KAPPIE Een goed Nederlander verjaarde Experimenten bij de (ilm, door David Lean Hardwerkende Nederlanders hebben goede kans Het Huis aan de Baai David Leao, een van de groot ste Britse filmregisseurs, die grote naam maakte met zijn films „This Happy Breed", In Wich We Ser v^\ „Blithe Spirit", „Brief En- counter", „Great Expectations" en .Oliver Twist" Is een verwoed experimenteer der, die er voort durend op uit is de techniek van de speelfilm te verrijken Zijn nieuwste film, „The Passionate Friends", bevat weer enige nieu we elementen op het gebied der montage, die In dit artikel door de maker worden besproken). De film is slechts 53 jaar oud, en is Bog steeds bezig haar techniek te ver- Volmaken. Toen David Wark Griffith ide close up. de grootopname van de tails „uitvond", zeiden de mensen die het weten konden dat het publiek nooit het beeld van een gelaat zou accepte ren zonder He* lichaam van de acteur. Het publiek accepteerde de nieuwe vin Jling wèl. Later kwamen vindingen als het af- en opblenden van scènes, er het publiek leerde al spoedig dit lang- zarne afdonkeren van een scène en het even langzaam weer zichtbaar worden van een volgende te verstaan als een voorbijglijden van een bepaalde tijds. periode. Op dezelfde manier is nu de ï.g. ..flashback" gemeengoed geworden •van de toeschouwers in een bioscoop. Men ziet een close-up van een naden kende man. en terwijl de scène lang zaam overblendt, hoort men de „ge- j idachte stem" van de man zeggen: ..Ik zaq haar voor de eerste maal tien jaar geleden" het beeld vertoont nu scè nes uit het verleden, die niemand an ders zal opvatten dan als wij ze bedoe len te zijn: de herinnering aan vervlo gen tijden. „ZICHTBARE GEDACHTEN" Wat zal nu de voloende ontwikke ling worden? Ik qeloof dat men zal Verken in de rich'Mng van het zichtbaar maken van iemands gedachten De filmregisseur heeft altijd grote moeilijkheden ondervonden, zodra heter Om ging het publiek duidelijk te maken wat een bepaalde figuur in een film dénkt. Om eens een voorbeeld te noe men: een vrouw neemt afsche'd van n man. Zij ^apt in een raccboot. die weq- snort over een meer. Zij wuiven elkaar ten afscheid toe. Een getuige van deze scène is de echtgenoot van de vrouw, die onverwachts is komen opdagen. Hij weet dat zijn vrouw en de man vroeqer Jaren een verhouding hebben gehad. Ja loezie welt in hem op hij wendt zich naar de camera een gro?e close up verschijnt op het doek. een close up van de vrouw en de minnaar in een hartstochtelijke kus de echtqenoot wendt z:ch af en tracht de"" oedachte uft sMn hrefn te verdringen. Zal het pu bliek dt henrilpen? Ik hoon dat men het zal henriloen. want nn de"? manier heb fk een s"ène ..The Pe«>onate opneloct. Het is eigenli'k een tiUbro'd'nq van een exoerlment dat ?k fn ,.01iv,r Twist" h«b uitgehaald. In die film heb' fk het maar één Wr Ge probeerd. in de scène waar "Bi'lSykes In de kamer zit hij het lijk van Nancy. de vrouw, die hij zo juist heeft ver moord. Nadat wij op zijn gelaat be rouw hebben zien verschijnen en een vreselijke wroeging is opgebouwd, snijd fk van een grote close up van Sykes' gezicht naar een opname, waarin Sykes Fagin neerslaat, de man die hem tot de moord heeft opgezet. Met andere woor den: ik hoop dat het publiek begrijpen zal dat hij wenste dat hij Fagin neer geslagen had n en niet Nancy. In „The Passionate Friends" heb :k dit systeem verscheidene malen toege past, en ik hen zeer benieuwd naar de reactie van het publiek. In ..Oliver Twist" heb ik een ander experiment aeintro^"ceerd, dat ik in mijn volgende film. „Madcleine Smith" wil uitwerken. Het is een uitbreiding van het „Flash back" princioe. enwerd toegenast in de scène van d« dandest^ne b"»?nkomst van de „moeder" van werkhuis, mrs Corr.ey. en e-ri zekere Monks. EXPERIMENT De moeder beschrijft wat er voorviel, toen zij tien jaar eenden QJlver's ster vende moeder verzorgde. De normale methode zou zijn geweest om de scène te laten overvloeien, terwijl de stem van de werlsfcuismoeder over het nieuwe beeld vervolgde, maar in plaats van de overblending heb ik domweg hard afge sneden, zodat het publiek zonder over gang verplaatst wordt in de werkelijke scène en dialoog, zoals die zich in het verleden hebben afgespeeld. De scène vertoont de arme vrouw die al haar stervende krachten verzamelt om de „moeder" een mededeling te doen die het geheim van Oliver's geboorte zal onthullen, maar zij sterft voor zij het geheim kan openbaren. Ik snijd dan weer terug naar de scène in de tegen woordige tijd. en Monks zegt tegen de „moeder": „Je liegt! Zij zei wel iets!" De moeder antwoord: „Geen woord zei ze, maar toen gebeurde het". „Wat?" zegt Monks. Opnieuw snijden wij hard terug naar het verleden. Oliver's moe der ligt dood in bed, en de werkhuis moeder vouwt haar hand los uit die van de dode vrouw. Een stukje papier flad dert neer op het bed. Weer snijden we naar het heden, en Monks zegt: „Een stukje papier! Wat stond er op?" De vrouw vertelt het hem dan. Het succes van „Oliver Twist" is mij natuurlijk zeer dierbaar, ook omdat ik geen bezwaren vernomen heb tegen de door mij gevolgde methode, en dat ik dus mag aannemen, dat een regisseur heen en weer kan snijden tussen heden en verleden. Studiereis door Australië Zuid-Australië zeer geschikt Drs. G. de Groot, vertegenwoordiger van de Centrale Stichting Landbouw- emigratie, heeft een studiereis van 3 maanden door Australië gemaakt om zich een beeld te vormen van de agrarische omstandigheden in dat land, dit met het oog op de emigratie van Nederlandse boeren en landarbeiders. Om op de vraag: „Welke mogelijkheden biedt dit land voor de Nederlandse boeren, die zich in het buitenland een bestaan willen zoeken?" een antwoord te vinden, reisde hij over een afstand van 7000 mijlen door 5 Australische staten, sprak hij met officiële personen, met boeren, landarbeiders en vakver enigingsleiders, zowel als met vele Ne derlandse landbouwers, die reeds sinds de oorlog naar Australië emigreerden. In een onderhoud, dat een ambtenaar van het Australische ministerie van voorlichting in Canberra met drs. de Groot had, gaf deze laatste zijn indruk ken. tijdens deze studiereis opgedaan. De Nederlandse werkers in de landbouw „De meeste van hen zijn inderdaad zeer tevreden. Zij werken ambitieus met de Australische boeren en sparen geld". Australië: „Een uitgestrekt land met Drachtige voordelen en mogelijkkheden". De Australiërs: ..Zij ontvingen mij over al zeer goed en hielpen mij in elk op zicht". Drs. de Groot deelde mee, dat na de ondertekening van een overeenkomst tussen de Australische regering en de Nederlandse Stichting voor Landverhui zing over de toelating van Nederlandse emigranten, er reeds 300 krachten uit het landbouwbedrijf in Australië zijn aangekomen en dat er nog meer onder weg zijn. CONTACT MET NEDER LANDERS De Nederl. officiële vertegenwoordi gers in Melbouriie hebben hun komst voorbereid door het onderzoeken van de landbouwbedrijven, waar men werk krachten wilde opnemen Zij bleven met de emigranten in contact, nadat deze hun werkzaamheden waren begonnen en hielpen hen zich in Australië te vestl- oen. Drs de Groot vertelde, dat de meeste nieuw aanoekomenen zich qe- vest'nd hehhen in de staat Victoria aan d» Zuid-Oost punt van het vasteland. Dit is een gebied met een gematigd kli maat en het is ook het belangrijkste '"ivelgehied in Australië. „Victoria en Tasmanverder in het Zuiden, bieden mogelijkheden, welke gelijk zijn aan die waarmee de Nederlanders vertrouwd zijn. dan die in de andere staten welke ik bezocht. „Australië Is zulk een groot land, dat men er zowel het Zuiden met een ge matigd klimaat als de tropische geble den kent. Ik twijfel eraan of de Neder landse werkers zich wel zeer goed zul len kunnen aanpassen aan de Noorde lijke gebieden. Deze vragen een geheel andere landbouwervaring dan zij gehad hebben. Drs. de Groot deelde mee* dat de Nederlanders, die in Australië reeds in de landbouw zijn ingeschakeld, goed werken en zich op prettige wijze ge vestigd hebben. „Voor Nederlandse landarbeiders en zonen van landbouwers die thi.is niet konden hopen nog eens ven zelfstandig bedrijf 'te hebben, be staat er een goede gelegenheid op zijn minst nog eens eeloenoot te worden ïn een landbouwbedrijf en moqelijk een eiaen bedrijf te vestioen. Het ziin goede !andbo»wers en zij zijn zeer welkom in Australië, waar het tekort aan werk krachten een acuut probleem is". „Na betaald te hebben voor voeding en verblijf kunnen zij geld sparen en dat is iets hetgeen zij in het eigen land niet kunnen doen. In di;t verband wordt opgemerkt, dat het minimum loon, dat voor de werkkrachten in de landbouw in het algemeen is vastgesteld 6.18.6 pond bedraagt, terwijl de aftrek voor verblijf en levensonderhoud op 1.5 pond gesteld kan worden". HOGE REISKOSTEN De grootste moeilijkheid voor de Ne derlanders, die willcfi emigreren, is ge legen in de hoge reiskosten en in het tekort aan woongelegenheid voor echt paren en gezinnen, aldus drs. de Groot. Hij noemde Australië één der landen, waar men zich met succes op de vee teelt kan toeleggen. De ideale klimato logische omstandigheden maken het mo gelijk het vee het gehele jaar door in open veld te laten, dat prachtig mals voedsel geeft. Door het uitschakelen van de stallen voor de winter wordt bespaard op de productiekosten en op werkkrachten. In sommige plaatsen is het nodig, dat bijvoeding gegeven wordt hetgeen op het open veld kan geschie den. Het is echter moeilijk een vergelij king te maken met de veeteeK In Ne derland. in verband met de fundamen tele verschillen in de omstandigheden van de beide landen. Zo zij de landbouwbedrijven In Aus tralië bijvoorbeeld zeven of acht keef groter dan die in Nederland, maar de eigendommen zijn er veel minder on derverdeeld. Dit maakt het mogelijk de veeteelt meer te concentreren en het re sultaat daarvan Is onder meer, dat melk machines er in veel grotere ma*e ge bruikt worden. Zij worden gebruikt door tenminste ?en derde van de Austra lische veeteeltbedrijven. Woningwetwoningen kunnen eigendom worden Beg:n 1948 heef; de minister van wederopbouw ultslul end voor oorlogsslachtoffers de mogelijk held openges'eld om de door hen bewoonde woningwetwoningen, die na de bevrijding gesMcht zijn. In eigendom te verwerven Nu aange nomen mag worden, dat deze ca tegorie In dit opzicht zo goed mo glijk ls geholpen heef; de minister bepaald, dat deze regeling ln het vervolg ook voor niet oorlogs slachtoffers zal gelden Bewoners van wonlngwetwonin gen kunnen dus dorr hen be woonde woningen kopen Ui; ver strekte inlichtingen moet op re delijke gronden vast komen :e s'aan, dat de adspirantkoper t* woning ln de toekom- behoorlijk zal ouden en beworen Ter tegemoetkom'ng ln de niet rendabele exploita'lekos'en kan de koper een bijdrage op grond van de financieringsregeling wo ningbouw 1948 ter beschikking worden gesteld Bij de overdracht zal het regsira-tJerecht slech's over het rendabele deel van de koopsom verschuldigd zijn Belanghebbenden dienen verzoe ken bij het gemeentebestuur in Te d'enen Uii hei cjoede houi ISi^rijmde wfl ijsheid Wat geeft het dat ik vroeger Met and'ren heb gegaan; Van alle meisjes, schatje. Trek jij het meest mij aan- AI wat ik hier heb neergeschreven Wil ik tot heil u medegeven. Probeer als vader uw Jonge zoon tot vrind te zijn. Hij blijft uw vrind ook als hij ophoudt kind te zijn. O jeugd, het is zalig om jong te zijn, Want jeugd, het is dronkenschap zonder wijn. Wat sprak het loze vosje, toen hij ging passie preken? 't Is slecht een vreemde sleutel Ia anders slot te steken. De wetenschap, aldus Pasteur, Is internationaal; Zij heeft geen vaderland, noch kleur En spreekt eens ieders taal. Koop nimmer vriend een 3ure lijst Om waardeloze platen Goedkope wijn bewaart men niet In goudbeslagen vaten. r 'l8 Kl drinkt een zot Uit gouden pot. Hij ia en blijft Toch maar een zot. Men moet de 'dieren vanqeri Aleer men hen kan hangen. Wilt qlj o, mens, barmhartig heten, Zo geef dan welgemoed En Iaat linkerhand niet weten. Wat of de rechter doet. gR zijn nog echte Hollanders, die, uit het goede hout gesneden, .ztfn. zy waren er en zullen er al- tyd zü'n. Een van hen is dr. Albert iPIesman, de man, die ons land tot! een luchtvaartnatie maakte. Albert Plesman is op 7 Septem ber 1889 geboren. Hij had een jeugd, zoals vrijwel alle jongens. Het was zijn bedoeling beroeps-mi litair te worden; hij bezocht de K.M.A. te Breda waar hij in Au gustus 1911 werd beëdigd tot 2e luitenant. In ditzelfde jaar zag lui tenant Plesman voor het eerst van zijn leven een vliegtuig. Van dat moment af heeft de luchtvaart hem niet meer losgelaten. Voorlopig echter werd hij als lui tenant geplaatst bij het Regiment' Wielrijders te Gouda. Daar ont boette hij Suze van Eijk, die zijn! lechtgenote werd en die hem al-; tijd tot grote steun was en nóg: is. In November 1918 haalde hij' zijn militair vliegbrevet. Gedurende zijn Soesterbergse oorlogsjaren kreeg hij het idee met diezelfde vliegtuigen, die men toen tertijd in het buitenland gebruik te om dood en verderf te zaaien, geregelde luchtdiensten te gaan on derhouden, waarmee passagiers, post en goederen vervoerd zouden kunnen worden. Zijn collega's lach ten hem uit. Maar Plesman zette door en slaagde er in enige perso nen voor zijn plannen te winnen.; Samen met hen organiseerde hij' in Augustus 1919 in Amsterdam de E.L.T.A. (Eerste Luchtvaart Ten toonstelling Amsterdam), die be doeld was om het Nederlandse pu bliek een indruk te geven van de vorderingen, welke men in het buitenland op luchtvaartgebied had gemaakt. De E.L.T..A werd een overweldigend succes; meer dan 800.000 bezoekers passeerden de controle en 4000 van hen onder namen een rondvlucht boven Am sterdam. Heel Nederland sprak over de luchtvaart. Toen Nederland eenmaal voor de luchtvaart gewonnen was, was het voor Plesman niet moeilijk meer om zijn plannen werkelijkheid te doen worden. Op 7 October 1919 kwamen in Den Haag enige voor aanstaande figuren uit de handels-, Industrie- en bankwereld bijeen om [over te gaan tot de oprichting van TELEFONISTE Zeer duld'lijk moet ze spreken En vlug zijn van begrip, Ze moet wat haar gevraagd wordt. Begrijpen in een wip Ze moet beleefd en vriendlijk Nooit ongeduldig zijn; Een groot gevoel voor humor Bewake haar chagrijn! Gij Jonge tel'fonMe. Die nog veel Ieren moet: Voldoet ge aan deez' eisen, Ja, dan pas zijt ge goed. de V. fde Koninklijke Luchtvaart MaaH schappij N.V., kortweg K.L.M. ge-< noemd. De jonge luitenant Plesman, werd benoemd tot administrateur en later tot directeur van dezel maatschappij. In dertig jaar tijd heeft Ples man door zijn onverzettelijke werk kracht, inzicht, leiderschap en en thousiasme de K.L.M. gemaakt tol •een van de grote luchtvaartmaatJ schappijen van de wereld. Hij stel de zijn leven in dienst van de luchtvaart, gaf voor zijn idealen de hoogste offers( twee zoons), maar zet dóór. Als een echte Vlie gende Hollander. VRIJDAG 9 SEPT. NA 12 UUR Hilversum 1 12,15 Orgel; 13.00 Nws; 13.45 Gram. 14.10 Weense muziek; 14.40 Voor de vrouw; 15,40 Voordr.; 16.30 Gram., 16.-40 Voordr.. 17.00 Koor 17,20 Zigeunerkwintet. 17.35 Gram., 18.15 Causerie; 19.00 Nieuws. 19.15 Kamerkoor, 19.45 Causerie. 20.00 Nws, 20.15 Omroeporkest, 21.35 Metropole orkest. 22 00 Gram. 22.15 Koor. 23.00 Nieuws. Hilversum II 12.00 Gram., 13.00 Nws, 13.15 Muziek. 13.45 Gram-, 14-00 Kookpraatje, 14-20 Solistenconcert, 15.00 Boekbespreking, 16.00 Orgelspel, 16-30 Voor de jeugd. 17-00 Filmmuziek, 18.00 Nieuws, 18.15 Accordeonmuziek. 19.00 „Denk om de bocht". 19-30 Godsd'ensti ge causerie. 20 00 Nieuws. 20.55 Boek bespreking. 21-00 Gram.. 21.30 Orgel. 22-15 Gram.. 22.40 „Vandaag", 23.00 Nieuws. 23.15 Reportage- ZATERDAG VOOR 12 UUR Hilversum I 7 en 8 Nieuws, 8.1? Pluk de dag. 9 Voor de vrouw. 9 05 9 30 Hoogmis, II Zonnebloem, 11-45 Fluit- Hilversum TT 7 en 8 Nieuws. 7.15 Gram., 8 40 Tohau Tonq. 9 Svmphonie- orkest. 10.20 Radiofeuïüeton. 10-35 Continu-uitzending. en hei Apeneiland 54 Daar er nu langzamerhand een behoorlijk pad geb-»and was, schoten ze veel vlugger op, dan de eelfe keren en na een uurtje zagen ze in de verte de zee. „Nog korte tijd. dan zijn we aan boord. Voorgoed verlaten we dit oord", riep Jacobus en ook de anderen slaakten een zucht van verlichting, toen ze eindelijk de wildernis achter zich hadden gelaten. „Kijk, daar zit Columbus", riep Kappie uit, terwijl hij naar het vlot wees. „maar waar zou die klont van een Meester zijn?" Kappie holde vooruit en toen hij dichterbij kwam. zag hij al direct aan het angstige gezicht van de negerjongen, dat er Iets ge beurd was. „Waar is de meester?" schreeuwde hij al van verre. Columbus hief bezwerend zijn armen in de lucht en begon, toen hij Kappie zag aankomen, meteen te jammeren: „Groot ongeluk zijn gebeurd? Arme Columbus alleen, helemaal alleen! Arme Co lumbus zijn bang! „De Meester, zen me liever waar de Meester is?" brulde Kappie. ..•Teester meegeno men door grote aapman", jammerde Columbus. „Grote aapman met Meester ver weg gaan. Meester nooit meer terugkeren. twrwipiMii»- Het sinistere spel gaat beginnen. Op aandringen van inspecteur Bran- nigan vestigt Bob Arlen (die dit verhaal vertelt) zich in de omge ving van het Huis bij de Baai. Heeft dit sombere huis iets te maken met de bende, die in Londen chantage pleegt op vooraanstaande Engelsen en dezen tot zelfmoord drijft? 6) HOOFDSTUK H Een week later was ik in Rose Cot tage geïnstalleerd. Tot mijn verbazing had juffrouw Clitherwood er tenslotte zelfs op aangedrongen met me mee te gaan. Een zuster van haar, die een iets oudere en nog vei'waarloosder uit gave van juffrouw Clitherwood wasy had aangeboden voor haar man te zorgen. Het zal m'n ouwe geen kwaad doen om me eens een poosje niet te zien, deelde juffrouw Clitherwood me op de morgen van onze aankomst in het huisje mede. Ze begon onmiddel lijk t# vegen en te boenen. Toch ge loof ik niet, dat ik veel met de streek hier op zal hebben. Het is zulk open winderig land en verder niets. Juffrouw Clitherwood had gelijk, het land was inderdaad open en de wind kon er vry over heen blazen. Het dorpje lag vlakby de baai. Het be stond uit wat huisjes, een pastorie, een mooie oude kerk, een café, dat de naam droeg „Het Visserswapen" en een postkantoortje. Rose Cottage had drie kleine kamer tjes, benevens een keuken. Burton, de detective, die oorspronkelijk uit Sur- folk kwam en die volkomen op de hoogte was van de rol, die hij als chauf feur- tuinman moest spelen, logeerde in een aangrenzend huisje. „Het Huis aan de Baai" was niet zichtbaar van het dorp uit. Op mijn kaart had ik gezien, dat het enige hon derden meters van een zijweg af lag. Die middag, toen de zon begon onder te gaan, besloot ik mijn eerste kijkje te gaan nemen bij het huis van Kolonel Simpkins. Ik probeerde niet de weg te Vplgen, die ten opzichte yan het hu.s een omweg betekende, maar slenterde ln plaats daarvan door kleine laantjes. Mijn been veroorzaakte me geen last, als ik langzaam liep en een wandelstok gebruikte. In mün oude tweed pak en met een gezicht dat nog bruin zag van het buitenleven tijdens mijn diensttijd, had ik het gevoel niet te detoneren in deze landelijke omgeving. Ik had niet beseft, dat het huis zó verborgen lag, voordat ik aan het dichte bos kwam. In plaats van het gewone geboomte in een Engels land schap, was hier een speciaal soort den nen geplant, die volledig het gezicht op het huis benam. Een stevig van prikkeldraad voorzien hek liep rondom deze aanplant» Nadat ik hier helemaal omheen was gelopen, kwam ik tot de conclusie, dat de enige manier, om een blik op het huis te kunnen werpen, was het bos binnen te dringen en het een of ander voorwendsel te verzinnen, wanneer ik eventueel aangehouden zou t worden. Ik koos een plaats uit, waar een hoge haag mijn bewegingen dekte. Het bleek gemakkelijk genoeg te zijn om door het hekwerk heen te kruipen. In het dichte dennenbos was het som ber en leek het al bijna nacht. Bijna instinctief begon ik langzamer te lo pen en bleef ik in de beschutting van de bomen. Uit de oorlog, toen ik com^gnie- commandant was en dikwijls op pa trouille ging, had ik een resde zintuig overgehouden, dat me onmiddellijk waarschuwde, als er gevaar was. Dit zesde zintuig had meer dan eens mijn leven gered, ln het bijzonder die keer, toen een, naar het scheen, volkomen verlaten boerderij een troep Duitsers bleek te herbergen en ik het enkel en alleen aan mijn instinct te danken had, dat ik voelde dat er iets niet plu's was. Ik was nu gekomen aan een ope ning tussen de bomen en ik was juist van plan om deze nader te verkennen, toen ik instinctief voelde, dat iemand naderbij kwam. Ik verborg me in de beschutting van enige hoogopgeschoten varens en wachtte. Gedurende enkele minuten gebeurde er niets. Ik stond op het punt om weer verder té gaan, toen opeens een lange jongeman zonder een geluid te maken van de andere kant door de opening in het geboomte kwam en om zich heen keek. In een van zijn gespierde handen droeg hij een schop. Ik kreeg de in druk, dat hij een ex-bokser moest zijn. Een van zijn oren was verbrijzeld en zijn neus was klaarblijkelijk wel eens gebroken geweest. Zelfs zijn eenvoudi ge, wat versleten kleren gaven hem toch niet het uiterlijk van een bui tenman. Een merel vloog luid tjilpend op uit de varens, waartussen ik me verborgen hield, doch dit wekte geen argwaan bii de man, Ik was ef hierdoor nog meer van overtuigd, dat hij een stedeling moest zijn, want het ver schrikte geluid van de vogel zou een buitenman erop gewezen hebben, dat er iemand in de buurt was. Ik was me ervan bewust, dat de man, wanneer bij in mijn richting keek, mij zou kunnen zien. Ik geloof, dat ik wel de een of andere verklaring voor mijn aanwezig heid daar had kunnen bedenken Op z'n ergst zou hij mij eruit zetten. Maar de man verdween even rustig als hij gekomen was. Een vaag rook- pluimpje boven de bomen duidde op de aanwezigheid van het huis in ds nabijheid. Ik nam aan, dat de man in die richting was verdwenen- Ik wachtte nog tien minuten, voordat ik het veilig genoeg oordeelde om me weer te be wegen. Toen sloop ik in de beschutten de duisternis van de dennebomen naar de opening in het bos, en vanuit deze betrekkelijk veilige plaats kreeg ik h*t huis in het oog. „Het Huis aan de Baai" was een mas sief gebouw van grijze steen. Het zou. naar ik schatte, ongeveer 200 jaar oud zijn. Ik had het gezicht op de achter kant. De man, die ik in het bos gezien had, stond zijn schop af te spoelen onder een 'kraan. Een vrouw riep Iets met een scherpe stem vanuit het hu's en de man verdween, (Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 3