n
KAPPIE
Sabine Mnnier
Kort nieuws uit het dollarland
Zieken door de
lucht
Suikerbereiding in de wildernis
Ahornbomen inplaats van suikerbieten
Steeds meer Franse auto's
Luisterapparaten
voor schepen
Zorg voor genoeg eiwitten, kalk
en vitamines
Het noodlot van
Van een speciale correspondent
REEDS IN de negentiger jaren za
gen de inwoners van de Westelijke
Staat Wyoming het nut van de dam
men in die door bevers gebouwd wor
den. Deze dammen stuwen het water
op en zorgen voor een gelijkmatige
verdeling tussen de seizoenen. Maai
de pelsjagers hebben deze kleine die
ren met hun platte staart steeds ge
waardeerd om hun pels. Wyoming
heeft derhalve in 1899 de bevers op
de lijst van beschermde dieren ge
plaatst, waardoor zij konden blijven
doorgaan me» het bouwen van dam
men.
Deze week deelde de Dienst voor
het toezicht op de vis- en wildstand
mede. dat duizenden bevers, meer dan
ooit tevoren, thans weer bezig zijn
met dammen bouwen in Wyoming.
Dit werk van de bevers wordt heden
ten dage van zoveel belang geacht,
dat het zeer moeilijk is wettelijk toe
stemming te krijgen om een bever te
doden. Zelfs wanneer de bevers aan
boerderijen, boomgaarden of bruggen
schade toebrengen, zullen de autori
teiten er toe overgaan eenvoudig de
bevers naar een andere rivier over
te brengen, waar zij hun vernielend
werk zullen staken en weer nuttin-
werk zullen doen met het bouwen
van dammen.
De bever is een van de bekendste
en interessantste Amerikaanse dieren
Vroeger kwam hij in geheel Europa,
behalve Ierland en het grootste deel
van Azië voor doch werd in de Mid
deleeuwen geheel uitgeroeid, toen er
grote vraag bestond naar zijn pels en
de boeren van zijn vernielzucht ge
noeg kregen.
AAN LLOYD REISNER uit India-
na polis in de Staat In dia na werd ter
erkenning van het feit. dar hij als
vrachtautobestuurder nooit ongeluk
ken heeft gemaakt en een meisje van
negen jaar op dramatische wijze op
een verkeersweg het leven redde,
door de Amerikaanse Vrachtauto in
dustrie de titel verleend van „chauf
feur van het jaar 1950". Elk jaar
wordt voor deze eretitel een chauf
feur uitgezocht, die sinds jaren geen
ongelukken heeft veroorzaakt en die
op de verkeerswegen van Amerika 'n
heldendaad heeft verricht.
Deze week bezocht Reisner 'r Witte
Huis in Washington om de gelukwen
sen van president Truman in ont
vangst te nemen en werd voorgesteld
aan generaal Philip B. Fleming, voor
eitter van de Commissie voor Veilig
heid op de verkeerswegen. Hij waar
deerde echter het meest een briefje
dat hij van het meisje ontvangen had.
wier leven hij gered had.
De auto. waarin het meisje reed op
weg naar huls in Louisville in c
Staat Kentucky, reed tijdens een he
vige regenbui tegen een brandkraan.
Reisner stopte zijn wagen om te hel
pen en zag dat de tanden van het
meisje udt haar mond waren gestoten
en haar gezicht en haar keel ernstig
warenopengereten. Reisner hield
een passerende auto aan en reed met
het meisje in zijn armen naar een
dichtbij gelegen ziekenhuis, terwijl hij
op de halsslagader drukte om verbloe
ding te voorkomen. Het meisje her
stelde.
De organisatie van een moderne
luchtvaartmaatschappij is er ten vol
le op berekend behalve gezonde pas
sagiers ook zieken te vervoeren. Dit
kan gebeuren in groepen denken
wij slechts aan de verschillende Lour
desvluchten, die de KLM sinds de oor
log reeds heeft uitgevoerd, maar ook
Individuële ziektegevallen zijn niet
altijd een beletsel voor transporte
ring door de lucht. Deze patiënten
staan tijdens de vlucht uiteraard on
der speciaal toezicht van een arts of
een verpleegster enhet spreekt van
zelf dat de cabinebemanning zoals ste
ward en stewardessen de nodige assi
Stentie verlenen.
Andere zieken behoeven tijden de
eigenlijke vlucht geen speciale ver
zorging. maar wel is het zaak, dat na
aankomst terstond medische hulpver
lening ter beschikking staat, zoals de
zer delgen na de landing van een KLM
Consiellation uit Djakana op Schip
hol. Uit dit toestel stapten twee long-
patiën.en, die hun vlucht op zo grote
hoogte zeker niet hadden kunnen vol
brengen, indien niet tevoren
daarna speciale voorzieningen waren
getroffen. Beide passagiers hadden
een zogenaamde pneumothorax, dit is
een speciale longtherapie, waarbij de
zieke long buiten werking is gesteld
door het kunstmatig inbrengen van
lucht in de borstkas.
Bij vliegen op grote hoogte, waar
de luchtdruk ook in de drakcabiae
geringer is, gaat een dergelijke af ge
sloten hoeveelheid zich uitzetten, hett
geen gevaarlijke verdringingsverschijn
selen van de borstorganen kan teweeg
brengen. Bij de bedoelde patiënten
was dit gevaar vermeden door de hoe
veelheid lucht in de pneumothorax-
holte vóór de vlucht (ten dele) af te
zuigen.
Tijdig van het vliegtuig uit telegra
fisch gewaarschuwd, ving de genees
kundige dienst op Schiphol de beide
patiënten op, vulde de pneumothorax
weer bij en verrichtte controledoor
lichting, waarna de patiënten kort
i daarop opgewekt en dankbaar voor
deze extra service door de douanehal
ftaptea.
Hier volgt hêt briefje, waarin zij
hem bedankte:
„Ik ging vandaag naar de dokter
en hij zei, dat ik fijn vooruitga. Over
een poosje ga ik naar de tandarts.
Wees altijd voorzichtig en dan zal
je niets gebeuren. Als je naar Louis
ville komt, kom ons dan een opzoe
ken. Je vriendinnetje
Barbara Jean"
DEZE WEEK werd door de univer
siteit van Rochester in de Staal New
York een instituut geopend voor de
toepassing van isotopen in de genees
kunde, hetwelk 1.000.000 dollar heeft
gekost. Dit instituut, dat door de Ame
rikaanse Commissie voor Atoomener
gie wordt gefinancierd, is opgericht
om deskundigen te oefenen in het ge
bruik van de kernenergie in genees
kunde. biologie, physica, physiologie
en chemie.
Een belangrijk onderdeel van dit
instituut is een laboraf* Ttrm voor de
vervaardiging van radioactieve isoto
pen. die gebruikt zullen worden bij
de behandeling van zieken. Er is ook
een kamer om proefondervinderlijk
onderzoek te doen op het gebied van
stof en nevel in de fabrieken. Het
kankeronderzoek zal eveneens tot de
werkzaamheden van het laboratorium
behoren. Deze werkzaamheden zullen
met die van de universiteit op dit ge
bied gecombineerd worden.
JUNI IS DE tijd van de schoolover
gang in de Verenigde Staten. Hierop
vooruitlopend hebben leerlingen in de
sociale wetenschappen op een voor
bereidende school in de Staat Massa -
chusetts per brief de volgende vraag
gesteld aan honderden bekende perso
nen: „Wat is naar uw mening de nut
tigste en waardevolste raad (in één
woord), één zin, één alinea of meer)
die u aan een jongen zoudt willen ge
ven na zijn eindexamen?"
Deze' week drukte de New York
Times enkele antwoorden af. Dean
Acheson de minister van Buitenland
se Zaken antwoordde: „Gij zijt op 't
punt een geestelijke schatkamer bin
nen te treden, de ware Munt van on
ze beschaving. Treed met verlangen
en animo binnen. Wanneer gij hem
verlaat, verdraagzaam, met een cri-
tische geest en een gevoel voor maat.
zult gij de kans waard zijn,
thans heb".
EEN ELFJARIGE leerling van een
lagere school in Cleveland in de staat
Ohio is als eerstejaars student in de
scheikunde op de stedelijke universi
teit toegelaten. Het# is Robbv Gordon
en volgens zijn ouders heeft hij bcv
langstelling in de wetenschap gehad
van het moment, dat hij kon lopen.
De jonge Gordon, die zijn medeleer
lingen op wetenschappelijk gebied
ongeveer 6 jaar vooruit is, zal de an
dere vakken op de lagere school blij
ven volgen, waar hij in de zesde klas
zit. Hij heeft het voornemen om de
tijd, die verloopt, totdat hij zijn we
tenschappelijke studies aan de Un;
versiteit kan aanvangen, te besteden
aan het maken van een Geigerteller,
die hij in zijn laboratorium thuis wil
gebruiken.
De Franse autoindustrie vertoont
na de oorlog een snel herstel
In Frankrijk stond'de wieg van de
auto. Reeds in 1768 bouwde de Frans
man. Cugnot, een Wokwagen, die door
stoom werd voortgedreven, waarmee
het eerste automobiel of zelfbewegen
de vehikel was uitgevonden. Er zijn
in de lange periode van onderzoe
kingen die toen volgde en eindigde
met de uitvinding van de explosie
motor, een reeks belangrijke gebeur
tenissen te vermelden.
Daar was allereerst in 1796 de u;
vinding van bet lichtgas door Philip
pe le Bon, die tegelijkertijd de eersre
gasmotor beschreef. Zes en zestig jaar
later beschreef Beau de Rochas de cy
clu in vier tempi. Door gebruik te
maken va ndeze uitvindingen, slaag
de de Duitse ingenieur, Otto. enige
jaren later er in om de eerste explo
siemotor te bouwen.
In 1884 brengt de Fransman Forest
de eerste 6 cylinder motor en in 1891
komen Panhard en Peugeot met de
eerste kleine seriewagens. Renautt
brengt enkele belangrijke verbeterin
gen aan, speciaal in de transmissie
en komt in 1896 de grote uitvinding
van Michelin in de handel, nl de auto
band.
Na de wereldtentoonstelling van 1900
komt er een periode van algemene
verbreiding en toepassingen, maar de
automobielcons'ructie zou zijn groot
ste vlucht pas na de eerste wereld
oorlog nemen. Van de 5300 in 1901
gebouwde auto's steeg het aantal in
1920 in Frankrijk tot 231.000.
Frankrijk bezette lange tijd de twee
de plaats na Amerika in de automo
biel industrie. Tot 1930 bleef het aan
de spits van de Europese productie.
In 1926 voerde Frankrijk 57.771 wa
gens uit voor een waard» van 2.5 mi)
liard Franse francs.
In 1938 stond Frankrijk nog slechts
op de derde plaats van de Europese
landen. De tweede wereldoorlog had
lelijke gevolgen voor de Franse in
dustrie, maar deze wist zich heel vlug
te herstellen en in 1949 had Frankrijk
weer de tweede plaats in de Europese
productie bezet.
1945 36000 wagens: 1947 135000 wagens
1946 99000 wagens; 1948 200000 wagens
1949 290000 wagens
Er is een nieuw hulpmiddel voor
de scheepvaart u;t gevonden. Her
wordt het anti-aanvarings luisterap
paraat genoemd, daar met behulp van
dit instrument de stuurman op de
brug van een schip in staat is bij
dichte mist geluidssignalen van ande
re schepen op te vangen, die zo zwak
zijn, dat ook mensen met een scherp
gehoor ze niet kunnen horen.
Als „oren" van het toestel fungeren
vier volkomen waterdichte microfoons
die speciaal gevoelig zijn voor geluids
trillingen met een zo hoge frequentie,
dat het menselijk oor ze niet horen
kan. Deze vier microfoons, die elk
aan een andere kant van de brug wor
den gemonteerd, bestrijken de gehele
omgeving van het tschip. De ..her
sens" van het toesiel worden gevormd
door een meter, die zich op de brug
bevindt en die zo aangebracht is, dat
zij gemakkelijk door de stuurman af
gelezen kan worden.
Wanneer een van de microfoons door
geluidstrillingen getroffen wordt, kan
de nagivator, door de wijzer van de
meter in de gaten te houden, nagaan
uit welke richting het geluid komt en
of de geluidsbron zich dichtbij of op
grote afstand van zijn schip bevindt.
De ingenieurs die het toestel gecon
strueerd hebben, verklaren, dat het
toestel radarinstallaties niet vervan
gen kan, doch dat het buitengewoon
scherpe gehot»* toevoegt aan de zee
scherpe ogen van radarinstallaties.
Deze cijfers spreken boekdelen over
de bereikte resultaten, vooral als men
bedenkt, dat er na de bevrijding een
groot aantal fabrieken weer moesten
worden opgebouwd en de inrichting
ervan gemoderniseerd.
Er werden in 1948 ongeveer even
veel personen- als bedrijfsauto'» ge
produceerd. en pas in 1949 stoni de
fabricatie van personenwagens bo\on
aan.
Ondanks de in 1949 geregistreerde
vooruitgang, worden de behoeften van
de binnenlandse markt nog lang niet
gedekt.
De structuur van de Franse auto
mobielindustrie wordt gekenmerkt
door een vrij sterk doorgevoerde con
centralie. Zo telt men slechts elf con
structeurs van personenwagens, waar
van maar vijf grote series maken, en
97van de totale autoproductie ver
zorgen.
Aan de andere kant beperken deze'
constructeurs hun fabricatie tot eenj
of twee modellen, en maar zelden zijn i
dit er drie of meer. Het aantal gefa-t
briceerde modelen, dat in 1948 voor
particuliere wagens 66. en voor be
drijfsauto's 96 bedroeg. was in Juli
1949 nog maar 18 voor de eerste ca
tegorie en 45 voor de tweede.
Door de kwaliteit van zijn uitrus
ting. de waarde van zijn producten en
ook wat het aantal mensen betreft,
da» direct of indirect door haar een
bestaan heeft, blijft de Franse auto
mobielindustrie één der eersten ter
wereld. Ondanks de concurrentie van
andere producerende landen, blijf
Frankrijk de markten behouden, waar
op hel in de loop van de laatste jaren
stelling heeft genomen. De Franse
constructeurs blijven in staat om met
al bun buitenlandse concurrentie ie
wedijveren, zowel wat het bouwen
van de kleine wagens betreft, als van
de meest luxueuze.
De uitvoer van Franse wagens breidt
zich steeds uit:
1947 83 062 wagens
1948 73.770 wagens
1949 100.000 wagens
Ook wat de waarde betreft, neemt
de uitvoer voortdurend toe. Deze ver
tegenwoordigde in 1949 50 ir.illiard
Franse francs, tegen 29 milliard in '48
(waarbij uitrusting, bannen, enz. zijn
inbegrepen).
5TEI5EEB
Pe politierechter te Utrecht eiste
1 jaar en 6 maanden straf wegens
meineed tegen een 41-jarige Utrecht
se verwarmmgsmonteur. die op 5 A-
pril van dit jaar te een zaak betref
fende diefstal van lood bij de ver
bouwing van de Emmakliniek te Ut
recht, onware verklaringen zou heb
ben afgelegd.
In het noordoosten van de Verenigde
Staten kan men in het voorjaar vaak
een witte rook zien opstijgen in de
pittige voorjaarslucht en een eigenaar
dige zoete geur waarnemen. De rook
wordt veroorzaakt door honderden
rustig brandende vuurtjes, waarboven
het zoete sap, dat van de suikerahorn
afgetapt is, tot stroop wordt inge
dampi. Deze op honing gelijkende lek
kern ij kan slechts gedurende enkele
weken per jaar gewoonlijk in
Maart en April in belangrijke hoe
veelheden gewonnen worden, daar
alleen in die tijd de weersomstandig
heden hiervoor gunstig zijn. Slechts
die gij als de nachten koud en de dagen
warm zijn .heeft het sap de gewenste
heerlijke zoete smaak.
„Suiker maken" zoals het proces
van het verzamelen van het sap en
het tot stroop indampen wordt ge
noemd, wordt in dit deel van de Ver.
Staten reeds tal van jaren gedaan en
alle leden van het gezin en de gehele
bevolking va nde streek nemen hier
aan deel. De meeste boeren hebben
hun eigen suikerahorobosjes. wat het
tappen zeer vergemakkelijkt, doch ook
in de bossen in de bergen, die op
veel kilometers afstand van de boer
derijen gelegen zijn. staan veel van
dergelijke bomen. Om deze bomen te
tappen moet men er een hele dag per
slee op uit trekken, daar het tappen
veelal plaats vindt voor de sneeuw in
de bergen geheel gesmolten is.
Gewoonlijk gaat een boer met zijn
gehele gezin en alle buren met een
dcor paarden getrokken slee op stap.
hoewel hiervoor tegenwoordig steeds
metr va ntractoren gebruik wordt ge
maakt.. Het tappen is heel eenvoudig,
daar men in de stam slechts een gat
behoeft te boren, waarin dan een
rietje of iets dergelijks gestoken
wordt, waaraan men een emmertje
hangt om het sap op te vangen. In
de loop van de nacht lopen de em
mertjes langzaam vol en de volgende
ochtend gaan de tappers de emmer
tjes langs om deze m een groot vat.
dat op de slee wordt meegevoerd, te
legen.
Deze vaten worden dan naar een ge
meenschappelijk „saphuis" gebracht,
waar het sap in ouderwetse ijzeren
kookpotten boven een zacht vuur in
EEN MONUMENT VOOR
HUGENOTEN ONTHULD.
Op 29 Mei 11 werd onder presidium
van dominee Mare Boegner. die Ko
ningin Juliana in de kerk in de Rue
de Rivoli te Parijs had ontvangen, op
het fort van het eiland Sainte Margue
rite. gelegen bij Cannes, een monu
ment onthuld ter nagedachtenis van
de Hugenoten, waarbij een groot aan
tal Franse en Hollandse protestanken
aanwezig waren.
Dit gedenkteken werd geplaatst ter
ere van zes Franse dominees, die na
de herroeping van het Edict van Nan
tes de marteldood waren gestorven.
Na raar Hoi land te zijn uitgeweken,
keerden zij toch weer naar Frankrijk
terug om hun geloof te verdedigen
Onder Lodewiik XIV werden zij op
het fort van het eiland Sainte Margue
rite gevangen gezet en si ierven daar
zonder ooit weer in vrijheid te zijn
gesteld.
Tijdens deze plechtigheid werd een
boodschap van Koningin Juliana voor
gelezen door Baron van Boetzelaer.
Nederlands gezant in Frankrijk.
gedampt wordt Tegenwoordig wor
den door boeren, die veel ahornstroop
maken, moderne indamptoestellen ge
bruikt waardoor de tijd, die voor het
indampen nodig is, van vele uren tot
slechts enkele minuten teruggebracht
wordt.
Als de stroop gereed is, wordt deze
in flessen gegoten om verkocht of
voor eigen gebruik aangewend Ie wor
den. Gewoonlijk wordt dan een ge
meenschappelijke maaltijd aangericht
waarvan het hoogtepunt gevormd
wordt door een speciale toespijs, die
men buiten de streek, waar ahornsui
ker gemaakt wordt, practisch nimmer
opgedist krijgt. Deze toespijs wordt nl
bereid door de nog warme stroop
over een hoeveelheid verse sneeuw te
gieten.
Na afloop van de maaltijd zingt men
oude volksliederen en vermaakt men
zich met volksdansen.
De boeren, die zich als pioniers in
dit gedeelte van de Verenigde Staten
vestigden, hebben het bereidingspro
ces van de Indianen geleerd. De In
dianen achtte dit suiker maken zo be
langrijk, dat zij het voorjaar de be
naming „suikermaak maan" gaven.
Deskundigen op het gebied van de
bosbouw verklaren, dat de strik-
ahorn slechts goed gedijt onder spe
ciale klimatologische omstandigheden,
waaraan het feit moet worden toege
schreven dat deze suikerahorn slechts
in dit deel van de wereld in grote
getale voorkomt.
Nu de kosten van het levensonder
houd hoog zijn, is het van veel belang
welke voedingsmiddelen wij kiezen.
Door een goede keuze kan immers
dikwijls voorkomen worden, dat onze
gezondheid benadeeld wordt.
In de eerste plaats komen die le
vensmiddelen in aanmerking, die in
verhouding tot hun voedingswaarde
het laagst in prijs zijn. Doch deze
'zullen, omdat zij niet alle voedings
stoffen in voldoende hoeveelheid be
vatten, aangevuld moeten worden met
enige duurdere voedingsmiddelen.
Men kan de voedingswaarde van 'n
levensmiddel op Verschillende wijze
uitdrukken. Eén manier is, de voe
dingsmiddelen te vergelijken als bron
van warmte of energie. Doch het is
niet deze z.g. verbrandingswaarde, die
in de eerste plaats de waarde van een
levensmiddel voor onze voeding be
paalt. Het gaat er vooral om. dat alle
nodige voedingsstoffen in voldoende
hoeveelheid en in goede onderlinge
verhouding in de voeding voorkomen
Onze voeding behoeft, om aan deze
eis te voldoen, niet persé kostbaar te
zijn. "Wel moet men er op letten, dat
de voeding voldoende rijk is aan ei
witten. zouten (zoals kalk en fosfor)
en vitamines, de zg. „beschermende
stoffen. Deze stoffen komen in de
eerste 'plaats in de duurdere levens
middelen voor. Eiwitten bijv. vindt
men vooral in vlees, vis, kaas en eie
ren.
Melk werd hierbij opzettelijk naet
genoemd, daar deze onder de eiwit
rijke voedingsmiddelen wel een afzon
derlijke plaats verdient. Melk is blL in
vergelijking met andere zeer goede
dierlijke voedingsmiddelen goedkoper
en bevat eiwitten van wel bijzonder
boge waarde.' Het melk ei wit kan de
andere eiwitien, die voor ons lichaam
van geringere waarde zijn. bijv. de ei
witten uit brood en peulvruchten, uit
stekend aanvullen. Om deze reden rs
het beter, melk of melkproducten zo
als yoghurt, bij de maaltijden te ge
bruiken. dan tussen de maaltijden.
Melkyoghurt staat in voedingswaar
de gelijk aan gestandaardiseerde melk
Karnemelk mist het vet en daarmede
de vitamines A en D van de melk.
Aan alle andere bestanddelen is het
echter even rijk als melk. Yoghurt en
karnemelk zijn nog lichter verteer
baar dan melk; om die reden worden
zij dikwijls voor ziekenvoeding aan
bevolen.
Van de levensmiddelen met dierlijk
eiwit is melk verreweg de goedkoop
ste. 6 dl melk bevat ongeveer even
veel eiwit als 100 g vlees of vis (zon
der graten). Behalve aan eiwitten is
melk bovendien rijk aan kalkzouten:
een halve liter melk levert ongeveer
de helft van de hoeveelheid kalk, die
wij dagelijks nodig hebben (voor de
andere helft zorgen de groenten).
Van de vitamines in melk zijn voor
al vitamine A en D (dezelfde, waar
aan levertraan zo rijk is) van belang.
Vooral aan vitamine A is onze voe
ding dikwijls te arm. alleen daarom
zou het al aanbeveling verdienen, ge
regeld melk te drinken! Melk is voorts
onze voornaamste bron van vitamine
B2.
Maar zoals hierboven bleek
ook aan de behoeften van vele men
sen aan eiwit en voor her lichaam ga
makkelijk opneembare kalk komt
melk tegemoet .We moeten de melk
daarom behalve als vitaminerijk voed
sel vooral leren zien en waarderen
als onze goedkoopste bron van dier
lijk eiwit en de ruggegraat van onze
kalkvoeding!
t i
DONDERDAG 15 JUM! 1958
Hilversum I KRO: 7X0 en 8.00
Nws, 8.15 Pluk de dag, 9.00 Moeders
wil is wet. 9.40 Schoolradio. NCRV:
10.00 Gram-muz. en Morgendienst.
KRO: 11.00 De Zonnebloem, 11.45
Schoolradio. 12.00 Lunchconcert. 13.00
Nws, 13.28 Omroepkamerorkest. NCRV
14.80 Promenadeconcert. 14.45 Voor de
vrouw, 15.30 Amsterdams Vocaal
Kwartet, 16.00 Bijbellezing. 17.00 Ra
diojeugdjournaal. 17.30 Zigeunerkwin
tet, 18.00 Hoborecital, 13.40 Leger des
Heils, 19 00 en 20.00 Nws. 20.05 La
Douce France, 20.45 Immigratie naar
Zuid Afrika, 2L15 Wegverkeer, klank
beeld, 22.15 De vaart der volkeren.
23.00 Nws, 23.15 Mozart programma.
Hilversum 11 AVRD 7.00 en 8.00
Nws. 8.15 Ochtendconcert. 9.00 Mo
zart concert, 9.30 Croon Crew. 10.00
Morgenwijding, 10.15 Arbeidsvitami
nen. 1050 Kleutertje, luister. 11.15
Kerk- en Torenklanken. 12 00 Gram.,
12X8 Pianoduo 13.00 Nws. 13.15 Me-
tropole orkest. 14.00 Met naald en
schaar, 14.30 Fauré programma, 1"
Voor zieken en gezonden. 16.15 D~-
derdagmiddag mélange, 17.00 Jeugd
uitzending. 18.00 Nws, 1830 Strijdfcr,
19.00 Volksmuziekschool, 19.30 Ope
ning Holland Festival. 21.45 Nws.
21.50 Kleine viooïwerken. 22.30 Mu
sette orkest, 23 00 Nws, 23.15 Sport
EN DE STAD VAN IVOOR
17. De rivier de Amazone werd steeds
smaller, hoe verder ze voeren, en de
bomen op de oevers aan beide kanten,
werden grilliger. Hun luchtwortels
staken ver boven het water uit. en
daaromheen kronkelden zich lange
lianen. Op een gegeven plek werd dit
zo erg. dat de wortels met elkaar een
poort vormden. Die was echter zó
laag. dat de schoorsteen van de Kraak
er niet onder door paste. Toen de
maat dit zag, werd hij wanhopig.
„Daar heb je weer nieuwe elllende"
mompelde hij. „We kunnen niet ver
der! Laten we maar weer terug gaan
dit is een reis van niksniets dan
narigheidik zal blij zijn. als we
weer op zee zijn!" De maat had er
geen erg in. dat er aan één der lia
nen. die boven zijn hoofd waren. *n
aapje hing. Dit aapje had blijkbaar
veel interesse voor de Zuidwester, die
de maat op zijn hoofd had. Hij bekeek
het ding een poosje met zijn kop
scheef en met schitterende kraaloog
jes. en toen stak hij zün lange arm
uit, en greep het ding met zijn vin
gers vast. en trok het de maat van
het hoofd af. De maat begon krijsend
te gillen, en greep met zijn handen
naar z'n hoofd, maai* het was al ie
laat!
Ook dat wees Sabine af Het is wer
kelijk niet nodig, overste!"
Bouquet begeleidde het meisje tot
aan de deur. Daar wenkte hij een lui
tenant. die hij opdracht gaf het meis
je naar haar onderkomen te brengen.
De officier salueerde en ging Sabine
voor om ruimte voor haar te maken.
Weer voelde zij die dodelijke ver
moeidheid. Zij wilde de officier, die
haar voorging, vragen haar te steu
nen. Wankelend zocht zij steun tegen
de muur. Even nog zag zij alles la
het rond draaien, toen werd het haar
zwart voor de ogen. Zij voelde zich
vallen, steeds dieper vallen en slaak
te een zachte kreet. Daarna wist zij
niets meer. Zij bemerkte niet dat de
luiteuant. die haar zwakke kreet om
hulp had opgevangen, nog juist op
tijd aan haar zijde was om haar voor
een lelijke val te behoeden. Zij merk
te ook niets van de opwinding in de
commandopost toen de luitenant haar
voorzichtig naar binnen droeg, noch
dat een militaire arts zich lange tijd
met haar bezig hield. En ook overste
Bouquet. die zich vol zorg voor zijn
landgenote toonde, zag zij niet meer.
Nathaniël Collin stond voor op de
veerboot toen dez» bij de kleine aan
legsteiger voor Charlestown aanleg
de. Uit de verte had hij de gepension
neer kapitein, zijn vriend Dicey, al
zie*i wachten. De oud-officier leunde
op een stok en zette een verheugd ge
zicht toen hij Collin aan land zag stap
peti.
..Dat heb ik goed berekend", zei hij
met zijn diepe basstem. ..ik dacht
wel dat n met deze boot zou komen
Het meisje verlangt er naar u te zien
vooral nu zij de weg naar algehele
beterschap heeft ingeslagen".
Dicey sloeg een smal pad in. dat
de twee mannen - naar hij verzekerde
- veel sneller naar de plaats van be
stemming zou roeren. „Daarom heo
ik u afgehaald!" zeide Dicey.
„Erg vriendelijk, antwoordde Col
lin, ik hoop alleen maar dat ik uw
vrouw en n geen overlast aandoe".
„Overlast", was het spontane ant
woord. U had mijn vrouw eu mij geen
grotere vreugde kunnen bereiden.
Ook zonder de dubbele aanbeveling
hadden wij onze gast maar al te graag
in huis opgenomen. Overigens een
merkwaardig toeval dat u zowel als
overste Bouquet aan ons gedacht heb
ben. Hij is een oude. goede vriend
van mij!"
Dicey zuchtte.
„Vind n dat jammer?" vroeg Col
lin.
.Neen. maar ik betreur het wel,
dat ik niet niet Bouquet mee kan door
die ischias. Ik ben geeu half mens
meer!"
„Eu hoe is het met uw gast?"