bouw land is - goed te gebruiken, Gedurende de oorlog en ook tij dens de eerste jaren na de oorlog leed ons grasland aan een onvol doende bemesting. Ernstiger was de directe schade, veroorzaakt door geweld en evacuatie, welke leidde tot verwoesting en verval. Het grootste kwaad brachen de inundaties. Meer dan 10 pet. van de Nederlandse cultuurgrond werd dooi het water overstroomd, waar van een derde door zout water Ongeveer 60.000 ha grasland moest worden ingezaaid of her steld. Spr. hanteerde deze gege- venr niet als een excuus voor het feit. dat er nog steeds grasland bestaat, dat nog niet geheel is hersteld, maar omdat hij trots is. dat wij er reeds in zijn geslaagd de sporen van de oorlog in die mate uit te wissen. Om in korte tijd vorderingen te maken bij het streven naar op brengst-vermeerdering zijn in Ne derland thans de mogelijkheden op grasland groter dan op bouw land. Een belangrijk deel van onze bodem is niet geschikt voor bouw land en in die streken hangt dus het zijn of niet-zijn van het be drijf geheel af van de grasland- exploitatie. Naarmate de opbreng sten van het bouwland stijgen, doet zich de behoefte aan organi sche bemesting sterker gevoelen. In de toevoer van organische stof fen aan de grond speelt de stal mest een belangrijke rol. Veel stal mest is er alleen als er veel vee is, en veel vee kan slechts gehou den worden als het grasland hoge opbrengsten oplevert. Hef is een kringloop, die ver broken en verstoord wordt door de mens Vooral in een dichtbe volkt land als Nederland met on ze sterk toenemende stedelijke be v. Iking gevoelen wij dat. De stede lijke afval komt slechts ten dele op het Iand terug. De snelle be volk ingsoenarae - in het bijzonder de snelle groei van de steden - stelt aan de openbare zorar voor de hvelëne hoge eisen. De eerste els is wel een vlotte en volledige afvoer van de afval, en dan zijn afvoer naar zee en verbranden doeltreffende midde len. doch op deze wijze komt de stedelijke afval niet op het ^and terug. Wij zijn tot heden slecht» voer 'n deel geslaagd de tegenstrij dlge belangen van de landbouw enerzijds en die van de hygiëne anderzijds met eikander In over eenstemming te brengen, en de verwachting om volledig te slagen durven wij niet koesteren. Ook uit dien hoofde blijft de belangstel ling vor een overvloedige stal- mestproductie en wat daarmee sa menhangt, nl. veel vee en goed grasland in Nederland steeds le vend", zo zeide de minister o.m. Wanneer wij er in geslaagd zijn de bruto opbrengsten van het gras land te verhogen, aldus zeide de iahvster voorts o a. zal veelal ook de samenstelling anders zijn, b.v. het eiwitgehalte hoger. De hogere opbrengst en het hoger eiwitge halte zijn in beginsel deugden, doch zij krijgen pas grote beteke nis wanneer wij er in slagen ze door een juiste bedrijfsvoering aan te passen aan de voedingsbe hoeften van het vee. De onderzoekingen betreifende graslandexploitatie omvatten veel vragen, die diep ingrijpen in de gehele bedrijfsvoering, waarvan omweide systemen, rantsoenbewei ding. inkuilen, drogen, hooien, enz. de vele facetten zijn. Wie dit alles overdenkt, wordt bevangen door de vele problemen die alle elkaar raken en beïnvloe den. en vraagt zich af of het ooit mogelijk zal zijn, dit alles zo te kennen te ordenen dat het voor de gewone practijk van 't bedrijf bruikbaar wordt. „Wanneer wij anderzijds zien in welke mate de opbrengsten van het grasland in de laatste kwart eeuw gestegen zijn, meen ik dat wij met vertrouwen de toekomst tegemoet mogen gaan. Nieuwe regeling voor de eierexport Naar het Ministerie van land bouw, visserij en voedselvoorzie ning bekend maakt, hebben de bij de eierexport belanghebbende groepen overeenstemming bereikt over een nieuwe regeling met be trekking tot de export van eieren welke regeling de instemming van de overheid heeft. Ook deze rege ling is gebaseerd op de noodzaak tot verkrijging van voldoende eie ren voor de export, die een levens belang is voor de pluimveehoude rij. De nieuwe regeling belast Iedere pluimveehouder financieel naar verhouding tot de grootte van zijn kippenstapel. Met ingang van 2 Juli a.s. is Iedere pluimveehouder verplicht een heffing te betalen van in to taal f 1,50 per kip, waarvan f 1.- dient te worden betaald voor 15 Augustus a.s. De resterende f 0.50 per kip zal voor een nader te be palen datum, vermoedelijk ln Oc tober a s. moeten worden voldaan. Van deze verplichting worden ont heven de pluimveehouders, die re gelmatig per periode het vereiste aantal exportzegels inleveren. DE WEENSE STAATSOPERA NAAR AMSTERDAM De Weense staatsopera zal ln het kader van het Hollandfestival op 1, 2 en 3 Juli te Amsterdam opvoeringen geven van respectie velijk „Die Entfuehrung aus dem Serail", „Der Rosenkavalier" en „Don Giovanni" Reeds in de onrustige tijden voor de 30-jarige oorlog kwam de Weense operakunst tot grote bloei Na de „monstervertoningen" van het Ba rok-tijdperk vond de Weense opera haar eerste vaste „tehuis" ln het. oude „Hoftheater nachst der Burg", onder bescher ming van het Keizerlijke hof. In 1796 werd het theater „Am Karntnerthor" tot Hof- en natio- naaltheater verheven. De grote tijd der Weense klas sieke muziek brak nu aan en in deze tïid was ook het Weense muziekleven door hechte banden met Frankrijk verbonden, o.a. door componisten als Gluck. door N. J. P SMITH Gerust zijn de knoeiende aan nemers en loco-burgemeester Overmeer niet. De muur van de school in aanbouw zakt. Nu blijkt bovendien, dat aannemer Derksen de steekpenningen (f 1000) nog niet aan burgemeester Poortmans heeft afgedragen. Ruzie tussen de compagnons. 3 beb je al meer gezegd, dat ik volledig op de hoogte wil zijn", zei Derksen's firmant, die kwaad begon te worden. „Ik hoorde vanmiddag voor het eerst, dat je Poortmans nog niet be taald hebt". ï,0',.-(??.n ben je toch niet helemaal >r f meende Derksen. „Nee, ik ben wel niet zo slim en uit geslapen aj» myn geacht» firmant, d» geachte heer Derksen", zei de Co sar castisch, „maar helemaal achterlijk ben ik nog niet. Je hebt er nu natuurlijk spijt van, dat je die wethouder niet verteld hebt, dat Poortmans zijn geld binnen had. Als die kerel toch alles van vroeger vergeten is, dan hoeft hij die duizend gulden ook niet te heb bendan zijn ze al betaald". „Precies, het heiwerk is nu toch af gelopen we hebben hem niet meer nodig!" „Dat zou ik maar niet te hard zeg gen", meende de Co. „Je weet niet, wat Dijk van plan is en dan is het ook best mogelijk, dat Poortmans zich toevallig de afspraak met jou herin nert Dat is net als met dove of half- dove mensen die verstaan juist altijd alles als Je er op rekent, dat ze doof zy'n!" „Zo, nou weet je Immers niet, wat Dijk van plan Is. Zoëven zeg je, dat Dijk zichzelf in de vingers zou snijden, als hij van die verzakte muur werk ging maken", snauwde Derksen. „Zo evenzo even..... nogal logisch toen was Overmeer er bij. Die moet de vuile was opknappen, als Dijk het in zijn hoofd krijgt, om er anderen in te halen. En als Poortmans gauw ont slagen wordt, hebben we met hem ook nog te maken". „Tenzij hij werkelijk zijn geheugen kwijt is. Je begrijpt toch zeker, dat ik is, duizend gulden te geven?" niet zo gek ben, aan een kerel zonder hersens of aan eentje, die half malende „Allicht niet", gaf de Co toe. „Dat hoeven we Ovenneer niet te vertel len laat die maar in de waan, dan voelt hij zich zekerder", „Vanzelf," zei Derksen. „We moeten zo spoedig mogelijk zien uit te vissen, hoe het met de burgemeester is" „Moet je die koeiendrijver van een wethouder daar bij dat muurtje zien 6taan," merkte de Co lachend op. „Hij trekt warempel een gezicht of hij er verstand van heeft!" Tot grote ergernis van Derksen smeet z'n compagnon het raampje van de keet open, ging er half uithangen en schreeuwde naar da wethouder, die met een ernstig gezicht bij de pasge bouwde muur stond: „Hé! Overmeerl.... Kijk het moois er niet af!" De Co wilde nog meer roepen maar Derksen trok hem woedend naar bin nen en sloot het raam. „Jij altijd met je kwajongensstreken! Laat die man met rust ik zei, dat we zo gauw mogelijk te weten moeten komen, hoe de toestand van de burgemeester is." „Ja wat zou dat?" vroeg de com pagnon uit z'n humeur omdat Derksen zich weer zo deed gelden, „Dacht je misschien, dat ik doof was? Altijd dat doordrijven van jou. Goed.... als je wilt weten, hoe het met de man ls, moet je het gaan vragen," ging h\j ontevreden voort „Vragen, jaMaar aan wie?" wou Derksen weten. De ander haalde zijn schouders op. „Weet ik veel? Aan mij niet. Vraag het aan Zilver..., je kan nog al ten meewarig gezicht zetten dat heb ik laatst gemerkt. Of anders aan de dok ter, die hem uit die bak gehaald heeft... Hoe heet de goeie man ook weer? Nou ja, doet er niet toe voor mijn part ga je naar zijn vrouw die zal het wel weten.... dan heb je de berich ten uit de eerste hand." Jk merk toch wel. dat je pog een vreemdeling hier in het dorp bent,** merkte Derksen stekelig op. „Ander» zou je niet zo stom zijn, te veronder stellen, dat de vrouw van de burge meester precies op de hoogte ls. Voof het ongeluk wist zij niet» af van het doen of laten van meneer en. naar ik hoorde, is zij gisteren voor het eerst naar 't ziekenhuis geweest." „Nee, dat wist ik niet," gaf de Co toe. „En het interesseert me maar een bedroefd beetje. Ik bemoei me niet graag met de zaken van een ander." „Het kan toch wei eens nodig zijn," antwoordde Derksen. „In dit geval bij voorbeeld".-... „Je hoeft niet te denken, dat ik me verder met die zaak bemoei," viel dè compagnon de makelaar in de red-o, naar wie en naar wat je wilt je Je kan van mijn part informeren mag naar het ziekenhuis gaan om me neer te bezoekon Je mag bfj ma- vrouw op visite gaan om te vragen hoe haar -lieve man nat maakt je mag de dorpsdokter z'Jn tong gaan schrap pen.... als je mij er maar bulten Iaat. „Dat is niet zo mooi daar, met di? muur," vond de wethouder toen htj binnenkwam, (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 3