Een stukje oerwoud werd
door vliegtuig verplaatst
Schagen
Mauritius"—een grootse episode
onze luchtvaartgeschiedenis
in
Richtlijnen voor inscharen vee en
inzenden teeltcontracten
AFD. NOORDHOLLAND
Regen van gestaakte wedstrijden
,We kunnen nu niet direct zeggen, dat
de afdelingsvoetbaliers erg in hun
zyn geweest met het weer op de
ze Tweede Paasdag, welke wel een
scherp contrast was met dat van ver.
leden jaar. Toen prachtig weer, nu
precies het tegenovergestelde ervan,
feaet als gevolg een hele serie gestaak
4e en afgelaste wedstrijden. Het was
ook te bar!
In 1 B speelde Sijbekarspel thuis
tegen MFC en stond inet de rust met
4—0 voor. Medemblik stelde voor te
gaan staken, maar de gastheren wil
den er niet van weten. Zo'n fraaie
kans krijgen we niet meer. dachten
*e. Hierover schijnbaar buitengewoon
verbolgen, begonnen de MFC'ers met
KNVB-uitslagen
LANDSKAMPIOENSCHAP
HeerenveenEnsch. Boys 32
Limburg!*Maurits 4—3
PROMOTIE 2e KLASSE:
OOST:
VitesseRhcden 3—2
Tubantia—Qulck 0—
NOORD:
FrieslandZwartemeer 15
te KLASSE A:
TerrasvogelsSc hagen (gest.) 1
4e KLASSE B:
PurmerendSt. George (gest.) 1—1
4e KLASSE C:
Energia—Zeevogels 2—0
<Zeev. moet degr. wedstrijden sp.)
KNVB BEKER
OSV—DTS
QSCGrashoppers
HRC—SEC
WAKmheim
AFC—Vitesse *22
IW—ZAP
Randers—UW
(gest) 0—1
(gest.) 1-0
(gest.) 1—0
6—2
1—2
2—3
afgel.
Afd. Noord-Holland
le KLASSE B:
Blokkers—Strandvogels
Sijbekarspel—MFC
le KLASSE C:
LSVV—Foresters
AlkmaarKoedijk
VIOS—Geelzwart
SRC—Kaagvogels
(gest.) 1—1
(gest.) 2—3
(gest 0—0
(gest) 0—0
(gest. 1—0
(gest.) 3—0
RES le KLASSE C:
Ahv. Forward 2—Succes 2 1—5
2e KLASSE A:
Zaanse B.—Gr. Schermer (gest.) 0—3
2e KLASSE B:
Zwaagdijk—HEO
RKEDOWitrood
S par tanen—W o udi*
(gest.) 0—0
(gest 0-2
(gest.) 0—2
(gest.) 0—0
(gest.) 2—2
(gest.) 0—1
2e KLASSE C:
Con Zelo-SVW
JVC—Dirkshor n
RES. 2e KLASSE C:
Beslissingswedstrijd:
Berdos 2Ou des luis 2
JUNIOREN E:
Succes a—Watervogels a 7—0
Kaagvogels a—Flero a 1—3
JUNIOREN I
Vitesse b-HSV b 2—3
ADS PIKANTEN 1 G:
DTS a-Uitgeest a 2—1
ADSP. 1 H:
DTS bUitgeest b 1-4
ADSP. 1 I:
Texel a—Kaagvogels a 4—0
ADSP. I J:
HCSC bBKC b 2—0
HCSC a—HRC c 0-2
ADSP. 1 K:
Helder cScha ge*; b 0—3
Breez. Boys aHRC 6 2—0
ADSP 1 S:
RKAFC aHSV a 1—1
ADSP. 1 T:
Kolp. Boys bVitesse b 0—2
ADSP. 1 U:
VIOS a—KSV a 0-5
ADSP. 1 V:
VZV a-ZAP b 3—2
WGW c—7,e4o a 1—0
ZAP a—WGW a 0—1
WGW b—SRC a 0—3
ADSP. 2 F:
DTS c—Uitgeest c 7—1
ADSP. 2 H:
Kaagvogels bN. Niedorp b 2—1
Schagen cOudesluis a 2—1
ADSP. 2 R:
Hollandia T c—SRC e 1—2
ADSP. 2 S:
ZAP d—WGW d 6-1
GOUDEN KRUIS
Kolo. Bov«Berd V 1 (gest.) 0-0
SVW 2—VIOS S (gest) 2—1
St. Bot*LSW 2 (gest.) 1—0
Reiger B. 2—Schagen (gest.) 0—2
J. Holland 3Hug» Bovs 23
N. Niedorp 3-J. Holland 2 2—6
Schoort 2—SRC 2 0—2
Berkhout 2—Aartsw. B (gest.) 14
Aartsw. B. 2—Blokkers 2 (gest.) 01
Wieringerwaard 3—Ftevo 2 35
Oudesluis 3Kaagvogels 2 1—2
BKC 3—De Koog (gest.) 5—0
JVC 2—Helder 4 1—5
VESDOWGW 2 1-2
Wieringerwaard 2—Texel S 4—5
Vcsem I—jOotthttieea g (gest.) 1—0
zulk een élan aan de tweede helft,
dat zy in 10 minuten tijds met 3—2
voorstonden. Toen ging ook Sijbekars
pel maar liever rusten....
In 1 C waren we getuige van SRC
Kaagvogels. Men had maar beter
gedaan helemaal niet te beginnen,
want weer en terrein waren verre
van mooi. SRC begon direct best en
na twee minuten kon Berkvens al
een penalty benutten. Kaagvogels
scheen een weinig ontmoedigd en toen
na een minuut of zeven de rood
witte verdediging volkomen uit po
sitie was gespeeld kon Stikkelman
van dichtbij nummer twee voor zijn
rekening nemen. In het veld konden
de Kolhorners door hard werken de
balans in evenwicht houden, maar de
aanvallen waren totaal ongevaarlijk
en o wee, als er een SRC aanval
kwam. Dan dreigde er het grootste
'gevaar, want spil Hermans kon op dit
veld niets uitrichten en geen bal weg
krijgen.
Tot drie maal toe kreeg Stikkelman
juweeltjes van kansen, maar alle
drie keer miste hij de roos totaal. Na
een kwartier echter kreeg Wim Stam
een mooie kans, die hij met een prach
tig schol in een doelpunt omzette.
Verder viel er weinig meer voor. Spij
tig voor Kaagvogels, dat na 5 minuten
een duidelijke handsbal van Kooiman
in het strafschopgebied van SRC de
scheidsrechter ontging. In de rust
werd besloten, op verzoek van Kaag
vogels, te stoppen. Het is nog niet dui
delijk, wat er gaat gebeuren. De Bond
zal moeten uitmaken, of de wedstrijd
wordt overgespeeld, of dat Kaagvo
gels voor de laatst 45 minuten nog
maals naar SRC toe moet. waarbij
dan begonnen wordt met de 30
stand in het voordeel van de groen.
hemden
In de Res. 2e Klasse C werd in
Petten de beslissingswedstrijd x'oor
de bezetting van de bovenste plaats
tussen Berdos 2 en Oudesluis 2 ge
speeld. Met de rust hadden de Oude-
sluizers een 10 voorsprong gekregen
Daarna heeft men nog drie minuten
gespeeld en toen vonden de spelers 't
welletjes. De resterende 42 minuten
worden dus op een later te bepalen
dag alsnog uitgespeeld. Of de Bond
zou anders beslissen
Voor de eerste ronde van de Gouden
Kruis-wedstrijden werden slechts wei
nig wedstrijden uitgespeeld. Opval
lend was hier alleen de 21 nod»-
laag. die het zo succesvolle VESDO
tegen WGW 2 had te incasseren.
2-0 voor en toch geen
punt meer...
Werd enige tijd terug Schagen-Ter
rasvogels door een bcjtnbreuk van
doelrran S'ikdcer iii de eerste helft ge
<£:eakt met een 1—0 voorsprong voor
Schagen, thans werd in Santpoort de
retunrwedstrijd In de rust gestopt,
eveneens een 10 stand in het
voo.deel va-a de geelzwarten. Schagen
had de storm en de regen hi de rug
gehjd en daarvan geprofiteerd door
een doelpunt; dat was gescoord door
Jan Kater. Het was niet verantwoord
verder te spelen. In twee wedstrijden
dus een voorsprong a! van 2—0 en
toch nie's opgeschoren.
Landskampioenschap
Heerenveen herstelt
zich In eigen huis
HEERENVEEN heeft zich hersteld.
"Maurks faalde voor de itweede keer
det was het nieuws van de strijd om
het landskampioenschapHeerenveen
begon tegen Eosch- Boys heel matig
want halfweg de eerste helft stonden
de Friezen al met 2—0 achter. Lenstra
(nu weer in de voerhoeae) verklein
de echter de achterstand en kof: ca de
hervatting kon Jonkman na een ultge
kookte pass van Lenstra gelijkmaken.
Dat doelpunt werd beslissend omdat
Ensch. Boys plotseling ale zelfvertrou
wen verloor.
Brandsma scoorde tenslo'.te een kwar
tier voor tijd het winnende doelpunt.
Limburgla wOn de eerste strijd in- de
Wijnstreek. Merkwaardig was dat Mau
rits door twee doelpunten van Van
Hoofd een voorsprong nam. Direct na
de hervatting maak'en Bruist en Cox
goede doelpunten die de srind op ge
lijke~voet brachten. Door Bruis: werd
het 3—2 waarna Maurits door Van
'.i Hoofd gelijk maakte en tenslotte Cox
Limlurgia aan de 4-r3 zege hielp. De
stand is thans.
Blauw Wit
Ajax
Limburgia
Heerenveen
Ensch. B.
Maurits
1 1
1 1
0 2—1
1 0 0 4—3
1 0 1 4-4
0 0 1 2—3
0 0 2 4—8
In Oost en Noord begonnen de pro
motit-degrada.ie-wedstrijden. De eerste
k:asser Quick uit Nijmegen begon met
een fraaie 01 zege in Hengelo op Hu
bentia terwijl Vitesse me: 32 baas
bleef over Rheden- In Noord gaat Fries
land op het pad der nederlagen voort-
De 15 in eigen huis tegen Zwarte
meer (vorige week kampioen gewor)
oen via een beslissingenswedstrijd me'
Veendam) spreekt duidelijke taal.
Zwar.emeer zal het wel met LSC ui*
Sueek uit moeten knobbelen.
Mej. Nel Zwakman
jubileert
Mej. Nel Zwakman uit Barsinger-
horn is in Schagen en omgeving voor
weinigen .een onbekende zij kent
iedereen en iedereen kent haar. Dat is
misschien wel speciaal het geval met
de marktbezoekers, want op 16 April
zal het 25 jaar geleden zijn, dat mej.
Zwakman in dienst trad van de fam.
Peetoom van het bekende marktcafé
„De Posthoorn".
Vijf entwintig jaar is een hele hap
uit een mensenleven en de mens
pleegt dan ook niet voor niets in zo'n
tijdvak te veranderen. Dat echter is
met mej Zwakman niet het geval
wij althans hebben haar nooit anders
gekend dan ze nu is: een altijd gelijk
matige, opgewekte natuur met een
vriendelijk woord voor ledereen. Een
beroep als dat van mej. Zwakman
vraagt bijzonder veel en het brengt
mee, cat men met mensen van de
meest uiteenlopende schakeringen te
maken krijgt. Als men daarbij de
vriendschap en waardering van allen
weet te verwerven, dan bewijst dat,
dat men te maken heeft met iemand
met een karakter, zoals we dat voor
iedereen zouden wensen. Dat is waar
schijnlijk het beste compliment, dat
we mej. Zwakman kunnen geven en
we ver-roeden, dat een dergelijke ga
ve niet alleen door de familie Peet
oom op prijs gesteld zal worden. Mo. 1
ge de 16e April daarom voor mei
Zwakman en de familie Peetoom 'n
onvergetelijke dag worden!
NIEUWE NIEDORP
GESLAAGD
Orze plaatsgenoot de heer Jb. Kui-
pe- Rzn., slaagde een dezer dagen te
Gioningen voor het eindexamen Rijks
Middelbare Landbouwschool.
KOEDIJK.
WEF.R THUIS
Na een langdurig verblijf in Indo
nesië keei\ie de onderofficier W. Otto
in de ouderlijke woning terug. Een
muzikale hulde werd gebracht door
Au? ora
GESLAAGD.
De heer N. H. Otto slaagde een de
zer dagen voor het diploma machine
schrijven.
Alweer een jaar geleden
Een jaar geleden hielden de uit
de nood der tijden geboren Mauritius-
Batavia v.v. vluchten niet alleen ons
land, maar de gehele wereld in span
ning. Het. gold hier het langste neu
stop traject van enige burgerlucht
vaart maatschappij ter wereld en «lat
nog wel over een oceaan, bovendien
een tot dat tijdstip practisch onbcvlo-
gen oceaan. Toch is feitelijk nimmer
bekend geworden WAT deze vluchten
in feite betekenden, zowel voor de'
luchtvaart in het algemeeu als voor
de KLM. in het bijzonder.
Nog lan .gvoordat de over.land-ver-
biuding met Indonesië weer „nor-
maat** was zaten ijverige geesten van
het KLM. vluchtcontrolehureau ïuet
enorme cijferstaten in brede-wagon
machines te rekenen en na te tellen
wat deze pionierende gezagvoerders
eigenlijk gepresteerd hadden. Zelf
praatten deze mensen er maar heel,
heel weinig over; dat is zo de ge
woonte onder vliegers („niet kakelen
maar eieren leggen" heet het dan).
Bovendien wierpen tegen het eind
van' de „Mauritius"-episode twee
zware ongelukken een schaduw op
de Indonesië-lijn. al vonden zij dan
ook juist op de overlandtrajecten
plaats. .Mauritius" zelf werd steeds
zonder enig incident bevlogen: dat
is reeds de eerste en grootste presta
tie. Voor het overige mogen dan
twee enorme papieren, dlo er uit zien
als trekkingslysten van een loterij,
het woord doen waar anderen zwe
gen.
Nou. een loterij is het «lot geweest.
Het waren tenslotte niet minder dan
139 crossings over de Znid-Indisclx?
Oceaan tussen 29 Januari toen Haje
de Haas oostwaarts de oneindigheid
ia vloog en 18 Juli, toen Ravenhill
de laatste mannetjes op Mauritius
aan boord nam voor de tliuisvlucht.
139 Constellations in 171 dagen.
Gevlogen werd met een dienst re
gelmaat van niet minder dan 97 pet.
dat is hoger dan op welke bekende
route ook en waarschijnlijk hoger
dan het regelmaat cijfer van alle land
verkeer per rail. Hieraan -werd deel
genomen door 3l) verschillende gezag
voerders op de Indonesië-lijn en hoe
ferm de Nederlandse vlag daarmee
Grondkamer N. Holland
Uit de door de Grondkamer Noord
holkcd uitgevaardigde richtlijnen blijkt
dat voor het inscharen van vee nog
maar twee verplichtingen gelden:
le Men moet voor dat men gaat in
scharen de goedkeuring vragen aan de
Grondkamer;
2e Men moet zich houden aan de in de
richtlijnen genoemde weidegelden en
vee-bezetting, *.w. maximum:
melkkoeien f lid.— f 90. -
weidekoeien 75.60.
pinken 50.— 40.—
De prijzen be'reffen het inscharen p.
dier gedurende, een volledig weidesei-
zoen (1 Mei tot 1 November)
Bij inscharing van vee gedurende een
kortere termijn moeten deze prijzen n
evenredigheid worden verlaagd.
Jonge paarden f 150 tot f 200 per sei
zoen.
Oude paarden f 200 tot f 250 per sei
zoen
Oude schapen f 1 per week.
Jonge schapen f(0.5ö per week.
Bovenstaande prijzen zijn g-baseerd
op een veebezetting per h.a. van 2
melkkoeien cf 3 weidekoeien of 4 a 5
pinken of 18 joege schapen of 9 oude
schapen.
Alleoverige beperkende fcepaingen
heeft de Grondkamer losge'aten. Formu
dieren om goedkeuring tot het inscha i
ren van vee zijn gratis verkrijgbaar bij
de Grondkamer Noordholland, Parklaan
H. Haarlem. Tel. K 2500-20761
Ten aanzien van treltcon'racten is hét
volgerde bepaald:
Pachtcontracten, waarbij de vefpach
ter zich verbindt los land, .geheel of
grotendeels gelegen in de provincie Nd.
Holand. voor de duur van een seizoen
HA3DEL IN I'A AR DE X NIET VRIJ
Erkenning blijft vereist
Hoewel sedert 2 April ook in het
grensgebied voor de handel in paar
den en schapen geen aankoopverguu-
ningen meer zijn vereist, wordt er
ter voorkoming van misverstanden
door het ministerie van landbouw,
visserij en voedselvoorziening op ge
wezen. dat de „erkenningsreglemen
ten paarden- en schapeuhandelarou
1946" onverminderd van kracht zijn
gebleven. Dit betekent, dat voor de
handel in paarden en schapen - even
als voor de genoemde datum - een
erkenning als handelaar of commis-
sionnair vereist blijft.
Officieel wordt gemeld, dal gene
raal MacArthnr besloten heeft een
Frans-Brits-Amerikaans adviesbu -
reati op te richten met het oog op de
liquidatie van de Duitse bezittingen
in Japan. De waarde va» deze bezit
tingen wordt op 10 mlllioeii dollar
geschat.
Sir Cuthliert Whitaker. hoofdredac
teur van „Whitakers Almanack" is
op 4 April le Londen overleden in de
leeftijd van 76 jaar.
zaaiklaar ter beschikking van de pach
ter le .stellen, uitsluitend of nagenoeg
Uitsluitend en behoeve van de verbouw
van kool. witlof, aardappelen, Gieten
eu soortgelijke gewassec, dienen, jaar
lijks in drievoud, gezegeld, getekend en
geregistreerd voor 1 Mei aan de Grond
kamer Noordho'.land ter gnedkeuring te
worden aangeboden. Bij regis'ratie biti
nen drie maanden na dagtekening en
binten een maand na aanvang behoeft
s'echts een exemplaar van het cont.-ac'
gezegeld te worden.
Modelformulieren zijn a f 0.10 te he
komen aan het adres van voormelde
Grondkamer-
op ciït onbekende traject geplant is.
blijkt wel uit het feit. dat 24 van hen
Nederlanders waren terwijl het corps
KLM-vliegers overigens voor 50 pet.
uit -buitenlanders bestaat. Sillev.'s
vloog' zijn laatste vlucht Mauritius"
evengoed als Commodore Mol!, de
Algemeen Chef Vlieger Viruly, de
Chef Vllegdienst Van Messel, het
Hoofd Vliegbedrijf Snitslaar.
De uitreis Mauritius-Batavia be
droeg gemiddeld 13 tot IC uur mot,
een recordvlucht van Suitslaar van
12.48 uur vliegtijd. Om een nauw
keuriger idee te geven: deze had zijn
tanks practisch volgeladen met 33481
Engelse ponden benzine (33800 is de
limiet en dit komt overeen met 21910
liter.) Hij had nog 4492 Eng. ponden
benzine over toen hij op Kemajoran
landde, terwijl zijn true air speed
232 knopen (zeemijlen per uur) had
bedragen.
De thuisreis Batavia-Mauritius
nam -in verband met de heersende
winden gemiddeld 14 tot 17 uur in
beslag en hier werd het record geves
tigd door gezagvoerder Vickerstaff.
met een vliegtijd van precies 13.00
uur. 33580 Eng. ponden benzine, waar
vau 5630 over bü aankomst Mauri
tius. true air speed 227 knopen.
Het afstandsrecord slaat, wat de
gehele uoodroute betreft ten name
van de Belg Ameels, die eenmaal
op de thuisreis NA de oceaan-over
steek nog eens Mauritius-Calro di
rect vloog, dat is de ongelooflijke af
stand van 3416 zeemijlen en mis
schien de grootste non-stop vlucht
voor een verkeersvliegtuig.
Uiteraard vertrokken deze Constel
Intiems met „gestript" interieur en
met een zwaarder, hoewel wettfelljk
verantwoord, startgewicht dan op a.?
de-re routes. Ex Mauritius was dit
maximaal 103.000 Eng. pond .ex Ke-
majorao. 104.090 Eng. pond.
De hoogte waarop gekoerst werd,
was zeer verscHilend, en varieerde i
va?» iels minder dan 9000 voet to:
iet3 meer dau bet dubbele, 10 a 12000
was echter normaal. Interessant zijn
de hierbij ontmoete verschillen in de
buitenboord - temperatuur. Risseeuw
noteerde 5 Februari op 9500 voet een
gemiddelde vau 19 gr. Celsius. Krou
wel op 1 Juni op 18000 voet daaren
tegen 5 gr. C.!
Nu was dit laatste uiteraard mid
den in de moesson, die echter
zo ver uit de kust veel minder
hinder gaf dan aanvankelijk tehore-
tisch werd aangenomen. Maar wat
wist men ook meteorologisch vau de.
ze route af voor de Hollander haar
een dikke honderdmaal vloog? De
'schat van meteorologische en klima
tologische ervaringen vormt een lij
vig rapport, dat thans de internatio-
nale liichtvaartkennïs van onze aard
bol aanzienlijk komt verrijken. Het
werd samengesteld door de KLM. me
(eoroloog van Dijck. die evenals de
operatious-adriser Sweilser. daartoe
tijdelijk op Mauritius werd gestation
neerd. Naast de waarnemingen der
gezagvoerders was het vooral het
Nederlandse veerschip „Aermas"
dat daartoe de gegevens verstrekte.
Wat nu als een afgesloten, wei-
volbracht geheel de luchtvaarlge-
schiedeuisiugaat. blijkc duidelijk uit
deze. tol dusverre nog niet gepubli
ceerde cijfers. $len zal het wei „Mau
„Als een mug voelde ik me"
„Als een mug voelde ik :mij, toen
ik tussen die twee geweldige hergke
tfens doorvloog, die de koers bepalen
vau Entebbe naar Moshi in het hart
van Afrika, ten Zuid Oosten van het
Victoriameer". De KLM. gezagvoer
der -S. A. -Steinbeck illustreerde deze
bewering door tussen de beide muur
kasten, die zijn zit- en eetkamer ver
delen, te gaan staan, de armen uit
té spreiden en met de vingers een
licht wuivende beweging te maken.
.„Kijk" zegt hij, terwijl hij naar de
kast met het porceleh» blikt, „die
was nog niet zo gek hoog; wij vlo
gen ongeveer gelijk met de top. Maar
de andere kant (die van het glas
werk) daar lagen de besneeuwde
toppen ver boven onze vlieghoogte.
Eu zonder overdrijving, kreeg je de
'Indruk als een nietig insect langs de
-beboste hellingen van de -bergen te
gonzen."
Entebbe-Moshi betekent het laatste'
traject op de heenreis van een va»
dlo wildediereu vluchten, waarvan
de KLM. er in de loop vau dit jaar
ai enkele gemaakt heeft. Tiet was
echter de eerste keer dat een KLM.
machine bij wijze van spreken tot
vrijwel in de oerwouden doordrong
om de-beesten te gaai» ophalen. E-n
lange reis is voor dieren nu een
maal moeilijk en het iaat zich deu
ken dat dit voor pas gevangen wilde
beesten nog exlra moeilijkheden n
problemen met zich brengt. Het lucht
vei-voer is echter uitermate hiervoor
geschikt en zo gebeurde bet dus, dal
gezagvoerder Steinbeck die binnen
kort zijn dertigjarig jubileum als ver
keersvlieger hoopt te herdenken kort
geleden zij»» machine optrok v. Schip
hol's stavtbaan. met als einddoel
vliegveld midden in de oerwouden
van Centraal Afrika: Moshi.
„Moshi heeft twee behoorlijk lange
gi-sslwnea en een kortere verharde
baan" vertelde Steinbeck verder. „Ik
besloot op dit veikavde «luk te lau
den. maar kreqg de kist daar niet
aan de grond. De warme opstijgen
de lucht, de thermiek dus, stuwde
het vliegtuig weer de hoogte in en
zo heb ik toen -maar een van de gras
banen genomen, waar ik veel meer
ruimte had en daar zette ik hem ten
slotte aan de grond. Kooien met lui
paarden .exotische vogels, 'n tweetal
woestUnratten en niet minder clan
vijfhonderd apen stonden klaar om
Ingeladen te worden.*'
..Leeuwen en tijgers van de ene
kooi in de andere brengen" zo legt
Steinbeck ons uit. „is een werkje
waar je veel handigheid in moet heb
1»en. Als de-kooien tegen elkaar staan
met de openingen naar elkaar toe
vertikken «ij het gewoou om te ver
huizen."
En zo kan gezagvoerder Stemboek
doorpraten, urenlang en uit alles
blijkt, dat hij op het gebied van wil
de dieren aardig op de hoogte is. al
beweert hij zelf het tegendeel. In ie
der -geval heeft hij er een levendige
belangstelling voor en juist daarom
is deze wilde-dieren vlucht voor ge-
zagvoevder Steinbeck er een geweest
vol vau voor hem interessante bele
venissen.
„Tijdens de terugvlucht" zo ver
volgt hij. ..moeste»» wij op het tra
ject Juha-Karthoem terugkeren voor
een «aderende zandstorm. Even voor
.Tuba daalde ik tot op geringe hoog
te bij de nadering van liet vliegveld
Mij» koers lag juist over een hen
vel en ik vermoedde daar tpgét» de
hellingen leeuwen, maar wij zagen
niets. Iels verder, onder een boom,
ontdekte ik even daarna twee olifan
ten. Het was werkelijk een toeval,
dat mijn oog op deze diereu viel, ze
goed dekt hun -grijze kleur hen. als
zij bij bomen s'aan. "Wij daalden nog
iets meer en zagen toen ineens, thi?
liet er gee»» twee waren, maar een
hele kudde van wel dertig «tuks. die
deer hei geronk vau de motoren ni-
ritius" blijven noemen, al vergeet
men dan dat daar nog een overland-
vluclit over vrijwel de volle lengte
va Afrika aan ontbreekt: meestal
werd dat deel ln twee andere enorme
rukken Amsterdam-Kkartoum en
Khartoum-Mauritius gevlogen, la
ter echter ook Amsterdam-Cairo-A-
den-Mauritius. Op een werelddeel
meer of minder kwam het daarbij
niet zo aan.! („Avia.") H. S.
Op zoek naar
Ailantis
Een Engelsman hoopt een einde (e
maken aan de controversen aangaan
de het ui dan niet bestaan hebben
van liet „verloren werelddeel" Atlan
tls. Hij denkt dit te doen door foto's
te maken van de eventnelc rnlnes en
overblijfselen van deze verdwenen lie
scha? ing, welke zich zonden bevin
den op de bodem van de Atlantische
Oceaan.
De vrz. van het Centrum van On
derzoek naar Atlantis te Londen, Sy
kes, wil namelijk een bedrag van 2000
pond sterling bij elkaar zien te krij
gen om er in een Portugees vissers
vaartuig op uit te gaan en in de
buurt van de Azoren het onde3Zi>i;k
te beginnen.
Sykes zeide: „Ik heb een goed idee,
waar ik moet zoeken. De heuvels
van de Azoren zijn enkel de bergtop
pen van liet oude werelddeel Atlantis'
Sykes zal fotografen meenemen,
gespecialiseerd ln het nemen van
fotos onder water. Sykes verklaarde
voorts: „Als ik maar een of twee
foto's of ander materiaal kan krij
gen wijzende op een beschaving van
van duizenden jaren geleden, die
thans in de zee is verdwenen, dan is
de zaak bewezen".
„Hollywood maakt
rommel"
Robert Flaherty, uit Hollywood, 'n
veteraan op het gebied van de docu
mentaire film, zeide in Mannheim,
dat Hollywood heden ten dage wat 't
filmvermaak betrof, zich ingesteld
had op de kleinste gemene deler.
Hollywood zo zeide hij, maakt niets
dan rommel, kijkt alleen maar naar
de ontvangsten en is volkomen cri-
tiekloos."
Flaherty vertoeft drie maanden
West-Dultsland om de ontmoedigde
Duitse filmproducenten moed in te
spreken, naar hij verklaarde. Flaher
ty zeide vports dat zijn bezoek aan
Duitsland een gevolg was van l»et al
arm dat het Amerikaanse ministerie
van Buitenlandse Zaken geslagen
had over de slechte kwaliteit van da
films uit Hollywood die naar het b.ui
tenland worden gezonden. Sinds wij
een democratie zijn geworden kun»
nen wij daar niets aan doen zelda
Flaherty.
De Amerikaan noemde de Italiaan-
rolprent „De fietsendieven" Ce
mooiste film die thans in de wrjreld
wordt vertoond. Deze film fc beter
dan alles wat Hollywood in de laat
ste vijf jaren heeft geproduceerd.
Een film als Fietsendieven zou ech
ter geen kans krijgen in een bioscoop
vau een kleine Amerikaanse stad is
worden vertoond, want Hollywood zou
zulks niet dulden Vier van Flahevty's
bekendste documentaires worden nu
in Duitsland vertoond. Het tijn „Men
of Aran" „Elephant Boy" Na-
nook of the far North" en „Tl»e Lout-
siana Purchase."
Televisie in de V.S.
Televisie brengt kunst in de Ame
rikaanse huiskamers. Bij onlangs ge
nomen proeven met televisie in kleu
ren werd door de televisiecamava ou
der andere een bezoek gebracht aan
lic'. Rijksmuseum voor Beeldende
Kunst te Washington en hierbij wer
den meesterwerken in hun werkelij
ke kleuren uitgezonden.
Deze proeven worden gedaan om
de Federale Commissie die over der
gelijke aangelegenheden gaat en o.a.
zendvergunningen uitgeeft in staat,
te stellen zich een oordeel te vormen
en zodoende na te gaan welk systeem
van televisie in kleuren de voorkeur
verdient en de beste resultaten geeft.
Ondertussen wordt ode in de zwart
wit televisie uitzendingen de kunst
niet vergeten. Een van de meest po-
i»ulaire programma's bestaat uit ies
sen in de kunstgeschiedenis. De -lei
ding van het programma berust l»'j
John. Onagy. de schrijver van de
bandleiding „leder zijn eigen knuste
naar" dat bij jong en oud veel suc
ces oogst.
eens op de vlucht sloegen."
„Daar in Jut.'ft is overigens voor
de diei-en op de terugvlucht een geit
geslacht. Daar hadden *ij dan weer
voor een tijdje genoeg aan. De i-eis
is verder zonder avonturen verlopen
Alleen verspreidde het diererfgezri-
schap een bijzonder onprettige geut".
Vooral de vogels en de apen würai*
hier debet aan. Bovén Rome krerg
ik de tvanen ii mijn ogen eu op he'
vliegveld hebben we de machine e-
ven flink gelucht. De twee woestijn
ratten hadden zich uit hun hokje»
geknaagd, maar waren verder heo'
lief en zijn netjes gedurende de heit
re'» hoven op een apenhok blijver
zitten. In Eindhoven waar de dieiv»
uitgeladen wert'eo, heeft men ze* pal
w.er gevangen."