J DE LITAHIE VAN EEN GODS TROUBADOUR Empire Sfafe Building Koog torent het gebouw boven New York ln 1945 vloog een bommenwerper tegen het enorme gebouw en richtte grote verwoestingen aan Vijftig jaar geleden stierf de grote Vlaamse dichter Guido GbzbIIb DE NEDERLANDEN omstreeks 1580. De Unie van Utrecht was gesloten en de vrijgevochten Noordelijke Nederlanden, stegen snel in hun nationaal bewustzijn. Daarnevens was er Vlaanderen, dat nog geruime tijd de loden last van het Spaanse juk zou moeten dragen zonder zich daar daadwer kelijk tegen te kunnen verzetten. Togen deze verre achter grond gingen Europa's staatslieden na de val van Napoleon Nederland en België aanécnvoegen. o— Na de Unie van Utrecht was de - vermeende Waalse suprematie lang zaam het Vlaamse land beginnen te overwoekeenr. Meen niet. dat het nu met de Noordelijke Nederlanden als rugge steun 4e Vlamingen eenvoudige: gewerd het Waals-terug te dringen. De samenvoeging leed te vee! aan innerlijke ge schillen en verschillen om een éénheid i kunnen zijn. Daar bij kwamen tijdens samen voeging een aantal apert on juiste handelingen v - Nederlanc^e v rklarcn van de opleiding der Geestelijkheid tut een tak van Staats onderwijs, en het vervolgen van de Geestelijken, toen deze het ontwerp van de Grondwet waagden te wederstreven. De van onnv.n geladen atmosfeer berstte tenslotte uitéén in een tiendaagse veldtocht, waarna Noord en Zuid zich ln den vervolge recalcitrant en naief verhulden in hun r nale beslotenheid. Een recalcitrant ie overigens die ook weer te genhangers vond Zo ontstonden er op taalgebied in Vhm deren twee partijen: Diegenen die naar taalverloedering met het Nederlands streefden.en zij die zich mr'!:':And daar tegen verzetten In deze poel van onzaligheid en tweedracht was een vurig apostel, die zich boven de zichzelf verstrik kende 'Waamse taaivechters wist te stellen, een uiterste exi gentie. En zie. duistere ogenblikken blijven nimmer. In dat ogenblik van door "hesluiteloc elkaar wederstreven ontstane neerslachtigheid, kwam hij. de apostel, de man die de twee dracht zou bannen, die gans Vlaanderen achter één banier zou doen scharen: Guido G elle. Als kind reeds gebeurde het dik wijls .dat Gezelle afdaalde naar de grotten waar de oude Vlaamse dialekten als flonkerende edelste nen verborgen lagen. Hier in deze stille verzonkenheid verwijlde hij veel. Met zijn ontzaglijk taalin stinct ging hij Mlstraal te lijf de Provencaal in wie de landelijke adem van zijn streek is verkristal liseerd. Hij ging, te rade bij Klaus Groth .de plat Duitser, en hr be groef zich in Rubioy Ors, de Cate laan Doch vooral trok hij telkens weer onvermoeid ten strijde tegen de.wirwar van onderaardse gan gen en spelonken .waarachter hij de bronnen van zijn eigen lands taal wist. Op d-ze tochten ontdek te hij dat Maerlant nog immer onsterfelijk in de volksmond voortleefde. En een enkele maal, in een geheiligde stilte, verstond hij de fluisteringen die deze Maer lant tot hem richtte. Tengevolge daarvan ankerde bij hem de ver heerlijking van zijn landstaal diep Wanneer wij ons in zijn leven verdiepen, dan vermogen wij keer op keer dc betoning van dit laat ste te ontdekken. Toen Gezelle in 1854 tot leraar aan het seminarie te Roesselaere werd benoemd, wierp hij zich met een ongotoom de ijver op zijn nieuwe arbeid, daarin de mogelijkheden verwe zenlijkt vindend, zijn denkbeelden en zienswijze aan jongeren door te geven. Hugo Verriest. toen nog zijn leerling, formuleert het ergens zo treffend: .G.zelle beklom de ka theder Boeken dicht En een uur lang overhing ons het onein dlge". Ook in zijn poëzie zette Gezell? alle vensters open om de Vlaamse adem binnen te voeren. Het is ee^ thema, deze poëzie, met een on eindige reeks variaties, in de meest verscheidene toonaarden. Eén lange trits literaire precio sa rond de Vlaamse natuur, de Vlaamse mens. de Vlaamse taal. Keer op keer onderkennen wi„ fijn zinnig verwoord, in de Vlaamse taalschat der eeuwen Gezelle. Want een hoogot belangrijke le venssubject was hem de poëzie! Als de ontreddering van h ?t ogen blik hem te tr'.sst gewerd, dan greep hij de pen en zochtvertroos ting in zijn dichtkunst. En ook wanneer de schoonheid der na tuur. de wonderlijkheid tan het leven of de sneeuwen reinheid Gods zijn hart deed zwellen van geluk, ook dan was er de poëzie als enig pad van fellebewogenheid naar klare rust: Weg met u. penne, over 't gladde papier en rust niet. en rust niet, tot de ziele het zwellende tij des gevoels haar eigene krachten geen meester los en haar banden haast kwijt in brekende tranen vooruitstroomt. Voor het juiste begrip van de dichter Gezelle Is het raadzaam, hem eens te toetsen aan de ons uiteraard nader staande „Tach tlgers". Onmiddellijk laat zich een duidelijke overeenkomst onderken nen. „Tachtig" streed tegen het ontkrachte, doodgebloede eplgo nisme «waaraan de Nederlandse literatuur ten prooi was gevallen. Gezelle weerde *lch evenzo tegen de arrogante pseudo poëten en ijdele criticasters, die in Vlaande ren het literaire leven beheersten. Beiden wilden door vernieuwing van het woord vernieuwing van de taal. Maar: ?zelle'a kunst was zeer bepaald religieus gericht, waar „Tachtiger" het in den be ginne zonder enige bepaaldheid sIn hun loutere verheerlij 1 van de aesthetica van het werden de „Tachtigers" tot vuk iagen a sociale hyper indivi dualisten .terwijl Gezelle in zijn kunst juist het volk trachtte te vinden. „L'art pour 1'art" zeiden de ..Tachtigers", en door: de kunst te zien als de meest indivi duële expressie van de meest in dividuële emotie schiepen zij een kloof tussen de poëzie en het volk. Gezelle daarnevens zocht het volk In zijn bewondering voor de één voudige mens voelde hij zich on weerst.aanbaar tot hem aangetrok ken. Simpel, dat was ook Gezelle z?lf Ge vindt het in de verzen die hij schreef over de kleine mens. Het gedichtje voor den Knrtrijksen timmerman Leo van Robaijs, het liedie van den wagenmaker 8'her penzeel. en h°t eenvoudige slaap liedje dat moeder zingt bij het wiegje van haar kleuter: Slaapt, slaapt, kindje slaapt En doet uwe oogskens toe, die plnkléhde winklende oogskens daar 'k ben 't wiegen al zo mee: 'k en kan u niet meer wiegen 'k en ga u niet meer wiegen: slaapt, slaapt, toe! g' hebt uw hertje en uw mondje voldaan: g hebt al uw krlnklende krulletjes aan, Ach! en 'k en kan van uw wiegske niet gaan. Slaapt, slaapt toe! Ge kunt Gezelle's simpelheid op overeenkomstige wijze aantreffen in de talrijke ratuurverheerlijkin gen waarin de dichter telkens op weer andere wijze z'i intens ver wonderen weergeeft voor de God dclijkc schoonheid, in de Natuur verankerd. Tenslotte, gij ontdekt Gezelle's eenvoud ook en allereerst in zijn religieuze gedichten, waarin het getuigenis aflegt van een onge meen zuiver voelen. In zijn reli gieuze poëzie leren wij G :zelle in zijn diepere wezen kennen. Waar om? Omdat al zijn tjiierende we zentrekken zich hier tot een één held verwerkelijken. Het leven en arbeiden van de gewone mens staat typisch middeleeuws in direct verband me., het geloof ln het eeuwige leven. Voorts is er zijn kinderlijkheid en ziji-» gelovig heid, die zich op büzondere wijze weten te verenen. En tenslotte is er nog Gezelle's symboliek, die zich met argeloze volmaaktheid door zijn poëtische phrazen windt. Laat 's dichters werk nog een maal de betoning van onze woor den vormen: Gij badt op eenen berg alleen, enJesu lk en vind er geen waar 'k hoog genoeg kan klimmen om U alleen te vinden; de wereld wil mij achterna, alwaar lk ga of sta, of ooit mijn oogen sla; en arm als lk en is er geen, geen één. die nood hebbe en niet klagen kan: die honger, en niet vragen kan: die pijne, en niet gewagen kan hoe zeer het doet! O leert mij. armen dwaas, hoe dat ik bidden moet! Wellicht ten overvloede wensten wij in aansluiting op het hiervoor geciteerde specimen uit Gezelle's oeuvre nog éénmaal te wijzen op het simplistische element in zijn kunst. Waarom? Omdat het voor ons de manende vinger betekent. Want. gijlieden, gij en ik, wij, die in de zeldende ogenblikken waar in we tot ons zelf keren schamel en berooid voor God ~*an staan met ons handje .voi moeilijkhe den. Wij poveren. wie de stor men der tijd te machtig zijn ge worden. Néén. néén. wij dwa zen. onnozclen. ellcndigen. die met onze hogere integralen en grootbedrijf adminnstratiesy sternen, vierde dimmensies en Hiernamaals projecten, psychó analyses en kunstrichtingontwer pen niet bij machte zijn om de klare simpelheid van ons Leven en Sterven te verstaanWij moesten simpeler zijn, het ware ons tot geluk. In dat opzicht kan Gezelle ons tot lering zijn! 27 November 1899 was de dag die Gezelle's leven ten einde richt te. „Ik heb geleefd in eenvoud des harten en waarheid", met deze woorden stierf hij. Naast hem lag open op de bidstoel Ruusbroec, de Mystieker. Zijn sterven was geen pijnlijk sterven; kon ook geen pijnlijk ster ven zijn. Hij had zijn leven ln opperste zuiverheid en godvrucht geleefd. Hij had de wetenschap, dat hij de hem zo dikwijls grim mig toegetreden wereld zou ont stijgen naar de hoogste Hemelen, waar de Eeuwige Schoonheid en de Immer durende Liefde is. In alle simpelheid nam Gezelle afscheid van het leven Alléén, ge lijk eenmaal de ed^e Lint Fran ciscus, wilde hij God n ziel over dragen. Ruchtbaarheid aan zijn ter aarde voeren wenste hij niet te geven. En zie, een ogenblik over hing gans Vlaanderen een 'Heill ge stilte. Doch een ogenblik slechts! Met wondere snelheid ontbloeiden uit Gezelle's graf de ranken en bloe sems. Daar was de hartstochtelij ke vuistvechter Albrecht Roden bach, die met lans en schild, met strijdleuzen en klaroengeschal Vlaanderen zijn Reveil inschreeuw de. Daar was de fijnzinnige poëet en geestelijke Hugo Verriest, die met zijn treffend woord 'a dich ters Ideeën aan weer jongeren door gaf. Daar waren al diegenen, kerkdijken, kunstenaars, en ten voudigen van geest die in hun eenvoudigheid het vermogen heb ben behouden, goed en verderfe lijk, schoon en kwaad feilloos te scheiden. Zij allen hebben Gezel les roepstem verstaan! Zij zijn hem gevolgd in zijn voetspoor om de Vlaamse kuituur tot nieuwe bloei te brengen! Zij hebben hem ook de t? lang onthouden waarde ring geschonken! Dit 50 jaar na zijn sterven te kunnen constate ren, is ons een vreugde. Wij heb ben het in een enkel woord willen betonen. MWt» N»- DE PRACHTIGE PALTROKMOIEN ..De Held Jozua". ie Zaandam, die wellicht door de ->•> koclu, nadat ar eerder_ builend. .„.jeu nabij het Stal Ieder jaar maken -ongeveer J$0.000 bezoekers gebruik van de expresliften van het Emalfcfl States Building in de stad New York; het is het grootg#, gebouw van waaruit men in extase een blik o.. Je aarde eronder .kan werpen. Het is een gebouw dat niet alleen de New- Yorkers doch ook de men sen in alle delen van de Verenigde Staten met trots ver vult OI haar toren tot een sfliaduwbeeld wordt door een warrelende mist of zich sché^j aftekent in het koude win terzonlicht, het is een gezicht wat niemand die het ziet ooit zal vergeten. Soms, als het in de straten be neden duister is door de met stof deeltjes zwaar beladen atmosfeer, zitten zij, die op de bovenste ver dieping werken in helder zonlicht aan hun bureaux. Ook zien zij vaak neer op de regenwolken, die de mensen beneden op straat op een buitje vergasten. Bij sterke wind horen de bewoners soms denkbeeldige schrijfmachines in een razend tempo in de lege kan toren tikken dit is echter slechts het stalen geraamte van het gebouw, dat kraakt en steunt. Het Empire State gebouw ver rees met verbazingwekkende snel heid op de plaats van het oude Waldorf Astoria Hotel. Eens wer den er 14 verdiepingen in tien dagen gebouwd, en 20 dagen lang werd de buitenkant met een snel heid van een verdieping per dag opgetrokken. Op 1 Mei 1931, iets meer dan een jaar nadat men met de bouw begonnen was, werd het geopend. Dat het Empire State gebouw niet alleen alle spotternijen over leefde .doch zich ook wist te hand haven aan de Thirty fourth Street terwijl de zakenwereld in de stad zich noordwaarts bewoog, is waarschijnlijk te danken aan het feit, dat zijn roem niet slechts na tionaal maar ook Internationaal is „Empire State Building" een zakenadres dat van Alaska tot Zanzibar bekend is. De directeur van de sterrenwacht heeft een speciaal gastenboek voor zeer be langrijke personen. Vele van de handtekeningen kan hij zelfs niet lezen, zij zijn in veel talen ge schreven, ook in het Chinees, Ara bisch en Perzisch. Het Empire State gebouw heeft zich tot een persoonlijkheid ont wikkeld; het is niet alleen een erg hoog maar ook een erg statig gebouw. De eigenaars hebben be slist geweigerd om er een plaats voor aanplakbiljetten of een gril llge attractie van te maken. De vliering, die boven de 102e verdieping ligt, is slechts een sta len geraamte, dat aangebracht !s ln de hoogste spits van de torer Hier staan een grote verscheiden heid van toestellen, welke de tele visie en frequentiemodulatie an tennes van de National Broadcas ting Company voeden; een 60 voet hoge bliksemafleider staat op h?t topje van het gebouw, dat 1.250 voet boven de grond uit steekt. Aantrekkingskracht Daar de bliksemafleider de on weerswolken practisch een hand geeft, wordt hij gewoonlijk gedu rende een onweer vele keren ge troffen. Gedurende verschillende zomers werd een jong ingenieur in een dichtbijgelegen hotel inge kwartierd. Als de onweerswolken zich samenpakten placht hij naar zijn schuilplaats op het zolderka mertje te snellen en met weten schappelijke kalmte te wachten, terwijl er bliksemstralen van 100. 000 volt de bliksemafleider troffen en aantekeningen maakten op zijn instrumenten. Ondertussen fotografeerde een medewerker iedere bliksemstraal vanuit een an dere wolkenkrabber. In de zomer van 1948 werd het apparaat automatisch in werking gesteld door een instrument dat gevoelig was voor de bliksem; er werden registreercamera's opge steld in twee andere gebouwen. De speciale brandwacht bediende er een van en stelde de andere in werking doo reen geheim telefoon nummer te draaien. Het behoeft geen betoog, dat de bliksem geen invloed uitoefent op het gebouw of zijn bewoners. Alle grote sta len gebouwen werken als bliksem afleiders. Vliegtuigbotsing Het Empire State gebouw speel de meer dan t -n jaar na het luchtballonschouwspel weer een belangrijke rol in de luchtvaart. Dit was een tragische. Op de och tend van 2° Juli 1945 hing er een zware mist boven New York City. Even voor 10 uur zagen ie men sen in de straat plotseling een bommenwerper uit de mist te voorschijn komen, nauwel jks 900 voet boven Let trottoir. Toen iij hier als versteend door srhrik naar stonden te kijken schoot het vliegtuig, een B 25. recht op de wolkenkrabber af die midden in de stad stond. Gedurende een fractie Yan een seconde leek het of de piloot aan het optrekken was. Het was echter te laat. Hij botste tegen het Empire State ge bouw met een schok die het op zijn fundamenen deed trillen. De vleugels van de machine werden afgesneden en de olietanks ont ploften en geweldige vlammen om hulden de toren. De 78e en 79e verdieping wer den verwoest. Dertien mensen werden hierbij gedood en 26 ge wond. Een van de motoren van 't vliegtuig stootte door twee liftko kers en sneed alle kabels door zo dat de liften op de grondverdie ping neervielen De ander motor ging rechtstreeks door het ge bouw heen en verwoestte een stu dio vol beeldhouwwerk in de vol gende straat. Na dezeHragedis on derwierpen bouwkundige inge nieurs van het Amerikaanse leger het gebouw aan een zeer critisch onderzoek. Het was zo stevig als ooit tevoren en behalve de plaat selijke schade was het "'houw niet verder aangetast. Hoe groot is het'Empire State gebouw eigenlijk Aan het einde van een werkdag zitten de vier postliften vol met post, en tussen 5 en 7 uur halen vier speciale postbeambten 60 balen met brie ven weg.Ieder een medegerekend. komen iedere dag 50.000 mensen het gebouw binnen. Beneden in het sousterrain maken de portiers iedere dag 900 liter vloeibare zeep gereed waarmede 214 schoonma kers het gebouw schoonhouden. Zeven glazenwassers met volle dige dagtaak zijn voortdurend aan de buitenkant bezig cn jagen de zenuwachtige stedelingen de schrik op het lijf als zij de 6400 ramen aan het wassen zijn. De goederenliften inbegrepen zijn er 74 liften (waarvan er vijf privé zijn en door de bewoners gebruikt worden om safe kluizen te bereiken) die In liftkokers lo lengte 7 mijl bedraagt. Een van pen, waarvan de gezamenlijke deze gewelven, die aan de Manu facturers' Trust Company toebe hoort, begint in de diepste kelder, die eens de wijnkelder was van 't Waldorf Astoria Hotel. Met de lift naar boven Bezoekers worden soms een eet je bang bij het vooruitzicht van een tocht naar de toren. Ben je echter eenmaal ln de lift en heeft de liftboy de knop voor de 80ste verdieping ingedrukt op zijn auto matisch bord, dan betekent het niets meer. Men gaat in alle stil te vanzelf steeds maar hoger. Het enige wat men voelt is een gesuis in de oren door de verandering van de atmosferische druk. Men gaat omhoog met een snelheid van 1000 voet per minuut. Op de 80ste verdieping gaat men over in een kleine liftkooi, welke de reizi gers naar de sterrenwacht op de 86ste verdieping brengt. Dan gaat men door de hal naar de toren lift, welke voor het vervoer naar de 102 verdieping zorgt. Zal er ooit een gebouw komen, dat groter zal zijn dan het Empl re State Building? De mensen in Houston, Texas, hadden het er onlangs over een dat 140 verdie pingen hoog zou worden en dat alles waar dan ook zou overtref fen. Tegenwoordig zijn de nieuwe gebouwen in de Verenigde Staten niet hoger dan 40 verdiepingen, zelfs in New York City. en het ziet er naar uit, dat het Empire State Building lange tijd enig in zijn soort zal blijven. virv -J DRIE PAREN EN EEN Gij hebt twee oren maar één mond. Dat vriend I zij U een teken, Om veel te horen en niet veel Te spreken I Gij hebt twee ogen maar één mond. Bedenkt dat, U ten zegen; Veel moet gij zien en zeer veel dient Gezwegen I Gij hebt twee handen maar één mond. Den zin hoort gij te weten Twee zijn er voor het werk, maar een Om te eren I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1949 | | pagina 4