Ikmaaidei' oöe Twaalfjarige jongen enige overlevende van ramp met Dakota NIEUWS Zes en dertig uur achtereen vastgeklemd springlevend Mensenlevens Vreselijke ogenblikken Wereldvoedseltekort overwonnen De F.A.O. zal in de toekomst maatregelen nemen om de pro ductie op te voeren en de pro ducten naar behoeften te dis tribueren Goed afgelopen 5e JAARGANG Nr. 1750 Woensdag 23 November 1VM9 Uitgav# Stichting „Da Vrije Alkmaarder" Exploitatie N V Sprekend Papier, Alkrnaa. Abonnementen ƒ0.30 per week 1.25 per maand ƒ3.65 p. kwart bij vooruitbetaling Advertenties 14 et. per mm., familiebericht ten 18 ct Bij contract aai^lenltjke korting. Veiantw. redacMur, J. Zooneo Bureau, Biddeiitraat hoek Oudegracht Tel K 2200 3971 ISA AC ALLAL, een klein 12-jarig Joods jongetje uit de Noord Afrikaanse stad Tunis, is de enige overlevende van de ramp met de Dakota van Aero Holland, de PH-TFA. Isaac is op en kele schrammen na ongedeerd en ligt nu in een schoon, wit bed in het kleine moderne xiekenhuh van het stadje Drammen En de doktoren hebben ge tegenheid alle aandacht te concentreren op het kereltje, dat 36 uur a.htereen beklemd zat in het staartstuk van de vernielde Dakota. „We waren de weg kwijt", heeft Isaac gezegd, „we vlogen alsmaar in een cirkel rond UIT DE mededelingen van Isaac valt op te maken, dat alle andere inzittenden onmiddellijk zijn gedood, toen de Da kota op een gegeven moment de top pen van de bomen moet hebben ge raakt, viel. zich nog over ongeveer ze ventig meter een Pad door het bos baande en vervolgens de neus in een 6-eengroeve boorde. Op het ogenblik worden nog drie kinderen eneen lid van de bemanning vermist: zij zijn vermoe- cM'-k onder de brokstukken terecht ge Er branden ons enkele vragen op 't hart. die we reeds eerder hadden wil len stellen, maar die we achter hebben gehouden. mis-chien uit piëteitsoverwe- flingen, misschien ook uit anderen hooi de. We menen ze nu echter te moeten stellen, nu opnieuw een ramp met een vliegtuig ons heeft doen opschrikken. Het wordt voor de journalist bijna da gelijkse kost deze vliegtuigongelukken. Gemiddeld gebeuren er meer dan één op een dag. De ene ramp is weliswaar - groter dan de andere en er zijn er bij, waarbij we niet eens stil staan. Wat deert het ons of er een vliegtuig neer stort in Australië en er zijn maar een paar slachtoffers? Wc zijn reeds zo aan deze rampen gewoon geraakt dat we er alleen nog maar melding van maken als het een ramp is van grote omvang en als de omstandigheden, zo als in het laatste geval, buitengewoon dramatisch waren. We zijn afgestompt door al het leed, dat we in de oorlog hebben meegemaakt We zijn ruw geworden en misschien ook onvoorzichtig. En over die onvoorzich tigheid willen we het nu hebben. Wordt er bij het vliegen wel de grooiót mogelijke voorzichtigheid in acht genomen? Aan de hand van verschil lende gegevens, betrekking hebbende op rampen alleen bij de Nederlandse lucht- maiht. betwijfelen we het Is onvoor- niet een van de hoofdoorza ken geweest van de ramp van de Nij megen? Een onvoorzichtigheid, ge pleegd op Prestwick, waar men de weerberichten niet juist had doorgege ven. Wat Is er geschied met de ramp van de Roermond? Is het te gewaagd uit "het er op volgend verbod tot ge bruik van de automatische piloot, de conclusie te trekken, dat men te veel beeft vertrouwd op die automatische piioot? Is in Amersfoort een school niet gclroffep, door een piloot, die mét zijn ma.hine zijn moeder wilde groeten? Zijn op he'v''""veld Twenthe geen vier doden te betreuren tengevolge van een mislukte landing? Was hier sprake van een ongeluk, of kwam er een be paalde zorgeloo.hed bij kijken? Is de ra o inef de Franeker niet te wijten ge we est aan buitengewoon slechte weers omstandigheden en worden die weers omstandigheden dan niet aan de piloot gemeld? Of neemt de Pilot geen maat regelen en blijft Jiij maar op zulk een hoogte, of juister gezegd, laagte koer sen. dat een botsing met een heuveltop moe t volgen? O.it zijn vragen, die ons niet meer mt-r rust laten. AI moeten we er da- de ijk aan toevoegen, dat het ons leed d-'i. terwille van de nabestaanden.de- 2i kwestie aan te snijden. Zo als het eenter in het laatste jaar gaat, mag het medoorgaan. Het vliegen is een ris kante sport- Er zullen vooral door de ontzaglijke snelheden, die er ontwik keld worden, steeds ongelukken blijven- Maar daarom juist mag er bij het vlie gen niet de minste risico genomen wor een Waarom moesten deze kinderen, di.; zo rampzalig om het leven zijn ge komen, juist in het duister in Oslo aankomen? Is het zo ver met ons ge komen, dat we tal van mensenlevens ft ekeloos in de waagschaal stellen, om dat we bezeten zijn van de snelheids duivel?. Laat men toch tot bezinning ko n: En laat i di.-woods maar een weinig snelheid op offeren. Want tijd is wel kostbaar, maai niet kostbaar genoeg om er men senlevens aan op te offeren. v. Z. komen. Het wrak zal echter eerst door luchtvaartautoriteiten in ogenschouw moeten worden genomen voor men tot berging kan overgaan- Hardnekkige redders Dat Isaac Allal gered is heeft hij waarschijnlijk te danken aan bet feit, dat de Noorse arbeider Hagen en de electridën Martinsen uit Tofte gedu rende anderhalve etmaal aan één stuk door gezocht hebben. Hardnekkig door kruisten zij het moeilijk begaanbare ge bied langs de westelijke oever van de Oslofjord. En na 36 uur hadden zij succes, vonden zij in het ondoordring bare bos het wrak. De vleugels waren afgeknapt, de brokstukken lagen her en der verspreid en rond dit trieste over schot van de PH-TFA vonden de No ren enkele lijken. Géén leven was er te bekennen. Tot Martinsen. speurend tus sen de ravage, bij het weggeslagen ■"aartstuk gekreun meende te horen. Weinige ogenblikken later vonden hij en zijn maat de kleine Isaac. Een hand van het jongetje zat vastgeklemd en NEDERLANDS VLIEGTUIG VERMIST. De Dakola' PH-TFA van de Aero Holland, diï met-een transport Joodse kinderen onderweg was van Tunis n; Oslo en zoals men weet verongelukte. De PH TFA met bemanning: v.I.n-r. de boordmecano K. Stukje; de gezag voerder L Frouws: de tweede telegra fist H. Westenbera en de tweede be stuurder A. v, d. Touw. toen de beide Noren he mvoorzichtig 't de benarde po:itie hadden bevrijd huilde hij niet eens enkon antwoorden op de verschillende vragen die Mar tinsen hem m het Frans stelde. Vlak bij boerderij Merkwaardig is, dat de Dakota op anderhalve kilometer van een boerderij terecht is gekomen. De bewoners heb ben echter niets gezien en gehoord en zelfs de gloed van de brandende cock pit hebben zij in het duister niet op gemerkt. Die vuurgloed heeft intussen Isaac Allal voor de ergste koude be hoed. Uit de pantry waren wat levens middelen weggeslingerd en de knaap heeft nog kans gezien een appel te be machtigen. Opmerkelijk is ook. dat op dc ge vonden lijken vrijwel geen brandsporen gevonden zijn. Dit zou er op kunnen duiden, dat op het moment van het ongeluk de Dakota niet zo heel veel benzine meer aan boord had. Het log boek. vele andere papieren en radio en hoogtemeter van de Dakota zijn onbe schadigd teruggevonden. Zij zullen mis schen aanwljzngen kunnen geven hoe de ramp is ontstaan. Naast de bekende Nederlandse be manning zijn omgekomen 28 kideren. twee verpleegsters uit Tunis en een Noorse verpleegster. Nederl. vervalser in Luik gepakt Nadat we reeds in ons blad van Maandag gewag hadden gemaakt van een goede vangst van de Luik e Politie komt nu het bericht, dat de politie nog veel meer arrestaties heeft verricht. Het totaal gearresteerden is opgelo pen .tot 42, waaronder twee Nederlan ders. Eén van hen was een ontvluchte schipper uit Veenhuizen. die zich reeds eerder aan verval ingen had schuldig gemaakt. Toen hield hij zich bezig met distributiebescheiden. Sedert er echter in de distributie de klad is gekomen, begonnen m zijn aspiraties nit te ~v gaan naar betere objecten. Hij meende die gevonden te hebben in Nederlands en Duits bankpapier, alsmede in Amerikaanse papieren, o.a. reischeques. De bende maakte maar al te gaarne van zijn diensten gebruik. H.t vliegen boven Noorwegen en speciaal in de Fjorden, waarvan de P HTFA eAi slachtoffer Is geworden, is buitengewoon riskant, Indien de radio installatie defect is, gelijk met dit toe stel het geval was. In Oslo kan men zonder radio praktisch niet landen Indien het slecht weer is. zoals vorige Zondagavond het geval was is landen met radio al niet gemakkelijk. Ontbreken d» radioaanwijzingen dan is de vliegenier aan het noodlot over ge'everd. Het vliegtuig zit dan als het ware in een fuik, waar het niet uit kan ko men. Het vliegtuig, belaagd door regen en duisternis is gedoemd te verongeluk ken. Slaagt het er nog in, uit de fuik te komen, dan zwalkt het boven de bergen met praktisch geen noodlanding® mogelijkheden. Uit deze gegevers valt op te maken, welke ontzettende oaenbllkken de be manning van de PHTTA heeft meege maakt. BERGSE STADSTOREN WORDT GERESTAUREERD. Tijdens de bevrijding in October '44 liep de uit de veertiende en vijftiende eeuw daterende stadstoren van Bergen op Zoom grote schade op. Thans is men rpet de restauratie begonnen. De Bergse stadstoren in de steigers. De wereldvoedselraad zal zeer binnen kort weer bijeenkomen om zich te be raden over de voedselpositie in de we reld. In een rapport dat aan de FAO wordt uitgebracht worot gezegd, dat ten gevolge van de goede oogsten van de laatste twee jaren het ogenblikkelijke voedseltekort vrijwel overwonnen is. Dat betekent echter nog niet, dat alle moeilijkheden uit de weg zijn geruimd. Daartoe is bet niet voldoende, dat de wefselcjproductie genoeg op'Jivert om de wereld te voeden. Het voedsel moet goed worden ge distribueerd. Maar bovendien moet de productie in verschillende landen die nu nog te weinig produceren, worden opgevoerd. De F.A.O. zal daarom behalve voor een regelmatige distributie. moe ten zorgen voor opvoering van de pro Buitenlandse zaken in Tweede Kamer In de vergadering van de Tweede Kamer, waar de begroting van buiten landse zaken werd behandeld, heeft de heer Van der Goes van Naters er op aangedrongen, dat het Parlement meer en Le er op de hoogte zou worden ge steld van de verschillende aangelegen heden, dit departement betreffende. Hij zou het wenselijk achten, indien ver schillende leden van de Tweede Kamer in commissies voor buitenlandse zaken zitting hadden. De heer Bruins Slot, één van de voorvechters van de Europese Unie, hield hiervoor een pleidooi, maar be toogde tevens, dat men geen overdreven vertrouwen moest stellen in de Raad v. Europa, die hij beschouwde als een plantje, dat nog veel verzorging nodig had alvorens een forse plant te worden. De h'cer Korthals sprak er zijn zorg over uit", dat de invloed van bet Wes ten veel te gering geworden was. Morris slicht fabriek in Zuid-Neder land Er zal in ons land een nieuwe auto fabriek worden gesticht. De Engelse Morrisfabrieken rijn na lange onderhan delingen eindelijk tot overeenstemming ge komen en in het Zuiden des lands zal een filiaal van deze fabriek worden ge licht. Het blijft voorlopig een fabriek van kleine omvang en voor het eerste jaar verwacht men een productie van 3000 auto's. VAN DAG TOT DAG SPECIALE luchtbrievea zullen per 1 December aan de postkantoren ter be schikking worden gesteld. De prijs van deze brievin is 30 cent per stuk. Er mag niets anders worden ingesloten, daar anders de bezorging per boot of tnrin zal geschieden, tenzij er meer post zegels op worden bijgeplakt. DEGENEN, DIE paketten voor zee post naar de West willen zenden kun nen met Ingang van heden weer profi leren van de tarieven zoals die waren voor de devaluatie. HONDERD JAAR woont de familie Carl Albert Siegert nu reeds in de ko rcnmolen in het Friese dorpje Woud send. Het hele dorp gaat deze feeste lijke gebeurtenis vieren. De familie Si2 gert was gedurende de revolutie van 1848 uit Duitsland gevlucht en heeft nu een eeuw het graan voor de Friezen gemalen. EEN DRIELING is tt het gezin van de familie van Slingerland in Leiden gehoren. Twee meU|es en een jongen. Dc babics en de moeder maken het uit stekend. AMERIKAANSE bisschoppen heb ben de Europes* wereld er van beschul digd, dat ze het gezinsleven meer en m'er kapot maken. Wij 2ouden ons be zondigen aan te veel echtscheidingen en kinderbeperking en wat al niet meer Zouden de Amerikanen de hand maar niet eens in eigen boezem steken? Of zouden ze ook daarvoor een soort Marjhallplan in het leven roepen? DE COMMUNISTISCHE regering in China is het onderwerp van bespre kingen tussen Nederland. Frankrijk, En geland en de Verenigde Staten. Er is een tamelijk sterke stroming die deze regering wil erkennen. Men gelooft dat Engeland omstreeks Nieuwjaar tot er kennir.g zal overgaan. KRULLEN KOSTEN veel geld. Niet alleen de krullen van onze vrouwen, maar ook de krullen, die sommige schrlj vers maken. Een ambtenaar in Beieren schreef voor een gemeente een cheque uit van 1200 mark. Hij maakte aan de laatste nul edhter zon sierlijke krul. dat aan de gemeente 20000 Mark werd uitbetaald. En de gemeente weigert nu terug te betalen. EEN TREIN IN Japan reed enkele maanden terug een straat in en doodde zes mensen. Het ongeluk was té wij'en aan sabotage. Men beschuldigde de ommunisten er van dit te hebben ge daan. Twaalf personen stonden nu te recht. Elf waren communist, maar de twaalfde niet En deze bekende alleen verantwoordelijk te rijn voor de daad. Hij zei voor de slachtoffers te zullen bidden. DE HONDERDDUIZENDSTE passa gier is op Schiphol uit Engeland aan gekomen. Hij droeg de toepasselijke naam van John Buil. Het was de eerste keer dat hij per vliegtuig reisde. Namens de directie werd hem een mooi Delfts blauw bord uitgereikt en een zilveren briefopener. Je moet maar boffen. HET WAS EEN HELE onderne ming voor het echtpaar Cup uit Maas hees, om hun gouden bruiloft te vieren Ze wilden die dag bij hun kinderen doorbrengen en die wonen in Amerika Het echtpaar, waarvan dc man 81 en de vrouw 79 is, heeft echter met de Nieuw iYn#;rdam de reis gemaakt. Ze zullen een jaar in Amerika door brengen. Een prettige vacantie voor deze beide oudjes. EEN LANDARBEIDER uit Akkruro die deze zomer in Amsterdam met va cantie was, kocht enkele NIWINloten tegelijk met een vriend. Toen hij een dezer dagen de vriend ontmoette, hoor de hij dat deze slechts 3 nummers van de hoofdprijs af was. De arbeider ren de naar huis en daar bleek inderdaad, dat hij een auto had gewonnen. DE KERSTPAKETTENACTIE van de NIWIN wordt nog 'n poosje voort gezet Tot 26 November kunt u nog meehelpen, om te zorgen, dat zoveel mogelijk jongens een dergelijke verras sing krijgen. EN HET STEDELIJK Museum te Amsterdam is nu een tentoonstelling v. schilderijen, die een beeld geven van Nederland, vanuit de lucht gezien. De schilderijen geven een zeer aantrekke lijk beeld van ons land en de proef oeming van de KLM is volkomen ge slaagd. Er zijn een zestigtal schilderijen te bewonderen. iedere Volwassene n amcri ka rookt per jaar 3500 sigaretten. We geloven dat men er in Nederland niet zo erg ver af blijft. Het is er immers maar tien per dag. NEDERLAND en nog tien andere landen zijn uit de Wereld Radio Om roep organisatie getreden. Ze motlve ren dit met de bewering, dat de Sow jet Unie te veel stemmen had en. daar door meningsverschillen. onoplosbaar werden. weerbericht Geldig tot Woensdagavond. depressies. Meest zwaar bewolkt met nu en dan regen. Aanvankelijk matige, later krachtige tot harde en langs de kust wellicht tijdelijk tot storm toenemende wind. Zacht voor de tijd van bet Jaar. ductie m die gebieden. Aan verschillen de landen zal technisch» hulp moeten worden verleend, maar daar en boven moet men de bevolking de landbouw en veeteelt leren beoefenen. Een goede distributie Is alleen door te voeren indien er tussen de verschil lende landen geen deviezen moeilljkhe den zijn. Er zullen maatregelen wor den overwogen om die moeilijkheden zo veel mogelijk te overwinnen. PRODUCTIE OPVOEREN Het is echter niet voldoende dat de productie op het tegenwoordige peil gehandhaafd blijft. De wereldbevolking neemt elk jaar met 1 3 1.5 pO. toe. Rekening hou dend met de onvruchtbaarheid van sommige streken. zal de productie vooral op het Noordelijk halfrond, zo lang d» bevolking toeneemt, moeten stijgen en wel met 2 3 3 pCt. De F.A.O. te zich bewust, da; dit vele moeilijkheden met zich meebrengt. Slaagt de wereld er echter niet in de ze te overwinnen dan zullen vele vol keren en vooral de technisch minder ontwikkelden, voortdurend met een t» kort aan levensmiddelen te kampen hebben. Bovendien is men van het weer af hankelijk. Vanwege de F.A.O. zullen dan ook ou ff ervoor raden moeten wor den gevormd. Het voordeel van het vormen van deze voorraden is boven dien, dat men het prijspeil in de hand hovat. In tijden van overvloed kan worden opgei' ocht en in tijden van schaarste kan het worden gedistribueerd. De passagiers van een trein in Lud wigshafen hebben onaangename ogéa blikken meegemaakt. De machinist had even zijn machine verlaten om een kóp thee in de restauratie te gaan drinken toen de trein zich in beweging zette. De machinist liet rijn thee in de steek greep een fiets en peddelde als een razende de wg laags die parallel met de spoorweg loopt Hij trachtte de passagiers door ge schreeuw en gebaren aan het verstand te brengen wat ze moesten doen om de trein tot stilstand te brengen. Tenslotte hadden zijn pogingen succes Langzaam minder de trein vaart Een der passagiers was opmerkzaam gewor den en had aan de noodrem getrok ken. De machinist was zo geschrokken, dat hij zelfs rijn nog niet opgedronken thee niet meer heeft gebruikt. Zonder ooge lukken kon de reis worden voortgezet Daar moest Passepartout bij geweest zijn. 100.000 ER UIT. De 100000 is er uit. De gelukkigen die in het bezit rijn van een lot met het nummer 2396 hebben een blijde dag want op dat nummer te de hoofdprijs gevallen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 1