Een stukje oerwoud werd door vliegtuig verplaatst Schagen Mauritius"—een grootse episode onze luchtvaartgeschiedenis in Richtlijnen voor inscharen vee en inzenden teeltcontracten AFD. NOORDHOLLAND Regen van gestaakte wedstrijden ,We kunnen nu niet direct zeggen, dat de afdelingsvoetbaliers erg in hun zyn geweest met het weer op de ze Tweede Paasdag, welke wel een scherp contrast was met dat van ver. leden jaar. Toen prachtig weer, nu precies het tegenovergestelde ervan, feaet als gevolg een hele serie gestaak 4e en afgelaste wedstrijden. Het was ook te bar! In 1 B speelde Sijbekarspel thuis tegen MFC en stond inet de rust met 4—0 voor. Medemblik stelde voor te gaan staken, maar de gastheren wil den er niet van weten. Zo'n fraaie kans krijgen we niet meer. dachten *e. Hierover schijnbaar buitengewoon verbolgen, begonnen de MFC'ers met KNVB-uitslagen LANDSKAMPIOENSCHAP HeerenveenEnsch. Boys 32 Limburg!*Maurits 4—3 PROMOTIE 2e KLASSE: OOST: VitesseRhcden 3—2 Tubantia—Qulck 0— NOORD: FrieslandZwartemeer 15 te KLASSE A: TerrasvogelsSc hagen (gest.) 1 4e KLASSE B: PurmerendSt. George (gest.) 1—1 4e KLASSE C: Energia—Zeevogels 2—0 <Zeev. moet degr. wedstrijden sp.) KNVB BEKER OSV—DTS QSCGrashoppers HRC—SEC WAKmheim AFC—Vitesse *22 IW—ZAP Randers—UW (gest) 0—1 (gest.) 1-0 (gest.) 1—0 6—2 1—2 2—3 afgel. Afd. Noord-Holland le KLASSE B: Blokkers—Strandvogels Sijbekarspel—MFC le KLASSE C: LSVV—Foresters AlkmaarKoedijk VIOS—Geelzwart SRC—Kaagvogels (gest.) 1—1 (gest.) 2—3 (gest 0—0 (gest) 0—0 (gest. 1—0 (gest.) 3—0 RES le KLASSE C: Ahv. Forward 2—Succes 2 1—5 2e KLASSE A: Zaanse B.—Gr. Schermer (gest.) 0—3 2e KLASSE B: Zwaagdijk—HEO RKEDOWitrood S par tanen—W o udi* (gest.) 0—0 (gest 0-2 (gest.) 0—2 (gest.) 0—0 (gest.) 2—2 (gest.) 0—1 2e KLASSE C: Con Zelo-SVW JVC—Dirkshor n RES. 2e KLASSE C: Beslissingswedstrijd: Berdos 2Ou des luis 2 JUNIOREN E: Succes a—Watervogels a 7—0 Kaagvogels a—Flero a 1—3 JUNIOREN I Vitesse b-HSV b 2—3 ADS PIKANTEN 1 G: DTS a-Uitgeest a 2—1 ADSP. 1 H: DTS bUitgeest b 1-4 ADSP. 1 I: Texel a—Kaagvogels a 4—0 ADSP. I J: HCSC bBKC b 2—0 HCSC a—HRC c 0-2 ADSP. 1 K: Helder cScha ge*; b 0—3 Breez. Boys aHRC 6 2—0 ADSP 1 S: RKAFC aHSV a 1—1 ADSP. 1 T: Kolp. Boys bVitesse b 0—2 ADSP. 1 U: VIOS a—KSV a 0-5 ADSP. 1 V: VZV a-ZAP b 3—2 WGW c—7,e4o a 1—0 ZAP a—WGW a 0—1 WGW b—SRC a 0—3 ADSP. 2 F: DTS c—Uitgeest c 7—1 ADSP. 2 H: Kaagvogels bN. Niedorp b 2—1 Schagen cOudesluis a 2—1 ADSP. 2 R: Hollandia T c—SRC e 1—2 ADSP. 2 S: ZAP d—WGW d 6-1 GOUDEN KRUIS Kolo. Bov«Berd V 1 (gest.) 0-0 SVW 2—VIOS S (gest) 2—1 St. Bot*LSW 2 (gest.) 1—0 Reiger B. 2—Schagen (gest.) 0—2 J. Holland 3Hug» Bovs 23 N. Niedorp 3-J. Holland 2 2—6 Schoort 2—SRC 2 0—2 Berkhout 2—Aartsw. B (gest.) 14 Aartsw. B. 2—Blokkers 2 (gest.) 01 Wieringerwaard 3—Ftevo 2 35 Oudesluis 3Kaagvogels 2 1—2 BKC 3—De Koog (gest.) 5—0 JVC 2—Helder 4 1—5 VESDOWGW 2 1-2 Wieringerwaard 2—Texel S 4—5 Vcsem I—jOotthttieea g (gest.) 1—0 zulk een élan aan de tweede helft, dat zy in 10 minuten tijds met 3—2 voorstonden. Toen ging ook Sijbekars pel maar liever rusten.... In 1 C waren we getuige van SRC Kaagvogels. Men had maar beter gedaan helemaal niet te beginnen, want weer en terrein waren verre van mooi. SRC begon direct best en na twee minuten kon Berkvens al een penalty benutten. Kaagvogels scheen een weinig ontmoedigd en toen na een minuut of zeven de rood witte verdediging volkomen uit po sitie was gespeeld kon Stikkelman van dichtbij nummer twee voor zijn rekening nemen. In het veld konden de Kolhorners door hard werken de balans in evenwicht houden, maar de aanvallen waren totaal ongevaarlijk en o wee, als er een SRC aanval kwam. Dan dreigde er het grootste 'gevaar, want spil Hermans kon op dit veld niets uitrichten en geen bal weg krijgen. Tot drie maal toe kreeg Stikkelman juweeltjes van kansen, maar alle drie keer miste hij de roos totaal. Na een kwartier echter kreeg Wim Stam een mooie kans, die hij met een prach tig schol in een doelpunt omzette. Verder viel er weinig meer voor. Spij tig voor Kaagvogels, dat na 5 minuten een duidelijke handsbal van Kooiman in het strafschopgebied van SRC de scheidsrechter ontging. In de rust werd besloten, op verzoek van Kaag vogels, te stoppen. Het is nog niet dui delijk, wat er gaat gebeuren. De Bond zal moeten uitmaken, of de wedstrijd wordt overgespeeld, of dat Kaagvo gels voor de laatst 45 minuten nog maals naar SRC toe moet. waarbij dan begonnen wordt met de 30 stand in het voordeel van de groen. hemden In de Res. 2e Klasse C werd in Petten de beslissingswedstrijd x'oor de bezetting van de bovenste plaats tussen Berdos 2 en Oudesluis 2 ge speeld. Met de rust hadden de Oude- sluizers een 10 voorsprong gekregen Daarna heeft men nog drie minuten gespeeld en toen vonden de spelers 't welletjes. De resterende 42 minuten worden dus op een later te bepalen dag alsnog uitgespeeld. Of de Bond zou anders beslissen Voor de eerste ronde van de Gouden Kruis-wedstrijden werden slechts wei nig wedstrijden uitgespeeld. Opval lend was hier alleen de 21 nod»- laag. die het zo succesvolle VESDO tegen WGW 2 had te incasseren. 2-0 voor en toch geen punt meer... Werd enige tijd terug Schagen-Ter rasvogels door een bcjtnbreuk van doelrran S'ikdcer iii de eerste helft ge <£:eakt met een 1—0 voorsprong voor Schagen, thans werd in Santpoort de retunrwedstrijd In de rust gestopt, eveneens een 10 stand in het voo.deel va-a de geelzwarten. Schagen had de storm en de regen hi de rug gehjd en daarvan geprofiteerd door een doelpunt; dat was gescoord door Jan Kater. Het was niet verantwoord verder te spelen. In twee wedstrijden dus een voorsprong a! van 2—0 en toch nie's opgeschoren. Landskampioenschap Heerenveen herstelt zich In eigen huis HEERENVEEN heeft zich hersteld. "Maurks faalde voor de itweede keer det was het nieuws van de strijd om het landskampioenschapHeerenveen begon tegen Eosch- Boys heel matig want halfweg de eerste helft stonden de Friezen al met 2—0 achter. Lenstra (nu weer in de voerhoeae) verklein de echter de achterstand en kof: ca de hervatting kon Jonkman na een ultge kookte pass van Lenstra gelijkmaken. Dat doelpunt werd beslissend omdat Ensch. Boys plotseling ale zelfvertrou wen verloor. Brandsma scoorde tenslo'.te een kwar tier voor tijd het winnende doelpunt. Limburgla wOn de eerste strijd in- de Wijnstreek. Merkwaardig was dat Mau rits door twee doelpunten van Van Hoofd een voorsprong nam. Direct na de hervatting maak'en Bruist en Cox goede doelpunten die de srind op ge lijke~voet brachten. Door Bruis: werd het 3—2 waarna Maurits door Van '.i Hoofd gelijk maakte en tenslotte Cox Limlurgia aan de 4-r3 zege hielp. De stand is thans. Blauw Wit Ajax Limburgia Heerenveen Ensch. B. Maurits 1 1 1 1 0 2—1 1 0 0 4—3 1 0 1 4-4 0 0 1 2—3 0 0 2 4—8 In Oost en Noord begonnen de pro motit-degrada.ie-wedstrijden. De eerste k:asser Quick uit Nijmegen begon met een fraaie 01 zege in Hengelo op Hu bentia terwijl Vitesse me: 32 baas bleef over Rheden- In Noord gaat Fries land op het pad der nederlagen voort- De 15 in eigen huis tegen Zwarte meer (vorige week kampioen gewor) oen via een beslissingenswedstrijd me' Veendam) spreekt duidelijke taal. Zwar.emeer zal het wel met LSC ui* Sueek uit moeten knobbelen. Mej. Nel Zwakman jubileert Mej. Nel Zwakman uit Barsinger- horn is in Schagen en omgeving voor weinigen .een onbekende zij kent iedereen en iedereen kent haar. Dat is misschien wel speciaal het geval met de marktbezoekers, want op 16 April zal het 25 jaar geleden zijn, dat mej. Zwakman in dienst trad van de fam. Peetoom van het bekende marktcafé „De Posthoorn". Vijf entwintig jaar is een hele hap uit een mensenleven en de mens pleegt dan ook niet voor niets in zo'n tijdvak te veranderen. Dat echter is met mej Zwakman niet het geval wij althans hebben haar nooit anders gekend dan ze nu is: een altijd gelijk matige, opgewekte natuur met een vriendelijk woord voor ledereen. Een beroep als dat van mej. Zwakman vraagt bijzonder veel en het brengt mee, cat men met mensen van de meest uiteenlopende schakeringen te maken krijgt. Als men daarbij de vriendschap en waardering van allen weet te verwerven, dan bewijst dat, dat men te maken heeft met iemand met een karakter, zoals we dat voor iedereen zouden wensen. Dat is waar schijnlijk het beste compliment, dat we mej. Zwakman kunnen geven en we ver-roeden, dat een dergelijke ga ve niet alleen door de familie Peet oom op prijs gesteld zal worden. Mo. 1 ge de 16e April daarom voor mei Zwakman en de familie Peetoom 'n onvergetelijke dag worden! NIEUWE NIEDORP GESLAAGD Orze plaatsgenoot de heer Jb. Kui- pe- Rzn., slaagde een dezer dagen te Gioningen voor het eindexamen Rijks Middelbare Landbouwschool. KOEDIJK. WEF.R THUIS Na een langdurig verblijf in Indo nesië keei\ie de onderofficier W. Otto in de ouderlijke woning terug. Een muzikale hulde werd gebracht door Au? ora GESLAAGD. De heer N. H. Otto slaagde een de zer dagen voor het diploma machine schrijven. Alweer een jaar geleden Een jaar geleden hielden de uit de nood der tijden geboren Mauritius- Batavia v.v. vluchten niet alleen ons land, maar de gehele wereld in span ning. Het. gold hier het langste neu stop traject van enige burgerlucht vaart maatschappij ter wereld en «lat nog wel over een oceaan, bovendien een tot dat tijdstip practisch onbcvlo- gen oceaan. Toch is feitelijk nimmer bekend geworden WAT deze vluchten in feite betekenden, zowel voor de' luchtvaart in het algemeeu als voor de KLM. in het bijzonder. Nog lan .gvoordat de over.land-ver- biuding met Indonesië weer „nor- maat** was zaten ijverige geesten van het KLM. vluchtcontrolehureau ïuet enorme cijferstaten in brede-wagon machines te rekenen en na te tellen wat deze pionierende gezagvoerders eigenlijk gepresteerd hadden. Zelf praatten deze mensen er maar heel, heel weinig over; dat is zo de ge woonte onder vliegers („niet kakelen maar eieren leggen" heet het dan). Bovendien wierpen tegen het eind van' de „Mauritius"-episode twee zware ongelukken een schaduw op de Indonesië-lijn. al vonden zij dan ook juist op de overlandtrajecten plaats. .Mauritius" zelf werd steeds zonder enig incident bevlogen: dat is reeds de eerste en grootste presta tie. Voor het overige mogen dan twee enorme papieren, dlo er uit zien als trekkingslysten van een loterij, het woord doen waar anderen zwe gen. Nou. een loterij is het «lot geweest. Het waren tenslotte niet minder dan 139 crossings over de Znid-Indisclx? Oceaan tussen 29 Januari toen Haje de Haas oostwaarts de oneindigheid ia vloog en 18 Juli, toen Ravenhill de laatste mannetjes op Mauritius aan boord nam voor de tliuisvlucht. 139 Constellations in 171 dagen. Gevlogen werd met een dienst re gelmaat van niet minder dan 97 pet. dat is hoger dan op welke bekende route ook en waarschijnlijk hoger dan het regelmaat cijfer van alle land verkeer per rail. Hieraan -werd deel genomen door 3l) verschillende gezag voerders op de Indonesië-lijn en hoe ferm de Nederlandse vlag daarmee Grondkamer N. Holland Uit de door de Grondkamer Noord holkcd uitgevaardigde richtlijnen blijkt dat voor het inscharen van vee nog maar twee verplichtingen gelden: le Men moet voor dat men gaat in scharen de goedkeuring vragen aan de Grondkamer; 2e Men moet zich houden aan de in de richtlijnen genoemde weidegelden en vee-bezetting, *.w. maximum: melkkoeien f lid.— f 90. - weidekoeien 75.60. pinken 50.— 40.— De prijzen be'reffen het inscharen p. dier gedurende, een volledig weidesei- zoen (1 Mei tot 1 November) Bij inscharing van vee gedurende een kortere termijn moeten deze prijzen n evenredigheid worden verlaagd. Jonge paarden f 150 tot f 200 per sei zoen. Oude paarden f 200 tot f 250 per sei zoen Oude schapen f 1 per week. Jonge schapen f(0.5ö per week. Bovenstaande prijzen zijn g-baseerd op een veebezetting per h.a. van 2 melkkoeien cf 3 weidekoeien of 4 a 5 pinken of 18 joege schapen of 9 oude schapen. Alleoverige beperkende fcepaingen heeft de Grondkamer losge'aten. Formu dieren om goedkeuring tot het inscha i ren van vee zijn gratis verkrijgbaar bij de Grondkamer Noordholland, Parklaan H. Haarlem. Tel. K 2500-20761 Ten aanzien van treltcon'racten is hét volgerde bepaald: Pachtcontracten, waarbij de vefpach ter zich verbindt los land, .geheel of grotendeels gelegen in de provincie Nd. Holand. voor de duur van een seizoen HA3DEL IN I'A AR DE X NIET VRIJ Erkenning blijft vereist Hoewel sedert 2 April ook in het grensgebied voor de handel in paar den en schapen geen aankoopverguu- ningen meer zijn vereist, wordt er ter voorkoming van misverstanden door het ministerie van landbouw, visserij en voedselvoorziening op ge wezen. dat de „erkenningsreglemen ten paarden- en schapeuhandelarou 1946" onverminderd van kracht zijn gebleven. Dit betekent, dat voor de handel in paarden en schapen - even als voor de genoemde datum - een erkenning als handelaar of commis- sionnair vereist blijft. Officieel wordt gemeld, dal gene raal MacArthnr besloten heeft een Frans-Brits-Amerikaans adviesbu - reati op te richten met het oog op de liquidatie van de Duitse bezittingen in Japan. De waarde va» deze bezit tingen wordt op 10 mlllioeii dollar geschat. Sir Cuthliert Whitaker. hoofdredac teur van „Whitakers Almanack" is op 4 April le Londen overleden in de leeftijd van 76 jaar. zaaiklaar ter beschikking van de pach ter le .stellen, uitsluitend of nagenoeg Uitsluitend en behoeve van de verbouw van kool. witlof, aardappelen, Gieten eu soortgelijke gewassec, dienen, jaar lijks in drievoud, gezegeld, getekend en geregistreerd voor 1 Mei aan de Grond kamer Noordho'.land ter gnedkeuring te worden aangeboden. Bij regis'ratie biti nen drie maanden na dagtekening en binten een maand na aanvang behoeft s'echts een exemplaar van het cont.-ac' gezegeld te worden. Modelformulieren zijn a f 0.10 te he komen aan het adres van voormelde Grondkamer- op ciït onbekende traject geplant is. blijkt wel uit het feit. dat 24 van hen Nederlanders waren terwijl het corps KLM-vliegers overigens voor 50 pet. uit -buitenlanders bestaat. Sillev.'s vloog' zijn laatste vlucht Mauritius" evengoed als Commodore Mol!, de Algemeen Chef Vlieger Viruly, de Chef Vllegdienst Van Messel, het Hoofd Vliegbedrijf Snitslaar. De uitreis Mauritius-Batavia be droeg gemiddeld 13 tot IC uur mot, een recordvlucht van Suitslaar van 12.48 uur vliegtijd. Om een nauw keuriger idee te geven: deze had zijn tanks practisch volgeladen met 33481 Engelse ponden benzine (33800 is de limiet en dit komt overeen met 21910 liter.) Hij had nog 4492 Eng. ponden benzine over toen hij op Kemajoran landde, terwijl zijn true air speed 232 knopen (zeemijlen per uur) had bedragen. De thuisreis Batavia-Mauritius nam -in verband met de heersende winden gemiddeld 14 tot 17 uur in beslag en hier werd het record geves tigd door gezagvoerder Vickerstaff. met een vliegtijd van precies 13.00 uur. 33580 Eng. ponden benzine, waar vau 5630 over bü aankomst Mauri tius. true air speed 227 knopen. Het afstandsrecord slaat, wat de gehele uoodroute betreft ten name van de Belg Ameels, die eenmaal op de thuisreis NA de oceaan-over steek nog eens Mauritius-Calro di rect vloog, dat is de ongelooflijke af stand van 3416 zeemijlen en mis schien de grootste non-stop vlucht voor een verkeersvliegtuig. Uiteraard vertrokken deze Constel Intiems met „gestript" interieur en met een zwaarder, hoewel wettfelljk verantwoord, startgewicht dan op a.? de-re routes. Ex Mauritius was dit maximaal 103.000 Eng. pond .ex Ke- majorao. 104.090 Eng. pond. De hoogte waarop gekoerst werd, was zeer verscHilend, en varieerde i va?» iels minder dan 9000 voet to: iet3 meer dau bet dubbele, 10 a 12000 was echter normaal. Interessant zijn de hierbij ontmoete verschillen in de buitenboord - temperatuur. Risseeuw noteerde 5 Februari op 9500 voet een gemiddelde vau 19 gr. Celsius. Krou wel op 1 Juni op 18000 voet daaren tegen 5 gr. C.! Nu was dit laatste uiteraard mid den in de moesson, die echter zo ver uit de kust veel minder hinder gaf dan aanvankelijk tehore- tisch werd aangenomen. Maar wat wist men ook meteorologisch vau de. ze route af voor de Hollander haar een dikke honderdmaal vloog? De 'schat van meteorologische en klima tologische ervaringen vormt een lij vig rapport, dat thans de internatio- nale liichtvaartkennïs van onze aard bol aanzienlijk komt verrijken. Het werd samengesteld door de KLM. me (eoroloog van Dijck. die evenals de operatious-adriser Sweilser. daartoe tijdelijk op Mauritius werd gestation neerd. Naast de waarnemingen der gezagvoerders was het vooral het Nederlandse veerschip „Aermas" dat daartoe de gegevens verstrekte. Wat nu als een afgesloten, wei- volbracht geheel de luchtvaarlge- schiedeuisiugaat. blijkc duidelijk uit deze. tol dusverre nog niet gepubli ceerde cijfers. $len zal het wei „Mau „Als een mug voelde ik me" „Als een mug voelde ik :mij, toen ik tussen die twee geweldige hergke tfens doorvloog, die de koers bepalen vau Entebbe naar Moshi in het hart van Afrika, ten Zuid Oosten van het Victoriameer". De KLM. gezagvoer der -S. A. -Steinbeck illustreerde deze bewering door tussen de beide muur kasten, die zijn zit- en eetkamer ver delen, te gaan staan, de armen uit té spreiden en met de vingers een licht wuivende beweging te maken. .„Kijk" zegt hij, terwijl hij naar de kast met het porceleh» blikt, „die was nog niet zo gek hoog; wij vlo gen ongeveer gelijk met de top. Maar de andere kant (die van het glas werk) daar lagen de besneeuwde toppen ver boven onze vlieghoogte. Eu zonder overdrijving, kreeg je de 'Indruk als een nietig insect langs de -beboste hellingen van de -bergen te gonzen." Entebbe-Moshi betekent het laatste' traject op de heenreis van een va» dlo wildediereu vluchten, waarvan de KLM. er in de loop vau dit jaar ai enkele gemaakt heeft. Tiet was echter de eerste keer dat een KLM. machine bij wijze van spreken tot vrijwel in de oerwouden doordrong om de-beesten te gaai» ophalen. E-n lange reis is voor dieren nu een maal moeilijk en het iaat zich deu ken dat dit voor pas gevangen wilde beesten nog exlra moeilijkheden n problemen met zich brengt. Het lucht vei-voer is echter uitermate hiervoor geschikt en zo gebeurde bet dus, dal gezagvoerder Steinbeck die binnen kort zijn dertigjarig jubileum als ver keersvlieger hoopt te herdenken kort geleden zij»» machine optrok v. Schip hol's stavtbaan. met als einddoel vliegveld midden in de oerwouden van Centraal Afrika: Moshi. „Moshi heeft twee behoorlijk lange gi-sslwnea en een kortere verharde baan" vertelde Steinbeck verder. „Ik besloot op dit veikavde «luk te lau den. maar kreqg de kist daar niet aan de grond. De warme opstijgen de lucht, de thermiek dus, stuwde het vliegtuig weer de hoogte in en zo heb ik toen -maar een van de gras banen genomen, waar ik veel meer ruimte had en daar zette ik hem ten slotte aan de grond. Kooien met lui paarden .exotische vogels, 'n tweetal woestUnratten en niet minder clan vijfhonderd apen stonden klaar om Ingeladen te worden.*' ..Leeuwen en tijgers van de ene kooi in de andere brengen" zo legt Steinbeck ons uit. „is een werkje waar je veel handigheid in moet heb 1»en. Als de-kooien tegen elkaar staan met de openingen naar elkaar toe vertikken «ij het gewoou om te ver huizen." En zo kan gezagvoerder Stemboek doorpraten, urenlang en uit alles blijkt, dat hij op het gebied van wil de dieren aardig op de hoogte is. al beweert hij zelf het tegendeel. In ie der -geval heeft hij er een levendige belangstelling voor en juist daarom is deze wilde-dieren vlucht voor ge- zagvoevder Steinbeck er een geweest vol vau voor hem interessante bele venissen. „Tijdens de terugvlucht" zo ver volgt hij. ..moeste»» wij op het tra ject Juha-Karthoem terugkeren voor een «aderende zandstorm. Even voor .Tuba daalde ik tot op geringe hoog te bij de nadering van liet vliegveld Mij» koers lag juist over een hen vel en ik vermoedde daar tpgét» de hellingen leeuwen, maar wij zagen niets. Iels verder, onder een boom, ontdekte ik even daarna twee olifan ten. Het was werkelijk een toeval, dat mijn oog op deze diereu viel, ze goed dekt hun -grijze kleur hen. als zij bij bomen s'aan. "Wij daalden nog iets meer en zagen toen ineens, thi? liet er gee»» twee waren, maar een hele kudde van wel dertig «tuks. die deer hei geronk vau de motoren ni- ritius" blijven noemen, al vergeet men dan dat daar nog een overland- vluclit over vrijwel de volle lengte va Afrika aan ontbreekt: meestal werd dat deel ln twee andere enorme rukken Amsterdam-Kkartoum en Khartoum-Mauritius gevlogen, la ter echter ook Amsterdam-Cairo-A- den-Mauritius. Op een werelddeel meer of minder kwam het daarbij niet zo aan.! („Avia.") H. S. Op zoek naar Ailantis Een Engelsman hoopt een einde (e maken aan de controversen aangaan de het ui dan niet bestaan hebben van liet „verloren werelddeel" Atlan tls. Hij denkt dit te doen door foto's te maken van de eventnelc rnlnes en overblijfselen van deze verdwenen lie scha? ing, welke zich zonden bevin den op de bodem van de Atlantische Oceaan. De vrz. van het Centrum van On derzoek naar Atlantis te Londen, Sy kes, wil namelijk een bedrag van 2000 pond sterling bij elkaar zien te krij gen om er in een Portugees vissers vaartuig op uit te gaan en in de buurt van de Azoren het onde3Zi>i;k te beginnen. Sykes zeide: „Ik heb een goed idee, waar ik moet zoeken. De heuvels van de Azoren zijn enkel de bergtop pen van liet oude werelddeel Atlantis' Sykes zal fotografen meenemen, gespecialiseerd ln het nemen van fotos onder water. Sykes verklaarde voorts: „Als ik maar een of twee foto's of ander materiaal kan krij gen wijzende op een beschaving van van duizenden jaren geleden, die thans in de zee is verdwenen, dan is de zaak bewezen". „Hollywood maakt rommel" Robert Flaherty, uit Hollywood, 'n veteraan op het gebied van de docu mentaire film, zeide in Mannheim, dat Hollywood heden ten dage wat 't filmvermaak betrof, zich ingesteld had op de kleinste gemene deler. Hollywood zo zeide hij, maakt niets dan rommel, kijkt alleen maar naar de ontvangsten en is volkomen cri- tiekloos." Flaherty vertoeft drie maanden West-Dultsland om de ontmoedigde Duitse filmproducenten moed in te spreken, naar hij verklaarde. Flaher ty zeide vports dat zijn bezoek aan Duitsland een gevolg was van l»et al arm dat het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken geslagen had over de slechte kwaliteit van da films uit Hollywood die naar het b.ui tenland worden gezonden. Sinds wij een democratie zijn geworden kun» nen wij daar niets aan doen zelda Flaherty. De Amerikaan noemde de Italiaan- rolprent „De fietsendieven" Ce mooiste film die thans in de wrjreld wordt vertoond. Deze film fc beter dan alles wat Hollywood in de laat ste vijf jaren heeft geproduceerd. Een film als Fietsendieven zou ech ter geen kans krijgen in een bioscoop vau een kleine Amerikaanse stad is worden vertoond, want Hollywood zou zulks niet dulden Vier van Flahevty's bekendste documentaires worden nu in Duitsland vertoond. Het tijn „Men of Aran" „Elephant Boy" Na- nook of the far North" en „Tl»e Lout- siana Purchase." Televisie in de V.S. Televisie brengt kunst in de Ame rikaanse huiskamers. Bij onlangs ge nomen proeven met televisie in kleu ren werd door de televisiecamava ou der andere een bezoek gebracht aan lic'. Rijksmuseum voor Beeldende Kunst te Washington en hierbij wer den meesterwerken in hun werkelij ke kleuren uitgezonden. Deze proeven worden gedaan om de Federale Commissie die over der gelijke aangelegenheden gaat en o.a. zendvergunningen uitgeeft in staat, te stellen zich een oordeel te vormen en zodoende na te gaan welk systeem van televisie in kleuren de voorkeur verdient en de beste resultaten geeft. Ondertussen wordt ode in de zwart wit televisie uitzendingen de kunst niet vergeten. Een van de meest po- i»ulaire programma's bestaat uit ies sen in de kunstgeschiedenis. De -lei ding van het programma berust l»'j John. Onagy. de schrijver van de bandleiding „leder zijn eigen knuste naar" dat bij jong en oud veel suc ces oogst. eens op de vlucht sloegen." „Daar in Jut.'ft is overigens voor de diei-en op de terugvlucht een geit geslacht. Daar hadden *ij dan weer voor een tijdje genoeg aan. De i-eis is verder zonder avonturen verlopen Alleen verspreidde het diererfgezri- schap een bijzonder onprettige geut". Vooral de vogels en de apen würai* hier debet aan. Bovén Rome krerg ik de tvanen ii mijn ogen eu op he' vliegveld hebben we de machine e- ven flink gelucht. De twee woestijn ratten hadden zich uit hun hokje» geknaagd, maar waren verder heo' lief en zijn netjes gedurende de heit re'» hoven op een apenhok blijver zitten. In Eindhoven waar de dieiv» uitgeladen wert'eo, heeft men ze* pal w.er gevangen."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1950 | | pagina 2