Ikmaaidei'
oöe
Twaalfjarige jongen enige overlevende
van ramp met Dakota
NIEUWS
Zes en dertig uur achtereen
vastgeklemd springlevend
Mensenlevens
Vreselijke ogenblikken
Wereldvoedseltekort overwonnen
De F.A.O. zal in de toekomst
maatregelen nemen om de pro
ductie op te voeren en de pro
ducten naar behoeften te dis
tribueren
Goed afgelopen
5e JAARGANG Nr. 1750
Woensdag 23 November 1VM9
Uitgav# Stichting „Da Vrije Alkmaarder"
Exploitatie N V Sprekend Papier, Alkrnaa.
Abonnementen ƒ0.30 per week 1.25 per
maand ƒ3.65 p. kwart bij vooruitbetaling
Advertenties 14 et. per mm., familiebericht
ten 18 ct Bij contract aai^lenltjke korting.
Veiantw. redacMur, J. Zooneo Bureau, Biddeiitraat hoek Oudegracht Tel K 2200 3971
ISA AC ALLAL, een klein 12-jarig Joods jongetje uit de Noord Afrikaanse
stad Tunis, is de enige overlevende van de ramp met de Dakota van Aero
Holland, de PH-TFA. Isaac is op en kele schrammen na ongedeerd en ligt
nu in een schoon, wit bed in het kleine moderne xiekenhuh van het stadje
Drammen En de doktoren hebben ge tegenheid alle aandacht te concentreren
op het kereltje, dat 36 uur a.htereen beklemd zat in het staartstuk van de
vernielde Dakota. „We waren de weg kwijt", heeft Isaac gezegd, „we vlogen
alsmaar in een cirkel rond
UIT DE mededelingen van Isaac valt
op te maken, dat alle andere inzittenden
onmiddellijk zijn gedood, toen de Da
kota op een gegeven moment de top
pen van de bomen moet hebben ge
raakt, viel. zich nog over ongeveer ze
ventig meter een Pad door het bos
baande en vervolgens de neus in een
6-eengroeve boorde. Op het ogenblik
worden nog drie kinderen eneen lid van
de bemanning vermist: zij zijn vermoe-
cM'-k onder de brokstukken terecht ge
Er branden ons enkele vragen op 't
hart. die we reeds eerder hadden wil
len stellen, maar die we achter hebben
gehouden. mis-chien uit piëteitsoverwe-
flingen, misschien ook uit anderen hooi
de. We menen ze nu echter te moeten
stellen, nu opnieuw een ramp met een
vliegtuig ons heeft doen opschrikken.
Het wordt voor de journalist bijna da
gelijkse kost deze vliegtuigongelukken.
Gemiddeld gebeuren er meer dan één
op een dag. De ene ramp is weliswaar
- groter dan de andere en er zijn er bij,
waarbij we niet eens stil staan. Wat
deert het ons of er een vliegtuig neer
stort in Australië en er zijn maar een
paar slachtoffers?
Wc zijn reeds zo aan deze rampen
gewoon geraakt dat we er alleen nog
maar melding van maken als het een
ramp is van grote omvang en als de
omstandigheden, zo als in het laatste
geval, buitengewoon dramatisch waren.
We zijn afgestompt door al het leed,
dat we in de oorlog hebben meegemaakt
We zijn ruw geworden en misschien ook
onvoorzichtig. En over die onvoorzich
tigheid willen we het nu hebben.
Wordt er bij het vliegen wel de
grooiót mogelijke voorzichtigheid in acht
genomen? Aan de hand van verschil
lende gegevens, betrekking hebbende op
rampen alleen bij de Nederlandse lucht-
maiht. betwijfelen we het Is onvoor-
niet een van de hoofdoorza
ken geweest van de ramp van de Nij
megen? Een onvoorzichtigheid, ge
pleegd op Prestwick, waar men de
weerberichten niet juist had doorgege
ven. Wat Is er geschied met de ramp
van de Roermond? Is het te gewaagd
uit "het er op volgend verbod tot ge
bruik van de automatische piloot, de
conclusie te trekken, dat men te veel
beeft vertrouwd op die automatische
piioot? Is in Amersfoort een school niet
gclroffep, door een piloot, die mét zijn
ma.hine zijn moeder wilde groeten?
Zijn op he'v''""veld Twenthe geen
vier doden te betreuren tengevolge van
een mislukte landing? Was hier sprake
van een ongeluk, of kwam er een be
paalde zorgeloo.hed bij kijken? Is de
ra o inef de Franeker niet te wijten ge
we est aan buitengewoon slechte weers
omstandigheden en worden die weers
omstandigheden dan niet aan de piloot
gemeld? Of neemt de Pilot geen maat
regelen en blijft Jiij maar op zulk een
hoogte, of juister gezegd, laagte koer
sen. dat een botsing met een heuveltop
moe t volgen?
O.it zijn vragen, die ons niet meer
mt-r rust laten. AI moeten we er da-
de ijk aan toevoegen, dat het ons leed
d-'i. terwille van de nabestaanden.de-
2i kwestie aan te snijden. Zo als het
eenter in het laatste jaar gaat, mag het
medoorgaan. Het vliegen is een ris
kante sport- Er zullen vooral door de
ontzaglijke snelheden, die er ontwik
keld worden, steeds ongelukken blijven-
Maar daarom juist mag er bij het vlie
gen niet de minste risico genomen wor
een Waarom moesten deze kinderen,
di.; zo rampzalig om het leven zijn ge
komen, juist in het duister in Oslo
aankomen? Is het zo ver met ons ge
komen, dat we tal van mensenlevens
ft ekeloos in de waagschaal stellen, om
dat we bezeten zijn van de snelheids
duivel?. Laat men toch tot bezinning ko
n: En laat i
di.-woods maar een weinig snelheid op
offeren. Want tijd is wel kostbaar,
maai niet kostbaar genoeg om er men
senlevens aan op te offeren. v. Z.
komen. Het wrak zal echter eerst door
luchtvaartautoriteiten in ogenschouw
moeten worden genomen voor men tot
berging kan overgaan-
Hardnekkige redders
Dat Isaac Allal gered is heeft hij
waarschijnlijk te danken aan bet feit,
dat de Noorse arbeider Hagen en de
electridën Martinsen uit Tofte gedu
rende anderhalve etmaal aan één stuk
door gezocht hebben. Hardnekkig door
kruisten zij het moeilijk begaanbare ge
bied langs de westelijke oever van de
Oslofjord. En na 36 uur hadden zij
succes, vonden zij in het ondoordring
bare bos het wrak. De vleugels waren
afgeknapt, de brokstukken lagen her en
der verspreid en rond dit trieste over
schot van de PH-TFA vonden de No
ren enkele lijken. Géén leven was er te
bekennen. Tot Martinsen. speurend tus
sen de ravage, bij het weggeslagen
■"aartstuk gekreun meende te horen.
Weinige ogenblikken later vonden hij
en zijn maat de kleine Isaac. Een hand
van het jongetje zat vastgeklemd en
NEDERLANDS VLIEGTUIG
VERMIST.
De Dakola' PH-TFA van de Aero
Holland, diï met-een transport Joodse
kinderen onderweg was van Tunis n;
Oslo en zoals men weet verongelukte.
De PH TFA met bemanning: v.I.n-r.
de boordmecano K. Stukje; de gezag
voerder L Frouws: de tweede telegra
fist H. Westenbera en de tweede be
stuurder A. v, d. Touw.
toen de beide Noren he mvoorzichtig
't de benarde po:itie hadden bevrijd
huilde hij niet eens enkon antwoorden
op de verschillende vragen die Mar
tinsen hem m het Frans stelde.
Vlak bij boerderij
Merkwaardig is, dat de Dakota op
anderhalve kilometer van een boerderij
terecht is gekomen. De bewoners heb
ben echter niets gezien en gehoord en
zelfs de gloed van de brandende cock
pit hebben zij in het duister niet op
gemerkt. Die vuurgloed heeft intussen
Isaac Allal voor de ergste koude be
hoed. Uit de pantry waren wat levens
middelen weggeslingerd en de knaap
heeft nog kans gezien een appel te be
machtigen.
Opmerkelijk is ook. dat op dc ge
vonden lijken vrijwel geen brandsporen
gevonden zijn. Dit zou er op kunnen
duiden, dat op het moment van het
ongeluk de Dakota niet zo heel veel
benzine meer aan boord had. Het log
boek. vele andere papieren en radio en
hoogtemeter van de Dakota zijn onbe
schadigd teruggevonden. Zij zullen mis
schen aanwljzngen kunnen geven hoe
de ramp is ontstaan.
Naast de bekende Nederlandse be
manning zijn omgekomen 28 kideren.
twee verpleegsters uit Tunis en een
Noorse verpleegster.
Nederl. vervalser in
Luik gepakt
Nadat we reeds in ons blad van
Maandag gewag hadden gemaakt van
een goede vangst van de Luik e Politie
komt nu het bericht, dat de politie nog
veel meer arrestaties heeft verricht.
Het totaal gearresteerden is opgelo
pen .tot 42, waaronder twee Nederlan
ders. Eén van hen was een ontvluchte
schipper uit Veenhuizen. die zich reeds
eerder aan verval ingen had schuldig
gemaakt. Toen hield hij zich bezig met
distributiebescheiden. Sedert er echter
in de distributie de klad is gekomen,
begonnen m zijn aspiraties nit te ~v gaan
naar betere objecten.
Hij meende die gevonden te hebben
in Nederlands en Duits bankpapier,
alsmede in Amerikaanse papieren, o.a.
reischeques. De bende maakte maar al
te gaarne van zijn diensten gebruik.
H.t vliegen boven Noorwegen en
speciaal in de Fjorden, waarvan de P
HTFA eAi slachtoffer Is geworden, is
buitengewoon riskant, Indien de radio
installatie defect is, gelijk met dit toe
stel het geval was. In Oslo kan
men zonder radio praktisch niet landen
Indien het slecht weer is. zoals vorige
Zondagavond het geval was is landen
met radio al niet gemakkelijk.
Ontbreken d» radioaanwijzingen dan
is de vliegenier aan het noodlot over
ge'everd.
Het vliegtuig zit dan als het ware
in een fuik, waar het niet uit kan ko
men. Het vliegtuig, belaagd door regen
en duisternis is gedoemd te verongeluk
ken. Slaagt het er nog in, uit de fuik
te komen, dan zwalkt het boven de
bergen met praktisch geen noodlanding®
mogelijkheden.
Uit deze gegevers valt op te maken,
welke ontzettende oaenbllkken de be
manning van de PHTTA heeft meege
maakt.
BERGSE STADSTOREN WORDT
GERESTAUREERD.
Tijdens de bevrijding in October '44
liep de uit de veertiende en vijftiende
eeuw daterende stadstoren van Bergen
op Zoom grote schade op. Thans is
men rpet de restauratie begonnen.
De Bergse stadstoren in de steigers.
De wereldvoedselraad zal zeer binnen
kort weer bijeenkomen om zich te be
raden over de voedselpositie in de we
reld. In een rapport dat aan de FAO
wordt uitgebracht worot gezegd, dat
ten gevolge van de goede oogsten van
de laatste twee jaren het ogenblikkelijke
voedseltekort vrijwel overwonnen is.
Dat betekent echter nog niet, dat alle
moeilijkheden uit de weg zijn geruimd.
Daartoe is bet niet voldoende, dat de
wefselcjproductie genoeg op'Jivert om
de wereld te voeden.
Het voedsel moet goed worden ge
distribueerd. Maar bovendien moet de
productie in verschillende landen die
nu nog te weinig produceren, worden
opgevoerd.
De F.A.O. zal daarom behalve
voor een regelmatige distributie. moe
ten zorgen voor opvoering van de pro
Buitenlandse zaken in
Tweede Kamer
In de vergadering van de Tweede
Kamer, waar de begroting van buiten
landse zaken werd behandeld, heeft de
heer Van der Goes van Naters er op
aangedrongen, dat het Parlement meer
en Le er op de hoogte zou worden ge
steld van de verschillende aangelegen
heden, dit departement betreffende. Hij
zou het wenselijk achten, indien ver
schillende leden van de Tweede Kamer
in commissies voor buitenlandse zaken
zitting hadden.
De heer Bruins Slot, één van de
voorvechters van de Europese Unie,
hield hiervoor een pleidooi, maar be
toogde tevens, dat men geen overdreven
vertrouwen moest stellen in de Raad v.
Europa, die hij beschouwde als een
plantje, dat nog veel verzorging nodig
had alvorens een forse plant te worden.
De h'cer Korthals sprak er zijn zorg
over uit", dat de invloed van bet Wes
ten veel te gering geworden was.
Morris slicht fabriek in
Zuid-Neder land
Er zal in ons land een nieuwe auto
fabriek worden gesticht. De Engelse
Morrisfabrieken rijn na lange onderhan
delingen eindelijk tot overeenstemming ge
komen en in het Zuiden des lands zal
een filiaal van deze fabriek worden ge
licht. Het blijft voorlopig een fabriek
van kleine omvang en voor het eerste
jaar verwacht men een productie van
3000 auto's.
VAN DAG TOT DAG
SPECIALE luchtbrievea zullen per 1
December aan de postkantoren ter be
schikking worden gesteld. De prijs van
deze brievin is 30 cent per stuk. Er
mag niets anders worden ingesloten,
daar anders de bezorging per boot of
tnrin zal geschieden, tenzij er meer post
zegels op worden bijgeplakt.
DEGENEN, DIE paketten voor zee
post naar de West willen zenden kun
nen met Ingang van heden weer profi
leren van de tarieven zoals die waren
voor de devaluatie.
HONDERD JAAR woont de familie
Carl Albert Siegert nu reeds in de ko
rcnmolen in het Friese dorpje Woud
send. Het hele dorp gaat deze feeste
lijke gebeurtenis vieren. De familie Si2
gert was gedurende de revolutie van
1848 uit Duitsland gevlucht en heeft nu
een eeuw het graan voor de Friezen
gemalen.
EEN DRIELING is tt het gezin van
de familie van Slingerland in Leiden
gehoren. Twee meU|es en een jongen.
Dc babics en de moeder maken het uit
stekend.
AMERIKAANSE bisschoppen heb
ben de Europes* wereld er van beschul
digd, dat ze het gezinsleven meer en
m'er kapot maken. Wij 2ouden ons be
zondigen aan te veel echtscheidingen
en kinderbeperking en wat al niet meer
Zouden de Amerikanen de hand maar
niet eens in eigen boezem steken?
Of zouden ze ook daarvoor een soort
Marjhallplan in het leven roepen?
DE COMMUNISTISCHE regering
in China is het onderwerp van bespre
kingen tussen Nederland. Frankrijk, En
geland en de Verenigde Staten. Er is
een tamelijk sterke stroming die deze
regering wil erkennen. Men gelooft dat
Engeland omstreeks Nieuwjaar tot er
kennir.g zal overgaan.
KRULLEN KOSTEN veel geld. Niet
alleen de krullen van onze vrouwen,
maar ook de krullen, die sommige schrlj
vers maken. Een ambtenaar in Beieren
schreef voor een gemeente een cheque
uit van 1200 mark. Hij maakte aan de
laatste nul edhter zon sierlijke krul.
dat aan de gemeente 20000 Mark werd
uitbetaald. En de gemeente weigert nu
terug te betalen.
EEN TREIN IN Japan reed enkele
maanden terug een straat in en doodde
zes mensen. Het ongeluk was té wij'en
aan sabotage. Men beschuldigde de
ommunisten er van dit te hebben ge
daan. Twaalf personen stonden nu te
recht. Elf waren communist, maar de
twaalfde niet En deze bekende alleen
verantwoordelijk te rijn voor de daad.
Hij zei voor de slachtoffers te zullen
bidden.
DE HONDERDDUIZENDSTE passa
gier is op Schiphol uit Engeland aan
gekomen. Hij droeg de toepasselijke
naam van John Buil. Het was de eerste
keer dat hij per vliegtuig reisde. Namens
de directie werd hem een mooi Delfts
blauw bord uitgereikt en een zilveren
briefopener. Je moet maar boffen.
HET WAS EEN HELE onderne
ming voor het echtpaar Cup uit Maas
hees, om hun gouden bruiloft te vieren
Ze wilden die dag bij hun kinderen
doorbrengen en die wonen in Amerika
Het echtpaar, waarvan dc man 81 en
de vrouw 79 is, heeft echter met de
Nieuw iYn#;rdam de reis gemaakt.
Ze zullen een jaar in Amerika door
brengen. Een prettige vacantie voor
deze beide oudjes.
EEN LANDARBEIDER uit Akkruro
die deze zomer in Amsterdam met va
cantie was, kocht enkele NIWINloten
tegelijk met een vriend. Toen hij een
dezer dagen de vriend ontmoette, hoor
de hij dat deze slechts 3 nummers van
de hoofdprijs af was. De arbeider ren
de naar huis en daar bleek inderdaad,
dat hij een auto had gewonnen.
DE KERSTPAKETTENACTIE van
de NIWIN wordt nog 'n poosje voort
gezet Tot 26 November kunt u nog
meehelpen, om te zorgen, dat zoveel
mogelijk jongens een dergelijke verras
sing krijgen.
EN HET STEDELIJK Museum te
Amsterdam is nu een tentoonstelling v.
schilderijen, die een beeld geven van
Nederland, vanuit de lucht gezien. De
schilderijen geven een zeer aantrekke
lijk beeld van ons land en de proef
oeming van de KLM is volkomen ge
slaagd. Er zijn een zestigtal schilderijen
te bewonderen.
iedere Volwassene n amcri
ka rookt per jaar 3500 sigaretten. We
geloven dat men er in Nederland niet
zo erg ver af blijft.
Het is er immers maar tien per dag.
NEDERLAND en nog tien andere
landen zijn uit de Wereld Radio Om
roep organisatie getreden. Ze motlve
ren dit met de bewering, dat de Sow
jet Unie te veel stemmen had en. daar
door meningsverschillen. onoplosbaar
werden.
weerbericht
Geldig tot Woensdagavond.
depressies.
Meest zwaar bewolkt met nu en
dan regen. Aanvankelijk matige,
later krachtige tot harde en
langs de kust wellicht tijdelijk
tot storm toenemende wind.
Zacht voor de tijd van bet Jaar.
ductie m die gebieden. Aan verschillen
de landen zal technisch» hulp moeten
worden verleend, maar daar en boven
moet men de bevolking de landbouw
en veeteelt leren beoefenen.
Een goede distributie Is alleen door
te voeren indien er tussen de verschil
lende landen geen deviezen moeilljkhe
den zijn. Er zullen maatregelen wor
den overwogen om die moeilijkheden
zo veel mogelijk te overwinnen.
PRODUCTIE OPVOEREN
Het is echter niet voldoende dat de
productie op het tegenwoordige peil
gehandhaafd blijft.
De wereldbevolking neemt elk jaar
met 1 3 1.5 pO. toe. Rekening hou
dend met de onvruchtbaarheid van
sommige streken. zal de productie
vooral op het Noordelijk halfrond, zo
lang d» bevolking toeneemt, moeten
stijgen en wel met 2 3 3 pCt.
De F.A.O. te zich bewust, da; dit
vele moeilijkheden met zich meebrengt.
Slaagt de wereld er echter niet in de
ze te overwinnen dan zullen vele vol
keren en vooral de technisch minder
ontwikkelden, voortdurend met een t»
kort aan levensmiddelen te kampen
hebben.
Bovendien is men van het weer af
hankelijk. Vanwege de F.A.O. zullen
dan ook ou ff ervoor raden moeten wor
den gevormd. Het voordeel van het
vormen van deze voorraden is boven
dien, dat men het prijspeil in de hand
hovat.
In tijden van overvloed kan worden
opgei' ocht en in tijden van schaarste
kan het worden gedistribueerd.
De passagiers van een trein in Lud
wigshafen hebben onaangename ogéa
blikken meegemaakt. De machinist had
even zijn machine verlaten om een kóp
thee in de restauratie te gaan drinken
toen de trein zich in beweging zette.
De machinist liet rijn thee in de steek
greep een fiets en peddelde als een
razende de wg laags die parallel met
de spoorweg loopt
Hij trachtte de passagiers door ge
schreeuw en gebaren aan het verstand
te brengen wat ze moesten doen om
de trein tot stilstand te brengen.
Tenslotte hadden zijn pogingen succes
Langzaam minder de trein vaart Een
der passagiers was opmerkzaam gewor
den en had aan de noodrem getrok
ken.
De machinist was zo geschrokken, dat
hij zelfs rijn nog niet opgedronken thee
niet meer heeft gebruikt. Zonder ooge
lukken kon de reis worden voortgezet
Daar moest Passepartout bij geweest
zijn.
100.000 ER UIT.
De 100000 is er uit. De gelukkigen
die in het bezit rijn van een lot met
het nummer 2396 hebben een blijde dag
want op dat nummer te de hoofdprijs
gevallen.