Wollen Dekens
ZUINIG SNEL SIERLIJK
Onze grootste vijanden zijn
de mist en de duisternis
WEST-FRIESLAND
Gezellig dansen
Wollen Dekens!
Molton Dekens
De Nieuwe Hillman 1950
De vrije Alkmaarder
Gratis Koopdag
Garage Jacob Kossen en Zonen
Zaal HEES Nieuwe Niedorp l
At NA l
Laatste kaasmarkt
Het was maar een trieste vertoning,
«leze laatste kaasmarkt van het seizoen-
Wie gedurende de gehele zomer het kleu
1 ige tafereel aanschouwd heeft en de vele
binnen, en buitenlandse grootheden ge
zien heeft, kan nu weer een half jaar
lang op zijn herinneringen leven: de
meeste kaasdragers hadden gedeeltelijk
hun fraaie costuum uitgetrokken en lie
pen soms in hun daagse kleren scms
met alleen de karakteristieke kaasdra.
gersnoed op.
Vreemdelingen waren er niet veel
meer. De bezoekers, die er waren,
dwaalden tassen de talrijke kaashande
laren. die de nog steeds moeilijke situa
tie van de kaashandel bespraken. Er
waren dan ook geen noteringen.
En nu maar weer naar het volgend
Jaar- Laten wij hopen dat dat jaar even-
>cel vreemdelingen naar onze stad zal
brengen als dit jaar. dat stellig in de
{eichiedenis van de Alkn arse kaas
nvrltt als een recoidjaar zal worden
ge;>oekstaafd!
Naqelcomen kerkdiensten
Hélloo. 10 uur, ds J J Schmidt
31 October. hervorming, nm 8
uur. ds Bloemhoff
Akersloot. 10 uur. ds Dikboom
Llmmen, 9.30 uur, ds Plug
Baptisten gemeente. Nieuwe Doele
Zondagmorgen 10 uur, evangelist Hof
huis.
Zondagavond 20 uur. jeugdsamenkomst
•n de Wilhelmïnaschool.
Maandag 31 October, Dinsdag en
Woensdag 2 November des avonds 8
uur, opwekkingssamenkomsten in de
Doopsgezinde kerk.
Heiloo
VPRO bijeen
In het Witte Kerkje te Heiloo kwam
de afdeling van de VPRO onder voor
zitterschap van ds. Bloemhoff bijeen.
Als spreker trad op ds. Noorman uit
Zaandam. Na afloop van de lezing wer
den er lichtbeelden vertoond over voor
aanstaande figuren uit de aether. De
avond was goed geslaagd-
Damclub Heiloo
De uitslagen van de 5de ronde der
onderlinge wedstrijden van de damclub
Heiloo luiden als volgt:
Groep 1:
J. de GeusB. Beuker 20
(uitgesp. part.)
C. AdrichemS. Schure 02
J. GeusebroekA. Dekker 02
J. de GeusH. Verver 11
K. TuinmanP. Beukers 2—0
A. de GraafJ. Sprenkeling 20
Groep 2:
B HofmanJ. Helder afgebr.
W. Hooggen boomC. de Jong 11
P. Oud—J. Spaans afgebr.
S. de GeusA. Winterink 11
A. KtaonD. Langedijk 11
Groep 3:
A. AllemanSlijkerman 11
C. Lieshout—J. Weijers 1—1
G. Bruii^-v. d. Werff 11
N. SluismanD. Smit 02
S- HottentotA. Sprenkeling 02
Premie voor splitsing
en verbouwing
Naar we vernemen is de beschikbaar
stelling van premie voor woningsplit
sing en het verbouwen van kantoor-,
pakhuis- of schuurruimte tot woningen
thans weer mogelijk.
Voor het splitsen van bestaande wo
ningen en voor het verbouwen van
bestaande kantoor-, pakhuis- of schuur
ruimte kan een premie van overheids
wege worden toegekend.
Deze premie bedraagt: 60 procent
der splitsings of verbouwingskosten,
met dien verstande, dat geen premie
wordt toegekend voor zover deze kosten
per woning, welke door splitsing- of
verbouwing boven het oorspronkelijk in
enig pand aanwezige aantal woningjd
wordt verkregen, meer dan f 4200 of
minder dan f 201 bedragen.
Oude Niedorp
Een belangrijke
beslissing
De raad van beroep der directe be
lastingen heeft een belangrijke uitspraak
-gedaan inzake een belastinggeschil tus
sen het gemeentebestuur van Oude Nie
dorp en de heer J. Waiboer, wonende
in de Moerbeek in die gemeente.
De heer Waiboer was aangeslagen
in de straa'belasting voor de gemeente
Oude Niedorp voor al zijn landerijen.
In het. bezwaarschrift beriep de heer
Waiboer zich er op, dat een gedeelte
van zijn land, dat door hem met een
boerderij verhuurd was. hoewel gelegen
in de gemeente Oude Niedorp, geen uit
gang had op een weg in de gemeente
Oude Niedorp en het dus onbilllijk en
in strijd met de wet en de verordening
zou zijn, indien hij voor dat gedeelte
land aan de gemeente Oude Niedorp
straatbelasting zou moeten betalen.
De Raad van Beroep heeft in haar
uiteindelijke beslissing de heer Waiboer
in het gelijk gesteld. Indien deze visie
in de toekomst gehandhaafd blijft, zal
een gemeente dus geen straatbelasting
meer mogen heffen van landerijen of
andere bezittingen, die een uitgang heb
ben, die uitkomt op een weg, gelegen
in een andere gemeente. We meenden
goed te doen deze beslissing ter kennis
van onze lezers te brengen, daar er wel
licht pnder zijn, die hiervan kunnen
profiteren.
We vragen ons tevens af, welke con
sequenties deze beslissing van de Raad
van Beroep inhoudt ten opzichte van
wegen, die uitkomen op een Rijks of
Provinciale weg. die weliswaar wel
door de gemeente loopt, maar waarmee
de gemeente niets van doen heeft. Het
maakt o.i. toch al heel weinig uit, of
de landerijen uitgang hebben op een
weg, die uitloopt in de gemeente N.
Niedorp, maar slechts 500 meter van de
wegen in Oude Niedorp af is, of dat ze
uitgang hebben op een Prov.weg, die
ook 500 meter van de gemeenteweg af
is. Er konden nog wel eens rare dingen
geschieden door deze beslissing.
Uit de Langedijk
Winterkoolcampagne is thans
volop begonnen
Resultaten hangen af van weersgesteldheid
en van politieke weersgesteldheid
Als de tweede helft van October is
aangebroken, maken de meeste telers
van winterkool zich gereed voor het
binnenhalen der winterkoof. Ook dit
jaar was dit al spoedig te bemerken,
want van heinde en ver zagen we de
vaartuigen arriveren met de bekende
rode kool. Het is dan voor onze tuin
ders een drukke tijd: vroeg open niet
vroeg naar bed. De meeste rode kool
wordt ver buiten Langedijk of onmid
dellijke omgeving geteeld. Om dus tijdig
©p het werk te zijn. moet men al vroeg
uit de veren. De dagen worden korter
en dus moet de dag geplukt worden. De
moeiten, welke dit koolhalen uit de pol
ders met zich brengt, worden zwaarder
naarmate de weersgesteldheid daarbij
tegenwerkt. De laatste week weten de
tuinbouwers daarvan mee te praten:
storm en regen zijn nu juist niet de
meest gewenste weersomstandigheden
om het thuishalen van de kool tot een
pretje te maken. Onze bouwers zijn ech
ter in die dagen voor geen klein ge
ruchtje vervaard. Van jong af zijn ze
daarin opgegroeid en eigenlijk verheu
gen zij zich al in het vooruitzicht van
de naderende winterkool-campagne. Hoe
het weer zal zijn: daar trekken zij zich
niets van aan. Het gaat erom, de kool
-in de schuur te krijgen, ze gedurende
de winter schoon te hottden en succes
sievelijk af te leveren, het liefst, als
vanzelfsprekend, tegen goede prijzen. In
dit koolbewaren zit iets speculatiefs. Er
zijn er onder de telers van winterkool,
die deze soms heel lang bewaren, ho
pende. dat het geringe aanbod op het
eind der campagne tot hoge prijzen zal
leiden, in het blonder als het koude
weer tot belangrijke vraag aanleiding
feeft. Deze ..taaie overhouders" hebben
sr winstje gemaakt, doch,
zo^ls het bij speculatie gaat, dat zoete
winsje we! eens in een bitter verlies
zien verkeren. Maar ook buiten dit
uiterste speculatef opereren, zit er de
gehele „oyerhouderstijd" wat muziek in
die tot een gezonde en begrijpelijke spe
culatie kan leiden. Er kunnen
sterke fluctaties in de prijzen optreden,
zowel in oplopende als in neergaande
richting. Worden de prijzen lager, dan
wacht men op betere prijzen, worden ze
hoger, dan stelt men het verkopen nog
vaak een poosje uit, omdat de prijzen
immers nog wel kunnen oplopen- Naast
de vroege aardappelteelt is die van be
waarkool de meest belangrijke in dit
tuinbouwdistrict. Vroege aardappels zijn
echter geen bewaarproduct en bezitten
die speculatieve tendens dus niet. Dat
er met betrekking .ot de bewaarkool
iets kan kan worden „gewaagd", een
min of meer gokspelletje, in de goede
zin van het woord, kan worden gespeeld
spruit voort uit de aard van het pro
duct.
In
Dat was het antwoord, dat we kregen
op de vraag, die we aan een autobus
chauffeur stelden. Hij had het echter
nauwelijks gezegd, toen het tot hem
doordrong, dat nog meer vijanden wa
ren, waar men gelukkig de laatste tijd
niet zo heel veel last van heeft gehad.
Want terwijl hij zijn pet met een ruk
recht zette, voegde hij er aan toe: En
dan in de winter, de gladheid en de
sneeuw
Het leven is nu eenmaal geen bier
met suiker. Dat is wel de algemene
indruk, die we bij deze reportages op
doen. Het ene beroep heeft dit, he*.
ander dat. maar overal is wat. We zijn
nog geen beroep tegengekomen, waarbij
alles rozegeur en maneschijn is. We
beginnen er zelfs aan te twijfelen, of
we er een zullen ontmoeten.
Het lijkt zo aardig, als je de chauf
feur in de bus ziet zitten of als je
ze met elkaar ziet staan praten op het
een of ander stationsplein, terwijl zc
de tijd benutten om even een piraatje
te draaien. Dan zou je zeggen: Wat
hebben die chauffeurs een herenleven
In het gesprek, dat we met deze
man hadden, hebben we in het geheel
geen klaagzang gehoord. Het was een
min of meer zwijgzaam man. Zo iemand
die je met de kurketrekker de woorden
uit de mong moet halen. Dergelijke
mensen mogen voor de krantenman
lastige patiënten zijn, ze hebben één
groot voordeel: wat ze zeggen is vol
komen verantwoord en betrouwbaar. En
daaraan mankeert het soms wel eens,
als het verhaal al te vlot opgediend
wordt
Waarschijnlijk heeft u wel eens met
een erg dikke mist in een bus of een
auto gezeten? Het is ons al meerdere
malen overkomen. We vinden het hele
maal niet aangenaam. En we dachten,
dat dit een geschikt aanknopingspunt
was. Dus maakten 'we zorgvuldig ons
prevelement over de mist We wijdde?)
er danig over uit en toen we zwegen,
verwachtten we, dat de chauffeur een
heel verhaal zou doen. Het enige wat
hij voorlopig zei, was: „Ja, lekker is
het niet."
Dat was nu eenmaal te weinig om
in de krant te 2etten. We lieten ons
echter niet dadelijk uit het veld slaan
en hernieuwden onze poging. Begonnen
te praten over storm en regen, over de
winterdienst en wat al niet meer. Het
enige resulaat was, dat we voorlopig
in de mist bleven zitten. Want wat
heeft een journalist nu aan een antwoord
als: „Het valt niet mee."
Dan krijg je we! een indruk, maar
aan indrukken zonder meer heeft de
lezer weinig. Zo draaiden we een wei
nig om elkaar heen, haalden de shagdoos
uit de zak en draaiden en sigaret.
Op glad ijs.
Zonder het te willen geraakten we
op glad ijs. En dat gladde ijs was de
oorzaak, dat er tenslotte toch een repor
tage kwam. Want argeloos uitten we
de veronderstelling, dat de arbeidsvoor
waarden toch in ieder geval zeer behoor
lijk zouden zijn.
zeiden we niets, schreven niets op.
m.in mag. zelf
getuigen, of we het juist hebben weer
gegeven.
„Als er mist Is. Is het voor de ma
chinist ook geen pretje. Hij heeft even
weinig zicht als wij. Maar hij beeft een
groot voordeel. Hij rijdt langs een vaste
baan en het hele spoorwegapparaat is
in de weer om te zorgen, dat dé lijn
vrij is. Desnoods mag het potdicht zijn,
hij heeft slechts weinig licht nodig en
voor tegenliggers behoeft hij niet bang
te zijn. Wat is het dan met ons een
stuk anders. Wilt u wel geloven......
Met weinig woorden kregen we nu
een verhaal, dat ons een beeld gaf van
het lven van een autobuschauffeur. Hoe
de mannen, als ze na uren dienst ge
daan te hebben in de mist van een
donkere herfstavond, soms doodver.
moeid thuiskomen. De ogen pijnlijk van
het turen in de mist, waar de schijnwer
pers niet doorheen kunnen dringen. De
kop pijnlijk omdat ze teveel in span
ning hebben gezeten. Het is immers
f
zoals het leeft en werkt
Een lange haal aan de sigaret, een
dikke rookwolk: „Het kon beter."
Toen kwam hij eindelijk los.
„Kijk eens meneer", begon hij. „He4
busvervoer staat nog maar in de kin
derschoenen en daar ondervinden wij d.*
terugslag van. Als we onze positie ver
gelijken met het spoorwegpersoneel, dan
vinden we, dat we nog al wat te kort
komen
Op onze vraag hoeveel of ze dan
verdienden, woof hij met de hand.
„Laten we dat nu nog buiten be
schouwing laten. Het is te weinig.
Maar ja, wie heeft er tegenwoordig
genoeg? Maar eigenlijk moesten we het
beter hebben dan het spoorwegpersoneel
Moesten onze Ionen minstens even hoog
zijn als die van een machinist. Want
ons werk is even verantwoordelijk en
de omstandigheden, waaronder wij het
moeten volbrengen, zijn veel beroerder.
Wilt u geloven, waarde lezer, dat
we een weinig binnenpret haddtn. We
voelden, dat we beet hadden. En du:.
voortdurend opletten of er niet plotse
ling vat uit de mistkomt opdoemen?
Een voortdurende worsteling tevens
met het horloge, want de bussen moe
ten indien mogelijk enigszins mogelijk
op tijd zijn. Want dat is het grote ver
schil tussen de chauffeur van een luxe
auto of een vrachtdienst. Als het te bar
is, wachten ze maar. Waarom onnodig
risico te nemen. Maar de busdiensten
houden het zo lang mogelijk vol. Wel
is het vanzelfsprekend, dat de directie
zoveel mogelijk Iet op de veiligheid van
reizigers en personeel, maar de service
eist nu eenmaal, dat de dienst zo lang
als maar enigszins mogelijk is, wordt
voortgezet.
„En daarom is het wel eens moeilijk
te verkroppen, dat we er, bij het spoor
wegpersoneel vergeleken minder goed
afkomen. Want onze dienst is zwaar
der. Ik wilde eigenlijk wel eens, dat
ieder een dag op de bus zat, onder on
gunstige omstandigheden. Zoals het
ons af en toe wel eens overkomt, op
een wildvreemde dienst, als wc plotse
ling voor dc een of ander moeten in.
vallen. Dar. kom je aan de weet, dat
het geen lolletje Is.
Zomers, dan is het wat anders. Maar
het is nu eenmaal niet het hele jaar
zomer. En dan zJ|n de wegen ook niet
overal even breed. Als je de Langedijk
neemt, of je gaat de 'Streek door. of
richting Zaanstreek uit dan houdt je ]c
hart soms vast, als je door de dorpen
rijdt en de scholen zijn juist uitgekomen
Want de jeugd Is soms zo afschuwelijk
roekeloos. Dan zit je de hele rit met
één poot op de rem
„Alles went. En dót ook. Maar dat
wil Ik u wel vertellen, dat je soms
hartkloppingen krijgt, als je heel hard
moet remmen, omdat er zon bink plot
seling over de weg vliegt Dat Is niet
het ergste. Ik heb gelukkig nog nooit
geen ongeluk gehad en Je kunt er zelf
een massa aan doen. Onze grootste
vijand is de natuur. De mist, waar we
het ?1 over gehad hebben. De duister
nis. Als de zwarte wegen glimmen van
de regen en je te kort aan te licht hebt
De gladheid, die je zo plotseling kan
overvallen, vooral in het najaar, als jé
nog geen vorst verwacht. Het is me
eens gebeurd, dat een zware bus met
bijna vijftig passagiers begon te glijden.
Het kwam gelukkig goed af. Maar soms
hoor ik nog het gegil van dc passagiers
Het heeft maar seconden geduurd. Toen
had ik de bus weer in mijn macht. Maar
je zit de hele dag niet lekker meer."
Dat is het beroep van chauffeur eens
van een andere kant bezien, vriendelijke
passagier, die wel eens staat te moppe
ren, omdat de bus te laat is, of, wat
een enkele keer weet te gebeuren, een
minuut te vroeg.
„En toch houden we van ons vak,
meneer. Wil je geloven, dat we op het
laatst niet meer buiten de weg kunnen.
Dat ls ook de reden, dat we steeds
blijven hangen. Je kunt er niet buiten.
Wat dat betreft zijn we net als het
spoorweg personeel. Als je er eenmaal
i bent, is het of je er bij hoort.
Laten we beseffen, dat dit slechts de
veiligheid op de weg ten goede kan
komen en laten we deze reportage be
ëindigen met de wens, dat het busper
soneel binnen zeer afzienbare tijd een
even goede rechtspositie heeft als het
spoorwegpersoneel.
Want heus, ze verdienen het
Na wat de tuinders tot nu toe hebben
ervaren met betrekking tot de gang
van zaken in hun bedrijf, is het duide
lijk dat zij met meer dan gewone be
langstelling uitzien naar de financiële
resultaten van de stapelproducten. We
hebben de laatste weken helaas niet
anders dan klaagliederen uit Langedijk
kunnen aanheffen, we branden nu van
verlangen.om eens wat vrolijker klan
ken te laten horen. Want het staat er
eigenlijk een beetje beroerd voor in dit
„Rijk der duizend eilanden" met zijn
vaarten sloten en de „huisjes boven
de sloot". Er moet noodzakelijk ver
betering komen, wil men weer niet
afzakken tot de jammer Jaren van 1931
tot 1940.
Verwonder het U dan, dat de tuin
ders met een zekere angst zich afvragen
.Wat zal de a.s. winter ons brengen?
Zeker met prijzenswaardige arbeidsvreug
de lost hij zijn gesneden winterkool. sta
pelt hij ze in hopen aan de wal, om qc
straks van alle onreinheden, die het rot
tingsproces zouden kunnen bevorderen,
te zuiveren, om ze daarna, als gold Jiet
porceleinen potjes, voorzichtig op wal
len in de boet te leggen. Met vaderlijke
zorg wordt de kool dan gedurende de
wintermaanden behandeld en geleidelijk
verkocht. Maar onzeker blijft de belo
ning voor heel die moeizame en voor
beeldige arbeid.
Matige oogst.
Het resultaat hangt af van vraag en
aanbod, als alles vrij kan worden ver
kocht. Toch moet er eerst geteeld zijn,
wil er geld in het laadje komen. Wat
we tot nu toe van de aangevoerde kool
gezien hebben, wijst er op, dat de oogst
tegenvalt. Mooie partijen kool hebben
we nog niet gezien. Veel is klein en
rommelig. Dit staat wel vast, dat wil
van een bevredigende uitkomst van de
bewaarkool gesproken worden, er goede
prijzen zullen moeten worden besteed.
Daar draait tenslotte alles om, maar in
het bijzonder zal dit een voorwaarde
sine qua non zijn voor de Langedijker
tuinders, die "n belangrijk gedeelte van
hun bedrijf voor bewaarkool hebban
bestemd.
Verschillende vragen wachten op ant
woord. Ten eerste is daar de weersge
steldheid. Een zachte winter is altiid
nadelig gebleken. Er is dan veel werk
voor het schoonhouden der kool, veel
afval en doorgaans is de vraag gering.
In het tegengestelde geval werken deze
factoren juist in tegengestelde, dus voor
delige zin.
Maar overwegend blijft toch de vraag
met betrekking tot de mogelijkheden v.
export. En deze mogelijkheid is, naar de
ervaring leert, ook voor een groot deel
afhankelijk van de weersgesteldheid:
Echter in de tegenwoordige tijd spreekt
de politieke weersgesteldheid ook een
woordje mee. Er zijn zoveel factoren
van internationale, politieke en econo
mische aard. voortvloeiende uit de
grote wereldvraagstukken van de laatste
tijd. dat de onzekerheid voor uitvoer-
mogelijkheden in ernstige mate is toe
genomen. -
In alle opzichten blijft afwachten dus
de boodschap. Dit neemt echter niet
weg, dat het een ontmoedigende ge
dachte moet zijn niet te kunnen rekenen
op een voldoende tegenprestatie voor I
door de nijvere tuinder verichttc arbeid.
BELANGSTELLING GENOEG
We vernemen, dat het in de bedoe
ling ligt het gerestaureerde en uitge
breide Huis voor Ouden van Dagen te
Oudkarspel op 5 Nov. a.s. officieel te
openen. Alle beschikbare plaatsen zul
len onmiddelijk zijn bezet, terwijl ver
schillende aanvragen op de wachtlijst
zijn geplaatst.
EEN FUSIE.
De twee verenigingen, die liier werk
zaam zijn op het gebied van Gezins
zorg zullen tot één worden verenigd,
aldus werd ons meegedeeld.
Weduwnaar, 64 jaar zoekt
nette HUISHOUDSTER. Br.
929 bur. van dit blad.
J. STUIFBERGEN
Algem. Advertentiebureau
Alkmaarderstraatweg 16
CASTRICUM TEL. 686
Plaatsing van advertenties
'n alle dag- en week
bladen
zonder prijsverhoging
Zondag 30 Oef.
Aanvang 7 uur
Muziek i
The Rhylhme Stars
P. KOSSEN
St. Maartensbrug
A'VVWVVW\iW\**V^VV^IVS*i^WVWVVNA
en
in diverse maten en prijzen
De Leidsche Wol en
Manufacturenhandel
Snaarmanslaan 67 - Tel. 3419
i|AK»EHE OGEN
^zult U het Plaatselijk
fe^Sgblad beschouwea nu U
^gweet dat deze krant ge
heel is afgestemd op da
EIOEN lezerskring.
Telkens weer wordt el
door het gehele geziflj
reikhalzend naar uitge
zien. Dit is de kracht van
het Plaatselijk blad,
waarvan ook U kunt
profiteren.
t./m. 8 Nov. heeft U nog de kans tijdens onze
zonder geld Uw wollen dekens te kopen.
PROFITEERT van onze aanbieding
Wij hebben een zeer grote sortering
ra alle maten, prijzen en kwaliteiten.
LANGESTRAAT 98, HOOGSTRAAT 18
TEL. 2905
De zaak voor KwaliteHsariik'- en
Wij hopen weer spoedig te kunnen leveren
Vraagt verder inlichtingen bij
ALKMAAR LAAT 43-45 - TEL. 4085
Nfedorps Amusements Orkest
Zondag 30 Oct. 8 uur entree I 1.-
Schoenen en Tassen spuiten I
Zomerschoenen doordragen
Wij hebben alle kleuren
Deze kleuren geven ABSOLUUT NIET AF
JANSON, Vtouwensir. 13, Alkmaar