n KAPPIE Sabine Mnnier Kort nieuws uit het dollarland Zieken door de lucht Suikerbereiding in de wildernis Ahornbomen inplaats van suikerbieten Steeds meer Franse auto's Luisterapparaten voor schepen Zorg voor genoeg eiwitten, kalk en vitamines Het noodlot van Van een speciale correspondent REEDS IN de negentiger jaren za gen de inwoners van de Westelijke Staat Wyoming het nut van de dam men in die door bevers gebouwd wor den. Deze dammen stuwen het water op en zorgen voor een gelijkmatige verdeling tussen de seizoenen. Maai de pelsjagers hebben deze kleine die ren met hun platte staart steeds ge waardeerd om hun pels. Wyoming heeft derhalve in 1899 de bevers op de lijst van beschermde dieren ge plaatst, waardoor zij konden blijven doorgaan me» het bouwen van dam men. Deze week deelde de Dienst voor het toezicht op de vis- en wildstand mede. dat duizenden bevers, meer dan ooit tevoren, thans weer bezig zijn met dammen bouwen in Wyoming. Dit werk van de bevers wordt heden ten dage van zoveel belang geacht, dat het zeer moeilijk is wettelijk toe stemming te krijgen om een bever te doden. Zelfs wanneer de bevers aan boerderijen, boomgaarden of bruggen schade toebrengen, zullen de autori teiten er toe overgaan eenvoudig de bevers naar een andere rivier over te brengen, waar zij hun vernielend werk zullen staken en weer nuttin- werk zullen doen met het bouwen van dammen. De bever is een van de bekendste en interessantste Amerikaanse dieren Vroeger kwam hij in geheel Europa, behalve Ierland en het grootste deel van Azië voor doch werd in de Mid deleeuwen geheel uitgeroeid, toen er grote vraag bestond naar zijn pels en de boeren van zijn vernielzucht ge noeg kregen. AAN LLOYD REISNER uit India- na polis in de Staat In dia na werd ter erkenning van het feit. dar hij als vrachtautobestuurder nooit ongeluk ken heeft gemaakt en een meisje van negen jaar op dramatische wijze op een verkeersweg het leven redde, door de Amerikaanse Vrachtauto in dustrie de titel verleend van „chauf feur van het jaar 1950". Elk jaar wordt voor deze eretitel een chauf feur uitgezocht, die sinds jaren geen ongelukken heeft veroorzaakt en die op de verkeerswegen van Amerika 'n heldendaad heeft verricht. Deze week bezocht Reisner 'r Witte Huis in Washington om de gelukwen sen van president Truman in ont vangst te nemen en werd voorgesteld aan generaal Philip B. Fleming, voor eitter van de Commissie voor Veilig heid op de verkeerswegen. Hij waar deerde echter het meest een briefje dat hij van het meisje ontvangen had. wier leven hij gered had. De auto. waarin het meisje reed op weg naar huls in Louisville in c Staat Kentucky, reed tijdens een he vige regenbui tegen een brandkraan. Reisner stopte zijn wagen om te hel pen en zag dat de tanden van het meisje udt haar mond waren gestoten en haar gezicht en haar keel ernstig warenopengereten. Reisner hield een passerende auto aan en reed met het meisje in zijn armen naar een dichtbij gelegen ziekenhuis, terwijl hij op de halsslagader drukte om verbloe ding te voorkomen. Het meisje her stelde. De organisatie van een moderne luchtvaartmaatschappij is er ten vol le op berekend behalve gezonde pas sagiers ook zieken te vervoeren. Dit kan gebeuren in groepen denken wij slechts aan de verschillende Lour desvluchten, die de KLM sinds de oor log reeds heeft uitgevoerd, maar ook Individuële ziektegevallen zijn niet altijd een beletsel voor transporte ring door de lucht. Deze patiënten staan tijdens de vlucht uiteraard on der speciaal toezicht van een arts of een verpleegster enhet spreekt van zelf dat de cabinebemanning zoals ste ward en stewardessen de nodige assi Stentie verlenen. Andere zieken behoeven tijden de eigenlijke vlucht geen speciale ver zorging. maar wel is het zaak, dat na aankomst terstond medische hulpver lening ter beschikking staat, zoals de zer delgen na de landing van een KLM Consiellation uit Djakana op Schip hol. Uit dit toestel stapten twee long- patiën.en, die hun vlucht op zo grote hoogte zeker niet hadden kunnen vol brengen, indien niet tevoren daarna speciale voorzieningen waren getroffen. Beide passagiers hadden een zogenaamde pneumothorax, dit is een speciale longtherapie, waarbij de zieke long buiten werking is gesteld door het kunstmatig inbrengen van lucht in de borstkas. Bij vliegen op grote hoogte, waar de luchtdruk ook in de drakcabiae geringer is, gaat een dergelijke af ge sloten hoeveelheid zich uitzetten, hett geen gevaarlijke verdringingsverschijn selen van de borstorganen kan teweeg brengen. Bij de bedoelde patiënten was dit gevaar vermeden door de hoe veelheid lucht in de pneumothorax- holte vóór de vlucht (ten dele) af te zuigen. Tijdig van het vliegtuig uit telegra fisch gewaarschuwd, ving de genees kundige dienst op Schiphol de beide patiënten op, vulde de pneumothorax weer bij en verrichtte controledoor lichting, waarna de patiënten kort i daarop opgewekt en dankbaar voor deze extra service door de douanehal ftaptea. Hier volgt hêt briefje, waarin zij hem bedankte: „Ik ging vandaag naar de dokter en hij zei, dat ik fijn vooruitga. Over een poosje ga ik naar de tandarts. Wees altijd voorzichtig en dan zal je niets gebeuren. Als je naar Louis ville komt, kom ons dan een opzoe ken. Je vriendinnetje Barbara Jean" DEZE WEEK werd door de univer siteit van Rochester in de Staal New York een instituut geopend voor de toepassing van isotopen in de genees kunde, hetwelk 1.000.000 dollar heeft gekost. Dit instituut, dat door de Ame rikaanse Commissie voor Atoomener gie wordt gefinancierd, is opgericht om deskundigen te oefenen in het ge bruik van de kernenergie in genees kunde. biologie, physica, physiologie en chemie. Een belangrijk onderdeel van dit instituut is een laboraf* Ttrm voor de vervaardiging van radioactieve isoto pen. die gebruikt zullen worden bij de behandeling van zieken. Er is ook een kamer om proefondervinderlijk onderzoek te doen op het gebied van stof en nevel in de fabrieken. Het kankeronderzoek zal eveneens tot de werkzaamheden van het laboratorium behoren. Deze werkzaamheden zullen met die van de universiteit op dit ge bied gecombineerd worden. JUNI IS DE tijd van de schoolover gang in de Verenigde Staten. Hierop vooruitlopend hebben leerlingen in de sociale wetenschappen op een voor bereidende school in de Staat Massa - chusetts per brief de volgende vraag gesteld aan honderden bekende perso nen: „Wat is naar uw mening de nut tigste en waardevolste raad (in één woord), één zin, één alinea of meer) die u aan een jongen zoudt willen ge ven na zijn eindexamen?" Deze' week drukte de New York Times enkele antwoorden af. Dean Acheson de minister van Buitenland se Zaken antwoordde: „Gij zijt op 't punt een geestelijke schatkamer bin nen te treden, de ware Munt van on ze beschaving. Treed met verlangen en animo binnen. Wanneer gij hem verlaat, verdraagzaam, met een cri- tische geest en een gevoel voor maat. zult gij de kans waard zijn, thans heb". EEN ELFJARIGE leerling van een lagere school in Cleveland in de staat Ohio is als eerstejaars student in de scheikunde op de stedelijke universi teit toegelaten. Het# is Robbv Gordon en volgens zijn ouders heeft hij bcv langstelling in de wetenschap gehad van het moment, dat hij kon lopen. De jonge Gordon, die zijn medeleer lingen op wetenschappelijk gebied ongeveer 6 jaar vooruit is, zal de an dere vakken op de lagere school blij ven volgen, waar hij in de zesde klas zit. Hij heeft het voornemen om de tijd, die verloopt, totdat hij zijn we tenschappelijke studies aan de Un; versiteit kan aanvangen, te besteden aan het maken van een Geigerteller, die hij in zijn laboratorium thuis wil gebruiken. De Franse autoindustrie vertoont na de oorlog een snel herstel In Frankrijk stond'de wieg van de auto. Reeds in 1768 bouwde de Frans man. Cugnot, een Wokwagen, die door stoom werd voortgedreven, waarmee het eerste automobiel of zelfbewegen de vehikel was uitgevonden. Er zijn in de lange periode van onderzoe kingen die toen volgde en eindigde met de uitvinding van de explosie motor, een reeks belangrijke gebeur tenissen te vermelden. Daar was allereerst in 1796 de u; vinding van bet lichtgas door Philip pe le Bon, die tegelijkertijd de eersre gasmotor beschreef. Zes en zestig jaar later beschreef Beau de Rochas de cy clu in vier tempi. Door gebruik te maken va ndeze uitvindingen, slaag de de Duitse ingenieur, Otto. enige jaren later er in om de eerste explo siemotor te bouwen. In 1884 brengt de Fransman Forest de eerste 6 cylinder motor en in 1891 komen Panhard en Peugeot met de eerste kleine seriewagens. Renautt brengt enkele belangrijke verbeterin gen aan, speciaal in de transmissie en komt in 1896 de grote uitvinding van Michelin in de handel, nl de auto band. Na de wereldtentoonstelling van 1900 komt er een periode van algemene verbreiding en toepassingen, maar de automobielcons'ructie zou zijn groot ste vlucht pas na de eerste wereld oorlog nemen. Van de 5300 in 1901 gebouwde auto's steeg het aantal in 1920 in Frankrijk tot 231.000. Frankrijk bezette lange tijd de twee de plaats na Amerika in de automo biel industrie. Tot 1930 bleef het aan de spits van de Europese productie. In 1926 voerde Frankrijk 57.771 wa gens uit voor een waard» van 2.5 mi) liard Franse francs. In 1938 stond Frankrijk nog slechts op de derde plaats van de Europese landen. De tweede wereldoorlog had lelijke gevolgen voor de Franse in dustrie, maar deze wist zich heel vlug te herstellen en in 1949 had Frankrijk weer de tweede plaats in de Europese productie bezet. 1945 36000 wagens: 1947 135000 wagens 1946 99000 wagens; 1948 200000 wagens 1949 290000 wagens Er is een nieuw hulpmiddel voor de scheepvaart u;t gevonden. Her wordt het anti-aanvarings luisterap paraat genoemd, daar met behulp van dit instrument de stuurman op de brug van een schip in staat is bij dichte mist geluidssignalen van ande re schepen op te vangen, die zo zwak zijn, dat ook mensen met een scherp gehoor ze niet kunnen horen. Als „oren" van het toestel fungeren vier volkomen waterdichte microfoons die speciaal gevoelig zijn voor geluids trillingen met een zo hoge frequentie, dat het menselijk oor ze niet horen kan. Deze vier microfoons, die elk aan een andere kant van de brug wor den gemonteerd, bestrijken de gehele omgeving van het tschip. De ..her sens" van het toesiel worden gevormd door een meter, die zich op de brug bevindt en die zo aangebracht is, dat zij gemakkelijk door de stuurman af gelezen kan worden. Wanneer een van de microfoons door geluidstrillingen getroffen wordt, kan de nagivator, door de wijzer van de meter in de gaten te houden, nagaan uit welke richting het geluid komt en of de geluidsbron zich dichtbij of op grote afstand van zijn schip bevindt. De ingenieurs die het toestel gecon strueerd hebben, verklaren, dat het toestel radarinstallaties niet vervan gen kan, doch dat het buitengewoon scherpe gehot»* toevoegt aan de zee scherpe ogen van radarinstallaties. Deze cijfers spreken boekdelen over de bereikte resultaten, vooral als men bedenkt, dat er na de bevrijding een groot aantal fabrieken weer moesten worden opgebouwd en de inrichting ervan gemoderniseerd. Er werden in 1948 ongeveer even veel personen- als bedrijfsauto'» ge produceerd. en pas in 1949 stoni de fabricatie van personenwagens bo\on aan. Ondanks de in 1949 geregistreerde vooruitgang, worden de behoeften van de binnenlandse markt nog lang niet gedekt. De structuur van de Franse auto mobielindustrie wordt gekenmerkt door een vrij sterk doorgevoerde con centralie. Zo telt men slechts elf con structeurs van personenwagens, waar van maar vijf grote series maken, en 97van de totale autoproductie ver zorgen. Aan de andere kant beperken deze' constructeurs hun fabricatie tot eenj of twee modellen, en maar zelden zijn i dit er drie of meer. Het aantal gefa-t briceerde modelen, dat in 1948 voor particuliere wagens 66. en voor be drijfsauto's 96 bedroeg. was in Juli 1949 nog maar 18 voor de eerste ca tegorie en 45 voor de tweede. Door de kwaliteit van zijn uitrus ting. de waarde van zijn producten en ook wat het aantal mensen betreft, da» direct of indirect door haar een bestaan heeft, blijft de Franse auto mobielindustrie één der eersten ter wereld. Ondanks de concurrentie van andere producerende landen, blijf Frankrijk de markten behouden, waar op hel in de loop van de laatste jaren stelling heeft genomen. De Franse constructeurs blijven in staat om met al bun buitenlandse concurrentie ie wedijveren, zowel wat het bouwen van de kleine wagens betreft, als van de meest luxueuze. De uitvoer van Franse wagens breidt zich steeds uit: 1947 83 062 wagens 1948 73.770 wagens 1949 100.000 wagens Ook wat de waarde betreft, neemt de uitvoer voortdurend toe. Deze ver tegenwoordigde in 1949 50 ir.illiard Franse francs, tegen 29 milliard in '48 (waarbij uitrusting, bannen, enz. zijn inbegrepen). 5TEI5EEB Pe politierechter te Utrecht eiste 1 jaar en 6 maanden straf wegens meineed tegen een 41-jarige Utrecht se verwarmmgsmonteur. die op 5 A- pril van dit jaar te een zaak betref fende diefstal van lood bij de ver bouwing van de Emmakliniek te Ut recht, onware verklaringen zou heb ben afgelegd. In het noordoosten van de Verenigde Staten kan men in het voorjaar vaak een witte rook zien opstijgen in de pittige voorjaarslucht en een eigenaar dige zoete geur waarnemen. De rook wordt veroorzaakt door honderden rustig brandende vuurtjes, waarboven het zoete sap, dat van de suikerahorn afgetapt is, tot stroop wordt inge dampi. Deze op honing gelijkende lek kern ij kan slechts gedurende enkele weken per jaar gewoonlijk in Maart en April in belangrijke hoe veelheden gewonnen worden, daar alleen in die tijd de weersomstandig heden hiervoor gunstig zijn. Slechts die gij als de nachten koud en de dagen warm zijn .heeft het sap de gewenste heerlijke zoete smaak. „Suiker maken" zoals het proces van het verzamelen van het sap en het tot stroop indampen wordt ge noemd, wordt in dit deel van de Ver. Staten reeds tal van jaren gedaan en alle leden van het gezin en de gehele bevolking va nde streek nemen hier aan deel. De meeste boeren hebben hun eigen suikerahorobosjes. wat het tappen zeer vergemakkelijkt, doch ook in de bossen in de bergen, die op veel kilometers afstand van de boer derijen gelegen zijn. staan veel van dergelijke bomen. Om deze bomen te tappen moet men er een hele dag per slee op uit trekken, daar het tappen veelal plaats vindt voor de sneeuw in de bergen geheel gesmolten is. Gewoonlijk gaat een boer met zijn gehele gezin en alle buren met een dcor paarden getrokken slee op stap. hoewel hiervoor tegenwoordig steeds metr va ntractoren gebruik wordt ge maakt.. Het tappen is heel eenvoudig, daar men in de stam slechts een gat behoeft te boren, waarin dan een rietje of iets dergelijks gestoken wordt, waaraan men een emmertje hangt om het sap op te vangen. In de loop van de nacht lopen de em mertjes langzaam vol en de volgende ochtend gaan de tappers de emmer tjes langs om deze m een groot vat. dat op de slee wordt meegevoerd, te legen. Deze vaten worden dan naar een ge meenschappelijk „saphuis" gebracht, waar het sap in ouderwetse ijzeren kookpotten boven een zacht vuur in EEN MONUMENT VOOR HUGENOTEN ONTHULD. Op 29 Mei 11 werd onder presidium van dominee Mare Boegner. die Ko ningin Juliana in de kerk in de Rue de Rivoli te Parijs had ontvangen, op het fort van het eiland Sainte Margue rite. gelegen bij Cannes, een monu ment onthuld ter nagedachtenis van de Hugenoten, waarbij een groot aan tal Franse en Hollandse protestanken aanwezig waren. Dit gedenkteken werd geplaatst ter ere van zes Franse dominees, die na de herroeping van het Edict van Nan tes de marteldood waren gestorven. Na raar Hoi land te zijn uitgeweken, keerden zij toch weer naar Frankrijk terug om hun geloof te verdedigen Onder Lodewiik XIV werden zij op het fort van het eiland Sainte Margue rite gevangen gezet en si ierven daar zonder ooit weer in vrijheid te zijn gesteld. Tijdens deze plechtigheid werd een boodschap van Koningin Juliana voor gelezen door Baron van Boetzelaer. Nederlands gezant in Frankrijk. gedampt wordt Tegenwoordig wor den door boeren, die veel ahornstroop maken, moderne indamptoestellen ge bruikt waardoor de tijd, die voor het indampen nodig is, van vele uren tot slechts enkele minuten teruggebracht wordt. Als de stroop gereed is, wordt deze in flessen gegoten om verkocht of voor eigen gebruik aangewend Ie wor den. Gewoonlijk wordt dan een ge meenschappelijke maaltijd aangericht waarvan het hoogtepunt gevormd wordt door een speciale toespijs, die men buiten de streek, waar ahornsui ker gemaakt wordt, practisch nimmer opgedist krijgt. Deze toespijs wordt nl bereid door de nog warme stroop over een hoeveelheid verse sneeuw te gieten. Na afloop van de maaltijd zingt men oude volksliederen en vermaakt men zich met volksdansen. De boeren, die zich als pioniers in dit gedeelte van de Verenigde Staten vestigden, hebben het bereidingspro ces van de Indianen geleerd. De In dianen achtte dit suiker maken zo be langrijk, dat zij het voorjaar de be naming „suikermaak maan" gaven. Deskundigen op het gebied van de bosbouw verklaren, dat de strik- ahorn slechts goed gedijt onder spe ciale klimatologische omstandigheden, waaraan het feit moet worden toege schreven dat deze suikerahorn slechts in dit deel van de wereld in grote getale voorkomt. Nu de kosten van het levensonder houd hoog zijn, is het van veel belang welke voedingsmiddelen wij kiezen. Door een goede keuze kan immers dikwijls voorkomen worden, dat onze gezondheid benadeeld wordt. In de eerste plaats komen die le vensmiddelen in aanmerking, die in verhouding tot hun voedingswaarde het laagst in prijs zijn. Doch deze 'zullen, omdat zij niet alle voedings stoffen in voldoende hoeveelheid be vatten, aangevuld moeten worden met enige duurdere voedingsmiddelen. Men kan de voedingswaarde van 'n levensmiddel op Verschillende wijze uitdrukken. Eén manier is, de voe dingsmiddelen te vergelijken als bron van warmte of energie. Doch het is niet deze z.g. verbrandingswaarde, die in de eerste plaats de waarde van een levensmiddel voor onze voeding be paalt. Het gaat er vooral om. dat alle nodige voedingsstoffen in voldoende hoeveelheid en in goede onderlinge verhouding in de voeding voorkomen Onze voeding behoeft, om aan deze eis te voldoen, niet persé kostbaar te zijn. "Wel moet men er op letten, dat de voeding voldoende rijk is aan ei witten. zouten (zoals kalk en fosfor) en vitamines, de zg. „beschermende stoffen. Deze stoffen komen in de eerste 'plaats in de duurdere levens middelen voor. Eiwitten bijv. vindt men vooral in vlees, vis, kaas en eie ren. Melk werd hierbij opzettelijk naet genoemd, daar deze onder de eiwit rijke voedingsmiddelen wel een afzon derlijke plaats verdient. Melk is blL in vergelijking met andere zeer goede dierlijke voedingsmiddelen goedkoper en bevat eiwitten van wel bijzonder boge waarde.' Het melk ei wit kan de andere eiwitien, die voor ons lichaam van geringere waarde zijn. bijv. de ei witten uit brood en peulvruchten, uit stekend aanvullen. Om deze reden rs het beter, melk of melkproducten zo als yoghurt, bij de maaltijden te ge bruiken. dan tussen de maaltijden. Melkyoghurt staat in voedingswaar de gelijk aan gestandaardiseerde melk Karnemelk mist het vet en daarmede de vitamines A en D van de melk. Aan alle andere bestanddelen is het echter even rijk als melk. Yoghurt en karnemelk zijn nog lichter verteer baar dan melk; om die reden worden zij dikwijls voor ziekenvoeding aan bevolen. Van de levensmiddelen met dierlijk eiwit is melk verreweg de goedkoop ste. 6 dl melk bevat ongeveer even veel eiwit als 100 g vlees of vis (zon der graten). Behalve aan eiwitten is melk bovendien rijk aan kalkzouten: een halve liter melk levert ongeveer de helft van de hoeveelheid kalk, die wij dagelijks nodig hebben (voor de andere helft zorgen de groenten). Van de vitamines in melk zijn voor al vitamine A en D (dezelfde, waar aan levertraan zo rijk is) van belang. Vooral aan vitamine A is onze voe ding dikwijls te arm. alleen daarom zou het al aanbeveling verdienen, ge regeld melk te drinken! Melk is voorts onze voornaamste bron van vitamine B2. Maar zoals hierboven bleek ook aan de behoeften van vele men sen aan eiwit en voor her lichaam ga makkelijk opneembare kalk komt melk tegemoet .We moeten de melk daarom behalve als vitaminerijk voed sel vooral leren zien en waarderen als onze goedkoopste bron van dier lijk eiwit en de ruggegraat van onze kalkvoeding! t i DONDERDAG 15 JUM! 1958 Hilversum I KRO: 7X0 en 8.00 Nws, 8.15 Pluk de dag, 9.00 Moeders wil is wet. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram-muz. en Morgendienst. KRO: 11.00 De Zonnebloem, 11.45 Schoolradio. 12.00 Lunchconcert. 13.00 Nws, 13.28 Omroepkamerorkest. NCRV 14.80 Promenadeconcert. 14.45 Voor de vrouw, 15.30 Amsterdams Vocaal Kwartet, 16.00 Bijbellezing. 17.00 Ra diojeugdjournaal. 17.30 Zigeunerkwin tet, 18.00 Hoborecital, 13.40 Leger des Heils, 19 00 en 20.00 Nws. 20.05 La Douce France, 20.45 Immigratie naar Zuid Afrika, 2L15 Wegverkeer, klank beeld, 22.15 De vaart der volkeren. 23.00 Nws, 23.15 Mozart programma. Hilversum 11 AVRD 7.00 en 8.00 Nws. 8.15 Ochtendconcert. 9.00 Mo zart concert, 9.30 Croon Crew. 10.00 Morgenwijding, 10.15 Arbeidsvitami nen. 1050 Kleutertje, luister. 11.15 Kerk- en Torenklanken. 12 00 Gram., 12X8 Pianoduo 13.00 Nws. 13.15 Me- tropole orkest. 14.00 Met naald en schaar, 14.30 Fauré programma, 1" Voor zieken en gezonden. 16.15 D~- derdagmiddag mélange, 17.00 Jeugd uitzending. 18.00 Nws, 1830 Strijdfcr, 19.00 Volksmuziekschool, 19.30 Ope ning Holland Festival. 21.45 Nws. 21.50 Kleine viooïwerken. 22.30 Mu sette orkest, 23 00 Nws, 23.15 Sport EN DE STAD VAN IVOOR 17. De rivier de Amazone werd steeds smaller, hoe verder ze voeren, en de bomen op de oevers aan beide kanten, werden grilliger. Hun luchtwortels staken ver boven het water uit. en daaromheen kronkelden zich lange lianen. Op een gegeven plek werd dit zo erg. dat de wortels met elkaar een poort vormden. Die was echter zó laag. dat de schoorsteen van de Kraak er niet onder door paste. Toen de maat dit zag, werd hij wanhopig. „Daar heb je weer nieuwe elllende" mompelde hij. „We kunnen niet ver der! Laten we maar weer terug gaan dit is een reis van niksniets dan narigheidik zal blij zijn. als we weer op zee zijn!" De maat had er geen erg in. dat er aan één der lia nen. die boven zijn hoofd waren. *n aapje hing. Dit aapje had blijkbaar veel interesse voor de Zuidwester, die de maat op zijn hoofd had. Hij bekeek het ding een poosje met zijn kop scheef en met schitterende kraaloog jes. en toen stak hij zün lange arm uit, en greep het ding met zijn vin gers vast. en trok het de maat van het hoofd af. De maat begon krijsend te gillen, en greep met zijn handen naar z'n hoofd, maai* het was al ie laat! Ook dat wees Sabine af Het is wer kelijk niet nodig, overste!" Bouquet begeleidde het meisje tot aan de deur. Daar wenkte hij een lui tenant. die hij opdracht gaf het meis je naar haar onderkomen te brengen. De officier salueerde en ging Sabine voor om ruimte voor haar te maken. Weer voelde zij die dodelijke ver moeidheid. Zij wilde de officier, die haar voorging, vragen haar te steu nen. Wankelend zocht zij steun tegen de muur. Even nog zag zij alles la het rond draaien, toen werd het haar zwart voor de ogen. Zij voelde zich vallen, steeds dieper vallen en slaak te een zachte kreet. Daarna wist zij niets meer. Zij bemerkte niet dat de luiteuant. die haar zwakke kreet om hulp had opgevangen, nog juist op tijd aan haar zijde was om haar voor een lelijke val te behoeden. Zij merk te ook niets van de opwinding in de commandopost toen de luitenant haar voorzichtig naar binnen droeg, noch dat een militaire arts zich lange tijd met haar bezig hield. En ook overste Bouquet. die zich vol zorg voor zijn landgenote toonde, zag zij niet meer. Nathaniël Collin stond voor op de veerboot toen dez» bij de kleine aan legsteiger voor Charlestown aanleg de. Uit de verte had hij de gepension neer kapitein, zijn vriend Dicey, al zie*i wachten. De oud-officier leunde op een stok en zette een verheugd ge zicht toen hij Collin aan land zag stap peti. ..Dat heb ik goed berekend", zei hij met zijn diepe basstem. ..ik dacht wel dat n met deze boot zou komen Het meisje verlangt er naar u te zien vooral nu zij de weg naar algehele beterschap heeft ingeslagen". Dicey sloeg een smal pad in. dat de twee mannen - naar hij verzekerde - veel sneller naar de plaats van be stemming zou roeren. „Daarom heo ik u afgehaald!" zeide Dicey. „Erg vriendelijk, antwoordde Col lin, ik hoop alleen maar dat ik uw vrouw en n geen overlast aandoe". „Overlast", was het spontane ant woord. U had mijn vrouw eu mij geen grotere vreugde kunnen bereiden. Ook zonder de dubbele aanbeveling hadden wij onze gast maar al te graag in huis opgenomen. Overigens een merkwaardig toeval dat u zowel als overste Bouquet aan ons gedacht heb ben. Hij is een oude. goede vriend van mij!" Dicey zuchtte. „Vind n dat jammer?" vroeg Col lin. .Neen. maar ik betreur het wel, dat ik niet niet Bouquet mee kan door die ischias. Ik ben geeu half mens meer!" „Eu hoe is het met uw gast?"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

De Vrije Alkmaarder | 1950 | | pagina 3