Wollen Dekens ZUINIG SNEL SIERLIJK Onze grootste vijanden zijn de mist en de duisternis WEST-FRIESLAND Gezellig dansen Wollen Dekens! Molton Dekens De Nieuwe Hillman 1950 De vrije Alkmaarder Gratis Koopdag Garage Jacob Kossen en Zonen Zaal HEES Nieuwe Niedorp l At NA l Laatste kaasmarkt Het was maar een trieste vertoning, «leze laatste kaasmarkt van het seizoen- Wie gedurende de gehele zomer het kleu 1 ige tafereel aanschouwd heeft en de vele binnen, en buitenlandse grootheden ge zien heeft, kan nu weer een half jaar lang op zijn herinneringen leven: de meeste kaasdragers hadden gedeeltelijk hun fraaie costuum uitgetrokken en lie pen soms in hun daagse kleren scms met alleen de karakteristieke kaasdra. gersnoed op. Vreemdelingen waren er niet veel meer. De bezoekers, die er waren, dwaalden tassen de talrijke kaashande laren. die de nog steeds moeilijke situa tie van de kaashandel bespraken. Er waren dan ook geen noteringen. En nu maar weer naar het volgend Jaar- Laten wij hopen dat dat jaar even- >cel vreemdelingen naar onze stad zal brengen als dit jaar. dat stellig in de {eichiedenis van de Alkn arse kaas nvrltt als een recoidjaar zal worden ge;>oekstaafd! Naqelcomen kerkdiensten Hélloo. 10 uur, ds J J Schmidt 31 October. hervorming, nm 8 uur. ds Bloemhoff Akersloot. 10 uur. ds Dikboom Llmmen, 9.30 uur, ds Plug Baptisten gemeente. Nieuwe Doele Zondagmorgen 10 uur, evangelist Hof huis. Zondagavond 20 uur. jeugdsamenkomst •n de Wilhelmïnaschool. Maandag 31 October, Dinsdag en Woensdag 2 November des avonds 8 uur, opwekkingssamenkomsten in de Doopsgezinde kerk. Heiloo VPRO bijeen In het Witte Kerkje te Heiloo kwam de afdeling van de VPRO onder voor zitterschap van ds. Bloemhoff bijeen. Als spreker trad op ds. Noorman uit Zaandam. Na afloop van de lezing wer den er lichtbeelden vertoond over voor aanstaande figuren uit de aether. De avond was goed geslaagd- Damclub Heiloo De uitslagen van de 5de ronde der onderlinge wedstrijden van de damclub Heiloo luiden als volgt: Groep 1: J. de GeusB. Beuker 20 (uitgesp. part.) C. AdrichemS. Schure 02 J. GeusebroekA. Dekker 02 J. de GeusH. Verver 11 K. TuinmanP. Beukers 2—0 A. de GraafJ. Sprenkeling 20 Groep 2: B HofmanJ. Helder afgebr. W. Hooggen boomC. de Jong 11 P. Oud—J. Spaans afgebr. S. de GeusA. Winterink 11 A. KtaonD. Langedijk 11 Groep 3: A. AllemanSlijkerman 11 C. Lieshout—J. Weijers 1—1 G. Bruii^-v. d. Werff 11 N. SluismanD. Smit 02 S- HottentotA. Sprenkeling 02 Premie voor splitsing en verbouwing Naar we vernemen is de beschikbaar stelling van premie voor woningsplit sing en het verbouwen van kantoor-, pakhuis- of schuurruimte tot woningen thans weer mogelijk. Voor het splitsen van bestaande wo ningen en voor het verbouwen van bestaande kantoor-, pakhuis- of schuur ruimte kan een premie van overheids wege worden toegekend. Deze premie bedraagt: 60 procent der splitsings of verbouwingskosten, met dien verstande, dat geen premie wordt toegekend voor zover deze kosten per woning, welke door splitsing- of verbouwing boven het oorspronkelijk in enig pand aanwezige aantal woningjd wordt verkregen, meer dan f 4200 of minder dan f 201 bedragen. Oude Niedorp Een belangrijke beslissing De raad van beroep der directe be lastingen heeft een belangrijke uitspraak -gedaan inzake een belastinggeschil tus sen het gemeentebestuur van Oude Nie dorp en de heer J. Waiboer, wonende in de Moerbeek in die gemeente. De heer Waiboer was aangeslagen in de straa'belasting voor de gemeente Oude Niedorp voor al zijn landerijen. In het. bezwaarschrift beriep de heer Waiboer zich er op, dat een gedeelte van zijn land, dat door hem met een boerderij verhuurd was. hoewel gelegen in de gemeente Oude Niedorp, geen uit gang had op een weg in de gemeente Oude Niedorp en het dus onbilllijk en in strijd met de wet en de verordening zou zijn, indien hij voor dat gedeelte land aan de gemeente Oude Niedorp straatbelasting zou moeten betalen. De Raad van Beroep heeft in haar uiteindelijke beslissing de heer Waiboer in het gelijk gesteld. Indien deze visie in de toekomst gehandhaafd blijft, zal een gemeente dus geen straatbelasting meer mogen heffen van landerijen of andere bezittingen, die een uitgang heb ben, die uitkomt op een weg, gelegen in een andere gemeente. We meenden goed te doen deze beslissing ter kennis van onze lezers te brengen, daar er wel licht pnder zijn, die hiervan kunnen profiteren. We vragen ons tevens af, welke con sequenties deze beslissing van de Raad van Beroep inhoudt ten opzichte van wegen, die uitkomen op een Rijks of Provinciale weg. die weliswaar wel door de gemeente loopt, maar waarmee de gemeente niets van doen heeft. Het maakt o.i. toch al heel weinig uit, of de landerijen uitgang hebben op een weg, die uitloopt in de gemeente N. Niedorp, maar slechts 500 meter van de wegen in Oude Niedorp af is, of dat ze uitgang hebben op een Prov.weg, die ook 500 meter van de gemeenteweg af is. Er konden nog wel eens rare dingen geschieden door deze beslissing. Uit de Langedijk Winterkoolcampagne is thans volop begonnen Resultaten hangen af van weersgesteldheid en van politieke weersgesteldheid Als de tweede helft van October is aangebroken, maken de meeste telers van winterkool zich gereed voor het binnenhalen der winterkoof. Ook dit jaar was dit al spoedig te bemerken, want van heinde en ver zagen we de vaartuigen arriveren met de bekende rode kool. Het is dan voor onze tuin ders een drukke tijd: vroeg open niet vroeg naar bed. De meeste rode kool wordt ver buiten Langedijk of onmid dellijke omgeving geteeld. Om dus tijdig ©p het werk te zijn. moet men al vroeg uit de veren. De dagen worden korter en dus moet de dag geplukt worden. De moeiten, welke dit koolhalen uit de pol ders met zich brengt, worden zwaarder naarmate de weersgesteldheid daarbij tegenwerkt. De laatste week weten de tuinbouwers daarvan mee te praten: storm en regen zijn nu juist niet de meest gewenste weersomstandigheden om het thuishalen van de kool tot een pretje te maken. Onze bouwers zijn ech ter in die dagen voor geen klein ge ruchtje vervaard. Van jong af zijn ze daarin opgegroeid en eigenlijk verheu gen zij zich al in het vooruitzicht van de naderende winterkool-campagne. Hoe het weer zal zijn: daar trekken zij zich niets van aan. Het gaat erom, de kool -in de schuur te krijgen, ze gedurende de winter schoon te hottden en succes sievelijk af te leveren, het liefst, als vanzelfsprekend, tegen goede prijzen. In dit koolbewaren zit iets speculatiefs. Er zijn er onder de telers van winterkool, die deze soms heel lang bewaren, ho pende. dat het geringe aanbod op het eind der campagne tot hoge prijzen zal leiden, in het blonder als het koude weer tot belangrijke vraag aanleiding feeft. Deze ..taaie overhouders" hebben sr winstje gemaakt, doch, zo^ls het bij speculatie gaat, dat zoete winsje we! eens in een bitter verlies zien verkeren. Maar ook buiten dit uiterste speculatef opereren, zit er de gehele „oyerhouderstijd" wat muziek in die tot een gezonde en begrijpelijke spe culatie kan leiden. Er kunnen sterke fluctaties in de prijzen optreden, zowel in oplopende als in neergaande richting. Worden de prijzen lager, dan wacht men op betere prijzen, worden ze hoger, dan stelt men het verkopen nog vaak een poosje uit, omdat de prijzen immers nog wel kunnen oplopen- Naast de vroege aardappelteelt is die van be waarkool de meest belangrijke in dit tuinbouwdistrict. Vroege aardappels zijn echter geen bewaarproduct en bezitten die speculatieve tendens dus niet. Dat er met betrekking .ot de bewaarkool iets kan kan worden „gewaagd", een min of meer gokspelletje, in de goede zin van het woord, kan worden gespeeld spruit voort uit de aard van het pro duct. In Dat was het antwoord, dat we kregen op de vraag, die we aan een autobus chauffeur stelden. Hij had het echter nauwelijks gezegd, toen het tot hem doordrong, dat nog meer vijanden wa ren, waar men gelukkig de laatste tijd niet zo heel veel last van heeft gehad. Want terwijl hij zijn pet met een ruk recht zette, voegde hij er aan toe: En dan in de winter, de gladheid en de sneeuw Het leven is nu eenmaal geen bier met suiker. Dat is wel de algemene indruk, die we bij deze reportages op doen. Het ene beroep heeft dit, he*. ander dat. maar overal is wat. We zijn nog geen beroep tegengekomen, waarbij alles rozegeur en maneschijn is. We beginnen er zelfs aan te twijfelen, of we er een zullen ontmoeten. Het lijkt zo aardig, als je de chauf feur in de bus ziet zitten of als je ze met elkaar ziet staan praten op het een of ander stationsplein, terwijl zc de tijd benutten om even een piraatje te draaien. Dan zou je zeggen: Wat hebben die chauffeurs een herenleven In het gesprek, dat we met deze man hadden, hebben we in het geheel geen klaagzang gehoord. Het was een min of meer zwijgzaam man. Zo iemand die je met de kurketrekker de woorden uit de mong moet halen. Dergelijke mensen mogen voor de krantenman lastige patiënten zijn, ze hebben één groot voordeel: wat ze zeggen is vol komen verantwoord en betrouwbaar. En daaraan mankeert het soms wel eens, als het verhaal al te vlot opgediend wordt Waarschijnlijk heeft u wel eens met een erg dikke mist in een bus of een auto gezeten? Het is ons al meerdere malen overkomen. We vinden het hele maal niet aangenaam. En we dachten, dat dit een geschikt aanknopingspunt was. Dus maakten 'we zorgvuldig ons prevelement over de mist We wijdde?) er danig over uit en toen we zwegen, verwachtten we, dat de chauffeur een heel verhaal zou doen. Het enige wat hij voorlopig zei, was: „Ja, lekker is het niet." Dat was nu eenmaal te weinig om in de krant te 2etten. We lieten ons echter niet dadelijk uit het veld slaan en hernieuwden onze poging. Begonnen te praten over storm en regen, over de winterdienst en wat al niet meer. Het enige resulaat was, dat we voorlopig in de mist bleven zitten. Want wat heeft een journalist nu aan een antwoord als: „Het valt niet mee." Dan krijg je we! een indruk, maar aan indrukken zonder meer heeft de lezer weinig. Zo draaiden we een wei nig om elkaar heen, haalden de shagdoos uit de zak en draaiden en sigaret. Op glad ijs. Zonder het te willen geraakten we op glad ijs. En dat gladde ijs was de oorzaak, dat er tenslotte toch een repor tage kwam. Want argeloos uitten we de veronderstelling, dat de arbeidsvoor waarden toch in ieder geval zeer behoor lijk zouden zijn. zeiden we niets, schreven niets op. m.in mag. zelf getuigen, of we het juist hebben weer gegeven. „Als er mist Is. Is het voor de ma chinist ook geen pretje. Hij heeft even weinig zicht als wij. Maar hij beeft een groot voordeel. Hij rijdt langs een vaste baan en het hele spoorwegapparaat is in de weer om te zorgen, dat dé lijn vrij is. Desnoods mag het potdicht zijn, hij heeft slechts weinig licht nodig en voor tegenliggers behoeft hij niet bang te zijn. Wat is het dan met ons een stuk anders. Wilt u wel geloven...... Met weinig woorden kregen we nu een verhaal, dat ons een beeld gaf van het lven van een autobuschauffeur. Hoe de mannen, als ze na uren dienst ge daan te hebben in de mist van een donkere herfstavond, soms doodver. moeid thuiskomen. De ogen pijnlijk van het turen in de mist, waar de schijnwer pers niet doorheen kunnen dringen. De kop pijnlijk omdat ze teveel in span ning hebben gezeten. Het is immers f zoals het leeft en werkt Een lange haal aan de sigaret, een dikke rookwolk: „Het kon beter." Toen kwam hij eindelijk los. „Kijk eens meneer", begon hij. „He4 busvervoer staat nog maar in de kin derschoenen en daar ondervinden wij d.* terugslag van. Als we onze positie ver gelijken met het spoorwegpersoneel, dan vinden we, dat we nog al wat te kort komen Op onze vraag hoeveel of ze dan verdienden, woof hij met de hand. „Laten we dat nu nog buiten be schouwing laten. Het is te weinig. Maar ja, wie heeft er tegenwoordig genoeg? Maar eigenlijk moesten we het beter hebben dan het spoorwegpersoneel Moesten onze Ionen minstens even hoog zijn als die van een machinist. Want ons werk is even verantwoordelijk en de omstandigheden, waaronder wij het moeten volbrengen, zijn veel beroerder. Wilt u geloven, waarde lezer, dat we een weinig binnenpret haddtn. We voelden, dat we beet hadden. En du:. voortdurend opletten of er niet plotse ling vat uit de mistkomt opdoemen? Een voortdurende worsteling tevens met het horloge, want de bussen moe ten indien mogelijk enigszins mogelijk op tijd zijn. Want dat is het grote ver schil tussen de chauffeur van een luxe auto of een vrachtdienst. Als het te bar is, wachten ze maar. Waarom onnodig risico te nemen. Maar de busdiensten houden het zo lang mogelijk vol. Wel is het vanzelfsprekend, dat de directie zoveel mogelijk Iet op de veiligheid van reizigers en personeel, maar de service eist nu eenmaal, dat de dienst zo lang als maar enigszins mogelijk is, wordt voortgezet. „En daarom is het wel eens moeilijk te verkroppen, dat we er, bij het spoor wegpersoneel vergeleken minder goed afkomen. Want onze dienst is zwaar der. Ik wilde eigenlijk wel eens, dat ieder een dag op de bus zat, onder on gunstige omstandigheden. Zoals het ons af en toe wel eens overkomt, op een wildvreemde dienst, als wc plotse ling voor dc een of ander moeten in. vallen. Dar. kom je aan de weet, dat het geen lolletje Is. Zomers, dan is het wat anders. Maar het is nu eenmaal niet het hele jaar zomer. En dan zJ|n de wegen ook niet overal even breed. Als je de Langedijk neemt, of je gaat de 'Streek door. of richting Zaanstreek uit dan houdt je ]c hart soms vast, als je door de dorpen rijdt en de scholen zijn juist uitgekomen Want de jeugd Is soms zo afschuwelijk roekeloos. Dan zit je de hele rit met één poot op de rem „Alles went. En dót ook. Maar dat wil Ik u wel vertellen, dat je soms hartkloppingen krijgt, als je heel hard moet remmen, omdat er zon bink plot seling over de weg vliegt Dat Is niet het ergste. Ik heb gelukkig nog nooit geen ongeluk gehad en Je kunt er zelf een massa aan doen. Onze grootste vijand is de natuur. De mist, waar we het ?1 over gehad hebben. De duister nis. Als de zwarte wegen glimmen van de regen en je te kort aan te licht hebt De gladheid, die je zo plotseling kan overvallen, vooral in het najaar, als jé nog geen vorst verwacht. Het is me eens gebeurd, dat een zware bus met bijna vijftig passagiers begon te glijden. Het kwam gelukkig goed af. Maar soms hoor ik nog het gegil van dc passagiers Het heeft maar seconden geduurd. Toen had ik de bus weer in mijn macht. Maar je zit de hele dag niet lekker meer." Dat is het beroep van chauffeur eens van een andere kant bezien, vriendelijke passagier, die wel eens staat te moppe ren, omdat de bus te laat is, of, wat een enkele keer weet te gebeuren, een minuut te vroeg. „En toch houden we van ons vak, meneer. Wil je geloven, dat we op het laatst niet meer buiten de weg kunnen. Dat ls ook de reden, dat we steeds blijven hangen. Je kunt er niet buiten. Wat dat betreft zijn we net als het spoorweg personeel. Als je er eenmaal i bent, is het of je er bij hoort. Laten we beseffen, dat dit slechts de veiligheid op de weg ten goede kan komen en laten we deze reportage be ëindigen met de wens, dat het busper soneel binnen zeer afzienbare tijd een even goede rechtspositie heeft als het spoorwegpersoneel. Want heus, ze verdienen het Na wat de tuinders tot nu toe hebben ervaren met betrekking tot de gang van zaken in hun bedrijf, is het duide lijk dat zij met meer dan gewone be langstelling uitzien naar de financiële resultaten van de stapelproducten. We hebben de laatste weken helaas niet anders dan klaagliederen uit Langedijk kunnen aanheffen, we branden nu van verlangen.om eens wat vrolijker klan ken te laten horen. Want het staat er eigenlijk een beetje beroerd voor in dit „Rijk der duizend eilanden" met zijn vaarten sloten en de „huisjes boven de sloot". Er moet noodzakelijk ver betering komen, wil men weer niet afzakken tot de jammer Jaren van 1931 tot 1940. Verwonder het U dan, dat de tuin ders met een zekere angst zich afvragen .Wat zal de a.s. winter ons brengen? Zeker met prijzenswaardige arbeidsvreug de lost hij zijn gesneden winterkool. sta pelt hij ze in hopen aan de wal, om qc straks van alle onreinheden, die het rot tingsproces zouden kunnen bevorderen, te zuiveren, om ze daarna, als gold Jiet porceleinen potjes, voorzichtig op wal len in de boet te leggen. Met vaderlijke zorg wordt de kool dan gedurende de wintermaanden behandeld en geleidelijk verkocht. Maar onzeker blijft de belo ning voor heel die moeizame en voor beeldige arbeid. Matige oogst. Het resultaat hangt af van vraag en aanbod, als alles vrij kan worden ver kocht. Toch moet er eerst geteeld zijn, wil er geld in het laadje komen. Wat we tot nu toe van de aangevoerde kool gezien hebben, wijst er op, dat de oogst tegenvalt. Mooie partijen kool hebben we nog niet gezien. Veel is klein en rommelig. Dit staat wel vast, dat wil van een bevredigende uitkomst van de bewaarkool gesproken worden, er goede prijzen zullen moeten worden besteed. Daar draait tenslotte alles om, maar in het bijzonder zal dit een voorwaarde sine qua non zijn voor de Langedijker tuinders, die "n belangrijk gedeelte van hun bedrijf voor bewaarkool hebban bestemd. Verschillende vragen wachten op ant woord. Ten eerste is daar de weersge steldheid. Een zachte winter is altiid nadelig gebleken. Er is dan veel werk voor het schoonhouden der kool, veel afval en doorgaans is de vraag gering. In het tegengestelde geval werken deze factoren juist in tegengestelde, dus voor delige zin. Maar overwegend blijft toch de vraag met betrekking tot de mogelijkheden v. export. En deze mogelijkheid is, naar de ervaring leert, ook voor een groot deel afhankelijk van de weersgesteldheid: Echter in de tegenwoordige tijd spreekt de politieke weersgesteldheid ook een woordje mee. Er zijn zoveel factoren van internationale, politieke en econo mische aard. voortvloeiende uit de grote wereldvraagstukken van de laatste tijd. dat de onzekerheid voor uitvoer- mogelijkheden in ernstige mate is toe genomen. - In alle opzichten blijft afwachten dus de boodschap. Dit neemt echter niet weg, dat het een ontmoedigende ge dachte moet zijn niet te kunnen rekenen op een voldoende tegenprestatie voor I door de nijvere tuinder verichttc arbeid. BELANGSTELLING GENOEG We vernemen, dat het in de bedoe ling ligt het gerestaureerde en uitge breide Huis voor Ouden van Dagen te Oudkarspel op 5 Nov. a.s. officieel te openen. Alle beschikbare plaatsen zul len onmiddelijk zijn bezet, terwijl ver schillende aanvragen op de wachtlijst zijn geplaatst. EEN FUSIE. De twee verenigingen, die liier werk zaam zijn op het gebied van Gezins zorg zullen tot één worden verenigd, aldus werd ons meegedeeld. Weduwnaar, 64 jaar zoekt nette HUISHOUDSTER. Br. 929 bur. van dit blad. J. STUIFBERGEN Algem. Advertentiebureau Alkmaarderstraatweg 16 CASTRICUM TEL. 686 Plaatsing van advertenties 'n alle dag- en week bladen zonder prijsverhoging Zondag 30 Oef. Aanvang 7 uur Muziek i The Rhylhme Stars P. KOSSEN St. Maartensbrug A'VVWVVW\iW\**V^VV^IVS*i^WVWVVNA en in diverse maten en prijzen De Leidsche Wol en Manufacturenhandel Snaarmanslaan 67 - Tel. 3419 i|AK»EHE OGEN ^zult U het Plaatselijk fe^Sgblad beschouwea nu U ^gweet dat deze krant ge heel is afgestemd op da EIOEN lezerskring. Telkens weer wordt el door het gehele geziflj reikhalzend naar uitge zien. Dit is de kracht van het Plaatselijk blad, waarvan ook U kunt profiteren. t./m. 8 Nov. heeft U nog de kans tijdens onze zonder geld Uw wollen dekens te kopen. PROFITEERT van onze aanbieding Wij hebben een zeer grote sortering ra alle maten, prijzen en kwaliteiten. LANGESTRAAT 98, HOOGSTRAAT 18 TEL. 2905 De zaak voor KwaliteHsariik'- en Wij hopen weer spoedig te kunnen leveren Vraagt verder inlichtingen bij ALKMAAR LAAT 43-45 - TEL. 4085 Nfedorps Amusements Orkest Zondag 30 Oct. 8 uur entree I 1.- Schoenen en Tassen spuiten I Zomerschoenen doordragen Wij hebben alle kleuren Deze kleuren geven ABSOLUUT NIET AF JANSON, Vtouwensir. 13, Alkmaar

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 6