K A P PIE VERLIEST DE KOERS Christendom en socialisme Ds. Vink bespreekt de taak van het Chrisfendom VOOR GROTERE MATEN Het Huis aan de Baal 15. Kappie zat in zijn hut en hij Bat een zeekaart te bekijken, want hij wilde de eerste de bsste haven binnenlopen om daar bij de havenpolitie aan te geven dat de baggermolen door de zeerover Horrel gestolen was. Volgens zijn berekening zouden er minstens drie dagen overheen gaan, voor dat ze bij land in de buurt kwa men. HIJ ging naar de brug om de maat te zeggen welke koers hij moest nemen. De maat stond Juist met een kijker voor zijn ogen en hij luis fcerde maar met een half oor naar hetgeen Kappie hem vertelde. „Wat kijk Je!" zei Kappie onge duldig. ,Jk zie land!" vertelde de maat. „Daarom kijk ik!" „Land!" hoonde Kappie. .JDat bestaat niet, man! Over drie da gen kunnen we pas land zien! Dat vertelde ik Je net! Je ver beeldt je weer wat! Let liever op wat ik zeg., geef me eens hier, die kijker!" Kappie zette de kijker voor zijn ogen en keek er doorheen. Tot zijn grote verbazing zag hij. dat de maat werkelijk gelijk had. Aan de horizon was een streep land te zien. en nogal duidelijk ook!" „Dat kat niet!" mompelde Kap ple. .Dan moet ons kompas niet deugenik heb het al eerder gedachteens kijken!" Kappie begon het kompas nauw keurig te onderzoeken en hij ont dekte al gauw het s*uk ijzer dat Pi R er onder had gelegd! ..Alle kabeljouwen en schelvis sen nog an toe!" riep Kappie „Dat Is er moedwillig door dat kleine, ongure ventje onder ge stoptzeker op die nacht, jat JU een spook dacht te zien'n spook met een hoge hoed! De bru tallteit!" WOENSDAG, 16 NOVEMBER in» twaalf uur: Hilversum I, 301 m 12.00 L:ch te muziek 12.38 Piano en orgel 13.00 Nieuws 13.15 Omroep orkest 13.40 Kwartet 14.00 Gesproken portret 14.15 Jeugd concert 15,00 Kinderkoor 15.30 Voor de jeugd 17.30 Dans muziek 18.00 N'euws 18.30 f»*-örj*rtu»hten 19 Parlemen tair overzicht 19 30 Voor de Jeugd 20.00 Nieuws 20.20 Me tropole orkest 21.00 Bij ons thuis hoorspel 21.45 La Cene rentola, opera 23.00 Nieuws. Hilversum II, 415 m 12.00 Ma rlnierskapel 12.33 Populaire mu Blek 13.00 Nieuws 13.20 Man dolinemuzek 13.50 Gr. pl. 14 30 Orgelconcert 15.00 Ka merorkest 15.45 Voor de klnde ren 17.30 Schoolzangwedstrijd 18.00 Koor 18.30 Voor de kin g?ren 19.00 Nieuws 19.40 Ra d;okrant 20.00 Nieuws 20.15 Omroeporkest en solist 21.10 Montage jubileumontmoeting 2° 30 Massale koorzang 23.00 Nieuws. PROGRAMMA III 12.00 Koor jang 13.00 Nieuws 13.15 Kh»«> ■riek concert 1.530 Verzoekpro g'amma 17.30 Batavia 19.00 Nieuws 20.00 Omroenorkest 21 15 Mexicaanse muziek 22.00 Nieuws. PROGRAMMA IV 12.00 Lichte muziek 13.15 BBC ork' ten 15.00 Deens orkest 17.30 BBC erkest 18.30 Mïll. orkest 11.00 Voor de Jeugd 20.00 Gev. programma 21.30 Verzoekpro gramma 22.00 Nieuws. DONDERDAG, 17 NOVEMBER vóór twaalf uur: Hilversum I. 301 m 7.00 en 8.30 Nieuws en gr. pl. 10.15 Arbeids vitaminen 11.00 Kerk en toren klanken. Hilversum n. 415 m 7.00 en 8 30 Nieuws en gr. pL 9.00 Voor de vrouw 9.40 Schooluitzending 11.00 Ziekenprogramma. - PROGRAMMA Hl 9.05 Tsje chisch concert 10.10 Verzoek p'-oaramma. PROGRAMMA IV 10 00 Le mé nage en mnsique 11.00 Amuse mentsmuzlek. Op Donderdag 10 November jl kwam de afd. Wleringermeer in hotel De Lely te Slootdorp in huis houdelijke vergadering bijeen in een bijeenkomst, die tegelijk net karakter van een cursusavond droeg. Nadat de punten van huis houdelijke aard in vlot tempo wa ren afgedaan, gaf de voorzitter de heer W. J. Holl het woord aan ds. Vink. die op deze bijeenkomst het onderwerp in zou leiden: Christendom en Socialisme. Spr. begon met er op te wijzen, dat de vraag of Christendom en Socialisme iets met elkander t maken hebben, zowel van de zij de van verschillende christelijke groepen als ook van de kant van verschillende socialisten ontken nend beantwoord wordt. Van de eersten noemde hij de Piëtisten, voor wie christelijke vroomheid opgaat in het zich richten op de hemel en het streven naar hemel se zaligheid en die als enige chris telijke bemoeienis mët de aarde de dienst der barmhartigheid er kennen; verder noemde hij als zodanig de aanhangers van de ka tholieke, orthodox lutherse en calvinistische staats en maat schappijleer. die bij alle onder ling verschil daarin een zijn. dat zij wel een taak van het Chris tendom aan de wereld erkennen, ook in staatkundig en maatschap pelijke zin, maar op grond van de leer van het natuurrecht het socialisme afwijzen, omdat dit t natuurrecht van de persoonlijke eigendom in zijn streven naar na tianalisatl^ zou afwijzen en ten slotte noemde hij onder de christe nen of christen liberalen, die vanuit een christelijk gefundeerd vrijheidsbeginsel zich tegen het socialisme keren, omdat dit met zijn ordening en zijn staat#* moeienis deze vrijheid zou aan tasten. Omgekeerd zijn er ook vele so clalisten. die van hun socialist! sehe levens en wereldbeschouwing uit het christendom afwüzen Met name geldt dit van de Mary Istlsch» snefobctpn fp» hot lijke leven b°oaaid aeMen door de economische verhoudingen en aan dat geestelijke leven en cus ook aan de religie geen zelfstan dige waarde en *h"»nlHk geen we ze"lijke h^ekenis kunnen heen ten. Spr. schetste enigszins uitvoer 1 ger het wezen van dit Marxisme of historisch materialisme om dan te concluderen, dat zo gez*en christendom en socialisme Inder daad onverenigbaar zouden zijn, wanneer socialisme en Marxisme ident waren. Maar. v:rvolgt spr., dit is niet het geval. Socialisme is naar zijn wezen *n bepaalde opvatting aangaande de meest wenselijke ordening van t staatkundige en maatschappellj ke leven, van de productie en de consumptie en van de daarbij aan de gemeenschap en d« staat toekomende taak. Dete socialist! sche opvatting kan men verschil lend funderen: practisch oppor tunistisch, zodat men een door de gemeenschap gelelde productie doelmatiger acht dan een. die uit gaat van het lndividuële belang. Men kan deze soei»"«-f'sche visie ook principieel funderen: etisch. waarbij men opkomt voor het recht van de entrechten in onze maatschappij of personalistisch waarbij men socialistische orde ning voorwaarde acht voor de vollp ontdooiing der persoonlijk heid. En men kan deze klik ook religieus en specifiek christelijk funderen door socialisme te zien als voortkomend uit d« ei» Gods. Spr. vervolgt dan met een meer persoonlijk getinte uiteenzetting, door het geven van een pleidooi voor deze laatste fundering. Eerst overweegt hij de vraag, waarom niet alle christenen de verhouding aldus zien en in dat verband wijst hij er op. dat een stpetvnn dige en maatschappelijke overtul gmg altlid een piment van he practisch opportune aan z'ch heeft: politiek en economie is ook de wetenschoo van het moge™*** en doelmatige en dat kan doo' rhri«fenen zeer ongeHik gezien Maar daa'-n^eet valt er n^or j»*.h niet alleen ver <5*v.n in ^crniofioav» in7Vht. roaar evenzeer in ethisch inzicht te constateren, waardoor men niet slechts van een katholieke, lu therse calvinistische en vrijznni ge geloofsleer kan spreken, maar evenzeer van een katholieke, lu therse, calvinistische, christelijk liberale en christelijk soclalistl sche staats en maatschappijleer. Van hieruit komt spr. tot de vraag: heeft het christendom "n taak aan de wereld, dus ook aan de staat en maatschappij en zo ja, welke? Hij wijst dan het Pletls me als eenzijdig af: het gaat In het christelijk geloof niet alleen om de vraag naar de persoonlij ke redding un zaligheid (hoe be langrijk ook!) het gaat daar evenzeer om de vraag naar de ere Gods. d.w.z. naar de erkenning van Gods souvereiniteit op alle terreinen des levens. Het Lutheranisme neigt tot Pi tlsme met zijn overwegende vraag: hoe vind lk een genadig God: het Calvinisme stelt daar naast het andere christelijke mo tlef van de ere Gods, dat in het Neo Calvinisme met zijn leer van de souvereiniteit ln eigen kring zJ. bedenkelijk ls verzwakt. Deze els van Gods souvereinl telt kan men gronden op verschil lende bijbelse gedachten: die van de gerechtigheid, waarbij spr. op het getuigenis der profeten wijst t.o. de politieke en sociale mis standen van hun tijd (o.a. Amos) Of men kan die gronden op de evangelische eis van de naasten liefde .die geschonden wordt ln onze samenleving of op de ge dachte van het Koninkrijk Gods als de verwachting van Gods Ko nlneschap op aarde op grond waarvan de christenen a.h.w. vooruitloopt op "lik, er het huidige leven reeds naar te orde nen tracht en zo de tekenen op richt van dat komende Godsrijk. Spr. concludeert op grond van die bijbelse gedachte var Gods sowver«fn|teit en van Gods K ninkrijk en de verwachting daar van. dat christen zijn te maken moet hebben met de wereld en het leven. Voortgaande wijst hij dan de liberale visie als eenzijdig af: het liberale christendom erkent een taak ln de wereld maar uitslui tend vla het individu, wil de we reld via dit individu kerstenen. Spr.'s bezwaar is, dat ln dit christelijk liberalisme de moge lijkheden van dit Indi^* i over schat worden en de remmende in vloed van de sociale factoren on derschat; men moet niet vragen- wat moet eerst gebeuren: het ln dlv'du verbeteren en dan de we reld of eerst de wereld en daar door bet Individu: het ene is in djyiduallstische. het andere col leqEivlstlsche moraal; men moet de hefboom aan beide kanten te gelijk aanzetten: mens en maat scti**"»" •*n~*n samen en zinken samen. Hif wijst on dt gedachten van Clara Meyer Wichman: Staa en M^bfhaoptt. Eveneens wüst spr. het katholieke, lutherse en calvinistische antwoord af HU m**nt. dat h'er ln de leer van t natuurrecht het recht van de eigendom op een on" "belse wijze verabsoluteerd wordt: hij wijst op de beoaïingen omtrent het tab hathsiaar der. 25). het Jubeljaar (Dt. 15) en het renteverbod (Dt 23> die «i. In andere rV-b'tne wijzen en ehrlsteWIre bezwaren teeen snc*j»iisme op erond van zïln streven naar nationalisatie en sodpi'wtle onhoudbaar maken en een gevaarlijk ma«tscb°n«eiHt'r conservatisme Vonneti kweken waarvan christe1"*-* k-e*-*-an in een mogeliik revolutionaire si ♦wstfe de wranee vm^teo kun «en mo*fen rVnVVen Snr. besln" mat, Pen Jl'tenrjoV nirf. W Oormttiff ó'e b*pft. gevennd' het cnoiabRTne fa dat ?trov»*n waarin Ata van ge ?0e eeuwse ver wm-Ve'ük vindt. Ot> de^e inleiding volgde een T)eze keer zijn dan de minder slanke da- v mee aan de beurt voor een keurig afkledende japon. De kraag ia open en gesloten te dragen. De deelnaden, zowel voor als achter, eindi ge" in diepe plooien, die de rok de nodige ruimte geven. i*W heeft ervoor nodig on geveer 3 meter stof van 140 breed. We verbinden de plooidelen van achter baan en achterzij baan, leggen de plooien in en sluiten de deelnaden. De plooien tot de heup dichtstikken. We zetten het voorzy pandje aan de voorzijbaan. We verbiru den de voorbaan met de voorzü banen, waarbij we het voorzij pand op de aangegeven plaats even inhouden. In de taille stikken we een 3 c.M. breed ceintuurtje mee, dat op de rug met een knoop of gesp ge sloten wordt Beleg en middenvoorplooi van elkaar knippen. We vouwen het beleg naar binnen, leggen de plooi in en stikken de voorkanten 1 c.M. breed sf. De plooi wordt van boven met drukknopen gesloten. Bij hei dichtstikken van zij- en schoudernaden de laatste iets inhouden. Het patroon van de 2 c.M. brede mouwgarnering knippen we Ir van het mouw patroon. We plakken de korte einde n -°,Vr zodat we het ln één stuk kunnen knippen. Het tn <fu* bele stof gemaakt en tegen de onderkant van de mouw beves tigd. Maakt U het van fluweel, dan kan de binnenkant van stof #f voering genomen worden. We stikken de bijschuiner tot aan de garnering dicht en brengen in de kneep van de arm 2 plooi tjes, met ieder Vi c.M. stofverbruik aan. Mouwnaad sluiten en de mouw, over de kop even ingehouden, inzetten. De naad komt 1% c.M. voor de zijnaad, zodat de tekentjes op elkaar vallen. Tegen de kraag zetten we tot aan het stippellijntje een beleg, naar verkiezing van fluweel of andere afstekende stof. Wordt de kraag te slap, dan naaien we er een inlegsel tussen. De voorhals wordt tussen de dubbele stof genaaid. Vanaf de taille bevestigen we met drukknopen tegen de voorkanten een reep stof van rfc 29 c.M. lang en 5 a 8 c-M. breed als vestje. U kunt de kraag dan open dragen of hoog sluiten met een broche, strik, sjaaltje of, als U meer „gekleed" wilt zijn, met een luchtige jabot Neemt U de kraag van afstekende stof, dan staat het wel aar om ook het beleg van de voorkant van deze stof te nemen. Ter afwisseling kunnen we de japon ook tot de taille opendragen. Dan vervangen we het korte sloffen vestje door een wit of zacht gekleurd exemplaar. Chic is ook, oni een kanten of zijden fichu langs de opening te zetten. Nog een andere mogelijkheid is, om de voorkanten van knoopjes en lusjes te voorzien, die U gedeel telijk al dan niet openlaat. En bij een donkere japon staat een wit piqué belegje, met handsteken aan de kraag gehecht, altijc fris en verzorgd. Vanzelfsprekend neemt U de mouwgarnering in overeenstemming met die van de hals. Bij fijnere stoffen stikken we de voorkanten niet af. interessant vragenuurtje, dat spr gelegenheid gaf op verschillende punten nog nader in te gaan. Daarna sloot de voorzitter met ^en woord van dank a°n Inleger «n aanwezigen de ondanks het slechte weer bevredigend bezoch te vergadering. :niii!iir" Neemt het slotbedrijf een aan vang? Brannigan en Bob Arlen paan naar Londen, waar, volgens af- spraak, de gravin Carfrew op Pie- cadilly Circus 5000 pond zal afge ven in ruil voor haar brieven. Onze mannen tvillen dan toeslaan. Zij verwachten dat de hoofdfiguur daar ten tonele verschijnt. HOOFDSTUK XVII. Brannigan was weinig spraakzaam, tos» we de volgende morgen naar Lon den reden. Mijn depressie van de vorige dag was iets minder geworden en ik trachtte een gesprek met hem to begin nen, maar hq leunde achterover met half-gesloten ogen en schonk weinig aandacht aan wat ik zei Toen we de buitenwijken van Londen bereikten, ont dekte ik de auto van de dominee ee« paar honderd meter achter ons. Branni- an loonde ech'er weinig b°'ang»telling, toen ik hem dit mededeelde. Andrew Mackenzie Je moet mijn Intelligentie niet on derschatten, Arlen. tel hij. Dom''nee Barlow wordt al sinds enige tijd nage gaan. Een politie-motorrydar, in burger kleren natuurlijk, volgt hem. Vanavond zal ik een volledig verslag krijgen van zijn doen in laten in Londen. En de kolonel? Die ging al om aeven uur vanmor gen naar de stad. Hy vertelde me giste ren, dat hij zou gaan, en ik heb gecon stateerd dat hij inderdaad vertrokken is. Hij heeft me verzekerd, dat hij zijn kan toor niet zal verlaten en niemand zal ontvangen, die hy niet kent. Ik heb een stel mannen bij het kantoor op wacht ge zet, voor het geval er iets mocht ge beuren. Gravin Carfrew wachtte in haar wo ning op ons. Ik had dikwijls een foto van deze bekende gastvrouw van de mondaine wereld gezien, maar dit was de eerste keer. dat lk haar ontmoette. En nu besefte ik onmiddeliyk hoe vol komen onmogelijk het was. haar door iemand anders te laten vervangen. Ze wps lang en kor;nVIijk van gestalte met w v,^Pr ,,n -*r'e hiauwa ogen als haar zoon. De aravin weerde mjjn compliment voor haar per soonlijke moed af. Dt ben tot heden helemaal niet moedig geweest, protesteerde ze. Als er nu risico aan verbonden is, moet ik dat aanvaarden, opdat eindelyk die afschu welijke misdadiger gepakt kan worden. Ik dacht dat ik het enige slachtoffer was. Maar toen dat meisje me vertelde, dat er andere slachtoffers waren, be sefte ik, dat het myn plicht was te hel pen om hem aan het gerecht over te leveren. Zeg u me nu maar precies, wal ik doen moet Brannigan haalde uit zijn zak een klein pakje te voorschyn. Dit bevat alleen maar bruin pak- ipier, legde hy uit. U moest altijd in lljetten van 1 pond betalen, en dit pakje heeft ongeveer de juiste grootte en het juiste gewicht. U rijdt in uw wageu naar Regent Street en stapt uit by de hoofdingang van Austin Reed's, en van daar wandelt u naar Piccadïlly Circus Daar gaat u dan op en neer lopen lanes de Monopolis Magazijnen. Als een man. die twee witte anjers in zyn knoopsgat heeft u benadert, zegt u: „Hebt u de brieven?" Daarna geef u hem het pakje en wij zullen dan wel voor de rest zorgen. De gravin herhaalde deze Instructies Uitstekend, zei de inspecteur. U wordt bewaakt van het ogenbl:k af. da* u uw auto star1? Al* er geschoten 7„, -v, pn ir?T1 u v'""-•■"•en, dat wy daar niet mee zullen beginnen pai bil laaf u zich dan onmiddeliyk plat op de grond vallen. Ik zeg u niet, wat onze plannen zijn, want dat zou er misschien toe leiden, dat u om u heen gaat kijken, of wy wel doen wat we gezegd hebben. Het zal er veel natuurlijker uitzien, als u nergens van weet en u zich alleen op uw eigen rol coneentreert- Toea we het huis door een achter uitgang verlieten, keek Brannigan snel even de straat af. —Alles in orde, Arlen, merkte hy op. Als die mysterieuze afperser ons *o; dusverre niet tn de gaten heeft, heb ik er zo*a idee van, dat we vandaag een heel eind komen. Ik begon me opgewonden te voelen Het was nu kwart over elf. Binnen een uur zou dit bedryf van het drama ge speeld zyn. We parkeerden onze wagen in Dean Street. Brannigan geleidde my door de achteringang een restaurant bin nen, dat op Piccadilly uitkwam, en waar door eindeloze gangen kellners zwaarbeladen bladen balanceerden; vandaar kwamen we via een verbin dingsgang, op de vijfde etage en langs nog vele trappen en gangen in he- kantoor van de directie van de Mono polis Magazijnen. We werden kennelijk verwacht, want een chef. een lange zenuwachtige man. in een zwarte geklede jas, maakte on middellijk aanstalten het kantoor f? verla-er r— Kunt u me verzekeren, inspecteur. dat zich geen moeilijkheden zullen voor doen? vreeg hy. Brannigan haalde zijn ma's ev® schou der» op. Dat kan lk onmogelyk zeggen. We nemen alle voorzorgsmaatregelen, op dat er niets gebeurt, dat kan ik u ver zekeren. Maar de man, die w« zf?ken, is een gevaarlyk misdadiger. U kent de reputatie van onze zaak, merkte de zenuwachtige chef op. Als er iets onaangenaams zou voorvallen, zou de directie mij dat zwaar aanrekenen Ik kende de reputatie van de Mono- polij Magazijnen heel goed. De prijzen waren er hoger dan in welk ander groot warenhuis in Londen, zelfs hoger daa die vn c'e kleine exclusieve zaken \n May fair. Ik kon me voorstellen, hoe de reactie van de oudere dames-cliëntèle zou zyn. als het een wilde achtervolging en schietpartij zou worden Brannigan wist tenslotte de angs.ige chef kwijt te raken door hem te belo ven, dat, wat er ook mocht gebeuren, hy persoonlyk de directie van de zaak ervan zou overtuigen, dat ze hun ont stemming niet op de chef mochten koe len. Zodra we alleen waren, nam hij me mee naar een bank. die langs het raam van het kan foor stond Ga daarop staan en vertel me dan wat je ziet, beval hij Tk wil mezelf n0g niet laten zien. (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 3