KAPPIE
De propaganda voor onze schilderkunst
in de vliegtuigen van de K.L.M.
De vrachtvaart door de lucht
staat voor moeilijke problemen
De strijd om het wereldkampioenschap
Het Huis aan de Baai
Kunst en vlieqwerk
De KLM Concairliner „Pieter de
Hooch" is op weg van Parijs aaar
Amsterdam. De motoren op kruistoe
centai laten rustig hun gebrom horen
en dank zij de perfect functionnerende
drukcabine installatie merkt geen van
de pasagiers. dat het toestel op 5000
meter vliegt zij lezen rustig hun cou
rant of tijdschrift of kijken naar buiten
naar het landschap, dat als een kleu
rig tapijt zonder eind onder de vlèu
gels van de Convairliner doorschuift.
Terwijl eaa van de stewardessen
voor in de machine in de pantry bezig
is met het gereedmaken van de ver
versingen, die halverwege tussen de
Lichtstad en de hoofdstad van Neder
land aan de passagiers zullen worden
aangeboden, maakt haar collega een
randgang door de cabine. Van deze
geleqenheid maakt een van passagiers
een Fransman, gebruik om haar te vra
gen naar de betekenis van de naam.
die hij voor het instappen op het vlieg
veld Le Boucget op deneus van zijn
toestel heeft zien staan.
De stewardess kan hem uitvoerig in
lichten over Pieter de Hoogh, want
kort geleden heeft zij van de Civiele
Dienst van de KLM een boekje gekre
gen met gegevens over de schilders,
waarnaar de KLM haar Convairliners
genoemd heart. Dit boekje heeft zij
nauwkeurig bestudeerd en daardoor kan
ze nu a3n haar Franse passagier ver
tellen, dat Pieter de Hooch leefde van
1629—1684 en in Rotterdam geboren
werd. dat hij in Delft, Den Haag. Lei
den en Amsterdam gewoond heeft, dat
hij zijn meesterwerken, O.a. „De Kelder
kamer" en „Het Ochtendtoilet", tussen
1655 en 1665 in Delft schilderde, dat
hij graag tegenlichtstukken maakte en
dat er enkele van zijn werken in het
Amsterdamse Rijksmuseum hangen, ter
wijl de meeste werken zich in Londen
bevinden. KLMservice staat nu een
maal voor niets.
Aan de hand van een plattegrond van
Amsterdam laat de Fransman zich ver
«ellen, hoe hij het Rijksmuseum kan
vinden, omdat hij daar het werk van
Pieter de Hoogch wil gaan bewonderen
Maar hij kan hiervan reeds een voor
proefje krijgen, want de stewardess
ne°mt hem mee naar voren, waar aan
de cabine wand een reproductie van *n
van de bekendste werken van Pieter de
Hooch is opgehangen.
Zo geeft de KLM in het buitenland
m er bekendheid aan de Nederlandse
schilderkunst. Maar ook op een andere
wijze draagt zij hiertoe bij; in het ka
der van de drie Nederlandse weken,
die vanaf 1 November in Manchester
gehouden worden, zal o.a, in de With
worth Art Gallery een tentoonstelling
worden gehouden van 17e eeuwse Ne
derlandse schilderskunst. De voor deze
tentoonstelling bestemde werken, to
taal 133 stuks, waaronder schilderij
en van Rembrandt, Rubens, Ruijsdael,
Adriaan van Ostade, Jan Breughel,
Cornelis de Heem en anderen, zullen
derzer dagen met een KLM vliegtu'g
en een toestel van de Ierse Luchtvaart
maatschappij Aer Lingus naar Man
chester werden \^p»'oerd. Deze wer
ken zijn afkomstig uit collecties van
het Rijksmuseum en het Stedelijk Mu
eum in Amterdam.
Maar ook de moderne schilderkunst
wordt niet vergeten, want op 18 No
vember a.s. is in het Stedelijk Mu
s »um te Amsterdam een expositie ge
opend van schilderwerken die vervaar
digd werden door Nederlandse kunst
schilders, die door de KLM deze
mer in de gelegenheid waren gesteld
om ons land van uit de luchtte zien. De
indrukken, die zij tijdens deze vluchten
hebben opgedaan, h 'bben zij met palet
en penseel vastgelegd en het resultaat
van dit experiment, iets geheel nieuws
in de wereld van de schilderkunst, zal
gedurende enige weken in het Stedelijk
Museum te bewonderen zijn.
Luchtvaart en schilderkunst hebben
ogenschijnlijk niet veel mc«t elkaar te
maken, maar uit het bovenstaande
blijkt wel, dat er in onze hedendaagse
vliegerij nog steeds onbegrensde» moge
Iijkheden schuilen.
Uit het rijk van de film
Londen speeli op de cither
Londen. November Reeds weken
lang draait au in het Londense West
End de film. die als de beste van het
jaar wordt k^scl twd: Carol Reeds
The Third Man. Dat succes moge ee
troost zijn voor de Engelsman, die op
het ogenblik overstroomd wordt met
desastreuze berichten over de stand
van zijn filmindustrie. Het heeft boven
dien nog geleid tot een gevolg, dat
zelfs in de annalen van de cinemato
grafie, die toch zovele merkwaardige
gebeurtenissen bevatten, uniek genoemd
moet worden- The Third Man heeft in
Londen een ware cither epidemie ver
werkt, die zich thans over heel Enge
land verspreidt.
Het is zo erg, dat men al bij deze
„third man" spreekt van een „vierde
man": de Oostenrijkse componist, Aa
ton Karas, van de uiterst opvallende
muzikale illustratie van de film. dit 2
motieven telt het „Harry Linie"
;hem3 en de „Mozart Café" wals. Deze
muzikale illustratie, gespeeld op een
enkele cither. heeft de rage ontketend
De melodieën worden in geheel Lon
den gezongen, gefloten en gespeeld
niet alleen op dthers, maar op alle
mogelijke instrumenten. De gramofoon
platen vliegen bij duizenden de win
kels uit men hoort de obsederende mu
ziek in de chique clubs van het West
End en kt de mistige straten van Shb
ho. De mensen, die met hun tijd willen
metgaan, proberen een cither op de
kop te tikken en de lesboekjes met on
derricht in het het. citherspelen gaan
grif van de hand.
Wonderen der oudheid
Een verloren stad teruggevonden
fc» Afghanistan is een „verloren"
stad" teruggevonden, die een oppervlak
te heeft van 48 vierkante kilometer;, be
richt eqn groep geleerden van het Ame
fican Museum of Natural History, die
een ontdekkingsreis in dit gebied ma
ken Zij zijn van mening dat de moskee
forten en andere gebouwen van deze
stad die practisch onbeschadigd in de
woestijn ten Zuiden van Herat gevon
den zijn de resten vormen van wat
eens de keizerlijke resdiantie geweest
Is
De geleerden zijn van mening, dat
deze stad eertijds ongeveer 100.000 in
woners gehad moet hebben, doch eeu
wen geleden plotseling verlaten is. wel
licht omdat er geen drinkwater meer
wv.
De stad is ontdekt door een groepje
onderzoekers bestaande uit Walter A
Fairservis van de afdeling anthropolo
gie van het Museum en twee deskun
dige. die respectievelijk in Harvard en
Yale afgestudeerd zijnt Zij zijn onlangs
in de Verenigde Staten teruggekeerd na
3 maanden lang in het Zuid Westen
van Afghanistan gegevens veflzaimeld
te hebben over de oudste culturen in
dit gebied. Verklaard wordt, dat dit
de eerste eöcptdlüe van Amerikaanse
archeologen is die ooit in Afghanistan
een onderzoek heeft ingesteld. Volgend
jaar zomer wordt door -het Museum 'n
grotere expeditie uitgezonden om op de
plaats van deze stad opgravingen tc
doen en het onderzoek voort te zetten
Fairservis en zijn medewerkers heb
ben de stad bij toeval gevonden toen
7'j op zoek waren naar water Zij.
hebben naar de Verenigde Staten ge
glazuurd aardeweik. ijzeren en bron
zen gereedschappen en gebruiksvoor
werpen en andere voorwerpen meege
bracht waarvan er sommige we! uit 'n
stof vervaardigd lijken te zijn, die veel
op kunsthars lijkt D» voorwerpea zul
len in Januari a.s. in het Museum te
Npw York qeexposeerd worden.
Anton Karas, de man die dit alles
op zijn geweten heeft was al weer
naar Wenen teruggekeerd, om daar in
een klein restaurant in Sievering
avond aan avond voor de gasten te
«pelen, zoals hij dat gedaan had voor
dat regisseur Care! Rood hem ontdekte
Maar men zet niet ongestraft een we
reldstad op stelten; Antor Karas, die
een rustig mens is, heeft tenlotte geen
weerstand kunnen bieden aan de vele
verlijdelijke aanbiedingen, die hem van
uit Londen wonden gemaakt en hij is
naar de Britse hoofdstad teruggekeerd
om in een luxe restaurant in Mayfair
aan een elegant publiek nu de compo
sittles van The Third Man in natura
voor te zetten. Daar is hij een dezer
dagen nu begonnen. Men verdringt zich
in wilde bezetenheid vocxr het restau
rant om een tafeltje te veroveren.
Prinses Margaret kwam reeds de ie
avond met haar gasten en het gezel
schap nam plaats op de eerste verdie
ping om naar een speciaal optreden
van mr Karas te luisteren. In het ge
zeischap van de prinses bevond zich
o.a. de dochter van de Amerikaanse
ambassadeur i mr Karas speelde zijn
„Harry Lime" thema en zijn „Mozari
Café"wals enkele malen achter elkaar
voor de vöörname gasten.
Laatste reis van eén
historisch schip
Het oudste oorlogsschip van de Ëq|-
gelse vlootis tot zinken gebracht H^t
is een schip met historie, dat reeds
sinds lange tijd geen dienst meer heeft
gedaan. Op alle mogelijke manidrea
heeft men geprobeerd het schip te be
houden, maar alle pogingen hebben ge
faald.
Het betreft hier de honderdvijftig jaar
oude „Implacable". een houten oorlogs
schip, dat door Nëlson in dc zeeslajg
bij Trafalgar (waar de Engelsen de
vloot van Napoleon vernietigden) werd
veroverd en daarna jaren lang als
vlaggeschip der Engelse Marine heeft
dienst gedaan. Tienduizenden Engelsen
hebben in de loop der jaren hun opl?i
ding op de Implacable gehad en de be
langstelling voor de laatste reis, die
Vrijdag aanvang, was dan ook ontzag,
lijk groot. Honderdea schepen lagen op
de rede van Southampton en braebteh
de Implacable een laatste groet. Voor
aan lag de naamgenoot het enoritfe
vliegtuigmoederschip, waarop duizenh
den personen een plaats hadden gevon
den.
Een rottingsproces in hit scheepshout
was oorzaak, dat het schip moest wok-
den opgegeven.
EN HET MYSTERIE VAN DE IJSZEE
II De bediende verdween even, en
kwam even later terug met de mede
deling, dat de Baron ben wilde ontvan
gen, en hij wees hen toen de deur van
de balzaal. „Gaat U dahr maar bin
nen" zei hij. „Daar zult U de baron
wel vinden, maar weesi U voorzichtig,
want de baron is net bezig harpoenen
af te schieten".
Kappie en de Maat draaiden de deur
knop om. en stapten naar binnen, en
Inderdaad suisde er net een harpoen
door de zaal. De Maat gaf een ijselijke
gil en bukte zich.
Dat was een goeie. Hojo." riep de ba
ron. „Dag Kapitein. Dag stuurman.
Kom binnen U komt juist op bet goede
ogenblik, want ik heb nu de kunst van
de walvisvangst onder de knie. Weken
lang heb ik me geoefend, en ik ben nu
zo ver dat ik het culme sop durf kiezen
om mijn kennis in practijk te brengen"
„Wilt li werkelijk walvissen van
gen" vroeg Kappie. „Maar dat is zo
eenvoudig niet."
„Ziet U die boeken daar?" vroeg d:
baron. „Ik heb al die boeken door
genomen"........ Van a tot gelezen.
Ik weet er alles van. Allemaal boeken
over walvissen en hun elgenaardighe
den. En kijk eens naar de uitrusting.
Niets ontbreekt er aan. Maar komt U
mee naar mijn werkkamer, dan kunnen
we spreken en plannen maken.'
Vreemde vliegtuignachten
Enige tijd geleden was het de expe
ditle afdeling op Schiphol, die hoewel
aan veel vreemde dingen gewend,
even m de handen in het haar zat
Zo op het eerste gezicht leek dat mis
schiea vreemd, want het onderwerp
van hun moeilijkheden was een baby
uitzet. Men kan zich de verwondering
van de vrachtemployees voorstellen
toen, inplaats van luiers en wollig»
broekjes en hemdjes, een samenstel van
buizen, langen- en metalen apparaturen
de vrachtlcx fcs bir»ien#edragen werd.
De wildste geruchten over de baby
voor wie deze uitzet bestemd zou zijn.
deden de ronde. De oplossing van het
mysterie kwam de» volgende dag, toen
de eigenaars van de uitzet zich kwa
men overtuigen of het gevaarte aanwe
zig was. Het bleken een drietal dui
kers te zijn, die op weg waren naar
Pernambuco om berg ingswerkzaamhe
den te verrichten aan een Belgisch
schip. Hun duikerspakken stonden op
het vrachtmanifest als „baby equip
ment".
Dat de luchtvaart dienstea bewijst
aan de scheepvaart, wordt door dit
voorval weer eens bewezen. Deze ge
beurtenis echter staat niet op zichzelf.
Veie malen worden scheepsbemannln
gen en scheepsonderdelen door de lucht
naar verschillende delen van de wé
reld vervoerd,, waardoor vaak grote
moelljkheden opgelost kooden wonden.
Zo lag enige tijd geleden een schip
met machine storing in Kaapstad. Het
betreffende machine onderdeel moest
vervangen worden en moest van Schot
land naar Kaapstad gebracht woeden.
Het vliegtuig bewees hier weer zijn
diensten. Een KLM machine bracht het
voorwerp binnen twee etmalen naar de
plaats van bestemming, zodat het schip
in de korst mogelijke tijd met ha-stel
de machines de haven van Kaapstad
kon verlaten. Het spreekt vanzelf, dat
hierdoor een enorme tijdwinst gemaakt
werd,, betgeen -veneens een aanmerke
lijke geldbesparrf betakende. Immers
in deze eeuw, betekent tijd nog altijd
geld en zetten de feiten de spreekwijze
„De tijd gaat snel, gebruikt hem wel"
nog altijd kracht bij. Dat de tijd vliegt
weet ieda-een en merkt iedereen. Dat
dit echter ook eens voor het menselijk
oog waarneembaar is geweest is niet
aan Iedereen bekend. Toch is <iat zo.
Het KLM vliegtuig „Paramaribo" n.1.
het lot van vele kippen is.
heeft op een goede dag 2500000 horlo
ges van Genève naar Rio de Janeiro
vervoerd, waarmee maar weer eens b»
wezen wordt dat de tijd werkelijk kan
vliegen. De mens vliegt vaak in wed
loop met de tijd en breekt snelheidsre
cord na snelheidsrecord.
Onlangs hebben echter 100 schildpad
deneen wedloop met de tijd gehouden
Ruim 9000 km legden zij af ia 28 uur.
ongetwijfeld 'n recordtijd voor deze rus
Üge kalme dieren, die zich gewoonlijk
niet met een grotere snelheid dan enke
le meters per uur voortbewegen. De
schildpadden werden met een DC 6 van
de KLM van Johanesburg naar Schip
hol vervoerd en vandaar naar Londen.
Knappe koppen hebben uitgerekend dat
als zij deze afstand hadden moeten lo
pen, het 22 jaar zou hebben geduurd
alvorens zij in Londen waren aangeko
men. Niet alleen schildpadden, doch ook
tal van andere diersoorten zijn reeds
per vliegtuig vervoerd. Zo reisden Ln
de loop van dit jaar pte KLM eendags
kuikens, zeeleeuwen, pythons, apen,
vogels, tijgers, vissen, konijnen, baby
olifanten, bruikikvorsen, vogelspinnen,
parasolmieren vliegende honden en kip
pen door het luchtruim.
Met die kippen was, om dit vreem
de vliegtulgverhaal te besluiten, nog
Iets eigenaardigs aan dc hand. Zij wa
den in diepgevroren toestand per vlieg
tuig van Amsterdam naar Londen ver
voerd, bestemd om in Engeland gecon
sumeerd te worden. Iets wat nu eenmaal
DINSDAG, 6 DECEMBER
na twaalf uur:
Hilversum I. 301 m 12.00 Zlgeu
nermuziek 13.00 Nieuws 13.15
Musette orkest 14.00 Voor de
vrouw 14.30 Radiomatlné
16.30 Sluiting 17.30 Kinderkoor
18.00 Nieuws 18 30 StrMd
krachten 19.20 Fanfaremuziek
20 00 Nteuws 20.15 Bonte
Dlnsdagavondtreln 21.30 Zweed
se muziek 22 00 Orkest Hugo de
Groot 22.30 Kamermuziek
23.00 Nieuws.
Hilversum II, 415 m 12.00
Lunchconcert 13.00 Nieuws
13.15 Orkest zond-r naam 14.00
Zanerecital 14.30 Gramofoonpl
15.00 Schoolradio 15.30 Zie
kenbezoek 16.30 Sluiting
17.30 Voor de jeugd 17.45 Amu
sementsmuzlek 18.30 De Bieten
bouwers 19.00 en 20.00 Nieuws
19.40 Kamermuziek 20.12
Hoorspel „Jeremias' van Stefan
Zwelg 23.00 Nieuws.
WOENSDAG. 7 DECEMBER
Hilversum I. 301 ra 7.00 en 8.30
Nieuws 9.00 Mozartconcert
10.00 Morgenwijding 10.20 Voor
de vrouw 11.00 Causerie RVU.
Hilversum II. 415 m 7.00 en 8.30
Nieuws 9.00 Voor de zieken
9.35 Symphonisch concert 10.30
Morgendienst 11.10 Gev. pro
gramma.
Motorsport
In de competitie om het wereldkam
pioenschap is in vergelijking met het
vorig srizoen etn aantal wijzigingen
gekomen. Er staan thans 7 wedstrijden
voor deze competitie op het program
ma, n.1. 5. 7 en 9 Juni internationale
TTraces op Man; de Grote Prijs van
België op 2 Juli te F.ancorchamps, 8
Juli Nederlandse TT; 22 en 23 Juli
Grote prijs van Zwitserland te Bern: 5
Augustus Grote Prijs van Frankrijk te
Comminges: 9 Augustus Grote Prijs van
Ulster en 10 September Grote Prijs
der Naties te Monza.
Men moet 4 van de 7 klassieke wed
strijden hebben uitgereden wil men
voor het wereldkampioenschap in aan
merking kornet. In de klassen zelf Is
g^en wijziging gekomen. Staan er voor
een bepaalde klasse geen wedstrijden
op het programma, dan moet de rij
der ten minste 3 wedstrijden hebben
uitgereden. De puntentelling voor dit
wereldkampioenschappen Is als volgt;
8 punten voor nummer zes pun
ten voor de tweede aankomende, 4 v.
nummer .3 voor nummer 4; 2 voor
nummer 3enl pirat voor rvvnero 6.
De snelste ronde wordt niet voor het
were'dkampioenschop gehonoreerd. Be
halve een persoonlijk klassement Is er
ook een rangschikking voor de merken
Andrew Mackenzte
ouu at Len en Judith Taylor, ge
hangen in de onderaardse gewelven
van het Huis aan de Baai, wachten
af. Uren verstrijken. Dan komt de
man met de maskerkap weer op
dagen. Wie is hij?
ue man met de kap opende de deui
van het vertrek, waar Ik hulpeloos had
liggen worstelen met mijn touwen, en
veirlween naar binnen. Ik wenkte Ju
dith hem te volgen en voorzichtig slo
pen we achter hem aan. De man stond
stil voor de ene muur van het vertrek
er. drukte op de twee uitspringende
stenen. Een deel van de muur begon te
wijken met hetzelfde knarsende geluld
van scharnieren als ik al eerder had
gehoord De man, die nog steeds in
zichzelf mompelde, haastte zich door
de opening, zonder van het apparaat
gebruik te maken, dat de zaak weer
achter hem afsloot. Hem volgend
merkten we. dat we ons bevonden in
een stecien gang van ca. 1 meter breed
te. Een dertig meter voor ons uit
zwaaide de lantaarn van de man, die
ons voorging. Ik had onze eigen lan
taarn om toch maar vooral onopge
merkt te blijven moeten achterla
ten en zo tastten we onze weg in de
duisternis. Opeens was er een dreu
nende slag, alsof een deur werd dicht
gegooid. In plaats van het licht van
de lantaarn was er nu een vierkant
van licht zichtbaar. We slopen op on
ze tenen naderbij en zagen hoe onze
weg werd afgesloten door een stevige
houten deur, waarin een getralied ven
ster was. Behoedzaam ging ik op mijn
tenen staan om door dit venster te
kijken. En hier keek ik dan tenslotte
in het vertrek, van waaruit de afper
ser opereerde
Zes lampen verlichtten een kleine
kamer, die met eikenhout betimmerd
en behoorlijk ingericht was. Tegen een
muur stond een grote schrijftafel met
daarop een schrijfmachine. De figuur
met de maskerkap, wiens gemompel
niet meer hoorbaar voor ons was,
zocht koortsachtig in de laden van de
chrijftafel. Stapels brieven, kaarten en
schrijfpapier kwamen op de grond te
recht. terwijl Jade na lade leeggemaakt
en doorzocht werd. Na een poosjje
keerde de mysterieuze figuur zich
met een gebaar van wanhoop naar een
grote boekenkast, waaruit hij ieder
boek apart aan een inspectie onder
wierp. Ik kreeg de indruk, dat de man,
die wy gadesloegen, niet de werkelijke
eigenaar was van deze kamer. Terwijl
hij aan het zoeken was, keek hij al
door angstig achterom, als verwachtte
hij ieder ogenblik gestoord te kunnen
worden. Tenslotte had hij de hele
boekenkast nagezocht en hield hü even
op. Hij wist kennelijk niet, waar hij
verder nog moest zoeken. Juist op het
moment, dat hij zijn aandacht aan het
karpet wilde gaan wijden, klonk opeens
een onwezenlijke metaalachtige stem.
Ik dacht het wel, Fellowes, dat je
nog terug zoudt komen. Waar zoek je
naar, ellendige schoft?
Dus Fellowes was de mysterieuze fi
guur met de maskerkap, die rondom
het Huis aan de Baai had gespookt?
Ik had echter geen gelegenheid om
over de consequenties van deze ont
dekking na te denken, aangezien zich
voor mijn ogen een klein drama af
speelde.
Fellowes bleef aan de grond gena
geld staan en trok de kap van zijn
hoofd. Met zijn lange magere nek en
uitpuilende ogen leek hij meer dan ooit
op een roofvogel.
Waar bén je? riep hij uit. Kom te
voorschijn en treed me als een man te
gemoet.
Het enige antwoord was een spot
tende lach. De stem, die ik destijds in
het sousterralfi van het café in het
East End had gehoord, scheen nu van
uit de richting van hot plafond te
komen.
Waarom sou ik me aan jou ver
tonen, Fellowes? Je bent nooit achter
mijn identiteit gekomen. Maar al jaag
je de dorpelingen schrik aan met die
maskerkap, op mij heb je nooit enige
indruk gemaakt. Waar heb je je schu;!
gehouden, Fellowes?
De ongelukkige man keek de kamer
rond als wilde hij een mogelijkheid
ontdekken om aan de meedogenloze
stem te ontkomen. Ik kreeg de in
druk, dat hij overlegde of hij niet
door de deur zou kunnen verdwijnen,
maar zijn bewegingen werden kenne
lijk gevolgd.
Blijf staan, waar je staat, Fellowes.
zei de stem. Als je je verroert, zal het
je laatste beweging hier op aarde zjjr
En beantwoord nu mijn vraag!
Ik heb een kamer genomen in
Hythe, in de buurt van Colchester, ant
woordde de man gemelijk.
Was je alleen?
Fellowes bevochtigde zijn droge lip-
'pen met zijn tong. Naast mij luisterde
Judith, «ven gespannen als Ik, toe. W»
voelden wat deze vraag betekende.
Nee, fluisterde Fellowes op nau
welijks hoorbare toon. Edith Simpkin»
was bij mij.
De stem bleef enige tijd zwijgen, als
of de ondervrager over dit antwoord
en zijn consequenties nadacht.
Waar is zij nu? was de volgende
vraag.
Ik heb haar achtergelaten om hier
terug te komen.
Je wilde het geld natuurlijk heb
ben, niet waar Fellowes? Ik had je
aandeel voor je klaar liggen. Waarom
kwam je het niet halen, na me daarvan
op de gebruikelijke wijze in kennis te
hebben gesteld?
Fellowes bleef zwijgen Opnieuw
kreeg ik de indruk, dat hij in de rich
ting van de deur wilde gaan, maar
wederom weerhield de metalen stem
hem hiervan.
Als jij het me niet zeggen wilt,
Fellowes. dan zal ik het je vertellen.
Je wilde méér hebben dan wat je toe
kwam. Je wilde èlles hebben Ts dat
niet de waarheid, ellendeling?
Deze laatste vraag had de scherpte
van een messteek. Op Fellowes' lippen
vormde zich het antwoord „ja". Zijn
handen trilden. Hij was blijkbar- ten
prooi aan een hevige angst
IWurdt vci\uigdj